Αρχική Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού με τίτλο: «Ρυθμίσεις για την Ψηφιακή Εκπαιδευτική Πύλη και το Ψηφιακό Φροντιστήριο...ΜΕΡΟΣ Γ’ ΕΞΟΥΣΙΟΔΟΤΙΚΕΣ – ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΕΣ –ΚΑΤΑΡΓΟΥΜΕΝΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ (άρθρα 90-107)Σχόλιο του χρήστη ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΔΙΔΑΚΤΟΡΩΝ Ε.ΔΙ.Π .ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ Α.Ε.Ι. | 14 Ιουλίου 2024, 16:09
ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΔΙΔΑΚΤΟΡΩΝ Ε.ΔΙ.Π. ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ Α.Ε.Ι. «Αίτημα για την εξέλιξη των Διδακτόρων Ε.ΔΙ.Π. σε μέλη Δ.Ε.Π., ύστερα από κρίση» Αξιότιμε κ Υπουργέ Αξιότιμοι κ. Βουλευτές, Εμείς οι Διδάκτορες Ε.ΔΙ.Π. των ελληνικών Α.Ε.Ι. αποτελούμε μία ιδιότυπη κατηγορία ακαδημαϊκού προσωπικού, που δεν αναγνωρίζεται διεθνώς, μολονότι οι περισσότεροι διαθέτουμε, εκτός από διδακτορικά μας διπλώματα, μεταδιδακτορικές έρευνες, δημοσιεύσεις, αυτοδύναμο διδακτικό και ερευνητικό έργο, συμμετοχή σε διεθνή ερευνητικά προγράμματα και συνέδρια. Παρόλα αυτά, είμαστε εγκλωβισμένοι στη στασιμότητα, χωρίς προοπτικές εξέλιξης στο Πανεπιστήμιο που υπηρετούμε. Με αφοσίωση και με παραμερισμό των προσωπικών στόχων έως τώρα, με τις καθημερινές και επίπονες θυσίες που η επίτευξη της ακαδημαϊκότητας προϋποθέτει, πολλοί διδάκτορες Ε.ΔΙ.Π. διαπρέπουν στη διεθνή έρευνα, παρέχοντας συγχρόνως σημαντικό έργο στην ελληνική Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Ουσιαστικά, επιστημονικό προσωπικό παραμένει εγκλωβισμένο σε θέσεις χωρίς εξέλιξη (δηλαδή χωρίς τη δυνατότητα να προσφέρει ακόμα παραπάνω), ενόσω η διδασκαλία και έρευνα στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση συνεχίζονται απαιτητικά και σε διαρκώς αυξανομένους και υψηλούς ρυθμούς. Όπως όλοι γνωρίζουν, σε κανένα τομέα του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα δεν συμβαίνει αυτό, επομένως πρόκειται για μία σημαντική ασυμμετρία, μία επώδυνη στρέβλωση, που πλήττει τόσο ηθικά όσο και λειτουργικά τα πανεπιστημιακά μας ιδρύματα. Ουσιαστικά, εμείς οι διδάκτορες Ε.ΔΙ.Π. επιζητούμε τη θεσμική αναγνώριση στο έργο που ΗΔΗ ΕΠΙΤΕΛΟΥΜΕ. Μία ρύθμιση που θα επιτρέπει στους διδάκτορες Ε.ΔΙ.Π. να εξελιχθούν στη βαθμίδα του Επίκουρου Καθηγητή, κατόπιν κρίσης, θα καλύψει κενά των μελών Δ.Ε.Π., που δεν μπορούν να καλυφθούν με νέες προσλήψεις. Όπως καθίσταται πρόδηλο, το αίτημα απέχει μακράν από το να είναι συντεχνιακό. Τουναντίον, αποτελεί αμιγώς ζήτημα ακαδημαϊκής τάξης και ορθής πανεπιστημιακής λειτουργίας, και μάλιστα με ιδιαίτερα σοβαρές νομικές παραμέτρους που άπτονται και των συνταγματικών επιταγών της ισότητας και της αναλογικότητας. Η μη λύση του προβλήματός μας μάς εξωθεί αναπόδραστα στη λύση του «brain drain», ακολουθώντας το παράδειγμα εκατοντάδων επιστημόνων, που συρρέουν σε πανεπιστημιακά ιδρύματα του εξωτερικού. Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω καθώς και: 1. Το άρθρο 2 παρ. 1 του Συντάγματος σύμφωνα με το οποίο «Κάθε ανθρώπινο όν έχει λοιπόν αυτοτελή αξία, η οποία χρήζει ιδιαίτερου σεβασμού από την κρατική εξουσία και κατά τούτο δεν γίνονται ανεκτές διακρίσεις κατά την εφαρμογή μίας ρύθμισης, η οποία σκοπεί στην υλοποίηση της συνταγματικής αυτής επιταγής.» 2. Το άρθρο 4 παρ. 1 του Συντάγματος που καθιερώνει την αρχή της ισότητας και ορίζει «την ομοιόμορφη μεταχείριση των προσώπων που τελούν κάτω από τις ίδιες συνθήκες και ο οποίος δεσμεύει άπαντα τα συντεταγμένα όργανα της Πολιτείας….» 3. Το άρθρο 14 της Ευρωπαϊκής Σύμβασης των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, σύμφωνα με το οποίο «απαγορεύεται κάθε είδους διάκριση, ακόμα και στον επαγγελματικό χώρο», έχοντας μάλιστα το εν λόγω άρθρο, σύμφωνα με το άρθρο 28 παρ. 1 Συντ., αυξημένη τυπική ισχύ έναντι των κοινών νόμων 4. Τα γεγονός ότι τα μέλη του κλάδου Ε.ΔΙ.Π. παράγουμε διδακτικό και ερευνητικό έργο υψηλών απαιτήσεων στα Α.Ε.Ι. και δεν μας αναγνωρίζεται θεσμικά η δυνατότητα μεταβολής/ανέλιξης της ακαδημαϊκής μας ιδιότητας, κατόπιν κρίσης, σε εκείνη των μελών Δ.Ε.Π. 5. Την προοπτική της ενίσχυσης του αριθμού των μελών Δ.Ε.Π. των Πανεπιστημίων με την εξέλιξή μας, κατόπιν κρίσης, από Ε.ΔΙ.Π. σε Δ.Ε.Π.. 6. Το γεγονός ότι στον παρελθόν έχουν πραγματοποιηθεί παρόμοιες νομοθετικές ρυθμίσεις για την εξέλιξη των Διδακτόρων Ε.ΔΙ.Π. σε Δ.Ε.Π. (βλ. ενδεικτικά ν. 1268/1982, ν. 2597/1997, ω. 3027/2002), σε συνάρτηση με τις αρχές της ισότητας και της αναλογικότητας ΑΙΤΟΥΜΑΣΤΕ την άμεση νομοθετική ρύθμιση στο ως άνω Νομοσχέδιο για την Ακαδημία Αθηνών, μία ρύθμιση η οποία να προβλέπει ότι «τα υπηρετούντα μέλη Ε.ΔΙ.Π. που διαθέτουν τα απαραίτητα ακαδημαϊκά προσόντα σύμφωνα με το άρθρο 14 του ν. 1268/1982 (Α' 87), όπως αυτό ίσχυε κατά τη δημοσίευση του ν. 4009/2011 (Α' 195), δύνανται να ενταχτούν με βάση το γνωστικό τους αντικείμενο σε μόνιμη προσωποπαγή θέση Επίκουρου Καθηγητή, ύστερα από κρίση. Σε περίπτωση θετικής κρίσης το υπηρεσιακό καθεστώς και οι δυνατότητες περαιτέρω εξέλιξης των ενταχθέντων καθορίζονται από τα ισχύοντα για τα υπηρετούντα μέλη Δ.Ε.Π. Σε περίπτωση αρνητικής κρίσης, ο υποψήφιος διατηρεί τη θέση την οποία κατείχε, δύναται δε να υποβάλλει εκ νέου αίτηση για ένταξη σε προσωποπαγή θέση Επίκουρου Καθηγητή, ύστερα από εύλογο χρονικό διάστημα που θα κρίνει το υπουργείο από την προηγούμενη αρνητική κρίση. Με τιμή, Πρωτοβουλία Διδακτόρων Ε.ΔΙ.Π. ελληνικών Α.Ε.Ι.