• Η Ε.Σ.Α.μεΑ. λαμβάνοντας υπόψη: • την παρ. 6 του Άρθρου 21 του Συντάγματος της χώρας, σύμφωνα με την οποία «τα άτομα με αναπηρίες έχουν δικαίωμα να απολαμβάνουν μέτρων που εξασφαλίζουν την αυτονομία, την επαγγελματική ένταξη και τη συμμετοχή τους στην κοινωνική, οικονομική και πολιτική ζωή της Χώρας», συνταγματικές επιταγές και απαιτήσεις της εθνικής μας νομοθεσίας, όπως : • τον ν.4488/2017, ο οποίος αναφέρει στο άρθρο 68 «Νομοπαραγωγική διαδικασία, ανάλυση συνεπειών ρυθμίσεων και παραγωγή επίσημων στατιστικών για τα ΑμεΑ» τα εξής: «1. Κατά το στάδιο της νομοπαραγωγικής διαδικασίας τα αρμόδια όργανα συνεκτιμούν τα δικαιώματα των ΑμεΑ, όπως αυτά περιγράφονται στη Σύμβαση και κατά τη διάρκεια της κατάρτισης σχεδίων νόμου, συνεργάζονται με το Συντονιστικό Μηχανισμό του άρθρου 69 και με το Κεντρικό Σημείο Αναφοράς του άρθρου 70 και τελούν σε διαβούλευση με αναγνωρισμένες αντιπροσωπευτικές οργανώσεις του αναπηρικού κινήματος, με άτομα και με ομάδες ατόμων που έχουν εύλογο ενδιαφέρον για τα δικαιώματα των ΑμεΑ [...]» • τον ν.4074/2012 (ΦΕΚ 88 Α΄/11.04.2012), με τον οποίο η χώρα μας κύρωσε τη Διεθνή Σύμβαση για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία μαζί με το προαιρετικό πρωτόκολλο που τη συνοδεύει, γεγονός που συνεπάγεται την εφαρμογή της σε ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο, προτείνει ανά άρθρο του παρόντος σχεδίου νόμου τις ακόλουθες τροποποιήσεις και συμπληρώσεις: Άρθρο 2 Αντικείμενο Αντικείμενο του παρόντος Μέρους αποτελούν: α) […] δ) η ενίσχυση του μόνιμου προσωπικού των «Σ.Μ.Ε.Α.Ε.» (Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης) και η διεύρυνση της κατ’ οίκον εκπαίδευσης σε δομές υγείας. Άρθρο 3 Ψηφιακή Εκπαιδευτική Πύλη – Ψηφιακό Φροντιστήριο – Προσθήκη άρθρου 26Α στον ν. 4368/2016 Σε αυτό το άρθρο θεωρούμε πολύ θετική τη διάταξη της παρ. 2 σχετικά με την εφαρμογή ψηφιακού φροντιστηρίου στη Δ΄ τάξη του Ενιαίου Ειδικού Επαγγελματικού Γυμνασίου–Λυκείου(ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.Λ.), αλλά πρέπει να γίνει αναφορά στο ότι η ηλεκτρονική αυτή εφαρμογή θα πληροί της προδιαγραφές προσβασιμότητας για άτομα με αναπηρία. Για τον λόγο αυτό προτείνεται η διόρθωση/συμπλήρωση της παρ.1, ως εξής: Στον ν. 4368/2016 (Α’ 21), μετά από το άρθρο 26, προστίθεται άρθρο 26Α ως εξής: «Άρθρο 26Α Ψηφιακή Εκπαιδευτική Πύλη – Ψηφιακό Φροντιστήριο 1. Δημιουργείται κεντρική ηλεκτρονική εφαρμογή η οποία είναι προσβάσιμη μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης «gov.gr». Η ηλεκτρονική εφαρμογή του πρώτου εδαφίου πληροί όλες τις προδιαγραφές προσβασιμότητας για άτομα με αναπηρία, λειτουργεί ως πύλη ψηφιακού και υπηρεσιών σύγχρονης και ασύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση και αναπτύσσεται και λειτουργεί στο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.) για λογαριασμό του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού. […] Άρθρο 4 Επαγγελματικός προσανατολισμός στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση – Προσθήκη άρθρου 26Β στον ν. 4368/2016. Θωρούμε πολύ σημαντική τη μεταρρύθμιση του άρθρου 4. Ωστόσο, υπάρχουν τα εξής σημαντικά αρνητικά: 1.Η υπηρεσία του επαγγελματικού προσανατολισμού θα παρέχεται από ιδιωτικούς φορείς και όχι από το δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα, με ότι αυτό συνεπάγεται τόσο για τα δημόσια οικονομικά, όσο, κυρίως, για την πιθανή κατευθυνόμενη ζήτηση σε επαγγέλματα ή τομείς. 2.Δεν αναφέρεται πουθενά στο άρθρο και στον νόμο εάν θα είναι ΔΩΡΕΑΝ η παροχή της υπηρεσίας του επαγγελματικού προσανατολισμού ή εάν θα επιβαρύνουν οικονομικά τους μαθητές/μαθήτριες και τις οικογένειές τους. Πρέπει να αναφέρεται ξεκάθαρα ότι η υπηρεσία ατομικής συμβουλευτικής επαγγελματικού προσανατολισμού διενεργείται ΔΩΡΕΑΝ σε κάθε μαθητή/μαθήτρια που θα την λάβει, λαμβάνοντας υπόψη και τις ιδιαίτερες εκπαιδευτικές ανάγκες κάθε μαθητή/μαθήτριας, αλλά και την αναπηρία κάθε μαθητή/μαθήτριας ως προς την εξατομίκευση της παροχής της υπηρεσίας. Προτείνεται η διόρθωση/συμπλήρωση του άρθρου 4, ως εξής: Στον ν. 4368/2016 (Α’ 21), μετά από το άρθρο 26Α, προστίθεται άρθρο 26Β ως εξής: «Άρθρο 26Β Επαγγελματικός προσανατολισμός μαθητών Α’ τάξης Λυκείου 1.Δημιουργείται ηλεκτρονική εφαρμογή, η οποία πληροί όλες τις προδιαγραφές προσβασιμότητας για άτομα με αναπηρία και είναι προσβάσιμη μέσω της ΕνιαίαςΨηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης «gov.gr», με σκοπό τηv παροχή υπηρεσιών ατομικής συμβουλευτικής επαγγελματικού προσανατολισμού σε μαθητές του Λυκείου. Η εφαρμογή αναπτύσσεται και λειτουργεί στον «Εθνικό Οργανισμό Πιστοποίησης Προσόντων και Επαγγελματικού Προσανατολισμού» (Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.) για λογαριασμό του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού. 2. Δικαίωμα πρόσβασης στις ανωτέρω υπηρεσίες επαγγελματικού προσανατολισμού έχουν οι μαθητές της Α’ τάξης του Γενικού Λυκείου (ΓΕ.Λ.) ή του Επαγγελματικού Λυκείου(ΕΠΑ.Λ.) ή του Ενιαίου Ειδικού Επαγγελματικού Γυμνασίου – Λυκείου (ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.Λ.), καθώς και οι μαθητές της Α’ και Β’ τάξης των Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. με στόχο να διαπιστωθούν οι κλίσεις και δεξιότητές τους, οι οποίες είναι χρήσιμες, ώστε να διαχειρίζονται οι ίδιοι τα θέματα της προσωπικής και επαγγελματικής τους ανάπτυξης. Η πρόσβαση κάθε χρήστη διασφαλίζεται με τη χρήση ατομικών κωδικών εισόδου μέσω αυθεντικοποίησης των διαπιστευτηρίων, που διαθέτει στον κατάλογο μελών του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου (Π.Σ.Δ.). 3. Η υπηρεσία ατομικής συμβουλευτικής επαγγελματικού προσανατολισμού διενεργείται δωρεάν κάθε σχολικό έτος από τις αρχές Σεπτεμβρίου έως το τέλος Νοεμβρίου και περιλαμβάνει δύο (2) μέρη. […] 7. Ο Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. αναλαμβάνει τον τεχνικό σχεδιασμό, την υλοποίηση της ειδικής εφαρμογής, τη διασφάλιση της προσβασιμότητας της εφαρμογής σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα για χρήστες με αναπηρία, καθώς και την οργάνωση των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, περιλαμβανομένων όσων αφορούν την αναπηρία ή /και χρόνια πάθηση ή πιθανών ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών ή εύλογων προσαρμογών που χρειάζεται κάθε μαθητής/μαθήτρια και άλλων δεδομένων από κάθε πηγή, την τήρηση υπό συνθήκες που διασφαλίζουν την ακεραιότητα, την εμπιστευτικότητα και τη διαθεσιμότητα των δεδομένων και κάθε άλλο θέμα που αφορά στην ομαλή λειτουργία της εφαρμογής. […] Άρθρο 5 Αυτόνομες τάξεις Γυμνασίου σε απομακρυσμένες – ορεινές περιοχές – Προσθήκη παρ. 4Α, 4Β και 4Γ στο άρθρο 5 ν. 1566/1985 Θεωρούμε πολύ σημαντική την πρόβλεψη του άρθρου 5 σχετικά με τη δυνατότητα λειτουργίας αυτόνομης τάξης Γυμνασίου σε απομακρυσμένες – ορεινές περιοχές. Ωστόσο πρέπει να προβλεφθεί ακριβώς η ίδια δυνατότητα και για μαθητές και μαθήτριες με αναπηρία σε απομακρυσμένες- ορεινές περιοχές που φοιτούν στο Δημοτικό, και γενικά για μαθητές και μαθήτριες με αναπηρία για όσο φοιτούν στην υποχρεωτική εκπαίδευση. (π.χ. στο Διδυμότειχο, όπου για 5η χρονιά δεν θα λειτουργήσει το Ειδικό Δημοτικό Σχολείο λόγω μη συμπλήρωσης του απαιτούμενου αριθμού μαθητών, με συνέπεια μαθητές να κάνουν δεκάδες χιλιόμετρα και να πηγαίνουν στην Ορεστιάδα, ενώ μαθητές από τον ορεινό όγκου του Διδυμοτείχου δεν πηγαίνουν σχολείο ή πολλές περιπτώσεις μαθητών/μαθητριών με αναπηρία στην νησιωτική χώρα που είτε δεν πηγαίνουν στο σχολείο είτε οι οικογένειές τους εξαναγκάζονται σε εσωτερική μετανάστευση στην ίδια τους την χώρα) Άρθρο 6 Συνδρομή των αποδεκτών αναφορών της ειδικής ψηφιακής πλατφόρμας για την αντιμετώπιση της ενδοσχολικής βίας και των φαινομένων εκφοβισμού από Ειδικούς Συμβούλους - Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 8 ν. 5029/2023 Όταν το θύμα ενδοσχολικής βίας ή εκφοβισμού είναι άτομο με χρόνια πάθηση, νοητική αναπηρία, αυτισμό κ.α., πιθανόν να χρειάζεται και η συνδρομή πιο εξειδικευμένων ειδικών επιστημόνων. Για τον λόγο αυτό προτείνεται να διαμορφωθεί η συγκεκριμένη διάταξη ως εξής: Στο τέλος της παρ. 1 του άρθρου 8 του ν. 5029/2023 (Α’ 55), περί αρμοδίων οργάνων εξέτασης αναφορών και περιστατικών ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού, προστίθενται νέα εδάφια τέταρτο και πέμπτο και η παρ. 1 διαμορφώνεται ως εξής: «1. Αποδέκτες των αναφορών για περιστατικά εκφοβισμού και ενδοσχολικής βίας σε επίπεδο Διεύθυνσης Εκπαίδευσης είναι οι τετραμελείς ομάδες δράσης που συνιστώνται σύμφωνα με το άρθρο 10, οι οποίες αναπτύσσουν, με τη συμμετοχή ειδικών επιστημόνων και ειδικότερα παιδοψυχιάτρων, ψυχολόγων, κοινωνικών λειτουργών κ.α., δράσεις υποστηρικτικές και επιμορφωτικές, ενώ ασκούν εποπτεία σχετικά με τον χειρισμό των υποθέσεων σε επίπεδο σχολικής μονάδας. Άρθρο 7 Εκστρατείες ενημέρωσης για την πρόληψη και την αντιμετώπιση της ενδοσχολικής βίας - Δράσεις για τη διαχείριση των αναφορών στην ειδική ψηφιακή πλατφόρμα - Προσθήκη περ. στ) στο άρθρο 3 του ν. 5029/2023 Θεωρούμε σημαντικό σε αυτό το άρθρο, στις εκστρατείες ενημέρωσης για την πρόληψη και την αντιμετώπιση της ενδοσχολικής βίας, να συμπεριληφθεί και η επιμόρφωση σε ζητήματα αναπηρίας, δεδομένου ότι τα παιδιά με αναπηρίες που φοιτούν στη Γενική Εκπαίδευση είναι συχνά θύματα εκφοβισμού. Για τον λόγο αυτό προτείνεται η διαμόρφωση της συγκεκριμένης διάταξης ως εξής: Στο άρθρο 3 του ν. 5029/2023 (Α΄55), περί δράσεων και προγραμμάτων πρόληψης και αντιμετώπισης περιστατικών ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού, προστίθεται περ. στ) ως εξής: «στ) την υλοποίηση από φορείς του δημοσίου τομέα της περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (Α΄143) ή από ιδιωτικούς φορείς εκστρατειών ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης της εκπαιδευτικής κοινότητας για την ενδοσχολική βία και τον εκφοβισμό, στην επιμόρφωση σε ζητήματα αναπηρίας, καθώς και τη διαχείριση των αναφορών στην ειδική ψηφιακή πλατφόρμα του άρθρου 6 του παρόντος. […] Άρθρο 13 Αρμοδιότητες της Διοικούσας Επιτροπής Προτύπων και Πειραματικών Σχολείων ως προς τον καθορισμό του αριθμού των μαθητών – Τροποποίηση περ. στ) παρ. 3 άρθρου 14 του ν. 4692/2020 Θα πρέπει να προστεθεί στις αρμοδιότητες της Επιτροπής Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων και η αρμοδιότητα της διασφάλισης της προσβασιμότητας αυτών των σχολικών μονάδων (σε ανωδομές, υποδομές και εκπαιδευτικό υλικό που χρησιμοποιείται), συμπεριλαμβανομένων των απαραίτητων εύλογων προσαρμογών και στα εργαστήρια των σχολείων αυτών. Άρθρο 18 Διορισμός μόνιμων εκπαιδευτικών, μελών Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού – Τροποποίηση παρ. 5 άρθρου 62 ν. 4589/2019 Θεωρούμε θετική τη διάταξη σύμφωνα με την οποία ο χρόνος απόσπασης λογίζεται ως χρόνος υπηρέτησης του εκπαιδευτικού στην οργανική του θέση, το οποίο αποτελούσε και διαρκές αίτημα της Ε.Σ.Α.μεΑ. Ωστόσο προτείνεται, να ισχύει το ίδιο ποσοστό αναπηρίας τόσο για τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς Ε.Ε.Π. και Ε.Β.Π., όσο και για τους/τις συζύγους και για τους γονείς (βιολογικούς και θετούς) ατόμων με αναπηρία με ποσοστό από εξήντα επτά τοις εκατό (67%) και άνω, ανεξαρτήτως παθήσεως. Επιπρόσθετα, για λόγους ισονομίας, η εν λόγω διάταξη θα πρέπει να έχει αναδρομική ισχύ. Ως εκ τούτου προτείνεται η εξής διατύπωση της παραγράφου: «Οι νεοδιοριζόμενοι εκπαιδευτικοί ή μέλη Ε.Ε.Π. και Ε.Β.Π. που ανήκουν στις ειδικές κατηγορίες μετάθεσης της παρ. 1 του άρθρου 13 του π.δ. 50/1996 (Α’ 45) ή του άρθρου 8 του π.δ. 56/2001 (Α’ 47), αντίστοιχα, καθώς και όσοι έχουν, οι ίδιοι ή οι σύζυγοί τους, ποσοστό αναπηρίας εξήντα επτά τοις εκατό (67%) και άνω, ανεξαρτήτως παθήσεως ή είναι βιολογικοί ή θετοί γονείς τέκνων με αναπηρία εξήντα επτά τοις εκατό (67%) και άνω, ανεξαρτήτως παθήσεως, δύνανται να αποσπώνται, με απόφαση του αρμόδιου οργάνου ύστερα από γνώμη των οικείων υπηρεσιακών συμβουλίων, κατόπιν προσκόμισης πιστοποιητικού Κέντρου Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕ.Π.Α.) που αποδεικνύει τα ανωτέρω. Για τους σκοπούς της παρούσας, ο χρόνος απόσπασης λογίζεται ως χρόνος υπηρέτησης του εκπαιδευτικού στην οργανική του θέση. Η εν λόγω διάταξη έχει αναδρομική ισχύ». Άρθρο 19 Μετάθεση εκπαιδευτικών με ποσοστό αναπηρίας ογδόντα τοις εκατό και άνω – Προσθήκη υποπαρ. 11 στην παρ. Β του άρθρου 16 ν. 1566/1985 Θεωρούμε θετική τη διάταξη σύμφωνα με την οποία οι εκπαιδευτικοί που υπηρετούν στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, καθώς και τα μέλη Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (Ε.Ε.Π.) και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού (Ε.Β.Π.), που εμφανίζουν αναπηρία εφ’ όρου ζωής σε ποσοστό ογδόντα τοις εκατό (80%) και άνω, η οποία πιστοποιείται από το ΚΕ.Π.Α., δύνανται να μετατίθενται κατ΄ εξαίρεση σε περιοχές μετάθεσης της επιλογής τους, το οποίο αποτελούσε και πάγιο και διαρκές αίτημα της Ε.Σ.Α.μεΑ. Ωστόσο προτείνεται, αφενός το ποσοστό αναπηρίας που προβλέπεται να μειωθεί από 80% σε 67%, αφετέρου να διευρυνθεί και να ισχύει για μεταθέσεις εκπαιδευτικών που έχουν σύζυγο ή τέκνα με ποσοστό αναπηρίας από 67% και άνω και ανεξάρτητα από το είδος της αναπηρίας. Ως εκ τούτου προτείνεται η εξής διατύπωση της παραγράφου: Στην παρ. Β του άρθρου 16 του ν. 1566/1985 (Α’ 167), περί θεμάτων υπηρεσιακής κατάστασης, προστίθεται υποπαρ. 11 ως εξής «11. Κατ΄ εξαίρεση, εκπαιδευτικοί που υπηρετούν στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, καθώς και τα μέλη Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (Ε.Ε.Π.) και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού (Ε.Β.Π.), που εμφανίζουν αναπηρία εφ’ όρου ζωής σε ποσοστό εξήντα επτά τοις εκατό (67%) και άνω, ανεξαρτήτως παθήσεως ή έχουν σύζυγο ή είναι βιολογικοί ή θετοί γονείς τέκνων με αναπηρία εξήντα επτά τοις εκατό (67%) και άνω, η οποία πιστοποιείται από το Κέντρο Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕ.Π.Α.), δύνανται να μετατίθενται σε περιοχές μετάθεσης της επιλογής τους. […] Άρθρο 24 Ηλεκτρονική υποβολή αιτήσεων περί αναγνώρισης επαγγελματικών προσόντων ή επαγγελματικής ισοδυναμίας τίτλου σπουδών – Προσθήκη άρθρου 57Β στο π.δ. 38/2010 Πρέπει να διασφαλιστεί ότι η ηλεκτρονική αυτή πλατφόρμα θα πληροί της προδιαγραφές προσβασιμότητας για άτομα με αναπηρία. Για τον λόγο αυτό προτείνεται η διόρθωση/συμπλήρωση της παρ.1, ως εξής: «Στο π.δ. 38/2010 (Α’ 78) μετά από το άρθρο 57Α, προστίθεται άρθρο 57Β ως εξής: «Άρθρο 57Β Ηλεκτρονική υποβολή αιτήσεων περί αναγνώρισης επαγγελματικών προσόντων ή επαγγελματικής ισοδυναμίας τίτλου σπουδών 1. Δημιουργείται ηλεκτρονική πλατφόρμα «e-PROFESSIONAL» στη Γενική Διεύθυνση Ψηφιακών Συστημάτων, Υποδομών και Εξετάσεων του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, η οποία πληροί όλες τις προδιαγραφές προσβασιμότητας για άτομα με αναπηρία και είναι προσβάσιμη μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr – ΕΨΠ), για την έκδοση της απόφασης αναγνώρισης επαγγελματικών προσόντων και της απόφασης αναγνώρισης επαγγελματικής ισοδυναμίας τίτλου τυπικής ανώτατης εκπαίδευσης, σύμφωνα με τα άρθρα 4, 57 και 57Α. […] Άρθρο 43 Κατ’ οίκον διδασκαλία ή διδασκαλία σε νοσηλευτικά ιδρύματα μαθητών που αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα υγείας – Τροποποίηση παρ. 4 άρθρου 6 ν. 3699/2008 Στο τέλος της παρ. β), ζητάμε την αντικατάσταση του όρου «βαριά νοητική στέρηση» με το όρο «βαριά νοητική αναπηρία»