Άρθρο 01 – Εργαστήρια Δεξιοτήτων

1. Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων εισάγεται πιλοτικά στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια εκπαίδευση δράση με τίτλο «Εργαστήρια Δεξιοτήτων», η οποία συνίσταται στη δοκιμαστική προσθήκη νέων θεματικών κύκλων στο Νηπιαγωγείο και στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα του Δημοτικού και του Γυμνασίου με σκοπό την ενίσχυση της καλλιέργειας ήπιων δεξιοτήτων, δεξιοτήτων ζωής και δεξιοτήτων τεχνολογίας και επιστήμης στους μαθητές. Με όμοια απόφαση ορίζονται η χρονική διάρκεια εφαρμογής της πιλοτικής δράσης, ο αριθμός, η διάρκεια και το περιεχόμενο των νέων θεματικών κύκλων και των επιμέρους θεματικών ενοτήτων καθενός εξ αυτών, ο αριθμός και η γεωγραφική κατανομή των σχολικών μονάδων στις οποίες εισάγεται η πιλοτική δράση, το ωρολόγιο πρόγραμμα μαθημάτων που εφαρμόζεται στις μονάδες αυτές, οι ειδικότητες των εκπαιδευτικών στους οποίους ανατίθεται η διδασκαλία των νέων θεματικών κύκλων και ενοτήτων, ο τρόπος αξιολόγησης των μαθητών και ρυθμίζεται κάθε άλλο θέμα σχετικό με την εφαρμογή της πιλοτικής δράσης, συμπεριλαμβανομένων της οργάνωσης και υλοποίησης σχετικών επιμορφωτικών και υποστηρικτικών δραστηριοτήτων.
2. Με την ολοκλήρωση της πιλοτικής δράσης της παρ. 1, το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής συντάσσει έκθεση αποτελεσμάτων και γνωμοδοτεί προς τον Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων αναφορικά με την εισαγωγή ή μη των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων σε όλες τις σχολικές μονάδες Νηπιαγωγείου, Δημοτικού και Γυμνασίου, ή άλλως τη διενέργεια ή μη νέας πιλοτικής δράσης.

  • 24 Απριλίου 2020, 08:57 | Θεοδώρα

    Το Σχολικό έτος 2013-14 έγινε η εισαγωγή των Βιωματικών Δράσεων στο Γυμνάσιο με θέματα από την Τοπική Ιστορία, το Περιβάλλον και Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη (Π.Ε.Α.Α), τον Σχολικό Επαγγελματικό Προσανατολισμό (Σ.Ε.Π.),
    τη Φύση και Άσκηση, τον Πολιτισμό και τις Δραστηριότητες Τέχνης και
    τη Σχολική και Κοινωνική Ζωή (Σ.Κ.Ζ.) που κάλυπταν σε μεγάλο βαθμό «την ενίσχυση της καλλιέργειας ήπιων δεξιοτήτων, δεξιοτήτων ζωής και δεξιοτήτων τεχνολογίας και επιστήμης στους μαθητές», ενώ στο Δημοτικό υπήρχε ήδη από το σχολικό έτος 2001-2002 η Ευέλικτη ζώνη που καλύπτει τις παραπάνω θεματικές και άλλες. Παρήχθη πλουσιότατο υλικό, έγιναν πάμπολλες επιμορφώσεις σε εκπαιδευτικούς. Κατά το Σχολικό Έτος 2016- 2017 καταργούνται οι Βιωματικές δράσεις στο Γυμνάσιο και εισάγεται η Θεματική Εβδομάδα «Ενημέρωσης και Ευαισθητοποίησης σε ζητήματα Διατροφής, Εθισμού-Εξαρτήσεων και Έμφυλων Ταυτοτήτων», οποία καταργείται το σχολικό έτος 2019-20. Η ευέλικτη ζώνη δεν σταματά στο δημοτικό, αλλά ατονεί.
    Γιατί αυτή αυτή η αποσπασματικότητα, γιατί αυτή η ασυνέχεια; Είμαι πολύ επιφυλακτική στην εισαγωγή παρόμοιων «πειραμάτων» που νομίζω ότι μόνο σύγχυση θα δημιουργήσουν στο ωρολόγιο πρόγραμμα. Ας ξεκαθαριστεί ποιος είναι ο σκοπός ή οι σκοποί του περιεχομένου σπουδών στο Νηπιαγωγείο, Δημοτικό και Γυμνάσιο και βάση αυτού να δημιουργηθούν διδακτικές ενότητες που θα ενταχθούν στο αναλυτικό πρόγραμμα συγκεκριμένων μαθημάτων. Έχουμε κουραστεί απίστευτα με όλες αυτές τις αλλαγές που τελικά δεν οδηγούν πουθενά, γιατί δεν υπάρχει καμιά συνέπεια και συνέχεια.

  • 24 Απριλίου 2020, 08:55 | Εκπαιδευτικός

    Πολύ καλή ιδέα αρκεί να γίνει ορθός σχεδιασμός και να υλοποιηθούν από άτομα με κατάλληλες γνώσεις. Η έναρξη τους να γίνει από το Δημοτικό Σχολείο και όχι από το Νηπιαγωγείο. Να δοθεί βάρος σε απόκτηση πρακτικών δεξιοτήτων ώστε το σύγχρονο σχολείο να μην είναι ένας θεσμός απόκτησης μόνο θεωρητικών γνώσεων.

  • 24 Απριλίου 2020, 03:45 | Γιωργος

    προτείνω να μπουν σε νηπιαγωγεία-δημοτικά-γυμνάσια ειδικότητες όπως ρομποτική, STEAM, STEM, που έχουμε αρκετές διακρίσεις σε διεθνές επίπεδο.
    Είναι υπέροχο να βλέπεις τα παιδιά να δημιουργούν και να χειρίζονται κάτι με τα χεριά τους και να το χαίρονται με την ψυχή τους.

  • 24 Απριλίου 2020, 01:43 | Λάμπης

    Το βασικό μου ερώτημα είναι πότε θα γίνουν όλα αυτά; Στις ήδη κουτσουρεμενες ώρες; Στο ήδη πιεσμένο πρόγραμμα των εκπαιδευτικών; αυτά θέλουν ώρες για να γίνουν σωστά και με σχεδιασμό. Απογοήτευση αποτελεί για μένα το γεγονός πως απουσιάζει παντελώς οποιαδήποτε αναφορά στις τέχνες. Μουσική, εικαστικά, θέατρο. Κανένα όραμα; Καμία πρωτοβουλία; Ειδικά το θέατρο φαίνεται να έχει ελάχιστη σημασία για το σχολείο που ονειρεύεστε.

  • 24 Απριλίου 2020, 00:55 | Μαρία

    Το οτι μερικοί σχολιάζετε και λέτε να μπεί η τάδε ειδικότητα ή να αυξηθούν οι ώρες της τάδε ειδικότητας, απλά με ξεπερνάει. Έλεος συνάδελφοι. Ο καθένας κοιτάει τον εαυτό του κι όχι τα παιδιά. Αν δεν το έχετε καταλάβει όλα αυτά θα διδάσκονται από όσους πρέπει να διδάσκονται (νηπιαγωγοί και δάσκαλοι για πρωτοβάθμια) μέσα από συγκεκριμένες επιμορφώσεις. Δεν θα μπουν ειδικότητες απλά και μόνο για να βρουν δουλειά.

  • 24 Απριλίου 2020, 00:05 | Βολκίδης Μιχαήλ

    Θεώρώ ότι πολλές νέες θεματικές θα μπορούσαν να διάσκονται από εξειδικευμένο , απαραίτητα με παιδαγωγική επάρκεια , ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό . Τα πρόγραμματα αγωγής υγείας θα έπρεπε να γίνονται από σχολικούς νοσηλευτές . Υπάρχουν κλάδοι που θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν σε σχετικές θεματικές . Σχολικοί κοινωνικοί λειτουργοί , ψυχολόγοι , λογοθεραπευτές , εργοθεραπευτές , φυσικοθεράπευτες με αξιόλογο διδακτικό έργο θα πρέπει να αξιοποιηθούν.

  • 24 Απριλίου 2020, 00:03 | ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΑΧΡΗΣΤΟΥ

    Είναι αλήθεια ότι το συγκεκριμένο Πολυνομοσχέδιο θέτει τις βάσεις για να ρυθμιστούν πολλαπλά και σημαντικά ζητήματα που ταλανίζουν την εκπαιδευτική κοινότητα από πολλές δεκαετίες και τα οποία σκοπίμως αφήνονταν στην τύχη τους, στο παρελθόν, σε λιμνάζοντα ύδατα, απλά και μόνο για να μην ταραχτούν παράξενα συνδικαλιστικά συμφέροντα.

    Εις ό,τι αφορά το κεφάλαιο του »Εργαστηρίου των Δεξιοτήτων», η συζήτηση που θα ανοίξει θα περιστρέφεται, αναμφίβολα, γύρω από το ακόλουθο φλέγον ζήτημα:

    Ποιες ειδικότητες θα το διδάσκουν;
    Με ποιο τρόπο θα γίνεται η ανάθεση στους εκπαιδευτικούς; Μέσω των Συλλόγων διδασκόντων οι οποίοι θα παίρνουν γραμμή από τα συνδικαλιστικά όργανα για το ποιος θα είναι ο κατάλληλος και ποιος όχι;
    Δεν πρέπει κι εδώ, με κάποιο τρόπο, να ρυθμιστεί η ανάθεση με συγκεκριμένα και κυρίως, μη αμφισβητήσιμα, κριτήρια, με αυστηροποίηση και περιχαράκωση του πλαισίου ανάθεσης και διδασκαλίας;

    Το »Εργαστήριο Δεξιοτήτων», βέβαια, ως σύλληψη, συνδέεται άμεσα με το σεβασμό των ικανοτήτων και των ιδιαίτερων δεξιοτήτων των μαθητών. Ως εκ τούτου, ας μη μένουμε μόνο, επιφανειακά, στην χειρωνακτική πλευρά του θέματος.

    Κατά συνέπεια, οι Δεξιότητες, για να αναπτυχθούν με εποικοδομητικό τρόπο, στο πλαίσιο της Εκπαίδευσης, είναι απαραίτητη μια πιο ολιστική αντιμετώπιση του θέματος που να περιλαμβάνει τους παρακάτω κύριους άξονες: την διανοητική διάσταση της μαθησιακής διαδικασίας, την ψυχοκινητική καλλιέργεια και την σύνδεση τους με τη σχολική κουλτούρα μάθησης και το κοινωνικό περιβάλλον, τοπικό, εθνικό, διεθνές.

    Οι Δεξιότητες αυτές, στο μέλλον, μπορεί να σηματοδοτήσουν σοβαρές επαγγελματικές επιλογές των μαθητών και γι΄αυτό δεν μπορεί να είναι εγκλωβισμένες σε μια τυπική μαθησιακή διαδικασία και αποκομμένες από το τοπικό, εθνικό και διεθνές οικονομικό, κοινωνικό, πολιτισμικό γίγνεσθαι.

    Επομένως, είναι στρατηγικής σημασίας το ζήτημα της ανάθεσης και του πλαισίου υλοποίησης της αντίστοιχης μαθησιακής διαδικασίας.

  • 23 Απριλίου 2020, 23:23 | Πηνελόπη

    Θα πρότεινα τρεις άξονες δεξιοτήτων, για όλους τους μαθητές, χωρίς διακρίσεις, πάντοτε με το κατάλληλο επιμορφωμένο/καταρτισμένο προσωπικό και την κατάλληλη υλικοτεχνική υποδομή.

    1) Σύγχρονα δεδομένα (ΤΠΕ, επιχειρηματικότητα, πρωτοβουλία, καινοτομία)
    2) Κοινωνικές δεξιότητες και αξίες (περιβαλλοντική παιδεία, ευγένεια, αλληλεγγύη, συλλογικότητα, ενσυναίσθηση, σεξουαλική αγωγή)
    3) Πρακτικές δεξιότητες (μαγειρική/ζαχαροπλαστική, αυτοάμυνα, πρώτες βοήθειες, καλλιέργεια φυτών/φροντίδα ζώων, οικοκυρικά, οικιακή οικονομία)

  • 23 Απριλίου 2020, 23:19 | Κων/νος

    Η καλύτερη δυνατή ανάπτυξη των μαθητικών δεξιοτήτων στα Σχολεία γίνεται με τους εκπαιδευτικούς ΠΕ11 Φυσικής Αγωγής. Μπορούν να υπάρξουν συσχετισμοί με το περιβάλλον, την κοινωνικοποίηση, τον έλεγχο της ενδοσχολικής βίας κ.α. Τα παιδιά μαθαίνουν καλύτερα μέσα από ευχάριστες εμπειρίες και το μάθημα της Φυσικής Αγωγής είναι από τα πιο προσφιλή στα παιδιά. Εξάλλου δεν θέλουμε 1 ακόμη ώρα τα παιδιά στην σχολική καρέκλα.

  • 23 Απριλίου 2020, 23:16 | Φωτεινή

    Μακάρι να υλοποιηθούν τέτοιες αλλαγές στο τομέα της εκπαίδευσης!

  • 23 Απριλίου 2020, 23:10 | Δημήτρης Κ

    Δε γίνεται να απουσιάζουν κινητικές δραστηριότητες από το νέο σχολείο. Η Φυσική Αγωγή δραστηριοποιεί τα παιδιά πολύπλευρα. Ένα καινοτόμο πρόγραμμα θα μπορούσε να συνδυάσει την φυσική αγωγή με το περιβάλλον.

  • 23 Απριλίου 2020, 22:34 | Λαμπρινή

    Ωραία ιδέα το εργαστήριο δεξιοτήτων. Να δοθεί έμφαση στην χορήγηση των κατάλληλων υλικών στα σχολεία για να υποστηριχθεί κάτι τέτοιο. Δεξιότητες όπως: επίλυσης προβλημάτων, λήψης αποφάσεων ζωής, καλλιέργεια αλγοριθμικής σκέψης, δημιουργικοτητα μέσω παιχνιδιού φαντασίας,ρόλων,κατασκευων, κηπουρική, μαγειρική,κ.α.

  • 23 Απριλίου 2020, 22:31 | Σκαπέτης Κωνσταντίνος

    Θετική η δράση «Εργαστήρια Δεξιοτήτων» στη θεωρία, στην πράξη ωστόσο θα πρέπει να γίνει πολύ πιο συγκεκριμένη και να υλοποιηθεί με ιδιαίτερη προσοχή. Κεντρικός στόχος της δράσης είναι οι μαθητές να εφοδιαστούν με δεξιότητες ζωής, ήπιες δεξιότητες και δεξιότητες ψηφιακού γραμματισμού (δεξιότητες του 21ου αιώνα). Γιατί γίνεται πιλοτικά και όχι καθολικά; Υπάρχει κάποια αμφιβολία για το αν οι δεξιότητες αυτές είναι απαραίτητες για όλους τους μαθητές; Και φυσικά για να καλλιεργηθούν αυτές οι δεξιότητες θα πρέπει να διδάσκονται από εκπαιδευτικούς που τις κατέχουν και είναι επαγγελματικά και επιστημονικά καταρτισμένοι σε αυτές. Σύμφωνα με την Υπουργική Απόφαση 44192/26-02-20 θα καλλιεργούνται δεξιότητες ζωής (life skills), ήπιες δεξιότητες (soft skills) και δεξιότητες τεχνολογίας και επιστήμης και θα τις διδάσκουν εκπαιδευτικοί που έχουν ολοκληρώσει την εκάστοτε επιμόρφωση. Στο νηπιαγωγείο ο/η νηπιαγωγός. Στο Δημοτικό και το Γυμνάσιο το ΙΕΠ θα ορίσει προτεραιότητες στις ειδικότητες, χωρίς ωστόσο να αποκλείεται κανένας εκπαιδευτικός, εφόσον επιθυμεί να συμμετάσχει. Πως λοιπόν με μια επιμόρφωση (θα είναι τύπου voucher;) θα κατορθώσουν να διδάξουν αυτές τις δεξιότητες ειδικότητες χωρίς καμία επιστημονική κατάρτιση σε αυτές; Με βάση ποια λογική θα υπάρχει ορισμός προτεραιοτήτων καταπατώντας τα επαγγελματικά δικαιώματα κλάδων; Γιατί δεν εντάσσεται η ανάπτυξη των δεξιοτήτων στο αντίστοιχο γνωστικό αντικείμενο και μάθημα αναδιαμορφώνοντας το εκάστοτε πρόγραμμα σπουδών; ΑΠΑΙΤΟΥΜΕ η ανάπτυξη και μάθηση δεξιοτήτων τεχνολογίας και ψηφιακού γραμματισμού των μαθητών να γίνεται από ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΟΥΣ ΚΑΙ ΜΟΝΟ καθώς είναι αυτοί που έχουν το απαραίτητο και αδιαμφισβήτητο γνωστικό και επιστημονικό υπόβαθρο για να τις διδάξουν.

  • 23 Απριλίου 2020, 22:23 | Ιωάννης

    Τα εργαστήρια δεξιοτήτων είναι μια καλή αφορμή ώστε μέσω της περιβαλλοντικής αγωγής να καλυφθεί η ελλιπής διδασκαλία των μαθητών της β/θμιας, στις γεωεπιστήμες.

    Ως εκ τούτου είναι αναγκαίο τουλάχιστον ένας θεματικός κύκλος (2 ώρες εβδομαδιαίως) να αφιερωθεί στην περιβαλλοντική αγωγή με ανάθεση στους καθ’ύλην αρμόδιους γεωεπιστήμονες (ΠΕ04.05 και ΠΕ12.13).

    Οι ενότητες του εν λόγω θεματικού κύκλου θα μπορούν να περιλαμβάνουν υλικό και δράσεις σχετικά με τη σεισμική δράση και την αντιμετώπιση των σεισμικών κινδύνων, την ηφαιστειότητα, τη γεωθερμική ενέργεια, τον ορυκτό πλούτο (μοχλό για την ανάπτυξη της χώρας), τους υδατικούς πόρους, την διαχείριση και την προστασία τους, καθώς και μια πληθώρα άλλων θεμάτων υψίστης σημασίας για την αναπτυξιακή πορεία της χώρας μας.

    Επιπρόσθετα,οι σημερινοί μαθητές και αυριανοί πολίτες, θα μπορέσουν να ενημερωθούν για τους γεωλογικούς κινδύνους–φυσικές καταστροφές (σεισμοί, κατολισθήσεις, πλημμύρες, ξηρασία, κλιματική αλλαγή) και τα μέτρα πρόληψης –προστασίας για την ασφάλεια και ευημερία του ανθρώπου αλλά και την διατήρηση των μνημείων της φύσης (ιαματικά νερά, υγροτόποι,ορυκτά και πετρώματα, απολιθώματα, γεωμυθολογικά και γεωπεριβαλλοντικά μονοπάτια, γεώτοποι–γεωπάρκα, διαχείριση και προστασία τους).

  • 23 Απριλίου 2020, 22:16 | ΜΠΟΣΙΔΗΣ

    Πολύ ¨φανταστικά¨τα εργαστήρια και όλα. Μπορείτε να μας πείτε σε ποιους «φανταστικούς χώρους» θα υλοποιούνται και με ποια «φανταστικά μέσα»; Υπάρχουν αίθουσες ρομποτικής κι εξοπλισμός; Σε 12/θ σχολείο με 260 παιδιά έχουμε 1 σετ arduino. Για να μην μιλήσω για υπολογιστές, που ούτε καν στις τάξεις δεν έχουμε. Λόγια, λόγια, λόγια… Δε θέλουμε Σ/Ν κ. Υπουργέ, χρήματα θέλουμε κι εξοπλισμό: καινούρια θρανία που έχουν διαλυθεί εδώ και 15 χρόνια, καινούριες καρέκλες που άνοιξαν και βγαίνουν ακίδες από το ξύλο, καινούριες καρέκλες κι έδρες να καθόμαστε. Σκουριάσανε κι αυτές… Καινούριους Η/Υ και τόσα άλλα. Ξέρετε πόσα χρόνια έχει να σταλεί εξοπλισμός στα σχολεία;

  • 23 Απριλίου 2020, 22:06 | Άντρι Ντίσα

    Αξιότιμοι συμπολίτες και αξιότιμα στελέχη του ΥΠΑΙΘ,

    Είμαι μαθητής της Β’ Γενικού Λυκείου και πιστεύω ότι το συγκεκριμένο νομοσχέδιο αφορά και τους ίδιους τους μαθητές γιατί στην τελική αυτοί θα βιώσουν τις αλλαγές και τους παροτρύνω να συμμετάσχουν και αυτοί στη δημόσια διαβούλευση, διότι αν δεν εκφράσουν τις απόψεις τους, τότε θα μείνουν αμέτοχοι. Επίσης, εύχομαι να είναι οι τελευταίες αλλαγές που νομοθετούνται για τα επόμενα χρόνια, επειδή έχουμε κουραστεί να ακούμε για τις αλλαγές.

    Συγγνώμη για τον μακρύ πρόλογο και πάμε στο θέμα(επίσης θα με δείτε σε πολλά άρθρα να καταθέτω απόψεις).

    Για το άρθρο που γενικά προβλέπει ρυθμίσεις για τα λεγόμενα <>.
    Στην α/θμια εκπαίδευση, ειδικά στα Δημοτικά, οι θεματικές που ανακοινώθηκαν πρέπει κατ’εμέ να ενταχθούν στα ήδη υπάρχοντα μαθήματα όπως η Μελέτη Περιβάλλοντος για τη θεματική <>, ενώ για τις μεγάλες τάξεις του Δημοτικού(Ε’ και ΣΤ’) για την υλοποίηση των Εργαστηρίων, κρίνω αναγκαία την επαναφορά του μαθήματος της Ευέλικτης Ζώνης.
    Θα μπορούσα να προτείνω την ολική αναμόρφωση του ωρολογίου προγράμματος, παρ’ όλα αυτά, δε το κάνω διότι σε μικρή ηλικία οι μαθητές δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν σε 10-15 μαθήματα, τα οποία ίσως έχουν αρνητικές επιπτώσεις στην ψυχολογία τους, επιπτώσεις που μπορεί να τις υποθηκεύσουν για μεγάλο μέρος της ζωής τους.
    Η αναμόρφωση του προγράμματος συνιστάται για τα Γυμνάσια.
    Πιστεύω πως πρέπει τα μαθήματα να χωριστούν σε δύο κατηγορίες:Τα μαθήματα Γενικής Παιδείας και τα Μαθήματα Εφηβικού Προσανατολισμού και Δεξιοτήτων. Η Γενική Παιδεία να διαθέτει 20 ώρες την εβδομάδα και ο Εφηβικός Προσανατολισμός και Δεξιότητες 12 ώρες την εβδομάδα, ενώ η Β’κατηγορία μαθημάτων να είναι βιωματική και σε αυτά να μη κατατίθεται βαθμολογία και να μη δίνονται εξετάσεις στο τέλος του έτους.

    Όλες οι απορίες σας, δεκτές!

  • 23 Απριλίου 2020, 21:36 | Μυρτώ

    Η προσθήκη ειδικοτήτων και η αύξηση του αριθμού των μαθητών στο νηπιαγωγείο, όχι μόνο δεν βοηθά, δεν βελτιώνει και δεν ενισχύει την εκπαιδευτική διαδικασία, αλλά απαξιώνει το ρόλο των νηπιαγωγών. Οι ειδικότητες υπάρχουν ήδη στα νηπιαγωγεία και υποστηρίζονται από έναν και μόνο εκπαιδευτικό. Καλό θα ήταν λοιπόν τα νομοσχέδια να φροντίζουν για την υποστήριξη των ανθρώπων αυτών με την πρόσληψη βοηθητικού προσωπικού, με μείωση και όχι αύξηση του αριθμού των μαθητών και με την υλικοτεχνική υποστήριξη των δομών. Ας πηγαίνουμε μπροστά και όχι πίσω.

  • 23 Απριλίου 2020, 21:30 | Χρήστου Κωνσταντίνος

    Οι δεξιότητες που κατά την γνώμη μου θα έπρεπε να δοθεί βάση είναι η ανάπτυξη της προσωπικότητας του παιδιού, ο αλληλοσεβασμός, η ανάπτυξη κριτικής σκέψης, η κυκλοφοριακή αγωγή, η σεξουαλικη διαπαιδαγώγηση και το ενδιαφέρον για το περιβάλλον.

  • 23 Απριλίου 2020, 21:29 | Βασίλειος Ζαγκότας

    Επί του παρόντος, αυτό που βλέπω (για το Δημοτικό Σχολείο) είναι μια συγκεκριμενοποίηση της Ευέλικτης Ζώνης.
    Περίμενα περισσότερο συγκεκριμένες προτάσεις, όπως π.χ. ποια θα είναι τα αντικείμενα αυτών των εργαστηρίων, ποιες ειδικότητες θα μπορούν να εμπλακούν σε αυτά και τι είδους διδακτικό υλικό θα χρησιμοποιηθεί.
    Προτείνω να οργανωθεί μια μικρή λίστα από τέτοια εργαστήρια και να δοθεί στη σχολική μονάδα η αυτονομία να επιλέξει ποια από αυτά προτίθεται να υλοποιήσει.
    Επίσης, καλό θα ήταν να επιτραπεί η εμπλοκή περισσοτέρων του ενός εκπαιδευτικών στα εργαστήρια αυτά (π.χ. ΠΕ70 και ΠΕ08) σε μία διδακτική ώρα.

  • 23 Απριλίου 2020, 21:14 | Βιολεττα

    Εφοσον για να διοριστει μια νηπιαγωγος πρεπει να εχει πτυχιο Υπολογιστων , αγγλικων,μουσικης, Μεταπτυχιακα και διδακτορικα,εχει τοοοοσες πολλες γνωσεις , ποιος ο λογος να βαλετε εκπαιδευτικους υπολογιστων και φυσικης αγωγης στα νηπιαγωγεια; Μια νηπιαγωγος κυρια υπουργε ειναι καταρτισμενη να μπορει να βοηθησει ενα νηπιο να αναπτυχθει ολοπλευρα ,μεσα απο δραστηριοτηες και παιχνιδια. Μια νηπιαγωγος ειναι ενα προσωπο εμπιστοσυνης για το παιδι, το οποιο δυσκολευεται αρχικα να προσαρμοστει και να την πλησιασει. Τι θα γινει οταν θα εναλλασονται τα προσωπα σε ενα σχολειο με μικρες ηλικιες;

  • 23 Απριλίου 2020, 21:06 | ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ

    Θετική η δράση «Εργαστήρια Δεξιοτήτων» στη θεωρία, στην πράξη ωστόσο θα πρέπει να γίνει πολύ πιο συγκεκριμένη και να υλοποιηθεί με ιδιαίτερη προσοχή. Κεντρικός στόχος της δράσης είναι οι μαθητές να εφοδιαστούν με δεξιότητες ζωής, ήπιες δεξιότητες και δεξιότητες ψηφιακού γραμματισμού (δεξιότητες του 21ου αιώνα). Γιατί γίνεται πιλοτικά και όχι καθολικά; Υπάρχει κάποια αμφιβολία για το αν οι δεξιότητες αυτές είναι απαραίτητες για όλους τους μαθητές; Και φυσικά για να καλλιεργηθούν αυτές οι δεξιότητες θα πρέπει να διδάσκονται από εκπαιδευτικούς που τις κατέχουν και είναι επαγγελματικά και επιστημονικά καταρτισμένοι σε αυτές. Σύμφωνα με την Υπουργική Απόφαση 44192/26-02-20 θα καλλιεργούνται δεξιότητες ζωής (life skills), ήπιες δεξιότητες (soft skills) και δεξιότητες τεχνολογίας και επιστήμης και θα τις διδάσκουν εκπαιδευτικοί που έχουν ολοκληρώσει την εκάστοτε επιμόρφωση. Στο νηπιαγωγείο ο/η νηπιαγωγός. Στο Δημοτικό και το Γυμνάσιο το ΙΕΠ θα ορίσει προτεραιότητες στις ειδικότητες, χωρίς ωστόσο να αποκλείεται κανένας εκπαιδευτικός, εφόσον επιθυμεί να συμμετάσχει. Πως λοιπόν με μια επιμόρφωση (θα είναι τύπου voucher;) θα κατορθώσουν να διδάξουν αυτές τις δεξιότητες ειδικότητες χωρίς καμία επιστημονική κατάρτιση σε αυτές; Με βάση ποια λογική θα υπάρχει ορισμός προτεραιοτήτων καταπατώντας τα επαγγελματικά δικαιώματα κλάδων; Γιατί δεν εντάσσεται η ανάπτυξη των δεξιοτήτων στο αντίστοιχο γνωστικό αντικείμενο και μάθημα αναδιαμορφώνοντας το εκάστοτε πρόγραμμα σπουδών; ΑΠΑΙΤΟΥΜΕ η ανάπτυξη και μάθηση δεξιοτήτων τεχνολογίας και ψηφιακού γραμματισμού των μαθητών να γίνεται από ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΟΥΣ ΚΑΙ ΜΟΝΟ καθώς είναι αυτοί που έχουν το απαραίτητο και αδιαμφισβήτητο γνωστικό και επιστημονικό υπόβαθρο για να τις διδάξουν.

  • 23 Απριλίου 2020, 20:59 | KYRIAKI

    Θετική η δράση «Εργαστήρια Δεξιοτήτων» στη θεωρία, στην πράξη ωστόσο θα πρέπει να γίνει πολύ πιο συγκεκριμένη και να υλοποιηθεί με ιδιαίτερη προσοχή. Κεντρικός στόχος της δράσης είναι οι μαθητές να εφοδιαστούν με δεξιότητες ζωής, ήπιες δεξιότητες και δεξιότητες ψηφιακού γραμματισμού (δεξιότητες του 21ου αιώνα). Γιατί γίνεται πιλοτικά και όχι καθολικά; Υπάρχει κάποια αμφιβολία για το αν οι δεξιότητες αυτές είναι απαραίτητες για όλους τους μαθητές; Και φυσικά για να καλλιεργηθούν αυτές οι δεξιότητες θα πρέπει να διδάσκονται από εκπαιδευτικούς που τις κατέχουν και είναι επαγγελματικά και επιστημονικά καταρτισμένοι σε αυτές. Σύμφωνα με την Υπουργική Απόφαση 44192/26-02-20 θα καλλιεργούνται δεξιότητες ζωής (life skills), ήπιες δεξιότητες (soft skills) και δεξιότητες τεχνολογίας και επιστήμης και θα τις διδάσκουν εκπαιδευτικοί που έχουν ολοκληρώσει την εκάστοτε επιμόρφωση. Στο νηπιαγωγείο ο/η νηπιαγωγός. Στο Δημοτικό και το Γυμνάσιο το ΙΕΠ θα ορίσει προτεραιότητες στις ειδικότητες, χωρίς ωστόσο να αποκλείεται κανένας εκπαιδευτικός, εφόσον επιθυμεί να συμμετάσχει. Πως λοιπόν με μια επιμόρφωση (θα είναι τύπου voucher;) θα κατορθώσουν να διδάξουν αυτές τις δεξιότητες ειδικότητες χωρίς καμία επιστημονική κατάρτιση σε αυτές; Με βάση ποια λογική θα υπάρχει ορισμός προτεραιοτήτων καταπατώντας τα επαγγελματικά δικαιώματα κλάδων; Γιατί δεν εντάσσεται η ανάπτυξη των δεξιοτήτων στο αντίστοιχο γνωστικό αντικείμενο και μάθημα αναδιαμορφώνοντας το εκάστοτε πρόγραμμα σπουδών; ΑΠΑΙΤΟΥΜΕ η ανάπτυξη και μάθηση δεξιοτήτων τεχνολογίας και ψηφιακού γραμματισμού των μαθητών να γίνεται από ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΟΥΣ ΚΑΙ ΜΟΝΟ καθώς είναι αυτοί που έχουν το απαραίτητο και αδιαμφισβήτητο γνωστικό και επιστημονικό υπόβαθρο για να τις διδάξουν.

  • 23 Απριλίου 2020, 20:04 | Αναστασιος

    Με δεδομένο ότι στις μικρές ηλικίες είναι αναγκαίες οι ψυχοθεραπευτικές ιδιότητες που προσφέρει η φύση και το περιβάλλον και ότι τα παιδιά χρειάζονται από μικρή ηλικία πρότυπα, συνήθειες και συνείδηση για να δομησουν μια ολοκληρωμένη προσωπικότητα, προτεινω την εισαγωγή του μαθήματος της κηπουρικής στο νηπιαγωγείο.Η ενασχόληση με τη φύση θα δημιουργήσει αλλά και θα ενισχύσει την περιβαλλοντική συνείδηση των μαθητών.

  • 23 Απριλίου 2020, 19:56 | Όλυα

    Αν κατάλαβα καλά, αυτά τα εργαστήρια δεξιοτήτων είναι το αντίστοιχο της θεματικής εβδομάδας του Γαβρόγλου. Αυτό βέβαια που δεν μπορώ να καταλάβω είναι γιατί πρέπει να συνεχίζουμε τα λάθη του παρελθόντος. Γιατί όλα αυτά τα ομολογουμένως ενδιαφέροντα θέματα πρέπει να ενταχθούν αυτόνομα στο ωρολόγιο πρόγραμμα, τη στιγμή που στο ελληνικό σχολείο με τις συνεχείς απώλειες διδακτικών ωρών δεν προλαβαίνουμε να διδάξουμε τα βασικά στοιχεία των επιστημών και των γλωσσών;
    Αν θέλουμε πραγματικά να βοηθήσουμε τα παιδιά να αποχτήσουν αυτές τις δεξιότητες, λύσεις υπάρχουν. Καταρχάς μπορούμε θαυμάσια να τις ενσωματώσουμε στο αναλυτικό πρόγραμμα συγκεκριμένων σχετικών μαθημάτων που υπάρχουν ήδη στο ωρολόγιο πρόγραμμα. Έτσι δε θα υπάρχει πρόβλημα και για το ποιος θα διδάξει τις εν λόγω θεματικές και για το αν είναι αρμόδιος να το κάνει. Γιατί, ξέρετε, εμείς οι εκπαιδευτικοί ειδικοτήτων έχουμε διοριστεί για να διδάξουμε συγκεκριμένα αντικείμενα τα οποία έχουμε σπουδάσει και δεν είναι καθόλου σίγουρο ότι έχουμε εμείς τις ειδικές γνώσεις άλλων αντικειμένων, ώστε να τις μεταδώσουμε και στα παιδιά.
    Από την άλλη, υπάρχει και άλλη δοκιμασμένη λύση: Οι δεξιότητες αυτές εντάσσονται ήδη στις θεματικές των ποικίλων εκπαιδευτικών προγραμμάτων, πολιτιστικών, περιβαλλοντικών ή αγωγής υγείας που λειτουργούν εθελοντικά εδώ και χρόνια στο ελληνικό σχολείο χωρίς να επιβαρύνουν το ωρολόγιο πρόγραμμα. Δώστε λοιπόν σε αυτά τα προγράμματα τη σημασία και την υποστήριξη που χρειάζονται και είναι βέβαιο πως και οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές θα ανταποκριθούν θετικά.

  • 23 Απριλίου 2020, 18:22 | ΑΡΙΣΤΕΑ ΚΙΑΜΟΥΡΗ

    Στην ανάπτυξη των δεξιοτήτων των μαθητών, δεν είναι δυνατόν να απουσιάζουν οι κινητικές δεξιότητες. Τα παιδιά έχουν ανάγκη από κίνηση. Ο παγκόσμιος οργανισμός υγείας προειδοποιεί, τα στοιχεία από το ευ ζην σας έδωσαν στοιχεία για την παχυσαρκία στην Ελλάδα- και στο νέο σχολείο, τα παιδιά καλούνται να είναι καθηλωμένα στην σχολική τάξη και στην καρέκλα. Συνδυάστε Φυσική Αγωγή και περιβάλλον. Το πρόγραμμα Φύση και Άσκηση εξυπηρετούσε όλες τις σύγχρονες ανάγκες, και την φυσική δραστηριότητα και την περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση.

  • 23 Απριλίου 2020, 17:43 | Νατάσσα

    Πολύ καλή πρωτοβουλία και αναγκαία, με τον σωστό εξοπλισμό και είτε τους ειδικούς είτε σωστή επιμόρφωση των εκπαιδευτικών που θα επωμιστούν μάλλον το έργο αυτό.
    Αυτό που μου λείπει όμως σ’ όλη τη διάρκεια των σχολικών ετών και ιδιαίτερα στο Λύκειο είναι η προώθηση της μουσικής και καλλιτεχνικής παιδείας. Είπαμε να εκφράσουμε σιγά σιγά και να υποστηρίξουμε τις ξεχωριστές δεξιότητες που κατέχει ο καθένας μαθητής. Δεν αρκούν οι δεξιότητες που προαναφέρθηκαν και οι οποίες εντάσσονται στα λεγόμενα Soft Skills, αλλά θα πρέπει να αναδειχθούν και αυτές οι ιδιαίτερες δεξιότητες.

  • 23 Απριλίου 2020, 17:39 | ΔΗΜΗΤΡΗΣ

    Τα εργαστήρια δεξιοτήτων θα μπορούσαν να αντικαταστήσουν την Ευέλικτη Ζώνη η οποία έχει παραποιηθεί. Δηλαδή, να επιλέγουν οι δάσκαλοι ένα εργαστήριο, που θα ευνοείται φυσικά και από τις γενικές τοπικές συνθήκες, από λίστα εγκεκριμένη από την Περιφέρεια.
    Και να οικοδομηθούν νέα σχολικά κτίρια, έτσι ώστε με μια ανακατανομή να ελευθερωθούν αίθουσες για τέτοια νέα αλλά και παλαιά εγχειρήματα.

  • 23 Απριλίου 2020, 17:33 | Σοφία

    Πολύ ωραία ιδέα. Συγκεκριμένα η ευαισθητοποίηση, ενημέρωση για το περιβάλλον καθώς οι γεωγραφικές γνώσεις θα δώσουν την ευκαιρία στους μαθητές να διευρύνουν τους τομεις των γνώσεων τους. Η ποικιλομορφία ενημέρωσης θα δώσει την ευκαιρία στους μαθητές να καλλιεργήσουν μέσα από το σχολείο το χαρακτήρα, την προσωπικότητα και τη συμπεριφορα τους.

  • 23 Απριλίου 2020, 16:44 | Χρήστος

    Προσλάβετε επαγγελματικούς συμβούλους ΠΕ22 για την εκπαίδευση των μαθητών σε θέματα επιχειρηματικότητας στη Γενική-Ειδική Εκπαίδευση. Στην εποχή της Πληροφορίας και της Ανεργίας κι ενώ μιλάτε για καλλιέργεια soft skills, την πιο χρήσιμη ειδικότητα, αυτή των ΠΕ22, την έχετε παραγκωνίσει. Αυτή η ειδικότητα χρειάζεται σε κάθε βαθμίδα και οχι απλώς τα πασαλείμματα που γίνονται με 2-3 ώρες ΣΕΠ από ανειδίκευτους εκπαιδευτικούς. Αυτό τα λέει όλα για το τί πιστεύετε πραγματικά για τη μετάβαση των παιδιών μας στην επαγγελματική ζωή μετά το σχολείο!!

  • 23 Απριλίου 2020, 16:14 | ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΟΥΧΤΙΔΗΣ

    Στο εργαστήριο δεξιοτήτων μπορούν να μπουν Πρώτες Βοήθειες σε γυμνάσια-λύκεια

  • 23 Απριλίου 2020, 16:02 | ΧΡΙΣΤΙΝΑ

    Από προσωπική εμπειρία οι δυσκολίες συμπεριφοράς κάποιων μαθητών δημιουργεί προβλήματα που κάποιες φορές παραβλέπονται λόγω έλλειψης χρόνου είτε θεωρούνται αποκλειστική ευθύνη της οικογένειας.Η συνύπαρξη παιδιών με διαφορετική κουλτούρα,ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες κ.α. πιστεύω ότι χρειάζεται ενίσχυση των δεξιοτήτων επικοινωνίας,διαχείρισης θυμού,αλληλεγγύης και γενικά αποδοχής της διαφορετικότητας.

  • 23 Απριλίου 2020, 15:57 | Μαρία Τσουκνάκη

    Δεξιότητες ζωής. Μάλιστα. Πολύ σωστό. Δηλαδή θα μπορούμε στο σχολείο να καθαρίζουμε τις τάξεις μας, το προαύλιο και τις τουαλέτες, να μαγειρεύουμε πρωινό ή δεκατιανό, να καλλιεργούμε λαχανικά, να σκαλιζουμε το ξύλο και να φτιάχνουμε μικροέπιπλα, να ζωγραφίζουμε τους τοίχους, να δένουμε τα κορδόνια μας, και να πλέκουμε σκούφους, να μαθαίνουμε να προσέχουμε τους άλλους, να τους βοηθάμε, να ακούμε και να παρατηρούμε τους άλλους, να αναπνέουμε, να ακουμπάμε και να κοιτάμε βαθιά στα μάτια. Ε λοιπόν, όλα αυτά κι άλλα πολλά ακόμα, σας πληροφορώ ότι δεκάδες δάσκαλοι, εικαστικοί, θεατρολόγοι, γυμναστές, δάσκαλοι Ξ.Γ., μουσικοί, δάσκαλοι ένταξης και παράλληλης στήριξης τα κάνουν εδώ και χρόνια χωρίς σχεδόν καμία βοήθεια από το υπουργείο και χωρίς συχνά αναγνώριση. Ενισχύστε τις υποδομές, φτιάξτε και επισκευάστε τα σχολεία, δώστε αίθουσες στις ειδικότητες, προαύλια και ειδικούς χώρους και θα δείτε τα θαύματα αυτά να πολλαπλασιάζονται.

  • 23 Απριλίου 2020, 15:56 | Βάσω

    Είναι αστείο να μιλάτε για εργαστήρια απόκτησης δεξιοτήτων τεχνολογίας και επιστήμης, Stem, ρομποτική κλπ όταν η Πληροφορική στο Γυμνάσιο παραμένει 1 ώρα την εβδομάδα. Αναβαθμίστε ουσιαστικά το μάθημα της Πληροφορικής στα σχολεία. Δεν διορίστηκαμε για να κάνουμε τον γραμματέα ή τον χαμάλη κάθε φορά που υπάρχουν προβλήματα στο σχολείο! Ζητάτε την βοήθειά μας για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, έχουμε επιμορφώσει όλους τους εκπαιδευτικούς στο α επίπεδο και μας εξευτελίζετε ζητώντας μας να επιμορφωθούμε στο β επίπεδο από αυτούς που εμείς επιμορφώσαμε! Μιλάτε για αναβάθμιση της πληροφορικής και το μόνο που αλλάζετε είναι η κατάταξη στην ομάδα Β, αντί της Γ΄. Πόση ακόμη κοροϊδία!

  • 23 Απριλίου 2020, 15:38 | Ευαγγελία

    Στη συγκεκριμένη περίπτωση, το εργαστήριο κηπουρικής θα ήταν χρήσιμο.

  • 23 Απριλίου 2020, 14:54 | ΛΑΛΙΑΣ ΗΛΙΑΣ

    ΗΠΙΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΚΑΙ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΖΩΗΣ. ΣΩΣΤΑ. ΟΧΙ ΑΛΛΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ ΚΑΙ ΡΟΜΠΟΤΙΚH. ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΚΑΙ ΕΠΙΛΥΣΗ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ. ΕΥΑΙΣΘΗΤΟΠΟΙΗΣΗ ΣΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ. ΟΧΙ ΔΙΑΣΚΟΡΠΙΣΜΝΑ ΚΠΕ ΚΑΙ ΔΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΧΩΡΙΣ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ. ΜΕΣΑ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ.

  • 23 Απριλίου 2020, 14:13 | Μπάμπης

    Πολύ καλή πρωτοβουλία σ’ ένα σχολείο που του λείπει η μάθηση δεξιοτήτων και πολλές φορές η επαφή με την κοινωνία. Εφόσον όμως στηριχθεί όπως πρέπει. Δηλαδή, με κατάλληλο εκπαιδευτικό προσωπικό, ψυχολόγους, επιστήμονες της υγείας και του περιβάλλοντος, κοινωνιολόγους, στελέχη επαγγελματικής κατάρτισης κ.λπ. Αν αφεθεί και αυτό στο φιλότιμο των εκπαιδευτικών θα αποτελέσει μια ακόμη χαμένη ευκαιρία.

  • 23 Απριλίου 2020, 13:06 | Παναγιώτης

    Να ληφθεί υπόψη ότι για την επιτυχία της πιλοτικής εφαρμογής και την αξιολόγηση των αποτελεσμάτων πρέπει η ανάθεση διδασκαλίας των αντικειμένων να γίνει σε συνάρτηση με το γνωστικό αντικείμενο των εκπαιδευτικών. Η τροποποίηση των αναθέσεων μαθημάτων ως προς αυτό το σκοπό είναι απαραίτητη. Ήδη υπάρχουν στρεβλώσεις.

  • 23 Απριλίου 2020, 12:11 | Ευθαλία

    Οι νηπιαγωγοί είναι άρτια καταρτισμένοι για την διδασκαλία όλων των αντικειμένων στο ελληνικό νηπιαγωγείο. Σε περίπτωση αμφισβήτησης, σας παραπέμπω στα προγράμματα σπουδών όλων των ελληνικών πανεπιστημίων απο τα οποία αποφοιτούν οι νηπιαγωγοί.

  • 23 Απριλίου 2020, 10:33 | Δημήτρης

    Χτίσε νέες ιδέες, δώσε νέες λύσεις

    Νεανική Επιχειρηματικότητα
    Ρομποτική
    STEM/STEAM
    Νέες τεχνολογίες
    Γνωρίζω τα επαγγέλματα

    Πάρα πολύ όμορφα όλα αυτά. Δώστε μας όμως σας παρακαλώ τον ανάλογο εξοπλισμό. Διδάσκω σε εργαστήριο με υπολογιστές 15+ ετών και windows 98, που μας χαρίστηκαν προ πολλών ετών από υπηρεσίες που άλλαξαν τον εξοπλισμό τους [υπέρ μεταχειρισμένοι]. Συντηρώ τους υπολογιστές «με νύχια και με δόντια» και με εκτός του διδακτικού ωραρίου μου, προσωπική εργασία που δεν φαίνεται πουθενά. Στο συγκεκριμένο εργαστήριο κάνουν μάθημα όλοι οι μαθητές μου από 2 συστεγαζόμενα σχολεία [κάτι λιγότερο από 500 παιδιά].
    Υπό αυτές τις συνθήκες μόνο σε θεωρητικό επίπεδο μπορώ να μιλήσω στα παιδιά για όλα τα όμορφα που αναφέρονται στο άρθρο για το μάθημα Τ.Π.Ε.
    Η 1 ώρα την εβδομάδα ανά τάξη είναι απλά κάτι καλύτερο από το τίποτα ειδικά για τις τάξεις Δ,Ε & ΣΤ.

  • 23 Απριλίου 2020, 10:16 | ΠΑΝΟΣ

    Πολύ σωστό. Προτείνω επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, δυνατότητα επιλογής από όλες τις ειδικότητες του σχολείου, ανάθεση σε δύο εκπαιδευτικούς (συνεργασία)διαφορετικών ειδικοτήτων οι οποίοι υποβάλλουν το σχέδιό τους στον σύλλογο για έγκριση.Αξιολόγηση στο τέλος χωρίς γραφειοκρατία.Περιγραφική αξιολόγηση των μαθητών. Θέματα: ασφαλής πλοήγηση στο διαδίκτυο, κοινωνικά δίκτυα, προσωπικά δεδομένα, διαχείριση έκφρασης ολοκληρωμένης άποψης, διαχείριση σχέσεων(όλα με προσομοίωση πραγματικών καταστάσεων), χωρίς θεωρία και χωρίς το άγχος της αξιολόγησης.

  • 23 Απριλίου 2020, 07:50 | Μανώλης

    Πολύ καλή ιδέα, πρακτικές δεξιότητες, δίνει τη δυνατότητα να αποκτήσουν πρακτικές, χρήσιμες για την ζωή τους τους δεξιότητες.

  • 23 Απριλίου 2020, 07:15 | Γεωργία

    Προτεινόμενα εργαστήρια δεξιοτήτων: κηπουρική, μαγειρική, ράψιμο, πλέξιμο, ξυλουργική, φροντίδα ζώων χωρίς διακρίσεις στο φύλο φυσικά.

  • 23 Απριλίου 2020, 01:49 | Νίκος

    Σε αυτό το πλαίσιο θα ήθελα να συμπεριληφθούν μαθήματα δεξιοτήτων όπως βασική μαγειρική και ζαχαροπλαστική, οικιακή οικονομία, πρώτες βοήθειες, αυτοάμυνα, επιβίωση στο φυσικό περιβάλλον, φιλοζωΐα, περιβαλλοντική αγωγή.

  • 23 Απριλίου 2020, 01:06 | Πέτρος Σιδέρης

    Θα είχε ενδιαφέρον να δούμε την εισαγωγή, στο νηπιαγωγείο και το δημοτικό, ειδικοτήτων που διακρίνονται πανευρωπαϊκά και παγκόσμια οι μαθητές μας. Ρομποτική, STEM, εργαστήρια μηχανικής και πολλές ακόμη καινοτόμες επιλογές.

    Υγ.»Υπάρχει κάτι μαγικό να βάζεις (δομικά) τουβλάκια στα χέρια των παιδιών»

  • 23 Απριλίου 2020, 00:52 | Stelios

    Λέτε για αναβάθμιση της πληροφορικής στο δημοτικό και έχετε ακριβώς τις ίδιες ώρες που είχε σαν μάθημα.Μπορειτε να μου πείτε τι αναβάθμιση είναι αυτή… Ευχαριστώ

  • 23 Απριλίου 2020, 00:37 | Άρις

    Εξαιρετική ιδέα -ιδίως αν υλοποιηθεί σωστά. Ουσιαστικά (στη δευτεροβάθμια) μπαίνουν τα προγράμματα σχολικών δραστηριοτήτων στο ωρολόγιο πρόγραμμα, όπως το επιθυμούσαν επί χρόνια οι εκπαιδευτικοί που τα υλοποιούσαν εθελοντικά και εκτός ωραρίου…
    Καταρχάς η επιλογή των επιμέρους θεματικών ενοτήτων -ειδικά στην πιλοτική φάση – καλό είναι να μην είναι δεσμευτική για κάθε τάξη (όπως ήταν οι βιωματικές δράσεις). Επίσης ίσως να μη λειτουργεί σε ζώνη, αλλά εντός του ωρολογίου προγράμματος όπως τα άλλα μαθήματα, ώστε να γίνεται καλύτερη αξιοποίηση εργαστηρίων, κατάλληλων εκπαιδευτικών, κλπ.
    Το κλειδί της επιτυχίας θα είναι πιστεύω αν τα εργαστήρια δεξιοτήτων τα αναλαμβάνουν ΟΧΙ οι εκπαιδευτικοί του σχολείου που απλά δεν συμπληρώνουν το ωράριό τους, αλλά οι εκπαιδευτικοί που έχουν την εμπειρία και το μεράκι τέτοιων δραστηριοτήτων, δηλαδή όσοι επί χρόνια εθελοντικά πραγματοποιούσαν τέτοιου είδους εργαστήρια (σχολικές δραστηριότητες) και μάλιστα με πολύ αντίξοες συνθήκες (δεν είναι του παρόντος να αναφερθούν). Φυσικά εννοώ να λαμβάνονται υπόψη τυπικά προσόντα πτυχίων, σεμιναρίων, εμπειρίας προγραμμάτων, κλπ. όπως περίπου γινόταν παλιότερα η επιλογή των εκπαιδευτικών για τον ΣΕΠ.
    Σημαντικότατη στήριξη στην επιτυχία του εγχειρήματος θα έχει η στήριξή του από τους Υπεύθυνους Σχολικών Δραστηριοτήτων/ Περιβ. Εκπαίδευσης/Αγωγής Υγείας/ Πολιτιστικών/ΣΕΠ -ειδικά αν υπάρξει κατάλληλο θεσμικό πλαίσιο με νέες κρίσεις και τοποθετήσεις για τους Υπεύθυνους αυτούς ανά Δ.Ε. (ή συμπλήρωση των θέσεων αυτών στις Δ.Ε. που δεν διαθέτουν πλέον).

  • 22 Απριλίου 2020, 23:30 | Θεόδωρος

    Πολύ καλό.Αλλά προσθέστε και πιο «ταπεινές» δεξιότητες (σκάψιμο, σκούπισμα, χτίσιμο κλπ). Δεν είναι ανάγκη να γίνουν όλοι επιστήμονες και καλλιτέχνες σε αυτή τη χώρα,, μπορεί κάποια παιδιά να βρουν την κλίση τους σε κάτι πιο χειρωνακτικό. Επίσης δεν είναι κακό να ξέρεις κάποιος να αλλάζει μια λάμπα. Σήμερα μεγαλώνουν παιδιά που δεν έχουν καμιά δεξιότητα στα χέρια….Στο σχολείο το μόνο ου μπορεί να πιάσουν με το χέρι είναι το στυλό (ίσως) και τα πλήκτρα..

  • 22 Απριλίου 2020, 23:08 | ΑΓΓΕΛΟΣ

    Η καλύτερη δυνατή ανάπτυξη των μαθητικών δεξιοτήτων στα Σχολεία γίνεται με τους εκπαιδευτικούς Εικαστικών του κλάδου ΠΕ08.
    Ειδικότερα οι απόφοιτοι των Σχολών Καλών Τεχνών Αθηνών και Θεσ/νίκης με πενταετή (5) φοίτηση έχουν την αρτιότερη κατάρτιση για το μάθημα των Εικαστικών στα πλαίσια της Αισθητικής Αγωγής.Οι αντίστοιχες Σχολές του εξωτερικού δεν απαιτούν εισαγωγικές εξετάσεις και έχουν λιγότερα χρόνια σπουδών,με αποτέλεσμα να μην μπορούν να ανταπεξέλθουν σε απλές ασκήσεις του μαθήματος π.χ.σχέδιο στον Σχολικό πίνακα ενός πολύ απλού θέματος.
    Χαρακτηριστικά να αναφέρω ,όπως σίγουρα σας είναι ήδη γνωστό, η εκτύπωση έτοιμων σχεδίων αμφιβόλου ποιότητας από το διαδίκτυο συμβαίνει σε καθημερινή βάση από όλους τους υπόλοιπους εκπαιδευτικούς ,χωρίς να έχουν καμία γνώση επί του αντικειμένου και αγνοούν το τελικό σκοπό ή μαθητικό στόχο.
    Σε καθημερινή βάση η εύκολη λύση είναι να ζητούν να ζωγραφίσουν οι μαθητές ελεύθερα θέματα και να βάλουν χρώματα σε φωτοτυπίες απλά και μόνο για να περάσει ο χρόνος στις σχολικές αίθουσες χωρίς να μπορούν να βοηθήσουν ουσιαστικά και με νόημα τους μαθητές.
    Μην παρακάμπτετε τους εκπαιδευτικούς Εικαστικών ΠΕ08 ,η αδιαφορία των αρμοδίων έχει οδηγήσει στην ψευδαίσθηση πως ο καθένας μπορεί να αναπτύξει τις δεξιότητες των μαθητών μέσα από το μάθημα της ζωγραφικής.

  • 22 Απριλίου 2020, 22:04 | Polina

    Θα πρέπει να διευκρινίσετε καλύτερα τι εννοείτε με τα «Εργαστήρια Δεξιοτήτων». Τα σχολεία μας δεν έχουν υποδομές ώστε τα παιδιά να αποκτήσουν πχ δεξιότητες μαγειρικής ή ξυλουργικές εργασίες ή μαστορέματα ή οικοκυρικά στην πράξη (σιδέρωμα, πλύσιμο). Απαραίτητες δεξιότητες για όλους.

  • 22 Απριλίου 2020, 21:53 | ΓΚΟΛΕΜΗ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ

    Καλησπέρα σας.
    είμαι εκπαιδευτικός Φυσικής Αγωγής σε Δημοτικό Σχολείο. Με πολύ χαρά βλέπω ότι μπαίνουν εργαστήρια δεξιοτήτων πιλοτικά όμως.
    θεωρώ πως κάποια εργαστήρια μπορούν να μπουν σε ολα τα σχολεία και όχι μόνο πιλοτικά.
    Συγκεκριμένα οι πρώτες βοήθειες στα σχολεία είναι κάτι που μπορούν να μάθουν οι μαθητές χωρίς ιδιαίτερο εξοπλισμό και χωρίς ιδιαίτερους χώρους.
    Μπορεί να υλοποιηθεί ακόμα και μέσα σε τάξη λίγων τετραγωνικών μέτρων.
    Λόγω ειδικότητας έρχομαι συχνά αντιμέτωπη με τραυματισμούς. Τυγχάνει βέβαια να είμαι και εκπαιδεύτρια Α΄Βοηθειών και μπορώ να αντιμετωπίσω τέτοιες καταστάσεις. ¨Ομως αυτό δεν συμβαίνει σε όλα τα σχολεία να διαθέτουν τουλάχιστον 2 εκπαιδευτικούς που να γνωρίζουν και είναι ένα θέμα που απασχολεί πολλούς συναδέλφους μου.
    Προτασή μου λοιπόν είναι επιμόρφωση τουλάχιστον 2 εκπαιδευτικών σε θέματα Ά βοηθειών σε κάθε σχολική μονάδα.
    Υπάρχουν πολλοί φορείς που μπορούν να πιστοποιήσουν, π.χ Ελληνικός Ερυθρός Σταυρός, Ελληνική επείγουσα πρoνοσοκομειακή φροντίδα, kids save lives….
    Να μπει μάθημα σε όλα τα σχολεία δημοτικού και όχι μόνο πιλοτικά.