• Σχόλιο του χρήστη 'Τζέρυ Κόνγουει' | 14 Φεβρουαρίου 2024, 13:45

    143. 1. Τα ΝΠΠΕ προσφέρουν προγράμματα που έχουν πιστοποιηθεί από το μητρικό ίδρυμα ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΘΑΑΕ 144. 2. Γιατί απαιτείται σφράγιση από το υπουργείο; 145. Η διάταξη είναι ανούσια εφόσον ουτέ είναι υποχρεωτική η διεξαγωγή έρευνας στο ΝΠΠΕ (δεν ανακαλείται η άδεια λειτουργίας του σε περίπτωση μη εκπόνησης), ούτε είναι υποχρεωτική η προσφορά δεύτερου και τρίτου κύκλου σπουδών (εκπαίδευση νέων ερευνητών) που είναι απαραίτητη για την ουσιαστική διεξαγωγή έρευνας. Η ΕΘΑΑΕ καλείται να αξιολογήσει το ερευνητικό έργο αλλά η αξιολόγηση αυτή δεν έχει οποιοδήποτε αντίκτυπο στο ΝΠΠΕ. Η επιτροπή έρευνας είναι μάλλον διακοσμητική. 146. 2. α) Δεν προβλέπεται η ένταξη των σχολών (προγραμμάτων σπουδών) των ΝΠΠΕ στα διάφορα πεδία. Η χρήση μ.ο. ΕΒΕ ανά πεδίο και όχι ανά σχολή καθιστά ανισότιμη τη διαδικασία πρόσβασης στα προγράμματα σπουδών του ΝΠΠΕ σε σχέση με τα δημόσια ΑΕΙ. β) Πρόσθετη διάκριση σε σχέση με τους αποφοίτους των ελληνικών δημοσίων σχολείων, αφού οι εισαγόμενοι αυτής της κατηγορίας δεν υποχρεούνται να δώσουν πανελλαδικές ή άλλες εισαγωγικές εξετάσεις για το πανεπιστημιακό σύστημα που αντιστοιχεί στη χώρα του ξένου σχολείου. γ) Ως ανωτέρω για το διεθνές απολυτήριο (international baccaleureat) που απονέμεται στην ημεδαπή ή την αλλοδαπή. Επιπρόσθετα απόφοιτοι ξένων σχολείων θα πρέπει να κατοχυρώνουν δικαίωμα πρόσβασης στα ΑΕΙ της χώρας τους και με βάση το βαθμό εξετάσεων, όπου αυτές προβλέπονται, και όχι μόνο με το απολυτήριο λυκείου. Με αυτές τις διατάξεις, όχι μόνο ακυρώνεται η αποστολή των ΝΠΠΕ ως προς την ισότιμη πρόσβαση, αλλά δημιουργούνται και αμφιβολίες ως προς τον τρόπο επιλογής των φοιτητών, αφού δεν εγγυάται η πρόσβαση σε όσους έχουν πετύχει τις καλύτερες επιδόσεις. Το ΝΠΠΕ μπορεί να επιλέξει πρακτικά όποιον θέλει, με πλήρως αδιαφανή κριτήρια, τα οποία μπορεί να μην είναι μόνο ακαδημαϊκά, αλλά και οικονομικά / κοινωνικά (π.χ. ο γιός του μπετατζή που μπορεί και να εμφανίσει δυσκολίες πληρωμής, δε θα προτιμηθεί σε σχέση με το γιό του διευθυντή πολυεθνικής, κι ας έχει γράψει καλύτερα στις πανελλαδικές). 147. 2. Το ποσοστό 5% είναι τελείως αυθαίρετο - δεν τεκμαίρεται πως αυτό το ποσοστό είναι ικανό να διασφαλίσει την υποχρέωση και αποστολή του ΝΠΠΕ ως προς την ισότιμη πρόσβαση και τον κοινωνικό χαρακτήρα της παιδείας. Ούτε βέβαια προβλέπεται κάποιος τρόπος καθορισμού της αριστείας, ή της οικονομικής κατάστασης (γιατί όχι και στους πλούσιους, ώστε να έρθει ο γιός του διάσημου Χ να σπουδάσει δωρεάν για να το διαφημίσουμε). Ούτε βέβαια καθορίζεται το ελάχιστο ποσό της υποτροφίας, άρα ως υποτροφία μπορεί να λογίζεται η μερική έκπτωση στα δίδακτρα, και όχι φερ' ειπείν η πλήρης απαλλαγή. 148. Εκτός του συμβουλίου διοίκησης, στο οποίο δεν είναι υποχρεωτικό να συμπεριλαμβάνονται ακαδημαϊκοί, λειτουργεί έτερο όργανο με αποκλειστικά συμβουλευτική και όχι δεσμευτική αρμοδιότητα. Αυτό στην πράξη αναθέτει όλη την ευθύνη για τα ακαδημαϊκά θέματα σε μη-ακαδημαϊκούς, καταργώντας κάθε έννοια ακαδημαϊκής ελευθερίας. 149. Μόνο ως αστείο μπορεί να διαβαστεί αυτό το άρθρο, υπό το φως των ανωτέρω. Η ακαδημαϊκή ελευθερία υπόκειται στο διευθυντικό δικαίωμα του ΔΣ, που συμπεριλαμβάνει τόσο το περιεχόμενο των σπουδών, τον τρόπο διδασκαλίας, τον καθορισμό της έρευνας αλλά και βέβαια τις αποφάσεις πρόσληψης και απόλυσης. 150. Όλος ο κανονισμός είναι στην ευχέρεια του ΝΠΠΕ με γνώμονα τους απειροελάχιστους περιορισμούς που προβλέπουν τα υπόλοιπα, άκρως προβληματικά άρθρα του νομοσχεδίου. Η ΕΘΑΑΕ δε μπορεί να διαφωνήσει ως προς τον κανονισμό από τη στιγμή που πληροί τα ελάχιστα αυτά. Είναι κοροϊδία. 151. 1. Ως αναλύθηκε σε προηγούμενο σχόλιο, το διδακτικό προσωπικό των ΝΠΠΕ δε μπορεί να φέρει τον τίτλο του "διδακτικού ερευνητικού προσωπικού" καθώς αυτός το εξομοιώνει με το προσωπικό των δημοσίων ΑΕΙ, που εκλέγονται με διαφορετική διαδικασία και διαφορετικά ελάχιστα προσόντα. Δεν είναι σαφές αν η ποσόστωση του 20% των διδασκόντων χωρίς διδακτορικό αφορά τις εξαιρετικές περιπτώσεις για τις οποίες δεν είναι δυνατή ή συνήθης η εκπόνηση διδακτορικής διατριβής κατά τους κανόνες της οικείας τέχνης ή επιστήμης, ή αν μπορεί να ανακηρυχθεί ως "ΔΕΠ" κάποιος σε οποιοδήποτε πεδίο χωρίς διδακτορικό. 2. Πως μπορεί να γίνει αυτό, από τη στιγμή που δεν υπάρχει καμία νομική υποχρέωση δημοσίευσης εγγράφων, πρακτικών, βιογραφικών κ.α.; Δε μπορεί κανείς να επικαλεσθεί έννομο συμφέρον για την πρόσληψή του, και να ζητήσει να λάβει γνώση. Δεν είναι ΝΠΔΔ, άρα δεν διασφαλίζεται απολύτως τίποτα. 3. Όπως αναλύθηκε, δεν υπάρχει ακαδημαϊκή ελευθερία στα ΝΠΠΕ. 4. Πρέπει να ορίζεται το ελάχιστο πλήθος όχι συνολικά, αλλά σε σχέση με το πλήθος των εγγεγραμμένων φοιτητών, και αυτός ο λόγος να μην είναι κατώτερος από αυτόν στα Δημόσια ΑΕΙ, και ιδανικά από αυτό του μέσου όρου της ΕΕ. Ο λόγος πρέπει να εφαρμόζεται σε κάθε σχολή, και όχι γενικά στο ΝΠΠΕ. Οι ώρες διδασκαλίας παραπέμπουν σε ιδρύματα που δεν ασχολούνται με την έρευνα (π.χ. πρώην ΤΕΙ). 152. 1. Ως προς την επιλογή, δεν διασφαλίζεται κανένα ελάχιστο κριτήριο ποιότητας για τους "ειδικούς διδάσκοντες", δηλαδή μπορεί να είναι και άτομα με απλό πτυχίο (ή και χωρίς). Επίσης δεν αναφέρεται κάποιο μέγιστο πλήθος σε σχέση με τα "ΔΕΠ", συνεπώς μια σχολή με 1000 φοιτητές θα μπορεί κάλλιστα να λειτουργεί με 10 μέλη "ΔΕΠ" πλήρους απασχόλησης, και 60 "ειδικούς" μερικής απασχόλησης (0.5FTE) για να πιάσει τον διπλάσια καλύτερο λόγο διδασκόντων προς φοιτητές στα δημόσια ΑΕΙ, που είναι 1:23. Αυτό είναι πραγματικά προσβλητικό ως προς τη νοημοσύνη όσων διαβάζουμε το νομοσχέδιο. Επίσης, ποιές θα είναι οι ελάχιστες / μέγιστες ώρες διδασκαλίας αυτού του προσωπικού; Αφού δεν ορίζονται, αυτό που θα γίνει είναι οι "ΔΕΠ" να επιφορτίζονται με όλο το διοικητικό έργο + ελάχιστο διδακτικό (για έρευνα δε μιλάμε αφού δεν θα υπάρχει), και οι φοιτητές να διδάσκονται κυρίως από "ειδικούς". Τέλος, τι σχέση έχει η ακαδημαϊκή ελευθερία στην επιλογή ειδικών διδασκόντων; 153. Θα πρέπει να ορίζεται ένα ελάχιστος λόγος διοικητικών προς φοιτητές και διοικητικών προς διδάσκοντες, ιδανικά στα όρια του ευρωπαϊκού μέσου όρου. 155. 1. γ) Τα ΝΠΠΕ θα πρέπει να καταβάλλουν τέλος πιστοποίησης στην ΕΘΑΑΕ σε κάθε κύκλο πιστοποίησης / αξιολόγησης, αλλιώς αποστερούν πόρους και χρόνο που η ΕΘΑΑΕ χρειάζεται για την υπόλοιπη αποστολή της. ε) Τελικά αξιολογείται η επιτροπή έρευνας, ή το ίδιο το ερευνητικό έργο που παράγει το ΝΠΠΕ; Αυτά είναι δύο τελείως διαφορετικά πράγματα. Η επιτροπή μπορεί κάλλιστα να μεριμνά ώστε το προσωπικό να μπορεί να κάνει (αν θέλει) όλα όσα περιγράφονται στο άρθρο 145.3, αυτό δε σημαίνει ότι το ερευνητικό έργο θα γίνεται. Δηλαδή η επιτροπή μπορεί να κοινοποιεί ευκαιρίες χρηματοδότησης, προγράμματα κινητικότητας, ευκαιρίες συνεργασίας, να παρέχει υποστηρικτικές δράσεις κ.α., αλλά αυτά να μην καταλήγουν σε τίποτα. Η επιτροπή θα έχει κάνει πάντως μια χαρά τη δουλειά της. 2. Ο ΕΟΠΠΕΠ θα πρέπει όχι απλά να γνωμοδοτεί, αλλά να εγκρίνει και να απαιτείται η σύμφωνη γνώμη του. Επίσης οι εγκαταστάσεις θα πρέπει να αξιολογούνται από εξωτερική επιτροπή εμπειρογνωμόνων ως προς την καταλληλότητά τους να υποστηρίξουν τα προγράμματα σπουδών που προσφέρονται, σε όλους τους κύκλους. ΕΝ ΚΑΤΑΚΛΕΙΔΙ: Το νομοσχέδιο, εκτός από πρόδηλα αντισυνταγματικό, αποτελεί μνημείο προχειρότητας και θεσμοθέτησης ΕΝΑΝΤΙΑ στους δηλωμένους του στόχους, καθώς δε διασφαλίζει καμμία ποιότητα στις παρεχόμενες εκπαιδευτικές υπηρεσίες και την έρευνα. Είναι αδύνατο μέσα από αυτές τις διατάξεις να δει κανείς πως διασφαλίζεται το δημόσιο συμφέρον, η ακαδημαϊκή ελευθερία, το κοινωνικό αγαθό της εκπαίδευσης, ή ακόμα και το ίδιο το συνταγματικό δικαίωμα της ίσης μεταχείρισης. Δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να κατατεθεί προς ψήφιση. Η ανώτατη παιδεία είναι εθνική υπόθεση κρίσιμης σημασίας που δε μπορεί να αντιμετωπίζεται με γονατογραφήματα και επιδερμικές προσεγγίσεις, χωρίς εντατική διαβούλευση με την επιστημονική κοινότητα και την κοινωνία. Όνειδος, τόσο η διαχείριση της συνταγματικότητας, της προετοιμασίας και της ανακοίνωσης του νομοσχεδίου, όσο και το ίδιο το περιεχόμενό του.