Αρχική Η ελληνόγλωσση εκπαίδευση στη διασπορά2ο πεδίο διαβούλευσης: Αποτίμηση των σημερινών δομών παροχής ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης σε σχέση με (α) την παιδαγωγική τους καταλληλότητα, (β) την αποτελεσματικότητά τους, (γ) το κόστος και (δ) τις προοπτικές κοινωνικο-οικονομικής ένταξης των νέων γενιών ελληνικής καταγωγής στις συνθήκες της παγκοσμιοποίησηςΣχόλιο του χρήστη Maria Bolla | 11 Μαρτίου 2011, 21:15
Αξιότιμη κα. αν. Υπουργέ Παιδείας Φ. Γεννηματά, θα ήθελα καταρχάς να εκφράσω τα συγχαρητήρια μου για τις θέσεις-αντιλήψεις σας, ενέργειες και τη διαβούλευση αμέσως με την ανάληψη των καθηκόντων σας σαν υπεύθυνη της Ελληνόγλωσσης Παιδείας και Εκπαίδευσης της Διασποράς. Βασικά είναι κάτι το αυτονόητο, αλλά για δεκαετίες τώρα δεν μας είχαν συνηθίσει οι αρμόδιοι σ’ αυτά τα αυτονόητα και "έλυναν " και "έδεναν" και στα θέματα της Ελληνόγλωσσης Εκπαίδευσης και στην περιοχή Στουτγάρδης, που ζώ, οι εμπλεκόμενοι "παράγοντες" σε "πολιτικές", κομματικές, εκκλησιαστικές, "συνδικαλιστικές", "οικονομικές" και πελατειακές συντεχνίες. Θα ήθελα επίσης να πώ, ότι δεν εκπροσωπώ κάποιον πολιτικό ή κοινωνικό φορέα, αλλά απλά σαν Ελληνίδα της Ομογένειας εκφράζω τις προσωπικές μου απόψεις για την κατάσταση της Ελληνικής Εκπαίδευσης της Βάδη-Βυρτεμβέργης και πιο συγκεκριμένα για την περιοχή της Στουτγάρδης. Το θέμα "Ελληνική Παιδεία στο Εξωτερικό" – όπως κατά την ταπεινή μου γνώμη τίθεται πολύ σωστά από το Υπουργείο Παιδείας – πρεσβεύω ότι είναι πολύ ευρύ και πελώριας πολιτιστικής, πολιτικής και οικονομικής σημασίας διαχρονικά και ιδιαίτερα σήμερα. Στη Βάδη-Βυρτεμβέργη η έννοια "Ελληνική Παιδεία στο Εξωτερικό" τις τελευταίες δεκαετίες και περιορίστηκε μόνο στην "Εκπαίδευση" των Ελληνόπουλων και οδηγήθηκε (ιδιαίτερα στα υπάρχοντα αμιγή Λύκεια με πολύ μικρό αριθμό μαθητών, αναποτελεσματικότητα, "γκέτο" και μεγάλο κόστος για την Ελληνική Πολιτεία) σε μία "μίζερη" κατάσταση στην καρδιά της Ευρώπης. Τα Ελληνικά Λύκεια στη Βάδη-Βυρτεμβέργη είχαν μέχρι το 1988-1989 ανιούσα πορεία. Δεν ήταν φυσικά και τότε ιδανική η εκπαιδευτική κατάσταση, αλλά παρόλα τα προβλήματα και τις αδυναμίες βοήθησαν, συνετέλεσαν στο να μπορέσουν (με την συνύπαρξη φυσικά ιδιωτικών φροντιστηρίων) πολλοί νέοι και νέες ομογενείς, παιδιά επί το πλείστον της πρώτης γενιάς των μεταναστών να σπουδάσουν στην Ελλάδα και ένα μικρότερο ποσοστό στη Γερμανία ή και σε άλλες χώρες. Από το 1990 αρχίζει η κατιούσα πορεία για τα Ελληνικά Λύκεια της Βάδη-Βυρτεμβέργης και από τότε κάθε πέρσυ και καλύτερα, κάθε φέτος και χειρότερα. Ούτε η ψήφιση του καινοτόμου για την εποχή του νόμου 2413/96 βοήθησε την κατάσταση. Εδώ μεγάλες ευθύνες έχουν οι περισσότεροι Έλληνες Εκπαιδευτικοί, που ήταν και είναι εγκλωβισμένοι σ’ ένα σύστημα μεταφυτευμένο από την Ελλάδα και η "συνδικαλιστική" άποψη των περισσοτέρων ήταν εναντίον του νόμου, θέτοντας στόχο την κατάργηση ή την απενεργοποίηση του στην πράξη, συμπαρασύροντας στη θέση αυτή και ορισμένους ομογενείς και συλλόγους και δυσφημίζοντας τους ολίγους και όχι αξιοκρατικά προσφληθέντες ομογενείς εκπαιδευτικούς. Οι συντονιστές διορισμένοι-"εκλεγμένοι" και αυτοί με κοματικά, παραγοντικά ή εκκλησιαστικά "ελληνικά" κριτήρια προσπάθησαν με όλους και με όλα να τα "έχουν καλά", να βολεύουν καταστάσεις και να βολεύονται. Και η Ελληνική Πολιτεία; Το Ελληνικό Υπουργείο Παιδείας; Πολύ απλά, ειδικά τα τελευταία χρόνια η Πολιτεία διέθετε ή καλύτερα σπαταλούσε χρήματα χωρίς αποτέλεσμα, χωρίς κατευθυντήριες γραμμές, χωρίς σχέδιο, χωρίς όραμα για την Ελληνική Παιδεία, χωρίς αξιολογήσεις. Γνωρίζετε κα. Υπουργέ και εσείς και αρκετοί από τους συνεργάτες σας και έχετε καταγγελίες, στοιχεία και μελέτες, που δείχνουν την κατάντια και την "ποιότητα" των Ελληνικών Λυκείων και Τμημάτων Μητρικής Γλώσσας στην περιοχή Στουτγάρδης. Τα αποτελέσματα είναι οδυνηρά για πολλούς νέους Έλληνες της Βάδη-Βυρτεμβέργης και ισοδυναμούν με εκτεταμένη ζημιά για την Ελλάδα από άποψη πολιτιστική, πολιτική και οικονομική. Θεωρώ ότι τα κονδύλια για την Παιδεία κάθε κράτους (στην περίπτωση μας το γερμανικό κράτος, αφού εδώ ζούμε, εργαζόμαστε και πληρώνουμε φόρους, είναι υποχρεωμένο σήμερα σύμφωνα με την ευρωπαϊκή εκπαιδευτική διάσταση να χρηματοδοτεί και την παιδεία των Ελληνοπαίδων, φυσικά μετά από διακρατικές συμφωνίες και πιέσεις-διεκδικήσεις από την Ελληνική Κυβέρνηση) πρέπει να είναι μεγάλα, η επένδυση στην παιδεία για κάθε γονέα και για κάθε κράτος είναι το μέλλον του, όχι όμως για μια τέτοια "Ελληνική Παιδεία", που υπάρχει σήμερα στη Στουτγάρδη. Η ένταξη της ελληνικής γλώσσας στα γερμανικά σχολεία της Βάδη-Βυρτεμβέργης υστερεί πάρα πολύ σε σχέση με τις άλλες γλώσσες. Οι διάφορες αξιολογήσεις-κρίσεις των Γερμανικών Διοικητικών Υπηρεσιών Εκπαίδευσης του κρατιδίου για τα εναπομείναντα, γκετοποιημένα Λύκεια πληγώνουν τη σωστή ελληνική περηφάνεια και μόνο μέσα μου παραδέχομαι, ότι έχουν δίκαιο. Και μία απλή ερώτηση: Γιατί η Ελλάδα για σειρά δεκαετιών διέθετε (σπαταλούσε) τόσα χρήματα για τα αμιγή Λύκεια και παραμέλησε εκείνους τους Ελληνόπαιδες, που φοιτούν επιτυχώς στα γερμανικά Γυμνάσια; Η Παιδεία αποτελεί αδιαπραγμάτευτη κοινωνική Αξία και Δικαίωμα και μία μορφή θεσμοθετημένης Παιδείας είναι το εκπαιδευτικό σύστημα-σχολείο, το οποίο μέσα από τις συστηματικά παρεχόμενες γνώσεις και πληροφορίες και δασκάλους, πρότυπα για τους μαθητές, στοχεύει στη διάπλαση ολοκληρωμένων προσωπικοτήτων, ικανών να προσφέρουν, να διεκδικούν και να συμμετάσχουν στο κοινωνικό γίγνεσθαι (σήμερα ευρωπαϊκό και παγκοσμοποιημένο). Πως οι μορφές της παρεχόμενης σήμερα Ελληνικής Παιδείας στη Βάδη-Βυρτεμβέργη θα εκπληρώσουν τον βασικό αυτό στόχο-σκοπό της Παιδείας; Δεν είναι δυνατόν! Σήμερα, το 2011, στην περιοχή Στουτγάρδης η Παιδεία της Ελληνικής Ομογένειας δεν μπορεί να είναι τα γκετοποιημένα, απομονωμένα από το Γερμανικό Εκπαιδευτικό σύστημα τμήματα Μητρικής Γλώσσας και στη συνέχεια το αμιγές Λύκειο, ξεκομένο και αυτό παντελώς από το Εκπαιδευτικό σύστημα της Βάδη-Βυρτεμβέργης.