Αρχική Ενίσχυση του Δημόσιου Πανεπιστημίου –Πλαίσιο λειτουργίας μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίωνΜΕΡΟΣ Γ’ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΑΝΩΤΑΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΙΔΡΥΜΑΤΩΝ (άρθρα 37-126)Σχόλιο του χρήστη Δημήτρης Δαμίγος | 17 Φεβρουαρίου 2024, 20:15
Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Γενικές παρατηρήσεις: οι προωθούμενες διατάξεις δεν συμβάλλουν στην ενίσχυση των δημόσιων ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων καθώς: • Δεν προβλέπονται μέτρα σταθερής οικονομικής ενίσχυσης των δημοσίων πανεπιστημίων, ιδιαίτερα όσον αφορά στην τακτική επιχορήγηση και στο πρόγραμμα δημόσιων επενδύσεων, έτσι ώστε να καλυφθούν οι τεράστιες απώλειες που έχουν προκληθεί στα πανεπιστήμια από την αρχή της οικονομικής κρίσης του 2009. • Ο Τακτικός Προϋπολογισμός θα κατανέμεται στα ΑΕΙ κατά 70% με βάση τα αντικειμενικά κριτήρια και κατά 30% με βάση τους δείκτες ποιότητας και επιτευγμάτων κάθε ιδρύματος. Μια τέτοια ρύθμιση έχει νόημα μόνο όταν το 70% καλύπτει τις ελάχιστες λειτουργικές και ανελαστικές δαπάνες ενός ιδρύματος. Διαφορετικά, μια τέτοια κατανομή είναι στην ουσία ψευδεπίγραφη, ακόμη και παράγοντας περαιτέρω υποχρηματοδότησης, μιας που είναι γνωστό ότι η κρατική χρηματοδότηση στο σύνολό της κινείται σήμερα κάτω και από το σύνολο των ανελαστικών δαπανών. • Δεν υπάρχει καμία ουσιαστική αντιμετώπιση της ασφυκτικής γραφειοκρατίας που αποτελεί την κύρια τροχοπέδη στην απορρόφηση των κονδυλίων του Τακτικού Προϋπολογισμού. Επίσης, δεν υπάρχουν παρά δευτερεύουσες βελτιώσεις στις διαδικασίες διαχείρισης των ερευνητικών κονδυλίων μέσω των ΕΛΚΕ των ΑΕΙ. • Η Επιτροπή Ερευνών γίνεται επταμελής, με έξι μόνο εκπροσώπους Σχολών, οι οποίοι εκλέγονται καθολικά από τα μέλη ΔΕΠ και από ενιαίο ψηφοδέλτιο. Πέραν του προφανούς, ότι δηλαδή δεν θα εκπροσωπούνται όλες οι Σχολές στην Επιτροπή, το συγκεκριμένο σύστημα εκλογής θα οδηγήσει σε υπερεκπροσώπηση των μεγάλων σε αριθμό ΔΕΠ Σχολών και σε αποκλεισμό των μικρών. Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει και κάποια θετικά σημεία αλλά σε ήσσονος σημασίας ζητήματα (π.χ. συντόμευση ορισμένων προθεσμιών, διευκολύνσεις στην τροποποίηση του προϋπολογισμού, κ.ά.). (βλ. ομόφωνη απόφαση ΓΣ της Σχολής ΜΜΜ του ΕΜΠ: https://www.metal.ntua.gr/wp-content/uploads/2024/02/eis_apofasi_14022024.pdf) Ειδικές παρατηρήσεις: Άρθρο 45 1. Η Σύγκλητος δύναται, με απόφασή της, να μεταβιβάζει στον Πρύτανη αρμοδιότητές της, με εξαίρεση τις αρμοδιότητες των περ. α), β), γ), ε), ζ), η), θ), ια), κ) και κβ) της παρ. 4.». Μεταβιβάζονται δυνητικά σημαντικές αρμοδιότητες σε μονοπρόσωπο όργανο. Άρθρο 46 3. Η Κοσμητεία δύναται, με απόφασή της, να μεταβιβάζει στον Κοσμήτορα αρμοδιότητές της, με εξαίρεση τις αρμοδιότητες των περ. α), β), γ), δ), ε), ιδ), ιε), ιη) και κ) της παρ. 2.». Μεταβιβάζονται δυνητικά σημαντικές αρμοδιότητες σε μονοπρόσωπο όργανο. Άρθρο 48 3. Η Συνέλευση του Τμήματος δύναται, με απόφασή της, να μεταβιβάζει στον Πρόεδρο του Τμήματος αρμοδιότητές της, με εξαίρεση τις αρμοδιότητες των περ. ιζ), κα), κβ), κε), κζ) και κη) της παρ. 1. Μεταβιβάζονται δυνητικά σημαντικές αρμοδιότητες σε μονοπρόσωπο όργανο. Άρθρο 58 Στον ν. 4957/2022 (Α’ 141), μετά από το άρθρο 70, προστίθεται άρθρο 70Α. Πρόκειται για αρνητική εξέλιξη. Αφενός, η Σχολή έχει απλά γνώμη. Η εισήγηση πραγματοποιείται από τον Πρύτανη και η απόφαση από το ΣΔ. Αφετέρου, είναι προφανές ότι δίνεται άλλη μία αφορμή για περεταίρω μείωση της κρατικής χρηματοδότησης και αναζήτησης των απαραίτητων πόρων από διαδρομές εμπορευματοποίησης. Τα δε μέλη ΔΕΠ και το λοιπό διδακτικό και διοικητικό προσωπικό θα πρέπει να επωμιστούν ένα επιπλέον φορτίο μόνο και μόνο για να καλύπτονται ανελαστικές ανάγκες των Ιδρυμάτων. β) προστίθεται περ. θ): Παρά το γεγονός ότι περιγράφεται ως δυνατότητα, είναι μία διάταξη που ενδέχεται να λειτουργήσει διασπαστικά στον ενιαίο χαρακτήρα των πτυχίων και στην απονομή των επαγγελματικών δικαιωμάτων. Άρθρο 60 Στο άρθρο 84 του ν. 4957/2022 (Α΄ 141 προστίθεται στην παρ. 1 δεύτερο εδάφιο. Από τη συγκεκριμένη προσθήκη καθίσταται προφανές πως η δήθεν ενίσχυση των πανεπιστημίων από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας ή άλλες πηγές θα αφορά μόνο συμπράξεις Τμημάτων ή Σχολών Α.Ε.Ι. της ημεδαπής με ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα της αλλοδαπής. Άρθρο 69 «…Για το σύνολο των αποδοχών των εκπαιδευτών των περ. β) έως ε) της παρ. 1 από τη συμμετοχή του σε έργα/προγράμματα του Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ. δεν εφαρμόζεται το όριο της παρ. 1 του άρθρου 28 του ν. 4354/2015 (Α’ 176).». Απελευθερώνεται το όριο αμοιβών και από τα έργα/προγράμματα του Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ. Όπως και στο παρελθόν, αυτές οι ρυθμίσεις θα χρησιμοποιηθούν ως επιχείρημα για την καθήλωση των μισθών των μελών ΔΕΠ. Η κυβέρνηση οφείλει να συμμορφωθεί άμεσα με την υπ’ αριθμ. 4741/2014 απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ, αναδρομικά από το έτος 2017 για όλα τα μέλη ΔΕΠ και να καταθέσει ένα συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα για την εναρμόνιση του ειδικού μισθολογίου των πανεπιστημιακών με αυτό των άλλων ειδικών μισθολογίων, με στόχο την αντιστοίχιση των αποδοχών με το έργο που προσφέρει το προσωπικό των ακαδημαϊκών Ιδρυμάτων. Άρθρο 81 Η παρ. 2 του άρθρου 160 του ν. 4957/2022 (Α΄ 141) τροποποιείται. Πρόκειται για μάλλον φωτογραφική διάταξη, που δίνει το δικαίωμα σε μέλη ΔΕΠ που βρίσκονται σε αναστολή καθηκόντων να είναι Ε.Υ. ερευνητικών έργων. Άρθρο 83 Το άρθρο 170 του ν. 4957/2022 (Α΄ 141) τροποποιείται. Επί της ουσίας, η Πολιτεία προσπαθεί να αντιμετωπίσει το πρόβλημα της υποστελέχωσης παρέχοντας πλήρη δικαιώματα σε συνταξιούχους/ομότιμους καθηγητές. Άρθρο 91 Κατανομή της δημόσιας επιχορήγησης στα Α.Ε.Ι. – Τροποποίηση παρ. 2 άρθρου 16 ν. 4653/2020 Πρόκειται για δυσμενή εξέλιξη καθώς οι αντικειμενικοί δείκτες (συνολικό αριθμό των εγγεγραμμένων φοιτητών ανά πρόγραμμα σπουδών, εκτιμώμενο ετήσιο κόστος σπουδών ανά φοιτητή για κάθε πρόγραμμα σπουδών, διάρκεια των προγραμμάτων σπουδών, μέγεθος και γεωγραφική διασπορά του ιδρύματος) καθορίζουν σε μεγάλο βαθμό τις ανελαστικές δαπάνες ενός ΑΕΙ. Άρθρο 92 Είναι προφανές ότι θα πάψει να υπάρχει εκπροσώπηση όλων των Σχολών. Με δεδομένο ότι δεν τίθεται όριο εκπροσώπησης ανά Σχολή ενδέχεται μία Σχολή να εκπροσωπείται από περισσότερα του ενός μέλη. Άρθρο 94 Κάποιος που βρίσκεται σε επιστημονική άδεια μπορεί να είναι και Ε.Υ., ενώ δεν υλοποιεί καθόλου διδακτικό έργο. Άρθρο 96 Είναι προφανές πως ολοένα και μεγαλύτερο κομμάτι των εσόδων του ΕΛΚΕ θα πηγαίνει για κάλυψη λειτουργικών δαπανών, αντί να αυξηθεί η κρατική επιχορήγηση. Άρθρο 100 Απελευθερώνεται το όριο αμοιβών και από εθνικούς πόρους. Όπως και στο παρελθόν, αυτές οι ρυθμίσεις θα χρησιμοποιηθούν ως επιχείρημα για την καθήλωση των μισθών. Η κυβέρνηση οφείλει να συμμορφωθεί άμεσα με την υπ’ αριθμ. 4741/2014 απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ, αναδρομικά από το έτος 2017 για όλα τα μέλη ΔΕΠ και να καταθέσει ένα συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα για την εναρμόνιση του ειδικού μισθολογίου των πανεπιστημιακών με αυτό των άλλων ειδικών μισθολογίων, με στόχο την αντιστοίχιση των αποδοχών με το έργο που προσφέρει το προσωπικό των ακαδημαϊκών Ιδρυμάτων. Άρθρο 122 Φαίνεται ότι πλέον θα αναγνωρίζονται όχι μόνο πτυχία αλλά και τμήμα σπουδών.