Αρχική Ενίσχυση του Δημόσιου Πανεπιστημίου –Πλαίσιο λειτουργίας μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίωνΜΕΡΟΣ Δ’ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΝΟΜΙΚΩΝ ΠΡΟΣΩΠΩΝ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ (άρθρα 127-155)Σχόλιο του χρήστη Διοικητικό Συμβούλιο Συλλόγου Μελών ΔΕΠ Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών | 18 Φεβρουαρίου 2024, 18:21
Θέσεις-προβληματισμοί του ΔΣ του συλλόγου ΔΕΠ ΓΠΑ ρπί του σχεδίου νόμου «Ενίσχυση του Δημόσιου Πανεπιστημίου – Πλαίσιο λειτουργίας μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων» Παραρτήματα ξένων πανεπιστημίων ως Νομικά Πρόσωπα Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης (ΝΠΠΕ): -Η συνταγματικότητα της ρύθμισης θολή, διαφωνίες μεταξύ συνταγματολόγων. Προτιμότερο να είχε προηγηθεί μια ξεκάθαρη διευθέτηση, δηλαδή συνταγματική αναθεώρηση. Ποιες προϋποθέσεις εξετάζουμε για την ιδιωτική/μη κρατική/μη κερδοσκοπική τριτοβάθμια εκπαίδευση; 1. Ισονομία, ίδιοι κανόνες, ίδιες δυνατότητες ανάπτυξης, σε Δημόσια και μη Κρατικά Ιδρύματα. Σε διαφορετική περίπτωση είναι αθέμιτος ανταγωνισμός. Εξαίρεση φυσικά τα δίδακτρα, το Δημόσιο Πανεπιστήμιο υπάρχει, μεταξύ άλλων, για να αντισταθμίζει οικονομικές ανισότητες. 296 άρθρα του ισχύοντος νόμου και 90 προτεινόμενες τροποποιήσεις ή προσθήκες του υπό διαβούλευση σχεδίου νόμου ρυθμίζουν τα ΑΕΙ, μόνο 29 άρθρα έχουν προταθεί για τη ρύθμιση των ΝΠΠΕ. Πρόδηλη διαφορά, υπερρύθμιση Δημόσιων ΑΕΙ – μεγάλη ελευθερία κινήσεων για ΝΠΠΕ. 2. Αντίστοιχη ποιότητα παρεχόμενης εκπαίδευσης, κοινά κριτήρια εισαγωγής φοιτητών και λήψη πτυχίου αποκλειστικά βάσει ακαδημαϊκών κριτηρίων. o Το σχέδιο νόμου επιτρέπει δυνατότητα εισαγωγής σε ΝΠΠΕ με διεθνές απολυτήριο, εισαγωγή σε Δημόσιο αποκλειστικά πανελλήνιες. 3.Ταυτόσημες διαδικασίες πιστοποίησης και αξιολόγησης προγραμμάτων σπουδών, προσωπικού και ιδρυμάτων. Είναι τα ΝΠΠΕ ή γενικότερα η ιδιωτική εκπαίδευση απειλή για τα Δημόσια Πανεπιστήμια; -Όχι απαραίτητα, υπό την προϋπόθεση να ενισχυθούν με γενναία χρηματοδότηση (δεν γίνεται καμία αναφορά στο σχέδιο νόμου για αύξηση χρηματοδότησης) από την Πολιτεία και από τη δική μας καθημερινή αφοσίωση στο στόχο αυτό και προσπάθεια παρακολούθησης και εφαρμογής των διεθνών εξελίξεων στην εκπαίδευση. -Το σχέδιο νόμου δεν φέρνει σημαντικές αλλαγές για την ενίσχυση του Δημόσιου Πανεπιστήμιου και ιδιαίτερα της αυτονομίας και αυτοδιοίκησής του. Μήπως Πανεπιστήμια εκτός μεγάλων αστικών κέντρων είναι πιο ευάλωτα; Ναι, χρειάζονται στήριξη με κρίσιμη μάζα ακαδημαϊκού προσωπικού και τμημάτων/σχολών, διεπιστημονικότητα, υποδομές και κυρίως στήριξη της φοιτητικής στέγης ώστε να μην μειωθεί ο φοιτητικός πληθυσμός. Συγκεκριμένα σημεία με ασάφειες που κρύβουν παγίδες -Επιτρέπεται η δημιουργία ΝΠΠΕ από πιστοποιημένα Ιδρύματα της αλλοδαπής. Πιστοποιούνται παρατήματα από ΕΘΑΑΕ. Όμως, πολλοί κανονισμοί των παραρτημάτων ενώ θα εγκρίνονται από τα μητρικά ιδρύματα δεν θα είναι απαραιτήτως οι ίδιοι με τα μητρικά (π.χ. άρθρο 151, παρ 2). Πιθανή έκπτωση ποιότητας. -Δεν διευκρινίζεται εάν τα μητρικά ιδρύματα θα είναι επίσης μη-κερδοσκοπικά (άρθρο 129, ορισμός). -Ορίζεται ότι τουλάχιστον το 80% του διδακτικού ερευνητικού προσωπικού πρέπει να είναι κάτοχοι διδακτορικού. (άρθρο 151, παρ 1). Γιατί όχι το 100%; -Ερευνητές των ΝΠΠΕ θα έχουν πρόσβαση σε δημόσιους εθνικούς πόρους χρηματοδότησης (πχ ΕΛΙΔΕΚ); Ποια θα είναι τα εχέγγυα ακαδημαϊκής ελευθερίας και ελευθερίας της έρευνας συμπεριλαμβανομένων των σχέσεων εργασίας του διδακτικού και ερευνητικού προσωπικού των ΝΠΠΕ; Δεν προστατεύονται από το προτεινόμενο σχέδιο νόμου. -Υποτροφίες φοιτητών: υποχρέωση 5% για ΝΠΠΕ. Θα είναι μόνο για ΠΠΣ ή και για ΠΜΣ; Στα δημόσια ΑΕΙ υπάρχει υποχρέωση για υποτροφίες για ΠΜΣ στο 35% των φοιτητών. Το Διοικητικό Συμβούλιο του συλλόγου ΔΕΠ του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών, Διονύσης Καλύβας, Πρόεδρος Αριάδνη Χάγερ, Αντιπρόεδρος Γεωργία Μοσχοπούλου, Γραμματέας Δημήτρης Γεωργακόπουλος, Ταμίας Αθανάσιος Καμπάς, Μέλος Χρίστος Καραβίτης, Μέλος Αιμιλία Παπακωνσταντίνου, Μέλος