Αρχική Ενίσχυση του Δημόσιου Πανεπιστημίου –Πλαίσιο λειτουργίας μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίωνΜΕΡΟΣ Γ’ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΑΝΩΤΑΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΙΔΡΥΜΑΤΩΝ (άρθρα 37-126)Σχόλιο του χρήστη ΕΥΦΗΜΙΑ ΠΑΝΑΓΙΩΤΙΔΟΥ | 12 Φεβρουαρίου 2024, 20:25
Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
ΜΕΡΟΣ Γ’ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΑΝΩΤΑΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΙΔΡΥΜΑΤΩΝ (άρθρα 37-126) 1) Το άρθρο 108 αναφέρεται σε τροποποίηση του άρθρου 131 του ν. 4957/2022 όπου μετά την παρ. 1, προστίθεται νέα παρ. 1Α στην οποία γίνεται αναφορά στα Γραφεία Μεταφοράς Τεχνολογίας, τα οποία όμως έχουν καταργηθεί και δεν υφίστανται πλέον. Ο Ν. 4957/22 τα μετονόμασε σε «Μονάδες Μεταφοράς Τεχνολογίας και Καινοτομίας». 2) Το ίδιο σφάλμα στο άρθρο 109, όπου αναφέρεται ότι αναδιαμορφώνεται η περ. ι) του άρθρου 136 του ν. 4957/2022. Η νέα διατύπωση αναφέρεται δύο φορές στα Γραφεία Μεταφοράς Τεχνολογίας, τα οποία όμως έχουν καταργηθεί και δεν υφίστανται πλέον. Ο Ν. 4957/22 τα μετονόμασε σε «Μονάδες Μεταφοράς Τεχνολογίας και Καινοτομίας». 3) Το Άρθρο 103 για την ίδρυση Εταιρειών-Τεχνοβλαστών αναφέρει ότι, στην περ. ιε) της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4957/2022 περί αρμοδιοτήτων του Συμβουλίου Διοίκησης, διαγράφεται η αναφορά στην εισήγηση της Επιτροπής Ερευνών. Όμως στον ν. 4864/21 που διέπει την ίδρυση των Τεχνοβλαστών, στο άρθ. 53 παρ. 2 προβλέπεται ότι για την ίδρυση Τεχνοβλαστού λαμβάνεται υπόψη γνώμη της Επιτροπής Ερευνών. Επομένως δημιουργείται ασάφεια νόμου, για το αν τελικά προαπαιτείται ή όχι η γνώμη της Επιτροπής Ερευνών, προκειμένου να αποφασίσει το Συμβούλιο για την ίδρυση του Τεχνοβλαστού. 4) Το Άρθρο 115 αναφέρει ότι στο άρθρο 261 του ν. 4957/2022 προστίθεται η εξής παρ. 5: «5. Οι Εταιρείες Αξιοποίησης και Διαχείρισης Περιουσίας των Α.Ε.Ι. δύνανται να συμμετέχουν σε Αμοιβαία Κεφάλαια Επιχειρηματικών Συμμετοχών Κλειστού Τύπου του άρθρου 7 του ν. 2992/2002 (Α΄ 54), μέσω των οποίων θα χρηματοδοτούνται Εταιρείες-Τεχνοβλαστοί του Πανεπιστημίου». Μήπως η ορθή διατύπωση θα ήταν «θα χρηματοδοτείται η συμμετοχή του ΑΕΙ στις Εταιρείες-Τεχνοβλαστούς του Πανεπιστημίου»; Καθώς δεν χρηματοδοτείται μια εταιρεία, αλλά χρηματοδοτείται η συμμετοχή σε μία εταιρεία. 5) Τέλος, στο άρθρο 112 προβλέπεται αντικατάσταση της παρ. 8 του άρθρου 237 του ν. 4957/2022 σχετικά με τις Εταιρείες Αξιοποίησης και Διαχείρισης της Περιουσίας των ΑΕΙ και προβλέπεται η δυνατότητα μέσω των προγραμματικών συμβάσεων της παρ. 4 του άρθρου 262 του ν. 4957/22 οι Εταιρείες Αξιοποίησης να αναλάβουν την υλοποίηση ενεργειών διαχείρισης και αξιοποίησης της διανοητικής ιδιοκτησίας του Α.Ε.Ι. Εδώ τα προβλήματα που δημιουργούνται είναι δύο και προϋπήρχαν και τα δύο και στον ν. 4957/22, ο νέος νόμος δεν φαίνεται να τα λύνει: Το πρώτο πρόβλημα είναι ότι τρία άρθρα του ν. 4957/22, το 237 παρ. 8, το 261 παρ. 2 στοιχείο ιη και το 262 παρ. 1 στοιχείο στ, και τα τρία, προβλέπουν διαχείριση της Διανοητικής Ιδιοκτησίας από τις Εταιρείες Αξιοποίησης της Περιουσίας του ΑΕΙ, ενώ αντιθέτως το άρθρο 211 παρ. 2 στοιχ. δ αναθέτει τη Διαχείριση αυτή στις Μονάδες Μεταφοράς Τεχνολογίας και Καινοτομίας. Εδώ λοιπόν υπάρχει σοβαρή σύγκρουση αρμοδιοτήτων που μόνον προβλήματα θα προκαλέσει στην αξιοποίηση των αποτελεσμάτων έρευνας και καθυστέρηση στην εκμετάλλευση της καινοτομίας. Μέχρι ποιο στάδιο της αξιοποίησης είναι αρμόδιες οι Μονάδες Μεταφοράς Τεχνολογίας και από ποιο σημείο και μετά μετατίθεται η αρμοδιότητα αυτή στις Εταιρείες Αξιοποίησης; Το δεύτερο πρόβλημα όμως είναι πιο σοβαρό: για τις Μονάδες Μεταφοράς Τεχνολογίας και Καινοτομίας ο ν. 4957/22 προβλέπει ρητά ότι στελεχώνονται «από επιστημονικό εξειδικευμένο προσωπικό με εμπειρία στα θέματα που σχετίζονται με το αντικείμενό τους», το οποίο προσωπικό κατά συνέπεια μπορεί να φέρει σε πέρας την κατοχύρωση και την εκμετάλλευση των δικαιωμάτων διανοητικής ιδιοκτησίας, εργασία που ασφαλώς απαιτεί ειδικούς με εξειδικευμένες γνώσεις. Αντιθέτως, για τις Εταιρείες Αξιοποίησης της περιουσίας των ΑΕΙ ο νόμος προβλέπει τη συμμετοχή εξειδικευμένου προσωπικού μόνον "κατ' εξαίρεση", ενώ η άσκηση των καθηκόντων του Διοικητικού Συμβουλίου ανατίθεται σε μέλη ΔΕΠ. Η καινοτομία όμως απαιτεί εξειδικευμένους συμβούλους που θα είναι σε θέση να προστατέψουν και να διαπραγματευτούν τις πολύπλοκες συμφωνίες με τους όρους της αξιοποίησης των Δικαιωμάτων Διανοητικής Ιδιοκτησίας ώστε να μην χαθούν τα Δικαιώματα αυτά και τέτοιους συμβούλους δεν προβλέπει ο Ν. 4957/22 για τη στελέχωση των Εταιρειών Αξιοποίησης, ούτε τους προβλέπει το σχέδιο του νέου νόμου. Εφόσον λοιπόν ο νομοθέτης προβλέπει να ανατεθεί στις Εταιρείες Αξιοποίησης η αρμοδιότητα να φέρουν σε πέρας το εξαιρετικά πολύπλοκο και κρίσιμο θέμα της προστασίας και αξιοποίησης των δικαιωμάτων διανοητικής ιδιοκτησίας και των Διπλωμάτων Ευρεσιτεχνίας, εθνικών, ευρωπαϊκών και διεθνών, θα πρέπει να καλυφθεί το σχετικό κενό του Ν. 4957/22 και ο νέος νόμος να προβλέψει και τη στελέχωση των Εταιρειών αυτών με τα κατάλληλα εξειδικευμένα στελέχη. Εάν αντιθέτως η διαπραγμάτευση των πολύπλοκων συμβολαίων για την αξιοποίηση της καινοτομίας ανατεθεί από τον νομοθέτη σε παράγοντες χωρίς τις απαιτούμενες ειδικές γνώσεις, ο κίνδυνος απώλειας των δικαιωμάτων Διανοητικής Ιδιοκτησίας στα οποία επενδύονται τόσα κονδύλια και εργασία, και η πρόκληση βλάβης στο δημόσιο συμφέρον είναι εξαιρετικά πιθανά.