Αρχική Ενίσχυση του Δημόσιου Πανεπιστημίου –Πλαίσιο λειτουργίας μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίωνΜΕΡΟΣ Δ’ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΝΟΜΙΚΩΝ ΠΡΟΣΩΠΩΝ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ (άρθρα 127-155)Σχόλιο του χρήστη Δρ Ιωάννης Δ. Μπουρής, ΠΑΔΑ | 18 Φεβρουαρίου 2024, 09:07
Θέμα : «Συμπράξεις-συνεργασίες στη δημιουργία ΝΠΠΕ» 1. Στον Πίνακα 1 απεικονίζονται υποθετικά οι «δυνατές» συμπράξεις/συνεργασίες για την δημιουργία Ν.Π.Π.Ε. ΠΙΝΑΚΑΣ 1 ------------------------------------------------------------------- 1ο βαθμιο επίπεδο: Οργανωτικές Δομές=4 01. Ελληνικο_Δημόσιο_Πανεπιστημιο= Ελ_Δη_Πα Ο2. Ξένο_Μη-Κρατικό_Πανεπιστημιο= Ξ_μ_Κ_Πα 03. Δομή μη_Τυπικής-Εκπαίδευσης= Δ_μ_Τ_Ε 04 Επιχειρηματικά-Κεφάλαια = Επ_Κεφ 2. Συμπράξεις-συνεργασίες ανά δύο δομές(2) δημιουργούνται 4C2 = 6 δυνατοί συνδυασμοί για έξι(6) τύπους Ν.Π.Π.Ε. (π.χ. σύμπραξη ενός college (Δ_μ_Τ_Ε) με ένα Ξένο μη Κρατικό Πανεπιστήμιο (Ξ_μ_Κ_Πα )--> για την δημιουργία ενός Ν.Π.Π.Ε) 3. Συμπράξεις-συνεργασίες ανά τρεις δομές (3) δημιουργούνται 4C3 =4 δυνατοί συνδυασμοί για 4 τύπους Ν.Π.Π.Ε. (π.χ. σύμπραξη ενός college (Δ_μ_Τ_Ε) με ένα Ξένο μη Κρατικό Πανεπιστήμιο (Ξ_μ_Κ_Πα ) με την συνεργασία ενός Fund (Επ_Κεφ)--> για την δημιουργία ενός Ν.Π.Π.Ε) 4. Συμπράξεις-συνεργασίες ανά τέσσερεις δομές (4) δημιουργούνται 4C4 =1 δυνατός συνδυασμός για 1 τύπο Ν.Π.Π.Ε. (π.χ. σύμπραξη ενός college (Δ_μ_Τ_Ε) με ένα Ξένο μη Κρατικό Πανεπιστήμιο (Ξ_μ_Κ_Πα ) σε συμφωνία με ένα Ελληνικο_Δημόσιο_Πανεπιστημιο= Ελ_Δη_Πα με την συνεργασία ενός Fund (Επ_Κεφ)--> για την δημιουργία ενός Ν.Π.Π.Ε….και ………γαία πυρί μιχθήτω…… ------------------------------------------------------------------------- Με βάση τους υποθετικούς ‘εφικτούς’ συνδυασμούς συμπράξεων - συνεργασιών του Πίνακα 1 σε συνδυασμό με την απόφαση του ΣτΕ Αριθμός 922/2023 ΤΜΗΜΑ Γ «…….Από τις ανωτέρω διατάξεις συνάγονται τα ακόλουθα: Η ανώτατη εκπαίδευση παρέχεται στην Ελλάδα αποκλειστικώς από ιδρύματα που αποτελούν νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, πλήρως αυτοδιοικούμενα, απαγορεύεται δε απολύτως η σύσταση σχολών ανώτατης εκπαίδευσης από ιδιώτες, ασχέτως του προορισμού ή του χαρακτήρα των σχολών αυτών (Σ.τ.Ε. 1318/2009, 547/2008 επταμ. κ.ά.). Τίθενται τα εξής ερωτήματα : 1 Το νομικό σχήμα των προς ίδρυση και εγκατάσταση Παραρτημάτων Ξένων Πανεπιστημίων στην Ελλάδα που ορίζεται ως Νομικό Πρόσωπο Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης ( Ν.Π.Π.Ε.) σε ποιους κανόνες δικαίου διέπεται; Ιδιωτικού δικαίου ή δημοσίου δικαίου; 2.Εαν η αποστολή του Ν.Π.Π.Ε. είναι η καλλιέργεια της επιστήμης, που αναλύεται σε έρευνα ( παραγωγή γνώσης) και διδασκαλία ( μετάδοση της γνώσης) τότε η όποια παραγόμενη αξία ( earned value) του ΝΠΠΕ θα πρέπει να επανεπενδύεται για την εξυπηρέτηση του σκοπού και όχι να διανέμεται στα συνεργαζόμενα συμμέτοχα μέλη του. Το διακύδευμα είναι: • κατά πόσο συμπληρωματικά θα λειτουργήσουν τα επιμέρους ετερόκλιτα μέλη του ΝΠΠΕ ( π.χ funds, college, institutes, ξένα ΑΕΙ….) ώστε να το καταστίσουν γνήσιο esprit de corps. • στον όμιλο των ‘αυτοτελών’ δομών του ΝΠΠΕ ( π.χ. περίπτωση 4 στον ΠΙΝΑΚΑ 1) πως θα μερίζεται η παραγόμενη αξία ( earned value) σε δραστηριότητες, σε χρηματοοικονομική βοήθεια, σε εκχωρήσεις περιουσιακών στοιχείων με βάση : α) ιδιωτικο-οικονομικά κριτήρια ( R.O.I., R.O.E., R.O.A.,EBIT, Royaties….. β) την εξυπηρέτηση του δημόσιου συμφέροντος κατά σταθερά και γενική παράδοση του Διοικητικού Δικαίου όπου το ειδικό συμφέρον αντιδιαστέλλεται με το γενικό. Έτι περισσότερο όταν ερευνητικές δραστηριότητες ( εν όλω ή εν μέρει) θα χρηματοδοτούνται από τον κρατικό προϋπολογισμό. 3 O αριθμός των υποψηφίων φοιτητών (numerus clausus) σε συγκεκριμένα τμήματα του Παραρτήματος πως θα προσδιορίζεται ; Με βάση: α. το business Plan του παρόχου ; β. την πρόταση της ΕΘΑΑΕ ; γ. τις ανάγκες της αγοράς ; δ. τις προτιμήσεις των υποψηφίων για το συγκεκριμένο τμήμα ; ε. τις προτεραιότητες των υποψηφίων ; στ. τις επιδόσεις των υποψηφίων στις εισαγωγικές εξετάσεις ; ζ. την πρόταση του ‘μητρικού’ Πανεπιστημίου που ανήκει το Παράτημα ; η. συνδυαστικά α)….ζ) ; Επιμύθιο Για τα ΝΠΠΕ, η αλήθεια θα βρίσκεται εκεί που έχει τοποθετήσει ο Ροϊδης : «εκ πάντων τούτων αγνοούμεν τι να πιστεύσωμεν ‘ τούτο μόνον γνωρίζομεν θετικώς εκ της Φυσικής, ότι όλα της ίριδος τα χρώματα όμου μειγνυόμενα αποτελούσι το λευκόν…» (σ.τ.σ : Ο Ισαάκ Νεύτων υποστήριξε ότι το λευκό φως περιέχει όλα τα χρώματα της ίριδας ερυθρό - πορτοκαλί- κίτρινο - πράσινο - κυανό – ιώδες…..στον πολύχρωμο δίσκο του Newton όταν η συχνότητα περιστροφής του δίσκου > 10 Ηz δίνει την ψευδαίσθηση ότι έχει λευκό (υπόλευκο) χρώμα) Με τις πρέπουσες ευχές και την προσήκουσα εκτίμηση Ιωάννης Δ. Μπουρής Ομότιμος Καθηγητής Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής