• Σχόλιο του χρήστη 'Δημήτρης Δαμίγος' | 17 Φεβρουαρίου 2024, 20:12

    Η ΓΣ της Σχολής ΜΜΜ έχει εκφράσει τη ριζική διαφωνία της με την προωθούμενη μεταρρύθμιση για την ίδρυση των λεγόμενων Νομικών Προσώπων Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης (ΝΠΠΕ), εξαιτίας της κατά την κρίση των μελών της ΓΣ παραβίασης των ακόλουθων ρητών διατάξεων του Άρθρου 16 του ελληνικού Συντάγματος: - Άρθρο 16 παρ. 5 εδάφιο 1 «Η ανώτατη εκπαίδευση παρέχεται αποκλειστικά από ιδρύματα που αποτελούν νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου με πλήρη αυτοδιοίκηση», - Άρθρο 16 παρ. 6 εδάφιο 1 «Οι καθηγητές των ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων είναι δημόσιοι λειτουργοί» - Άρθρο 16 παρ. 8. εδάφιο 2 «Η σύσταση ανώτατων σχολών από ιδιώτες απαγορεύεται» Πέραν από τον αντισυνταγματικό χαρακτήρα των ΝΠΠΕ, οι οποίοι συνιστούν θεμελιώδη λόγο απόρριψης και για τον οποίο η Σχολή επιφυλάσσεται, η ΓΣ της Σχολής εκφράζει την αντίθεσή της ως προς προωθούμενη μεταρρύθμιση για τους κάτωθι πρόσθετους λόγους: • Οι προϋποθέσεις που τίθενται για την ίδρυση των ΝΠΠΕ (ελάχιστος αριθμός 3 Σχολών, οι οποίες δύνανται να παρέχουν μόνο έναν κύκλο σπουδών, ελάχιστος αριθμός 10 μελών διδακτικού και ερευνητικού προσωπικού ανά Σχολή, μέλη ΔΕΠ κατά 80% με διδακτορικό, εγκαταστάσεις και εγγυητικές επιστολές κ.ά.) σε καμία περίπτωση δεν συνιστούν ανώτατο ακαδημαϊκό ίδρυμα υψηλών προδιαγραφών. • Η προβλεπόμενη μεταξύ του ΝΠΠΕ και του μητρικού προσώπου σχέση μπορεί να στηρίζεται σε συμφωνίες πιστοποίησης (validation) ή δικαιόχρησης (franchising) και δεν διαφέρει από αυτή των υφιστάμενων κολλεγίων. Ούτε υπάρχει, κάποια πρόβλεψη στο νομοσχέδιο ως προς το χαρακτήρα του μητρικού ιδρύματος, εάν, δηλαδή, το μητρικό ίδρυμα έχει κερδοσκοπικό χαρακτήρα, οπότε και συνολικά η δραστηριότητα θα έχει τον ίδιο χαρακτήρα. • Τα προγράμματα σπουδών θα πιστοποιούνται από το μητρικό ίδρυμα. Δεν θα πραγματοποιείται επί της ουσίας πιστοποίηση από την ΕΘΑΑΕ, τουλάχιστον στην αρχική εγκατάσταση. Επίσης, τα κριτήρια επιλογής διδακτικού και λοιπού προσωπικού θα ορίζονται από το μητρικό ίδρυμα και δεν θα είναι ίδια με αυτά των μελών ΔΕΠ των δημοσίων πανεπιστημίων. • Δικαίωμα έγγραφής στα προγράμματα πρώτου κύκλου σπουδών των ΝΠΠΕ έχουν Έλληνες ή αλλοδαποί πολίτες κάτοχοι απολυτηρίου Γενικού Λυκείου (ΓΕΛ) ή Επαγγελματικού Λυκείου (ΕΠΑΛ) με ελάχιστη βάση εισαγωγής (ΕΒΕ), η οποία προκύπτει από τον μικρότερο εκ των μέσων όρων των βαθμολογιών του συνόλου των εξεταζομένων ανά επιστημονικό πεδίο, πολλαπλασιαζόμενο με τον συντελεστή 0,8. Πρακτικά αυτό σημαίνει εισαγωγή σε Σχολές υψηλής ζήτησης (π.χ. ιατρικές, πολυτεχνειακές, κ.ά.) με 9.000 μόρια ή και λιγότερα. Επιπρόσθετα, για όσους αποφοίτησαν πριν από το σχολικό έτος 2021 δεν θα υπάρχει ο περιορισμός της ΕΒΕ. • Τα δημόσια πανεπιστήμια είναι αντιμέτωπα με έναν ασφυκτικό νόμο πλαίσιο περίπου 300 άρθρων, ενώ η λειτουργία των ΝΠΠΕ καθορίζεται από λιγότερα από 30 άρθρα, παρέχοντάς στα ΝΠΠΕ πολύ μεγαλύτερους βαθμούς ελευθερίας και ευελιξίας συγκριτικά με τα δημόσια πανεπιστήμια. Τέλος, και ανεξάρτητα από πιθανές διαφοροποιήσεις των απόψεων στο θέμα της θεσμοθέτησης των ιδιωτικών πανεπιστημίων, η ΓΣ της ΣΜΜΜ διαπιστώνει ισχυρή σύγκλιση σε δύο συμπεράσματα. Πρώτον, ο ομαλός και διαφανής δρόμος για μια πιθανή αλλαγή του θεσμικού καθεστώτος λειτουργίας της ανώτατης εκπαίδευσης της χώρας μας – αν κάποιος την προτείνει – προϋποθέτει τη συνταγματική αναθεώρηση του Άρθρου 16 και όχι μια κάποιου τύπου «ερμηνεία» του. Δεύτερον, αυτό που επείγει σήμερα είναι η ενίσχυση της δημόσιας εκπαίδευσης με άμεσο και χειροπιαστό τρόπο, και όχι η θεσμοθέτηση ιδιωτικών πανεπιστημίων. Αυτό άλλωστε συνιστά και μόνη απόδειξη των ισχυρισμών κυβέρνησης περί προτεραιότητας της δημόσιας πανεπιστημιακής εκπαίδευσης. (βλ. ομόφωνη απόφαση ΓΣ της Σχολής ΜΜΜ του ΕΜΠ: https://www.metal.ntua.gr/wp-content/uploads/2024/02/eis_apofasi_14022024.pdf)