Αρχική Η ελληνόγλωσση εκπαίδευση στη διασποράΠρόταση 5: Προώθηση μορφών ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης ενταγμένων ή έμμεσα συνδεδεμένων με το εκπαιδευτικό σύστημα της εκάστοτε χώρας διαμονής και αναγνώριση και πιστοποίηση των εκπαιδευτικών προγραμμάτων από τα κατά τόπους εκπαιδευτικά συστήματα.Σχόλιο του χρήστη ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΚΑΪΡΟΥ | 11 Μαρτίου 2011, 14:54
Καταρχήν, πρέπει να επισημάνουμε την αντίθεσή μας σε οποιαδήποτε περικοπή δαπανών σε οποιονδήποτε τομέα της εκπαίδευσης και –στην προκειμένη περίπτωση– στην ελληνόγλωσση εκπαίδευση του εξωτερικού. Οι εκπαιδευτικές μονάδες παροχής ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης του εξωτερικού συντελούν αποφασιστικά στη διατήρηση και καλλιέργεια των δι-πολιτισμικών/πολυπολιτισμικών ταυτοτήτων των ομογενών και για το λόγο αυτό πρέπει με κάθε μέσο να υποστηριχθούν. Ειδικότερα, όσον αφορά την ελληνόγλωσση εκπαίδευση που παρέχεται στο Κάιρο, θεωρούμε ότι τόσο τα χαρακτηριστικά της ελληνικής παροικίας στο Κάιρο (παροικία που παλαιότερα άκμασε, ενώ τώρα επιθυμεί να διατηρήσει τη δι-πολιτισμική –“αιγυπτιώτικη”- ταυτότητά της), όσο και ο αριθμός των μαθητών τόσο του Δημοτικού όσο και του Γυμνασίου-Λυκείου του Καΐρου (γύρω στους 120 συνολικά) καθιστούν αναγκαία τη διατήρηση του αμιγούς ελληνόγλωσσου δημοτικού και γυμνασίου-λυκείου του Καΐρου. Στο συγκεκριμένο σχολείο ακολουθείται το ελληνικό αναλυτικό πρόγραμμα, ενώ για κάποιες ώρες διδάσκονται μαθήματα αραβικής γλώσσας και πολιτισμού (Γεωγραφία, Ιστορία και Αγωγή του Πολίτη). Τα αραβικά μαθήματα διδάσκονται από αιγύπτιους εκπαιδευτικούς, ενώ τα ελληνικά μαθήματα από έλληνες εκπαιδευτικούς. Το γεγονός αυτό είναι σημαντικό, αφού η αραβική γλώσσα είναι κυρίαρχη εκτός σχολείου και ουσιαστικά δεν υπάρχουν ευκαιρίες επικοινωνίας στην ελληνική. Η διδασκαλία όλων των μαθημάτων στην ελληνική, αλλά και η επιστημονική και παιδαγωγική κατάρτιση των ελλήνων εκπαιδευτικών συντελούν στην αναβάθμιση του επιπέδου ελληνομάθειας των μαθητών, αλλά και στην παροχή ποιοτικής εκπαίδευσης. Ταυτόχρονα οι μαθητές γνωρίζουν την ελληνική επιστημονική ορολογία, χωρίς την οποία θα είναι πολύ δύσκολο να συνεχίσουν τις σπουδές τους σε πανεπιστήμια της Ελλάδας. Το μάθημα των Θρησκευτικών διδάσκεται χωριστά. Οι χριστιανοί μαθητές διδάσκονται το μάθημα από τα ελληνόγλωσσα εγχειρίδια, ενώ οι μουσουλμάνοι από αραβοδιδασκάλους Θρησκευτικών. Με διακρατική συμφωνία που έχει συναφθεί, οι απόφοιτοι έχουν τη δυνατότητα να δώσουν εξετάσεις στην Ελλάδα με το “προνόμιο” που ισχύει για τους ομογενείς (και κάθε χρόνο αρκετοί από τους αποφοίτους πετυχαίνουν στα ελληνικά πανεπιστήμια), ενώ το απολυτήριο του λυκείου αναγνωρίζεται και από το αιγυπτιακό κράτος ως ισότιμο (σε κάποιες περιπτώσεις και υπέρτερο) των αντίστοιχων αιγυπτιακών σχολείων, με αποτέλεσμα οι απόφοιτοι του λυκείου της Αμπετείου σχολής να έχουν τη δυνατότητα να περάσουν στα αιγυπτιακά πανεπιστήμια που επιθυμούν. Απ’ όλα αυτά διαφαίνεται ότι η διατήρηση του ελληνόγλωσσου σχολείου με την υπάρχουσα μορφή του, δηλαδή, ως αμιγούς ελληνόγλωσσου σχολείου είναι απολύτως αναγκαία. Άλλωστε, ο χώρος του σχολείου αποτελεί σημαντική κοιτίδα του ελληνισμού του Καΐρου, αφού εντός του λειτουργεί το Ελληνικό Πολιτιστικό Κέντρο Καΐρου, στο οποίο γίνονται πολιτιστικές εκδηλώσεις και λειτουργούν Τμήματα Ελληνικής Γλώσσας. Καταρχήν, πρέπει να επισημάνουμε την αντίθεσή μας σε οποιαδήποτε περικοπή δαπανών σε οποιονδήποτε τομέα της εκπαίδευσης και –στην προκειμένη περίπτωση– στην ελληνόγλωσση εκπαίδευση του εξωτερικού. Οι εκπαιδευτικές μονάδες παροχής ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης του εξωτερικού συντελούν αποφασιστικά στη διατήρηση και καλλιέργεια των δι-πολιτισμικών/πολυπολιτισμικών ταυτοτήτων των ομογενών και για το λόγο αυτό πρέπει με κάθε μέσο να υποστηριχθούν. Ειδικότερα, όσον αφορά την ελληνόγλωσση εκπαίδευση που παρέχεται στο Κάιρο, θεωρούμε ότι τόσο τα χαρακτηριστικά της ελληνικής παροικίας στο Κάιρο (παροικία που παλαιότερα άκμασε, ενώ τώρα επιθυμεί να διατηρήσει τη δι-πολιτισμική –“αιγυπτιώτικη”- ταυτότητά της), όσο και ο αριθμός των μαθητών τόσο του Δημοτικού όσο και του Γυμνασίου-Λυκείου του Καΐρου (γύρω στους 120 συνολικά) καθιστούν αναγκαία τη διατήρηση του αμιγούς ελληνόγλωσσου δημοτικού και γυμνασίου-λυκείου του Καΐρου. Στο συγκεκριμένο σχολείο ακολουθείται το ελληνικό αναλυτικό πρόγραμμα, ενώ για κάποιες ώρες διδάσκονται μαθήματα αραβικής γλώσσας και πολιτισμού (Γεωγραφία, Ιστορία και Αγωγή του Πολίτη). Τα αραβικά μαθήματα διδάσκονται από αιγύπτιους εκπαιδευτικούς, ενώ τα ελληνικά μαθήματα από έλληνες εκπαιδευτικούς. Το γεγονός αυτό είναι σημαντικό, αφού η αραβική γλώσσα είναι κυρίαρχη εκτός σχολείου και ουσιαστικά δεν υπάρχουν ευκαιρίες επικοινωνίας στην ελληνική. Η διδασκαλία όλων των μαθημάτων στην ελληνική, αλλά και η επιστημονική και παιδαγωγική κατάρτιση των ελλήνων εκπαιδευτικών συντελούν στην αναβάθμιση του επιπέδου ελληνομάθειας των μαθητών, αλλά και στην παροχή ποιοτικής εκπαίδευσης. Ταυτόχρονα οι μαθητές γνωρίζουν την ελληνική επιστημονική ορολογία, χωρίς την οποία θα είναι πολύ δύσκολο να συνεχίσουν τις σπουδές τους σε πανεπιστήμια της Ελλάδας. Το μάθημα των Θρησκευτικών διδάσκεται χωριστά. Οι χριστιανοί μαθητές διδάσκονται το μάθημα από τα ελληνόγλωσσα εγχειρίδια, ενώ οι μουσουλμάνοι από αραβοδιδασκάλους Θρησκευτικών. Με διακρατική συμφωνία που έχει συναφθεί, οι απόφοιτοι έχουν τη δυνατότητα να δώσουν εξετάσεις στην Ελλάδα με το “προνόμιο” που ισχύει για τους ομογενείς (και κάθε χρόνο αρκετοί από τους αποφοίτους πετυχαίνουν στα ελληνικά πανεπιστήμια), ενώ το απολυτήριο του λυκείου αναγνωρίζεται και από το αιγυπτιακό κράτος ως ισότιμο (σε κάποιες περιπτώσεις και υπέρτερο) των αντίστοιχων αιγυπτιακών σχολείων, με αποτέλεσμα οι απόφοιτοι του λυκείου της Αμπετείου σχολής να έχουν τη δυνατότητα να περάσουν στα αιγυπτιακά πανεπιστήμια που επιθυμούν. Απ’ όλα αυτά διαφαίνεται ότι η διατήρηση του ελληνόγλωσσου σχολείου με την υπάρχουσα μορφή του, δηλαδή, ως αμιγούς ελληνόγλωσσου σχολείου είναι απολύτως αναγκαία. Άλλωστε, ο χώρος του σχολείου αποτελεί σημαντική κοιτίδα του ελληνισμού του Καΐρου, αφού εντός του λειτουργεί το Ελληνικό Πολιτιστικό Κέντρο Καΐρου, στο οποίο γίνονται πολιτιστικές εκδηλώσεις και λειτουργούν Τμήματα Ελληνικής Γλώσσας. Οι παραπάνω προτάσεις καθώς και οι υπόλοιπες που θα αναρτηθούν στο πλαίσιο της διαβούλευσης συζητήθηκαν κι εγκρίθηκαν ομόφωνα από τη Γενική Συνέλευση του Συλλόγου Ελλήνων Εκπαιδευτικών Καΐρου.