• Σχόλιο του χρήστη 'Σιδερής Ευστάθιος, Ομότιμος Καθηγητής Π. Τ. ΑΣΠΑΙΤΕ' | 18 Φεβρουαρίου 2024, 14:15

    ΑΝΑΦΟΡΙΚΑ ΜΕ ΤΑ ΜΗ ΚΡΑΤΙΚΑ ΜΗ ΚΕΡΔΟΣΚΟΠΙΚΑ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑ Αν και είμαι υπέρ της ίδρυσης Ιδιωτικών Πανεπιστημίων στην Ελλάδα, στο πλαίσιο βέβαια μιας συνταγματικής αναθεώρησης, επιτρέψτε μου να έχω τις επιφυλάξεις μου ως προς την εφαρμογή του προτεινόμενου νομοσχεδίου δεδομένου ότι δεν είναι λίγοι οι ακαδημαϊκοί παράγοντες και φορείς οι οποίοι αντιτάσσονται στη ψήφισή του και προμηνύουν να προσφύγουν στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Αντιλαμβάνεστε ότι κάτω από αυτές τις συνθήκες θα δημιουργηθεί μια αβεβαιότητα ως προς τη συνταγματικότητα του σχετικού νόμου η οποία σίγουρα θα επηρεάσει τις προθέσεις των σοβαρών τουλάχιστον Πανεπιστημίων της αλλοδαπής να επενδύσουν στην Ελλάδα για τη δημιουργία των παραρτημάτων τους. Και όμως, μπορεί να υπάρξει μια μεταβατική περίοδος, συνταγματικά κατοχυρωμένη, μέχρι να γίνει, αν ποτέ γίνει, η σχετική αναθεώρηση του Συντάγματος. Συγκεκριμένα, η παράγραφος 8 του άρθρου 16 του Συντάγματος αναφέρει: "8. Νόμος ορίζει τις προϋποθέσεις και τους όρους χορήγησης άδειας για την ίδρυση και λειτουργία εκπαιδευτηρίων που δεν ανήκουν στο κράτος, τα σχετικά με την εποπτεία που ασκείται πάνω σε αυτά, καθώς και την υπηρεσιακή κατάσταση του διδακτικού προσωπικού τους. Η σύσταση ανώτατων σχολών από ιδιώτες απαγορεύεται." Το δεύτερο εδάφιο της παραγράφου 8 του άρθρου 16 του Συντάγματος είναι η φράση κλειδί πάνω στην οποία μπορεί να στηριχθεί η μεταβατική περίοδος που προτείνω. Κατά την προσωπική μου άποψη, τα Δημόσια Πανεπιστήμια των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης δεν είναι ιδιώτες. Προτείνω όπως, κατά την μεταβατική περίοδο, το Υπουργείο Παιδεία να κάνει "Πρόσκληση Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος" απευθυνόμενο προς όλα τα Δημόσια Πανεπιστήμια των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Έστω και ένα Δημόσιο Πανεπιστήμιο να ανταποκριθεί στην πρόσκληση αυτή θα είναι μεγάλη επιτυχία. Ίσως χρειαστεί να δοθούν και κίνητρα. Οι Ανώτατες Σχολές που θα δημιουργηθούν θα είναι δημόσιες στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης και σίγουρα θα είναι μη κερδοσκοπικές. Προτείνω στις Σχολές αυτές να εγγράφονται κυρίως αλλοδαποί φοιτητές. Η Ελλάδα, σε σχέση με τις βόρειες Ευρωπαϊκές χώρες, προσφέρεται λόγω κλίματος, φυσικού περιβάλλοντος και ιστορίας. Για παράδειγμα, στον πρώτο χρόνο λειτουργίας του αγγλόφωνου Τμήματος Ιατρικής του Α.Π.Θ. υπήρξαν 308 αιτήσεις από 22 χώρες για 60 θέσεις φοιτητών. Ο μέγιστος αριθμός εισακτέων φοιτητών σε κάθε Τμήμα ή Σχολή μη κρατικού μη κερδοσκοπικού Πανεπιστήμιου να συμπληρώνεται με Έλληνες υποψηφίους, μέσω των πανελλαδικών εξετάσεων, των οποίων τα μόρια εισαγωγής να είναι περισσότερα ή ίσα με τα ελάχιστα μόρια εισαγωγής μεταξύ όλων των αντίστοιχων Τμημάτων ή Σχολών πανελλαδικά πολλαπλασιασμένος επί 0,9. Παραδείγματα υποψηφίων που επιθυμούν να εισαχθούν σε Τμήμα Ιατρικής: Το 2023 τα ελάχιστα μόρια για εισαγωγή σε Τμήμα Ιατρικής ήταν 18300 μόρια (Ιατρική Αλεξανδρούπολης). Τα ελάχιστα μόρια για εισαγωγή σε Τμήμα Ιατρικής μη κρατικού και μη κερδοσκοπικού Πανεπιστήμιου της μεταβατικής περιόδου θα είναι: 18300x0,9=16470 μόρια. Ένας υποψήφιος που γράφει 18,0 και στα τέσσερα (4) εξεταζόμενα μαθήματα θα συγκεντρώσει συνολικά 18000 μόρια. Ο υποψήφιος αυτός, αν και είναι άριστος δεν εισάγεται σε κανένα Τμήμα Ιατρικής Δημόσιου Πανεπιστήμιου. Ένας άλλος υποψήφιος γράφει στις πανελλαδικές 12,0 στο μάθημα Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας Γενικής Παιδείας και στα τρία (3) υπόλοιπα μαθήματα γράφει 19,0. Ο υποψήφιος αυτός θα συγκεντρώσει 17250 μόρια και δεν εισάγεται σε κανένα Τμήμα Ιατρικής Δημόσιου Πανεπιστήμιου. Και στις δυο περιπτώσεις ο υποψήφιος θα μπορεί να εισαχθεί δικαιωματικά και με ίσους όρους σε μη Κρατικό μη Κερδοσκοπικό Πανεπιστήμιο της μεταβατικής περιόδου, διεκδικώντας ακόμα και υποτροφία!!! Αντίστοιχα παραδείγματα υπάρχουν και για τα Πολυτεχνικά Τμήματα υψηλής ζήτησης. Είναι πασιφανές ότι η πλειοψηφία των υποψηφίων που στοχεύουν σε Τμήματα Ιατρικής ή σε Πολυτεχνικά Τμήματα υψηλής ζήτησης συνήθως υστερούν στο μάθημα Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας Γενικής Παιδείας ενώ είναι άριστοι στα υπόλοιπα εξεταζόμενα μαθήματα. Οι υποψήφιοι αυτοί, αν και ικανοί, στερούνται τη δυνατότητα να σπουδάσουν στο επιθυμητό Τμήμα Δημόσιου Πανεπιστήμιου. Και αν κρίνω από το οικογενειακό μου και το κοινωνικό μου περιβάλλον, οι περιπτώσεις αυτές θα πρέπει να είναι πάρα πολλές!!!