Αρχική Η ελληνόγλωσση εκπαίδευση στη διασποράΠρόταση 2: Διοικητική αναδιάρθρωση και επανακαθορισμός των ρόλων και των ευθυνών των εκπαιδευτικών εταίρων (συντονιστών, εκπαιδευτικών, συλλόγων γονέων, κοινοτήτων, κρατικών υπηρεσιών) και της μεταξύ τους συνεργασίας με σκοπό την καλύτερη αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού και των υλικών πόρωνΣχόλιο του χρήστη Ματζιώρου Μαρία | 8 Μαρτίου 2011, 04:15
Είμαι φιλόλογος,αποσπασμένη στη Στοκχόλμη της Σουηδίας και ό,τι γράφω είναι εμπειρίες απ'αυτόν το χώρο. ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗΣ/ΤΡΙΑ: Το Γραφείο Συντονιστή Εκπαίδευσης Σουηδίας καταργήθηκε τον Αύγουστο του 2010.Έως τότε γνώρισα δύο Συντονίστριες. Και οι δυο παραπέμπουν σε καθεστώς απόλυτης μοναρχίας όπου ο άρχοντας/αυθεντία κυβερνά με έπαρση και κορδακισμό, που απορρέουν απ'το "απόλυτο" που κατέχει και το δικαίωμα που του παρέχει αυτό να κυβερνά κατά το δοκούν. Άγνοια,αδιαφορία,αδυναμία συνεργασίας και επικοινωνίας,απουσία βασικών αρχών όπως π.χ.ο σεβασμός στο χώρο και στα πρόσωπα, άνεση στην αυθαιρεσία "τώρα έχω περισσότερο μέσον", η Συντονίστρια σε εκπαιδευτική μας συνάντηση,μετά τις εκλογές του 2009,απαίτηση "θα με σέβεσαι, διότι είμαι η Συντονίστριά σου", ένα από τα πρώτα μου ακούσματα σ' αυτόν το χώρο. Και αυλοκόλακες να εξυμνούν το ήθος και να υπεραμύνονται των πεπραγμένων του άρχοντα. Πληθώρα εκπαιδευτικών, οι οποίοι φτάσαμε εδώ μετά από αίτημα των Συντονιστριών. Κάποιοι χωρίς πλήρες ωράριο, άλλοι με αποστροφή προς τις υποβαθμισμένες περιοχές, κάποιοι με διάθεση προς εργασία μόνο στις κοντινές προς τον τόπο διαμονής τους περιοχές,άλλοι με δυνατότητα επιλογής ανάμεσα στο μπορώ-δεν μπορώ και στο θέλω-δεν θέλω, συμπλήρωναν το ωράριό τους στο γραφείο και αποτέλεσαν τον κύκλο των αυλικών. Και κάποιοι άλλοι με ιδιαίτερη σχέση εργασίας που εξαρτώνται απόλυτα απ΄τον εκάστοτε Συντονιστή,πράγμα που φαίνεται απ'το ότι κατέχουν τη θέση του αυλοκόλακα σταθερά. Εκείνο όμως που εκπλήσσει και προβληματίζει είναι το ότι ενώ κάποιοι εκπαιδευτικοί,γονείς και άλλοι φορείς έχουμε απευθυνθεί γραπτώς τόσο στην Ελληνική Πρεσβεία εδώ όσο και στο Υπουργείο Παιδείας, καταγγέλλοντας τα όσα συνέβαιναν,δεν λάβαμε καμιά απάντηση.Παντού σιωπή! Ακόμη και όταν η τελευταία Συντονίστρια κρατούσε το γραφείο κλειστό για τρεις μήνες ( από τον Αύγουστο που καταργήθηκε έως και τον Νοέμβριο )."Δεν παρέδιδε τα κλειδιά", κατά την επίσημη εκδοχή. Αυτό είχε ως συνέπεια: 1.Την παρακώλυση της εργασίας μας,διότι στο γραφείο υπήρχε εκπαιδευτικό υλικό και κλειδιά των αιθουσών του σουηδικού σχολείου, στο οποίο στεγάζεται το σαββατιάτικο σχολείο. 2.Το διασυρμό της χώρας μας, αφού ο Πρόεδρος του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων υποχρεώθηκε να ζητήσει άλλα κλειδιά και η Διευθύντρια του σχολείου τον επέπληξε, λέγοντας ότι μόνο οι Έλληνες φέρονται έτσι. Επιπλέον δημιούργησε κρυφά ένα δεύτερο σαββατιάτικο σχολείο με μια μικρή ομάδα διαφωνούντων γονέων,και για 14 μαθητές κάλεσε όλους τους εκπαιδευτικούς δύο μέρες πριν από την έναρξη της φετινής σχολικής χρονιάς να παρουσιαστούμε σ' αυτό. Έτσι μόνο δύο εκπαιδευτικοί,αυτοβούλως, παρουσιαστήκαμε στο προυπάρχον σχολείο, στους 200 περίπου μαθητές. Και όταν από το Υπουργείο έστειλαν έγγραφο, στο οποίο ανέφεραν ότι οι περισσότεροι εκπαιδευτικοί έπρεπε να παρουσιαστούν το επόμενο Σἀββατο στο σχολείο με τους περισσότερους μαθητές, το αγνόησε και δεν μας ενημέρωσε. Επέλεξα να αναφέρω αυτά τα γεγονόνα, διότι και τα δυο συνέβησαν ενώ είχε καταργηθεί το Γραφείο του Συντονιστή, νομίζω ότι δεν είναι συνηθισμένα και πιστεύω ότι δεν ταιριάζουν σε στελέχη της εκπαίδευσης. Οι ειδήμονες του Υπουργείου μας, αξιολογώντας θετικά το τέτοιου είδους έργο, την προήγαγαν σε Σύμβουλο των νηπιαγωγών, καθότι είναι νηπιαγωγός. Ερώτημα:Η τέτοιου είδους θητεία κρίνεται θετικά και προσμετράται ως προσόν στην παραπέρα εξέλιξη ενός υπαλλήλου; Πρόταση: 1.Ύπαρξη ενός υπαλλήλου στην Ελληνική Πρεσβεία με προσόντα α. εντιμότητα και σοβαρότητα, β.γνώση του χώρου,του τρόπου λειτουργίας του εκπαιδευτικού συστήματος της χώρας, των στόχων της ελληνικής εκπαίδευσης στο εξωτερικό,των πραγματικών αναγκών σε εκπαιδευτικούς και εκπαιδευτικό υλικό και των διοικητικών θεμάτων. 2.Απομάκρυνση απ'τη διοίκηση όχι μόνο των ανηψιών τέτοιου είδους αλλά και των μπαρμπάδων ( μπάρμπας στην Κορώνη ) που τους/τις προωθούν και τους/τις στηρίζουν. ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ: Πρόταση 1.Ποιοι: αυτοί που θέλουν αλλά και μπορούν να ανταποκριθούν στις συνθήκες εργασίας στο εξωτερικό. Εργασία πέντε ημερών για όλους και πλήρες ωράριο όλοι.Πραγματικές ώρες εργασίας και όχι εξομοίωση της μισής ώρας με τις τρεις π.χ. για τους ημέτερους. Το καθεστώς των αδειών πρέπει να προσαρμοστεί στις ανάγκες του χώρου.Πώς και τι εξυπηρετούν οι μακροχρόνιες άδειες που δεν έχουν να κάνουν με θέματα υγείας;Πώς θα καλύπτονται τα κενά που δημιουργούνται; Στα πλαίσια του ότι δεν είναι υποχρεωτική η απόσπαση στο εξωτερικό, θα πρέπει, όταν αυτή συμβαίνει,να γίνεται με κριτήρια λειτουργικότητας του χώρου εργασίας. Ως μόνη εξαίρεση στα παραπάνω θεωρώ ότι πρέπει να είναι εκείνοι που αντιμετωπίζουν πρόβλημα υγείας,οι ίδιοι ή κάποιος από την οικογένειά τους, που δεν αντιμετωπίζεται στην Ελλάδα. Είναι για μένα ειρωνεία το ότι αυτός ο νόμος καταργήθηκε,όταν αναφέρεται κανείς σε κοινωνικά κριτήρια. 2.Πόσοι: Ο αριθμός των μαθητών, που θα προυπάρχει και δεν θα ψάχνουν οι εκπαιδευτικοί μαθητές,όπως γινόταν εδώ έως και φέτος,θα καθορίζει τον αριθμό των εκπαιδευτικών. Τμήματα με τουλάχιστον οκτώ μαθητές. 3.Ειδικότητες: Νηπιαγωγοί, δάσκαλοι, φιλόλογοι. Οι εκπαιδευτικοί πρέπει να ενημερώνονται, υπεύθυνα και σοβαρά, για τα πάσης φύσεως προβλήματα που πρόκειται να αντιμετωπίσουν στον καινούργιο τους χώρο,όπως π.χ.για τη δυσκολία ανεύρεσης κατοικίας εδώ αλλά και για το υψηλό κόστος της. Και αφού οι ειδικοί προσδιορίσουν ακριβώς τους στόχους της εκπαίδευσης στο εξωτερικό και κρίνουν ότι αυτή πρέπει να συνεχίσει να προσφέρεται, θα πρέπει να επαναπροσδιορίσουν και την αμοιβή των εκπαιδευτκών.