• Σχόλιο του χρήστη 'Ιωάννης Ράπτης' | 17 Φεβρουαρίου 2024, 14:07

    ΣΧΟΛΙΑ ΕΠΙ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΝΟΜΟΥ, ΩΣ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΑΝΟΙΚΤΗΣ ΣΥΖΗΤΗΣΗΣ ΤΩΝ ΜΕΛΩΝ ΤΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΟΥ ΕΜΠ ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2024 ΓΕΝΙΚΕΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΕΠΙ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΝΟΜΟΥ 1. Δεν υπάρχει καμία διορθωτική αναφορά ή τροποποίηση πάνω στο μεγάλο ζήτημα της Παιδαγωγικής και Διδακτικής επάρκειας των αποφοίτων των λεγόμενων 'καθηγητικών Σχολών' και στο μεγάλο πρόβλημα που δημιουργήθηκε με τις διατάξεις του 4957/2022, αρ. 99, παρ’ ότι η αναστολή της εφαρμογής τους δείχνει ότι έχει γίνει κατανοητό το πρόβλημα από το Υπουργείο. 2. Διατηρούνται τα δύο διαφορετικά λογιστικά συστήματα, δηλαδή 'ΕΛΚΕ' και 'Τακτικός' προϋπολογισμός και δεν λαμβάνονται αποτελεσματικά μέτρα για τον τερματισμό της οικονομικής 'ασφυξίας' για τον Τακτικό Προϋπολογισμό, όσον αφορά στους όρους διαχείρισης. ΕΙΔΙΚΕΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΕΠΙ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΝΟΜΟΥ Αρ. 41 παρ. 4 και αρ. 47 : να προστεθεί η λέξη « ελλείπει ή βρίσκεται σε αναστολή σύμφωνα με το άρ. 160 του παρόντος νόμου» για την περίπτωση όπου ο Πρύτανης ή ο Κοσμήτορας αναλάβει καθήκοντα ως υπηρεσιακός Υπουργός, Γενικός Γραμματέας κα. Αρ. 43 παρ. 1: Δημιουργείται τεκμήριο περί σιωπηρής αποδοχής του ΥΠΑΙΘ της αναμόρφωσης του τακτικού προϋπολογισμού με ότι αυτό σημαίνει για την περαιτέρω υλοποίηση του. Άρθρο 49: «Υποψηφιότητα για τη θέση του Προέδρου ή Αντιπροέδρου Τμήματος μπορεί να θέσει Καθηγητής ή Αναπληρωτής Καθηγητής άλλου συναφούς Τμήματος.» ΣΧΟΛΙΟ. Μια ακαδημαϊκή μονάδα θα διοικείται από ενεργό μέλος άλλης ακαδημαϊκής μονάδας, με ενδεχόμενη σύγκρουση συμφερόντων και παραβίαση αυτοδιοίκητου. Άρθρο 57. Επιτρέπεται ένα 10% το πολύ των ECTS του προγράμματος σπουδών να προκύπτει από «δραστηριότητες που ενισχύουν τη διάδραση μεταξύ διδακτικού προσωπικού και φοιτητών, όπως τη συμμετοχή σε ερευνητικές ομάδες, εκπαιδευτικούς ομίλους, τη συγγραφή δημοσιεύσεων και την έκδοση πανεπιστημιακών/επιστημονικών περιοδικών, με αντίστοιχη κατανομή πιστωτικών μονάδων (ECTS),» ΣΧΟΛΙΟ. Όλες αυτές οι δραστηριότητες μπορεί να γίνεται στο πλαίσιο μαθημάτων ή διπλωματικής εργασίας, ή εργασιών στο πλαίσιο μαθήματος, όπου η αντιστοίχιση των ECTS είναι σαφώς προσδιορισμένη Αρ. 58 παρ. 1 : Ο Πρύτανης με απλή γνώμη του Κοσμήτορα (άρα και αντίθετη) ο οποίος Κοσμήτορας έχει λάβει την απλή γνώμη της ΓΣ ( άρα και αντίθετη) δύναται να εισηγείται στο ΣΔ την δυνατότητα να εγγράφονται αλλοδαποί φοιτητές σε συγκεκριμένη Σχολή. Α) Αρμόδια για την λήψη μέτρων εξωστρέφειας της Σχολής είναι η Κοσμητεία ( αρ. 23 παρ. 2γ Ν. 4957/2022 και άρ 27 του ίδιου Νόμου) και όχι ο Πρύτανης ή ό Κοσμήτορας και η διάταξη δεν τροποποιεί το άρ. 2γ του Ν. 4957/2022 Αρ. 58 παρ. 3 εδ. β: Οι αλλοδαποί φοιτητές τρίτων χωρών εντάσσονται στις Σχολές ελληνικών ΑΕΙ με τον τρόπο εισαγωγής της χώρας προέλευσης: παραβίασης της αρχής της ισότητας ευκαιριών εις βάρος των Ελλήνων υποψηφίων. Επίσης απόφοιτοι αναγνωρισμένων λυκείων τρίτων χωρών που λειτουργούν στην ημεδαπή ( πχ από ΗΠΑ ) αν δεν έχουν ελληνική καταγωγή έχουν το δικαίωμα εισαγωγής στα ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Εδώ θα πρέπει αν παραμείνει η διάταξη να προστεθούν και οι χώρες της ΕΕ ( όχι μόνο τρίτες χώρες ) άλλως αποκλείονται οι απόφοιτοι λυκείων με αντίστοιχα στην Γαλλία, Ιταλία και Γερμανία κατά κατάφορη παραβίαση της αρχής του ελεύθερου ανταγωνισμού μεταξύ των ιδιωτικών σχολείων. Αρ. 58 παρ. 3 εδ. γ: για τα λύκεια χωρών της ΕΕ: πάλι τίθεται ό όρος « καταγωγή» άρα είναι επιτρεπτό να έχει ελληνική υπηκοότητα αλλά να επικαλεστεί ότι δεν έχει καταγωγή? Σε αυτή την περίπτωση, μαθητές αναγνωρισμένου ξένου λυκείου τρίτων χωρών ( πχ ΗΠΑ) που εδρεύει και λειτουργεί νομίμως στην ημεδαπή, ο τίτλος του οποίου τους παρέχει δικαίωμα εισαγωγής στα ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης που εδρεύουν στην χώρα της οποίας το πρόγραμμα σπουδών ακολουθεί το εν λόγω ξένο σχολείο αποφοίτησης δίνει το δικαίωμα στον μαθητή να εγγραφεί άνευ άλλης προϋποθέσεως στα ελληνικά ΑΕΙ εφόσον α) τόσο ο μαθητής όσο και οι γονείς του δεν έχουν ελληνική καταγωγή ( αλλά δύνανται να είναι Έλληνες πολίτες αφού η καταγωγή δεν σημαίνει ούτε την κατοικία αλλά ούτε και κανένα άλλο δεσμό δημοσίου δικαίου με την Ελλάδα- αντίθετα σημαίνει τις ρίζες με ένα τόπο αλλά αποτελεί αόριστη νομική έννοια) β) έχει παρακολουθήσει με πλήρη φοίτηση τα δύο τελευταία έτη στο λύκειο αυτό. Εν προκειμένω οι μαθητές αυτοί οι οποίοι μπορούν σε αντιδιαστολή με τον όρο « καταγωγή» να είναι Έλληνες υπήκοοι αποκτούν με την νεοπαγή αυτή διάταξη να γίνονται δεκτοί στα ελληνικά πανεπιστήμια σε ευθεία παράβαση της αρχής της ισότητας με τους άλλους Έλληνες υπηκόους μαθητές που δεν φοιτούν σε αναγνωρισμένα λύκεια τρίτων χωρών. Άρθρο 68: Καταργείται η προϋπόθεση της συνάφειας του γνωστικού, ερευνητικού ή γενικότερου επιστημονικού έργου του Επιστημονικού Υπευθύνου επιμορφωτικού προγράμματος του ΚΕΔΙΒΙΜ με το αντικείμενο του προγράμματος. Σχόλια: Ποια η έννοια του Επιστημονικού Υπευθύνου αν δεν έχει επιστημονική συνάφεια με το αντικείμενο; Πως διασφαλίζεται η επιστημονική επάρκεια/ καταλληλότητα του προγράμματος; Αρθρο 73. Το ενδεχόμενο εκλογής «εξωτερικών» υποψηφίων κατά τις κρίσεις εξέλιξης εσωτερικών μελών ΔΕΠ έχει ως αποτέλεσμα την αντίστοιχη μείωση θέσεων από τις θέσεις που θα δίνει το Υπουργείο στο Ίδρυμα την ίδια ή την επόμενη χρονιά! Επομένως, οι ανοικτές διαδικασίες αξιολόγησης κατά την εξέλιξη των μελών ΔΕΠ, θα κινδυνεύουν, σε αυτές τις περιπτώσεις, να αλλοιώνουν τον προγραμματισμό θέσεων που θα έχει προκύψει ως αποτέλεσμα εσωτερικών διαδικασιών και ενός στοιχειώδους στρατηγικού σχεδιασμού Σχολών και Ιδρυμάτων. Μία διαδικασία εκλογής με αξιοκρατικά κριτήρια θα συγκρούεται με τον προγραμματισμό νέων θέσεων της Σχολής, αντίθετα με την πρόθεση «Ενίσχυσης του Δημόσιου Πανεπιστημίου». Αρ. 80: Χαρακτηρίζει τα ΝΠΠΕ ως μη ανήκοντα στο δημόσιο τομέα. Ωστόσο το άρθρο 16 του Συντάγματος απαιτεί όπως τα ΑΕΙ της Ελλάδας είναι νομικά πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου. Άρθρο 83. Οι ομότιμοι Καθηγητές μπορούν «Να επιβλέπουν διδακτορικές διατριβές, καθώς και να συμμετέχουν σε τριμελείς και επταμελείς Επιτροπές για την παρακολούθηση και κρίση διδακτορικών διατριβών». Δι’ αυτής της προσθήκης εξομοιώνεται πλήρως πλέον ο ομότιμος Καθηγητής με τον εν ενεργεία, πλην της συμμετοχής του στα συλλογικά όργανα του ΑΕΙ. Πρόκειται κατ’ ουσία για Καθηγητές που προσφέρουν εθελοντικά έργο στο ΑΕΙ ενώ είναι πλέον σε καθεστώς σύνταξης. Επειδή στο έργο των ενεργεία Καθηγητών υφίσταται το όριο των 67 ετών θα πρέπει κατά μείζονα λόγο να τεθεί ένα όριο ηλικιακό και σε ότι αφορά το έργο των ομότιμων. Άρθρο 89. Μέχρι την 1η.1.2026, τα Α.Ε.Ι. υποχρεούνται να μειώσουν σταδιακά, και τουλάχιστον κατά ογδόντα τοις εκατό (80%), με βάση τα στοιχεία του οικονομικού έτους 2023, την προμήθεια και χρήση χαρτιού εκτύπωσης. Οι δαπάνες που υπερβαίνουν το ποσοστό του προηγούμενου εδαφίου και αφορούν προμήθεια χαρτιού εκτύπωσης εγκρίνονται από τον Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού. ΣΧΟΛΙΟ. Σε Σχολές και Ιδρύματα όπου έχει καταβληθεί ήδη προσπάθεια να μειωθεί η χρήση χαρτιού εκτύπωσης, η διάταξη αυτή μπορεί να δημιουργήσει πρόβλημα στην επάρκεια χαρτιού εκτύπωσης για τα θέματα των εξετάσεων, ειδικά σε Τμήματα με μεγάλο αριθμό φοιτητών Άρθρο 91, Κατανομή δημόσιας επιχορήγησης: 70%(ποσοτικά κριτήρια) – 30% (ποιοτικά κριτήρια) ΣΧΟΛΙΟ. Αντί, στο πλαίσιο της «Ενίσχυσης του Δημόσιου Πανεπιστημίου», να δοθεί ένα επιπλέον, π.χ. 30%, επιχορήγηση με ποιοτικά κριτήρια, απλώς κατακρατείται από την ήδη ισχνή χρηματοδότηση το 30% και αναδιανέμεται, με, κατά τεκμήριο, αρνητική επίπτωση για τα περιφερειακά ιδρύματα. Αρθρο 92. Η Επιτροπή Ερευνών του ΕΛΚΕ αποκτά μεγάλη βαρύτητα και ανεξαρτητοποιείται από τον ουσιαστικό έλεγχο του Ιδρύματος. Επιπλέον, ο ανεξάρτητος τρόπος εκλογής και ο αριθμός των μελών της Επιτροπής Ερευνών δεν επιτρέπει εκπροσώπηση όλων των Σχολών του Ιδρύματος, ενώ εμπεριέχει τον κίνδυνο υπερ-εκπροσώπησης άλλων Σχολών. Άρθρο 97, Η αναπλήρωση των θέσεων μελών ΔΕΠ από συνταξιοδότηση με τον κανόνα 1 προς 1 περιορίζεται, 'κατά παρέκκλιση κάθε άλλης διάταξης', μόνο για την περίοδο 2025-2030, πράγμα που σημαίνει ότι ο μεγάλος κίνδυνος υπο-στελέχωσης για Σχολές και Ιδρύματα παραμένει ως έχει (με μια μικρή εξαετή αναστολή), αφού μέχρι τότε θα έχει αναπληρωθεί ένα μέρος μόνον του προσωπικού που υπηρετεί αυτή τη στιγμή και θα συνταξιοδοτηθεί μετά την παρέλευση αυτού του διαστήματος. Άρθρο 103: Αφαιρείται η προϋπόθεση της εισήγησης από την Επιτροπή Ερευνών προς το ΣΔ για δημιουργία τεχνοβλαστών. Η δημιουργία τεχνοβλαστών είναι πλέον αποκλειστική αρμοδιότητα του ΣΔ. Σχόλια: Σε ποια τεχνική/οικονομική εκτίμηση θα στηρίζεται η απόφαση του ΣΔ; Η ίδρυση τεχνοβλαστού μπορεί να συνεπάγεται οικονομικές υποχρεώσεις για τον ΕΛΚΕ (ως shareholder), για τις οποίες δεν έχει λόγο. Ένας τεχνοβλαστός μπορεί να χρησιμοποιεί υποδομές του ιδρύματος και ενδεχόμενη χρηματοδότηση από ΕΛΚΕ, άρα η αντίστοιχη επιτροπή πρέπει να έχει λόγο. Άρθρο 111, Χρηματοδότηση μονάδας μεταφοράς τεχνολογίας και καινοτομίας δεν μπορεί να υπολείπεται του δύο τοις εκατό (2%) του συνόλου των ετήσιων εσόδων του τρέχοντος οικονομικού έτους που προέρχονται από τους ίδιους πόρους του ΑΕΙ,