• Σχόλιο του χρήστη 'Ιωάννης Ψαρράς, Διευθυντής ΕΠΙΣΕΥ' | 18 Φεβρουαρίου 2024, 10:22

    Ι) Τροποποίηση Άρθρου 93 Σκεπτικό: Θα πρέπει να διορθωθεί στο ορθό η αναφερόμενη περίπτωση περ. ζ΄ (απευθείας αναθέσεις) της §2 του άρθρου 233 αντί της εσφαλμένως αναφερομένης θ και να διαμορφωθεί ως ακολούθως: Άρθρο 93 Αρμοδιότητες της Επιτροπής Ερευνών -Τροποποίηση περ. γ) και ι) άρθρου 232 ν. 4957/2022 «ι) αποδέχεται τις κάθε είδους επιχορηγήσεις, χρηματοδοτήσεις, δωρεές και εισφορές τρίτων στον Ε.Λ.Κ.Ε., καθορίζει τους ειδικότερους όρους αποδοχής και διάθεσής τους, όταν αυτοί δεν καθορίζονται από συμβατικές υποχρεώσεις και εγκρίνει τη σύναψη των πάσης φύσεως συμβάσεων με φυσικά ή νομικά πρόσωπα, καθώς και τη σύναψη προγραμματικών συμβάσεων ή συμφωνιών με άλλους φορείς του δημοσίου τομέα, στο πλαίσιο των έργων και προγραμμάτων που υλοποιεί ο Ε.Λ.Κ.Ε., με την επιφύλαξη της περ. ζ) της παρ. 2 του άρθρου 233,». IΙ) Τροποποίηση Άρθρου 99 Σκεπτικό: Το θέμα είναι η δυνατότητα ένταξης στην ομάδα έργου με εισήγηση του επιστημονικού υπεύθυνου στελεχών που θα εκπονήσουν έργο όχι κατ’ ανάγκη ερευνητικό αλλά έργο που προβλέπεται στη σύμβαση με το φορέα χρηματοδότησης του αναλαμβανόμενου έργου/προγράμματος. Προτείνεται η ακόλουθη τροποποίηση: Άρθρο 99 Ομάδα Έργου - Απασχόληση σε έργα/προγράμματα –Τροποποίηση περ. α) παρ. 1, περ. δ) παρ. 4 και παρ. 7 άρθρου 243 ν. 4957/2022 Στη περ. β) της παρ. 4 του άρθρου 243 του ν. 4957/2022, περί της επιλογής πρόσθετου προσωπικού, προστίθενται οι λέξεις «ή άλλο έργο που προβλέπεται από την σύμβαση του έργου/προγράμματος» και η περ. β) διαμορφώνεται ως εξής: Με απόφαση της Επιτροπής Ερευνών, κατόπιν εισήγησης του Επιστημονικού Υπευθύνου, εγκρίνεται, χωρίς άλλη διαδικασία, η απασχόληση πρόσθετου προσωπικού που διεξάγει ερευνητικό, επιστημονικό, εργαστηριακό, κλινικό ή άλλο έργο που προβλέπεται από την σύμβαση του έργου/προγράμματος, εφόσον η συμμετοχή του έχει αξιολογηθεί ή προταθεί από τον φορέα χρηματοδότησης ή κρίνεται ως αναγκαία από τον Επιστημονικό Υπεύθυνο για την ορθή εκτέλεση του αναλαμβανόμενου έργου/προγράμματος. Κατά τη διαδικασία επιλογής αξιολογούνται τα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα του προσωπικού που προτείνεται να απασχοληθεί σε έργα/προγράμματα ανάλογα με την εργασία ή το έργο που του ανατίθεται ανά περίπτωση. ΙIΙ) Τροποποίηση Άρθρου 100 Σκεπτικό: Το θέμα είναι να διορθωθούν παραλείψεις και να διευκρινισθεί η δυνατότητα έκδοσης ΤΠΥ απο τα μέλη Δ.Ε.Π., Ε.Ε.Π. και Ε.ΔΙ.Π. για τα προγράμματα παροχής υπηρεσιών που εκπονούνται από τους ΕΛΚΕ άλλων ΑΕΙ και τους λοιπούς Ερευνητικούς Οργανισμούς. Προτείνεται η ακόλουθη τροποποίηση των παραγράφων 1,3 και 4: Άρθρο 100 Θέματα αποδοχών – Τροποποίηση παρ. 1, 3 και 4 άρθρου 246 ν. 4957/2022 Θα πρέπει να ληφθούν υπ’ όψιν στην §1 τα εισαχθέντα όρια δυνάμει της παρ.5 του άρθρου 33 του ν.5045/2023 όρια. Επίσης στην §3 και 4 έχει παραλειφθεί η αναφορά σε ΙΔΙΟΥΣ πόρους, ως εκ τούτου θα πρέπει να διαμορφωθεί ως ακολούθως: «3. Δεν εμπίπτουν στο ανώτατο όριο αποδοχών της παρ. 2 αμοιβές μελών Δ.Ε.Π., Ε.Ε.Π. και Ε.ΔΙ.Π., καθώς και ερευνητών και Ειδικών Λειτουργικών Επιστημόνων (Ε.Λ.Ε.) από τη συμμετοχή σε κάθε είδους προγράμματα των Ε.Λ.Κ.Ε. των Α.Ε.Ι. και των ερευνητικών και τεχνολογικών φορέων του άρθρου 13Α του ν. 4310/2014 (Α’ 258), τα οποία χρηματοδοτούνται από εθνικούς, διεθνείς, ιδιωτικούς ή ίδιους πόρους, σύμφωνα με το άρθρο 230». «4. Οι αποδοχές των μελών Δ.Ε.Π., Ε.Ε.Π. και Ε.ΔΙ.Π. για την ερευνητική απασχόληση σε έργα/προγράμματα που διαχειρίζονται Ε.Λ.Κ.Ε. άλλων Α.Ε.Ι. ή ερευνητικά κέντρα ή τεχνολογικά ινστιτούτα του άρθρου 13Α του ν. 4310/2014 ή άλλους ερευνητικούς οργανισμούς της ημεδαπής, αποδίδονται προς τον Ε.Λ.Κ.Ε. του Α.Ε.Ι. που υπηρετούν, εκκαθαρίζονται από αυτόν και καταβάλλονται μέσω της Ενιαίας Αρχής Πληρωμής. Οι αποδοχές των μελών Δ.Ε.Π., μελών Ε.Ε.Π. και Ε.ΔΙ.Π. από τη συμμετοχή σε έργα/προγράμματα υπόκεινται σε παρακράτηση πέντε τοις εκατό (5%) επί του ακαθάριστου ποσού της αμοιβής τους στα έργα/προγράμματα υπό την προϋπόθεση ότι η κράτηση είναι επιλέξιμη δαπάνη ανεξάρτητα από την πηγή χρηματοδότησης. Οι αμοιβές των μελών Δ.Ε.Π., Ε.Ε.Π. και Ε.ΔΙ.Π. που ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα για τη συμμετοχή τους σε έργα και προγράμματα παροχής υπηρεσιών δύναται να εκκαθαρίζονται από το φορέα που διαχειρίζεται το έργο και να καταβάλλονται μέσω της Ενιαίας Αρχής Πληρωμής. Στην περίπτωση αυτή οι αμοιβές υπόκεινται στην παρακράτηση της παραγράφου 1 του άρθρου 257 του ν. 4957/2022. Κατά τα λοιπά ακολουθείται και εφαρμόζεται ο οικείος Οδηγός Χρηματοδότησης». IV) Τροποποίηση Άρθρου 103 Σκεπτικό:Η εισήγηση της Επιτροπής Ερευνών υφίσταται στο άρθρο 53 παρ. 2 του ν. 4864/2021 για τους τεχνοβλαστούς, ως εκ τούτου δημιουργείται αντίφαση στο ειδικότερο, εκείνο νομοθέτημα. Θα πρέπει να υπάρξει αντίστοιχη ρύθμιση και στο ανωτέρω άρθρο. Στην περ. ιε) της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4957/2022 (Α’ 141), περί αρμοδιοτήτων του Συμβουλίου Διοίκησης, η αναφορά στην εισήγηση της Επιτροπής Ερευνών διαγράφεται και η περ. ιε) διαμορφώνεται ως εξής: Άρθρο 103 Αρμοδιότητα Συμβουλίου Διοίκησης – Εταιρείες τεχνοβλαστών-Τροποποίηση περ. ιε) παρ. 1 άρθρου 14 ν. 4957/2022 «ιε) Εγκρίνει την ίδρυση ή τη συμμετοχή σε εταιρείες τεχνοβλαστών ή άλλες εταιρείες, και ορίζει τους εκπροσώπους του Α.Ε.Ι. στα όργανα διοίκησής τους.». V) Προσθήκη νέου Άρθρου στο ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΚΒ Σκεπτικό: Ο ν. 4957 προβλέπει ότι το ΕΠΙ καταβάλλει στο ΑΕΙ ποσοστό τουλάχιστον 50% από τις κρατήσεις που κάνει στα ερευνητικά έργα που υλοποιεί. Το ποσοστό αυτό ορίζει ένα κατώτατο όριο που είναι ιδιαίτερα υψηλό, δεν υπολογίζει καθόλου τα έξοδα διαχείρισης των προγραμμάτων καθώς και τα έξοδα λειτουργίας του ΕΠΙ και δεν δίνει δυνατότητα στα ΕΠΙ να μπορούν να λειτουργήσουν και να πραγματοποιήσουν τους σκοπούς τους. Είναι επομένως λογικό να υπολογισθεί αυτό το κόστος λειτουργίας και να καθιερωθεί η υποχρέωση των ΕΠΙ να αποδίδουν ένα ποσοστό που θα κυμαίνεται από 25% έως 35% στο αντίστοιχο ΑΕΙ, έτσι ώστε να μένουν κάποια χρήματα στο ΕΠΙ να μπορεί να υποστηρίζει την αναπτυξιακή του δραστηριότητα, να αντιμετωπίζει απρόβλεπτες καταστάσεις που προκύπτουν κατά τη λειτουργία του και να έχει τη δυνατότητα να επιτύχει τους άλλους σκοπούς του, όπως η υποστήριξη μεταπτυχιακών φοιτητών με υποτροφίες. Προτείνεται η ακόλουθη προσθήκη νέου άρθρου: Άρθρο ...... Οικονομική Διαχείριση ΕΠΙ - Αντικατάσταση παρ. 2 άρθρου 271 ν. 4957/2022 Κάθε Ερευνητικό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο (Ε.Π.Ι.) υποχρεούται να καταβάλλει ετησίως προς τον Ειδικό Λογαριασμό Κονδυλίων Έρευνας (Ε.Λ.Κ.Ε.) του Α.Ε.Ι., στο πλαίσιο του οποίου λειτουργεί, ποσοστό που αντιστοιχεί κατ’ ελάχιστον στο είκοσι πέντε τοις εκατό (25%) και κατά μέγιστο στο τριάντα πέντε τοις εκατό (35%) των κρατήσεων που πραγματοποιεί το Ε.Π.Ι. επί του συνόλου των προϋπολογισμών των έργων/προγραμμάτων που διαχειρίζεται το Ε.Π.Ι. και των λοιπών εσόδων από τη χρηματοδότηση ερευνητικών δραστηριοτήτων, την παροχή υπηρεσιών, την εκπόνηση μελετών και την αξιοποίηση της διανοητικής ιδιοκτησίας του Ε.Π.Ι. Εξαιρούνται της υποχρέωσης απόδοσης οι χρηματοδοτήσεις συγχρηματοδοτούμενων έργων/προγραμμάτων, οι πόροι του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ), οι χρηματοδοτήσεις για την απόδοση υποτροφιών σε μεταπτυχιακούς φοιτητές και υποψήφιους διδάκτορες, καθώς και τα έσοδα από την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του Ε.Π.Ι. Αν σε ένα Ε.Π.Ι. συμμετέχουν περισσότερα Α.Ε.Ι. ή άλλοι ερευνητικοί οργανισμοί, το ποσοστό του πρώτου εδαφίου, αποδίδεται προς το σύνολο των φορέων που συμμετέχουν στο Ε.Π.Ι., και καθένας από αυτούς λαμβάνει ποσοστό που του αναλογεί με βάση τη συνεισφορά του στο Ε.Π.Ι., το οποίο εγκρίνεται με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του Ε.Π.Ι. VI) Προσθήκη εδαφίου στην παρ. 5 του άρθρου 243 Ν. 4957/2022 Σκεπτικό: Στο τέλος της παρ. 5 του άρθρου 243 του Ν. 4957/2022, όπως αυτή διαμορφώθηκε με την παρ. 7 του άρθρου 30 του ν. 5029/2023 (Α΄ 55), προστίθεται νέο εδάφιο «Οι αποφάσεις έγκρισης πρόσληψης προσωπικού με σύμβαση έργου ή εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου, που συνάπτονται στο πλαίσιο έργων που χρηματοδοτούνται από εθνικούς, διεθνείς, ιδιωτικούς ή ίδιους πόρους του άρθρου 230, αναρτώνται συνοπτικά στο πρόγραμμα «ΔΙΑΥΓΕΙΑ» και δεν απαιτείται δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης» και η παρ. 5 διαμορφώνεται ως εξής: «5. Μέλη της ομάδας έργου των περ. ζ) και η) της παρ. 1 απασχολούνται δυνάμει σύμβασης εργασίας ορισμένου χρόνου ή σύμβασης έργου. Οι εν λόγω συμβάσεις συνάπτονται στο πλαίσιο εκτέλεσης συγκεκριμένου έργου/προγράμματος, συνδέονται με το αποτέλεσμα που παράγεται από το έργο και δύνανται να ανανεώνονται ή να παρατείνονται με αποφάσεις του Προέδρου της Επιτροπής Ερευνών, κατόπιν εισήγησης του Επιστημονικού Υπευθύνου, χωρίς περιορισμό, μέχρι την ημερομηνία λήξης του έργου/προγράμματος, υπό την προϋπόθεση ότι είναι εντός των εγκεκριμένων ορίων του προϋπολογισμού κάθε έργου ή προγράμματος. Συμβάσεις που έχουν συναφθεί για τις ανάγκες έργου/προγράμματος που δεν έχει σαφή ημερομηνία λήξης, δύναται να ανανεώνονται ή να παρατείνονται για χρονικό διάστημα που δεν υπερβαίνει συνολικά τα πέντε (5) έτη, υπό την προϋπόθεση ότι είναι εντός των εγκεκριμένων ορίων του προϋπολογισμού του. Αποκλείεται σε κάθε περίπτωση η αναγνώρισή τους ως συμβάσεων αορίστου χρόνου. Σε περίπτωση πρόσληψης πρόσθετου προσωπικού της περ. η) της παρ. 1 κατόπιν δημόσιας πρόσκλησης σύμφωνα με το άρθρο 244, το οποίο έχει απασχοληθεί στο ίδιο ή άλλο έργο/πρόγραμμα του Ε.Λ.Κ.Ε., για τον υπολογισμό του ανώτατου ορίου απασχόλησης των πέντε (5) ετών, λαμβάνεται υπόψη μόνο η απασχόληση που διανύεται μετά τη νέα πρόσληψη του προσωπικού. Οι αποφάσεις έγκρισης πρόσληψης προσωπικού με σύμβαση έργου ή εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου, που συνάπτονται στο πλαίσιο έργων που χρηματοδοτούνται από εθνικούς, διεθνείς, ιδιωτικούς ή ίδιους πόρους του άρθρου 230, αναρτώνται συνοπτικά στο πρόγραμμα «ΔΙΑΥΓΕΙΑ» και δεν απαιτείται δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης.» VII) Προσθήκη παραγράφων στο άρθρο 254 Ν. 4957/2022 Σκεπτικό: Μείωση της γραφειοκρατίας μέσω της ηλεκτρονικής διακίνησης εγγράφων για τα αιτήματα πληρωμής δαπανών Στο άρθρο 254 του Ν. 4957/2022 προστίθενται παράγραφοι 2 και 3 ως ακολούθως: «2. Τα αιτήματα πληρωμής δαπανών δύναται να υποβάλλονται από τους Επιστημονικούς Υπευθύνους των έργων/προγραμμάτων ηλεκτρονικά μέσω του Πληροφοριακού συστήματος της Μονάδας Οικονομικής και Διοικητικής Υποστήριξης του άρθρου 255, συνοδευόμενα από τα κατάλληλα παραστατικά – δικαιολογητικά. Τα παραστατικά – δικαιολογητικά, που υποβάλλονται ηλεκτρονικά, δεν απαιτείται να προσκομισθούν και εντύπως από τους Επιστημονικούς Υπεύθυνους για τον έλεγχο, εκκαθάριση και πληρωμή της δαπάνης. 3. Μετά την υποβολή αιτήματος, ο επιστημονικός υπεύθυνος δεν δύναται να προβεί πλέον σε επεξεργασία του ηλεκτρονικού αιτήματος πληρωμής δαπανών, με δεδομένο ότι αμέσως μετά αποκτά πρόσβαση η Μ.Ο.Δ.Υ. του Ε.Λ.Κ.Ε. Στην περίπτωση που η Μ.Ο.Δ.Υ. του Ε.Λ.Κ.Ε., κρίνει ότι τα δικαιολογητικά/συνοδευτικά έγγραφα μιας δαπάνης είναι ελλιπή ή απαιτείται κάποια διόρθωση, ζητείται η συμπλήρωση ή/και διόρθωση αυτών από τον Επιστημονικό Υπεύθυνο, ο οποίος αφού ενημερωθεί, προβαίνει σε όλες τις απαιτούμενες ενέργειες προκειμένου να ολοκληρωθεί η συγκέντρωση των απαραίτητων δικαιολογητικών.». VIII) Προσθήκη νέου Άρθρου Σκεπτικό: Τα Ερευνητικά Κέντρα, Ινστιτούτα και Τεχνολογικοί Φορείς του άρθρου 13α του ν. 4310/2014 (Α’ 258), οι Ειδικοί Λογαριασμοί Διαχείρισης Κονδυλίων Έρευνας των ως άνω Ερευνητικών Κέντρων, Ινστιτούτων και Τεχνολογικών Φορέων και των ΑΕΙ, καθώς και τα Ερευνητικά Πανεπιστημιακά Ινστιτούτα, εν όψει της κατά μεγάλο ποσοστό επίτευξης χρηματοδότησής τους από προσελκυόμενους ιδιωτικούς, ευρωπαϊκούς και διεθνείς πόρους, είναι αναγκαίο να λειτουργούν ως οι πλέον ευέλικτες και ελκυστικές δομές έρευνας. Η φύση της Έρευνας δεν επιτρέπει την ακριβή εκ των προτέρων γνώση του χρονικού σημείου κατά το οποίο θα απαιτηθεί η εντός προϋπολογισμού διενέργεια δαπανών, καθώς αυτές συχνά καθορίζονται από την πορεία της υλοποίησης των έργων αλλά και τα επιμέρους ευρήματα κάθε σταδίου έρευνας. Στις πειραματικές επιστήμες υφίσταται ανάγκη συνεχούς ροής ποικίλων αναλωσίμων για τη διεξαγωγή εργαστηριακών πρωτοκόλλων, τα οποία είναι δυσχερώς προβλέψιμα σε βάθος χρόνου. Επίσης στο πλαίσιο παρακολούθησης και διαχείρισης των εκτελούμενων, άνευ επιβάρυνσης των δημοσίων οικονομικών, εξωτερικώς χρηματοδοτουμένων ερευνητικών, καινοτομικών κι αναπτυξιακών έργων, προγραμμάτων και συμβάσεων ανακύπτουν σε σταθερή βάση ποικίλες, επιτακτικές, πρόσθετες ανάγκες υλικών, υπηρεσιών κι εκτάκτως απασχολούμενου προσωπικού. Επομένως, βάσει του επικρατούντος και στο χώρο της έρευνας έντονου ανταγωνισμού είναι αυτονόητο ότι οι διαδικασίες υλοποίησης ιδιωτικών, ευρωπαϊκών και διεθνών ερευνητικών έργων δεν είναι παραγωγικό να ακολουθούν τις κατά τεκμήριο ανελαστικές διαδικασίες του Δημόσιου Τομέα, τόσο λόγω των συχνά πολύ μικρών χρονικών περιθωρίων (π.χ. ανάθεση βιομηχανικής συμβάσης η οποία υλοποιείται εντός τριμήνου), όσο και της εξαιρετικά εξειδικευμένης φύσεως του αιτουμένου προσωπικού, υπηρεσιών κι εξοπλισμού. Στο ανωτέρω πλαίσιο, με την παρ. 1 της προτεινόμενης διάταξης εξαιρείται από τις διαδικασίες του δημοσίου λογιστικού και του ν. 4957/2022 η εκτέλεση και διαχείριση έργων, συμβάσεων και προγραμμάτων, τα οποία χρηματοδοτούνται από ίδιους πόρους των Ερευνητικών Κέντρων, Ινστιτούτων και Τεχνολογικών Φορέων του άρθρου 13α του ν. 4310/2014 (Α’ 258), των ΕΛΚΕ των ως άνω Ερευνητικών Κέντρων, Ινστιτούτων και Τεχνολογικών Φορέων και των ΑΕΙ, καθώς και των Ερευνητικών Πανεπιστημιακών Ινστιτούτων. Ο ορισμός των ιδίων πόρων δίνεται στο άρθρο 20§1β του ν. 4310/2014. Εν συνεχεία, με την παρ. 2 εξουσιοδοτούνται οι Ερευνητικοί Φορείς της παρ. 1 να καθορίσουν στους οικείους Οδηγούς Χρηματοδότησης τις σχετικές διαδικασίες. Τέλος, με την παρ. 3 διασφαλίζεται η διαφάνεια και ο έλεγχος των εν λόγω δαπανών, καθώς προβλέπεται η υποχρεωτική διακριτή λογιστική παρακολούθηση και η σύνταξη σχετικής έκθεσης ελέγχου, η οποία υπογράφεται από ορκωτό ελεγκτή λογιστή ή/και ελεγκτική εταιρεία, ενώ εισάγεται και διάταξη αναφορικά με τον καταλογισμό δαπανών οι οποίες αναλώνουν πόρους πέραν των εξαιρετικών προβλεπομένων. Άρθρο .... Εξαίρεση από το δημόσιο λογιστικό έργων και προγραμμάτων έρευνας, που χρηματοδοτούνται από ίδιους πόρους των ΑΕΙ και των Ερευνητικών και Τεχνολογικών Φορέων. 1. Τα Ερευνητικά Κέντρα, Ινστιτούτα και Τεχνολογικοί Φορείς του άρθρου 13α του ν. 4310/2014 (Α’ 258), οι Ειδικοί Λογαριασμοί Διαχείρισης Κονδυλίων Έρευνας των ως άνω Ερευνητικών Κέντρων, Ινστιτούτων και Τεχνολογικών Φορέων και των ΑΕΙ, καθώς και τα Ερευνητικά Πανεπιστημιακά Ινστιτούτα, δεν υπάγονται στις διαδικασίες του ν. 4270/2014 (Α’ 143) περί δημοσίου λογιστικού και στις διατάξεις του ν. 4957/2022 και δεν εφαρμόζουν αυτές αναφορικά με την εκτέλεση και διαχείριση έργων, συμβάσεων και προγραμμάτων, τα οποία χρηματοδοτούνται από ίδιους πόρους, όπως αυτοί προσδιορίζονται στην παρ. 1β του άρθρου 20 του ν. 4310/2014 (Α’ 258) και από τους πόρους που αναφέρονται στις περιπτώσεις β, γ, δ της παρ. 1 του άρθρου 230 του ν. 4957/2022. 2. Οι διαδικασίες για την εκτέλεση, διακριτή λογιστική παρακολούθηση και διαχείριση των ως άνω αναφερομένων έργων, συμβάσεων και προγραμμάτων ορίζονται στους Οδηγούς Χρηματοδότησης και Διαχείρισης των φορέων της παρ. 1, όπου προσδιορίζονται και οι διαδικασίες για την κατάρτιση προϋπολογισμών, απολογισμών και τη διενέργεια της σχετικής ανάληψης υποχρέωσης. Εάν ο Οδηγός Χρηματοδότησης και Διαχείρισης δεν ορίζει σχετικά ή έως να προβλεφθούν οι σχετικές διαδικασίες σε αυτόν, ισχύει το υφιστάμενο έως τη ψήφιση του παρόντος νομοθετικό πλαίσιο και οι προβλεπόμενες από αυτό διαδικασίες. 3. Για την πιστοποίηση προέλευσης των ως άνω ιδίων πόρων, την πραγματοποίηση των ως άνω δαπανών και το ύψος αυτών συντάσσεται έκθεση ελέγχου, η οποία υπογράφεται από ορκωτό ελεγκτή λογιστή ή/και ελεγκτική εταιρεία που είναι εγγεγραμμένος/η στο Δημόσιο Μητρώο με την αντίστοιχη ασφαλιστική κάλυψη, σύμφωνα με όσα ορίζονται στα άρθρα 14 και 37 του ν. 4449/2017 (Α’ 7), μετά από τη διενέργεια σχετικού ελέγχου, σύμφωνα με τα Διεθνή Πρότυπα Χρηματοοικονομικής Αναφοράς (Δ.Χ.Π.Α.) και τη φορολογική νομοθεσία. Τυχόν διαπίστωση διενέργειας δαπανών κατά την ως άνω εξαιρετική διαδικασία από πόρους πέραν των προβλεπομένων ιδίων πόρων καταλογίζεται κατά τις κείμενες διατάξεις στους νομίμως υπολόγους.