Αρχική Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού με τίτλο: «Ρυθμίσεις για την Ψηφιακή Εκπαιδευτική Πύλη και το Ψηφιακό Φροντιστήριο...ΜΕΡΟΣ Α’ Ψηφιακός εκσυγχρονισμός εκπαίδευσης, επίλυση θεμάτων σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης, ρύθμιση ζητημάτων της Γενικής Γραμματείας Θρησκευμάτων, του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής και της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης (άρθρα 1-75)Σχόλιο του χρήστη Θανάσης Μιτζιφίρης | 14 Ιουλίου 2024, 13:03
Καλησπέρα σε όλες και όλους, Τα Εργαστηριακά Κέντρα αποτελούν ένα μοντέλο οικονομίας κλίμακας και εξισορροπούν την οικονομική αδυναμία του Ελληνικού κράτους, κάθε Επαγγελματικό Λύκειο/ΣΑΕΚ να έχει τα δικά του εργαστήρια. Το μεγαλύτερο πλήγμα για την λειτουργία των ΕΚ στον νόμο 5082/2024 είναι η κατάργηση Υπεύθυνων Τομέων, αφού: 1. Αναλάμβαναν τον συντονισμό εργαστηριακών ασκήσεων/συντηρήσεων/επισκευών σε όλες τις βάρδιες λειτουργίας των Ε.Κ. (1 άτομο που συντονίζει και όχι πχ. 2 Υπεύθυνοι Τομέα ΕΠΑΛ που προκύπτει με τον νέο νόμο), 2. Αναλάμβαναν επιπρόσθετα τον ρόλο του Υπεύθυνου Εργαστηρίου, όταν δεν βρισκόταν ενδιαφερόμενος. Συνήθως τα μισά εργαστήρια ήταν «ορφανά» από Υπεύθυνο Εργαστηρίου και τα αναλάμβανε ο αντίστοιχος Υπεύθυνος Τομέα. 3. Είχαν 4ετή θητεία, που σημαίνει ότι μπορούσαν να σχεδιάσουν και υλοποιήσουν ως μέλη της Διοίκησης του ΕΚ, μακροπρόθεσμο πλάνο για τον εκσυγχρονισμό και αναβάθμιση των εργαστηρίων. 4. Με την προϋπόθεση ότι αναλάμβαναν τον Τομέα της ειδικότητάς τους, εξασφαλιζόταν η εκπροσώπηση όλων των ειδικοτήτων στην Διοίκηση του ΕΚ. Αν πχ. σε ένα ΕΚ ο Διευθυντής και οι δυο Υποδιευθυντές είναι ειδικοτήτων Πληροφορικής, Νοσηλευτικής & Οικονομίας Διοίκησης, ποια θα είναι η συνεισφορά τους στην λειτουργία/συντήρηση/αναβάθμιση εργαστηρίων Μηχανολογικού ή Ηλεκτρολογικού Τομέα; 5. Σε εργαστήρια που θα υλοποιείται το 4ο μεταλυκειακό έτος μαθητείας, θα δημιουργηθεί κενό στον συντονισμό επόπτη μαθητείας και διδασκόντων. Η πρόταση της προσθήκης των Υπεύθυνων Εργαστηρίων στην Διοίκηση των ΕΚ, είναι στην σωστή κατεύθυνση, ωστόσο προτείνω: • Θητεία Υπεύθυνων εργαστηρίων, τα 4 έτη (για μόνιμους εκπαιδευτικούς, ενώ για αναπληρωτές αναγκαστικά 1 έτος), ώστε ως μέλη της ομάδας διοίκησης να υλοποιήσουν το πλάνο που έχει σχεδιαστεί. • Δημιουργία κινήτρων για να γίνει κάποιος Υπεύθυνος Εργαστηρίου. Κίνητρα οικονομικά ή μείωσης διδακτικού ωραρίου ή και τα δυο, αφού θα αποτελεί μέλος της Διοίκησης (συμφωνώ με την πρόταση του Κου Παλιούρα για μείωση 3 ωρών χωρίς το όριο των 18 ωρών). • Διασφάλιση της διαδικασίας, ώστε να μην υπάρχει εργαστήριο χωρίς Υπεύθυνο (εξαιρετικά δύσκολο – δεν έχω να προτείνω κάτι ρεαλιστικό). • Αποκλειστική διάθεση στα εργαστήρια του ΕΚ και παραμονή καθ’ όλο το εργασιακό ωράριο • Σαφής καθορισμός για ύπαρξη συλλόγου διδασκόντων όπου θα μπορεί να έχει παιδαγωγικό ρόλο και διαχείριση περιστατικών, ειδικά για ΕΚ που δεν συστεγάζονται με ΕΠΑΛ. Πεποίθησή μου είναι ότι η μη ύπαρξη Υπευθύνων Τομέων στα ΕΚ, δημιουργεί περισσότερα προβλήματα απ’ όσα τελικά προσπαθεί να λύσει. Προσπαθούμε να βρούμε λύσεις και να κάνουμε προτάσεις για το πως είναι εφικτό να βρεθούν κίνητρα ώστε κάποιος να είναι Υπεύθυνος Εργαστηρίου και πως θα συντονίζονται όλα τα εργαστήρια ίδιων Τομέων. Ειδικά με την προώθηση της μαθητείας (4ο μεταλυκειακό έτος μαθητείας, το οποίο είναι επιτακτική ανάγκη να προχωρήσει επιτέλους στην χώρα μας), οι Υπεύθυνοι Τομέα θα μπορούσαν να αναλάβουν κάποιο ρόλο και στην υλοποίηση της μαθητείας. Για όλους αυτούς τους λόγους προτείνω την επαναφορά του θεσμού του Υπεύθυνου Τομέα στα ΕΚ ή την αναδιαμόρφωσή του πχ. σε Συντονιστή Τομέων και Μαθητείας στα ΕΚ. Θανάσης Μιτζιφίρης Διευθυντής 1ου ΕΚ Δυτικής Αττικής