Αρχική Ενίσχυση του Δημόσιου Πανεπιστημίου –Πλαίσιο λειτουργίας μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίωνΜΕΡΟΣ Γ’ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΑΝΩΤΑΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΙΔΡΥΜΑΤΩΝ (άρθρα 37-126)Σχόλιο του χρήστη Δημοσθένης Σ | 16 Φεβρουαρίου 2024, 18:48
Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Άρθρο 44 Καλύτερα να αποσυρθεί η συγκεκριμένη διάταξη. Είναι σημαντικό να παραμείνει η σύμφωνη γνώμη του ΣΔ για τη μεταβίβαση αρμοδιοτήτων στους Αντιπρυτάνεις και να μην αποφασίζεται μόνο από τον κάθε Πρύτανη, αλλιώς ο Πρύτανης θα έχει την εξουσία είτε να παρέχει, είτε να αφαιρεί πλήρως αρμοδιότητες από τους Αντιπρυτάνεις και το ΣΔ δεν θα έχει κανέναν έλεγχο επί των αρμοδιοτήτων που ανατίθενται ή αφαιρούνται. Ομοίως το ίδιο και για τις αρμοδιότητες που αφορούν στην Εταιρεία και τη διαχείριση της περιουσίας σε άλλο μέλος ΔΕΠ. Άρθρο 45 Καλύτερα να αποσυρθεί η συγκεκριμένη διάταξη. Η παροχή της δυνατότητας μεταβίβασης σημαντικών ακαδημαϊκών αρμοδιοτήτων της Συγκλήτου προς τον Πρύτανη, όπως η συγκρότηση Συμβουλίου του ΚΕΔΙΒΙΜ, του ΠΑΚΕΚ, του ετήσιου προγραμματισμού προσλήψεων, της κατανομής των θέσεων μελών ΔΕΠ, ΕΕΠ, ΕΔΙΠ κλπ ελλοχεύει τον κίνδυνο να δημιουργηθεί ένα σύστημα υπερσυγκεντρωτισμού στο πρόσωπο του Πρύτανη και η Σύγκλητος να υποβιβαστεί θεσμικά και ουσιαστικά. Άρθρο 46 Καλύτερα να αποσυρθεί η συγκεκριμένη διάταξη. Η παροχή της δυνατότητας μεταβίβασης σημαντικών αρμοδιοτήτων της Κοσμητείας στον Κοσμήτορα κινδυνεύει να οδηγήσει σε υπερσυγκεντρωτισμό και έλλειψη δημοκρατικής νομιμοποίησης των αποφάσεων. Εάν αρμοδιότητες όπως ο προγραμματισμός προσλήψεων, η έγκριση μητρώου γνωστικών αντικειμένων των Τμημάτων, η εισήγηση των εκπροσώπων πχ στο ΚΕΔΙΒΙΜ και την Επιτροπή Ερευνών, η έγκριση του αναπτυξιακού σχεδίου γίνεται μόνο από τον Κοσμήτορα θα χαθεί η έννοια της ακαδημαϊκότητας και της συλλογικότητας στη λήψη των σημαντικών αποφάσεων, ενώ θα αποθαρρυνθούν επιπλέον τα μέλη ΔΕΠ για τη συμμετοχή τους στα όργανα των ΑΕΙ. Άρθρο 48 Καλύτερα να αποσυρθεί η συγκεκριμένη διάταξη. Η παροχή της δυνατότητας μεταβίβασης σημαντικών αρμοδιοτήτων της Συνέλευσης Τμήματος στον Πρόεδρο κινδυνεύει να οδηγήσει σε υπερσυγκεντρωτισμό και έλλειψη δημοκρατικής νομιμοποίησης των αποφάσεων. Αποφάσεις όπως η κατάρτιση του μητρώου γνωστικών αντικειμένων, η σύνταξη Εσωτερικού Κανονισμού, η κατάρτιση ετήσιου προγραμματισμού προσλήψεων, η κατανομή διδακτικού έργου, η υποβολή εισηγήσεων για την ίδρυση εργαστηρίων, η ίδρυση, τροποποίηση και κατάργηση προγραμμάτων σπουδών απαιτούν συλλογικότητα καθώς είναι ιδιάζουσας σημασίας για την οργάνωση και λειτουργία του Τμήματος. Επιπλέον τα μέλη ΔΕΠ δεν πρέπει να απομακρύνονται από τη λήψη των αποφάσεων του Τμήματος, αντιθέτως θα πρέπει να συμμετέχουν ενεργά σε αυτές για να μπορούν να τις «υπηρετήσουν» πιο εύκολα. Άρθρο 49 Καλύτερα να αποσυρθεί η συγκεκριμένη διάταξη ή να τροποποιηθεί ισχυρά. Η δυνατότητα εκλογής μέλους ΔΕΠ άλλου Τμήματος στη θέση του Προέδρου ή Αντιπροέδρου έρχεται σε σύγκρουση με την έννοια του αυτοδιοίκητου ενός αυτοδύναμου Τμήματος. Πώς ένα μέλος ΔΕΠ που δεν έχει συμμετάσχει ποτέ στη Συνέλευση του Τμήματος, δεν διδάσκει στα προγράμματα σπουδών κλπ δύναται να αναλάβει την εκπροσώπηση του Τμήματος; Επίσης, η διάταξη θα λειτουργήσει ως αντικίνητρο στα μέλη ΔΕΠ του Τμήματος να αναλάβουν θέση ευθύνης, ενώ πώς θα κρίνεται η συνάφεια του Τμήματος; Είναι πιθανό να γίνει κατάχρηση της διάταξης και να προκαλέσει σημαντικά προβλήματα στην εφαρμογή. Άρθρο 66 Καλύτερα να αποσυρθεί η συγκεκριμένη διάταξη. Δεν απαιτείται η εισήγηση του Πρύτανη, καθώς υπάρχουν ήδη οι εισηγήσεις των Κοσμητειών για τον εκπρόσωπο της κάθε Σχολής στο Συμβούλιο του ΚΕΔΙΒΙΜ. Άρθρο 83 Καλύτερα να αποσυρθεί η συγκεκριμένη διάταξη. Ο οριζόντιος αποκλεισμός Ομότιμων και αφυπηρετησάντων μελών ΔΕΠ από έργα που χρηματοδοτούνται από τον κρατικό προϋπολογισμό ή το Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης, ΠΜΣ, ΞΠΣ και έργα που διαχειρίζονται πόρους κλινικών και εργαστηρίων μπορεί να δημιουργήσει πρόβλημα στην εφαρμογή της διάταξης. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι ένα συνταξιοδοτηθέν μέλος ΔΕΠ που παρέχει υπηρεσίες σε ένα εργαστήριο να είναι Επιστημονικός Υπεύθυνος. Άρθρο 92 Καλύτερα να αποσυρθεί η συγκεκριμένη διάταξη. Η διαδικασία συγκρότησης της Επιτροπής Ερευνών που εισάγεται με το άρθρο 92 έρχεται σε πλήρη σύγκρουση με τον τρόπο οργάνωσης και λειτουργίας των ΕΛΚΕ από την ίδρυσή τους και θέτει σε κίνδυνο τη λειτουργία τους στο μέλλον. Στην Επιτροπή Ερευνών πρέπει να εκπροσωπούνται όλες οι Σχολές του Πανεπιστημίου και οι διαφορετικές επιστήμες που θεραπεύονται εντός του ΑΕΙ, άλλωστε αυτό είναι κάτι που ίσχυε διαχρονικά σε κάθε νόμο που ίσχυε έως σήμερα. Με την εκλογική διαδικασία που εισάγεται από το σύνολο των μελών ΔΕΠ ελλοχεύει ο κίνδυνος η Επιτροπή Ερευνών να αποτελείται μόνο από μέλη ΔΕΠ των «δυνατών» Σχολών, στις οποίες υπηρετεί ο μεγαλύτερος αριθμός ΔΕΠ και να μην εκπροσωπούνται καθόλου οι υπόλοιπες Σχολές. Η εφαρμογή της εν λόγω ρύθμισης θα έχει δυσάρεστες συνέπειες τόσο για τη διεξαγόμενη έρευνα, όσο και για την κατανομή των ίδιων πόρων του ΑΕΙ μέσω κάλυψης κατά προτεραιότητα των αναγκών των «μεγάλων» Σχολών.