Αρχική Η ελληνόγλωσση εκπαίδευση στη διασπορά2ο πεδίο διαβούλευσης: Αποτίμηση των σημερινών δομών παροχής ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης σε σχέση με (α) την παιδαγωγική τους καταλληλότητα, (β) την αποτελεσματικότητά τους, (γ) το κόστος και (δ) τις προοπτικές κοινωνικο-οικονομικής ένταξης των νέων γενιών ελληνικής καταγωγής στις συνθήκες της παγκοσμιοποίησηςΣχόλιο του χρήστη Σεραφειμίδου Αθηνά | 9 Μαρτίου 2011, 23:01
Η διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας ως ξένης ή ως δεύτερης γλώσσας είτε σε ομογενειακά σχολεία, είτε σε απογευματινά μαθήματα είτε σε άλλους φορείς που άπτονται της Ομογένειας ή του οποιουδήποτε εκπαιδευτικού οργανισμού (δεν αναφέρομαι στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα)είναι ένα πολύ σοβαρό κεφάλαιο το οποίο θα πρέπει να λάβει υπόψη το Υπουργείο Παιδείας και το αντίστοιχο Εξωτερικών. Μεχρι στιγμής τα κριτήρια διορισμού των εκπαιδευτικών αποδείκνυαν την αδύναμία σαφούς διατύπωσης εκπαιδευτικών στόχων. Ποιοι είναι οι στόχοι; Η διατήρηση του ελληνικού πολιτισμού, με τη διδασκαλία ελληνικών χορών και τραγουδιών, αναπαράγοντας στερεότυπα; Η εκμάθηση κατα κύριο λόγο της ελληνικής ή η ενδυνάμωσή της; Πώς είναι δυνατόν στις αγγλοφωνες χώρες να δίνεται προτεραιότητα στο πρώτο ερώτημα και συνήθως η ελληνική γλώσσα να μην καλλιεργείται; Βασικός λόγος είναι η έλλειψη καταρτισμένου εκπαιδευτικού προσωπικού για τη διδασκαλία της ελληνικής ως ξένης ή δεύτερης γλώσσας. Έχοντας εμπειρία ως ιδιώτης εκπαιδευτικός στις ΗΠΑ μου ήταν αδιανόητο να βλέπω τη διδασκαλία της ελληνικής με μεθοδολογία της δεκαετίας του 70 σε παιδιά, στων οποίων τα (αγγλικά) σχολεία το ΑΠ δίνει έμφαση στους πολυγραμματισμούς και την επικοινωνιακή/λειτουργική προσέγγιση της γλώσσας; Δυο μεταπτυχιακά προγράμματα με θέμα της διδακτική της ελληνικής ως ξένης ή δεύτερης γλώσσας είναι σε λειτουργία τόσο στο ΑΠΘ όσο και στο Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο εκπαιδεύοντας εξειδικευμένους γλωσσολόγους και ελάχιστοι από αυτούς έχουν απορροφηθεί στην εκαπιδευση του εξωτερικού. Γιατί θα πρέπει κάποιος να περάσει στον ΑΣΕΠ ως φιλόλογος ή δάσκαλος, να δουλέψει σε αντικείμενο το οποίο δεν κατέχει, για να έχει δικαίωμα να φύγει στο εξωτερικό μετά από 3 χρόνια, για να δουλέψει στο αντικείμενό του; Πώς είναι δυνατόν να μην λαμβάνεται υπόψη η συμβολή κάποιων εξειδικευμένων γλωσσολόγων στην παραγωγή διδακτικού υλικού για το εν λόγω αντικείμενο, αλλά άλλοι να στέλνονται στο εξωτερικό για να το χρησιμοποιήσουν; Στην Ελλάδα ξεκινάμε να επιμορφώσουμε δυναμικό ενώ υπάρχει ήδη επιμορφωμένο, το οποίο κατα κύριο λόγο υποαπασχολείται. Στα πλαίσια αυτής της διαβούλευσης δείτε το θέμα των εξειδικευμένων γλωσσολόγων/ εκπαιδευτικών και αξιοποιείστε τις γνώσεις τους είτε στην ελληνόγλωσση εκπαίδευση του εξωτερικού είτε την διαπολιτισμική μέσα στν Ελλάδα.