• Σχόλιο του χρήστη 'Χρήστος Αναστασίου' | 18 Φεβρουαρίου 2024, 15:01

    Αν και δεν έχω ιδεολογικές αγκυλώσεις κατά της ιδιωτικής πρωτοβουλίας, θεωρώ ότι η ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων, μη κερδοσκοπικών (ΜΚΜΚ) ΕΙΔΙΚΑ στην Ελλάδα είναι στην καλύτερη περίπτωση άχρηστη και στην χειρότερη επικίνδυνη. Η πεποίθηση αυτή προκύπτει μετά από αντικειμενική, αλγοριθμική επεξεργασία των δεδομένων συνθηκών. Συγκεκριμένα, τρία είναι τα βασικά, λογικοφανή επιχειρήματα υπέρ της ίδρυσης των ΜΚΜΚ: 1. Η Ελλάδα είναι από τις ελάχιστες χώρες στον κόσμο όπου δεν υπάρχουν ιδιωτικά πανεπιστήμια. Αντίλογος: Είναι γεγονός ότι κάτι τέτοιο ισχύει, αλλά παράλληλα η Ελλάδα είναι από τις ελάχιστες χώρες με τόσα πολλά, αναλογικά με τον πληθυσμό της, ήδη υπάρχοντα, δημόσια πανεπιστημιακά ιδρύματα. Οι προσφερόμενες θέσεις φοιτητών είναι ήδη πολύ περισσότερες από τις πραγματικές ανάγκες του κράτους, με αποτέλεσμα να «σπουδάζει» ένας μεγάλος αριθμός ατόμων πολύ χαμηλών ακαδημαϊκών προσόντων, που αδυνατούν να ανταπεξέλθουν στις απαιτήσεις των προγραμμάτων σπουδών, επιβαρύνοντας τα ΑΕΙ, και στερώντας ταυτόχρονα την κοινωνία από επαρκές πλήθος επαγγελματιών τεχνολογικού προσανατολισμού. Υπό αυτές τις συνθήκες, η ίδρυση των ΜΚΜΚ θα εντείνει ακριβώς αυτό το πρόβλημα, αυξάνοντας συνολικά τον αριθμό των εισακτέων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. 2. Υπάρχουν ήδη πάρα πολλοί Έλληνες φοιτητές σε πανεπιστήμια του εξωτερικού, προκαλώντας οικονομική αιμορραγία στις οικογένειές τους και κατ’ επέκταση στη χώρα. Αντίλογος: Κατ’ αρχάς το μεγαλύτερο ποσοστό αυτών είναι μεταπτυχιακοί φοιτητές και υποψήφιοι διδάκτορες, άρα η ίδρυση προπτυχιακών τμημάτων ΜΚΜΚ δεν τους αφορά. Οι υπόλοιποι (προπτυχιακοί) κατανέμονται σε δύο ομάδες: 2.1 : Άτομα που δεν κατόρθωσαν να εισαχθούν σε ελληνικά δημόσια ΑΕΙ κατόπιν Πανελλαδικών Εξετάσεων (όπου υπάρχει δικαίωμα απεριόριστων επαναλήψεων). Δεδομένης της πληθώρας των θέσεων και των χαμηλών βάσεων σε πολλές σχολές, όπως αναλύθηκε στο σημείο 1, τα άτομα αυτά κατά τεκμήριο δεν έχουν τις δυνατότητες να φέρουν εις πέρας ένα αξιοπρεπές πρόγραμμα σπουδών, και καταφεύγουν σε ιδρύματα του εξωτερικού αμφίβολης ποιότητας. Αν τα ΜΚΜΚ που θα ιδρυθούν προσπαθήσουν να απορροφήσουν τέτοιου είδους «φοιτητές», αναγκαστικά θα πρέπει να χαμηλώσουν τον πήχυ των ακαδημαϊκών επιδιώξεων ή/και η απόκτηση πτυχίου θα γίνει αντικείμενο υπόγειας συναλλαγής, δεδομένου ότι θα καταβάλλονται δίδακτρα. Το τελευταίο δυστυχώς είναι απόρροια μιας στρεβλής νεοελληνικής νοοτροπίας, όπως αποδεικνύεται στην πράξη σε ελληνικά μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών με δίδακτρα, όπου συχνά ακούγεται η θρασύτατη απαίτηση: «ε, όχι να σάς πληρώνω 3000 Ευρώ και να με κόβετε κιόλας»... 2.2 : Άτομα με πραγματικές δυνατότητες που επέλεξαν το εξωτερικό, για δικούς τους λόγους, ενώ θα μπορούσαν να σπουδάσουν στην Ελλάδα. Οι φοιτητές αυτοί (που είναι αριθμητικά ελάχιστοι) θα συνεχίσουν να προτιμούν το εξωτερικό, για τους ίδιους λόγους που το επέλεξαν. Συνεπώς ίδρυση ΜΚΜΚ στην Ελλάδα θα τους αφήσει αδιάφορους, εκτός ίσως αν τα ΜΚΜΚ προσφέρουν πολύ υψηλού επιπέδου σπουδές, οπότε ισχύουν οι παρατηρήσεις στο σημείο 3 παρακάτω: 3. Ίδρυση ΜΚΜΚ θα προκαλέσει ανταγωνισμό με αποτέλεσμα τη βελτίωση και των δημόσιων ΑΕΙ. Αντίλογος: Το παραπάνω επιχείρημα προϋποθέτει απεριόριστο αριθμό φοιτητών με υψηλά ακαδημαϊκά προσόντα, πράγμα που δεν ισχύει για μια μικρή χώρα με πεπερασμένα μεγέθη όπως η Ελλάδα. Απεναντίας, αν τα ΜΚΜΚ κρατήσουν υψηλές απαιτήσεις στα προγράμματα σπουδών τους, θα προκληθεί η εξής αλυσιδωτή αντίδραση: 3.1. Υποψήφιοι φοιτητές με ακαδημαϊκές δυνατότητες και οικονομική άνεση πιθανόν να προτιμήσουν τα ΜΚΜΚ, αφήνοντας ελεύθερες θέσεις στα δημόσια ΑΕΙ, με αποτέλεσμα την πτώση των αντίστοιχων βάσεων στις Πανελλαδικές Εξετάσεις. 3.2 Οι ελεύθερες θέσεις των κεντρικών δημόσιων ΑΕΙ (Αθήνας και Θεσσαλονίκης) θα καλυφθούν από φοιτητές που σήμερα εισάγονται με χαμηλότερες βαθμολογίες στα περιφερειακά ΑΕΙ, αφήνοντας εκεί με τη σειρά τους κενές θέσεις. 3.3 Τα περιφερειακά ΑΕΙ, αν θελήσουν να κρατήσουν τον ίδιο αριθμό φοιτητών για να επιβιώσουν, θα αναγκαστούν να δέχονται εισακτέους πολύ χαμηλών ακαδημαϊκών προσόντων, με αποτέλεσμα την τελική απαξίωσή τους. Περίληψη/Συμπέρασμα: Στην περίπτωση που τα ΜΚΜΚ παράσχουν χαμηλού επιπέδου σπουδές θα είναι άχρηστα, και στην περίπτωση που παράσχουν υψηλού επιπέδου σπουδές θα οδηγήσουν τα κεντρικά δημόσια ΑΕΙ στην αποδυνάμωση και τα περιφερειακά δημόσια ΑΕΙ στον μαρασμό.