Αρχική Η ελληνόγλωσση εκπαίδευση στη διασπορά3ο πεδίο διαβούλευσης: Εντοπισμός σημείων στο ισχύον για κάθε χώρα ή περιοχή σύστημα ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης, τα οποία χρήζουν αναθεώρησης ή ενίσχυσης και προτάσεις για την καλύτερη σύνδεση των μορφών ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης με τα κατά τόπους εκπαιδευτικά συστήματαΣχόλιο του χρήστη Maria Bolla | 11 Μαρτίου 2011, 23:05
Αξιότιμη κα. αν. Υπουργέ Παιδείας Φ. Γεννηματά, βρεθήκατε πρόσφατα και στο Ομοσπονδιακό Κρατίδιο της Βάδη-Βυρτεμβέργης και είχατε εκτός από τις συναντήσεις με τους Συλλόγους, την Ομοσπονδία και την Συνομοσπονδία Γονέων και Κηδεμόνων των Ομογενών, προς τιμήν σας, και συνάντηση με την κα. Υπουργό M. Schick. Λέω προς τιμήν σας, γιατί – συγγνώμη αν αδικώ κάποιον – απ’ ότι έχω παρακολουθήσει σε Υπουργικό Επίπεδο συνάντηση έχει να γίνει για θέματα Παιδείας στη Βάδη-Βυρτεμβέργη από την εποχή (1981/82) του αξιότιμου κ. Κακλαμάνη, υπουργού τότε Παιδείας της Ελλάδας. Κατά πόσο η ίδρυση των αμιγών, συμπληρωματικών Ελληνικών Ιδιωτικών Σχολείων της Βάδη-Βυρτεμβέργης (με πλήρη χρηματοδότηση από το Ελληνικό Κράτος), κάτω από τις τότε δεδομένες ιστορικές συνθήκες για τους μετανάστες και την Ελληνική Πολιτεία, ήταν ή όχι ένα ιστορικό λάθος, θα το κρίνει ο ιστορικός της εκπαίδευσης, όπως γράφει ο Μ. Δαμανάκης στο "Σχέδιο Ίδρυσης Δίγλωσσων Σχολείων στη Γερμανία", Ε.ΔΙΑ.Μ.ΜΕ., Ρέθυμνο 1999. Σήμερα όμως, το 2011, χωρίς να είμαι θιασώτης του γερμανικού Εκπαιδευτικού Συστήματος, γνωρίζοντας αρκετά τα προβλήματα του, θεωρώ για την Ελληνόγλωση Παιδεία γενικά στη Βάδη-Βυρτεμβέργη, ως λύση: 1. Την ένταξη της Ελληνικής Γλώσσας στο γερμανικό Εκπαιδευτικό Σύστημα, χρηματοδοτούμενη από το γερμανικό κράτος 2. Την μετεξέλιξη των συγχωνευμένων-βιώσιμων Λυκείων σε ελληνογερμανικά/γερμανοελληνικά ενιαία, ολοήμερα σχολεία, ενταγμένα και αυτά στο γερμανικό Εκπαιδευτικό Σύστημα και χρηματοδοτούμενα από το γερμανικό κράτος. Σήμερα κα. Αν. Υπουργέ: 1. Έχετε μελέτες και στατιστικά στοιχεία και αναλύσεις από το Εργαστήριο Διαπολιστικών και Μεταναστευτικών Μελετών και όπως γράφει ο Μ. Δαμανάκης στο "Σχέδιο Ίδρυσης Δίγλωσσων Σχολείων στη Γερμανία" (βλ. πάνω), "αν πάρουμε ως κριτήριο τα ποσοστά επιτυχίας των αποφοίτων αυτών των σχολείων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, αλλά και στον τομέα της τεχνικής επαγγελματικής εκπαίδευσης, καθώς και στην επαγγελματική αποκατάσταση τότε η συνέχιση της λειτουργίας αυτών των σχολείων δεν νομιμοποιείται". Αν σκεφτούμε εδώ και την "ποιότητα" του μαθήματος και το κόστος τόσο των γονέων (εξαιτίας των φροντιστηρίων, χωρίς αυτά τολμώ να πω δεν θα υπήρχαν ούτε αυτές οι λίγες επιτυχίες, ούτε καν των παιδιών των εκπαιδευτικών και των Ελλήνων υπαλλήλων) όσο και του Ελληνικού Κράτους, καταλήγουμε στο συμπέρασμα, ότι τα αμιγή Λύκεια, τα οποία οι "συνδικαλιστές" αποσπασμένοι εκπαιδευτικοί μέχρι πρότινος ακόμη ζητούσαν, δεν ανταποκρίνονται σήμερα στις ανάγκες των μαθητών και στις απαιτήσεις των καιρών. Ζούμε στη Βάδη-Βυρτεμβέργη, αγαπάμε την Ελλάδα, πονάμε την Ελλάδα, εργαζόμαστε και πληρώνουμε φόρους στο γερμανικό κράτος, και θέλουμε από το γερμανικό κράτος Παιδεία για τα παιδιά μας με σύμμαχο την Ελληνική Πολιτεία για την ένταξη της Ελληνικής Γλώσσας στο γερμανικό Εκπαιδευτικό Σύστημα. Αυτό πρέπει να γίνει στο άμεσο μέλλον γιατί εκτός των άλλων όλοι γνωρίζουμε ότι επίκειται η θεσμοθέτηση του ολοήμερου σχολείου σε όλα τα ομόσπονδα γερμανικά σχολεία, γεγονός που σημαίνει, ότι – άσχετα αν κάποιος συμφωνεί ή διαφωνεί – η παρακολούθηση των μη ενταγμένων τμημάτων μητρικής γλώσσας θα είναι αδύνατη. 2. Η Ευρωπαϊκή Ένωση διακήρυττε και διακηρύσσει τουλάχιστον, ότι προωθεί την "Ευρωπαϊκή διάσταση στην εκπαίδευση", την πολιτισμική και γλωσσική πολυμορφία και καλείται να παίξει ένα σημαντικό ρόλο στον σύγχρονο κόσμο. Ένα από τα ισχυρά της σημεία είναι το πολύμορφο και πολυσύνθετο μορφωτικό της κεφάλαιο και η Ελλάδα του Σήμερα και με την κρίση των Αξιών και της οικονομίας πρέπει να έχει Λόγο. 3. Η Γερμανία γενικά και η Βάδη-Βυρτεμβέργη ειδικά έχοντας περάσει το κατώφλι του νέου αιώνα και με τις συντηρητικές κυβερνήσεις ακόμη των χριστιανοδημοκρατών και φιλελευθέρων δεν είναι όπως ήταν η Γερμανία και η Βάδη-Βυρτεμβέργη των δεκαετιών του 1960, 1970 και 1980. Δυστυχώς η Ελληνική Παιδεία στη Βάδη-Βυρτεμβέργη έμεινε στη δεκαετία του ’80. 4. Εκτός από τους Συλλόγους, τις Ομοσπονδίες και την Συνομοσπονδία Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων, που ασχολούνται και αγωνίζονται για την καλλιέργεια της Ελληνικής Ταυτότητας και Συνείδησης των αποδήμων, η Ομοσπονδία Ελληνικών Κοινοτήτων (Ο.Ε.Κ.) συμμετέχει στις συνεδριάσεις της μόνιμης Συνόδου των Υπουργών Παιδείας των Ομόσπονδων Γερμανικών Κρατιδίων για διάφορα εκπαιδευτικά θέματα και για την προαγωγή της μητρικής γλώσσας. Θεωρώ και εγώ εδώ απαραίτητη τη στενή συνεργασία μεταξύ Υπουργείου Παιδείας και Ο.Ε.Κ. με συνέχεια και συνέπεια - όπως πρεσβεύει-απαιτεί η Ο.Ε.Κ. – ώστε μόνο ύστερα από τη χάραξη κοινής στρατηγικής στα θέματα της Παιδείας να προσέρχεται η ελληνική πλευρά σε διαπραγματεύσεις με την γερμανική. Κα. αν. Υπουργέ, οι δεδομένες συνθήκες του Σήμερα είναι μεν γενικά δύσκολες για την Ελλάδα, αλλά ώριμες για αναθεώρηση και αλλαγή για την Ελληνική Παιδεία στη Βάδη-Βυρτεμβέργη σε υπουργικό επίπεδο. Μέχρι να επιτευχθεί η καινούρια-καλύτερη κατάσταση από σήμερα κιόλας και σε όλη τη μεταβατική περίοδο που θα ακολουθήσει, στην παρεχόμενη υπάρχουσα ελληνόγλωσση εκπαίδευση στη Βάδη-Βυρτεμβέργη, πρέπει να γίνουν αλλαγές και σωστή δουλειά από όλους, που θα ελέγχονται και θα αξιολογούνται συνεχώς. Το προσωπικό του Συντονιστικού Γραφείου πρέπει να έχει και τέσσερις εκπαιδευτικούς: έναν εκπαιδευτικό της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και τρεις εκπαιδευτικούς της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, γνώστες και έμπειροι στα Μαθηματικά και στις Φυσικές Επιστήμες, στα Ελληνικά Φιλολογικά Μαθήματα και στη Γερμανική Φιλολογία. Πρωταρχικό καθήκον και υποχρέωση αυτών των τεσσάρων εκπαιδευτικών πρέπει να είναι η πληροφόρηση, εμψύχωση, παρακολούθηση, βοήθεια, συνεργασία και αξιολόγηση των Εκπαιδευτικών, που διδάσκουν σήμερα στα τμήματα Μητρικής και στα Λύκεια. Φυσικά και αυτοί οι εκπαιδευτικοί όπως και ο συντονιστής κρίνονται και αξιολογούνται από τα αρμόδια όργανα του Υπουργείου. Στο συντονιστικό γραφείο πρέπει να υπάρχει επίσης πτυχιούχος ευρωπαϊκών πολιτικών σπουδών με άριστη γνώση της γερμανικής, της ελληνικής και της αγγλικής γλώσσας για την παρακολούθηση των αλλαγών των γερμανικών εκπαιδευτικών θεμάτων στη Βάδη-Βυρτεμβέργη, αλλά και των βασικών αρχών και κατευθύνσεων της Ευρωπαϊκής Εκπαιδευτικής Πολιτικής. Το ίδιο άτομο μπορεί να είναι και υπεύθυνο για το περιεχόμενο της ιστοσελίδας του Συντονιστικού Γραφείου. Όλοι οι εκπαιδευτικοί να έχουν υποχρεωτικά ηλεκτρονική διεύθυνση για την απευθείας γνωστοποίηση διαφόρων θεμάτων μεταξύ Διευθυντών, Εκπαιδευτικών και Συντονιστικού Γραφείου. Κυρία αν. Υπουργέ, ήδη οι Έλληνες εκπαιδευτικοί, που θέλουν να αποσπαστούν στο εξωτερικό, μπορούν να καταθέσουν τις αιτήσεις τους για τη σχολική χρονιά 2011/2012. Για τυχόν προσλήψεις, ακόμη και ωρομισθίων ομογενών, πότε σκέφτεστε να ανακοινώσετε; Θα υπάρχει στο παρόν και στο άμεσο μέλλον ευελιξία, έλεγχος και αξιολόγηση των πάντων για να παρέχεται μια καλύτερη Ελληνική Παιδεία σήμερα; Στοχεύετε να προχωρήσετε ακόμη και σε ανακλήσεις εκπαιδευτικών – αποσπασμένων ή ομογενών – όταν αυτοί αντί να προσφέρουν γνώσεις και να εμψυχώνουν μαθητές, κοροϊδεύουν τους πάντες και τα πάντα (από το παρελθόν υπάρχουν αρκετά παραδείγματα); Στο δύσκολο έργο, που σας περιμένει, θα συναντήσετε από τις υπάρχουσες πελατειακές συντεχνίες της Ομογένειας αντιστάσεις, αλλά συγχρόνως θα συναντήσετε και ομογενείς που θα επιβραβεύσουν το έργο σας, ειδικά αν θεσμοθετηθεί και τεθεί σε εφαρμογή από σήμερα η Αξιολόγηση για όλους: Εκπαιδευτικούς, Διευθυντές, Συντονιστές και Μαθητές.