Αρχική Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού με τίτλο: «Ρυθμίσεις για την Ψηφιακή Εκπαιδευτική Πύλη και το Ψηφιακό Φροντιστήριο...ΜΕΡΟΣ Α’ Ψηφιακός εκσυγχρονισμός εκπαίδευσης, επίλυση θεμάτων σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης, ρύθμιση ζητημάτων της Γενικής Γραμματείας Θρησκευμάτων, του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής και της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης (άρθρα 1-75)Σχόλιο του χρήστη Αριστείδης Προσπαθόπουλος | 13 Ιουλίου 2024, 12:22
Σχόλιο στο Άρθρο 30 Σύμφωνα με τον Ν.4310/2014 (παρ. 3 άρθρου 18) και με τον Ν.4386/2016 (παρ. 1 άρθρου 16), οι Ειδικοί Λειτουργικοί Επιστήμονες (Ε.Λ.Ε.) συναποτελούν, μαζί με τους Ερευνητές, το Ερευνητικό Προσωπικό των Ερευνητικών Κέντρων και Ινστιτούτων (ΕΚ-Ι) του άρθρου 13α του Ν.4310/2014. Οι διαδικασίες εκλογής και προαγωγής των Ε.Λ.Ε. σε βαθμίδες είναι όμοιες με αυτές των Ερευνητών, αφού πραγματοποιούνται με ανοικτή διαδικασία μέσω της πλατφόρμας «ΑΠΕΛΛΑ» που είναι κοινή για τις εκλογές Ερευνητών, Ε.Λ.Ε. και μελών ΔΕΠ των ΑΕΙ. Να σημειωθεί ότι οι Ε.Λ.Ε. εντάσσονται σε τρεις βαθμίδες (Α΄, Β΄, Γ΄), ανάλογα με την προσφορά τους, τα ειδικά τους προσόντα και λαμβάνοντας υπόψιν τα κριτήρια και τους όρους που ισχύουν για τους Ερευνητές. Επιπλέον, οι Ε.Λ.Ε., κατά τη διατύπωση του νόμου αλλά και κατά τη συνήθη πρακτική, συνεισφέρουν σημαντικά στις ερευνητικές, τεχνολογικές και αναπτυξιακές δραστηριότητες των ΕΚ-Ι, αφού συμμετέχουν είτε ως επικεφαλής ή ως έμπειρα μέλη ερευνητικών ομάδων, είτε ως επικεφαλής ή συντονιστές μεγάλων υποδομών των ΕΚ-Ι. Αξίζει να σημειωθεί ότι η συντριπτική πλειοψηφία των Ε.Λ.Ε. (>95%) κατέχει Διδακτορικό Δίπλωμα και παράγει σημαντικό ερευνητικό, συγγραφικό και διδακτικό έργο, αφού διαθέτει πολυάριθμες πρωτότυπες δημοσιεύσεις σε επιστημονικά περιοδικά διεθνώς εγνωσμένου κύρους, συγγράφει επιστημονικά και τεχνολογικά βιβλία ευρείας αποδοχής, καταθέτει ερευνητικές προτάσεις για χρηματοδότηση σε Εθνικούς και Διεθνείς φορείς και συμμετέχει στη διδασκαλία μαθημάτων και εργαστηρίων πολλών προπτυχιακών και μεταπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών. Επιπλέον, πολλοί Ε.Λ.Ε. διαθέτουν τη δική τους ερευνητική ομάδα, είναι επιστημονικά υπεύθυνοι σε χρηματοδοτούμενα προγράμματα, είναι μέλη ή/και εθνικοί εκπρόσωποι διεθνών επιτροπών εμπειρογνωμόνων, μέλη επιτροπών κρίσης σε διεθνή ανταγωνιστικά προγράμματα, κριτές σε διεθνή επιστημονικά περιοδικά, κ.ο.κ. Θεωρώντας ότι η κατοχή διδακτορικού διπλώματος είναι απαραίτητη προϋπόθεση για τη συμμετοχή σε τριμελή συμβουλευτική επιτροπή ενός υποψήφιου διδάκτορα, κρίνω εύλογη και απόλυτα δικαιολογημένη τη δυνατότητα συμμετοχής ενός Ε.Λ.Ε. με διδακτορικό δίπλωμα στην τριμελή επιτροπή ενός υποψήφιου διδάκτορα, δεδομένου ότι σημαντικός αριθμός Ε.Λ.Ε. με διδακτορικό δίπλωμα ηγούνται ερευνητικών ομάδων που συμπεριλαμβάνουν ως μέλη υποψήφιους διδάκτορες, και των οποίων επιβλέπουν ουσιαστικά, αλλά όχι τυπικά, τη διδακτορική διατριβή. Επίσης, η προτεινόμενη προσθήκη είναι σε αντιστοιχία με το άρθρο 83 {παρ. 1(στ)} του ίδιου νόμου (ν. 4957/2022), κατά το οποίο, δικαίωμα επίβλεψης διπλωματικών εργασιών μεταπτυχιακών φοιτητών στο πλαίσιο των Προγραμμάτων Μεταπτυχιακών Σπουδών (Π.Μ.Σ.) εκτός από τους ερευνητές έχουν και οι Ειδικοί Λειτουργικοί Επιστήμονες (Ε.Λ.Ε.), υπό την προϋπόθεση ότι είναι κάτοχοι διδακτορικού διπλώματος. Με βάση τα παραπάνω προτείνω τη διαμόρφωση της παρ. 1 του άρθρου 94 του ν. 4957/2022 ως εξής: «1. Με απόφαση της Συνέλευσης του Τμήματος Ανώτατου Εκπαιδευτικού Ιδρύματος (Α.Ε.Ι.) ορίζεται η τριμελής συμβουλευτική επιτροπή, μεταξύ των οποίων ορίζεται και ο επιβλέπων. Στη συμβουλευτική επιτροπή δύνανται να συμμετέχουν ως μέλη: α) μέλη Διδακτικού Ερευνητικού Προσωπικού (Δ.Ε.Π.) κάθε βαθμίδας του Τμήματος του Α.Ε.Ι., β) μέλη Δ.Ε.Π. άλλων Τμημάτων του ίδιου ή άλλου Α.Ε.Ι., γ) Ομότιμοι Καθηγητές και αφυπηρετήσαντα μέλη Δ.Ε.Π., δ) μέλη Διδακτικού Ερευνητικού Προσωπικού σε Ανώτατα Στρατιωτικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα και Ανώτατες Εκκλησιαστικές Ακαδημίες, ε) ερευνητές κάθε βαθμίδας και Ειδικοί Λειτουργικοί Επιστήμονες κάθε βαθμίδας, κάτοχοι διδακτορικού διπλώματος, που υπηρετούν σε ερευνητικούς και τεχνολογικούς φορείς του άρθρου 13Α του ν. 4310/2014 (Α’ 258), συμπεριλαμβανομένων της Ακαδημίας Αθηνών και του Ιδρύματος Ιατροβιολογικών Ερευνών της Ακαδημίας Αθηνών, καθώς και το επιστημονικό προσωπικό της Ελληνικής Αρχής Γεωλογικών και Μεταλλευτικών Ερευνών (Ε.Α.Γ.Μ.Ε.) του άρθρου 25 του ν. 4602/2019 (Α’ 45), εφόσον διαθέτει διδακτορικό δίπλωμα και ερευνητική δραστηριότητα συναφή με το αντικείμενο της διδακτορικής διατριβής, καθώς και ομότιμοι και αφυπηρετήσαντες ερευνητές, στ) καθηγητές ιδρυμάτων της αλλοδαπής και ερευνητές ερευνητικών οργανισμών της αλλοδαπής.» Δρ. Αριστείδης Προσπαθόπουλος, Ε.Λ.Ε. Α΄, ΕΛ.ΚΕ.Θ.Ε.