Αρχική Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού με τίτλο: «Ρυθμίσεις για την Ψηφιακή Εκπαιδευτική Πύλη και το Ψηφιακό Φροντιστήριο...ΜΕΡΟΣ Α’ Ψηφιακός εκσυγχρονισμός εκπαίδευσης, επίλυση θεμάτων σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης, ρύθμιση ζητημάτων της Γενικής Γραμματείας Θρησκευμάτων, του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής και της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης (άρθρα 1-75)Σχόλιο του χρήστη Δημήτριος Ασκούνης, Καθηγητής ΕΜΠ | 15 Ιουλίου 2024, 23:12
Παρατήρηση 1. Ο ν. 4957/2022 προβλέπει ότι το ΕΠΙ καταβάλλει στο ΑΕΙ ποσοστό τουλάχιστον 50% από τις κρατήσεις που πραγματοποιεί στα ερευνητικά έργα που διαχειρίζεται. Στο άρθρο 39 του υπό διαβούλευση σχεδίου νόμου, το ποσοστό αυτό μειώνεται στο 40%. Η μείωση αυτή είναι ένα σωστό βήμα, αλλά δεν αρκεί. Το βασικό πρόβλημα έγκειται στη χρήση του όρου «τουλάχιστον» που επιτρέπει να καθορισθεί ένα ποσοστό ακραία υψηλό που θα μπορούσε να απειλήσει ακόμη και την ύπαρξη του ΕΠΙ. Επιπλέον, δεν λαμβάνει καθόλου υπόψη τα έξοδα διαχείρισης των προγραμμάτων, καθώς και τα έξοδα λειτουργίας του ΕΠΙ. Προτείνεται λοιπόν το άρθρο 39 να αναδιατυπωθεί ως εξής: “Κάθε Ερευνητικό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο (Ε.Π.Ι.) υποχρεούται να καταβάλλει ετησίως προς τον Ειδικό Λογαριασμό Κονδυλίων Έρευνας (Ε.Λ.Κ.Ε.) του Α.Ε.Ι., στο πλαίσιο του οποίου λειτουργεί, ποσοστό που αντιστοιχεί κατά μέγιστο στο σαράντα τοις εκατό (40%) των κρατήσεων που πραγματοποιεί το Ε.Π.Ι.» κλπ κλπ. Παρατήρηση 2. Με την ευκαιρία συμπερίληψης στο παρόν νομοσχέδιο όρων για τα ΕΠΙ ας σημειωθούν τα εξής: Με το άρθρο 120 του Ν. 5094/2024 «Ενίσχυση του Δημόσιου Πανεπιστημίου - Πλαίσιο λειτουργίας μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων και άλλες διατάξεις» διορθώθηκε το άρθρο 269 του Ν.4957/2022 και πολύ σωστά δόθηκε η δυνατότητα τα μέλη ΔΣ των ΕΠΙ να προέρχονται είτε από τα μέλη Δ.Ε.Π., είτε από τους ομότιμους ή αφυπηρετησάντες καθηγητές των ΑΕΙ που συμμετέχουν στο Ε.Π.Ι., δεδομένου ότι όλα τα ΑΕΙ έχουν ομότιμους και αφυπηρετήσαντες καθηγητές με τεράστια εμπειρία και πολύ μεγάλη συνεχιζόμενη δραστηριότητα. Ωστόσο, προφανώς εκ παραδρομής, δεν δόθηκε η δυνατότητα στους διευθυντές και αναπληρωτές διευθυντές να προέρχονται και αυτοί από την ίδια διευρυμένη ομάδα από την οποία προέρχονται όλα τα μέλη του ΔΣ. Προτείνεται λοιπόν, στην παράγραφο 5 του άρθρου 269 του νόμου 4957/2022 η πρόταση «Ο Διευθυντής του Ε.Π.Ι. προέρχεται υποχρεωτικά από τα μέλη Δ.Ε.Π. που μετέχουν στο Δ.Σ. του Ε.Π.Ι» να αντικατασταθεί από την πρόταση «Ο Διευθυντής του Ε.Π.Ι. προέρχεται οπωσδήποτε είτε από τα μέλη Δ.Ε.Π., είτε από τους ομότιμους ή αφυπηρετήσαντες καθηγητές, που μετέχουν στο Δ.Σ. του Ε.Π.Ι.» και η παρ. 5 να διαμορφωθεί ως εξής: «5. Ως Διευθυντής και Αναπληρωτής Διευθυντής του Ε.Π.Ι. ορίζονται, με απόφαση της Συγκλήτου, δύο (2) από τα μέλη που απαρτίζουν το Δ.Σ., που είναι επιστήμονες αναγνωρισμένου κύρους με εμπειρία και σημαντικό ερευνητικό και επιστημονικό έργο με διεθνή αναγνώριση και ερευνητική δραστηριότητα σε τομείς που εντάσσονται στις δραστηριότητες του Ε.Π.Ι. Ο Διευθυντής του Ε.Π.Ι. προέρχεται οπωσδήποτε είτε από τα μέλη Δ.Ε.Π., είτε από τους ομότιμους ή αφυπηρετησάντες καθηγητές, που μετέχουν στο Δ.Σ. του Ε.Π.Ι. Ο Αναπληρωτής Διευθυντής δύναται να προέρχεται και από τους Ερευνητές, που μετέχουν στο Δ.Σ., εφόσον υφίστανται.»