Αρχική Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού με τίτλο: «Ρυθμίσεις για την Ψηφιακή Εκπαιδευτική Πύλη και το Ψηφιακό Φροντιστήριο...ΜΕΡΟΣ Β’ ΡΥΘΜΙΣΗ ΘΕΜΑΤΩΝ ΤΟΥ ΤΟΜΕΑ ΤΟΥ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ (άρθρα 76-89)Σχόλιο του χρήστη ΕΘΝΙΚΗ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΤΥΦΛΩΝ | 15 Ιουλίου 2024, 14:46
1) Με ιδιαίτερη χαρά σας ενημερώνουμε ότι με την πρωτοβουλία του Κέντρου Εκπαίδευσης και Αποκατάστασης Τυφλών (Κ.Ε.Α.Τ.) περαιώθηκε το έργο της επιτροπής για την εκπόνηση νέου εγχειριδίου διδασκαλίας του κώδικα της γραφής Braille, το οποίο έχει εμπλουτιστεί με νέες ενότητες, πλην του λογοτεχνικού Braille το οποίο διδασκόταν μέχρι τώρα, όπως ΜΕΡΟΣ Α: ΒΑΣΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΜΕ ΟΠΤΙΚΗ ΑΝΑΠΗΡΙΑ: πληροφορίες για την οπτική αναπηρία ως ιατρικό φαινόμενο, το νομικό και εκπαιδευτικό πλαίσιο της εκπαίδευσης των ατόμων με οπτική αναπηρία στην Ελλάδα, οι προαπαιτούμενες απτικές δεξιότητες για την κατάκτηση της ανάγνωσης του κώδικα Braille, η διδασκαλία του συστήματος γραφής και ανάγνωσης Braille σε μαθητές με οπτική αναπηρία, η αξιοποίηση των υποστηρικτικών τεχνολογιών στην εκπαίδευση των μαθητών με οπτική αναπηρία, κινητικότητα και προσανατολισμός, καλές πρακτικές προσέγγισης και συνοδείας ατόμου με οπτική αναπηρία, σκύλοι οδηγοί και άτομα με οπτική αναπηρία, ΜΕΡΟΣ Β: Ο ΚΩΔΙΚΑΣ ΓΡΑΦΗΣ ΚΑΙ ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ BRAILLE: η ιστορία του, ο λογοτεχνικός κώδικας, συμβολογραφία Braille ξένων γλωσσών, ο κώδικας Nemeth για μαθηματικά και επιστημονικά σύμβολα. Η διδασκαλία των ενδιαφερομένων θα πλαισιωθεί και από δύο βίντεο τα οποία θα συνοδεύουν το εγχειρίδιο και στα οποία θα γίνεται επίδειξη καλών πρακτικών προσέγγισης και συνοδείας ατόμου με οπτική αναπηρία, καθώς επίσης και της σωστής χρήσης και λειτουργίας των τεχνικών βοηθημάτων. Από τα ανωτέρω προκύπτει ότι η παρεχόμενη γνώση θα είναι ολιστική και πλήρης καλύπτοντας όλες τις ανάγκες επιμόρφωσης κάθε επιστήμονα που καλείται να εργαστεί ως εκπαιδευτικός παράλληλης στήριξης ή σε τάξη ένταξης κλπ. Ως εκ τούτου θεωρούμε δίκαιο όσοι παρακολουθούν το ως άνω σεμινάριο να μοριοδοτούνται με ικανό αριθμό μορίων δεδομένου ότι θα λαμβάνουν μια ολοκληρωμένη εξειδίκευση. 2) Επίσης επιβάλλεται η άμεση τροποποίηση των αποφάσεων και των εγκυκλίων που απαιτούνται, ώστε σε περίπτωση που τοποθετείται μεν δάσκαλος ή καθηγητής παράλληλης στήριξης στην αρχή της σχολικής χρονιάς αλλά στη συνέχεια προκύπτει πρόβλημα παροχής των υπηρεσιών του λόγω μόνιμου ή προσωρινού προβλήματος κλπ. ο μαθητής/η μαθήτρια να μη στερείται του δικαιώματος της παράλληλης στήριξης και να γίνεται άμεση τοποθέτηση νέου/νέας καθηγητή/καθηγήτριας. Ακόμη απαιτείται άμεση τροποποίηση του αρ. 53 του ν. 4823/2021 ούτως ώστε να δύνανται τα ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. να αξιολογούν μαθητές τυφλούς ή με μειωμένη όραση και να προτείνουν παράλληλη στήριξη και για άτομα άνω των 30 ετών δεδομένου ότι δεν πρέπει να στερούνται το δικαίωμα αυτό μαθητές μεγαλύτερης ηλικίας οι οποίοι επιθυμούν να φοιτήσουν σε εσπερινά σχολεία ή σε σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας. 3) Σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις, ο νομοθέτης έχει λάβει μια σχετική πρόνοια, έτσι ώστε οι εκπαιδευτικοί με αναπηρία να εξαιρούνται από το γενικό κανόνα της υποχρεωτικής διετούς υπηρέτησης στην οργανική τους θέση και να μπορούν να αποσπώνται εφόσον συμφωνήσει η υπηρεσία αμέσως μετά το διορισμό τους στον τόπο κατοικίας τους. Η εφαρμογή όμως αυτού του μέτρου δεν είναι πάντα δυνατή, με αποτέλεσμα οι εκπαιδευτικοί που είναι τυφλοί ή εκπαιδευτικοί με μειωμένη όραση κάποιες φορές είτε να αναγκάζονται να υπηρετούν μακριά από την κατοικία τους, είτε να μην αποδέχονται το διορισμό. Το πρόβλημα θα λυθεί αν δοθεί το δικαίωμα στους τυφλούς εκπαιδευτικούς, να έχουν τη δυνατότητα αμέσως μετά το διορισμό τους οπουδήποτε στη Χώρα, να μπορούν να μετατεθούν κοντά στον τόπο κατοικία τους. Ένα πρόσθετο πρόβλημα έγκειται στο γεγονός ότι η απόσπαση δε λογίζεται ως χρόνος υπηρεσίας στην οργανική θέση, με αποτέλεσμα να μη μπορούν οι τυφλοί εκπαιδευτικοί μετά την παρέλευση των δύο ετών να αιτηθούν μετάθεση, όπως γίνεται με τους συναδέλφους τους χωρίς αναπηρία. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι τυφλοί εκπαιδευτικοί είτε να μην κάνουν χρήση της ευεργετικής διάταξης για απόσπαση, είτε να μη μπορούν να ζητήσουν μετάθεση σε ίση βάση με τους υπόλοιπους και να αλλάζουν σχολεία, βιώνοντας ένα κλίμα επαγγελματικής ανασφάλειας και αβεβαιότητας. Κατόπιν των ανωτέρω προτείνεται η τροποποίηση του άρ.42 του ν.4722/2020, έτσι ώστε να παρέχεται δικαίωμα άμεσης κατ’ εξαίρεση μετάθεσης στον τόπο κατοικίας τους για τους τυφλούς εκπαιδευτικούς. Ειδικότερα προτείνεται η διάταξη να έχει ως εξής: «Οι νεοδιοριζόμενοι εκπαιδευτικοί ή μέλη Ε.Ε.Π και Ε.Β.Π που ανήκουν στις ειδικές κατηγορίες μετάθεσης της παρ. 1 του άρθρου 13 του π.δ. 50/1996 (Α΄ 45) ή του άρθρου 8 του π.δ. 56/2001 (Α΄ 47), αντίστοιχα, καθώς και όσοι έχουν, οι ίδιοι ή οι σύζυγοί τους, ποσοστό αναπηρίας 75% και άνω ανεξαρτήτως παθήσεως ή έχουν τέκνα με αναπηρία 67% και άνω, ανεξαρτήτως παθήσεως, δύνανται να αποσπώνται ή να μετατίθενται, με απόφαση του αρμόδιου οργάνου ύστερα από γνώμη των οικείων υπηρεσιακών συμβουλίων, κατόπιν προσκόμισης πιστοποιητικού Κέντρου Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕ.Π.Α.) που αποδεικνύει τα ανωτέρω.» Έτσι, αίρεται η ανασφάλεια που βιώνουν οι τυφλοί εκπαιδευτικοί από τις πιθανές αλλαγές του εργασιακού περιβάλλοντος και ενισχύεται το δικαίωμα τους για ίση πρόσβαση στην εργασία. 4) Τέλος, επιθυμούμε να επισημάνουμε το τεράστιο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι τυφλοί ή με μειωμένη όραση μαθητές, οι οποίοι αιτούμενοι τον προβλεπόμενο από τον Νόμο και από τη γνωμοδότηση από το αρμόδιο ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. τεχνικό εξοπλισμό λαμβάνουν αυτόν τέσσερα ή πέντε έτη μετά την αίτηση, δεδομένου ότι οι σχετικοί διαγωνισμοί από το Υπουργείο προκηρύσσονται αφότου συγκεντρωθεί ικανός αριθμός αιτήσεων. Προκειμένου να καταστεί δυνατή η άμεση παράδοση του επιβαλλόμενου τεχνικού εξοπλισμού προτείνουμε το Υπουργείο να προβαίνει σε προμήθεια τεχνικού εξοπλισμού το οποίο να υπάρχει σε στοκ έτσι ώστε να μπορεί να αποδοθεί άμεσα μόλις κατατεθεί η σχετική αίτηση του Διευθυντού του σχολείου. Επίσης, πρέπει να προβλεφθεί η προμήθεια δύο γραφομηχανών σε κάθε μαθητή εκ των οποίων η μία θα παραμένει στο σχολείο, όπως γίνεται σήμερα, και η άλλη θα παραχωρείται στο μαθητή στο σπίτι ώστε να μπορεί να εξασκηθεί αρχικά για την εκμάθηση της γραφής Braille και κατόπιν να γράφει τις επιβαλλόμενες εργασίες στο σπίτι. Σε αντίθετη περίπτωση, οι γονείς έρχονται σε απόγνωση διότι πρέπει να καταβάλλουν 1.000€ για την αγορά γραφομηχανής, κόστος το οποίο είναι εξαιρετικά επιβαρυντικό για τα βαλάντια των περισσοτέρων γονέων σήμερα.