Αρχική Ενίσχυση του Δημόσιου Πανεπιστημίου –Πλαίσιο λειτουργίας μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίωνΜΕΡΟΣ Α’ ΟΡΓΑΝΩΣΙΑΚΕΣ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΗ ΔΟΜΗ ΤΟΥ ΔΗΜΟΚΡΙΤΕΙΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΘΡΑΚΗΣ (άρθρα 1-12)Σχόλιο του χρήστη Παναγιώτης Μανιάς | 16 Φεβρουαρίου 2024, 23:23
Είμαι απόφοιτος του Τμήματος Ελληνικής Φιλολογίας του ΔΠΘ και θα ήθελα να εκφράσω την άποψή μου σχετικά με το νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας και πιο συγκεκριμένα για το άρθρο 9 που αφορά τη συγχώνευση τριών Τμημάτων του ΔΠΘ, αυτό της Ελληνικής Φιλολογίας, του τμήματος της Ιστορίας-Εθνολογίας και του τμήματος της Γλώσσας, Φιλολογίας και Πολιτισμού των Παρευξείνιων Χωρών. Μπορεί να εγγυηθεί η Πολιτεία για την αυτόνομη και απρόσκοπτη λειτουργία καθενός από τα παραπάνω τμήματα; Γιατί έχουν τελείως διαφορετικά αντικείμενα σπουδών. Για παράδειγμα στο Τμήμα Ελληνικής Φιλολογίας διδάσκονται Αρχαία Ελληνικά και Νεοελληνική Λογοτεχνία, ενώ στο τμήμα Γλώσσας, Φιλολογίας και Πολιτισμού Παρευξείνιων Χωρών διδάσκεται η τουρκική γλώσσα, η βουλγαρική, η ρωσική. Είναι απορίας άξιο, πώς θα σχεδιαστούν και θα εφαρμοστούν στην πράξη τα νέα προγράμματα σπουδών. Θα υπάρχουν κατευθύνσεις; Θα υπάρχει εξειδίκευση; Δηλαδή, μέσα σε ένα πρόγραμμα σπουδών Ελληνικής Γλώσσας πώς θα ενσωματωθεί η διδασκαλία μιας άλλης γλώσσας; Θα είναι όπως είναι τώρα τα αγγλικά, τα γαλλικά, τα γερμανικά κ.ά που είναι σε 2 ή 3 εξάμηνα ως Ξένη Γλώσσα; Επιπλέον, ποια θα είναι τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων; Θα είναι όλοι Φιλόλογοι; Tι Φιλόλογοι; Έπειτα, είναι γνωστό ότι για να κατέχει κάποιος καλά ένα γνωστικό αντικείμενο δεν αρκούν 1 ή 2 μαθήματα ή λίγες μόνο ώρες διδασκαλίας για να γνωρίσει σε βάθος και πιο πλατιά το διδασκόμενο αντικείμενο. Έχει προβλεφθεί να διατηρηθούν ή και να αυξηθούν οι ώρες των Αρχαίων Ελληνικών, των Νέων Ελληνικών, των Λατινικών και των Βυζαντινών στην κοιτίδα του πολιτισμού που τα γέννησε, τα ανέπτυξε και τα διέδωσε; Πώς μπορούμε να απεμπολήσουμε το ένδοξο και χιλιοτραγουδισμένο παρελθόν μας και να διασπάσουμε τη συνέχεια του Ελληνικού Πολιτισμού και γιατί να το κάνουμε άλλωστε τη στιγμή που όλη η οικουμένη αναγνωρίζει την αξία μας; Οι Ελληνικές Σπουδές θα πρέπει να παραμείνουν ακέραιες, ως έχουν. Εξάλλου είναι ήδη γνωστό ότι οι ώρες διδασκαλίας τους είναι λίγες ανά εβδομάδα. Εμείς θα τις μειώσουμε κι άλλο; Θα πρέπει να ληφθούν πολύ σοβαρά υπόψη οι απόψεις των Πανεπιστημιακών δασκάλων, οι σύγχρονες εκπαιδευτικές ανάγκες των φοιτητών αλλά και η εποχή που ζούμε. Έχοντας εμπιστοσύνη στην υπευθυνότητα της Πολιτείας που θα κάνει τα καλύτερα για τους πολίτες της, θα ήθελα να υπενθυμίσω την αξία των ανθρωπιστικών σπουδών για το μέλλον μιας χώρας και να εκφράσω το φόβο μου για την επικείμενη αποτυχία του εγχειρήματος της συγχώνευσης των τριών ανωτέρω τμημάτων γιατί είναι άλλο η Ιστορία, άλλο τα Αρχαία Ελληνικά, άλλο μια γλώσσα από τις Παρευξείνιες χώρες. Εξάλλου, στα σχολεία μας διδάσκεται μέσα σε μια διδακτική ώρα ταυτόχρονα η Ιστορία, τα Αρχαία Ελληνικά και μια άλλη γλώσσα διαφορετική από την Ελληνική π.χ τα Αγγλικά ή τα Γαλλικά; Όχι. Επομένως, κατά τη γνώμη μου πάντα, θα ήταν καλό να παραμείνουν τα τμήματα με τα υπάρχοντα προγράμματα σπουδών και να τα βελτιώσουμε χωρίς να τα επιβαρύνουμε ούτε να τα υποβαθμίζουμε. Με εκτίμηση Μανιάς Παναγιώτης