Αρχική Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού με τίτλο: «Ρυθμίσεις για την Ψηφιακή Εκπαιδευτική Πύλη και το Ψηφιακό Φροντιστήριο...ΜΕΡΟΣ Α’ Ψηφιακός εκσυγχρονισμός εκπαίδευσης, επίλυση θεμάτων σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης, ρύθμιση ζητημάτων της Γενικής Γραμματείας Θρησκευμάτων, του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής και της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης (άρθρα 1-75)Σχόλιο του χρήστη ΙΑΚΩΒΟΣ ΜΑΣΤΡΟΓΙΑΝΝΗΣ | 15 Ιουλίου 2024, 13:46
Α. Σύμφωνα με την παράγραφο 3β του άρθρου 3 του Σχεδίου Νόμου, οι εκπαιδευτικοί που υπηρετούν στο Ψηφιακό Φροντιστήριο θα λαμβάνουν δύο (2) μονάδες ανά έτος για τη διδακτική τους υπηρεσία, χωρίς ανώτατο όριο. Αυτή η ρύθμιση έρχεται σε πλήρη αντίθεση με την υφιστάμενη νομοθεσία, καθώς: 1. Για τη Διδακτική Εμπειρία ενός εκπαιδευτικού: o Σύμφωνα με την παρ. 3 υποπαρ. α) του άρθρου 33 του Ν. 4823/2021, η διδακτική εμπειρία μοριοδοτείται με μία (1) μονάδα ανά διδακτικό έτος, με μέγιστο όριο τις εννέα (9) μονάδες. 2. Για την Διοικητική- Υποστηρικτική και την Διδακτική Εμπειρία ενός Διευθυντή σχολικής μονάδας o Σύμφωνα με την παρ. 3 υποπαρ. ε) του άρθρου 33 του Ν. 4823/2021 η Διοικητική-Υποστηρικτική εμπειρία μοριοδοτείται με 1,50 μονάδες ανά έτος και έως έξι (6) μονάδες κατ’ ανώτατο όριο και o Σύμφωνα με την παρ. 3 υποπαρ. α) του άρθρου 33 του Ν. 4823/2021, η διδακτική εμπειρία μοριοδοτείται με μία (1) μονάδα ανά διδακτικό έτος, με μέγιστο όριο τις εννέα (9) μονάδες. 3. Για το Συμβουλευτικό - Καθοδηγητικό Έργο και την Διδακτική Εμπειρία ενός Συμβούλου Εκπαίδευσης: o Σύμφωνα με την παρ. 3 υποπαρ. δ) του άρθρου 33 του Ν. 4823/2021, η υπηρεσία των Συμβούλων Εκπαίδευσης μοριοδοτείται με 0,50 μονάδες ανά έτος και έως δύο (2) μονάδες κατ’ ανώτατο όριο. και o Σύμφωνα με το άρθρ.4 του Ν. 4823/2021, η διδακτική εμπειρία μοριοδοτείται με μηδέν (0) μονάδα ανά διδακτικό έτος. Η εν λόγω ρύθμιση για τους εκπαιδευτικούς του Ψηφιακού Φροντιστηρίου υποβαθμίζει το έργο των Συμβούλων Εκπαίδευσης, αλλά και όλων των εκπαιδευτικών δημιουργώντας αδικίες και ανισότητες. Συγκεκριμένα, διαπιστώνεται ότι: • μοριοδοτείται η υπηρεσία των 9 διδακτικών ωρών των εκπαιδευτικών του Ψηφιακού Φροντιστηρίου με 2 μονάδες ανά έτος και χωρίς ανώτατο όριο, ενώ ένας εκπαιδευτικός με 23 ώρες διδασκαλίας και πολλές ώρες εργασίας για τη διόρθωση ασκήσεων, εργασιών και διαγωνισμάτων, μοριοδοτείται με 1 μονάδα ανά έτος και με μέγιστο όριο τις 9 μονάδες, • ένας Σύμβουλος Εκπαίδευσης μοριοδοτείται με 0,50 μονάδες ανά έτος και έως δύο (2) μονάδες κατ’ ανώτατο όριο, ενώ οι εκπαιδευτικοί του Ψηφιακού Φροντιστηρίου με 2 μονάδες ανά έτος χωρίς όριο Β. Σύμφωνα με την παράγραφο 3γ του άρθρου 3 του Σχεδίου Νόμου: Οι ως άνω αποσπώμενοι εκπαιδευτικοί επιλέγονται με βάση συγκεκριμένα προσόντα, όπως η εμπειρία, η επιστημονική κατάρτιση στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση, οι επικοινωνιακές δεξιότητες και η προσωπικότητά τους, από τριμελή επιτροπή, η οποία συγκροτείται προς τον σκοπό αυτό με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Πρωτοβάθμιας, Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής. Η παραπάνω μοριοδότηση είναι ασαφής και αόριστη. Αυτό δημιουργεί ανησυχίες για την αμεροληψία και την αξιοκρατία της διαδικασίας. Προτείνουμε τον συγκεκριμένο ορισμό κριτηρίων επιλογής. Γ. Σύμφωνα με την παράγραφο 8 του άρθρου 3 του Σχεδίου Νόμου: Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, ύστερα από εισήγηση του Ι.Ε.Π., δύναται να επεκτείνεται η εφαρμογή της ψηφιακής εκπαίδευσης και σε άλλες τάξεις σχολικών μονάδων όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης και σε επιπλέον μαθήματα, να τροποποιούνται τα μαθήματα….. Η παραπάνω αναφορά χρειάζεται να αφορά σαφώς στο Ψηφιακό Φροντιστήριο και όχι στην ψηφιακή εκπαίδευση για την οποία χρειάζεται να προστατέψουμε την δια ζώσης εφαρμογή της. Δ. Όσον αφορά το άρθρο 5 περί «Αυτόνομες τάξεις Γυμνασίου σε απομακρυσμένες – ορεινές περιοχές – Προσθήκη παρ.4Α, 4Β και 4Γ στο άρθρο 5 ν. 1566/1985», βλέπουμε τη δημιουργία αυτόνομων τάξεων σε απομακρυσμένες περιοχές. Ωστόσο, ανησυχία μας προκαλεί το γεγονός ότι προβλέπεται η ψηφιακή συμπλήρωση διδασκαλίας μαθημάτων, καθώς υπάρχει κίνδυνος να μετατραπούν οι τάξεις αυτές σε αμιγώς ψηφιακές για διάφορους λόγους. Θεωρούμε ότι πρέπει να προβλεφθούν ασφαλιστικές δικλίδες, ώστε να μη συμβεί κάτι τέτοιο. Στην ίδια κατεύθυνση, θεωρούμε ότι καλό θα ήταν να δοθούν όσο το δυνατόν περισσότερα κίνητρα σε εκπαιδευτικούς που θα στελεχώσουν τις συγκεκριμένες τάξεις, καθώς οι δυσμενείς συνθήκες (μετακινήσεις, διαμονή κ.λπ.) δρουν ανασταλτικά. Ε. Σύμφωνα με το Άρθρο 10 περί Παιδαγωγικής ευθύνης Συμβούλων Εκπαίδευσης Σχεδίου Νόμου, οι Σ.Ε. είναι δυνατόν να αναλαμβάνουν την παιδαγωγική ευθύνης σχολείων εκτός της Διεύθυνσης Εκπαίδευσης που έχουν έδρα αλλά και παιδαγωγική ευθύνη μίας ενότητας σχολικών μονάδων της έτερης βαθμίδας από εκείνη, στην οποία υπάγεται η θέση Συμβούλου Εκπαίδευσης, την οποία καταλαμβάνει. Με την παραπάνω τροποποίηση με την οποία ανατίθεται η παιδαγωγική ευθύνη σχολικών μονάδων της έτερης βαθμίδας, φαίνεται να αντιμετωπίζεται η ανάθεση σχολείων με μη παιδαγωγικούς όρους και η ευρύτερη ανάθεση σχολείων πέραν της έδρας, για λόγους ισοκατανομής σχολείων που δεν έχει εξασφαλιστεί από την κατανομή των θέσεων των Σ.Ε. Η αρμοδιότητα της υποστήριξης των σχολείων είναι εξαιρετικά σημαντική, κάθε βαθμίδα έχει ιδιαίτερα προβλήματα και προϋποθέτει εξειδίκευση που για να τα γνωρίζει ένα Σ.Ε. θα πρέπει να την έχει υπηρετήσει. Επιπλέον ενώ οι Σ.Ε. συνεχίζουν να ανήκουν σε μία Διεύθυνση Εκπαίδευσης φαίνεται μέσω αυτής της διάταξης να αναλαμβάνουν την ευθύνη σχολικών μονάδων σε επίπεδο Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης. Σε κάθε περίπτωση θέλουμε να τονίσουμε ότι η παιδαγωγική υποστήριξη κάθε σχολικής μονάδας χρειάζεται πρώτα από όλα, επίσκεψη κατά τόπο. Ως εκ τούτου πρέπει να προβλέπονται έξοδα μετακινήσεων χωρίς περιορισμούς χιλιομετρικών αποστάσεων.