Αρχική Η ελληνόγλωσση εκπαίδευση στη διασποράΠρόταση 3: Διαφάνεια και αξιοκρατία στον τρόπο επιλογής του εκπαιδευτικού δυναμικού, επαναπροσδιορισμός του χρόνου παραμονής στις εκπαιδευτικές μονάδες, καθώς και του τρόπου αμοιβής τουςΣχόλιο του χρήστη Πολυβία Παραρά | 11 Μαρτίου 2011, 04:56
θεωρώ ότι είναι προς το συμφέρον του Υπουργείου Παιδείας και της πολιτικής του θεσμού που υπηρετείται να επανεξεταστεί το περιεχόμενο του άρθρου 3 παράγραφος 2 και 3 της ΥΑ Φ8/2009( ΥΑ Φ. 821.2/652Κ/40096/Ζ1 ΦΕΚΒ 1003 2009), σύμφωνα με το οποίο οι καθηγητές φιλόλογοι που έχουν υπηρετήσει και υπηρετούν αυτόν το θεσμό αποκλείονται να συμμετάσχουν σε νέο διαγωνισμό για νέα ενδεχόμενη απόσπασή τους σε Πανεπιστήμια ή ερευνητικά ιδρύματα της αλλοδαπής για την ενίσχυση των σπουδών Ελληνικής Γλώσσας και Πολιτισμού. Στην παρούσα πρόταση θα αναπτύξω γιατί είναι συμφερότερο για το Υπουργείο και την πολιτική της ενίσχυσης των Ελληνικών Σπουδών να αρθεί αυτός ο αποκλεισμός. Εισαγωγικά θέλω να αναφερθώ στη σημασία του Νόμου 2413/1996 για τη στήριξη των Ελληνικών Σπουδών στο εξωτερικό. Στα πλαίσια αυτού του νόμου, μέσω του θεσμού των αποσπάσεων στα πανεπιστήμια δίνεται ακαδημαϊκό βήμα για τη διδασκαλία της Ελληνικής Γλώσσας και του Πολιτισμού προς όφελος της Ελλάδας, με αξιοποίηση των πανεπιστημιακών υποδομών του κάθε ακαδημαϊκού ιδρύματος και του πολυπολιτισμικού φοιτητικού και καθηγητικού πληθυσμού τους και συνδέεται άμεσα η χώρα με όσα διαδραματίζονται στον τομέα της Ελληνικής Γλώσσας και του Πολιτισμού σε όλες τις γωνιές της υφηλίου που λειτουργεί ο θεσμός. Η Ελλάδα έχει ενεργή παρουσία στα ιδρύματα αυτά και έτσι ο πολιτισμός της και οι αξίες της γίνονται γνωστές, κατανοητές και αξιολογούνται. Το γεγονός αυτό αποδεικνύει τη σημασία, το εύρος των δυνατοτήτων και τη δυναμική που μπορεί να λάβει αυτός ο θεσμός. Για να εκθέσω τα πλεονεκτήματα της συμμετοχής των αποσπασμένων φιλολόγων στα πανεπιστήμια στο νέο διαγωνισμό θα αναφερθώ σε τρία σημεία. Πρώτον, θεωρώ σκόπιμο να επισημάνω ότι το έργο των αποσπασμένων εκπαιδευτικών ΠΕ2 με αυξημένα προσόντα, στα τριτοβάθμια ιδρύματα του εξωτερικού, διαφέρει σημαντικά από το έργο άλλων κατηγοριών αποσπασμένων εκπαιδευτικών στο εξωτερικό στο βαθμό απαιτήσεων, συνθηκών εργασίας και αξιολόγησης. Πιο συγκεκριμένα, οι εκπαιδευτικοί που αποσπόμαστε στα πανεπιστημιακά ιδρύματα του εξωτερικού καλούμαστε να διδάσκουμε φοιτητές και όχι πια μαθητές, όπου είναι αυτονόητο ότι οι απαιτήσεις διδασκαλίας και έρευνας είναι αυξημένες. Επίσης από τη στιγμή που εργαζόμαστε, συγκρινόμαστε και αξιολογούμαστε εξίσου με τους συναδέλφους μας καθηγητές στα πανεπιστήμια αυτά, οι προκλήσεις είναι αυξημένες και ο πήχης των απαιτήσεων ανεβαίνει διαρκώς, αφού ετήσια τίθενται υψηλότεροι στόχοι. Συγχρόνως με τα διδακτικά καθήκοντα, πολλοί από εμάς διεξάγουμε και έρευνα στα γνωστικά μας αντικείμενα. Τέλος, αναπτύσσουμε δραστηριότητα με τη διοργάνωση ακαδημαϊκών γεγονότων, διαλέξεων, σεμιναρίων και άλλων πολιτιστικών εκδηλώσεων, δημιουργώντας ένα σημαντικό δίκτυο συνεργασιών γύρω από τη δουλειά μας. Δεύτερον , η Ελλάδα έχει επενδύσει χρόνο και χρήματα αυτά τα εννέα χρόνια, για να μάς καταστήσει στην πράξη λειτουργούς της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Η προσπάθειά μας να αντεπεξέλθουμε με επιτυχία σε αυτές τις προκλήσεις και να παράγουμε ακαδημαϊκό έργο μάς έχει ωφελήσει και βελτιώσει σημαντικά στο βαθμό που έχουν αυξηθεί τα προσόντα μας κατά την ενιαετή υπηρεσία μας στις θέσεις αυτές υψηλής ευθύνης, στις οποίες εκπροσωπούμε την Ελλάδα στα πανεπιστήμια του εξωτερικού, και είναι λογικό να επιδιώκουμε να αξιοποιηθεί με τον καλύτερο τρόπο όση γνώση και εμπειρία έχουμε αποκτήσει και να συνεχίζουμε να χτίζουμε πάνω σε ό,τι έχουμε οικοδομήσει με την εργασία μας. Ο θεσμός θα εξελίσσεται όταν η κάθε νέα θητεία θα προσθέτει, θα διευρύνει και θα βαθαίνει την πορεία που έχει διανυθεί. Η συνεργασία και ανταλλαγή απόψεων και εμπειριών νέων και έμπειρων σε αυτή τη θέση εκπαιδευτικών είναι μαγιά επιτυχίας του θεσμού. Εξάλλου στην ίδια Υ.Α. άρθρο 5 παράγραφος 3, κριτήριο μοριοδότησης αποτελεί η διδακτική εμπειρία σε τριτοβάθμια ιδρύματα του εξωτερικού, διάταξη που αναγνωρίζει τη σπουδαιότητα του προσόντος της διδακτικής εμπειρίας γι αυτή τη θέση ως κριτήριο επιλογής, ενώ στο άρθρο 3 της ίδιας απόφασης αποκλείονται από το διαγωνισμό οι εκπαιδευτικοί που έχουν κατεξοχήν αποκτήσει αυτή την εμπειρία, διάταξη που είναι αντιφατική με την προηγούμενη. Επίσης, υπάρχει η δυνατότητα –κι αυτό είναι μια άλλη πρόταση προς εξέταση – κάποια στελέχη που διαθέτουν τα προσόντα και που το επιθυμούν να δραστηριοποιηθούνε υπό την αιγίδα του Υπουργείου να αναλάβουν πρωτοβουλία να δημιουργήσουν Προγράμματα Νέων Ελληνικών και σε γειτονικά της περιοχής που υπηρετούν πανεπιστήμια, εκεί που δεν υπάρχει έδρα Νέων Ελληνικών, αλλά γνωρίζουν ότι υπάρχει ενδιαφέρον από τους φοιτητές, για να αναπτυχθεί ένα επιτυχές πρόγραμμα. Αυτό είναι έτοιμο να το πράξει ένας εκπαιδευτικός που έχει αποκτήσει την εμπειρία διδασκαλίας, λειτουργίας και οργάνωσης ενός ακαδημαϊκού προγράμματος στο χώρο που εργάζεται. Τρίτον πιστεύω ότι είναι απολύτως λογικό να ισχυριστεί κανέις ότι όσο μεγαλύτερος αριθμός υποψηφίων εκπαιδευτικών ΠΕ2 με αυξημένα προσόντα και αξιόλογο έργο λάβει μέρος στο διαγωνισμό για τις νέες αποσπάσεις στο εξωτερικό, τόσο περισσότερο υψηλό θα είναι το και το επίπεδο συναγωνισμού και αριστείας, με αποτέλεσμα η Ελλάδα να στείλει στο εξωτερικό ό,τι καλύτερο από το δυναμικό που διαθέτει. Η πρότασή μου είναι να δώσετε το δικαίωμα να συναγωνιστούν και όσοι έχουν ήδη υπηρετήσει και όλοι οι νέοι υποψήφιοι, ώστε να αποσπαστούν στα Πανεπιστήμια του εξωτερικού οι άριστοι με αξιοκρατία. Αυτό συνάδει και με το πνεύμα και τις αξίες που υπηρετεί η νέα διακυβέρνηση για ανοικτές διαδικασίες, αξιοκρατικά κριτήρια και επιλογή των αρίστων. Εξάλλου και άλλα στελέχη εκπαίδευσης που υπηρετούν σε θέσεις υψηλών απαιτήσεων στο εξωτερικό, όπως π.χ. οι Συντονιστές Εκπαίδευσης δεν αποκλείονται από συμμετοχή τους σε νέους διαγωνισμούς. Πιστεύω ότι είναι προς το συμφέρον του Υπουργείου να αναθεωρήσει τις παραγράφους 3 και 4 του άρθρου 3 της προαναφερθείσας Υ.Α. αξιολογώντας τα πλεονεκτήματα της συμμετοχής στο νέο διαγωνισμό και των εχόντων υπηρετήσει στα πανεπιστήμια αποσπασμένων φιλολόγων. Το δικαίωμα συμμετοχής τους φέρνει περισσότερη αξιοκρατία, δημιουργεί κίνητρα για άμιλλα και υψηλού επιπέδου υπηρεσίες και με αυτόν τον τρόπο υπηρετούνται καλύτερα τα συμφέροντα της χώρας. Σας ευχαριστώ πολύ για την εξέταση του θέματος αυτού και σας εύχομαι καλή επιτυχία και δύναμη στο έργο σας.