• Σχόλιο του χρήστη 'Συσπείρωση Πανεπιστημιακών' | 17 Φεβρουαρίου 2024, 09:38

    Περαιτέρω μείωση της δημοκρατίας στα πανεπιστήμια – τα μονοπρόσωπα όργανα μετατρέπονται σε “τυραννίσκους” Ιδιαίτερη προσοχή χρειάζεται στα Άρθρα που αφορούν στην εκχώρηση αρμοδιοτήτων συλλογικών οργάνων (Σύγκλητος, Συνέλευση Κοσμητείας, Συνέλευσης Τμήματος) στα μονοπρόσωπα όργανα Πρύτανης, Κοσμήτορας, Πρόεδρος -και μάλιστα με τον “κουτοπόνηρο” τρόπο αποτύπωσης των αρμοδιοτήτων που δεν δύναται να εκχωρηθούν- μετατρέποντάς τα δυνητικά σε “τυραννίσκους”. Συγκεκριμένα: • Άρθρα 451 δυνητική εκχώρηση αρμοδιοτήτων της Συγκλήτου στον Πρύτανη. Δύναται να εκχωρηθούν οι παρακάτω αρμοδιότητες της Συγκλήτου στον Πρύτανη, να: δ) Υποβάλλει προς τον Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού γνώμη για την ίδρυση, κατάργηση, συγχώνευση, απορρόφηση, κατάτμηση, μετονομασία ή αλλαγή έδρας Σχολών και Τμημάτων του Ιδρύματος. στ) Εγκρίνει τον εσωτερικό κανονισμό λειτουργίας του Α.Ε.Ι., κατόπιν εισήγησης του Πρύτανη. ι) Εγκρίνει την ίδρυση πανεπιστημιακών εργαστηρίων, πανεπιστημιακών κλινικών, πανεπιστημιακών μουσείων, ερευνητικών ινστιτούτων, κατόπιν εισήγησης του αρμόδιου οργάνου των μονάδων στις οποίες εγκαθίστανται και ορίζει τον επικεφαλής αυτών έως τη διενέργεια της πρώτης εκλογικής διαδικασίας, καθώς και αν δεν υπάρχουν υποψηφιότητες ή ελλείψει αυτών για οιονδήποτε λόγο. ιβ) Εγκρίνει την ίδρυση του Κέντρου Επιμόρφωσης και Διά Βίου Μάθησης (Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ.) του Α.Ε.Ι. και τον Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας του. ιγ) Συγκροτεί το Συμβούλιο του Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ. και ορίζει τον Διευθυντή Επιμόρφωσης του Κέντρου, κατόπιν εισήγησης του Πρύτανη. ιδ) Εγκρίνει την ίδρυση του Πανεπιστημιακού Κέντρου Έρευνας και Καινοτομίας (ΠΑ.Κ.Ε.Κ.) και τον Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας του. ιε) Εγκρίνει, κατόπιν εισήγησης του Δ.Σ. του ΠΑ.Κ.Ε.Κ., την ίδρυση, συγχώνευση, κατάτμηση, κατάργηση ή μετονομασία Ερευνητικών Ινστιτούτων. ιστ) Επιλέγει, κατόπιν εισήγησης του Δ.Σ. του ΠΑ.Κ.Ε.Κ., τους Επιστημονικούς Διευθυντές των Ερευνητικών Ινστιτούτων. ιζ) Εγκρίνει τον ετήσιο προγραμματισμό προσλήψεων μελών Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού (Δ.Ε.Π.), Ε.Ε.Π., Ε.ΔΙ.Π. και Ε.Τ.Ε.Π., και έκτακτου διδακτικού προσωπικού, κατόπιν εισήγησης των Κοσμητειών των Σχολών του Α.Ε.Ι., μετά από πρόταση των Συνελεύσεων των Τμημάτων, τον οποίο υποβάλλει προς το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού. ιη) Κατανέμει τις θέσεις μελών Δ.Ε.Π., Ε.Ε.Π., Ε.ΔΙ.Π. και Ε.Τ.Ε.Π. και έκτακτου διδακτικού προσωπικού που εγκρίνονται από το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού προς τα Τμήματα του Α.Ε.Ι., σύμφωνα με τις ανάγκες τους και τον εγκεκριμένο ετήσιο προγραμματισμό προσλήψεων. ιθ) Εγκρίνει τις αιτήσεις μετακίνησης μελών Δ.Ε.Π., Ε.Ε.Π., Ε.ΔΙ.Π. και Ε.Τ.Ε.Π. από ένα Τμήμα σε άλλο Τμήμα του ίδιου Α.Ε.Ι. ή άλλου Α.Ε.Ι., σύμφωνα με το άρθρο 153. κα) Επιλέγει τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου, τον Διευθυντή και τον Αναπληρωτή Διευθυντή των Ερευνητικών Πανεπιστημιακών Ινστιτούτων, κατόπιν δημόσιας πρόσκλησης, σύμφωνα με το άρθρο 269. • Άρθρο 462 δυνητική εκχώρηση αρμοδιοτήτων της Συνέλευσης Κοσμητείας στον Κοσμήτορα. Δύναται να εκχωρηθούν οι παρακάτω αρμοδιότητες της Συνέλευσης Κοσμητείας στον Κοσμήτορα, να: α) ασκεί τη γενική εποπτεία της λειτουργίας της Σχολής και των Τμημάτων της, β) χαράσσει τη γενική εκπαιδευτική και ερευνητική πολιτική της Σχολής, καθώς και την πορεία ανάπτυξής της και εγκρίνει ετησίως το αναπτυξιακό σχέδιο του άρθρου 27, σύμφωνα με το στρατηγικό σχέδιο του Ανώτατου Εκπαιδευτικού Ιδρύματος (Α.Ε.Ι.), καθώς και την Εθνική Στρατηγική για την Ανώτατη Εκπαίδευση και την Εθνική Στρατηγική Έρευνας, Τεχνολογικής Ανάπτυξης και Καινοτομίας, γ) λαμβάνει μέτρα για την ενίσχυση της εξωστρέφειας των δράσεων της Σχολής, δ) εγκρίνει, μετά από εισήγηση των Συνελεύσεων των Τμημάτων, τον ετήσιο προγραμματισμό προσλήψεων μελών Διδακτικού Ερευνητικού Προσωπικού (Δ.Ε.Π.), Ε.Ε.Π., Ε.ΔΙ.Π. και Ε.Τ.Ε.Π. των Τμημάτων της Σχολής, ε) κατατάσσει σε φθίνουσα σειρά προτεραιότητας τα γνωστικά αντικείμενα των μελών Δ.Ε.Π., σύμφωνα με τις ανάγκες των Τμημάτων, εφόσον αυτά δεν έχουν καταταχθεί από τη Συνέλευση του Τμήματος, ιδ) αναζητά πάσης φύσεως χρηματοδοτήσεις, δωρεές, οικονομικές ενισχύσεις και χορηγίες για την υποστήριξη των εκπαιδευτικών, ερευνητικών και εν γένει δραστηριοτήτων της Σχολής και των Τμημάτων της, καθώς και για την αναβάθμιση των υποδομών τους, ιε) εισηγείται προς τον Πρύτανη του Α.Ε.Ι. την εκτέλεση έργων και μελετών για την αναβάθμιση των υποδομών και του εξοπλισμού της Σχολής και των Τμημάτων της, σύμφωνα με το στρατηγικό σχέδιο του Α.Ε.Ι. και την εθνική στρατηγική για την ανώτατη εκπαίδευση, ιη) καθορίζει τις πρόσθετες ειδικές προϋποθέσεις για τη δυνατότητα παρακολούθησης μαθημάτων και εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων των προγραμμάτων σπουδών των Τμημάτων της Σχολής, από φοιτητές άλλων προγραμμάτων σπουδών της ίδιας ή άλλης Σχολής, εφόσον η παρακολούθησή τους απαιτεί εξειδικευμένες γνώσεις, όπως εργαστήρια και κλινικές ασκήσεις, κ) συνεργάζεται με τα Τμήματα, προκειμένου να αναπτυχθούν συνέργειες μεταξύ αυτών για την προαγωγή της διδασκαλίας και της έρευνας και την ενίσχυση της διεπιστημονικότητας των προγραμμάτων σπουδών, • Άρθρο 483 δυνητική εκχώρηση αρμοδιοτήτων της Συνέλευσης Τμήματος στον Πρόεδρο. Δύναται να εκχωρηθούν οι παρακάτω αρμοδιότητες της Συνέλευσης Τμήματος στον Πρόεδρο, να: α) χαράσσει τη γενική εκπαιδευτική και ερευνητική πολιτική του Τμήματος και την πορεία ανάπτυξής του στο πλαίσιο της πολιτικής της Σχολής και του Ιδρύματος, β) εισηγείται προς την Κοσμητεία το αναπτυξιακό σχέδιο του Τμήματος, το οποίο περιλαμβάνει τα στοιχεία της παρ. 3 του άρθρου 27, γ) συντάσσει τον Εσωτερικό Κανονισμό του Τμήματος και τον υποβάλλει προς έγκριση στη Σύγκλητο του Ανώτατου Εκπαιδευτικού Ιδρύματος (Α.Ε.Ι.), δ) καταρτίζει το μητρώο γνωστικών αντικειμένων του Τμήματος σύμφωνα με το άρθρο 144, ε) καταρτίζει το μητρώο εσωτερικών και εξωτερικών εκλεκτόρων για την εκλογή και εξέλιξη των μελών Διδακτικού Ερευνητικού Προσωπικού (Δ.Ε.Π.), σύμφωνα με το άρθρο 145, στ) παρέχει γνώμη για την ίδρυση, συγχώνευση, κατάτμηση, μετονομασία, μεταβολή επιστημονικού πεδίου ή κατάργηση Τομέων του Τμήματος, ζ) συντάσσει και υποβάλλει προς έγκριση στην Κοσμητεία τον ετήσιο προγραμματισμό προσλήψεων μελών Δ.Ε.Π. σύμφωνα με τις εκπαιδευτικές και ερευνητικές ανάγκες του Τμήματος και κατατάσσει σε φθίνουσα σειρά προτεραιότητας τα προς προκήρυξη γνωστικά αντικείμενα, η) συντάσσει και υποβάλλει προς έγκριση στην Κοσμητεία τον ετήσιο προγραμματισμό προσλήψεων μελών Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (Ε.Ε.Π.), Εργαστηριακού Διδακτικού Προσωπικού (Ε.ΔΙ.Π.) και Ειδικού Τεχνικού Εργαστηριακού Προσωπικού (Ε.Τ.Ε.Π.) σύμφωνα με τις ανάγκες του Τμήματος, θ) εισηγείται τη μεταβολή γνωστικού αντικειμένου μέλους Δ.Ε.Π. σύμφωνα με το άρθρο 152, μετά από γνώμη της Γενικής Συνέλευσης του Τομέα στον οποίο εντάσσεται, ι) εισηγείται προς τη Σύγκλητο την ίδρυση πανεπιστημιακών εργαστηρίων, κλινικών και μουσείων που εγκαθίστανται στο Τμήμα ή σε Τομείς του Τμήματος, ια) αναθέτει το διδακτικό έργο στα μέλη Δ.Ε.Π., Ε.Ε.Π., Ε.ΔΙ.Π. και Ε.Τ.Ε.Π. του Τμήματος και το πρόσθετο διδακτικό και ερευνητικό προσωπικό του Κεφαλαίου Κ’ για τα προγράμματα πρώτου και δεύτερου κύκλου σπουδών του Τμήματος, ιβ) εισηγείται προς τη Σύγκλητο τα μέλη των επιτροπών προγραμμάτων σπουδών της παρ. 8 του άρθρου 74 και ορίζει υπεύθυνο ανά πρόγραμμα σπουδών πρώτου κύκλου, αν το Τμήμα οργανώνει περισσότερα από ένα προγράμματα σπουδών, ιγ) εισηγείται την ίδρυση, τροποποίηση ή κατάργηση προγραμμάτων σπουδών πρώτου, δεύτερου και τρίτου κύκλου του Τμήματος, καθώς και των ξενόγλωσσων προγραμμάτων σπουδών του Κεφαλαίου ΙΑ’, ιδ) καταρτίζει τον οδηγό κάθε προγράμματος σπουδών πρώτου κύκλου και τους εσωτερικούς κανονισμούς προγραμμάτων σπουδών δεύτερου και τρίτου κύκλου, και τους υποβάλλει προς έγκριση στη Σύγκλητο του Α.Ε.Ι., ιε) εγκρίνει τον κατάλογο των συγγραμμάτων που διανέμονται για κάθε εκπαιδευτική δραστηριότητα του προγράμματος σπουδών, ιστ) εισηγείται προς τη Σύγκλητο τον ορισμό Διευθυντή Τομέα, πανεπιστημιακού εργαστηρίου, πανεπιστημιακής κλινικής και μουσείου, όταν δεν υπάρχουν υποψηφιότητες, ιη) εισηγείται προς τη Σύγκλητο την απονομή του τίτλου Ομότιμου και Επίτιμου Καθηγητή και Επίτιμου Διδάκτορα, ιθ) εγκρίνει την ένταξη μέλους Δ.Ε.Π. σε καθεστώς μερικής απασχόλησης και τη χορήγηση επιστημονικής άδειας, αδειών άνευ αποδοχών και παράλληλης απασχόλησης σε Α.Ε.Ι. της αλλοδαπής, κ) παρέχει γνώμη προς τη Σύγκλητο για τη μετακίνηση μελών Δ.Ε.Π., Ε.Ε.Π., Ε.ΔΙ.Π. και Ε.Τ.Ε.Π. από και προς άλλο Τμήμα του ίδιου ή άλλου Α.Ε.Ι. σύμφωνα με το άρθρο 153, κγ) προσκαλεί και επιλέγει τους Επισκέπτες Καθηγητές του άρθρου 171, κδ) προκηρύσσει τις θέσεις εντεταλμένων διδασκόντων και συγκροτεί επιτροπές για την αξιολόγησή τους σύμφωνα με το άρθρο 173, κστ) χορηγεί υποτροφίες αριστείας και ανταποδοτικές υποτροφίες προς τους φοιτητές των προγραμμάτων σπουδών του Τμήματος, κθ) συγκροτεί επιτροπές για τη μελέτη ή διεκπεραίωση συγκεκριμένων θεμάτων που εμπίπτουν στις αρμοδιότητές της, λ) παρέχει άδεια για την άσκηση διδακτικού, ερευνητικού, εργαστηριακού ή κλινικού και εν γένει επιστημονικού έργου από μέλος Δ.Ε.Π., Ε.Ε.Π., Ε.ΔΙ.Π. ή Ε.Τ.Ε.Π. του Τμήματος σε περισσότερους από έναν Τομείς του ίδιου Τμήματος, μετά από αίτημά του και γνώμη του Τομέα ή του Τμήματος, όπου πρόκειται να διεξαχθεί το έργο, λα) αποφασίζει για την κατανομή του προσωπικού που υπηρετεί στο Τμήμα ή στους Τομείς του Τμήματος, λβ) εγκρίνει τη μετακίνηση μέλους του προσωπικού από έναν Τομέα σε άλλον του ίδιου Τμήματος, μετά από αίτημα του ενδιαφερόμενου και γνώμη των Τομέων, λγ) ασκεί κάθε αρμοδιότητα που αφορά σε θέματα των μελών Ε.Ε.Π., Ε.ΔΙ.Π. και Ε.Τ.Ε.Π. του Τμήματος, αν δεν ανατίθεται η αρμοδιότητα ειδικώς σε άλλο όργανο του Α.Ε.Ι. δυνάμει ειδικής διάταξης και λδ) ασκεί κάθε άλλη αρμοδιότητα που προβλέπεται στον εσωτερικό κανονισμό λειτουργίας του Α.Ε.Ι. Με βάση τα παραπάνω, μειώνεται η δημοκρατία στα Τμήματα, γιατί • στο καλό σενάριο, ευκαιριακές πλειοψηφίες μπορεί να αποφασίσουν εκχώρηση των δικαιωμάτων τους στα αντίστοιχα μονοπρόσωπα όργανα, ενώ • στο κακό σενάριο, διαμορφωμένες πλειοψηφίες (γιατί αλλιώς πως εκλέχθηκε κάποιος σε μονοπρόσωπο όργανο αν δεν έχει την περίοδο της εκλογής την πλειοψηφία) εκχωρούν με το “έτσι θέλω – έχουμε πλειοψηφία και έτσι αποφασίσαμε” τα δικαιώματα στο μονοπρόσωπο όργανο, το οποίο πλέον με τις “ευλογίες της αυλής” για σοβαρά ακαδημαϊκά θέματα λειτουργεί ως “τυραννίσκος αποφασίζοντας και διατάζοντας” χωρίς καμία ενημέρωση του αρμόδιου οργάνου, Συγκλήτου ή Συνέλευσης, αφαιρώντας παράλληλα το δικαίωμα “αντιπολίτευσης” αφού πλέον ο “τυραννίσκος” έχει απαλλαχθεί και από την υποχρέωση να ενημερώνει το σώμα της Συγκλήτου ή της Συνέλευσης.  Μείωση των πόρων των πανεπιστημίων και αύξηση των διαφορών χρηματοδότη σης μεταξύ των ιδρυμάτων Στα Άρθρα 90 και 91 γίνεται μία προσπάθεια μείωσης της οριζόντιας χρηματοδότησης των πανεπιστημίων αφού μειώνεται το ποσοστό της τακτικής χρηματοδότησης με αντικειμενικά κριτήρια από 80% σε 70%, και αντίστοιχα αυξάνεται το ποσοστό που κατανέμεται με δείκτες ποιότητας και επιτευγμάτων από 20% σε 30%. Επομένως, στρατηγικός στόχος του σχεδίου νόμου είναι να μεγαλώσει η ψαλίδα στις διαφορές χρηματοδότησης μεταξύ των πανεπιστημίων ανάλογα με τους δείκτες ποιότητας και επιτευγμάτων, τιμωρώντας τα ιδρύματα που δεν τα πήγαν καλά σε αυτούς. Επίσης, σύμφωνα με το Άρθρο 91 εξαιρείται από την κατανομή του 30% το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.  Εισάγονται δίδακτρα στα προπτυχιακά Σύμφωνα με την 1η παράγραφο του Άρθρου 58 (Εγγραφή αλλοδαπών-αλλογενών στα ελληνόγλωσσα προγράμματα σπουδών των ΑΕΙ) “Τα Α.Ε.Ι. της ημεδαπής με απόφαση του Συμβουλίου Διοίκησης, κατόπιν εισήγησης του Πρύτανη και γνώμης του Κοσμήτορα της αντίστοιχης Σχολής, δύνανται να εγγράφουν στη Σχολή ή στα Τμήματα αλλοδαπούς – αλλογενείς φοιτητές. Με την ίδια απόφαση καθορίζονται ανά Τμήμα ή Σχολή ο αριθμός των εισακτέων αλλοδαπών – αλλογενών φοιτητών, τα κριτήρια εισαγωγής, το ύψος των διδάκτρων, που αντιστοιχεί στο συνολικό κόστος των σπουδών στο αντίστοιχο Τμήμα ή Σχολή, τα κριτήρια τυχόν χορήγησης υποτροφιών απαλλαγής από την καταβολή διδάκτρων, τα απαιτούμενα δικαιολογητικά, η συγκρότηση, η σύνθεση και οι κανόνες λειτουργίας των επιτροπών επιλογής των υποψηφίων ανά Τμήμα ή Σχολή, οι προθεσμίες υποβολής αιτήσεων των υποψηφίων, οι κανόνες συνέχισης φοίτησης, οι κανόνες διαγραφής και κάθε άλλη απαραίτητη λεπτομέρεια, για την εφαρμογή της παρούσας”. Στην 4η παράγραφο του ίδιου Άρθρου ανοίγει διάπλατα την πόρτα σε εισαγωγή στο πανεπιστήμιο χωρίς εξετάσεις με μοναδικό κριτήριο το απολυτήριο λυκείου εξειδικεύοντας στο ποιοι θεωρούνται αλλογενείς-αλλοδαποί: 1) Οι αλλοδαποί – αλλογενείς υποψήφιοι απόφοιτοι λυκείου ή αντίστοιχου σχολείου τρίτων χωρών, που εδρεύει στην αλλοδαπή, ο τίτλος του οποίου τους παρέχει δικαίωμα εισαγωγής στα ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης της χώρας στην οποία αποφοιτούν ή της χώρας το εκπαιδευτικό πρόγραμμα της οποίας ακολουθεί το σχολείο αποφοίτησης, εφόσον: αα) ο ένας (1) τουλάχιστον από τους γονείς των υποψηφίων φοιτητών δεν έχει την ελληνική καταγωγή και αβ) έχουν παρακολουθήσει με πλήρη φοίτηση τουλάχιστον τις δύο τελευταίες τάξεις του λυκείου ή αντίστοιχου σχολείου σε χώρα της αλλοδαπής. 2) β) Οι αλλοδαποί – αλλογενείς υποψήφιοι απόφοιτοι αναγνωρισμένου ξένου σχολείου τρίτων χωρών, που εδρεύει και λειτουργεί νομίμως στην ημεδαπή, ο τίτλος του οποίου τους παρέχει δικαίωμα εισαγωγής στα ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, που εδρεύουν στη χώρα της οποίας το πρόγραμμα σπουδών ακολουθεί το εν λόγω ξένο σχολείο αποφοίτησης, εφόσον: βα) οι ίδιοι και κανένας από τους δύο τους γονείς δεν έχουν ελληνική καταγωγή και ββ) έχουν παρακολουθήσει με πλήρη φοίτηση τουλάχιστον τις δύο τελευταίες τάξεις του λυκείου. 3) γ) Οι αλλοδαποί – αλλογενείς υποψήφιοι, απόφοιτοι λυκείων ή αντίστοιχων σχολείων άλλων κρατών – μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης που εδρεύουν στην αλλοδαπή, οι οποίοι προσκομίζουν απολυτήριο λυκείου ή άλλο ισοδύναμο τίτλο δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, που τους παρέχει δικαίωμα εισαγωγής στα πανεπιστήμια της χώρας από την οποία αποφοιτούν ή της χώρας το εκπαιδευτικό πρόγραμμα της οποίας ακολουθεί το σχολείο αποφοίτησης, εφόσον: γα) ο ένας τουλάχιστον από τους γονείς των υποψηφίων δεν έχει την ελληνική καταγωγή, γβ) έχουν παρακολουθήσει με πλήρη φοίτηση τουλάχιστον τις δύο τελευταίες τάξεις του λυκείου ή αντιστοίχου σχολείου σε χώρα της αλλοδαπής. 4) δ) Οι αλλοδαποί – αλλογενείς υποψήφιοι απόφοιτοι αναγνωρισμένου ξένου σχολείου άλλων κρατών – μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που εδρεύει και λειτουργεί νομίμως στην ημεδαπή, ο τίτλος του οποίου τους παρέχει δικαίωμα εισαγωγής στα πανεπιστήμια, που εδρεύουν στη χώρα της οποίας το εκπαιδευτικό πρόγραμμα σπουδών ακολουθεί το εν λόγω ξένο σχολείο αποφοίτησης, εφόσον: δα) οι ίδιοι και κανένας από τους δύο τους γονείς δεν έχουν ελληνική καταγωγή και δβ) έχουν παρακολουθήσει με πλήρη φοίτηση τουλάχιστον τις δύο τελευταίες τάξεις του λυκείου. Ο κίνδυνος είναι διπλός, καθώς από τη μία μεριά ανοίγει η πόρτα για εγγραφή σε προπτυχιακό πρόγραμμα του πανεπιστημίου απευθείας, χωρίς εισαγωγικές εξετάσεις, ενώ από την άλλη μεριά με βάση το ευρωπαϊκό δίκαιο είναι πολύ πιθανό σε προσφυγή Έλληνα πολίτη, οι εξαιρέσεις υποψηφίων από την ημεδαπή να “πέσουν”. Επιτρέπεται η σύμπραξη πανεπιστημίων με ΝΠΠΕ σε μη κερδοσκοπικές εταιρείες Στην 1η παράγραφο του Άρθρου 119 (Ίδρυση ή συμμετοχή των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων σε εταιρείες–Τροποποίηση άρθρου 292 ν. 4957/2022) αναφέρεται ότι “Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (Α.Ε.Ι.) της ημεδαπής δύνανται να συμμετέχουν ή να συνιστούν Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου (Ν.Π.Ι.Δ.) υπό τη νομική μορφή αστικής μη κερδοσκοπικής εταιρείας ή εμπορικής εταιρείας, από κοινού με άλλα Α.Ε.Ι., Ερευνητικά Κέντρα, Ινστιτούτα, Τεχνολογικούς Φορείς του άρθρου 13Α του ν. 4310/2014 (Α' 258) της ημεδαπής, Ερευνητικά Πανεπιστημιακά Ινστιτούτα (Ε.Π.Ι.) του άρθρου 267 του παρόντος, νομικά πρόσωπα πανεπιστημιακής εκπαίδευσης της ημεδαπής, πανεπιστημιακά ιδρύματα και ερευνητικούς φορείς της αλλοδαπής, καθώς και επιχειρήσεις του ιδιωτικού τομέα, στο πλαίσιο δημόσιων προσκλήσεων φορέων του Δημοσίου ή της Ευρωπαϊκής Ένωσης.” Επομένως, με την τροποποίηση που προσπαθεί να κάνει το υπουργείο, τα πανεπιστήμια θα μπορούν πλέον να συμπράττουν σε εταιρείες με ΝΠΠΕ, το οποίο συνεπάγεται ότι θα μπορούν αυτές οι εταιρείες να αμείβονται από το ΝΠΕΕ για παροχή υπηρεσιών στο ΝΠΕΕ (ή ενδεχομένως, ακόμη και για χρήση χώρων του ΑΕΙ για λογαριασμό του ΝΠΕΕ) και με αυτόν τον τρόπο να “συντηρούν” και τον μη-κερδοσκοπικό χαρακτήρα των ΝΠΕΕ. Το σχέδιο νόμου πάει ένα βήμα παραπέρα τη διαδικασία “ξεπλύματος” του μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα με την παράγραφο 5 του ίδιου Άρθρου στην οποία αναφέρεται “Για την υποστήριξη της αποστολής της η εταιρεία δύναται να λαμβάνει δωρεές ή χορηγίες από μη κρατικούς φορείς.”. Δημιουργούνται δίδακτρα “δύο ταχυτήτων” στα μεταπτυχιακά Στο σχέδιο νόμου δε λείπουν οι “καλές” επιχειρηματικές ιδέες αφού στο Άρθρο 60 (Πόροι Προγραμμάτων Μεταπτυχιακών Σπουδών –Τέλη φοίτησης αλλοδαπών φοιτητών - Τροποποίηση παρ. 1, 2 και προσθήκη παρ. 5 στο άρθρου 84 ν. 4957/2022) αναφέρεται ότι “Είναι δυνατή η διαφοροποίηση του ύψους των τελών φοίτησης μεταξύ των αλλοδαπών φοιτητών, που προέρχονται από άλλα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, και των αλλοδαπών φοιτητών, που προέρχονται από τρίτες χώρες, οι οποίοι φοιτούν σε Π.Μ.Σ. των Α.Ε.Ι., τα οποία υλοποιούνται στην ελληνική ή σε άλλη γλώσσα.”.  Το σχέδιο ψηφιακού μετασχηματισμού και η εξ αποστάσεως εξετάσεις από το παράθυρο Στο σχέδιο ψηφιακού μετασχηματισμού που υπήρχε στο Άρθρο 227 του ν. 4957 προστίθενται δύο παράγραφοι των οποίων οι προεκτάσεις επιδέχονται διαφορετικές ερμηνείες. Σύμφωνα με την παράγραφο 2 του Άρθρο 89 (Σταδιακή κατάργηση χαρτιού εκτύπωσης – Τροποποίηση άρθρου 227 του ν. 4957/20220) “2. Τα Α.Ε.Ι. υποχρεούνται να προβούν στην καταγραφή, μοντελοποίηση, απλούστευση και ψηφιοποίηση όλων των διαδικασιών του Ιδρύματος μέχρι την 30.6.2025, καθώς και στη διαλειτουργικότητα με τα πληροφοριακά συστήματα του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού.” Επιπρόσθετα, σύμφωνα με το πρώτο εδάφιο της παραγράφου 3 του Άρθρου 89 στο οποίο αναφέρεται “Μέχρι την 1η.1.2026, τα Α.Ε.Ι. υποχρεούνται να μειώσουν σταδιακά, και τουλάχιστον κατά ογδόντα τοις εκατό (80%), με βάση τα στοιχεία του οικονομικού έτους 2023, την προμήθεια και χρήση χαρτιού εκτύπωσης.”. Με δεδομένο ότι μεγάλο μέρος των εκτυπώσεων των πανεπιστημίων προέρχονται είτε από την δια ζώσης εξεταστική διαδικασία είτε από “παράλογες” γραφειοκρατικές απαιτήσεις εκτύπωσης αντιγράφων, και να μη θέλει κάποιος, στο νου του έρχεται η εμμονή του υπουργείου για υλοποίηση με κάθε τρόπο ηλεκτρονικών εξετάσεων παραβιάζοντας την έννοια του αδιάβλητου της διαδικασίας εξέτασης. Μια τόσο μεγάλη ποσοστιαία μείωση της χρήσης χαρτιού εκτύπωσης πρακτικά μπορεί να επιτευχθεί μόνο μέσω αλλαγής της εξεταστικής διαδικασίας με ηλεκτρονικά μέσα ή μέσω μετακύλισης του κόστους εκτυπώσεων στα μέλη ΔΕΠ.  Αυξάνεται η θητεία του Προέδρου Τμήματος και εισάγεται η έννοια του “Συναφούς” Προέδρου (μπορεί να είναι μέλος άλλου Τμήματος) Σύμφωνα με το Άρθρο 49 αυξάνεται η θητεία του Προέδρου Τμήματος από 2 σε 3 έτη. Επίσης, προστίθεται η δυνατότητα υποψηφιότητας για τη θέση του Προέδρου ή Αντιπροέδρου Τμήματος να είναι Καθηγητής ή Αναπληρωτής Καθηγητής άλλου συναφούς Τμήματος. Διεύρυνση του σκοπού του ΔΟΑΤΑΠ και για την αξιολόγηση περιόδου σπουδών Στα Άρθρα 121 και 122 επιχειρείται η διεύρυνση του σκοπού του ΔΟΑΤΑΠ όχι μόνο για την αναγνώριση ολοκληρωμένων τίτλων σπουδών της αλλοδαπής αλλά και για αξιολόγηση περιόδου σπουδών.