Αρχική Ενίσχυση του Δημόσιου Πανεπιστημίου –Πλαίσιο λειτουργίας μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίωνΜΕΡΟΣ Γ’ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΑΝΩΤΑΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΙΔΡΥΜΑΤΩΝ (άρθρα 37-126)Σχόλιο του χρήστη Μενέλαος Ζαφράκας, Καθηγητής ΔΙΠΑΕ | 17 Φεβρουαρίου 2024, 20:40
Άρθρο 46 και Άρθρο 110: Πριν από λίγους μήνες η Κοσμητεία της Σχολής Επιστημών Υγείας του Διεθνούς Πανεπιστημίου της Ελλάδος (ΔΙΠΑΕ) ενέκρινε κατά πλειοψηφία 20 καινοφανή «γνωστικά αντικείμενα» που ως δια μαγείας ανακάλυψε η Συνέλευση του Τμήματος Μαιευτικής (στην οποία μάλιστα συμμετέχουν διδάσκοντες που δεν είναι κάτοχοι διδακτορικού σε ποσοστό άνω του 40%). Αυτό έγινε παρά το γεγονός ότι προηγουμένως η Διοικούσα Επιτροπή του ΔΙΠΑΕ είχε αναπέμψει το Μητρώο γνωστικών αντικειμένων του Τμήματος. Έθεσα δημοσίως το ερώτημα σε ποιο άλλο πανεπιστήμιο του κόσμου υπάρχουν αυτά τα γνωστικά αντικείμενα και αν υπάρχει σχετική επιστημονική δραστηριότητα για καθένα από αυτά (επιστημονικές εταιρείες, επιστημονικά συνέδρια ή περιοδικά) και απάντηση δεν έλαβα, αφού προφανώς τίποτα από τα παραπάνω δεν υπάρχει. Ενδεικτικά, σε ποιο άλλο πανεπιστήμιο του κόσμου υπάρχει το γνωστικό αντικείμενο «Μαιευτική (Midwifery) Φροντίδα Μητρικού θηλασμού – Μητρικό Γάλα»; Σε ποιο άλλο πανεπιστήμιο υπάρχουν τα γνωστικά αντικείμενα «Μαιευτική (Midwifery) Φροντίδα Φυσιολογικού Νεογνού» και «Μαιευτική (Midwifery) Φροντίδα Νεογνού Υψηλού Κινδύνου και Επείγουσες Καταστάσεις» και για ποιο λόγο αποτελούν δύο διαφορετικά «γνωστικά αντικείμενα»; Θεωρώ ότι το Υπουργείο Παιδείας θα πρέπει να ξαναδεί το όλο θέμα των γνωστικών αντικειμένων, να καθορίσει με σαφήνεια το τι είναι «γνωστικό αντικείμενο» και το τι είναι «επιστημονικό πεδίο» και πρωτίστως να καθορίσει τη διαδικασία δημιουργίας νέων γνωστικών αντικειμένων. Μία ορθολογική προσέγγιση θα ήταν να γίνει κατ’ αρχάς μία απογραφή των γνωστικών αντικειμένων που υπάρχουν στα ελληνικά δημόσια πανεπιστήμια και στα οποία υπηρετούν μέλη ΔΕΠ (είναι πολύ εύκολο να γίνει μέσα από το ΑΠΕΛΛΑ). Στη συνέχεια, για να δημιουργηθεί ένα νέο γνωστικό αντικείμενο θα πρέπει να υπάρχει επαρκής αιτιολόγηση από συναφή διεπιστημονική και διαπανεπιστημιακή επιτροπή με σαφή κριτήρια για την ύπαρξη σχετικής επιστημονικής δραστηριότητας, όπως η λειτουργία επιστημονικών εταιρειών, επιστημονικών συνεδρίων και περιοδικών. Αντίστοιχα, γνωστικά αντικείμενα που ήδη υπάρχουν και για οποία θα διαπιστωθεί ότι σε αυτά υπηρετεί πολύ μικρός αριθμός μελών ΔΕΠ ή έχουν παραπλήσια ονομασία θα πρέπει να ενοποιηθούν ή να ομαδοποιηθούν με ανάλογη διεπιστημονική και διαπανεπιστημιακή διαδικασία.