• Σχόλιο του χρήστη 'διονυσης Σταματοπουλος' | 13 Φεβρουαρίου 2024, 06:33

    ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΕΣ ΣΕ ΑΕΙ ΩΣ ΕΝΤΕΤΑΛΜΕΝΟΙ ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΕΣ Ο Συνήγορος του Πολίτη μετά από επιστολή που έλαβε από ενδιαφερόμενους, απέστειλε έγγραφο προς την πρωην υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων Ν. Κεραμέως , με το οποίο ζητούσε να εξετάσει "το ενδεχόμενο αναθεώρησης της διάταξης της παρ. 9 του άρθρου 173 του ν. 4957/2022 (Α ́ 141), στην κατεύθυνση απαλοιφής της περίπτωσης ε ́ (υπάλληλοι με σχέση δημόσιου δικαίου ή ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου σε φορείς του δημόσιου τομέα) από τα εξαιρούμενα πρόσωπα της διαδικασίας ανάθεσης διδακτικού έργου σε εντεταλμένους διδάσκοντες, προκειμένου να διασφαλίζονται ισότιμες και δίκαιες προοπτικές πρόσβασης σε θέσεις διδακτικού προσωπικού στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα για όλες τις κατηγορίες εργαζομένων, με κριτήριο την προσωπική αξία και ικανότητά τους". Ο Συνήγορος του Πολίτη επισημαίνει προς την υπουργό Παιδείας ότι: Σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις αναφορικά με τα προσόντα εκλογής μελών Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού (άρ. 143, ν. 4957/2022), απαιτείται ο υποψήφιος να έχει συμπληρώσει, αναλόγως της βαθμίδας της προκηρυσσόμενης θέσης, από τρία (3) έως έξι (6) έτη εμπειρίας αυτοδύναμου διδακτικού έργου σε φορείς τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Εύλογα συνάγεται, ότι ο αποκλεισμός των υπαλλήλων του δημοσίου τομέα από τη δυνατότητα να αναλάβουν διδακτικό έργο ως εντεταλμένοι διδάσκοντες εξαλείφει συγχρόνως την προοπτική να θεμελιώσουν και τις προϋποθέσεις για ενδεχόμενη μετέπειτα εκλογή τους σε θέσεις Διδακτικού Ερευνητικού Προσωπικού, κατά μείζονα λόγο αν η διαδικασία του άρθρου 173 τείνει να καταστεί η αποκλειστική οδός ανάθεσης διδακτικού έργου για τα προγράμματα σπουδών πρώτου κύκλου. Ειδικότερα, η Αρχή , αφού εξέτασε τις ως άνω αναφορές, διατυπώνει τις ακόλουθες σκέψεις, κατά το μέτρο της αρμοδιότητάς της να διατυπώνει προτάσεις προς την πολιτεία για την προώθηση των αναγκαίων νομοθετικών ρυθμίσεων. Συγκεκριμένα: Α. – Με το άρθρο 173 του ν. 4957/2022 (Α ́ 141) προβλέφθηκε η δυνατότητα επιλογής εκ μέρους των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, κατόπιν αποφάσεων των Συνελεύσεων των Τμημάτων, επιστημόνων κατόχων διδακτορικών διπλωμάτων για την κάλυψη διδακτικών αναγκών των προγραμμάτων σπουδών πρώτου κύκλου. Σύμφωνα με την Ανάλυση Συνεπειών Ρύθμισης του νόμου, με το άρθρο 173 καθορίστηκαν «οι όροι απασχόλησης εντεταλμένων διδασκόντων για την κάλυψη διδακτικών αναγκών ενός (1) ή περισσότερων προγραμμάτων σπουδών πρώτου κύκλου Τμήματος Α.Ε.Ι. σε συγκεκριμένο γνωστικό αντικείμενο», ενώ προβλέφθηκε «η διαδικασία επιλογής των εντεταλμένων διδασκόντων, το ύψος των μηνιαίων αποδοχών τους και οι προϋπολογισμοί που μπορεί να επιβαρύνονται, καθώς και οι υποχρεώσεις και τα κωλύματα για τον διορισμό τους.». Ειδικότερα, ορίστηκε στην παρ. 9 ότι «Δεν επιτρέπεται η απασχόληση ως εντεταλμένων διδασκόντων φυσικών προσώπων που έχουν μία (1) από τις ακόλουθες ιδιότητες: (...) ε) υπάλληλοι με σχέση δημόσιου δικαίου ή Ιδιωτικού Δικαίου Αορίστου Χρόνου σε φορείς του δημόσιου τομέα, όπως αυτός οριοθετείται στην περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (...)». Β. – Υπενθυμίζεται ότι, με βάση το προϊσχύον δίκαιο που ρύθμιζε την απασχόληση επιστημόνων στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα για τη διεξαγωγή διδακτικού έργου, δεν προβλέπονταν αντίστοιχες εξαιρέσεις για τους υπαλλήλους του δημοσίου τομέα ή όταν εισάγονταν περιορισμοί (π.χ. άρ. 19, ν. 1404/1983) αφορούσαν την ανώτατη εβδομαδιαία διάρκεια απασχόλησης και όχι την εν γένει δυνατότητα συμμετοχής στις θέσεις αυτές. Εξάλλου, και ως προς τις θέσεις των ακαδημαϊκών υποτρόφων (άρ. 29 του ν. 4009/20112 – διάταξη ήδη καταργηθείσα με το άρθρο 485 του ν. 4957/2022), αποκλείονταν μόνο τα αφυπηρετήσαντα μέλη του οικείου ή άλλου Α.Ε.Ι. της ημεδαπής ή της αλλοδαπής ή οι συνταξιούχοι του ευρύτερου δημόσιου τομέα, δίχως να γίνεται μνεία σε εν ενεργεία υπαλλήλους δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου φορέων του δημόσιου τομέα. Δ. – Θα πρέπει να σημειωθεί προσθέτως ότι, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις αναφορικά με τα προσόντα εκλογής μελών Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού (άρ. 143, ν. 4957/2022), απαιτείται ο υποψήφιος να έχει συμπληρώσει, αναλόγως της βαθμίδας της προκηρυσσόμενης θέσης, από τρία (3) έως έξι (6) έτη εμπειρίας αυτοδύναμου διδακτικού έργου σε φορείς τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Εύλογα συνάγεται, ότι ο αποκλεισμός των υπαλλήλων του δημοσίου τομέα από τη δυνατότητα να αναλάβουν διδακτικό έργο ως εντεταλμένοι διδάσκοντες εξαλείφει συγχρόνως την προοπτική να θεμελιώσουν και τις προϋποθέσεις για ενδεχόμενη μετέπειτα εκλογή τους σε θέσεις Διδακτικού Ερευνητικού Προσωπικού, κατά μείζονα λόγο αν η διαδικασία του άρθρου 173 τείνει να καταστεί η αποκλειστική οδός ανάθεσης διδακτικού έργου για τα προγράμματα σπουδών πρώτου κύκλου. Ε. – Η θέσπιση κωλύματος ανάληψης διδακτικού έργου από υπαλλήλους των φορέων του δημοσίου τομέα, οι οποίοι διαθέτουν κατά τα λοιπά τα ίδια τυπικά και ουσιαστικά προσόντα (τίτλοι σπουδών, διδακτική εμπειρία, ερευνητικό και επιστημονικό έργο) με τους μη εξαιρούμενους υποψηφίους για την πλήρωση των θέσεων, δεν φαίνεται να αιτιολογείται επαρκώς από τον νομοθέτη -με βάση τα διαλαμβανόμενα στην Ανάλυση Συνεπειών Ρύθμισης- ή να συναρτάται ευθέως με αποχρώντες λόγους δημοσίου συμφέροντος που να δικαιολογούν την ουσιωδώς διαφορετική μεταχείριση της συγκεκριμένης κατηγορίας εργαζομένων. ΣΤ. – Με βάση τις ανωτέρω σκέψεις και προβληματισμούς, σας καλούμε να εξετάσετε το ενδεχόμενο αναθεώρησης της διάταξης της παρ. 9 του άρθρου 173 του ν. 4957/2022 (Α ́ 141), στην κατεύθυνση απαλοιφής της περίπτωσης ε ́ (υπάλληλοι με σχέση δημόσιου δικαίου ή ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου σε φορείς του δημόσιου τομέα) από τα εξαιρούμενα πρόσωπα της διαδικασίας ανάθεσης διδακτικού έργου σε εντεταλμένους διδάσκοντες, προκειμένου να διασφαλίζονται ισότιμες και δίκαιες προοπτικές πρόσβασης σε θέσεις διδακτικού προσωπικού στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα για όλες τις κατηγορίες εργαζομένων, με κριτήριο την προσωπική αξία και ικανότητά τους.