Αρχική Ενίσχυση του Δημόσιου Πανεπιστημίου –Πλαίσιο λειτουργίας μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίωνΜΕΡΟΣ Α’ ΟΡΓΑΝΩΣΙΑΚΕΣ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΗ ΔΟΜΗ ΤΟΥ ΔΗΜΟΚΡΙΤΕΙΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΘΡΑΚΗΣ (άρθρα 1-12)Σχόλιο του χρήστη ΔΕΠ ΔΙΠΑΕ | 17 Φεβρουαρίου 2024, 11:49
Συμμετέχω στην διαβούλευση για να εκφράσω τους γενικότερους προβληματισμούς μου σε σχέση με την Ανώτατη Εκπαίδευση με αφορμή τα όσα επιχειρούνται με το παρόν Νομοσχέδιο. Το Νομοσχέδιο τιτλοδοτείται «Ενίσχυση του Δημόσιου Πανεπιστημίου - …»και στα πλαίσια της Ενίσχυσης του Δημόσιου Πανεπιστημίου εντάσσει την «Ενίσχυση του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης (ΔΠΘ)…» παίρνοντας Τμήματα από το ΔΙ.ΠΑ.Ε. και εντάσσοντάς τα στο Δ.Π.Θ. Αν η προσθήκη έτοιμων Τμημάτων σε λειτουργία στο Δ.Π.Θ. γίνεται για την ενίσχυσή του τότε το Υπουργείο ενισχύει ένα Δημόσιο Πανεπιστήμιο αποδυναμώνοντας ένα άλλο; Αυτό είναι ενίσχυση της Δημόσιας Εκπαίδευσης; Στην προκειμένη περίπτωση, η αποδυνάμωση του ΔΙ.ΠΑ.Ε. με ποια μέτρα ενίσχυσης εξισορροπείται ώστε το συνολικό αποτέλεσμα να έχει θετικό πρόσημο; Πέρα από την συζήτηση του τι ενδυναμώνεται, τί αποδυναμώνεται και πόσο θα διαρκέσει η λειτουργική αναστάτωση που προκαλείται από την μετακίνηση αυτή στα Τμήματα, το Ίδρυμα και τις δομές του, τις εσωτερικές συνεργασίες κλπ , το ερώτημα που δημιουργείται είναι αν η ανάγκη για Σταθερότητα θεωρείται μεταξύ των απαραίτητων στοιχείων για την Ανάπτυξη των Δημόσιων Πανεπιστημίων. -Τα Πανεπιστήμια καλούνται να κάνουν Προγραμματικό Σχεδιασμό, να θέσουν Στόχους και να κατανείμουν ανάλογα τον προϋπολογισμό τους ώστε να τους επιτύχουν. Στην κατεύθυνση αυτή μπορεί να εντάσσεται η οικονομική ενίσχυση Τμημάτων, Προγραμμάτων Σπουδών, Ινστιτούτων που θα συμβάλλουν στην επίτευξη των στόχων στον Τομέα της εκπαίδευσης, της έρευνας κλπ. Πως μπορεί να κάνει προγραμματισμό βελτίωσης ποιοτικών δεικτών και ανάπτυξης ένα Πανεπιστήμιο όταν δεν ξέρει πότε και ποια Τμήματα που προσπαθεί να ενισχύσει δεν θα ανήκουν πλέον σε αυτό; Πώς μπορεί να μετρηθεί η ανάπτυξη και εξέλιξη ενός Πανεπιστημίου όταν Τμήματα ολόκληρα με τις υποδομές τους και μέλη ΔΕΠ με το εκπαιδευτικό και ερευνητικό τους έργο μετακινούνται σε άλλο Πανεπιστήμιο; -Στις πρόσφατες Πιστοποιήσεις Τμημάτων, όλοι οι αξιολογητές από τα Πανεπιστήμια του εξωτερικού ανέφεραν την ανάγκη δημιουργίας συλλόγων αποφοίτων των Τμημάτων και του Πανεπιστημίου (το γνωστό Alumni) γιατί θεωρούν ότι η ύπαρξή του και η αλληλεπίδραση με αυτό μπορεί να ενισχύσει ποικιλοτρόπως το πανεπιστήμιο συμβάλλοντας στην φήμη του και επιδρώντας στην βελτίωσή του. Τί είδους alumni θα έχουμε όταν οι απόφοιτοι ενός Πανεπιστημίου προέρχονται από Τμήματα που τώρα ανήκουν σε άλλο Πανεπιστήμιο; - Βρισκόμαστε στην εποχή που τα δημόσια Πανεπιστήμια (όχι πια μόνο το Διεθνές Πανεπιστήμιο της Ελλάδας) ενθαρρύνονται να κάνουν και αγγλόφωνα Προγράμματα Σπουδών για να προσελκύσουν και φοιτητές από το εξωτερικό ώστε να ισορροπηθεί ή να αντιστραφεί η υπάρχουσα τάση εκροής. Πόσο σημαντικό είναι το αίσθημα σταθερότητας για τους Έλληνες ή ξένους υποψήφιους φοιτητές; Στην Ελλάδα των τελευταίων δεκαπέντε χρόνων, στην Ανώτατη Εκπαίδευση τίποτε δεν θεωρείται σταθερό. Γίνονται αλλαγές πριν προλάβουν να ολοκληρωθούν και να αποδώσουν οι προηγούμενες. Και συχνά δεν πρόκειται για διορθωτικές αλλαγές με στόχο την βελτίωση αλλά για ακυρωτικές αλλαγές που τερματίζουν ένα εγχείρημα. Είναι σα να χτίζεις και το οικοδόμημα να γκρεμίζεται ή να αλλάζει χρήση πριν ολοκληρωθεί. Ευχή μου είναι στις τροποποιήσεις που γίνονται να λαμβάνεται υπ όψη η ανάγκη σταθερότητας. Μπορούμε να έχουμε ανάπτυξη και εξέλιξη με ταυτόχρονη εξασφάλιση της σταθερότητας.