Αρχική Ενίσχυση του Δημόσιου Πανεπιστημίου –Πλαίσιο λειτουργίας μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίωνΜΕΡΟΣ Γ’ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΑΝΩΤΑΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΙΔΡΥΜΑΤΩΝ (άρθρα 37-126)Σχόλιο του χρήστη Άγγελος Σοφιανίδης | 16 Φεβρουαρίου 2024, 15:19
Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Ύστερα από διάλογο με την Νομικό και μέλος ΕΔΙΠ του ΠΔΜ κα Φωτεινή Καγιόγλου καταθέτουμε την τελική μας άποψη επί του ζητήματος δικαιώματος εξέλιξης των μελών ΕΔΙΠ και ΕΕΠ που πληρούν τις προϋποθέσεις: Τα μέλη Ε.Ε.Π. και Ε.ΔΙ.Π. των Α.Ε.Ι. τα οποία πληρούν σύμφωνα με τις ισχύουσες κάθε φορα διαταξεις τις προϋποθέσεις εκλογής στη βαθμίδα του Επίκουρου (σύμφωνα με το Ν. 1268/1982 (Α΄ 87), όπως αυτό ίσχυε κατά τη δημοσίευση του Ν. 4009/2011 (Α΄ 195)) έχουν δικαίωμα να ζητήσουν την ένταξή τους σε μόνιμη προσωποπαγή θέση Επίκουρου Καθηγητή, μετά από κρίση, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις. Οι υποψήφιοι υποβάλλουν αίτηση στη γραμματεία του οικείου ή άλλου Τμήματος με συναφές γνωστικό αντικείμενο, του οικείου ή άλλου Α.Ε.Ι. Δικαίωμα υποβολής υποψηφιότητας σε αυτήν την προκήρυξη έχουν όλα τα μέλη της κατηγορίας Ε.ΔΙ.Π. ή Ε.Ε.Π. Την προκήρυξη υποχρεούται να την κάνει το Τμήμα. Η διαδικασία κρίσης γίνεται με τα ισχύοντα (εκλεκτορικά-επιτροπές κλπ). Η διαδικασία κρίσης ολοκληρώνεται εντός οκταμήνου από την ημερομηνία της αίτησης. Σε περίπτωση αρνητικής κρίσης, ο υποψήφιος διατηρεί τη θέση στην οποία κατείχε, δύναται δε να υποβάλει νέα αίτηση μετά την παρέλευση τουλάχιστον δύο (2) ετών από την προηγούμενη αρνητική κρίση. Οι εκλεγέντες μόνιμοι Επίκουροι Καθηγητές της παραπάνω παραγράφου δύνανται κατ' εξαίρεση να ζητήσουν την εξέλιξή τους σε θέση Αναπληρωτή Καθηγητή, σύμφωνα με τα ισχύοντα, μετά από την παρέλευση ενός τουλάχιστον έτους από την δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως της εκλογής τους στην θέση του μόνιμου Επίκουρου Καθηγητή. Τα κριτήρια αξιολόγησης δύναται να ακολουθούν των σχετικών διατάξεων του ν. 4009/2011 (Α'195) και του ν 5078/2023. Σε περίπτωση θετικής κρίσης εντάσσονται σε θέση της αντίστοιχης βαθμίδας που ιδρύεται αυτοδίκαια στο Πανεπιστήμιο με την προηγηθείσα απόφαση της Γενικής Συνέλευσης του Τμήματος και σχετική διαπιστωτική πράξη του Υπουργού Παιδείας και του οικείου Πρύτανη. Οι πιστώσεις του τακτικού προϋπολογισμού που καλύπτουν τη μισθοδοσία του ως άνω εντασσόμενου προσωπικού μεταφέρονται για τις νέες θέσεις που συνιστώνται. Σύμφωνα με το άρθρο 17 του ν. 4009/2011 (Α'195), ελάχιστη προϋπόθεση για την εκλογή σε θέση ΔΕΠ είναι η κατοχή διδακτορικού. Συγκεκριμένα, σύμφωνα και με το άρθρο 17 του του ν. 4009/2011 (Α'195) προϋπόθεση για εκλογή σε θέση καθηγητή όλων των βαθμίδων είναι η κατοχή διδακτορικού διπλώματος, καθώς και η συνάφεια αυτού του εν γένει ερευνητικού, επιστημονικού, διδακτικού, κλινικού ή καλλιτεχνικού έργου των υποψηφίων με το γνωστικό αντικείμενο της προς πλήρωση θέσης. (Η προϋπόθεση κατοχής διδακτορικού διπλώματος για κατάληψη θέσης καθηγητή δεν ισχύει προκειμένου περί γνωστικού αντικειμένου εξαιρετικής και αδιαμφισβήτητης ιδιαιτερότητας, για τα οποία δεν είναι δυνατή ή συνήθης η εκπόνηση διδακτορικής διατριβής κατά τους κανόνες της οικείας τέχνης ή επιστήμης (de lege artis). Στην περίπτωση του προηγούμενου εδαφίου, προϋπόθεση για την εκλογή αποτελεί το αναγνωρισμένο έργο με βραβεύσεις σε εθνικούς και διεθνείς διαγωνισμούς, η συμμετοχή σε εθνικές και διεθνείς εκθέσεις και γενικώς η εθνική και διεθνής αναγνώριση του έργου). Οι πρόσθετες προϋποθέσεις και τα προσόντα για την κατάληψη θέσης καθηγητή, συμπεριλαμβανομένης και της διδακτικής ικανότητας, καθορίζονται, ανάλογα με τη βαθμίδα, το γνωστικό αντικείμενο της θέσης και τις διδακτικές και ερευνητικές ανάγκες της σχολής, από τον Οργανισμό κάθε ιδρύματος. Παραδείγματος χάρη, στα προσόντα εκλογής των μελών Διδακτικού Ερευνητικού Προσωπικού των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων μπορούν να ζητηθούν, αν το κρίνει αναγκαίο η Γενική Συνέλευση του Τμήματος, επιπλέον του διδακτορικού τα ακόλουθα: Α. Δύο έτη διδασκαλίας μετά την απόκτηση του διδακτορικού διπλώματος στο γνωστικό αντικείμενο του Τομέα σε Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα ή ομοταγή ιδρύματα του εξωτερικού ή αναγνωρισμένου επαγγελματικού έργου ανάλογου επιπέδου σε σχετικό επιστημονικό πεδίο ή εργασίας σε αναγνωρισμένα ερευνητικά ή εκπαιδευτικά κέντρα της χώρας ή της αλλοδαπής ή συμμετοχής με αμοιβή σε οργανωμένα ερευνητικά ή εκπαιδευτικά προγράμματα. Το παραπάνω χρονικό διάστημα μπορεί να κατανέμεται συνδυαστικά στις ανωτέρω δραστηριότητες, οι οποίες σε κάθε περίπτωση είναι αντίστοιχες με το επιστημονικό επίπεδο και συναφείς με το γνωστικό πεδίο της θέσης που προκηρύσσεται. Β. Πρωτότυπες δημοσιεύσεις σε επιστημονικά περιοδικά αναγνωρισμένου κύρους, αυτοδύναμες ή σε συνεργασία με άλλους ερευνητές ή πρωτότυπη επιστημονική μονογραφία, εξαιρουμένων των αυτοεκδόσεων ή συνδυασμός των παραπάνω. Γ. Για την εκλογή θα συνεκτιμάται κατά πόσο το συνολικό έργο του υποψηφίου θεμελιώνει προοπτικές ακαδημαϊκής εξέλιξής Αιτιολογική έκθεση/ Λόγοι ρύθμισης: 1.Με αυτή τη ρύθμιση ιδρύονται επιπλέον θέσεις ΔΕΠ στα Πανεπιστήμια, θέσεις στις οποίες μεταφέρεται η ήδη καταβαλλόμενη μισθοδοσία προς το εντασσόμενο σε αυτές υπάρχον προσωπικό ΕΔΙΠ και ΕΕΠ, χωρίς να μειώνονται για κανένα λόγο οι ήδη αιτηθείσες νέες θέσεις ΔΕΠ και συνεπώς ικανοποιείται το αίτημα της ΠΟΣΔΕΠ για όσο το δυνατόν περισσότερες θέσεις ΔΕΠ ( χωρίς όμως να επιβαρύνεται ο κρατικός προϋπολογισμός αφού τα μέλη ΕΔΙΠ ήδη μισθοδοτούνται και απλώς η μισθοδοσία τους μεταφέρεται στη βαθμίδα των ΔΕΠ. 2. Δίνονται κίνητρα για εξέλιξη σε μέλη του διδακτικού προσωπικού των πανεπιστημίων που στην ουσία ήδη διδάσκουν, παρέχοντας στο πανεπιστήμιο πολύτιμη συνδρομή αλλά είναι «εγκλωβισμένοι» σε μια υποδεέστερη (χωρίς κανένα λόγο) κατηγοριοποίηση 3. Καταργείται σταδιακά το χωρίς λόγο ιδιότυπο καθεστώς διδασκόντων δυο ταχυτήτων στα ΑΕΙ 4. Ο πρώτος λόγος για την ένταξη και ίδρυση/ μεταφορά της θέσης σε βαθμίδα μελών ΔΕΠ παραμένει στη Γενική Συνέλευση του Τμήματος που γνωρίζει και τις ανάγκες του αλλά και κατά πλειοψηφία απαρτίζεται από μέλη ΔΕΠ. 5. Αυξάνεται η ανταγωνιστικότητα των Τμημάτων που εν όψει της ίδρυσης νέων πανεπιστημίων αποκτούν όσο το δυνατόν μεγαλύτερο προσωπικό ΔΕΠ με παράλληλο περιορισμό του κινδύνου απομείωσης του προσωπικού τους μέσω του brain drain. Όλα τα παραπάνω αποτελούν χρόνια αιτήματα τόσο των μελών ΕΔΙΠ και ΕΕΠ όσο και της ΠΟΣΔΕΠ αλλά κυρίως αποκατάστασης της αδικίας σε βάρος διδασκόντων στα Πανεπιστήμια που βρίσκονται εγκλωβισμένα εδώ και χρόνια σε ένα ιδιότυπο καθεστώς ενώ προσφέρουν πολύτιμο διδακτικό έργο. Επίσης περίπου αυτό το πλαίσιο είχε εφαρμοστεί με τον Ν. 4301/2014, άρθρο 49, § 6 με την κατάργηση της Ειδικής Παιδαγωγικής Ακαδημίας Θεσσαλονίκης (Ε.Π.Α.Θ.) και οι υπηρετούντες σε αυτή μόνιμοι καθηγητές, εντάχθηκαν αρχικά σε θέσεις Ε.ΔΙ.Π. και στη συνέχεια είχαν τη δυνατότητα να αιτηθούν και να ενταχθούν σε θέσεις ΔΕΠ. Με εκτίμηση, Άγγελος Σοφιανίδης Εκπρόσωπος μελών ΕΔΙΠ στη Σύγκλητο ΠΔΜ