Αρχική Η ελληνόγλωσση εκπαίδευση στη διασποράΠρόταση 3: Διαφάνεια και αξιοκρατία στον τρόπο επιλογής του εκπαιδευτικού δυναμικού, επαναπροσδιορισμός του χρόνου παραμονής στις εκπαιδευτικές μονάδες, καθώς και του τρόπου αμοιβής τουςΣχόλιο του χρήστη ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΚΑΪΡΟΥ | 11 Μαρτίου 2011, 14:07
1. Μέτρα για την ενίσχυση της διαφάνειας Στη διαφάνεια και αξιοκρατία στον τρόπο επιλογής του εκπαιδευτικού δυναμικού θεωρούμε ότι μπορούν να συντελέσουν α. Η δημιουργία Υπηρεσιακών Συμβουλίων (στα πρότυπα των ΠΥΣΠΕ/ΠΥΣΔΕ), όπου υπάρχουν εκπαιδευτικές μονάδες παροχής ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης (ιδιαίτερα στις περιοχές, όπου λειτουργούν αμιγή ελληνόγλωσσα σχολεία, όπως η Αίγυπτος). Τα Συμβούλια αυτά θα πρέπει να είναι αρμόδια για όλα τα διοικητικά και λειτουργικά θέματα των σχολείων (αριθμός κενών, αποσπάσεις, τοποθετήσεις, προσδιορισμός αναλογίας μαθητών/εκπαιδευτικών με συνεκτίμηση των εκπαιδευτικών αναγκών κ.ά.). Σ’ αυτά μπορούν να συμμετέχουν πέρα από το Συντονιστή Εκπαίδευσης, εκπρόσωποι των εκπαιδευτικών, των φορέων και των Συλλόγων Γονέων. Με τον τρόπο αυτό, τα σχετικά με τη λειτουργία των σχολείων ζητήματα δε θα επαφίενται στην κρίση ενός ανθρώπου, του Συντονιστή Εκπαίδευσης, όπως συμβαίνει μέχρι τώρα. Στο πλαίσιο της λειτουργίας του συγκεκριμένου οργάνου πρέπει ο προσδιορισμός του αριθμού των εκπαιδευτικών που είναι αναγκαίοι για κάθε χώρα να είναι σαφής και να γίνεται πριν τη λήξη του σχολικού έτους που προηγείται της απόσπασης. β. Η καθιέρωση θέσεων Σχολικών Συμβούλων, οι οποίοι θα είναι αρμόδιοι για όλα τα παιδαγωγικά ζητήματα που σχετίζονται με την ελληνόγλωσση εκπαίδευση στη διασπορά. Αυτοί πρέπει να είναι αρμόδιοι για την παιδαγωγική καθοδήγηση των αποσπασμένων εκπαιδευτικών (διαρκής επιμόρφωση, αναπροσαρμογή προγραμμάτων σπουδών κλπ.). γ. Ο σαφής προσδιορισμός της αναλογίας μαθητών/εκπαιδευτικών με συνυπολογισμό των ιδιαιτεροτήτων κάθε χώρας υποδοχής. Αυτός μπορεί να γίνεται μετά από εισήγηση του Υπηρεσιακού Συμβουλίου και του Σχολικού Συμβούλου. 2. Για τον τρόπο αμοιβής Το ζήτημα του τρόπου αμοιβής, αλλά και το ζήτημα της ίδιας της αμοιβής των αποσπασμένων στο εξωτερικό εκπαιδευτικών πρέπει να αποτελέσουν αντικείμενο ενδελεχούς ενασχόλησης. Όσον αφορά τον τρόπο αμοιβής, αυτό που ισχύει μέχρι σήμερα είναι η αποστολή εμβάσματος (παλαιότερα επιταγής) σε κάποιον εκπαιδευτικό, ο οποίος, στη συνέχεια, είναι υπεύθυνος (υπόλογος) τόσο για την καταβολή του επιμισθίου όσο και για τον τελικό απολογισμό απέναντι στην υπηρεσία. Για τον απολογισμό αυτό, μάλιστα, χρειάζεται η συλλογή ενός τεράστιου αριθμού εγγράφων και η κατασπατάληση μεγάλης ποσότητας χρόνου και χρημάτων. Φυσικά, η διαδικασία όλη πρέπει να αλλάξει. Δεν πρέπει κανένας εκπαιδευτικός να επωμίζεται αυτή την ευθύνη παράλληλα με το εκπαιδευτικό του έργο, αλλά υπεύθυνος για την καταβολή του επιμισθίου πρέπει να είναι υπάλληλος από το γραφείο συντονιστή (ενδεχομένως διοικητικός) που θα αποσπάται με αποκλειστική αρμοδιότητα την οικονομική διαχείριση. Ακόμη, πρέπει να μειωθεί ο αριθμός των αναγκαίων για τον απολογισμό εγγράφων στα απολύτως απαραίτητα. 3. Για το επιμίσθιο, την ανάγκη αύξησής του και τις καθυστερήσεις στην καταβολή του Το ζήτημα της αμοιβής των αποσπασμένων εκπαιδευτικών πρέπει, επίσης, να ληφθεί υπ’ όψιν στο πλαίσιο της διαβούλευσης. Το επιμίσθιο που καταβάλλεται στους αποσπασμένους στο εξωτερικό εκπαιδευτικούς μειώθηκε από το 2000 έως το 2009, ενώ το 2010 περικόπηκε στην περίπτωση της Αιγύπτου κατά περίπου 20% και με την κατάργηση της αυτοτελούς φορολόγησης μειώθηκε ακόμη περισσότερο. Το επιμίσθιο αυτό (το οποίο είναι το χαμηλότερο μεταξύ όλων των αποσπασμένων στο εξωτερικό δημοσίων υπαλλήλων) πρέπει να επαναπροσδιοριστεί σύμφωνα με το κόστος ζωής στις χώρες απόσπασης, αλλά και να επιλυθούν προβλήματα που σχετίζονται με την καθυστέρηση καταβολής του τους δύο ή τρεις πρώτους μήνες του χρόνου ή και σε άλλες περιόδους του έτους. Οι παραπάνω προτάσεις καθώς και οι υπόλοιπες που έχουν αναρτηθεί στο πλαίσιο της διαβούλευσης συζητήθηκαν κι εγκρίθηκαν ομόφωνα από τη Γενική Συνέλευση του Συλλόγου Ελλήνων Εκπαιδευτικών Καΐρου.