Αρχική Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού με τίτλο: «Ρυθμίσεις για την Ψηφιακή Εκπαιδευτική Πύλη και το Ψηφιακό Φροντιστήριο...ΜΕΡΟΣ Α’ Ψηφιακός εκσυγχρονισμός εκπαίδευσης, επίλυση θεμάτων σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης, ρύθμιση ζητημάτων της Γενικής Γραμματείας Θρησκευμάτων, του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής και της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης (άρθρα 1-75)Σχόλιο του χρήστη ΠΑΥΛΟΣ ΠΑΣΣΑΡΗΣ | 15 Ιουλίου 2024, 22:19
Άρθρο 4• Η ΣυΕΠ είναι μία διαβίου διαδικασία, η οποία δεν μπορεί να αφορά μόνο στο πρώτο τρίμηνο της Α’ Λυκείου και δεν μπορεί να ολοκληρώνεται σε μία συμβουλευτική συνάντηση του μαθητή με τον σύμβουλο, και μάλιστα εξ αποστάσεως. • Η συμπλήρωση ενός ερωτηματολογίου επαγγελματικού προσανατολισμού μπορεί να μας δώσει χρήσιμες πληροφορίες, αλλά δεν μπορεί επ’ουδενί να υποκαταστήσει τη συμβουλευτική διαδικασία. • Τα ερωτηματολόγια επαγγελματικού προσανατολισμού που αναφέρονται στο σχέδιο νόμου είναι έγκυρα, αντικειμενικά και αξιόπιστα; Ποιά εθνική αρχή/ φορέας τα έχει αξιολογήσει και εγκρίνει; Μέχρι σήμερα τα ερωτηματολόγια και τεστ που δίνονταν για τον επαγγελματικό προσανατολισμό στη δημόσια δευτεροβάθμια εκπαίδευση είχαν την «πιστοποίηση» του ΕΟΠΠΕΠ. • Όσον αφορά στο ΜΕΠ (μητρώο επαγγελματικού προσανατολισμού), πέραν της προϋπόθεσης της δεκαετούς ενασχόλησης με την ΣυΕΠ, πώς διασφαλίζεται ο έλεγχος ποιότητας των φορέων που θα περιλαμβάνονται σ’αυτό; • Αναφέρεται ότι οι φορείς θα πρέπει να διαθέτουν πιστοποιημένους συμβούλους επαγγελματικού προσανατολισμού […]. Γνωρίζουμε ότι από τα μέλη μας μόνον όσοι έχουν μεταπτυχιακό τίτλο έχουν μπορέσει να πιστοποιηθούν (μητρώο Α1) από τον ΕΟΠΠΕΠ. Αντίθετα, το μητρώο Α2 δεν έχει ενεργοποιηθεί. Μόνο οι απόφοιτοι του ΠΕΣΥΠ της ΑΣΠΑΙΤΕ υπερβαίνουν τις 2500, ενώ οι πιστοποιημένοι του μητρώου Α1 δεν υπερβαίνουν τους 400 (https://www.eoppep.gr/index.php/el/%CF%83%CF%85-%CE%B5-%CF%80/eoppep-upgrade-actions/syep-mitroo-symvoulon-link ). Πως προβλέπεται η αξιοποίηση όσων συμβούλων δεν έχουν πιστοποιηθεί με ευθύνη του ΕΟΠΠΕΠ; • Στην δημόσια δευτεροβάθμια εκπαίδευση, εκπαιδευμένοι στη ΣυΕΠ σύμβουλοι υπηρέτησαν με επιτυχία τον θεσμό, αλλά οι θέσεις τους, το 2021, καταργήθηκαν. Παράλληλα, παρόλο που υπάρχει πρόβλεψη για ίδρυση ΓΡΑΣΥΠ (Ν. 4823/3-8-2021), αυτά δεν ιδρύθηκαν ποτέ. Μήπως θα έπρεπε, στον όποιο σχεδιασμό, να αξιοποιηθούν και τα στελέχη της ΣυΕΠ στην εκπαίδευση, τα οποία διαθέτουν προσόντα, εξειδίκευση, εμπειρία, γνώση του εκπαιδευτικού περιβάλλοντος και κυρίως αγάπη για το αντικείμενο; Ας μη ξεχνάμε ότι οι υπεύθυνοι ΣΕΠ στις ΔΔΕ υπηρετούν ακόμη τον θεσμό, χωρίς συγκεκριμένο πλαίσιο αρμοδιοτήτων και με κάθε πρόσφορο μέσο. • Μήπως το σχέδιο νόμου θα ήταν σε ορθότερη και περισσότερο λειτουργική κατεύθυνση εάν συνδύαζε την αξιοποίηση του δυναμικού των συμβούλων επαγγελματικού προσανατολισμού στη δημόσια εκπαίδευση με την επαναφορά των θέσεών τους και επικουρούμενοι από τους φορείς του ΜΕΠ; Οι σύμβουλοι -εκπαιδευτικοί γνωρίζουν τις ανάγκες των μαθητών/τριών τους, τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους, τις ψυχοσυναισθηματικές ιδιαιτερότητες της ηλικίας τους κλπ. Δεν ξεχνάμε ότι η συμβουλευτική σχέση είναι μία σχέση εμπιστοσύνης, και η εμπιστοσύνη για να δημιουργηθεί θέλει χώρο, χρόνο και προσωπική επικοινωνία. Δεν μπορεί να υποκατασταθεί από ένα ερωτηματολόγιο και από μία συνεδρία ερμηνείας των αποτελεσμάτων του. • Σύμφωνα με το σχέδιο νόμου η υπηρεσία ατομικής συμβουλευτικής επαγγελματικού προσανατολισμού θα διενεργείται το πρώτο τρίμηνο της Α’ λυκείου κάθε σχολικού έτους. Όμως, το α’ τρίμηνο αποτελεί περίοδο προσαρμογής των μαθητών/τριών κατά την μετάβασή τους από το γυμνάσιο στο λύκειο. Οι έμπειροι σύμβουλοι, αρχίζουν την ΣυΕΠ για τα παιδιά του λυκείου μετά το πρώτο τετράμηνο της Α’ λυκείου, προκειμένου να διασφαλίζεται η προσαρμογή τους αλλά και να έχουν την πρώτη εικόνα των επιδόσεών τους στο λύκειο. Βέβαια, θα προτείναμε η συμβουλευτική επαγγελματικού προσανατολισμού να είναι όχι απλά μια διαδικασία στην Α’ Λυκείου, αλλά μια διαδικασία καθ’όλη την διάρκεια της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Στο σημείο αυτό αναρωτιόμαστε τι προβλέπεται για την υποστήριξη των μαθητών/τριών στη Β’ και Γ’ λυκείου, όπως κατ’αναλογία για τους μαθητές/τριες της Γ’ γυμνασίου. • Τέλος, παρόλο που οι εξελίξεις και οι κοινωνικο-πολιτικο-οικονομικές συνθήκες ευνοούν ή/και επιβάλλουν κατά κάποιο τρόπο τις από απόσταση συνεδρίες, δεν μπορούμε παρά να σημειώσουμε ότι η ΣυΕΠ είναι μία διαδικασία κατ’εξοχήν προσωπικής επαφής συμβούλου και συμβουλευόμενου, που απαιτεί εμπιστευτικότητα, εχεμύθεια, και κατάλληλες συνθήκες που θα διασφαλίσουν την ηρεμία του συμβουλευόμενου. Η διαδικτυακή ατομική συνεδρία δεν μπορεί να εξασφαλίσει το απαιτούμενο πλαίσιο της ΣυΕΠ, όπως για παράδειγμα, δεν μπορεί να διακρίνει και να αντιμετωπίσει λεπτές πολιτισμικές ή γλωσσικές διαφορές, καθώς επίσης και αναπηρίες που μπορούν να επηρεάσουν την επικοινωνία και την κατανόηση. Δεν απορρίπτουμε την διαδικτυακή συμβουλευτική, αλλά θεωρούμε απαραίτητες περισσότερες συνεδρίες, εκ των οποίων οπωσδήποτε κάποιες θα είναι και με φυσική παρουσία συμβούλου-συμβουλευόμενου.