Αρχική Η ελληνόγλωσση εκπαίδευση στη διασπορά4ο πεδίο διαβούλευσης: Κατάθεση προτάσεων για εναλλακτικές εκπαιδευτικές πολιτικές και δομές υποστήριξης της παρουσίας της ελληνικής γλώσσας και του ελληνικού πολιτισμού σε ένα παγκοσμιοποιημένο πλαίσιο, με ιδιαίτερη έμφαση στην αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού της ομογένειαςΣχόλιο του χρήστη Δημήτρης Ζαφειρόπουλος | 11 Μαρτίου 2011, 21:30
Η Ελληνική Ορθόδοξη Κοινότητας Βενετίας (ΕΟΚΒ) αντιλαμβάνεται από το 2002 ότι μπορεί να υπάρξει ιδιαίτερα πρόσφορο έδαφος σε ότι αφορά την διδαχή της Νεοελληνικής γλώσσας στα ιταλικά Λύκεια της περιοχής του Βένετο. Ξεκινά λοιπόν μία πρωτοποριακή προσπάθεια με στόχους την: α) Προβολή και διάδοση της Ελληνικής γλώσσας και του ελληνικού πολιτισμού στην Ιταλία και συγκεκριμένα στην περιοχή του Βένετο. β) Ανάδειξη των ιδιαίτερων πολιτιστικών στοιχείων, των παραδόσεων και της ιστορίας της Ελληνορθόδοξης Κοινότητας της Βενετίας στο χώρο όπου άκμασε από τον δέκατο πέμπτο αιώνα. γ)Aμοιβαία κατανόηση και συνεργασία ατόμων και ομάδων στη σύγχρονη πολυπολιτισμική κοινωνία. δ) Συνεχή διδασκαλία της Ελληνικής γλώσσας σ΄όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης (Νηπιαγωγείο, Δημοτικό, Γυμνάσιο, Λύκειο. Ο επιθυμητός τελικός στόχος είναι η εισαγωγή και διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερης/τρίτης γλώσσας στα ιταλικά γυμνάσια και Λύκεια, που θα έχει ως επακόλουθο την αύξηση των εγεγραμμένων φοιτητών στις Πανεπιστημιακές έδρες νεοελληνικών. Με αυτό τον τρόπο θα υπάρξει επαγγελματική αποκατάσταση των φοιτητών και επομένως νέα ώθηση και ανάπτυξη των νεοελληνικών σπουδών. Δημιουργείται συνεργασία με ιταλικούς φορείς / Έδρα Νεοελληνικής Γλώσσας του Πανεπιστημίου Ca’ Foscari και του Περιφερειακού Ινστιτούτου Παιδαγωγικής Έρευνας του Βένετο IRRE και μέσα σε 6 χρόνια , το Πρόγραμμα «Διδασκαλία της Νεοελληνικής γλώσσας στα ιταλικά Λύκεια της περιοχής του Βένετο» αγκαλιάζει 13 Λύκεια σε όλη την περιοχή του Βένετο και παρακολουθείται από 650 μαθητές (50 τμήματα) σε 9 πόλεις. Ικανοποιητική, τα προηγούμενα χρόνια, η υποστήριξη απο το ΥΠΕΠΘ με διδακτικό προσωπικό και οικονομικούς πόρους αλλά καθοριστική η συμμετοχή ομογενών εκπαιδευτικών, μελών της Κοινότητας. Το έργο τους αγιολογήθηκε ιδιαίτερα θετικά απο τα ιταλικά Λύκεια. Ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα η συνεργασία των ελληνικών και ιταλικών σχολείων μέσω προγραμμάτων με ανταλλαγή απόψεων σε θέματα κλασσικής παιδείας. Τα τμήματα ΤΕΓ της ΕΟΚΒ Η ΕΟΚΒ από το 2000 συνειδητοποίησε την ανάγκη να μεταδώσει στα παιδιά των μελών της την ελληνική γλώσσα και πολιτισμό με συστηματικό τρόπο. Αυτό σήμαινε ότι ήταν αναγκαίο να συγκροτηθούν ελληνικά σχολεία. Ο ελληνισμός της Ιταλίας αποτελείται κυρίως από επιστήμονες που έχουν συνάψει μικτούς γάμους. Τα μέλη των οικογενειών επικοινωνούν μεταξύ τους συνήθως στην ιταλική με αποτέλεσμα, πλην ελάχιστων εξαιρέσεων, οι περισσότεροι μαθητές όταν αρχίζουν το σχολείο να έχουν περιορισμένο προφορικός λόγο στην ελληνική, σε σχέση με την ηλικία τους. Συνεπώς η διδακτική προσέγγιση δεν μπορεί να είναι αυτή, της διδασκαλίας των ελληνικών σαν μητρική γλώσσα. Τα ελληνικά θα πρέπει να διδάσκονται σαν δεύτερη ή ξένη γλώσσα ανάλογα με την περίπτωση. Τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε στην Ιταλία σχετικά με την οργάνωση και λειτουργία των τμημάτων διδασκαλίας των ελληνικών είναι τα εξής: o Οι μαθητές στις περισσότερες περιπτώσεις είναι διασκορπισμένοι με αποτέλεσμα τα τμήματα ΤΕΓ με 8- 10 μαθητές να αποτελούν εξαίρεση ενώ ο κανόνας είναι να υπάρχουν μικρά γκρουπ 2- 4 μαθητών. o Παρατηρείται μεγάλη ανομοιογένεια σχετικά με την ηλικία των μαθητών αλλά και με το γλωσσικό τους επίπεδο. o Οι αποσπασμέοι εκπαιδευτικοί του ΥΠΕΠΘ έχουν συχνά ελλειπή γνώση των ιταλικών και δυστυχώς δεν είναι ειδικευμένοι στην διδασκαλία της ελληνικής ως ξένης/δεύτερης γλώσσας. Οι δάσκαλοι έχουν όλοι προϋπηρεσία στα δημοτικά σχολεία της Ελλάδας όπου η ελληνική διδάσκεται ως μητρική γλώσσα με αποτέλεσμα η διδακτική προσέγγιση πολλές φορές να είναι ακατάλληλη. o Τα μαθήματα ελληνικών γίνονται κατά κανόνα σάββατο ή απογευματινές ώρες, ύστερα από ένα κουραστικό πρωϊνό πρόγραμμα και σε ώρες που οι μαθητές θα επιθυμούσαν να τις έχουν ελεύθερες. Τα μαθήματα γίνονται σε αίθουσες που ανήκουν σε άλλους μαθητές και τα εποπτικά μέσα διδασκαλίας δεν είναι πάντα στη διάθεση των φιλοξενουμένων. o ΄Οσον αφορά στην διαπολιτισμική διάσταση στη διδασκαλία ο εκπαιδευτικός είναι αναγκαίο να γνωρίζει τις πολιτιστικές συνθήκες της χώρας που ζουν οι μαθητές του. Για να συντελέσει στην ανάπτυξη της διαπολιτισμικής τους συνείδησης θα πρέπει να τους βοηθήσει να γνωρίσουν τις πολιτιστικές συνθήκες της Ελλάδας και να αναπτύξουν μια θετική στάση απέναντι στη διπλή τους ταυτότητα. o Στην εφηβική ηλικία οι υποχρεώσεις των παιδιών στο ιταλικό σχολείο αυξάνονται κατά πολύ, με αποτέλεσμα η φοίτηση τους στα ΤΕΓ να γίνεται όλο και πιο δύσκολη. Συχνά υπό το αυξανόμενο βάρος των απαιτήσεων διακόπτουν τη φοίτηση τους στο ελληνικό σχολείο. o Η μεγάλη απόσταση του Συντονιστή Εκπαίδευσης από τις τοπικές πραγματικότητες και η δύσκολη επικοινωνία με τις Κοινότητες καθιστά αναγκαία την δημιουργία τοπικού συντονιστικού οργάνου με γνώση των πραγματικών αναγκών της Ιταλίας και άμεση αναφορά στο υπεύθυνο Συντονιστικό Γραφείο. Καθοριστικό ρόλο μπορεί να έχει η Ομοσπονδία Ελληνικών Κοινοτήτων Ιταλίας ως συντονιστικό όργανο, σε συνεργασία με τις Ελληνικές Αρχές στην Ιταλία, αλλά και σαν υποψήφιος σύνδεσμος με τον εκάστοτε Συντονιστή εκπαίδευσης Η δεκάχρονη πλέον εμπειρία μας στο Βένετο μας έχει ωθήσει να αναζητήσουμε εναλλακτικούς τρόπους διδασκαλιας των ελληνικών. • Ένας τρόπος για να ξαναφέρουμε κοντά τα παιδιά που εγκατέλειψαν τα ελληνικά και απομακρύνθηκαν από την πολιτιστική ζωή της κοινότητας είναι η εκμετάλευση του διαδικτύου. Blog ιστοσελίδες αλλά ακόμη και μαθήματα μέσω ίντερνετ μπορούν να είναι το έναυσμα για να έρθουν σε επαφή μεταξύ τους οι νέοι. • Η οργάνωση συναντήσεων-σεμιναρίων με συγκεκριμένο θέμα κάθε φορά, η επεξεργασία και ανταλλαγή λευκωμάτων με φωτογραφίες και προσωπικά στοιχεία μαθητών, χόμπυ, συνήθειες, ενδιαφέροντα που θα μπορούσαν να τους φέρουν πιο κοντά. • Πιστεύουμε ότι οι καιροί έχουν ωριμάσει ώστε να ασχοληθουν με τη διδασκαλία της ελληνικής ωρομίσθιοι ομογενείς εκπαιδευτικοί. Η ανάγκη μιάς εθνικής στρατηγικής για την ελληνική γλώσσα στην Διασπορά είναι τώρα περισσότερο αναγκαία απο ποτέ! Όταν οι πόροι λιγοστεύουν οι προτεραιότητες σηματοδοτούν την αξία της πολιτικής ορθότητας των επιλογών. Σας ευχαριστώ για την φιλοξενία Ο Πρόεδρος της ΕΟΚΒ