• Σχόλιο του χρήστη 'Ιωάννης Ράπτης' | 17 Φεβρουαρίου 2024, 16:19

    ΣΧΟΛΙΑ ΕΠΙ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΝΟΜΟΥ ΩΣ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΑΝΟΙΚΤΗΣ ΣΥΖΗΤΗΣΗΣ ΤΩΝ ΜΕΛΩΝ ΤΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΟΥ ΕΜΠ ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2024 Άρθρο 127: Τα ΝΠΠΕ συνδέονται με ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα, τα οποία είναι αναγνωρισμένα σε άλλα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ε.Ε.) ή σε τρίτες χώρες, μετά από αξιολόγηση, πιστοποίηση και αδειοδότηση των προγραμμάτων σπουδών, καθώς και των κτιριακών, εργαστηριακών και ερευνητικών υποδομών τους, από κρατικά όργανα». Από τον ορισμό του ΝΠΠΕ προκύπτει ότι η σχέση του με το μητρικό πανεπιστήμιο «αντανακλάται επί του κεφαλαίου ή με βάση συμφωνίες πιστοποίησης (validation) ή δικαιόχρησης (franchising), οι οποίες διασφαλίζουν ουσιωδώς την ορθή τήρηση των ακαδημαϊκών προτύπων του μητρικού ιδρύματος». Ως εκ τούτου τα αντίστοιχα μητρικά ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα δεν αποκλείεται να είναι κερδοσκοπικά. Επίσης ακόμα και μη κερδοσκοπικά να είναι μπορούν να αξιοποιούν (κυριολεκτικά με κερδοσκοπικό τρόπο, πχ με άλλες συνδεδεμένες εταιρίες) πόρους από αυτή τη σχέση για τις υποδομές τους, τους μισθούς του προσωπικού τους, την αύξηση του κεφαλαίου τους κτλ. Τυπικά, με την αοριστία αυτή, καλύπτονται και τα κερδοσκοπικά κολέγια από το αντίστοιχο ΝΠΠΕ που θα τα περιβάλλει. Επισημαίνεται ότι αρκεί το μητρικό πανεπιστήμιο να παρέχει προγράμματα σπουδών σε ένα κύκλο, πχ προπτυχιακές σπουδές (άρθρο 131). Επομένως, επιτρέπεται η σύνδεση με κάθε μορφής εκπαιδευτήρια του εξωτερικού. Ωστόσο το Σύνταγμα στο άρθρο 16 από τον συνδυασμό των διατάξεων των παραγράφων 4 και 5 απαιτεί όπως η ανώτατη εκπαίδευση για τους Έλληνες πολίτες να είναι δωρεάν. Αρ. 131: « παροχή υπηρεσιών ανώτατης εκπαίδευσης» η παροχή αυτή είναι ανεκτή συνταγματικά μόνο ως υπηρεσία παρεχόμενη από ΝΠΔΔ και όχι από ΝΠΙΔ. Αρ. 132: Θέσπιση νέου τύπου νομικού προσώπου με χαρακτηριστικά ανωνύμου εταιρείας αλλά χωρίς ρητό ορισμό. Παρ. 4: Συμμετέχοντες στο κεφάλαιο του ΝΠΠΕ: Οι Συμμετέχοντες θα έχουν προσωπική ευθύνη για τα χρέη του νομικού προσώπου? Ποια η διαδικασία χρηματοδοτήσεως τους? Αρ. 133. Το Διοικητικό Συμβούλιο, (το οποίο είναι αρμόδιο να αποφασίζει για κάθε πράξη που αφορά στη διοίκηση του ΝΠΠΕ), συγκροτείται, συγκαλείται, λειτουργεί και έχει αρμοδιότητες, επί τη βάσει του καταστατικού του Ν.Π.Π.Ε. και μόνο, χωρίς καμία άλλη ρύθμιση από το νομικό πλαίσιο, σε αντίθεση με τα ισχύοντα για τα Δημόσια Πανεπιστήμια. Αρ. 140 και Αρ. 141.2.αα: Σε περίπτωση παραβίασης διάταξης του νόμου ή των όρων χορήγησης της αδείας εγκατάστασης ή λειτουργίας η επαπειλούμενη κύρωση είναι η ανάκληση της αποφάσεως χορήγησης αδείας εγκατάστασης. Ωστόσο με την διάταξη του Αρ.141.2.αα για την λειτουργία του εκπαιδευτηρίου χωρίς άδεια εγκατάστασης ή λειτουργίας η επαπειλουμένη κύρωση είναι αυτή της επιβολής προστίμου. Εδώ ο νομοθέτης δημιουργεί «κίνητρο» ώστε το εκπαιδευτήριο να λειτουργεί χωρίς άδεια εγκατάστασης αφού η κύρωση του προστίμου είναι προφανώς ηπιότερη από την ανάκληση αδείας σε περίπτωση παράβασης της αδείας εγκατάστασης και λειτουργίας. Άρθρο 143, Κάθε Ν.Π.Π.Ε. οργανώνει προγράμματα σπουδών, που διαρθρώνονται σε τρεις (3) κύκλους, κατά τους όρους και τις προϋποθέσεις που οργανώνονται στο μητρικό ίδρυμα, σε αντιστοιχία με τα επίπεδα 6, 7 και 8 του Εθνικού και Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων. ΣΧΟΛΙΟ. Αναφέρονται μόνο οι όροι και οι προϋποθέσεις του μητρικού ιδρύματος, χωρίς καμία αναφορά στην ανάγκη συμμόρφωση με το νομικό πλαίσιο που διέπει τη λειτουργία των αντίστοιχων ελληνικών ΑΕΙ. Άρθρο 146: Για τους Έλληνες φοιτητές που θα εισάγονται η «προβλεπόμενη» βάση που διαμορφώνεται από την ΕΒΕ επί τον συντελεστή 0,8 δεν αντιστοιχεί σε καμία περίπτωση στη βάση εισαγωγής στις αντίστοιχες Σχολές των Πανεπιστημίων πχ Μηχανικών, Ιατρικές κτλ. Μπορεί άνετα να είναι κάτω του 10. (Για σχολή μηχανικών, δηλαδή για το δεύτερο επιστημονικά πεδίο ο Μ.Ο. φέτος ήταν 12,34 επί 0,80 =9,87, για Ιατρικές =9,31). Για τους υπόλοιπους αλλοδαπούς, με IB κτλ δεν θα υπάρχει ούτε αυτός ο περιορισμός. Άρα, η βάση εισαγωγής στα παραρτήματα είναι προσχηματική. Η ρύθμιση για τις εισδοχές απευθύνεται σε όσους θα μπορούν να πληρώνουν τα δίδακτρα ή με κάποιο τρόπο δανεισμού να ανταπεξέρχονται. Τα ακαδημαϊκά φίλτρα είναι υποδεέστερα και σε καμία περίπτωση δεν είναι αντίστοιχα με αυτά των πανεπιστημίων. Το ερώτημα που ανακύπτει εν προκειμένω είναι αν παραβιάζεται η αρχή της ισότητας αφού τόσο ως προς τα πτυχία όσο και ως προς την πρόσβαση στα επαγγελματικά δικαιώματα μαθητές οι οποίοι έγιναν δεκτοί με σημαντικά χαμηλότερη βαθμολογία ( ΜΟ μικρότερος των 10000 μορίων) να έχουν ισάξιο πτυχίο με μαθητή ο οποίος εισήχθη σε μία σχολή Δημόσιου ΑΕΙ με 19.000 μόρια. Άρθρο 151. Σε κάθε Ν.Π.Π.Ε. υπηρετεί διδακτικό ερευνητικό προσωπικό στον τομέα διδασκαλίας και έρευνας, εκ των οποίων τουλάχιστον ογδόντα τοις εκατό (80%) είναι κάτοχοι διδακτορικού σε θέμα συναφές με το αντικείμενο της . ΣΧΟΛΙΟ. Στα Δημόσια Πανεπιστήμια όλα τα μέλη (100%) του Διδακτικού Ερευνητικού Προσωπικού πρέπει να είναι κάτοχοι διδακτορικού σε θέμα συναφές με το αντικείμενο της διδασκαλίας. Άρθρο 151. «Τα κριτήρια εκλογής και εξέλιξης εγκρίνονται από το μητρικό ίδρυμα και τηρούν τις αρχές της διαφάνειας, της λογοδοσίας, της αξιοκρατίας, της ακαδημαϊκής ελευθερίας και της ποιοτικής παροχής υπηρεσιών ανώτατης εκπαίδευσης.» ΣΧΟΛΙΟ. Αναφέρονται μόνο οι όροι και οι προϋποθέσεις του μητρικού ιδρύματος, χωρίς καμία αναφορά στην ανάγκη συμμόρφωση με το νομικό πλαίσιο που διέπει τη λειτουργία των αντίστοιχων ελληνικών ΑΕΙ. Ωστόσο το Σύνταγμα ορίζει στο άρ. 16 παρ. 6 εδ.α ότι οι καθηγητές των ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων είναι δημόσιοι λειτουργοί διασφαλίζοντας και δια της ρυθμίσεως αυτής την ακαδημαϊκή τους ελευθερία απαλλάσσοντας τους από οποιαδήποτε πελατειακή σχέση με την διοίκηση του Ιδρύματος.