Στο τέλος της παρ. 2 του άρθρου 5 του ν. 4186/2013 (Α’ 193), προστίθεται εδάφιο ως εξής:
«Μέγιστο όριο ηλικίας για την εγγραφή στα ημερήσια επαγγελματικά λύκεια είναι τα δεκαεπτά (17) έτη.»
Στο τέλος της παρ. 2 του άρθρου 5 του ν. 4186/2013 (Α’ 193), προστίθεται εδάφιο ως εξής:
«Μέγιστο όριο ηλικίας για την εγγραφή στα ημερήσια επαγγελματικά λύκεια είναι τα δεκαεπτά (17) έτη.»
Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Τα άρθρα 51 & 52 θα πρέπει να αποσυρθούν άμεσα. Κάνουν διάκριση μεταξύ μαθητών ΓΕΛ και ΕΠΑΛ, στερούν τη δυνατότητα στους μαθητές των ημερησίων ΕΠΑΛ να αποκτήσουν δεύτερη ειδικότητα, δηλαδή να αλλάξουν αν χρειαστεί στη ζωή τους επαγγελματικό προσανατολισμό, στερούν τη δυνατότητα σε μαθητές του ΓΕΛ αν είναι πάνω από 17 (π.χ αν έχουν χάσει μια τάξη), να εγγραφούν στο ΕΠΑΛ.
Στον εμπνευστή των άρθρων διαφεύγει ότι η Ελλάδα δεν είναι μόνο η Αθήνα και οι μεγάλες πόλεις. Ο αριθμός των νυχτερινών σχολείων στην ελληνική επαρχία είναι ελάχιστος. Η εφαρμογή των άρθρων θα επιφέρει μια μεγάλη διαρροή μαθητών και θα μαραζώσει τα ΕΠΑΛ, χωρίς να υπάρχει όφελος για κανένα.
Χαρακτηριστικό του απαράδεκτου περιεχομένου των άρθρων, αποτελούν οι αιτιολογικές εκθέσεις αυτών, οι οποίες προσβάλουν τη νοημοσύνη όλων μας.
Στο σχολείο μου, όπως σε όλα σχεδόν τα ΕΠΑΛ της χώρας φοιτούν μαθητές που το 1/3 από αυτούς είναι πάνω από 17 ετών. Μαθητές από ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες ή με ιδιαίτερες συνθήκες διαβίωσης όπως:
• Παιδιά διαζευγμένων γονιών ,
• παιδιά από πολύ χαμηλά οικονομικά στρώματα,
• μέλη μονογονεϊκων οικογενειών, παλιννοστούντες μαθητές που αποφάσισαν να ξαναπροσπαθήσουν στην πατρίδα μας και είτε δεν τους αναγνωρίζεται μέρος της φοίτησής τους απ’ τη χώρα προέλευσης, είτε τους αναγνωρίζεται καθυστερημένα,
• μαθητές που είχαν την ατυχία να χάσουν μια ή δυο χρονιές,
• παιδιά που μη έχοντας επαρκείς οικονομικούς πόρους να πάνε σε κάποιο άλλο μέρος να σπουδάσουν, αποφάσισαν μετά το τέλος της τρίτης χρονιάς να ξαναέρθουν να σπουδάσουν στο ΕΠΑΛ ώστε να πάρουν ένα δεύτερο πτυχίο και να μπορέσουν να ενταχθούν στην αγορά σαν επαγγελματίες.
• Κάποιοι για τους ίδιους λόγους, διέκοψαν τις σπουδές τους στο Γενικό Λύκειο και ήρθαν στο ΕΠΑΛ αποβλέποντας σε μια πιο άμεση επαγγελματική αποκατάσταση χωρίς ανώτερες σπουδές.
• Παιδιά βιοπαλαιστές (τα περισσότερα απ’ αυτά εργάζονται το απόγευμα ..) Παιδιά με ήθος και φιλότιμο, μερικά απ’ αυτά είναι και πολύ καλοί μαθητές!
Το άρθρο θέτει ανώτερο όριο ηλικίας τα 17 έτη, με την αιτιολογία μείωσης της σχολικής βίας. Σαν εκπαιδευτικοί έχουμε εντελώς διαφορετικής άποψη. Είμαστε πολλές φορές μάρτυρες όταν ορισμένα απ’ αυτά τα παιδιά λειτουργούν πυροσβεστικά σε διενέξεις μεταξύ μαθητών, ή στέκονται αρωγοί στην εύρυθμη λειτουργία της τάξης βοηθώντας έτσι σημαντικά το έργο του εκπαιδευτικού. Το νομοσχέδιο καταργεί επιπλέον ακόμα και το έτος μαθητείας των ΕΠΑΛ. Είναι ευνόητο ότι στόχος είναι μόνο η μείωση του κόστους και τίποτα άλλο.
1. Περί αποσυμφορήσεως.
Η πολιτεία ορθώς την τελευταία πενταετία έδωσε κίνητρα στον μαθητικό πληθυσμό να επιλέξει την επαγγελματική εκπαίδευση ως πρώτη επιλογή.
Η αναλογία των ΕΠΑΛ ανά δήμο είναι 1 προς 4-5 περίπου. Για να πετύχουμε την σύγκλιση με την ευρωπαϊκή πραγματικότητα (2 ΕΠΑΛ – 1 ΓΕΛ ) θα πρέπει να ανέβει η αναλογία κάτι που άρχισε να επιτυγχάνεται με την αύξηση των εγγραφών στα ΕΠΑΛ. Η δήθεν «αποσυμφόρηση» πρέπει να επιτευχθεί:
a. με την κατασκευή καινούργιων ΕΠΑΛ και την επένδυση σε υποδομές τεχνικοεπαγγελματικής εκπαίδευσης μέσω των αντίστοιχων κονδυλίων για εργαστηριακό εξοπλισμό από τα πακέτα στήριξης
b. Με την μείωση του μέγιστου αριθμού μαθητών ανά τάξη.
και όχι με την μετακόμιση του συνωστισμού στα Εσπερινά ΕΠΑΛ που δεν αρκούν (ούτε αριθμητικά ανά νομό αλλά και ούτε καλύπτουν όλες τις ειδικότητες) για να εγγράψουν όλους τους 17+ σε όλες τις ειδικότητες.
2. Περί απάλειψης της ενδοσχολικής βίας:
Θα παρακαλούσαμε να παρουσιαστούν οι έρευνες που αποδεικνύουν τον παραπάνω ισχυρισμό, διαφορετικά θα θεωρηθεί στοιχείο εξαπάτησης ο ισχυρισμός αυτός. Η εμπειρία που καταγράφεται αποδεικνύει πως οι ενήλικες μαθητές αυξάνουν την συνοχή της τάξης και δρουν προληπτικά στην ανάπτυξη της ενδοσχολικής βίας. Μόνο ως πρόφαση μπορεί να χρησιμοποιηθεί το επιχείρημα της μείωσης της ενδοσχολικής βίας με την απομάκρυνση των 17+ από τα ημερήσια ΕΠΑΛ .
Από νομική άποψη η ρύθμιση του άρθρου 51 συνολικά προσκρούει στο άρθρο 16 του συντάγματος το οποίο αναφέρει :
Άρθρο 16
«Όλοι οι Έλληνες έχουν δικαίωμα δωρεάν παιδείας, σε όλες τις βαθμίδες της, στα κρατικά εκπαιδευτήρια»
• Παρακαλώ να τεθεί στην νομική υπηρεσία της Βουλής , άλλως με εφαλτήριο το άρθρο 16 θα γίνουν και οι απαραίτητες νομικές ενέργειες για να καταργηθεί η διάταξη του άρθρου 51 αυτή ως αντισυνταγματική , αν ψηφιστεί.
• Είναι εναντίον στην αρχή της ισότητας – ισότητα στην επιλογή της εκπαίδευσης- η οποία αποτελεί θεμελιώδη αρχή του δικαίου.
• Αν ισχύσει για τα ΕΠΑΛ πρέπει να ισχύσει και για τα ΓΕΛ
3. Το νόημα της αποσυμφόρησης και της απάλειψης της ενδοσχολικής βίας.
Ο σκοπός του νομοσχεδίου είναι να οδηγηθούν οι άνω των 18 ετών μαθητές αποκλειστικά στην κατάρτιση. Καθώς αν εγγραφούν όλοι αυτοί σε εσπερινά ΕΠΑΛ η συμφόρηση θα είναι αναπόφευκτη στα Εσπερινά ΕΠΑΛ. Προφανώς δεν θα χωρέσουν όλοι, και όσοι δεν εγγραφούν στα ΕΠΑΛ , θα οδηγηθούν στα ΙΕΚ. Αυτός είναι ο στόχος του Υπουργείου τον οποίο δεν έχει το θάρρος να αποκαλύψει.
Καλησπέρα κύριε υπουργέ
Τον νόμο αυτόν που θέλετε να ψηφίσετε για εμένα είναι καθαρά αντισυνταγματικός και θίγει εμένα και τους συμμαθητές μου υπάρχουν μαθητές που πήγαν στο δημοτικό ένα χρόνω αργότερα διότι είχαν κάποια μαθησιακή δυσκολία και δεν μπορούσαν να πάνε στο δημοτικό αυτά τα παιδιά μένουν εκτός αυτού του σχολικού έτους έχουμε ένα τέτοιο παράδειγμα έχουμε στο ΕΠΑΛ της Πάρου υπάρχει μια ειδικότητα στην οποία το επόμενο σχολικό έτος προς το παρόν ξέρουμε ότι θα ήμαστε μόνο δύο παιδιά με τον νόμο αυτό μας καταστρέφεται την ζωή μας διότι μπορεί να ερχόντουσαν μεγαλύτερη σε ηλικία τώρα μας κάνετε να φύγουμε από τον τόπο μας από της οικογένειές μας από τους φίλους μας και να ξενιτευτούμε να πάμε σε μέρη που δεν γνωρίζουμε, το ποιο απλό για την οικογένεια μου ήταν να με στείλει στο διπλανό νησί αλλά τώρα με την καραντίνα δεν μπορούν να με στείλουν πουθενά γιατί η οικονομία καταστρέφεται μέρα με την μέρα και οι δουλειές μειώνονται και έτσι δεν μπορώ να πάω πουθενά το μόνο που μου μένει είναι να πάω στην Αθήνα σε ένα σπίτι που έχω και με όλο αυτό μπορεί να χάσω και την χρονιά μου οπότε τέλος το σχολείο για εμένα καταστράφηκα στην ζωή μου δεν θα κάνω τίποτα, διάβασα στο νομό που θέλετε να περάσετε ότι οι μεγαλύτεροι σε ηλικία ασκούν σχολικό εκφοβισμό στους μικρότερους ΑΥΤΟ ΔΕΝ ΙΣΧΎΕΙ ΠΟΥΘΕΝΑ οι μεγαλύτεροι είναι το υπόδειγμα για τα ΕΠΑΛ είναι αυτοί οι οποίοι ανεβάζουν το μέσω όρο στης τάξεις και σε όλο το σχολείο, ο όρος νησιοτικα μάλλον δεν την έχετε άκουσα λοιπόν θα σας το εξηγήσω εδώ στα νησιά κύριε υπουργέ ήμαστε λίγα άτομα στα σχολεία και δεν μπορούμε να συμπληρώσουμε τμήματα και γι’αυτό πολλά παιδιά φεύγουν από τα μέρη του και πάνε αλλού πρέπει επιτέλους να μας βοηθήσετε λέτε για νυχτερινά σχολεία τα οποία δεν υπάρχουν στα νησιά, και το ερώτημα μου είναι γιατί στο Γενικό λύκειο να μην μπει αυτό το όριο δεν μπορώ να το καταλάβω αυτό επιτέλους σταματήστε να πολεμάτε τα ΕΠΑΛ και να προσπαθήτε να τα κλείσετε και να το καταλάβετε αυτό από εδώ βγαίνουν τα μυαλά γιατί εδώ γίνεται το σωστό μάθημα και με της πρακτικές και με την θεωρία
Ευχαριστώ για την κατανόηση ελπίζω κάποιος αρμόδιος να το διαβάσει αυτό το κείμενο
Σταμάτης Τσακώνης Β’ ΕΠΑΛ Πάρου
Δηλαδή εάν η κόρη μου δεν περάσει στις πανελλήνιες, μου λέτε ότι δεν έχει δικαίωμα να πάει σε ΕΠΑΛ να πάρει μια ειδικότητα; Και μην πείτε για ΙΕΚ! Τα κοντινότερα δημόσια και ιδιωτικά είναι στα 50 χιλιόμετρα χωρίς δρομολόγιο του ΚΤΕΛ για επιστροφή το βράδυ! Όσοι δεν έχουμε δηλαδή πολλά μηδενικά στους λογαριασμούς μας τι μας λέτε να κάνουμε; Πάρτε πίσω αυτά τα αντικοινωνικά άρθρα!
Μήπως θα πρέπει να χωριστούν ξανά οι γραμματείες αφού η Επαγγελματική Εκπαίδευση δε θα έχει πια καμία σχέση με τη Δια Βίου Μάθηση;Εκτός εάν δηλώνονται ως αντίθετα στον τίτλο!
ΜΠΡΑΒΟ ! ΜΠΡΑΒΟ ! ΜΠΡΑΒΟ !
Επιτέλους πήρατε το θάρρος και το κάνατε πραγματικότητα.
Έτσι θα σταματήσουν οι «μαϊμού» εγγραφές στα ΕΠΑΛ.
Το έχουν ξεφτιλίσει πια.
Μαθητές πολλοί εγγεγραμμένοι αλλά παρουσία λίγοι.
Κάθε εκπαιδευτικός έγγραφε συγγενείς, φίλους, γνωστούς, μόνο και μόνο να υπάρχουν πολλές ώρες για αυτόν και τον «Συνάδελφο» του.
Τι και αν υπήρχε το taxisnet και οι κωδικοί του. Οι εγγραφές «μαϊμού» συνεχίζουν να υπάρχουν.
Τι και αν βγαίνουν μη παρακολουθούντες το Α’ τετράμηνο; Οι απουσίες έμπαιναν στο Β’ τετράμηνο. Αν έμπαιναν …
Τώρα βλέπετε : όλοι οι συνδικαλιστές καλούν τους εκπαιδευτικούς να κάνουν σχόλια κατά του άρθρου στη διαβούλευση. ΝΤΡΟΠΉ ΣΑΣ ΣΥΝΔΙΚΑΛΙΣΤΕΣ.
Ντρέπομαι και εγώ ως εκπαιδευτικός που βιώνω αυτή την κατάσταση.
Τουλάχιστον, ελπίζουμε να γεμίσουν τα Εσπερινά ΕΠΑΛ. Εκεί να δείτε τι γίνεται. Συναγωνίζονται τα Εσπερινά ΕΠΑΛ ποιο θα σβήνει τις πιο πολλές απουσίες. Αλλού αναφέρεται ότι προσφέρουν και σάντουιτς.
Εσπερινό ΕΠΑΛ έχει 800 εγγεγραμμένους μαθητές.
Παρακολουθούντες 200 (με υπερβολή).
Ένας ή δύο μαθητές σε μάθημα εργαστηρίου με δύο καθηγητές.
Και όσοι θέλετε να συνεχίσει αυτή η κατάσταση, απαντήστε στο παρόν μήνυμα.
Οι εκπαιδευτικοί που επιθυμούν να λειτουργήσει σωστά η Επαγγελματική Εκπαίδευση, οι εκπαιδευτικοί που σέβονται τον εαυτό τους και τους μαθητές, ΔΕ ΘΑ ΑΠΑΝΤΗΣΟΥΝ.
ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ.
Τραγελαφικά πραγματα.Στην Ελλάδα του 2020 να μην έχει ένας ενήλικος που για κάποιους λόγους δεν τελείωσε το σχολείο ή αποφάσισε απλά να μάθει κάτι παραπάνω και να πάρει ένα χαρτί ,να του στερείται αυτό του το δικαίωμα.Και φυσικά αυτό γίνεται για να επωφεληθούν τα κδβμ ,ΙΕΚ ,κλπ .Δηλαδή όποιος δεν έχει χρήματα να μην μπορεί να μορφωθεί .Ντροπη μόνο
Διαφωνω ρητά με την ρύθμιση για το ανώτατο ηλικιακό όριο εγγραφής στα ΕΠΑΛ στο 17ετος γιατί κλείνει ο δρόμος για χιλιαδες μαθητές να συνεχίσουν αλλά και να εγγραφούν στην ειδικότητα επιλογής τους.
Αντιδημοκρατικό!! Απαράδεκτο!!
Κάτω τα χέρια απο την ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗ!!
Κάτω τα χέρια απο την δωρεάν δημόσια εκπαίδευση!!
Θέλουμε ενεργούς καταρτησμένους πολίτες!!
Θέλουμε εκπαίδευση!!
Το θεωρώ απαράδεκτο να μπαίνει ηλικιακό όριο για εγγραφή στα ΕΠΑΛ. Η ίδια τακτική με αυτήν που ακολουθήθηκε τα προηγούμενα χρόνια: υποβάθμιση του ρόλου της τεχνικής εκπαίδευσης προς όφελος των ιδιωτικών ΙΕΚ. Τα λόγια για αναβάθμιση της τεχνικής επαγγελματικής εκπαίδευσης φαίνεται ότι ήταν για ακόμα μια φορά κενά περιεχομένου. Ο ρόλος των ΕΠΑΛ ως αποπαίδι της εκπαίδευσης γίνεται ακόμα πιο ξεκάθαρος και εντάσσεται στα σχέδια κάποιων να ολοκληρώσουν ό,τι δεν κατάφεραν τα προηγούμενα χρόνια. Αν κάποιος μαθητής δεν θα μπορεί πλέον να συνεχίσει από το ΓΕΛ στα ΕΠΑΛ που άραγε θα κατευθυνθεί; Μόνο προς τα φιλικά μας ΙΕΚ. Ας μας πείτε λοιπόν κάποιον άλλον λόγο για τον οποίο θα το κάνετε!
Το άρθρο 51 είναι τελείως ενάντια στα ανθρώπινα δικαιώματα και τις αρχές της ευρωπαϊκής εκπαίδευσης. ΑΠΟΣΥΡΣΗ ΤΩΡΑ!!!
Θεωρώ λανθασμένο τον αποκλεισμό με βάση το ηλικιακό όριο. Δεν είναι δυνατό να υφίσταται η διέξοδος της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και να αποκλείονται εκείνοι που ενδεχομένως την έχουν περισσότερο ανάγκη, εκείνοι δηλαδή που για κάποιον λόγο δεν ολοκλήρωσαν ή δεν επέλεξαν τον δρόμο αυτό σε μικρότερη ηλικία. Να στερούμε δηλαδή από υπάρχουσες δομές που βρίσκονται και λειτουργούν σε πληθώρα νομών/πόλεων/νησιών εκείνους που θέλουν να κάνουν μια νέα αρχή στην ζωή τους και να έχουν μια επαγγελματική διέξοδο μετά τα 17.
Ζητώ την απόσυρση της επίμαχης προσθήκης που θέτει ηλικιακό όριο για την εγγραφή στα ΕΠΑΛ.
Απαράδεκτο και αντισυνταγματικό!
Κατά την άποψή μου, η πρόταση για τον καθορισμό ανώτατου ορίου ηλικίας για την εγγραφή μαθητών στα ΕΠΑΛ θα στερήσει τη δυνατότητα μετεκπαίδευσης σε μεγάλο τμήμα του μαθητικού πληθυσμού και θα οδηγήσει σε περαιτέρω αποδυνάμωση της Δημόσιας Τεχνολογικής Εκπαίδευσης, σε μία χώρα και μια χρονική στιγμή που χρειάζεται σημαντική ενίσχυση, κατά ομολογία και της ίδιας της Κυβέρνησης, η οποία είχε υποσχεθεί ότι θα την ενισχύσει.Η πράξη δείχνει το αντίθετο, γεγονός που γεμίζει απογοήτευση τους εκπαιδευτικούς που υπηρετούν και πιστεύουν στην Επαγγελματική Εκπαίδευση τόσα χρόνια…
Ως προς το επιχείρημα ότι με αυτό τον τρόπο θα μειωθεί η σχολική βία, στερείται και εγκυρότητας και αλήθειας.Στο Γυμνάσιο που φοιτά το παιδί μου είναι εντονότερα τα περιστατικά ενδοσχολικής βίας απ’ότι στο ΕΠΑΛ που υπηρετώ εγώ. Πιθανότατα δε,θα ενισχύσει την κοινωνική βία, αφού θα συμπιέσει ακόμα περισσότερο τις δυνατότητες επιλογών σε μεγάλο τμήμα ασθενέστερων κοινωνικά τάξεων και θα αυξήσει την αίσθηση της κοινωνικής αδικίας.
Οι ενήλικες που δεν έχουν απολυτήριο γιατί να αποκλείονται από την εγγραφή τους στο ΕΠΑΛ;
Να ανέβει το ηλικιακό όριο.
– Γιατί να μην μπορεί να γραφτεί στο ΕΠΑΛ απόφοιτος ΓΕΛ, 1 ή 2 χρόνια μετά την αποφοίτησή του;
– Γιατί να μην μπορεί να γραφτεί απόφοιτος ΕΠΑΛ άλλης ειδικότητας σε παρεμφερή (για 1 χρόνο) ή σε άλλη;
Ακόμα κι αν ανοίξουν Σχολές τύπου ΤΕΣ, για ενήλικες, εκεί ας πηγαίνουν άνω των 20 ετών. Επί πλέον, δεν θα υπάρχουν πολλές ειδικότητες εκεί, ελκυστικές για νέους απόφοιτους, όπως παραπάνω.
Τέλος, αν υπονοεί το νομοσχέδιο ότι όλοι αυτοί θα πηγαίνουν ΙΕΚ, να δηλωθεί, ευθέως…
Θα μας τρελάνουν εδώ μέσα οι καθηγητές ?! Δεκάρα δεν δίνουν για την ασφάλεια των παιδιών. Μην κάνετε πίσω. Για τους 18+ υπάρχουν ένα σωρό δομές .
ΣΩΣΤΟ . Και μην κάνετε πίσω. Οι γονείς και οι μαθητές είναι μαζί σας. Εδώ μπαίνουν οι καθηγητές γιατί ζοριζονται μην τους χαλάσει η βολή σε σχολεία – καφενεία που δηλώνουν 20 στην ειδικότητα και εμφανίζονται δύο. Προστατέψτε τα ανήλικα παιδιά μας.
Είναι απαράδεκτο αυτό το μέτρο! Ωσ εκπαιδευτικός πιστεύω πως αποκλείει απο τη δια βίου μάθηση όσους θέλουν να αποκτήσουν ειδικότητα σε μεγαλυτερη ηλικία . Στην ουσία περιορίζει τον πληθυσμό των ΕΠΑΛ και στερεί τελειως απο τους αποφοίτους των ΣΔΕ να συνεχίσουν την εκπαιδευσή τους στο ΕΠΑΛ.Προτείνω να καταργηθεί αυτό το μέτρο.
Mε το όριο ηλικίας στα 17 έτη δεν μπορούν να εγγραφούν στα ημερήσια ΕΠΑΛ ενήλικες μαθητές, συνήθως χαμηλών εισοδημάτων που για κάποιο λόγο έχασαν χρονιά ή και που εργάζονται τα βράδια.
Στερείτε από αυτά τα παιδιά μία δεύτερη ευκαιρία και τα οδηγείτε σε ιδιωτικές σχολές που δεν μπορούν να πληρώσουν.
Οσο για τη δικαιολογία του σχολικού εκφοβισμού, είναι αστεία!
Απαγορεύεται σε μαθητή ο οποίος έχασε για οποιοδήποτε λόγο ένα έτος στη μαθητική του ζωή να φοιτήσει σε Δημόσιο σχολείο της επιλογής του!!! Αμφιβάλλω αν έχει υπάρξει πιο αντιδημοκρατική διάταξη σε ευνομούμενο κράτος.
Καταργείται η δυνατότητα των αποφοίτων Γενικών Λυκείων που δεν συνεχίζουν σπουδές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, να εγγράφονται στη Β΄ τάξη των ΕΠΑ.Λ., για την απόκτηση πτυχίου ειδικότητας ή και να ξαναδοκιμάσουν τις δυνάμεις τους για τη συνέχιση σπουδών μετά την αποφοίτησή τους από τα ΕΠΑ.Λ. σε ΑΕΙ ή να συνεχίσουν στα τμήματα μαθητείας των ΕΠΑ.Λ.
Αμέτρητοι απόφοιτοι Επαγγελματικών Λυκείων επανεγγράφονται ώστε να αποκτήσουν 2η ειδικότητα στον ίδιο τομέα (εγγραφόμενοι στη Γ΄ τάξη) ή σε άλλο τομέα (εγγραφόμενοι στη Β΄ τάξη), κάτι που τους εξυπηρετεί αφάνταστα στην επαγγελματική τους ζωή.
Οι μαθητές που πλήττονται από το ηλικιακό όριο τι επιλογές έχουν; Τα λίγα Εσπερινά ΕΠΑ.Λ. ανά την Ελλάδα, τα οποία πιθανώς απέχουν αρκετές ώρες από την κατοικία τους. Τα περισσότερα είναι ήδη σε πολύ μεγάλη πληρότητα και αρκετά από αυτά δεν διαθέτουν όλες τις ειδικότητες. Επιπλέον, ο 17χρονος μαθητής του νυχτερινού ΕΠΑ.Λ., θα πρέπει να εργάζεται και να βρίσκει τρόπο να επιστρέφει στο σπίτι με συγκοινωνία γύρω στα μεσάνυχτα! Για αυτή την προοπτική πληρώνουν τους φόρους τους οι κηδεμόνες του?
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, υπάρχουν 11 νομοί και 22 νησιά τα οποία διαθέτουν ημερήσιο ΕΠΑ.Λ., όχι όμως και εσπερινό. Προφανώς οι κάτοικοι αυτών των περιοχών, γεννηθήκαμε με διαφορετικά κριτήρια από την υπόλοιπη χώρα!
Είναι τουλάχιστον άστοχο το επιχείρημα στην αιτιολογική έκθεση του σχεδίου νόμου, ότι αυτό γίνεται «για να μειωθεί η ενδοσχολική βία μεταξύ των διαφορετικών ηλικιών». Αντίθετα, η εμπειρία από την βιωματική μας σχέση μαρτυράει ότι όπου φοιτούν ενήλικοι μαθητές, το σχολικό περιβάλλον και η φυσική τάξη αναβαθμίζονται, καθώς συμβάλλουν με την ωριμότητά τους, πιο θετικά στην εκπαιδευτική διαδικασία. Οι μαθητές αυτοί είναι οι πιο επιμελείς και έχουν καλύτερες επιδόσεις, που αναβαθμίζουν και το επίπεδο της γενικότερης μαθησιακής διαδικασίας στα ΕΠΑ.Λ. Όχι μόνο δεν αποτελούν αιτία ενδοσχολικής βίας, αλλά επιπλέον αποτελούν τον «πυροσβεστήρα» σε όποιο κρούσμα εκφοβισμού προκύψει στο σχολείο.
Τέλος, η απαράδεκτη αναφορά στην «αποσυμφόρηση» των ΕΠΑ.Λ., αποτελεί ντροπή για οποιοδήποτε επίσημο έγγραφο του Κράτους. Τι πιο υγιές από την ελεύθερη επιλογή σε είδος, τομέα και ειδικότητα κάποιου σχολείου από τους νέους της πατρίδας μας? Μήπως είναι «στραβοί» οι ιθύνοντες των αναπτυγμένων χωρών, οι οποίοι ισομοιράζουν το μαθητικό δυναμικό σε Γενική και Επαγγελματική εκπαίδευση?
Γνωρίζω πολλούς ανθρώπους που ενώ είχαν τελειώσει το γενικό λύκειο, πιο ώριμοι και κατασταλαγμένοι, επέλεξαν τη φοίτηση σε ΕΠΑΛ και έκαναν τις σπουδές και την επαγγελματική πορεία που τους ταιριάζει. Αν θέλουμε να μιλάμε για δια βίου εκπαίδευση, δεν μπορεί να γίνονται τέτοιου είδους μεταρρυθμίσεις. Εκτός αν ο σκοπός είναι να ενισχύουμε την ιδιωτική εκπαίδευση…
Με αυτον το τροπο καταργείται η δια βιου μάθηση…. δεν συμφωνώ
Αντισυνταγματικο, γιατί όλοι οι πολίτες έχουν το δικαίωμα δωρεάν εκπαίδευσης σε όλες τις βαθμίδες. Καταργεί την έννοια της δια βίου μάθησης η οποία καλύπτει όλα τα είδη, τύπους και επίπεδα της τυπικής εκπαίδευσης
Συγχαρητήρια οι προκάτοχοί σας κατάφεραν να καταργήσουν την «Δωρεαν εκμάθηση» και εσείς το πάτε ένα βήμα πάρα πέρα καταργώντας την «Δια Βίου Μάθησης » . Είμαστε περήφανοι για τα κεφάλια που μας κυβερνάνε όλα αυτά τα χρόνια. Υποτίθεται πως η ιστορία διδάσκει, εσείς μάλλον λείπατε από την παράδοση! Ήμουν μαθητρια του ΕΠΑΛ στην ηλικία των 24 γιατί με ενδιέφερε και ένα δεύτερο πτυχίο. Το πτυχίο μου το «πηρα» με τελικη βαθμολογία 19.8 με κόπο και ζήλο για τα τεχνικά μαθήματα που διδάσκονταν. Δεν νομίζω να επηρέασα αρνητικά ή να ενόχλησα κάποιον μικρότερο συμμαθητή μου,αντιθέτως θεωρώ πως ήμουν ένα από τα καλά παραδείγματα για αυτούς γιατί πάρα τις αντίξοες συνθήκες εγώ συνέχισα, διότι στα μέσα του δεύτερου έτους ήμουν έγκυος, κι τελικά κατάφερα το στόχο μου.
Απαράδεκτο άρθρο, απαράδεκτη σκέψη να βάζει κάποιος στοπ στη μάθηση λόγω ηλικίας. Πάρτε το πίσω ΧΤΕΣ
Απαράδεκτο λόγω του ότι δε δίνει ίση αξία στα ΕΠΑΛ με τα ΓΕΛ
Το πότε και για ποιους λόγος θέλει κανείς να κάνει κάτι τέτοιο είναι και θα έπρεπε να είναι προσωπική επιλογή! Αυτό το μέτρο είναι τουλάχιστον απαράδεκτο!Κατά τα άλλα πάμε μπροστά…
Μπροστά – πίσω μάλλον
Ειλικρινά εκπλήσσομαι που βάζετε ηλικιακά όρια στο «μόνιμο» πειραματόζωο της εκπαίδευσης, το Επαγγελματικό Λύκειο. Αν αυτοί οι μαθητές είναι ικανοί να φοιτήσουν στα ΔΙΕΚ, στις σχολές του ΟΑΕΔ, αν οι απόφοιτοι των ΓΕΛ, των πρώην ΤΕΙ, των ΑΕΙ, αναζητούν επαγγελματική διέξοδο μέσω των ΕΠΑ.Λ. γιατί ο φραγμός αυτός; Προφανώς ως εκπαιδευτικός, όπως και εσείς, γνωρίζετε την αξία της μάθησης, την αξία της αναζήτησης μιας δεύτερης ευκαιρίας. Αν επίσης κάποιος πιστεύει ότι οι μαθητές αυτοί δημιουργούν την βία στο σχολείο, τότε να αναρωτηθούμε όλοι μας, τα απλά, τα αυτονόητα, τι έκαναν οι γονείς, οι δάσκαλοι και οι εκπαιδευτικοί ως τώρα για τους μαθητές που είναι πάνω από 17 χρονών…. τίποτα;;; Ας τους δώσουμε ένα ακόμη στοπ στη ζωή τους!!! Αυτό δεν είναι λύση, δεν μπορεί να είναι εισήγηση του Υπουργείου Παιδείας. Σας ευχαριστώ για το χρόνο σας.
Το άρθρο 51 πρέπει να αποσυρθεί.
Πρώτον για λόγους συνταγματικούς, αφού καταργείται η ισότητα (δεν υπάρχει αντίστοιχος περιορισμός για το ΓΕΛ) και καταστρατηγείται το δικαίωμα στην επαγγελματική εκπαίδευση.
Δεύτερο για λόγους εκπαιδευτικούς, αφού δεν θα μπορεί πλέον ένας απόφοιτος του ΓΕΛ να αποκτήσει μια επαγγελματική ειδικότητα δίνοντας μια ευκαιρία στον εαυτό του για επαγγελματική αποκατάσταση ή ακόμη για διά βίου μάθηση, που είναι από τα ζητούμενα της σύγχρονης επαγγελματικής πραγματικότητας. Επίσης ένας απόφοιτος του ΕΠΑΛ δεν θα μπορεί φοιτώντας ένα χρόνο ακόμη να πάρει δεύτερο πτυχίο σε συναφή ειδικότητα του τομέα του, πράγμα που πολλές φορές είναι ιδιαίτερα χρήσιμο ως και απαραίτητο.Επιπλέον αν χάσει ένας μαθητής μια χρονιά, (π.χ. ακόμη και λόγω μαθησιακών δυσκολιών στο δημοτικό, που τον αναγκάζουν -ή κρίνεται από τους γονείς του ή τον δάσκαλο ως ορθό- να επαναλάβει την τάξη), καταδικάζεται ουσιαστικά να μην μπορεί να ακολουθήσει την Επαγγελματική εκπαίδευση αργότερα, που ενδεχομένως σε αρκετές των περιπτώσεων,να είναι και αυτή που του ταιριάζει περισσότερο.¨
Τρίτο για λόγους κοινωνικής δικαιοσύνης Όσοι δεν μπορούν πλέον να εγγραφούν στα ΕΠΑΛ και δεν χωράνε στα ΔΙΕΚ, θα πρέπει να πληρώσουν σε ιδιωτικά ΙΕΚ για να αποκτήσουν την ειδικότητα που επιθυμούν.Επιπλέον όλοι γνωρίζουμε τις διαφορές της κατάρτισης έναντι της τυπικής εκπαίδευση.
Οι ισχυρισμοί που αφορούν τον περιορισμό του σχολικού εκφοβισμού, δεν ευσταθούν. Ο σχολικός εκφοβισμός αφορά συνήθως μικρότερους μαθητές και τις εξάρσεις της εφηβείας, τους ανταγωνισμούς και τα παιχνίδια ρόλων. Οι μεγαλύτεροι μαθητές, είτε οι μόλις αποφοιτήσαντες από ΓΕΛ, είτε κι ακόμα μεγαλύτεροι, έρχονται στο σχολείο με στόχους, κατά συντριπτική πλειοψηφία, έχοντας αναστοχαστεί και ωριμάσει μετά την εμπειρία των Πανελληνίων ή την πορεία της ενήλικης ζωής τους αντίστοιχα, ενώ πολλές φορές λειτουργούν συμβουλευτικά και ηρεμιστικά στους μικρότερους.
Είμαι 20 χρόνια σε Επαγγελματικά Λύκεια, με όποια μορφή και ονομασία αν είχαν, και δεν έχω δει σχεδόν ποτέ ενήλικα μαθητή να συμμετέχει σε συγκρούσεις.Αντιθέτως, έχω δει πολλές φορές μεγαλύτερους και μικρότερους να ανταλλάσσουν γνώμες για θέματα που μας απασχολούν όλους, καταθέτοντας ο καθένας τη δική του οπτική γωνία με βάση την ηλικία και τις εμπειρίες του, και αυτή η ζύμωση είναι χρήσιμη. Εξάλλου είναι υποκριτικό την εποχή των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και του ανεξέλεγκτου chatting, όπως και με τον τρόπο και τα μέρη που διασκεδάζουν στις εξόδους τους πλέον αρκετά από τα παιδιά 15-18 ετών να πει κάποιος ότι φοβάται την παρουσία ενηλίκων στο σχολείο.Βασικά δεν μπορώ να φανταστώ επαγγελματική εκπαίδευση χωρίς αυτό το ωραίο μείγμα μικρότερων-μεγαλύτερων.
Ανακεφαλαιώνοντας: Το άρθρο 51 πρέπει να αποσυρθεί από το Πολυνομοσχέδιο.
Με εκτίμηση,
Μελπομένη Πήτα
ΠΕ87.02 Οδοντίατρος
Εκπαιδευτικός 7ου ΕΠΑΛ Λάρισας
Ως απόφοιτη από ΕΠΑΛ γνώρισα πολλές κυριες αλλά και κυρίους οι οποίοι ξεκίνησαν ξανά το σχολείο για να κυνηγήσουν το όνειρο τους. Κάποιοι αποφάσισαν στα 50 τους να συνεχίσουν κάτι που διέκοψαν πριν χρόνια γιατί οι συγκυρίες δεν τους άφησαν…πλέον όλες είναι χαμογελαστές που έχουν έστω και ένα πτυχίο μιας ειδικότητας. Ομολογώ πως διψούσαν για γνώση ,παραπάνω από ότι η δική μου γενιά, όπως και τα παιδιά που εδιναν και πάλευαν για δεύτερη ειδικότητα
Είναι τουλάχιστον απαράδεκτο να μην υπάρχουν οι εναλλακτικές για μια άλλη προσέγγιση κατάρτισης και δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας στην κοινωνία!
Νέα παιδιά που θέλουν μία δεύτερη ευκαιρία επαγγέλματος,
απόφοιτοι ΕΠΑΛ που θέλουν να αποκτησουν μια δεύτερη ειδικότητα,
απόφοιτοι ΓΕΛ που απέτυχαν στις πανελλήνιες εξετάσεις αποκλείονται με άρθρα αυτού του Νομοσχεδίου.
Να αποσυρθει άμεσα!
Σαν μαθήτρια το 2013 κλήθηκα στην ηλικία των 16 ετών να επιλέξω μια ειδικότητα(ΕΠΑΛ) που δεν ήταν από τις πρώτες μου επιλογές επειδή η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας είχε αποφασίσει αυθαίρετα να καταργήσει πληθώρα ειδικοτήτων , παρ’ολα αυτά έδωσα πανελλήνιες και πέρασα πρώτη στην σχολή μου.Το 2017 ήρθε για ακόμα μια φορά η στιγμή να επιλέξω αν θα συνεχίσω στην σχολή που είχα περάσει με τόσο κόπο ή θα γυρίσω πάλι πίσω στις σχολικές αίθουσες να κυνηγήσω το όνειρό μου εφόσον οι ειδικότητες που είχαν καταργηθεί λειτουργούσαν και πάλι,σαφέστατα επέλεξα το 2ο.Ήμουν η μια από τις 3 ενήλικες κοπέλες της τάξης μου,οι οποίες είχαμε έναν και μόνο στόχο να περάσουμε στο πανεπιστήμιο και στις σχολές που επιθυμούσαμε, κάτι που καταφέραμε για ακόμα μια φορά όλες,δεν ήμασταν εκεί ώστε να εκφοβίζουμε κανένα παιδί 15 και 16 ετών ούτε για να ενισχύουμε τις εφηβικές αντιπαραθέσεις των ανηλίκων μαθητών.Υπήρχαν γυναίκες και άντρες μεγάλης ηλικίας που λόγω της εργασίας τους δεν μπορούσαν να φοιτούν στο νυχτερινό επαγγελματικό λύκειο,την έντονη δίψα που είχαν για μάθηση δεν την είδα πότε σε κανέναν επιμελή ή άριστο μαθητή.Η δημόσια δωρεάν επαγγελματική εκπαίδευση διαλύεται και εσείς λέτε ότι το κάνετε για το κάλο των μαθητών στοχοποιωντας για ακόμα μια φορά τα ΕΠΑΛ.Σύμφωνα με το άρθρο 51-52 θα αποκλειστεί τουλάχιστον το 30 της εκατό των μαθητών που φοιτούν στα Ημερησία ΕΠΑΛ και ίσως πάνω από το 70 της εκατό εκείνων που φοιτούν σε επαγγελματικά λύκεια που λειτουργούν σε απογευματινό ωράριο κατά συνεπεία να οδηγηθούν στο κλείσιμο .Το να πάνε σε Ι.Ε.Κ δημόσια ή ιδιωτικά δεν θα είναι επιλογή άλλα μονόδρομος μη προσφέροντας τους όμως απολυτήριο λυκείου ή την επιλογή πανελλαδικών εξετάσεων και την περαιτέρω ακαδημαϊκή μόρφωση .Καμία μείωση στον αριθμό των μαθητών στα εργαστηριακά μαθήματα άλλα να εξοπλιστούν άμεσα με υλικά και πλήρη μηχανήματα για την κάθε ειδικότητα
Το μέτρο αυτό καταργεί την ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ και προφανώς δίνει την ευκαιρία σε άλλες δομές (ΙΔΙΩΤΙΚΕΣ κυρίως αλλά και Δημόσιες) να καλύψουν το τεράστιο κενό.
Στα σχολεία των ΕΠΑΛ οι καλύτεροι και ποιοτικότεροι μαθητές μας είναι οι Ενήλικες διότι διαθέτουν μεγαλύτερη ωριμότητα αλλά και γιατί παρακολουθούν απολύτως συνειδητά.Οι ενήλικες βοηθούν με την παρουσία τους, τις όποιες γνώσεις τους, αλλά και με τη στάση τους το εκπαιδευτικό έργο.Πιστέψτε με το ζώ καθημερινά.Εξάλλου είναι εύκολο να διαπιστωθεί η συμβολή τους στα σχολεία, από τις επιτυχίες τους στις Πανελλαδικές των ΕΠΑΛ αλλά και από την εν γένη βαθμολογία τους.Τους θέλουμε τους Ενήλικες στα ΤΕΧΝΙΚΑ ΛΥΚΕΙΑ.Τους θέλουμε γιατί είναι χρήσιμοι για όλους.
Θα πρέπει να έχουν όλοι/ες πρόσβαση στη δημόσια εκπαίδευση ανεξαρτήτως ηλικίας, τόσο μέσω ΕΠΑΛ όσο και μέσω ΓΕΛ. Το μέτρο αυτό θα συρρικνώσει την επαγγελματική εκπαίδευση και θα αναγκάσει τους λίγους προνομιούχους να στραφούν στην ιδιωτική εκπαίδευση.
Η θέσπιση ανώτατου ηλικιακού ορίου, κατά την γνώμη μου ,είναι ένα ισχυρό πλήγμα στο γνωστικό επίπεδο σπουδών του ΕΠΑΛ καθώς οι μαθητές άνω των 18 ετών είναι άτομα ώριμα και συνειδητοποιημένα ,που βρίσκουν στα ΕΠΑΛ την ευκαιρία που έχασαν με μικρότερη ηλικία ,ίσως κάποιων δυσκολιών της ζωής .Στερώντας τους την εγγραφή στα ΕΠΑΛ ή την επανεγγραφή τους σε άλλη ειδικότητα ,τους στερούμε το δικαίωμα στο όνειρο ψαλιδίζουμε τα φτερά τους , είναι κοινωνικά άδικο και αφορά κυρίως για μαθητές χαμηλών εισοδημάτων που είναι μοναδική ευκαιρία αναβάθμισης και επαγγελματικής τους διεξόδου . Από την άλλη είναι εμφανές ότι αυτή η ενέργεια γίνεται για επωφεληθούν για μια ακόμη φορά τα ιδιωτικά ΙΕΚ . Δυστυχώς έχουμε επανάληψη της κατάπτυστης διαθεσιμότητας του 2013 γιατί μια τέτοια ενέργεια θα μειώσει τον αριθμό των μαθητών άρα και των εκπαιδευτικών, αυτή την φορά όχι μόνο του τομέα υγείας αλλά τώρα όλων των ειδικοτήτων .Αυτό δεν είναι αναβάθμιση αλλά υποβάθμιση και στέρηση βασικών δικαιωμάτων μερίδας του μαθητικού πληθυσμού και του αναφαίρετου δικαιώματος του στη μόρφωση .
Είναι απαράδεκτη η καθιέρωση του ηλικιακού ορίου για την εγγραφή στα ΕΠΑΛ. Εξίσου απαράδεκτη είναι η αιτιολόγηση που προβάλλεται στο νομοσχέδιο, δηλαδή η αποφυγή δυσάρεστων καταστάσεων ανάμεσα σε ενήλικους και ανήλικους μαθητές. Αλήθεια υπάρχουν μελέτες που να το αποδεικνύουν αυτό ή αναφέρεστε σε ανύπαρκτα δεδομένα; Είναι ξεκάθαρη, ακόμη μια φορά, η ιδεολογική σας ταυτότητα. Αυτό που επιθυμείτε, σε συνέχεια του 2012, είναι να κλείσουν ειδικότητες, τομείς και κατ’ επέκταση σχολεία και όλοι αυτοί οι μαθητές να στραφούν στα ΚΕΚ των αγαπημένων σας επιχειρηματιών. Η εκπαίδευση που ονειρεύεστε είναι του σκοιλ ελικικού, του μέτζη του νεουκτή και των ενώσεων που λοιμώχθηκαν. Τα άρθρα 51 και 52 πρέπει να αφαιρεθούν από το νομοσχέδιο άμεσα.
Σύμφωνα με το νομοσχέδιο στην Α΄ και τη Β΄ τάξη του Επαγγελματικού Λυκείου εγγράφονται ή μετεγγράφονται μαθητές και μαθήτριες έως 17 ετών, ηλικιακό όριο που στην ουσία αποκλείει από τη δημόσια εκπαίδευση δεκάδες χιλιάδες μαθητές, αφού είναι γνωστό ότι:
1) Πολλοί μαθητές/τριες, ηλικίας μεγαλύτερης των 17 ετών, που δουλεύουν σε βραδινές εργασίες βρίσκουν διέξοδο και φοιτούν στα ημερήσια πρωινά ΕΠΑΛ.
2) Οι ενήλικοι που ενδιαφέρονται να φοιτήσουν στα ΕΠΑΛ στη πλειοψηφία τους είναι πιο ώριμοι και συνειδητοποιημένοι για την επιλογή τους, έχοντας σαφής στόχους, αποτελώντας πρότυπα μαθητή για τους ανήλικους συμμαθητές τους.
3) Ορισμένοι μαθητές/τριες των ΕΠΑΛ τελειώνοντας μία ειδικότητα παρακολουθούν ξανά πρόγραμμα του ΕΠΑΛ για απόκτηση δεύτερης ειδικότητας του ίδιου τομέα, ή έναν διαφορετικό τομέα, ώστε να βγουν στην αγορά εργασίας με επιπρόσθετα επαγγελματικά προσόντα.
4) Απόφοιτοι του Γενικού Λυκείου οι οποίοι, για διάφορους λόγους δεν κατάφεραν να εισαχθούν στην ανώτατη εκπαίδευση, εγγράφονται στα ΕΠΑΛ με στόχο να αποκτήσουν ταυτόχρονα με το πτυχίο τους και πρόσβαση στις Πανελλήνιες Εξετάσεις των ΕΠΑΛ.
5) Μαθητές/τριες λόγω ανεπαρκούς φοίτησης στο γυμνάσιο, για διάφορους λόγους, φτάνουν στην Α’ Λυκείου του ΕΠΑΛ σε ηλικία μεγαλύτερη των 17 ετών.
Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω αλλά και την αιτιολογική έκθεση για τα άρθρα 51 και 52 που αναφέρουν λόγους: α) Σχολικού εκφοβισμού και βίας και β) Μείωση του μαθητικού δυναμικού στα ημερήσια ΕΠΑΛ με στόχο την βελτίωση της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης, είναι προφανές ότι:
1) Το Ημερήσιο Επαγγελματικό Λύκειο στοχοποιείται ως κέντρο ανομίας, σχολικού εκφοβισμού και βίας. Οι άνω των 17 ετών μαθητές/τριες που ενδιαφέρονται να φοιτήσουν στα ΕΠΑΛ στοχοποιούνται ως άτομα που επιδρούν αρνητικά στο κλίμα του σχολείου, ενώ στην πράξη συμβαίνει το αντίθετο.
2) Καταργείται η ισότητα (δεν υπάρχει αντίστοιχος περιορισμός για τα ημερήσια ΓΕΛ) και καταστρατηγείται το δικαίωμα στην Επαγγελματική Εκπαίδευση για τους μαθητές/τριες που είναι άνω των 17 ετών.
3) Μαθήτριες/τες με ανεπαρκή φοίτηση «τιμωρούνται» με αποκλεισμό από τα ΕΠΑΛ.
4) Μαθήτριες/τες του ΕΠΑΛ που τελειώνουν την Α’ Λυκείου και είναι ήδη άνω των 17 δεν μπορούν πλέον να εγγραφούν στην Β’ ΕΠΑΛ και το μόνο που τους μένει είναι να μεταπηδήσουν στο Γενικό Λύκειο στο οποίο δεν υπάρχει ανάλογο όριο ηλικίας ή σε εσπερινό που όμως πιθανότατα δεν υπάρχει στην περιοχή τους ή δεν θα έχει απαραίτητα τον Τομέα και την Ειδικότητα που επιθυμούν.
5) Οι σπουδές των ενήλικων μαθητών/τριών στα Δ.Ι.Ε.Κ. δεν αποτελεί απαραίτητα διέξοδο καθώς δεν δίνεται πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και επιπρόσθετα οι άνω των 17 δεν έχουν απαραίτητα απολυτήριο λυκείου. Το Επαγγελματικό Λύκειο ανήκει στην τυπική εκπαίδευση, ενώ το ΙΕΚ στην κατάρτιση.
6) Σε πάρα πολλά ημερήσια πρωινά ΕΠΑΛ θα υπάρξει μείωση του μαθητικού δυναμικού, γεγονός που θα επιφέρει, από τη μια συρρίκνωση ή/και κλείσιμο σχολείων λόγω της μη συμπλήρωσης του απαιτούμενου μαθητικού πληθυσμού και από την άλλη υπεραριθμίες με πιθανές καταργήσεις οργανικών θέσεων (…. διαθεσιμότητες ξανά;).
7) Οι εργαζόμενοι μαθητές/τριες που φοιτούν στα ημερήσια πρωινά ΕΠΑΛ δεν μπορούν να εγγραφούν σε εσπερινά αν δεν εγκαταλείψουν την βραδινή τους εργασία.
8) Πολλοί εμπειροτεχνίτες (πχ κομμωτές, ηλεκτρολόγοι κ.α.) με σκοπό να αναβαθμίσουν και να πιστοποιήσουν τις γνώσεις τους και τους τίτλους σπουδών τους που έχουν από άλλη βαθμίδα που δεν οδηγούσε σε απολυτήριο λυκείου (όπως ΕΠΑΣ) σπούδαζαν ή επιθυμούν να σπουδάσουν σε ημερήσιο ΕΠΑΛ της περιοχής τους, είτε γιατί εργάζονται σε απογευματινή, νυχτερινή βάρδια είτε γιατί δεν υπάρχει εσπερινό ΕΠΑΛ στην περιοχή τους, πλέον χάνουν αυτό το δικαίωμα και αποκλείονται από την εκπαίδευση.
Με το υπόμνημά μας εκφράζουμε την αντίθεσή μας στην καταστρατήγηση της ελεύθερης πρόσβασης στα ημερήσια ΕΠΑΛ, την ανισότητα ανάμεσα στους δύο τύπους λυκείων (ΓΕΛ και ΕΠΑΛ) και την επικείμενη συρρίκνωση της δημόσιας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης.
ΤΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΤΗΣ ΕΝΩΣΗΣ
Από ποιες μελέτες εξάγεται το συμπέρασμα ότι τα κρούσματα της ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού είναι πολύ περισσότερα μεταξύ των ενήλικων και ανηλίκων μαθητών στα ΕΠΑ.Λ.;
Το πρόβλημα της ενδοσχολικής βίας δεν υπάρχει σε ανήλικους πληθυσμούς και μάλιστα οξύ;
Έχουν καταγραφεί αντικειμενικά τα αντίστοιχα συμβάντα σε Νηπιαγωγεία Δημοτικά, Γυμνάσια και ΓΕΛ ;
Αν οι πάνω των 17 «αίτια» της ενδοσχολικής βίας εγγραφούν σε άλλες δομές της εκπαίδευσης θα μετατραπούν αυτόματα σε φιλήσυχους μαθητές –τριες;
Αν εγγράφονται περισσότεροι ανήλικοι μαθητές –τριες στα ΕΠΑ.Λ. τι θα γίνει με την βελτίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας δια του εξορθολογισμού της αριθμητικής σχέσης εκπαιδευτικού και μαθητή;
Υπάρχει προοπτική να μειωθεί ο αριθμός των μαθητών –τριων σε κάθε σχολικό τμήμα για την βελτίωση της διδασκαλίας;
Θα ιδρυθούν σε κάθε περιοχή, σε κάθε νησί Εσπερινά ΕΠΑ.Λ. για τους πολίτες που για κάποιο λόγο κοινωνικό ή υγείας δεν διεκπεραίωσαν την εκπαίδευση τους και επιθυμούν να συνεχίσουν και να σπουδάσουν;
Κατά αρχάς είναι αντισυνταγματικό που αποκλείει τους πάνω των 17 ετών από το αγαθό της Παιδείας (την φοίτηση τους στα ΕΠΑΛ). Αντιμετωπίζει τους δύο τύπους λυκείου με δύο μέτρα και δύο σταθμά. Δηλαδή οι άνω των 17 που θα γραφτούν στα ΓΕΛ δεν θα δημιουργήσουν προβλήματα ενδοσχολικής βίας; Το δε κυρίως επιχείρημα της πρόκλησης ενδοσχολικής βίας είναι τουλάχιστον αστείο. Οι μαθητές άνω των 17 που παρακολουθούν και παρακολούθησαν μαθήματα στα ΕΠΑΛ ήταν και είναι κόσμημα για τα σχολεία. Το δε επιχείρημα της αποσυμφόρησης και αυτό προσχηματικό είναι, τη στιγμή που τα περισσότερα ΕΠΑΛ τα δύο τρία τελευταία χρόνια απέκτησαν δυναμικό μαθητών που μπορεί να δικαιολόγησει την ικανοποιητική λειτουργία τους. Ακόμα και σήμερα πολλά τμήματα είναι στα όρια των ολιγομελών. Ελπίζω να είναι λάθος πρόταση που θα επανεκτιμηθεί και όχι πρόθεση του νομοθέτη είναι η αποδυνάμωση των ΕΠΑΛ χωρίς καν να υπάρχει ένα σοβαρό επιχείρημα.
Ουσιαστικά «γκρεμίζεται» ότι προσπάθησε να «χτιστεί» τα προηγούμενα χρόνια, δηλαδή η αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης (βλέπε Μια Νέα Αρχή στα ΕΠΑΛ κλπ).
Απαράδεκτο το όριο των 17 ετών.
Ο άνθρωπος μεγαλώνοντας ηλικιακά ωριμάζει, αντιλαμβάνεται καλύτερα αυτό που πραγματικά τον ενδιαφέρει να κάνει, ανακαλύπτει τις κλίσεις του, τις δεξιότητές του καθώς επίσης και το επάγγελμα που πιθανόν να καλύπτει αποτελεσματικότερα τις βιοποριστικές του ανάγκες.
Η δικαιολογία οτι το ηλικιακό όριο θα οδηγήσει στην εξάλειψη της σχολικής βίας και του εκφοβισμού που παρατηρείται μεταξύ ενήλικων και ανήλικων μαθητών, είναι τουλάχιστον αστεία.
Οι εκπαιδευτικοί των ΕΠΑΛ γνωρίζουμε από την εμπειρία μας, οτι οι μεγαλύτεροι μαθητές ανεβάζουν τον μέσο όρο της απόδοσης και επομένως το συνολικό επίπεδο της μαθησιακής διαδικασίας μέσα στην τάξη καθώς επίσης κατευνάζουν τις αντιδικίες μεταξύ των μικρότερων ηλικιακά μαθητών και τις περισσότερες φορές λειτουργούν ώς πρότυπα για αυτούς.
Να καταργηθεί από το νομοσχέδιο η απαράδεκτη διάταξη που αφορά το όριο ηλικίας
Δεν μπορούνε όλοι να πάνε στα ΙΕΚ. Ας υπάρχει και κάτι που μπορούν να πάνε όσοι δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα για ιδιωτικό ΙΕΚ . Αλλωστε πολλά παιδιά αργούν να πάρουν αποφάσεις για τη ζωή τους . Ας μην στερηθούν αυτη την ευκαιρία !!!!!
Το μέτρο που θέλετε να περάσετε είναι απαράδεκτο
Είμαι ένας από αυτούς που πήραν πρόσφτατα πτυχίο από το ημερήσιο ΕΠΑΛ σε μεγάλη ηλικία γιατί μου χρειάστηκε λόγω ανεργίας για επαγγελματική αποκατάσταση. Είμαι από επαρχιακό χωριό και δεν θα είχα πρόσβαση σε εσπερινό ΕΠΑΛ, δηλ. εγώ θα έπρεπε να είμαι αποκλεισμένος από την εκπαίδευση; Εμείς οι μεγαλύτεροι σε ηλικία μαθητές βοηθάμε πολλές φορές τους μικρότερους λειτουργώντας συμβουλευτικά σαν δεύτεροι γονείς. Από πού συμπεραίνετε ότι οι μεγαλύτεροι μαθητές ασκούν βία; Στην δημόσια εκπαίδευση όλοι έχουν δικαίωμα. Να καταργηθούν τα άρθρα 51κ52.
Αν πραγματικά θέλετε να υποστηρίξετε την δημόσια Τεχνική Εκπαίδευση τότε θα πρέπει να τροποποιηθούν τα άρθρα 51-52.Είναι μέτρα που οδηγούν τους μαθητές και τους απόφοιτους στα ΙΕΚ και τυους στερούν την δυνατότητα να έχουν μια δεύτερη ευκαιρία απόκτησης ειδικότητας μέσω των ΕΠΑΛ.Με τον ηλικιακό περιορισμό που μπαίνει από το νομοσχέδιο, όσα παιδιά θέλουν να αποκτήσουν πτυχίο μιας ειδικότητας παρακολουθώντας πρωινά μαθήματα θα οδηγηθούν στα ιδιωτικά Ι.Ε.Κ. (αφού τα δημόσια Ι.Ε.Κ. λειτουργούν και αυτά απόγευμα), σε μία πολύ δύσκολη οικονομικά περίοδο.
Επίσης τα δύο αυτά άρθρα, με μια πρώτη εκτίμηση, θα φέρουν στα ημερήσια ΕΠΑ.Λ. σε βάθος τριετίας, μείωση μαθητικού δυναμικού περίπου 30%, με ότι αυτό συνεπάγεται σε θέσεις εργασίας και όχι μόνο.Κατά τη γνώμη μου ο μόνος που οφελείται από τα συγκεκριμένα άρθρα είναι η ιδωτική κατάρτηση…
Νέα παιδιά που θέλουν μία δεύτερη ευκαιρία επαγγέλματος,
απόφοιτοι ΕΠΑΛ που θέλουν ν’ αποκτησουν μια δεύτερη ειδικότητα,
απόφοιτοι ΓΕΛ που απέτυχαν στις πανελλήνιες εξετάσεις αποκλείονται με άρθρα αυτού του Νομοσχεδίου!
να αποσυρθει!
Τα δύο αυτά άρθρα του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου
1. Απαγορεύουν ρητά να φοιτήσει ένας απόφοιτος του Γενικού Λυκείου στο ΕΠΑ.Λ., προκειμένου να πάρει ειδικότητα.
2. Απαγορεύει στον απόφοιτο του ΕΠΑ.Λ. να ξαναφοιτήσει στο ΕΠΑ.Λ. για να πάρει δεύτερη ειδικότητα, γιατί επανασχεδιάζει την επαγγελματική του επιλογή.
3. Απαγορεύει στον μαθητή που φοιτά στο Γενικό Λύκειο να εγγραφεί στο ΕΠΑ.Λ., αν έχει χάσει για διάφορους λόγους κάποια ή κάποιες χρονιές.
4. Απαγορεύει στον τελειόφοιτο είτε του ΓΕΛ είτε του ΕΠΑ.Λ. να εγγραφεί μετά από κάποιο διάστημα στο ΕΠΑ.Λ., για να δημιουργήσει μια άλλη επαγγελματική ευκαιρία.
Οι αιτιολογίες για αυτό το μέτρο είναι αντιεκπαιδευτικές, αντιεπιστημονικές και αντιπαιδαγωγικές αλλά και δείχνουν μια αντιδημοκρατική περιφρόνηση στην προσπάθεια που κάνουν οι νέοι στις σημερινές δύσκολες εποχές για την επαγγελματική τους προοπτική.
Η ενδοσχολική βία και μάλιστα με σοβαρά περιστατικά έχουν καταγραφεί σε Νηπιαγωγεία, Δημοτικά, Γυμνάσια και σε Γενικά Λύκεια, όπου οι μαθητές έχουν κατά κανόνα την ίδια ηλικία. Αντίθετα στα ΕΠΑ.Λ. έχει παρατηρηθεί και έχει καταγραφεί και σε έρευνες ότι η παρουσία μεγαλύτερης ηλικίας μαθητών έχει αποσοβήσει πολλά τέτοιου είδους περιστατικά. Αλλά ακόμα και ως υπόθεση εργασίας αν δεχτούμε ότι υπάρχει ενδοσχολική βία στα Ημερήσια ΕΠΑ.Λ. η μοναδική και μάλιστα αποτελεσματική «επιστημονική» λύση που προτείνεται είναι η μη εγγραφή μαθητών άνω των 17 ετών;
Για τους μαθητές των Γενικών Λυκείων δεν υπάρχει διάταξη που να αναφέρεται στο μέγιστο όριο ηλικίας. Αναρωτιέται κανείς, για ποιο λόγο να υπάρχουν άλλα μέτρα και άλλα σταθμά για τους μαθητές των ΕΠΑ.Λ. και γιατί αυτοί οι μαθητές να αντιμετωπίζονται ρατσιστικά και άνισα, καθώς δεν τηρείται η αρχή της ισότητας, που επιβάλει την ίση μεταχείριση όμοιων περιπτώσεων και αφαιρείται το συνταγματικό δικαίωμα της απρόσκοπτης φοίτησης των πολιτών σε κάθε βαθμίδα της εκπαίδευσης.
Η βία είναι ένα σύνθετο πρόβλημα και μπορεί να αντιμετωπισθεί με διάφορες μεθόδους και αντιμετωπίζεται με διάφορες μεθόδους αποτελεσματικότερα, από την οριοθέτηση της ηλικίας .Τα δύο αυτά άρθρα του Νομοσχεδίου θεωρούνται ως ευθεία βολή στην καρδία της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης . Παγιώνει τα δύο μέτρα και δύο σταθμά για τους μαθητές μας και αποτελεί ρατσιστική και άνιση αντιμετώπιση χωρίς να τηρείται η αρχή της ισότητας αφού γίνεται αναφορά στο ηλικιακό όριο εγγραφής των μαθητών μόνον για τα ΕΠΑ.Λ. και όχι για όλη την Λυκειακή βαθμίδα εκπαίδευσης.
Το γεγονός θα έχει και καταστροφικές παρενέργειες στο οικογενειακό προγραμματισμό χιλιάδων οικογενειών αλλά και στην απρόσκοπτη λειτουργία των ΕΠΑ.Λ. Παρότι η ελληνική κοινωνία βάζει σε δεύτερη μοίρα την τεχνική και επαγγελματική εκπαίδευση, συχνά στρέφεται σε αυτήν όταν το παιδί της, τελειώνοντας το Γενικό Λύκειο δεν καταφέρνει να συνεχίσει στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Η κινητικότητα μεταξύ των δύο τύπων Λυκείου, δίνει την δυνατότητα στους αποφοίτους του Γενικού Λυκείου να εγγραφούν στα ΕΠΑ.Λ., στην ειδικότητα που πιστεύουν ότι θα τους βοηθήσει επαγγελματικά και στο πλαίσιο της τυπικής εκπαίδευσης και να αποκτήσουν πτυχίο που θα τους εξασφαλίζει επαγγελματικά δικαιώματα άμεσα χωρίς να δώσουν εξετάσεις πιστοποίησης.
Οι μαθητές αυτοί δεν μπορούν να πάνε στα εσπερινά ΕΠΑ.Λ., διότι τα εσπερινά ΕΠΑ.Λ. για την εγγραφή των μαθητών απαιτούν ειδικές προϋποθέσεις (που αυτό από μόνο του αποκλείει όλους τους άνω των 17 που φοιτούν σήμερα σε Ημερήσια ΕΠΑ.Λ.), είναι αριθμητικά πολύ λίγα στη χώρα, ειδικά στην επαρχία και πλείστες μικρές πόλεις δεν διαθέτουν. Επιπρόσθετα στα εσπερινά συχνά δεν λειτουργούν όλες οι ειδικότητες
Με τον ηλικιακό περιορισμό που μπαίνει από το νομοσχέδιο, όσα παιδιά θέλουν να πάρουν μία ειδικότητα παρακολουθώντας πρωινά μαθήματα θα οδηγηθούν στα ιδιωτικά Ι.Ε.Κ. (αφού τα δημόσια Ι.Ε.Κ. λειτουργούν και αυτά απόγευμα), σε μία πολύ δύσκολη οικονομικά περίοδο. Επιπλέον τα Ι.Ε.Κ. (δημόσια και ιδιωτικά) ανήκουν στην μη τυπική εκπαίδευση και για να πάρεις το πτυχίο (πιστοποίηση) απαιτούνται εξετάσεις πιστοποίησης στον ΕΟΠΠΕΠ με όλα τα προβλήματα που αυτό συνεπάγεται. Δηλαδή δεν υπάρχουν σταθερές ημερομηνίες για τις εξετάσεις, στο παρελθόν υπήρξαν χρονιές που οι εξετάσεις δεν έγιναν καθόλου ενώ κάποιες φορές δεν περιελάμβαναν όλες τις ειδικότητες κ.α..
Επίσης τα δύο αυτά άρθρα, με μια πρώτη εκτίμηση, θα φέρουν στα ημερήσια ΕΠΑ.Λ. σε βάθος τριετίας, μια μείωση μαθητικού δυναμικού περίπου 30%, με ότι αυτό συνεπάγεται σε θέσεις εργασίας και όχι μόνο. Επίσης θα επιφέρουν συγχωνεύσεις σχολικών μονάδων, κλείσιμο πολλών μικρών περιφερειακών ΕΠΑ.Λ. καθώς και καταργήσεις πολλών Εργαστηριακών Κέντρων.
Συμπερασματικά για τα προαναφερόμενα φαίνεται πως αφαιρείται σε πολίτες, το συνταγματικό δικαίωμα για την επιλογή σχολείου και ειδικότητας φοίτησης τους στο Δημόσιο πρωινό σχολείο γιαυτό και παρακαλούμε να αποσυρθούν τα δύο επίμαχα άρθρα τα οποία και αγγίζουν τα όρια της αντισυνταγματικότητας .
Θεωρώ εντελώς λανθασμένη την πρόταση για τον καθορισμό ανώτατου ορίου ηλικίας τα 17 έτη για την εγγραφή στα ΕΠΑΛ καθώς θα πρέπει ως πολιτεία να δίνουμε το δικαίωμα μιας δεύτερης ευκαιρίας φοίτησης στα επαγγελματικά λύκεια στους αποφοίτους γενικών λυκείων με μια δωρεάν εκπαίδευση.Είναι ένα μεγάλο οικονομικό πλήγμα για τις ασθενέστερες οικονομικά οικογένειες και ένας κοινώνικός αποκλεισμός μιας μεγάλης μερίδας των νέων μας.Τα άρθρα 51-52 πρέπει να καταργηθούν.
Είναι απαράδεκτο αυτό το μέτρο!!