Αρχική Ενίσχυση του Δημόσιου Πανεπιστημίου –Πλαίσιο λειτουργίας μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίωνΜΕΡΟΣ Γ’ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΑΝΩΤΑΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΙΔΡΥΜΑΤΩΝ (άρθρα 37-126)Σχόλιο του χρήστη Δρ. Ε.Ε.Π. Αντωνία Ε. Β. | 18 Φεβρουαρίου 2024, 18:24
Ο κλάδος των μελών Ε.Ε.Π. αποτελείται από υψηλής επιστημονικής κατάρτισης προσωπικό, στη συντριπτική του πλειονότητα διδάκτορες με διδακτική, ερευνητική και καλλιτεχνική εμπειρία ετών και με διεθνή αναγνώριση του έργου τους. Τα μέλη Ε.Ε.Π. επιτελούν πολύπλευρο και νευραλγικής σημασίας έργο στο Ελληνικό Πανεπιστήμιο, το οποίο εκτείνεται και πέρα από τα αμιγώς εκπαιδευτικά-ερευνητικά καθήκοντα τα οποία ο νομοθέτης περιγράφει για τον εν λόγω κλάδο (βλ. ν. 2009/2011, ν. 4386/2016 ). Ειδικά τα μέλη Ε.Ε.Π. κατ’αντιστοιχία με τα μέλη Δ.Ε.Π., παρέχουν αυτόνομο διδακτικό έργο τόσο σε προπτυχιακό όσο και μεταπτυχιακό επίπεδο, συμμετέχουν σε ερευνητικά προγράμματα και αναλαμβάνουν τη διοργάνωση ευρωπαϊκών προγραμμάτων. Ωστόσο, στερούνται τη περαιτέρω εξέλιξή τους εντός του Ιδρύματος που υπηρετούν καθώς δεν προβλέπεται μεταβατικό στάδιο προς τον κλάδο των μελών ΔΕΠ. Να υπενθυμίσω, ότι σύμφωνα με το άρθρο 17 του ν. 4009/2011 (Α’195), ελάχιστη προϋπόθεση για την εκλογή σε θέση των μελών Ε.Ε.Π. και των μελών Δ.Ε.Π. είναι η κατοχή διδακτορικού διπλώματος. Συγκεκριμένα, σύμφωνα και με το άρθρο 17 του του ν. 4009/2011 (Α’195) προϋπόθεση για εκλογή σε θέση καθηγητή όλων των βαθμίδων είναι η κατοχή διδακτορικού διπλώματος, καθώς και η συνάφεια αυτού του εν γένει ερευνητικού, επιστημονικού, διδακτικού, κλινικού ή καλλιτεχνικού έργου των υποψηφίων με το γνωστικό αντικείμενο της προς πλήρωση Πρόταση: Η δυνατότητα εξέλιξης των μελών Ε.Ε.Π. σε θέση Επίκουρου Καθηγητή, μετά από κρίση, σύμφωνα με τα ισχύοντα (ν. 1268/1982 (Α΄ 87), όπως αυτό ίσχυε κατά τη δημοσίευση του Ν. 4009/2011 (Α΄ 195) υπό την προϋπόθεση ότι διαθέτουν τα τυπικά προσόντα της βαθμίδας αυτής όπως αυτά ορίζονται από τις σχετικές διατάξεις. Τα μέλη αυτά οφείλουν : (α) να υπηρετούν στην καταληκτική βαθμίδα της αντίστοιχης κατηγορίας τους και (β) το γνωστικό τους αντικείμενο να είναι συναφές με τα επιστημονικά και τεχνολογικά αντικείμενα που θεραπεύει το Τμήμα υποδοχής, οικείου ή άλλου Α.Ε.Ι. Κατά την αίτηση εξέλιξης δύνανται να τροποποιήσουν μερικώς το γνωστικό τους αντικείμενο ώστε αυτό να ανταποκρίνεται πλήρως στο διδακτικό και ερευνητικό τους έργο. Η αποδοχή της αίτησης εξέλιξης πραγματοποιείται με απόφαση της Συνέλευσης του Τμήματος με βάση τόσο τα τυπικά όσα και τα ουσιαστικά κριτήρια που ενιαία θέτει το Τμήμα υποδοχής για όλα τα μέλη Δ.Ε.Π. εισαγωγικής βαθμίδας. Η διαδικασία κρίσης ολοκληρώνεται εντός εξαμήνου από την ημερομηνία της αίτησης. Σε περίπτωση αρνητικής κρίσης, ο υποψήφιος διατηρεί τη θέση στην οποία κατείχε, δύναται δε να υποβάλει εκ νέου αίτηση μετά την παρέλευση τουλάχιστον δύο (2) ετών από την προηγούμενη αρνητική κρίση. Σε περίπτωση θετικής κρίσης η εξέλιξη ολοκληρώνεται με τη δημοσίευση της σχετικής πράξης του Πρύτανη στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Μετά την παρέλευση τριετίας στην εισαγωγική βαθμίδα Δ.Ε.Π. ο υποψήφιος δύναται να αιτηθεί την μονιμοποίηση του στην βαθμίδα αυτή. Σε περίπτωση θετικής κρίσης η εξέλιξη ολοκληρώνεται με τη δημοσίευση της σχετικής πράξης του Πρύτανη στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Σε περίπτωση αρνητικής κρίσης επανέρχεται στην κατηγορία ΕΕΠ και στην καταληκτική βαθμίδα συνυπολογιζόμενου του χρόνου που διανύθηκε στην εισαγωγική βαθμίδα Δ.Ε.Π. Επιπλέον, σε οικονομικό επίπεδο, οι πιστώσεις των θέσεων υπάρχουν ήδη, καθώς καλύπτουν τη μισθοδοσία των Ε.Ε.Π. Η εξέλιξη των μελών Ε.Ε.Π. σε μέλη Δ.Ε.Π. συνεπώς δεν επιβαρύνει ιδιαίτερα τον κρατικό προϋπολογισμό . Τέλος, η προοπτική εξέλιξης των μελών Ε.Ε.Π. σε Δ.Ε.Π. θα συμβάλλει σημαντικά στην ενίσχυση της υποστελεχωμένης ακαδημαϊκής κοινότητας, ειδικά στα πανεπιστήμια που λειτουργούν σε περιφερειακές περιοχές Υ.Γ.Οφείλω να αναφέρω πως οι κλάδοι Ε.Ε.Π. και Ε.ΔΙ.Π. έχουν πλέον μετατραπεί σε λέκτορες (maîtres de conferences ή lecturer) τόσο στον τομέα των επιστημών όσο και των τεχνών στα ΑΕΙ της Ε.Ε.