Αρχική Η ελληνόγλωσση εκπαίδευση στη διασπορά1ο πεδίο διαβούλευσης: Σχέση ελληνικού κράτους και ελληνισμού της διασποράς με έμφαση σε θέματα ελληνικής γλώσσας και πολιτισμού, αλλά και ενίσχυσης της ελληνικής ταυτότηταςΣχόλιο του χρήστη Σοφία Ζευκιλή | 4 Μαρτίου 2011, 11:46
Συγχαρητήρια για την πρωτοβουλία του ανοίγματος σε δημόσια διαβούλευση του θέματος της ελληνόφωνης εκπαίδευσης στους έλληνες της διασποράς. Μας δίνετε επιτέλους την ευκαίρια να εκφράσουμε τις σκέψεις και προτάσεις μας ως απόδημοι έλληνες, για την εκπαιδευση των ελληνόπουλων στο εξωτερικό που είναι τα ίδια μας τα παιδιά. Εκπροσωπούμε τον σύλλογο γονέων και κηδεμόνων του ΤΕΓ Châtenay Malabry στο Παρίσι, με μέλη 40 οικογένειες. Το σχολείο αριθμεί σήμερα 75 εγγεγραμμένους μαθητές απο το νηπιαγωγείο ως το λύκειο και έχει περίπου 40 χρόνια λειτουργίας. Η παρέμβασή μας σαν σύλλογος γονέων και κηδεμόνων περιορίζεται σε προτάσεις που πιστεύουμε οτι είναι άμεσα εφαρμόσιμες και με στόχο να εξυγειάνουν την σημερινή κατάσταση των σχολείων αξιοποιώντας το υπάρχον υλικό και ανθρώπινο δυναμικό και να εξασφαλίσουν την λειτουργία των σχολείων για την μεταβατική, δύσκολη περίοδο που θα διανύσουμε. 1. Οργάνωση σπουδών Τα τελευταία 3 χρόνια με την δημιουργία του Πιστοποιητικού Ελληνομάθειας αναγνωρισμένου ως μόνου επίσημου πτυχίου πιστοποίησης της γνώσης της ελληνικής γλώσσας, τα μαθήματα των ελληνικών απέκτησαν καινούργιο ενδιαφέρον και σοβαρότερη αντιμετώπιση απο γονείς και μαθητές. Προτείνουμε : - Οργάνωση των μαθημάτων στα ΤΕΓ με προσανατολισμό την απόκτηση των διαφορετικών επιπέδων του πιστοποιητικού Ελληνομαθειας. - Οργάνωση των τάξεων οχι με ηλικιακό κριτήριο αλλά ανάλογα του επιπέδου των ελληνικών που έχει ο κάθε μαθητής. - Οργάνωση κατατακτήριων εξετάσεων για την αξιολόγηση και κατόπιν την κατάνομη των μαθητών ανάλογα με το γλωσσικό τους επίπεδο. 2. Διοικητική οργάνωση των ΤΕΓ Προύποθεση των όσων αναφέραμε παραπάνω είναι η διοικητική οργάνωση των ΤΕΓ, όπου φυσικά αυτή είναι εφικτή (επαρκής αριθμός εκπαιδευτικών) και η ουσιαστική λειτουργία των σχολικών επιτροπών είτε μέσα στο σημερινό νομικό πλαίσιο είτε σε καινούργιο αναθεωρημένο. Θα θέλαμε να επισημάνουμε τον ρόλο των συλλόγων γονέων και κηδεμόνων. Οι σύλλογοι γονέων, ως άμεσοι αποδέκτες και ανιδιοτελείς ενδιαφερόμενοι, μπορούν να συμβάλουν και να βοηθήσουν αποτελεσματικά τα ελληνικά σχολεία στο εξωτερικό τόσο στην οργάνωση οσο και στην διασφάλιση της λειτουργίας τους. Προτείνουμε : - Αναβάθμηση της συνεργασίας ανάμεσα στους κύριους εκπαιδευτικούς εταίρους (εκπαιδευτικοί - συντονιστής και σύλλογος γονέων) μέσα απο ενα θεσμοθετημένο πλαίσιο ετσι ώστε να εξασφαλίζονται οι ρόλοι, οι αρμοδιότητες αλλά και οι υποχρεώσεις του καθενός. - Καθορισμό υπεύθυνου εκπαιδευτικού με διοικητικές αρμοδιότητες στην επίβλεψη της καλής λειτουργίας του ΤΕΓ. 3. Εκπαιδευτική στελέχωση των σχολείων Σαν σύλλογος γονέων έχουμε διαπιστώσει οτι το ελληνικό κράτος μας διαθέτει ενα εκπαιδευτικό προσωπικό με τεχνογνωσία και εμπειρία στην διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας σαν 2ης γλώσσα και όρεξη για να διδάξουν στα ελληνόπουλα του εξωτερικού. Όμως δεν του καθορίζει καμμία σαφή και προσωποποιημένη αποστολή, με αποτέλεσμα το προσωπικό αυτό να ειναι μόνιμα υποαπασχολούμενο, με υποτυπώδη διοικητική πλαισίωση, και χωρις καμμία υποστήριξη και έλεγχο στο εκπαιδευτικό του έργο. Οι αποσπασμένοι εκπαιδευτικοί ειναι δυστυχώς αφημένοι στην καλή τους διάθεση που γρήγορα και αυτή εξασθενεί. Προτείνουμε : - Εμπεριστατωμένο σχεδιασμό και έλεγχο απο το συντονιστικό γραφείο που θα βοηθήσει την σωστή και χωρίς σπατάλη χρησιμοποίηση του υπάρχοντος εκπαιδευτικού δυναμικού προς όφελος των σχολείων και την πλήρη απασχόλησή τους στο εκπαιδευτικό τους έργο για το οποίο και αποσπάστηκαν απο την Ελλάδα. - Εφαρμογή αντικειμενικών δεικτών στην αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου τους που θα τονώσει, θα ενθαρρήνει και θα επαναπροσδιορίσει το ενδιαφέρον τους για την αποστολή που τους εμπιστεύτηκε το ελληνικό κράτος. - Οι νεο-αποσπασμένοι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να πληρούν έναν αριθμό αντικειμενικών επαγγελματικών προσόντων που να τους καθιστούν ικανούς να διδάσκουν την ελληνική γλώσσα οχι σαν μητρική γλώσσα αλλά κυρίως σαν ξένη γλώσσα δεδομένου οτι η πλειοψηφία των παιδιών είναι δεύτερης ή τρίτης γενιάς έλληνες. Η απόσπασή τους θα πρέπει να προετοιμάζεται κατάλληλα με επιμορφωτικά σεμινάρια για την διδακτική της ελληνικής σαν 2ης γλώσσας ετσι ωστε να τους καθιστά γνώστες του προγραμμάτος που θα διδάξουν και της μεθόδου που θα χρησιμοποιήσουν. Επίσης είναι απαραίτητο να γνωρίζουν τη γλώσσα της χώρας στην οποία αποσπάστηκαν, τουλάχιστον για τις αγγλόφωνες, γαλλόφωνες, ισπανόφωνες, ή γερμανόφωνες χώρες. 4. Συντονιστές Εκπαιδεύσης Είναι ο άνθρωπος στην θέση-κλειδί που οχι μόνο διοικεί, επιβλέπει και αξιολογεί το εκπαιδευτικό προσωπικό αλλα συντονίζει, σχεδιάζει και βάζει σε εφαρμογή μαζι με τους υπόλοιπους εταίρους της εκπαιδευτικής διαδικασίας την πολιτική που θα επιλέξει το Υπουργείο για την διάδωση και προώθηση της ελληνικής γλώσσας. Τα κριτήρια επιλογής τους θα πρέπει να μπουν με γνώμονα οχι μόνο τα επιστημονικά και εκπαιδευτικά τους προσόντα αλλά και τις διοικητικές ικανότητες που πρέπει να επιδείξουν σε πολλαπλά επίπεδα. Η αποστολή τους στο εξωτερικό θα πρέπει να συνοδεύεται από ενα σαφές προσχέδιο ενεργειών εξειδικευμένο ανά χώρα, και η δράση τους να μπορεί να αξιολογηθεί τακτικά, βάση αντικειμενικών δεικτών πάνω στα αποτελέσματα και την προώθηση της αποστολής που τους εμπιστεύθηκε το Υπουργείο. 5. Λειτουργικά έξοδα των ΤΕΓ - Διακρατικές συμφωνίες για την παραχώρηση σχολικών κτιρίων για την στέγαση των ΤΕΓ κάποιες ώρες την εβδομάδα και οχι την ενοικιαση τους. Με αρωγούς τους συλλόγους γονέων και με συντονισμένες κοινές ενέργειες όλων των επίσημων φορέων, μπορεί να επιτευχθεί. - Η οικονομική συμμετοχή των γονέων για τα σχολικά βιβλία ή για την κάλυψη λειτουργικών εξόδων (αναλώσιμα, κτλ) δεν αντιμετωπίζεται πάντα αρνητικά απο μέρους τους, με την προυπόθεση βέβαια να υπάρχει διαφάνεια και μη κερδοσκοπική διαχείρηση των οικονομικών. Και εδώ μια αναβαθμισμένη λειτουργία των σχολικών επιτροπών μπορεί να διασφαλίσει και να ελέγξει στην διαχείρηση των οικονομικών. - Όσον αναφορά τον αριθμό των αποσπασμένων εκπαιδευτικών : Με τα πρώτα μέτρα της μείωσης του αριθμού των εκπαιδευτικών τα σχολεία στην Γαλλία έχουν φτάσει στο λειτουργικό όριο ύπαρξης τους. Μια ακόμα απλά αριθμητική μείωσή τους θα επιφέρει την αποδιοργάνωση τους και μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα την κατάργηση των ΤΕΓ με όλες τις οδυνηρές συνέπειες για την διατήρηση της ελληνικότητας και την εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας στά παιδιά μας. Σοφία Ζευκιλή, Αντιπρόεδρος Για τον Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων του ΤΕΓ Châtenay Malabry στο Παρίσι.