Αρχική Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού με τίτλο: «Ρυθμίσεις για την Ψηφιακή Εκπαιδευτική Πύλη και το Ψηφιακό Φροντιστήριο...ΜΕΡΟΣ Α’ Ψηφιακός εκσυγχρονισμός εκπαίδευσης, επίλυση θεμάτων σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης, ρύθμιση ζητημάτων της Γενικής Γραμματείας Θρησκευμάτων, του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής και της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης (άρθρα 1-75)Σχόλιο του χρήστη Μάριος Ζουριδάκης | 15 Ιουλίου 2024, 19:34
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ’ Άρθρο 30 "Επίβλεψη υποστήριξη διδακτορικής διατριβής υποψηφίων διδακτόρων – Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 94 ν. 4957/2022" Είναι απαραίτητο να θεραπευτεί το ζήτημα του αποκλεισμού των Ε.Λ.Ε. με διδακτορικό από τριμελείς συμβουλευτικές επιτροπές υποψήφιων διδακτόρων, το οποίο δημιουργεί ανισότητες μεταξύ του ερευνητικού προσωπικού (Ερευνητές και Ε.Λ.Ε.) που υπηρετεί στα ερευνητικά κέντρα και στους τεχνολογικούς φορείς του άρθρου 13α του ν.4310/2014, μιας και υστερεί από αυτή την κατηγορία των Ε.Λ.Ε. τη δυνατότητα περαιτέρω ανάπτυξης των ερευνητικών τους ομάδων και εν τέλει αποτελεί σημαντικό τροχοπέδη της εξέλιξης και της ανταγωνιστικότητάς τους. Είναι παράλογο και δυσλειτουργικό ώστε κάποιος μεταπτυχιακός φοιτητής του οποίου η διπλωματική εργασία ολοκληρώθηκε στην ερευνητική ομάδα ενός επιβλέποντος Ε.Λ.Ε. με διδακτορικό (όπως προβλέπεται από τις παραγράφους 1 και 3 του άρθρου 83 του ν.4957/2022) να μην μπορεί να συνεχίσει την εργασία του σε επίπεδο εκπόνησης διδακτορικής διατριβής με τον ίδιο επίσημο επιβλέποντα. Είναι επίσης άδικο και ακατανόητο το φαινόμενο που παρατηρείται κατά το οποίο ένας Ε.Λ.Ε. με διδακτορικό να επιβλέπει ουσιαστικά την εκπόνηση της διατριβής ενός υποψήφιου Διδάκτορα που αποτελεί μέλος της ερευνητικής του ομάδας, αλλά παρόλα αυτά να μην μπορεί να το επικαλεστεί επίσημα κατά τη διαδικασία της κρίσης του ή οπουδήποτε αλλού. Να σημειωθεί ότι οι Ε.Λ.Ε. βάσει του ν.4386/2016 (άρθρο 16) εκλέγονται και εντάσσονται σε βαθμίδες (Α’, Β’, Γ’), λαμβάνοντας υπόψη τα κριτήρια και τους όρους που ισχύουν για τους Ερευνητές, ενώ η διαδικασία πρόσληψης και εξέλιξής τους είναι ίδια με αυτή που ακολουθείται για τους Ερευνητές και για τα μέλη ΔΕΠ ΑΕΙ μέσω του ηλεκτρονικού συστήματος ολοκληρωμένης διαχείρισης «ΑΠΕΛΛΑ» του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. Παρόλα αυτά ο ν.4957/2022 (άρθρο 94) δίνει τη δυνατότητα σε άλλες ομάδες επιστημονικού προσωπικού που είναι κάτοχοι διδακτορικού διπλώματος, αλλά δεν εκλέγονται με τις παραπάνω διαδικασίες, να μπορούν να συμμετέχουν στις τριμελείς συμβουλευτικές επιτροπές υποψήφιων διδακτόρων. Συνεπώς, προκειμένου να θεραπευτεί αυτό το ζήτημα, θα πρέπει η τροποποίηση της περ. ε) της παρ. 1 του άρθρου 94 του ν.4957/2022, όπως επιχειρείται από το άρθρο 30 του υπό διαβούλευση νόμου, να διαμορφωθεί ως εξής: «ε) ερευνητές κάθε βαθμίδας και Ειδικοί Λειτουργικοί Επιστήμονες κάθε βαθμίδας, κάτοχοι διδακτορικού διπλώματος, που υπηρετούν σε ερευνητικούς και τεχνολογικούς φορείς του άρθρου 13Α του ν. 4310/2014 (Α’ 258), συμπεριλαμβανομένων της Ακαδημίας Αθηνών και του Ιδρύματος Ιατροβιολογικών Ερευνών της Ακαδημίας Αθηνών, καθώς και το επιστημονικό προσωπικό της Ελληνικής Αρχής Γεωλογικών και Μεταλλευτικών Ερευνών (Ε.Α.Γ.Μ.Ε.) του άρθρου 25 του ν. 4602/2019 (Α’ 45), εφόσον διαθέτει διδακτορικό δίπλωμα και ερευνητική δραστηριότητα συναφή με το αντικείμενο της διδακτορικής διατριβής, καθώς και ομότιμοι και αφυπηρετήσαντες ερευνητές» Δρ. Μάριος Ζουριδάκης, Ε.Λ.Ε. Β’, Ελληνικό Ινστιτούτο Παστέρ