Αρχική Ενίσχυση του Δημόσιου Πανεπιστημίου –Πλαίσιο λειτουργίας μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίωνΜΕΡΟΣ Δ’ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΝΟΜΙΚΩΝ ΠΡΟΣΩΠΩΝ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ (άρθρα 127-155)Σχόλιο του χρήστη Δρ Ιωάννης Δ. Μπουρής, ΠΑΔΑ | 18 Φεβρουαρίου 2024, 09:09
Θέμα : « Ακαδημαϊκή Αναγνώριση τίτλων σπουδών» Σχετ. α) Ν. 4957/21-7-2022 ΦΕΚ Α' 141) β) Οδηγία 2005/36/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου όπως έχει ενσωματωθεί στο ΠΔ 38/25-5-2010) γ) Οδηγία 2013/55/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου όπως έχει ενσωματωθεί στο ΠΔ 51/2017 1. Στο Ν/Σ διατυπώνεται «…Τα Ν.Π.Π.Ε., μετά από αδειοδότηση, αξιολόγηση και πιστοποίηση από κρατικά όργανα των προγραμμάτων σπουδών τους και των κτιριακών, εργαστηριακών και ερευνητικών υποδομών τους, θα απονέμουν ....ακαδημαϊκά αναγνωρισμένους τίτλους τριτοβάθμιας εκπαίδευσης….» 2. Η ακαδημαϊκή αναγνώριση τίτλου σπουδών υπάγει τυπικά την επαγγελματική του ισοδυναμία. Όθεν, τυπική υπαγωγή σημαίνει την καθυπόταξη της επαγγελματικής ισοδυναμίας του τίτλου στην ακαδημαϊκή του αναγνώριση 3. Στο πλαίσιο του σκεπτικού της παραγράφου 1 & 2 σε συνδυασμό με το σχετικό (α) : άρθρο 308 «Αναγνώριση ακαδημαϊκών τίτλων σπουδών» [..]…… Αναγνώριση ακαδημαϊκών τίτλων σπουδών, σύμφωνα με το παρόν, είναι δυνατή υπό την προϋπόθεση ότι το σύνολο των σπουδών πραγματοποιείται εκτός της ελληνικής επικράτειας, εκτός αν οι σπουδές που έγιναν στην ελληνική επικράτεια έγιναν σε δημόσιο Ανώτατο Εκπαιδευτικό Ίδρυμα (Α.Ε.Ι.)…. αναφύεται ο εξής προβληματισμός α. Εαν Τότε Επι τη βάσει των προειρημένων και σε συνδυασμό με την ανάγκη για δημιουργία του Ενιαίου Ευρωπαϊκού Εκπαιδευτικού Χώρου που ενισχύει τη συνεργασία των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην προσπάθειά τους να οικοδομήσουν πιο ανθεκτικά και χωρίς αποκλεισμούς συστήματα εκπαίδευσης και κατάρτισης (βλ. ΣΥΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ της 26ης Νοεμβρίου 2018 σχετικά με την προαγωγή της αυτόματης αμοιβαίας αναγνώρισης των τίτλων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και ανώτερης δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και κατάρτισης, καθώς και των αποτελεσμάτων περιόδων μάθησης στο εξωτερικό: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EL/TXT/HTML/?uri=CELEX:32018H1210(01)&from=EN Θα πρέπει στο σχεδιασμό της νέας εκπαιδευτικής δομής πέραν των κριτηρίων της ποιότητας των παρεχόμενων ακαδημαϊκών υπηρεσιών, της ‘ξεχωριστή’ προσωπικότητα και δυνατά σημεία του Πανεπιστημίου της αλλοδαπής, σαφώς να διευκρινίζονται τα περί του τόπου πραγματοποίησης των σπουδών κυρίως όταν το μητρικό πανεπιστήμιο συμπράττει με εκπαιδευτικές δομές ή/και με Επιχειρηματικά κεφάλαια για την δημιουργία Ν.Π.Π.Ε εντός της ελληνικής επικράτειας. 4. Στην ακαδημαϊκή αναγνώριση του τίτλου σπουδών των Παραρτημάτων ξένων μη κρατικών-μη κερδοσκοπικών πανεπιστημίων τίθεται ο εξής προβληματισμός Εάν [η παρεχόμενη εκπαίδευση της νέας Δομής υπολείπεται ( ή διαφέρει) σε τομείς γνώσεων ( λόγω ιδιαιτεροτήτων ως προς την άσκηση του επαγγέλματος στην ελληνική επικράτεια)] Τότε [ θα πρέπει : Ή να μην χορηγηθεί αδειοδοτηση λειτουργίας του ΝΠΠΕ Ή να επιβληθούν αντισταθμιστικά μέτρα Ή …….. ] Τι μέτρα ; α) γραπτή δοκιμασία β) πρακτική άσκηση σε πιστοποιημένο φορέα γ) συνδυαστικά α) + β) Ποιος θα αποφασίζει για τα αντισταθμιστικά μέτρα: α) το Παράρτημα β) η ΕΘΑΑΕ γ) το αρμόδιο επιμελητήριο δ) το ‘μητρικό’ Πανεπιστήμιο ;;;; Η πολυπλοκότητα αυξάνεται για τα Νομοθετικά Ρυθμιζόμενα Επαγγέλματα ( όπου απαιτείται άδεια ασκήσεως επαγγέλματος). Θα προκύψουν 2ν = 4 διακριτές περιπτώσεις ( π.χ. στην Ελλάδα το επάγγελμα να είναι ή να μην είναι Νομοθετικά Ρυθμιζόμενο και στην αλλοδαπή να είναι ή να μην είναι Νομοθετικά Ρυθμιζόμενο) ( όπως σχετκό (β) αρθ. 14 ) Το αρθ.1 παρ. 5 της οδηγίας 2013/55/ΕΕ ( όπως σχετκό (γ) αρθ. 1 ) αναφέρεται στην έκδοση Ευρωπαϊκής Επαγγελματικής Ταυτότητας που αφορούν συγκεκριμένα επαγγέλματα για κατόχους επαγγελματικών προσόντων. Κατ’ ακολουθίαν τα Προγράμματα Σπουδών της Χώρας Υποδοχής και της Χώρας Προέλευσης θα πρέπει να είναι σαφώς εναρμονισμένα έτσι ώστε το graduate profile,του πτυχιούχου από το ΝΠΠΕ να είναι έτοιμο να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις του συγκεκριμένου επαγγέλματος τόσο στη χώρα υποδοχής όσο και στην χώρα προέλευσης. Συνεπώς η ‘αυτόματη’ ακαδημαϊκή αναγνώριση τελεί υπό προϋποθέσεις , ενδελεχή σπουδή και προβληματισμό κυρίως της επαγγελματικής ισοδυναμίας τίτλων σπουδών των ΝΠΠΕ με τα αντίστοιχα ημεδαπά τμήματα ΑΕΙ που έχουν ( ή δεν ) επαγγελματικά δικαιώματα ή δεν έχουν εκδοθεί τα σχετικά Π.Δ. για τα επαγγελματικά δικαιώματα . Με τις πρέπουσες ευχές και την προσήκουσα εκτίμηση Ιωάννης Δ. Μπουρής Ομότιμος Καθηγητής Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής