Αρχική Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού με τίτλο: «Ρυθμίσεις για την Ψηφιακή Εκπαιδευτική Πύλη και το Ψηφιακό Φροντιστήριο...ΜΕΡΟΣ Α’ Ψηφιακός εκσυγχρονισμός εκπαίδευσης, επίλυση θεμάτων σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης, ρύθμιση ζητημάτων της Γενικής Γραμματείας Θρησκευμάτων, του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής και της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης (άρθρα 1-75)Σχόλιο του χρήστη Υπεύθυνη Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού | 15 Ιουλίου 2024, 22:06
Άρθρο 4. Με την εμπειρία μου των 19 χρόνων στο θεσμό του Σχολικού επαγγελματικού προσανατολισμού στη Δημόσια Εκπαίδευση ως υπεύθυνη γραφείου Σύνδεσης με την αγορά εργασίας, υπεύθυνη Κέντρου Συμβουλευτικής και προσανατολισμού, εκπαιδευτικού με εξειδίκευση στη Συμβουλευτική και τον προσανατολισμό στα ΚΕΔΔΥ και τώρα υπεύθυνη Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού σε Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης έχω να παρατηρήσω τα εξής: • Τόσα χρόνια στα επιμορφωτικά σεμινάρια του ΕΟΠΠΕΠ και της ΕΛΕΣΥΠ ακούγαμε ότι τα test επαγγελματικού προσανατολισμού δεν είναι πανάκεια αλλά μόνο ένα εργαλείο στα χέρια του συμβούλου. Το νομοσχέδιο έρχεται να το ανατρέψει αυτό και να περιορίσει τη συμβουλευτική διαδικασία σε ένα test και στο σχολιασμό του προς όφελος κάποιων πολύ λίγων εταιριών. • Ο ΕΟΠΠΕΠ μας είχε ενημερώσει τον Ιανουάριο με ανακοίνωσή του τα εξής: «Αγαπητοί σύμβουλοι σταδιοδρομίας, Επικαιροποιήσαμε πλήρως το τεστ επαγγελματικών ενδιαφερόντων της Εθνικής Πύλης Δια βίου ΣυΕΠ του ΕΟΠΠΕΠ με στόχο να ανταποκρίνεται στις νέες εξελίξεις στα επαγγέλματα και την αγορά εργασίας. Το έργο ανέλαβε το ΕΚΠΑ και συγκεκριμένα ο καθηγητής ψυχομετρίας Ιωάννης Τσαούσης, ο οποίος είχε προσαρμόσει και το υπάρχον τεστ ενδιαφερόντων της πύλης. Η ψυχομετρική επάρκεια της νέας κλίμακας τεκμηριώθηκε με έλεγχο αξιοπιστίας και εγκυρότητας μέσω δεδομένων από περισσότερα από 500 ερωτηματολόγια. Τα επαγγελματικά τριγράμματα κατά Holland αντιστοιχούνται πλέον με πολύ περισσότερα επαγγέλματα με βάση τόσο τα επαγγέλματα που υπάρχουν στην χώρα μας, όσο και την τελευταία έκδοση της Διεθνούς Ταξινόμησης Επαγγελμάτων ISCO-08, συνολικά με περισσότερα από 400 επαγγέλματα. Επόμενο βήμα η ψηφιοποίηση του εργαλείου και η ανάρτησή του στην Εθνική Πύλη σε αντικατάσταση του υπάρχοντος. Με τον τρόπο αυτό παρέχουμε ένα δωρεάν εργαλείο επαγγελματικού προσανατολισμού με στόχο οι μαθητές κυρίως να διαγνώσουν έγκαιρα τα επαγγελματικά ενδιαφέροντα και τις επιθυμίες τους. Ελπίζουμε το Υπουργείο Παιδείας να αξιοποιήσει ευρέως το νέο αυτό εργαλείο του ΕΟΠΠΕΠ στα προγράμματα αγωγής σταδιοδρομίας και τις υπόλοιπες δράσεις ΣΕΠ. Προφανώς θα ακολουθήσει επίσημη παρουσίαση αλλά και εκπαίδευση στο εργαλείο.» Αντ’ αυτού κατατέθηκε αιφνιδιαστικά το παρόν νομοσχέδιο. Τα τεστ των εταιρειών που θα αναλάβουν εργολαβικά όλα τα παιδιά της Ελλάδας από ποιον δημόσιο φορέα έχουν κριθεί και αξιολογηθεί; • Γιατί ενώ το υπουργείο μέσω του ΕΟΠΠΕΠ και των φορολογουμένων πολιτών πλήρωσε άπαξ για την αναβάθμιση, την προσαρμογή, την επικαιροποίηση και τον έλεγχο αξιοπιστίας ενός νέου ερωτηματολογίου που θα παρέχονταν δωρεάν στους μαθητές αποφάσισε να μην το χρησιμοποιήσει και να χρηματοδοτεί διαρκώς κάθε χρόνο συγκεκριμένες εταιρείες για την χρήση των μη εγκεκριμένων από εθνικούς φορείς ερωτηματολογίων τους; Το κόστος θα είναι εκθετικά πολλαπλάσιο. • Στη δημόσια εκπαίδευση υπάρχουν πολλοί συνάδελφοι με εξειδίκευση στη συμβουλευτική και τον επαγγελματικό προσανατολισμό, με μεγάλη εμπειρία και κοντά στους μαθητές. Δυστυχώς η συνεχής υποβάθμιση του θεσμού και η συρρίκνωση του δεν τους αφήνει να αξιοποιήσουν τις γνώσεις τους προς όφελος των μαθητών μας. Στο νομοσχέδιο αναφέρεται ότι οι φορείς θα πρέπει να διαθέτουν πιστοποιημένους συμβούλους επαγγελματικού προσανατολισμού. Στην πράξη μόνον όσοι έχουν μεταπτυχιακό τίτλο έχουν μπορέσει να πιστοποιηθούν (μητρώο Α1, περίπου 400 άτομα) από τον ΕΟΠΠΕΠ. Αντίθετα, το μητρώο Α2 δεν έχει ενεργοποιηθεί με ευθύνη του ΕΟΠΠΕΠ. Μόνο οι απόφοιτοι του ΠΕΣΥΠ της ΑΣΠΑΙΤΕ υπερβαίνουν τις 2500, πολλοί από τους οποίους υπηρετούν στη Δημόσια Εκπαίδευση και μπορούν να αξιοποιηθούν. • Στο Νόμο «Αναβάθμιση του σχολείου, ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών και άλλες διατάξεις» προβλέπεται η ίδρυση ΓΡΑΣΥΠ σε κάθε ομάδα όμορων σχολικών μονάδων (άρθ. 27, Ν. 4823/3-8-2021). Αυτά δεν ιδρύθηκαν ποτέ, αφήνοντας το θεσμό υποστελεχωμένο με ένα άτομο ανά διεύθυνση, τον υπεύθυνο ΣΕΠ, για την εξυπηρέτηση των σχολικών μονάδων. Εμείς οι λίγοι, σε όσες Διευθύνσεις έχουν καλυφθεί οι θέσεις ανά την Ελλάδα, κάνουμε επισκέψεις στα σχολεία για ενημέρωση των μαθητών και ομαδική συμβουλευτική, συντονίζουμε τα προγράμματα Αγωγής Σταδιοδρομίας, υλοποιούμε ενημερωτικές ημερίδες και δράσεις ΣΕΠ για μαθητές, γονείς, καθηγητές και φυσικά κάνουμε συνεδρίες ατομικής συμβουλευτικής. Ο αριθμός μας όμως δεν επαρκεί για να καλύψουμε τις ανάγκες των μαθητών. Θα πρέπει να στελεχωθούν όλες οι διευθύνσεις με υπεύθυνο ΣΕΠ και να ιδρυθούν τα ΓΡΑΣΥΠ για να εξυπηρετηθούν και οι απομακρυσμένες περιοχές. Σε κάθε περίπτωση θα έπρεπε, στον όποιο σχεδιασμό, να αξιοποιηθούν και τα στελέχη της ΣυΕΠ στην εκπαίδευση, τα οποία διαθέτουν προσόντα, εξειδίκευση, εμπειρία, γνώση του εκπαιδευτικού περιβάλλοντος και κυρίως αγάπη για το αντικείμενο και νοιάξιμο για τους μαθητές μας. Οι σύμβουλοι -εκπαιδευτικοί γνωρίζουν τις ανάγκες των μαθητών/τριών τους, τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους, τις ψυχοσυναισθηματικές ιδιαιτερότητες της ηλικίας τους κλπ. Εξάλλου η συμβουλευτική σχέση είναι μία σχέση εμπιστοσύνης, και η εμπιστοσύνη για να δημιουργηθεί θέλει χώρο, χρόνο και προσωπική επικοινωνία. Για τους παραπάνω λόγους το σχέδιο νόμου θα ήταν σε ορθότερη και περισσότερο λειτουργική κατεύθυνση εάν συνδύαζε την αξιοποίηση του δυναμικού των συμβούλων επαγγελματικού προσανατολισμού στη δημόσια εκπαίδευση με την επικουρική βοήθεια από τους φορείς του ΜΕΠ. • Οι μαθητές έχουν ανάγκες συμβουλευτικής επαγγελματικού προσανατολισμού που δεν περιορίζονται στην Α τάξη του λυκείου αλλά σε όλη την εκπαιδευτική τους πορεία. Θα μπορούσαν οι σύμβουλοι ΣυΕΠ στη δημόσια εκπαίδευση (υπεύθυνοι ΣΕΠ στις ΔΙΔΕ και ΓΡΑΣΥΠ) να αναλάβουν την υποστήριξη των μαθητών/τριών στη Β’ και Γ’ λυκείου, όπως κατ’ αναλογία για τους μαθητές/τριες της Γ’ γυμνασίου. • Η ΣυΕΠ είναι μία διαδικασία κατ’ εξοχήν προσωπικής επαφής συμβούλου και συμβουλευόμενου, που απαιτεί εμπιστευτικότητα, εχεμύθεια, και κατάλληλες συνθήκες που θα διασφαλίσουν την ηρεμία του συμβουλευόμενου. Η διαδικτυακή ατομική συνεδρία δεν μπορεί να εξασφαλίσει το απαιτούμενο πλαίσιο της ΣυΕΠ, όπως για παράδειγμα, δεν μπορεί να διακρίνει και να αντιμετωπίσει λεπτές πολιτισμικές ή γλωσσικές διαφορές, καθώς επίσης και αναπηρίες που μπορούν να επηρεάσουν την επικοινωνία και την κατανόηση. Οι συνεδρίες με δια ζώσης φυσική παρουσία συμβούλου-συμβουλευόμενου είναι απαραίτητες και αναντικατάστατες και μόνο εάν υπάρχουν μεγάλες δυσκολίες να επιλέγεται η διαδικτυακή εξ αποστάσεως συμβουλευτική. • Οι δράσεις των υπευθύνων ΣΕΠ περιγράφονται στον απολογισμό που καταθέτουμε κάθε χρόνο στο τέλος της σχολικής χρονιάς. Φέτος για πρώτη φορά δεν υπήρχε κατηγορία για να καταχωρήσουμε τον αριθμό των συνεδριών ατομικής συμβουλευτικής που υλοποιήσαμε μέσα στη χρονιά. Αναρωτιόμασταν το λόγο αλλά η κατάθεση του νομοσχεδίου ήρθε να μας λύσει την απορία.