Αρχική Ενίσχυση του Δημόσιου Πανεπιστημίου –Πλαίσιο λειτουργίας μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίωνΜΕΡΟΣ Γ’ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΑΝΩΤΑΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΙΔΡΥΜΑΤΩΝ (άρθρα 37-126)Σχόλιο του χρήστη Θεοδώρα Αντωνοπούλου | 16 Φεβρουαρίου 2024, 00:35
Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Απόφαση της Συνέλευσης του Τμήματος Φιλολογίας ΕΚΠΑ, Τρίτη 14-2-2024 Σχετικά με τις προωθούμενες ρυθμίσεις για τα δημόσια ΑΕΙ, τα Μέλη της Συνέλευσης του Τμήματος Φιλολογίας ΕΚΠΑ παρατηρούν τα εξής για ορισμένα μόνο από τα επίμαχα σημεία, όσον αυτό κατέστη δυνατό μέσα στον ασφυκτικά περιορισμένο χρόνο της διαβούλευσης: α) Άρθρο 97: Στελέχωση. Ενώ είναι θετική η πρόβλεψη για αναπλήρωση των θέσεων ΔΕΠ που θα αφυπηρετήσουν από το 2025 ως το 2030, αυτή δεν επαρκεί να καλύψει τη διαρκώς εντεινόμενη υποστελέχωση του Παν/μίου γενικά και του Τμήματος Φιλολογίας ειδικότερα, στο οποίο, για παράδειγμα, έχουν απολεσθεί περί τα δύο τρίτα των θέσεων που κενώθηκαν από το 2009 και εξής. Είναι αδήριτη ανάγκη όχι μόνο η δέσμευση του κράτους να εφαρμοστεί για την εν λόγω εξαετία αλλά και να ισχύσει από το τρέχον έτος (2024) καθώς επίσης να καταστεί μόνιμη και να διευρυνθεί, ώστε να καλύψει τις θέσεις που έχουν απολεσθεί στη διάρκεια της οικονομικής κρίσης. Επιπλέον, πρέπει να δοθεί η δυνατότητα εξέλιξης στα μέλη ΕΔΙΠ καθώς και να υπάρξουν νέες θέσεις για το διαρκώς μειούμενο διοικητικό προσωπικό. β) Άρθρο 73: Η κατανομή των θέσεων και τα γνωστικά τους αντικείμενα πρέπει να αποφασίζονται αποκλειστικά από τα Τμήματα, και όχι από την Κοσμητεία κατόπιν εισήγησης των Τμημάτων, καθώς αυτό όχι μόνο μειώνει τον ρόλο των Τμημάτων, που είναι τα μόνα υπεύθυνα για τα γνωστικά αντικείμενα, αλλά ενέχει τον κίνδυνο να εγκαταλειφθούν γνωστικά αντικείμενα. Υπενθυμίζεται ότι ενώ υπάρχουν κοσμητείες σε μονοτμηματικές σχολές, υπάρχουν αντιθέτως μεγάλες πολυτμηματικές σχολές, όπως η Φιλοσοφική Αθηνών, όπου η εφαρμογή μιας τέτοιας πρόβλεψης θα οδηγήσει σε τεράστιες δυσλειτουργίες. γ) Άρθρο 91γ και ε: Η κατανομή της κρατικής χρηματοδότησης στα ΑΕΙ πρέπει να παραμείνει και στην ουσία της, όχι μόνο στον τύπο, υπό τον άμεσο κρατικό έλεγχο και ευθύνη. δ) Άρθρο 91β και δ: Αναφορικά με τα κριτήρια κατανομής της κρατικής χρηματοδότησης, το Τμήμα Φιλολογίας είναι αντίθετο στην προτεινόμενη ενίσχυση των ιδιωτικοοικονομικών κριτηρίων («δείκτες ποιότητας και επιτευγμάτων» από 20% σε 30%) σε βάρος των αντικειμενικών (από 80% σε 70%). Κάτι τέτοιο θα έχει, μεταξύ άλλων, ολέθριες συνέπειες για τις ανθρωπιστικές σπουδές στη χώρα μας, η οποία έχει τεράστια παράδοση και μεγάλο κύρος διεθνώς σε αυτές. Για παράδειγμα: (ββ) ο αριθμός ετεροαναφορών, όπως μετρώνται, είναι στις ανθρωπιστικές επιστήμες σχεδόν πάντα παραπλανητικός: ο πραγματικός αριθμός δεν απεικονίζεται στη βάση δεδομένων που δηλώνεται ως προτιμητέα από το Παν/μιο Αθηνών (Scopus), καθώς αυτή αφορά σε θετικές κυρίως επιστήμες. Ακόμη, ο αριθμός των αλλοδαπών φοιτητών ως κριτήριο χρηματοδότησης (γγ) θα έχει μια σειρά από αρνητικές συνέπειες, καθώς εν τοις πράγμασι όχι η χρήση της ελληνικής γλώσσας αλλά η χρήση της αγγλικής ή άλλων γλωσσών είναι αυτή που μπορεί να προσελκύσει διεθνείς φοιτητές. Θέλει πράγματι το ελληνικό κράτος να απεμπολήσει την ελληνική ως γλώσσα πανεπιστημιακής διδασκαλίας, όπως ορίζεται στο Σύνταγμα, και έρευνας; Τα τμήματα ελληνικού πολιτισμού, μεταξύ των οποίων κατεξοχήν τα Τμήματα Φιλολογίας, έχουν προσφέρει και συνεχίζουν να προσφέρουν τα μέγιστα στην εκπαιδευτική και πολιτιστική ανάπτυξη του τόπου και την προβολή του στο εξωτερικό. Για τον λόγο αυτό, χρειάζονται ενίσχυση, όχι απαξίωση του έργου τους. ε) Άρθρο 49: Η πρόβλεψη, εταιρικής έμπνευσης, να μπορεί ο Πρόεδρος ή ο Αντιπρόεδρος ενός Τμήματος να προέρχεται από άλλο, έστω και συναφές, Τμήμα πρέπει να καταργηθεί. Ο Πρόεδρος και ο Αντιπρόεδρος οφείλουν να είναι μέλη του Τμήματος, εξοικειωμένοι με τις ανάγκες του και γνώστες των γνωστικών αντικειμένων που αυτό θεραπεύει και να έχουν αποδείξει στους συναδέλφους-εκλέκτορες κατά την πανεπιστημιακή τους πορεία την καταλληλότητά τους για τη θέση. ε) Άρθρο 83: Εκφράζουν τον έντονο σκεπτικισμό τους για την ολοένα και μεγαλύτερη αναβάθμιση του ρόλου των ομοτίμων/αφυπηρετησάντων καθηγητών, και μάλιστα χωρίς ηλικιακά όρια, πράγμα που μόνο σε βάρος των αρμοδιοτήτων και του ρόλου των εν ενεργεία, επίσης καταξιωμένων καθηγητών μπορεί να αποβεί. Ϛ) Τέλος, δεν γίνεται καμία αναφορά στο νομοσχέδιο στο ακανθώδες θέμα της Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας, που ενδιαφέρει ιδιαιτέρως τα φιλολογικά τμήματα. Το Τμήμα Φιλολογίας καλεί το Υπουργείο να επανέλθει με την ευκαιρία αυτή στην άπαξ και δια παντός αναγνώριση της ανέκαθεν υφισταμένης ΠΔΕ και την αυτονόητη εξασφάλιση των επαγγελματικών δικαιωμάτων των πτυχιούχων μας χωρίς περαιτέρω δημιουργία προσκομμάτων. Θεοδώρα Αντωνοπούλου Πρόεδρος Τμήματος Φιλολογίας ΕΚΠΑ