Οι παρ. 2-4 του στοιχείου Α’ του άρθρου 11 του π.δ. 79/2017 (Α′ 109) αντικαθίστανται ως εξής:
«2. Κατανομή του χρόνου ανά διδακτικό αντικείμενο στα 6/θεσια και άνω Δημοτικά Σχολεία:
ΤΑΞΕΙΣ | Α | Β | Γ | Δ | Ε | ΣΤ | |
Α/Α | ΜΑΘΗΜΑΤΑ | Ενιαίος Τύπος | |||||
1 | ΓΛΩΣΣΑ | 9 | 9 | 8 | 8 | 7 | 7 |
2 | ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 |
3 | ΙΣΤΟΡΙΑ | 2 | 2 | 2 | 2 | ||
4 | ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ | 3 | 3 | 2 | 2 | ||
5 | ΓΕΩΓΡΑΦΙΑ | 2 | 2 | ||||
6 | ΦΥΣΙΚΑ | 3 | 3 | ||||
7 | ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ | 1 | 1 | ||||
8 | ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ | 2 | 2 | 1 | 1 | ||
9 | ΑΙΣΘΗΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ | ||||||
Εικαστικά | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
Μουσική | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
Θεατρική Αγωγή | 1 | 1 | 1 | 1 | |||
10 | ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 |
11 | ΑΓΓΛΙΚΑ | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 |
12 | ΕΥΕΛΙΚΤΗ ΖΩΝΗ | 3 | 3 | 2 | 2 | ||
13 | 2η ΞΕΝΗ ΓΛΩΣΣΑ | 2 | 2 | ||||
14 | ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
ΣΥΝΟΛΟ ΩΡΩΝ | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 |
- Κατανομή του χρόνου ανά διδακτικό αντικείμενο στο 4/θέσιο Δημοτικό Σχολείο:
Α/Α | ΜΑΘΗΜΑΤΑ | Τμήμα συνδιδασκαλίας Γ’ – Δ’ | Τμήμα συνδιδασκαλίας Ε’ – ΣΤ’ | ||||||||
Α΄ | Β΄ | Γ΄ | Δ΄ | Συνδιδασκαλία Γ’-Δ’ | Σύνολο ωρών Γ’ – Δ’ | Ε΄ | ΣΤ΄ | Συνδιδασκαλία. Ε-ΣΤ | Σύνολο ωρών Ε ’- ΣΤ’ | ||
Α | Β | Γ’ – Δ’ | Ε’- ΣΤ’ | ||||||||
1 | ΓΛΩΣΣΑ | 9 | 9 | 8 | 8 | 7 | 7 | ||||
2 | ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ | 5 | 5 | 3 | 3 | 6 | 3,5 | 3,5 | 7 | ||
3 | ΙΣΤΟΡΙΑ | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||||
4 | ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ | 3 | 3 | 2 | 2 | ||||||
5 | ΓΕΩΓΡΑΦΙΑ | 2/2 | 1 | ||||||||
6 | ΦΥΣΙΚΑ | 3 | 3 | ||||||||
7 | ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ | 1 | 1 | ||||||||
8 | ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ | 2/2 | 1 | 2/2 | 1 | ||||||
9 | ΑΙΣΘΗΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ* | 4 | 4 | 3 | 3 | 2/2 | 1 | ||||
10 | ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | ||||
11 | ΑΓΓΛΙΚΑ | 2 | 2 | 3/2 | 3/2 | 3 | 3/2 | 3/2 | 3 | ||
12 | ΕΥΕΛΙΚΤΗ ΖΩΝΗ | 3 | 3 | 2/2 | 1 | ||||||
13 | 2η ΞΕΝΗ ΓΛΩΣΣΑ | 1/2 | 1/2 | 1 | |||||||
14 | ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΊΑΣ | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||
ΣΥΝΟΛΟ | 30 | 30 | 30 | 30 |
- Κατανομή του χρόνου ανά διδακτικό αντικείμενο στο 5/θέσιο Δημοτικό Σχολείο:
Α/Α | ΜΑΘΗΜΑΤΑ | Τμήμα συνδιδασκαλίας Γ’ – Δ’ | |||||||
Α΄ | Β΄ | Γ΄ | Δ΄ | Συνδιδασκαλία Γ’ – Δ’ | Σύνολο ωρών Γ’ – Δ’ | Ε΄ | ΣΤ΄ | ||
1 | ΓΛΩΣΣΑ | 9 | 9 | 8 | 8 | 7 | 7 | ||
2 | ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ | 5 | 5 | 3 | 3 | 6 | 4 | 4 | |
3 | ΙΣΤΟΡΙΑ | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||
4 | ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ | 3 | 3 | 2 | 2 | ||||
5 | ΓΕΩΓΡΑΦΙΑ | 2 | 2 | ||||||
6 | ΦΥΣΙΚΑ | 3 | 3 | ||||||
7 | ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ | 1 | 1 | ||||||
8 | ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ | 2/2 | 1 | 1 | 1 | ||||
9 | ΑΙΣΘΗΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ* | 4 | 4 | 3 | 3 | 1 | 1 | ||
10 | ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | ||
11 | ΑΓΓΛΙΚΑ | 2 | 2 | 3/2 | 3/2 | 3 | 3 | 3 | |
12 | ΕΥΕΛΙΚΤΗ ΖΩΝΗ | 3 | 3 | 2/2 | 1 | ||||
13 | 2η ΞΕΝΗ ΓΛΩΣΣΑ | 2 | 2 | ||||||
14 | ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||
ΣΥΝΟΛΟ | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 |
*Αισθητική Αγωγή | |||||||||
Εικαστικά | 2 | 2 | 1 | ||||||
Μουσική | 1 | 1 | 1 | ||||||
Θεατρική Αγωγή | 1 | 1 | 1 |
Το μάθημα της Γλώσσας διδάσκεται για εννέα (9) ώρες στις Α` και Β` τάξεις, για οκτώ (8) στις Γ` και Δ` και για επτά (7) ώρες στις Ε` και ΣΤ` τάξεις.
Το μάθημα των Μαθηματικών διδάσκεται για πέντε (5) ώρες στις Α` και Β` τάξεις και για τέσσερις (4) ώρες στις Γ`, Δ`, Ε` και ΣΤ` τάξεις.
Το μάθημα της Ιστορίας διδάσκεται για δύο (2) ώρες στις Γ`, Δ`, Ε` και ΣΤ` τάξεις.
Η Μελέτη Περιβάλλοντος διδάσκεται για τρεις (3) ώρες στις Α` και Β` τάξεις και για δύο (2) ώρες στις Γ` και Δ` τάξεις.
Το μάθημα της Γεωγραφίας διδάσκεται για δύο (2) ώρες στις Ε` και ΣΤ` τάξεις.
Το μάθημα των Φυσικών διδάσκεται για τρεις (3) ώρες στις Ε` και ΣΤ` τάξεις.
Το μάθημα της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής διδάσκεται για μία (1) ώρα στις Ε` και ΣΤ` τάξεις.
Το μάθημα των Θρησκευτικών διδάσκεται για δύο (2) ώρες στις Γ` και Δ` τάξεις και για μία (1) ώρα στις Ε` και ΣΤ` τάξεις.
Το μάθημα της Φυσικής Αγωγής διδάσκεται για τρεις (3) ώρες στις Α`, Β`, Γ`, και Δ` τάξεις και για δύο (2) ώρες στις Ε` και ΣΤ` τάξεις.
Το μάθημα των Αγγλικών διδάσκεται για δύο (2) ώρες στις Α` και Β` τάξεις και για τρεις (3) ώρες στις υπόλοιπες τάξεις.
Η δεύτερη ξένη γλώσσα διδάσκεται για δύο (2) ώρες στις Ε` και ΣΤ` τάξεις.
Το μάθημα των Τ.Π.Ε. διδάσκεται για μία (1) ώρα εβδομαδιαίως σε όλες τις τάξεις.
Η Ευέλικτη Ζώνη διδάσκεται για τρεις (3) ώρες στις τάξεις Α` και Β` και για δύο (2) ώρες στις τάξεις Γ` και Δ`.
Μία από τις βασικές ανάγκες του Δημοτικού Σχολείου είναι η αύξηση των ωρών του μαθήματος της Μουσικής σε 2 ώρες την εβδομάδα. Τα τελευταία χρόνια έχει διαπιστωθεί σε έρευνες ότι η μουσική συμβάλλει τόσο στην ανάπτυξη της συναισθηματικής νοημοσύνης, όσο και στις κινητικές-νοητικές δεξιότητες του ανθρώπου. Το μάθημα της μουσικής άλλωστε, πέρα από την συμμετοχή των μαθητών σε σχολικές εκδηλώσεις, αποτεί ένα βασικό πυλώνα ενίσυχης της κατανόησης του Πολιτισμού και των Επιστημών γι’αυτό και μπορεί να συνδεθεί με όλα τα άλλα μαθήμτα διαθεματικά (π.χ. ως μέρος τη ευέλικτης ζώνης). Μέσω της μουσικής το άτομο μπορεί να αυτενεργεί δημιουργικά και να αναλαμβάνει υπεύθυνους ρόλους. Με 1 μόνο ώρα μουσικής την εβδομάδα οι δυνατότητες που δίνονται στους μαθητές περιορίζονται στο ελάχιστο και το μάθημα διατηρείται ως μια μικρή αναφορά σε ένα τεράστιο φάσμα πληροφοριών, που η ουσία του δεν είναι απλά η ψυχαγωγία. Αρα το αίτημα της αύξησης των ωρών του μαθήματος της Μουσικής σε 2 την εβδομάδα δεν αποτελεί παράκληση των εκπαιδευτικών, αλλά ενίσχυση των μαθητών σε πολλαπλά πεδία!
Η μουσική είναι το μοναδικό μάθημα που αν δεν μελετήσεις καθημερινά θα σε «εγκαταλείψει». Τα δάκτυλα και των δύο χεριών πρέπει να είναι σε εξαιρετική κατάσταση (ευκινησία , αντοχη ανεξαρτησία ).Κατά τη γνώμη μου θα πρέπει όχι μόνο να το στηρίξετε, αλλά και να αλλάξετε τον τρόπο διδασκαλίας , έτσι ώστε να γίνει πιο ουσιαστικό και αγαπητό στα παιδιά.
04 ΜΑΪΟΥ 2020
Tα Ελληνόπουλα πλήττονται από παχυσαρκία προκαλώντας μεγάλο κακό στην υγεία τους. Η διδασκαλία του Μαθήματος της Φυσικής Αγωγής στο Δημοτικό, θα πρέπει γίνεται τρεις (3) διδακτικές ώρες την εβδομάδα, σ’ όλες τις τάξεις καθώς και τρεις (3) διδακτικές ώρες σ’ όλες τις τάξεις του Γυμνασίου.
Το μάθημα της Μουσικής είναι πολύ σημαντικό να γίνει τουλάχιστον 2 ώρες/εβδομάδα σε κάθε τάξη, Εκτός από το γεγονός ότι θα συμβάλλει στη θεμελίωση της σχέσης διδάσκοντος-μαθητών με το μάθημα, στην προετοιμασία των μαθητών τύπου χορωδιακό σύνολο για γιορτές-εκδηλώσεις-εμφανίσεις, δε θα αφαιρούνται ώρες πρόβας/προετοιμασίας από τα υπόλοιπα βασικά μαθήματα.
Αυξηστε τον χρόνο διδασκαλιας του μαθηματος μουσικης. Μελετηστε αρχαια ιστορια για να καταλάβετε την αξια της μουσικης στην εκπαίδευση.
Αύξηση του διδακτικού πρόγραμματος στο μάθημα της μουσικής κατά 1 ώρα σε κάθε τάξη.
Το μάθημα της μουσικής θα μπορούσε να συνεισφέρει πολύ πιο ουσιαστικά στη σχολική ζωή αν ήταν δίωρο για όλες τις τάξεις.Οι σχολικές γιορτές επίσης και τα διάφορα projects που πάντα απαιτούν τη συμμετοχή ενός μουσικού συνόλου,είτε αυτό είναι χορωδία,είτε ορχήστρα,για την ώρα διεκπεραιώνονται με μεγάλη δυσκολία.Είναι απαραίτητο να δοθεί χρόνος στο ωρολόγιο πρόγραμμα για χορωδία.Ας γίνει προαιρετικό μάθημα έστω και εκτός ωρολογίου.Σε άλλα εκπαιδευτικά συστήματα είναι θεσμοθετημένη η χορωδία για όλες τις τάξεις του Δημοτικού.Οι τάξεις Α και Β μαζί για μία διδακτική ώρα και οι υπόλοιπες τάξεις πάλι όλες μαζί για άλλη μία.Έχει προκύψει από σύγχρονες έρευνες ότι η συμμετοχή των παιδιών σε τέτοια σύνολα βελτιώνει τόσο τις σχολικές τους επιδόσεις, όσο και τις κοινωνικές τους σχέσεις στα πλαίσια της σχολικής ζωής.
Το συνταγματικώς κατοχυρωμένο μάθημα των θρησκευτικών των οποίων ο εκπαιδευτικός κλάδος των θεολόγων είναι ο πρώτος στην σειρά (ΠΕ01) να έχει 1 ώρα διδασκαλίας αντί τις 2 που είχε μέχρι τώρα σε Ε΄ και Στ΄ Δημοτικού διδασκαλίας εις όφελος δευτερευόντων μαθημάτων; Πάλι να τρέχουμε στο ΣτΕ για χάρη σας; Μόνο ο εκκλησιαστικός ιστότοπος «Ρομφαία» έχει 300.000 προβολές στα κύρια άρθρα του, σας παίρνουν όλοι είδηση με το ένα και το άλλο, τι δεν καταλαβαίνετε;
Το μάθημα της Μουσικής, που για τους σοφούς Αρχαίους Έλληνες (ιστορικά και επιστημονικά τεκμηριωμένη άποψη) ήταν πρωτεύον μάθημα, δυστυχώς στο σύγχρονο Ελληνικό Σχολείο είναι από τα πλέον υποβαθμισμένα μαθήματα:Παρότι είναι Διαθεματικό μάθημα από μόνο του, συντελεί ουσιαστικά τόσο στην καλλιέργεια πνεύματος όσο και στην καλλιέργεια κοινωνικών και ψυχοσυναισθηματικών δεξιοτήτων. Η Πρόταση μου: 2ωρο μάθημα για όλες τις τάξεις (Α ως ΣΤ) και προβλεπόμενος χρόνος (επιπλέον 2ωρο) για δημιουργία σχολικής χορωδίας.
Είναι αναγκαία η θεσμοθέτηση 4 σχολικών ωρών διδασκαλία χορωδίας στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση για να μπορούν οι μαθητές, οι εκπαιδευτικοί και η σχολική μονάδα να υποστηρίξουν τις σχολικές γιορτές και να ενταχθούν οι μαθητές από μικρή ηλικία στο χορωδιακό κίνημα, για το οποίο οι τελευταίες ερευνητικές μελέτες έχουν δείξει ότι μπορεί να εντάξει τους μαθητές στο σύνολο γρηγορότερα, να μειώσει το άγχος και το στρες, και να καθορίσει θετικό πρόσημο στις ψυχοσωματικες διεργασίες που επιτελουνται κατά τη διάρκεια της σχολικής ζωής.
Αν θέλουμε ουσιαστική παιδεία για τα παιδιά μας και όχι στείρα εκπαίδευση για την παραγωγή μελλοντικού ευέλικτου, ευπροσάρμοστου, παραγωγικού εργατικού δυναμικού, χρειάζεται να επενδύσουμε στην τέχνη. Αυτό συνεπάγεται άμεση αύξηση των ωρών της αισθητικής αγωγής, με διδασκαλία του κάθε διακριτού αντικειμένου αποκλειστικά από εκπαιδευτικό της αντίστοιχης ειδικότητας, ο οποίος είναι ο πλέον καταρτισμένος και κατάλληλος για αυτή την εργασία. Ειδικότερα, προτείνεται καταρχήν η εισαγωγή της θεατρικής αγωγής στην Ε και Στ. Η αύξηση των ωρών και των τριών αντικειμένων τουλάχιστον στις μικρότερες τάξεις είναι το δεύτερο ζητούμενο.
Επίσης, για το μάθημα της μουσικής προτείνω τη διάθεση δύο ωρών στην πρωτοβάθμια για την προετοιμασία χορωδίας, το οποίο προβλέπεται ήδη για τη δευτεροβάθμια. Για την πρωτοβάθμια προτείνω ένα ευέλικτο μετακινούμενο δίωρο εντός του πρωινού κύκλου, ώστε να έχουν τη δυνατότητα να συμμετέχουν όσοι μαθητές επιθυμούν χωρίς να χάνουν πολλές ώρες από τα υπόλοιπα μαθήματα. Με μικρή συνεισφορά ωρών από όλα τα μαθήματα, θα αποσυμφορηθεί το μάθημα της Μουσικής από τον υπερβολικό χρόνο που διατίθεται για την προετοιμασία των σχολικών εκδηλώσεων και ο χρόνος αυτός θα μπορεί να διατεθεί στη διδασκαλία των υπόλοιπων θεματικών του μαθήματος.
Το μάθημα της Μουσικής στην Α΄ και Β΄ Τάξη του Δημοτικού πρέπει να ξαναγίνει δίωρο. Η κρίση της πανδημίας έδειξε ξεκάθαρα ότι οι άνθρωποι σε παγκόσμιο επίπεδο στράφηκαν και στηρίχθηκαν ψυχολογικά σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο στη μουσική και το μουσικό τους βίωμα. Η μουσική λοιπόν δεν είναι απλά ένα μάθημα ψυχαγωγίας στο σχολείο, αλλά είναι ένα μάθημα ΖΩΗΣ. Το Δημοτικό Σχολείο κινδυνεύει να μετατραπεί σε ένα τεχνοκρατικό προπαρασκευαστικό κέντρο μετάβασης -και μόνο- στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Βάλε κι άλλες ώρες Αγγλικά, βάλε κι άλλες Πληροφορική, συσσωρεύστε γνώσεις όσες περισσότερες αντέχουν τα παιδιά! Η ψυχική ενδυνάμωση και καλλιέργεια στην παιδική ηλικία όμως έχει πολύ μεγαλύτερη σημασία για την ενήλικη ζωή του ανθρώπου από την πρώιμη συσσώρευση γνώσεων, αυτό άλλωστε το γνώριζαν καλά οι αρχαίοι μας πρόγονοι!
04 ΜΑΪΟΥ 2020
Tα Ελληνόπουλα, δυστυχώς, πλήττονται από παχυσαρκία προξενώντας μεγάλο κακό στην υγεία τους. Η διδασκαλία του Μαθήματος της Φυσικής Αγωγής, στα μικρά παιδιά του Δημοτικού, θα πρέπει γίνεται τρεις (3) διδακτικές ώρες την εβδομάδα, σ’ όλες τις τάξεις καθώς και τρεις (3) διδακτικές ώρες σ’ όλες τις τάξεις του Γυμνασίου.
Τα παιδιά μας έχουν ανάγκη από έκφραση χαρά δημιουργία. Δυστυχώς τα τελευταία χρόνια το μάθημα της μουσικής συνεχώς μειώνεται στα δημόσια σχολεία, όπως και το θέατρο. Θεωρώ απαραίτητη την αύξηση των διδακτικών ωρών στο μάθημα της μουσικής! Είναι ότι καλύτερο για την παιδική ηλικία για την καλλιέργεια των παιδιών μας πρέπει να δείξουμε τον τρόπο να ονειρεύονται να εκφράζονται να παίζουν.
Δώστε λοιπόν αυτή την ευκαιρία στα παιδιά μας να ζήσουν σε ένα κόσμο γεμάτη μουσική και αύριο αυτά τα παιδιά θα είναι οι πολίτες που θα χουμε χτίσει πάνω τους ένα όμορφο κόσμο!!!!
Σας ευχαριστώ
με εκτίμηση
Το μάθημα της Μουσικής την περίοδο των Ολυμπιακών Αγώνων άρχισε να συρρικνώνεται και από δίωρο μάθημα οδηγήθηκε στο πέρασμα των χρόνων σε μονόωρο για τις τάξεις του Δημοτικού σχολείου.
Δεν αποτελεί μάθημα «διασκέδασης» και για αυτό δεν μπορεί να διδάσκεται από τον οποιοδήποτε.
Από τη φύση του συντελεί στην ψυχοσυναισθηματική εξέλιξη των παιδιών.
Η ανάπτυξη μουσικών δεξιοτήτων έχουν άμεση επίδραση στις ομαλές συνάψεις των νευρώνων του ανθρώπινου εγκεφάλου.
Δεν είναι τυχαίο ότι από αρχαιοτάτων χρόνων αποτελούσε ένα από τα βασικά μαθήματα των νέων ανθρώπων.
Ευελπιστούμε ότι οι σύμβουλοι του Υπουργείου θα αποκαταστήσουν την υποβάθμιση του μαθήματος και θα του δώσουν τη θέση που του αξίζει μέσα στο ωρολόγιο πρόγραμμα σπουδών προς όφελος των μαθητών. Δίωρο μάθημα για όλες τις τάξεις του Δημοτικού Σχολείου.
Το πολυνομοσχέδιο, (όπως αρκετά αντίστοιχα, τα τελευταία χρόνια) υποβαθμίζει το μάθημα της Φυσικής Αγωγής (Φ.Α.) με δεδομένο ότι πρόκειται για ένα μάθημα με σημαντικό επιστημονικό πεδίο (κινητική ανάπτυξη παιδιών, ψυχική υγεία, φυσική δραστηριότητα μέσω συγκεκριμένης ύλης και διδακτικής διαδικασίας) και ταυτόχρονα με σοβαρές κοινωνικές παραμέτρους και προεκτάσεις (δια βίου άσκηση, υγεία, διατροφή, κοινωνικοποίηση κ.ά.). Παρά τις αρχικές αναφορές και προτάσεις της υπουργού παιδείας διαπιστώνουμε ότι παραμένει το μάθημα της Φ.Α. ως 2ωρο από την Ε δημοτικού μέχρι και το λύκειο (πλην της Β λυκείου, 1 ώρα!!!) όταν επιστημονικές έρευνες αλλά και ευρωπαϊκές συμβάσεις (Συνθήκη Λισσαβώνας, Ψήφισμα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου της 13ης Νοεμβρίου 2007 σχετικά με το ρόλο του αθλητισμού στην παιδεία (2007/2086(INI) ) προτείνουν 3ωρο Φ.Α. σε κάθε βαθμίδα εκπαίδευσης.
Η Μουσική αποτελεί αναπόσπαστο μέσο της δημιουργικής έκφρασης των παιδιών. Θα έπρεπε να αυξηθούν οι ώρες διδασκαλίας της και να θεσμοθετηθούν οι δύο ώρες Χορωδίας ως διδακτικές ώρες στην Πρωτοβάθμια, με τον ίδιο τρόπο που συμβαίνει ήδη στη Δευτεροβάθμια. Οι χορωδίες, οι παραστάσεις, οι δράσεις, τα μουσικά σύνολα είναι αναπόσπαστο κομμάτι της σχολικής ζωής και παράγουν απτό εκπαιδευτικό έργο. Υποβαθμίζοντας το ωράριο, υποτιμούμε τόσο το εκπαιδευτικό μας σύστημα, όσο και τα ίδια τα παιδιά μας. Η ζωή χωρίς Μουσική θα ήταν ένα λάθος είπε κάποτε ο Νίτσε…
Θα πρέπει να αυξηθούν οι ώρες διδασκαλίας στις ξένες γλώσσες. Επίσης η Β’Ξένη Γλώσσα θα πρέπει να ξεκινάει σε μικρότερες τάξεις, π.χ. από την β’δημοτικού, εφόσον τα αγγλικά ξεκινούν στο νηπιαγωγείο. Καλό θα είναι επίσης οι μαθητές στις ξένες γλώσσες να μοιράζονται στις τάξεις ανά επίπεδο.
Είναι απαράδεκτο το μάθημα της μουσικής από το 1993 που έγιναν οι πρώτοι διορισμοί εκπαιδευτικών μουσικής στην Α’βάθμια εκπαίδευση συνεχώς να υποβαθμίζεται μειώνοντας το εκάστοτε υπουργείο τις ώρες διδασκαλίας για να παγιωθεί εδώ και χρόνια η κατάσταση στη 1 ώρα εβδομαδιαίως σε όλες τις τάξεις. Η Μουσική είναι βασικός πυλώνας στη λειτουργία του προγράμματος του σχολείου. Οι λίγες ώρες διδασκαλίας αφ’ ενός στερεί από τα παιδιά την ουσιαστική και βαθύτερη επαφή τους με τον κόσμο της μουσικής αφ’ ετέρου δυσχεραίνει το έργο των εκπαιδευτικών μουσικής οι οποίοι καλούνται να διδάσκουν σε 400-500 παιδιά, κάτι που είναι εντελώς αντιπαιδαγωγικό και αντιδεοντολογικό. Σε συνδυασμό με τις πρόσθετες δυσκολίες ( έλλειψη ειδικής αίθουσας και εξοπλισμού, μετακίνηση σε 2-3 σχολεία ) καθιστά το έργο μας εξαιρετικά δύσκολο και καλούμαστε διαρκώς να υπερβαίνουμε τον εαυτό μας για να αντεπεξέλθουμε. Κατόπιν όλων αυτών ζητάμε οι ώρες διδασκαλίας να αυξηθούν σε 2 εβδομαδιαίως τουλάχιστον για τις 4 πρώτες τάξεις του δημοτικού.
Τζίνα Σόκαλη,
εκαιδευτικός ΠΕ79.01
Σε εποχές όπως η σημερινή είναι αδιανόητο το μάθημα της Πληροφορικής να διδάσκεται μόνο 1 ώρα την εβδομάδα τη στιγμή που οι απαιτήσεις για νέες τεχνολογίες συνεχώς αυξάνονται και προωθούνται δράσεις όπως η ρομποτική κτλ. Ταυτόχρονα πολλά εργαστήρια παραμένουν μη επαρκώς εξοπλισμένα. Χρειάζεται αναλυτική κατάρτιση του προγράμματος, συγγραφή βιβλίου και για το Δημοτικό και διαμοιρασμός των μαθητών ανάλογα με τη χωρητικότητα των εργαστηρίων καθώς πρόκειται για εργαστηριακό μάθημα και πρέπει να γίνεται σωστά ώστε να επιτυγχάνονται τα επιθυμητά αποτέλεσμα. Η Ελλάδα δεν έχει την πολυτέλεια να μείνει άλλη μια φορά ουραγός στις εξελίξεις στις νέες τεχνολογίες. Είναι απόλυτη ανάγκη να αναβαθμιστεί η διδασκαλία του μαθήματος σε 2ωρο, τουλάχιστον από την Γ΄ Δημοτικού και πάνω και, αν είναι δυνατόν, το 2ωρο να είναι συνεχόμενο.
Η δευτερη ωρα του μαθηματος της Μουσικης αφαιρεθηκε στο παρελθον απο το εβδομαδιαιο προγραμμα των Γ’ και Δ’ ταξεων χαριν της Ευελικτης Ζωνης αλλα,κατα κανονα,χρησιμοποιειται για καλυψη κενων,επαναληψεις και μελετη.Ο εκπαιδευτικος Μουσικης μπορει να την αξιοποιησει για την προετοιμασια σχολικων εορτων,προβολες,κατασκευες κ.λ.π,ωστε να διατηρειται πιο συγκεκριμενη ροη στη διαρκεια της μοναδικης ωρας του προγραμματος.Ιδανικο ζητουμενο η επεκταση της αυξησης ωρων και στις Ε’ και Στ’ ταξεις…
Ζητώ κι εγώ όπως και άλλοι εκπαιδευτικοι μουσικής ΠΕ79.01 την αναγκαία αύξηση των ωρών του μαθήματος της μουσικής, καθώς το μάθημα αυτό (μεταξύ άλλων καλλιτεχνικων μαθηματων) συμβάλει στη συναισθηματικη ανάπτυξη των παιδιών και στην αναγκαία έκφραση της δημιουργικοτητας τους. Μην ξεχνάμε ότι μέχρι πριν μερικά χρόνια στις 2 πρώτες τάξεις του δημοτικού, το μάθημα ήταν 2ωρο.
Ευχαριστώ πολυ
Αρχικά θα συμφωνήσω με συναδέλφους αποφοίτους Γυμναστικής Ακαδημίας (ΣΕΦΑΑ) πως ωρολόγιο πρόγραμμα που δεν προβλέπει καθημερινή άσκηση και αθλητισμό είναι εξ αρχής αποτυχημένο.
Η Φυσική αγωγή θα πρέπει στο δημοτικό τουλάχιστον να διδάσκεται το λιγότερο 3 φορές την εβδομάδα σε κάθε τάξη μην πω και 4!!!
Παρακολουθωντας χρόνια έρευνες σε διεθνή πανεπιστήμια η άσκηση από τη νηπιακή κιόλας ηλικία καθίσταται πολύ σημαντική!!!
Ένα παιδί όταν διδάσκεται από την ηλικία των 5 κ 6 ετών σωστές συνθήκες υγιεινής, σωστή διατροφή κ σωστή άσκηση δε μπορεί παρά να γίνει ένας υγιής ενήλικας, χωρίς εκδηλώσεις παχυσαρκίας, χωρίς ιατρικά προβλήματα άρα λιγότερα χρήματα σε γιατρούς κ αύξηση του μέσου όρου σε θνησιμότητα!!!
Ο μόνος κατάλληλος για να διδάξει σε παιδιά αλλά και ενήλικες άσκηση είναι ο Καθηγητής Φυσικής Αγωγής διότι πρώτον πληρεί τις προϋποθέσεις διδακτικής επάρκειας και δεύτερον έχει παρακολουθήσει εκτός από αθλήματα, μαθηματα όπως υγιεινή, διατροφή, φυσιολογία, κινησιολογία, πρώτες βοήθειες κ τρόπους διδακτικής του εκάστοτε αντικειμένου!!!
Ο καθένας στο είδος του!!!
Φτάνει πια ο σφετερισμός του επαγγέλματος μας!!!
Να αυξηθούν οι ώρες της μουσικής (από μία σε δύο) σε όλες τις τάξεις του δημοτικού, καθώς η μουσική είναι το μοναδικό διδακτικό αντικείμενο που μπορεί να υποστηρίξει διαθεματικά και να υποβοηθήσει το σύνολο των μαθητών στην κατανόηση και κατάκτηση της γνώσης των άλλων μαθημάτων και έχει πολλά ακόμα οφέλη για το παιδί.
Απαραιτητη η αυξηση διδακτικων ωρων σε ολες τις ταξεις του Δημοτικου!!!!
Ένα ζήτημα που πρέπει να διευθετηθεί και είναι ευκαιρία αυτής της κυβέρνησης να υλοποιήσει, είναι ο εμπλουτισμός του ωρολογίου προγράμματος με μαθήματα όπου τα παιδιά θα αποκτούν και δεξιότητες αλλά επίσης βοηθά και την ψυχολογία τους. Το μάθημα της μουσικής πρέπει να επιστρέψει ως δίωρο στις τάξεις Α-Β όπως παλιότερα. Όλοι γνωρίζουμε από αρχαιοτάτων χρόνων πόσο σημαντικό μάθημα είναι η μουσική κυρίως στην ανάπτυξη του εγκεφάλου.
Τα παιδιά των δυο πρώτων τάξεων κουράζονται και μαθήματα όπως η μουσική, η θεατρολογία και τα εικαστικά βοηθούν να αποφορτιστούν από το ήδη βαρύ πρόγραμμα των μαθητών. Είναι ανάγκη τα παιδιά να χαίρονται τις ώρες που παιρνούν στο σχολείο. Ένα μονόωρο καλλιτεχνικό μάθημα δεν αρκεί στα παιδιά και πολλές φορές χάνεται με γιορτές και αργίες.
Τέλος είναι σημαντικότατη η θέσπιση μαθήματος χορωδίας τόσο στην Πρωτοβάθμια αλλά και την Δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Τα παιδιά αγωνιούν και διψούν για τέτοια μαθήματα, όπου θα εξελιχθούν και θα μάθουν από τα τραγούδια και την ιστορία τους. Ακόμη και ένα προαιρετικό μάθημα μουσικής στο λύκειο είναι πολύ σημαντικό μιας και όλοι γνωρίζουμε πόσο απαιτητικές είναι οι τελευταίες τάξεις του σχολείου και πόσο στρεσάρουν τα παιδιά οι εξετάσεις. Η χορωδία μπορεί να προστεθεί ως δίωρο εβδομαδιαίο μάθημα για να αποφευχθούν φαινόμενα όπου οι εκπαιδευτικοί πρέπει να βρουν έξτρα χρόνο για να προετοιμάσουν εκδηλώσεις και συναυλίες.
Αυξήστε τις ώρες ξένων γλωσσών, δεύτερη ξένη γλώσσα από την Δ δημοτικού!Συνδέστε την διδασκαλία ξένων γλωσσών με το κρατικό πιστοποιητικό γλωσσομάθειας. Είναι μεγάλο και δυσβάστακτο το κόστος για τον οικoγενειακό προϋπολογισμό. Τα φροντιστήρια μπορούν να συνεχίσουν τη δουλειά τους για τα πιο μεγάλα επίπεδα. Αλλά ένα Β1 σε δύο ξένες γλώσσες νομίζω ότι είναι εφικτό.
ΔΙΑΒΑΖΩ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΥΞΗΣΗ ΩΡΩΝ ΣΕ ΑΡΚΕΤΕΣ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΕΣ ΑΛΛΑ ΔΕΝ ΒΛΕΠΩ ΚΑΜΙΑ ΑΥΞΗΣΗ ΩΡΩΝ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ!!! ΓΙΑ ΠΟΙΟ ΛΟΓΟ; ΕΧΕΤΕ ΡΩΤΗΣΕΙ ΤΑ ΙΔΙΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΝΑ ΣΑΣ ΠΟΥΝ ΚΙ ΑΥΤΑ ΤΗ ΓΝΩΜΗ ΤΟΥΣ; ΟΧΙ!!! ΚΑΘΕ ΦΟΡΑ ΠΟΥ ΤΕΛΕΙΩΝΩ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΜΕ ΡΩΤΑΝΕ (ΟΙ ΜΙΚΡΕΣ ΚΥΡΙΩΣ ΤΑΞΕΙΣ) « ΚΥΡΙΑ ΘΑ ΚΑΝΟΥΜΕ ΠΑΛΙ ΑΥΡΙΟ ΜΟΥΣΙΚΗ;» ΟΣΟΙ ΕΙΝΑΙ ΒΕΒΑΙΑ ΜΟΥΣΙΚΟΙ ΞΕΡΟΥΝ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΠΟΓΟΗΤΕΥΣΗ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΣΤΗΝ ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΟΤΙ ΘΑ ΞΑΝΑΚΑΝΟΥΜΕ ΤΗΝ ΕΠΟΜΕΝΗ ΒΔΟΜΑΔΑ! ΤΙ ΖΗΤΑΜΕ; ΤΗΝ ΕΠΑΝΑΦΟΡΑ ΤΗΣ 2ης ΩΡΑΣ ΣΤΙΣ Γ ΚΑΙ Δ ΤΑΞΕΙΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΠΟΥ ΤΗΝ ΧΑΣΑΜΕ ΛΟΓΩ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΟΛΥΜΠΙΑΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ!!!
Η πρόταση μου είναι ότι θα πρέπει να αυξηθούν οι ώρες στο μάθημα της Μουσικής.
Στις πρώτες τάξεις του δημοιτκού (Α΄και Β΄) είναι το μάθημα που εισάγει τα παιδιά στον μαγικό κόσμο της μουσικής μέσα από μουσικές δραστηριότητες-παιχνίδια που τόσο πολύ τα έχουν ανάγκη.
Στις Γ΄ και Δ΄ Δημοτικού το μάθημα της μουσικής ήταν 2ωρο μέχρι το 2003, άρα ζητούμε την επαναφορά των ωρών ώστε να ικανοποιηθεί επιτέλους ένα πάγιο αίτημα του κλάδου μας προς όφελος των μαθητών μας.
Αυτή τη στιγμή οι εκπαιδευτικοί της Μουσικής καλούνται να επιτύχουν έναν «άθλο», όταν στα πλαίσια του μονόωρου μαθήματός τους πρέπει να πετύχουν την καλύτερη τυχόν προετοιμασία του μουσικού μέρους ΟΛΩΝ των εκδηλώσεων του σχολείου και ταυτόχρονα να εφαρμόσουν πλήρως το ενιαίο πλαίσιο του προγράμματος σπουδών μουσικής.
Για το λόγο αυτό θεωρώ απιτακτική την ένταξη σχετικής θεματικής ενότητας Πολιτιστικών Δραστηριοτήτων τουλάχιστον στις τρεις τελευταίες τάξεις του Δημοτικού( Δ΄.Ε΄.ΣΤ΄).
Θα πρέπει να αυξηθούν οι ώρες της μουσικής στο μουσικής στο δημοτικό. Σε μία ώρα δεν προλαβαίνουμε να κάνουμε αυτά που απαιτούνται στην εκπαιδευτική διαδικασία και στην καλλιέργεια του παιδιού. Επίσης δεν μπορούμε να ετοιμάζουμε τις σχολικές εορτές. Δεν καταλαβαίνω γιατί με τόσο σημαντικό ρόλο το μάθημα της Μουσικής διδάσκεται μία ώρα ενώ τα Εικαστικά δυο ώρες.
Σχετικά με το μάθημα της μουσικής στο Δημοτικό,θα πρεπει οι ώρες του ωρολογίου προγράμματος να αυξηθούν. Τουλάχιστον για την Α’και Β’, αλλά και τις υπόλοιπες ταξεις.Ενα άλλο θέμα είναι θεσμοθέτηση του μαθήματος της χορωδιας στο Δημοτικό εντός του ωρολογίου προγραμματος.Αυτό πρώτον, γιατί τα μάθημα της μουσικής εντός του ωρολογίου προγράμματος δεν θα αναλώνεται μονίμως στην προετοιμασία των σχολικών γιορτών και δεύτερον, διότι για παιδαγωγικούς λόγους είναι απαραίτητη η δημιουργία ομάδας μαθητών που προάγουν τη μουσική τέχνη στο σχολικό περιβάλλον.
Είναι πολύ σημαντικό να κάνουν τα παιδιά μουσική σε όλα τα σχολεία,2θεσια,3θεσια,4θεσια,5θεσια,6θεσια,12θεσια.Η μουσική ήταν τα βασικά μαθήματα της Αρχαίας Ελλάδας.Στην προηγμένη ευρώπη διδάσκεται σε ολα τα σχολικά προγράμματα.Νους υγιής εν σώματι υγιεί!
Αύξηση ωρών διδασκαλίας μουσικής στην Α και Β δημοτικού.
Θα πρέπει να αυξηθούν οι ώρες της μουσικής, καθώς είναι ένα μάθημα όπου πέραν της αισθητικής καλλιέργειας καλλιεργούνται και ψυχοκοινωνικές δεξιότητες, απαραίτητες για έναν άνθρωπο με ολόπλευρη ανάπτυξη.
Η Μουσική αποτελεί μια διεθνή γλώσσα και το μάθημα της Μουσικής Αγωγής συμβάλλει σε μεγάλο βαθμό στη ΣΥΜΠΕΡΙΛΗΨΗ μαθητών με ειδικές μαθησιακές ανάγκες, μεταναστευτικής βιογραφίας και άλλων συμπεριφορικών προβλημάτων. Η αύξηση των διδακτικών ωρών, επομένως, κρίνεται επιβεβλημένη μέσα σε ένα σχολείο που αφήνει πίσω τις παλαιές πρακτικές και προχωρά μπροστά σε μια πιο ανθρώπινη κοινωνία, προσφέροντας στους μαθητές πολλούς και ποικίλους τρόπους έκφρασης και προσέγγισης της γνώσης, ενισχύοντας την κοινωνικοποίηση και την αυτοπεποίθησή τους.
Επίσης, οι εκπαιδευτικοί Μουσικής Αγωγής, είναι επί πλέον επιφορτισμένοι με την διεξαγωγή σχολικών εορτών, γεγονός που δυσχεραίνει σε μεγάλο βαθμό την ομαλή διεξαγωγή των μαθημάτων. Ο λιγοστός χρόνος που περνούν σε κάθε σχολείο αναγκάζει σε απώλεια διδακτικών ωρών προκειμένου να γίνουν οι απαραίτητες πρόβες για την προετοιμασία των εορταστικών εκδηλώσεων. Κρίνεται, λοιπόν επίσης επιτακτική η προσθήκη διδακτικών ωρών, στα πλαίσια του ωρολογίου και του αναλυτικού προγράμματος, που θα προορίζονται ΜΟΝΟ για το σκοπό αυτό. Με το λιγότερο πέντε εκδηλώσεις που γίνονται κάθε χρόνο στα σχολεία, είναι σίγουρο ότι πάντα υπάρχει υλικό για να δουλευτεί ποιοτικά, χωρίς άγχος, αλλά με την ικανοποίηση που θα πρέπει να προσφέρει η Μουσική.
Κυρίες και κύριοι υπεύθυνοι
Το μάθημα της φυσικής αγωγής πρέπει να διδάσκεται τουλάχιστον για 3 ώρες εβδομαδιαία σε όλες ανεξαιρέτως τις τάξεις των δημοτικών σχολείων. Η συμβολή της φυσικής αγωγής ήδη από τη νηπιακή ηλικία και την ηλικία του δημοτικού, είναι διεθνώς αναγνωρισμένη τόσο σε κινητικό όσο και σε ψυχοσυναισθηματικό επίπεδο. Σύμφωνα δε με πρόσφατες επιστημονικές έρευνες η φυσική αγωγή παίζει πρωταρχικό και καίριο ρόλο για την αύξηση της οστικής πυκνότητας των νηπίων και των αξίζει να αναφερθεί η σημαντικότητα της φυσικής αγωγής για την υιοθέτηση δια βίου υγιεινών συνθηκών και τρόπου ζωής, με αποτέλεσμα την μείωση μακροπρόθεσμα της δαπάνης για ιατροφαρμακευτική και νοσοκομειακή περίθαλψη.
Πρέπει να αυξηθούν οι ώρες του μαθήματος της πληροφορικής. Τα παιδιά πρέπει να διδάσκονται πληροφορική στο σχολείο και να μην χρειάζονται να πάνε σε φροντιστήρια για ecdl.
Προσυπογράφω στο σχόλιο του κ. Βιβλάκη, καθηγητή της Θεατρολογίας του Ε.Κ.Π.Α.
Αλήθεια, ενώ όλα τα μαθήματα κάπως διευθετούνται με αυξομειώσεις ωρών/τάξη/εβδομάδα, αναρωτιέμαι εάν η παντελής απουσία της Θεατρικής παιδείας, αποτελεί κάποιου είδους απαγόρευση.
Ποιος είναι ο ιθύνων νους, που σκέφτηκε «καλύτερα να λείψει η Θεατρική Αγωγή από τα παιδιά από τα 10 έως τα 15 τους χρόνια»; Με ποιο επιχείρημα ώστε να πείσει και να αποφασιστεί κάτι τέτοιο; Κι έκτοτε, οι παρόντες σχεδιαστές του νόμου τι έλαβαν σχετικά υπόψιν τους για τη διατήρηση μίας τέτοιας ιδέας;
Το Θέατρο αποτελεί την ελάχιστη εκπροσώπηση όλων των παραστατικών τεχνών στο σχολείο, δηλαδή του Χορού και του Κινηματογράφου, οι οποίες τέχνες απουσιάζουν από την υποχρεωτική εκπαίδευση. Το Θέατρο είναι η μοναδική Τέχνη αναπαράστασης μέσω του ανθρώπινου σώματος στο σχολείο μέχρι τώρα και θα πρέπει να ενισχυθεί.
Πιστεύω πως το μάθημα της Μουσικής θα έπρεπε να είναι ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ από δύο ώρες σε κάθε τμήμα.Είναι ΑΝΑΜΦΙΣΒΗΤΗΤΑ τα οφέλη της Μουσικής στην ψυχή και το πνεύμα του κάθε παιδιού.Το επιβεβαιώνουν πάρα πολλές μελέτες!!Θα έπρεπε ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ να μας επιστραφεί το δίωρο που είχαμε στην Τρίτη και Τετάρτη Δημοτικού ΠΡΙΝ την Ολυμπιακή Παιδεί.Μας το είχαν υποσχεθεί αλλά αυτή η υπόσχεση δεν τηρήθηκε ποτέ….!
Το μάθημα της Μουσικής στις μικρές τάξεις του Δημοτικού σχολείου (Α’, Β’ και Γ’) πρέπει να είναι δίωρο. Βοηθά τα παιδιά να αναπτύξουν σημαντικές δεξιότητες (ρυθμού, συγχρονισμού, κίνησης κ.ά.), αποτελεί ένα εργαλείο σκέψης, και προσφέρει πολλά στα παιδιά στο συναισθηματικό/ψυχολογικό κομμάτι.
Το μάθημα της μουσικής έγινε μονόωρο σε όλες τις τάξεις. Το μονόωρο μάθημα αποδυνάμωσε το μάθημα και το έκανε πολλές φορές ανύπαρκτο μέσα στην σχολική καθημερινότητα μια και πολλά τμήματα τυχαίνει να λείπουν σε σχολική εκδρομή ή να έχουν πρόβα γιορτής.Εκτός αυτού έχοντας μονοωρο μάθημα ο εκπαιδευτικός μουσικής αδυνατεί να αναπτύξει πολλές δράσεις με τους μαθητές του, να τους γνωρίσει καλύτερα και να δοθεί η ευκαιρία στα παιδιά μέσω του μαθήματος που κατά βάση είναι δημιουργικό να αναπτύξει και να επιδείξει ικανότητες ξεδιπλώνοντας την έκφραση του, να αναπτύξει την φαντασία του και να την αυξήσει αισθητηριακού κριτηρίου για την τέχνη και κατ επέκταση κριτήριο επιλογής για την ίδια του τη ζωή. Αποδεδειγμένα πλέον η μουσική βάση επιστημονικών ερευνών :
Διεγείρει τον εγκέφαλο
Βελτιώνει την μνήμη
Βελτιώνουν την κοινωνικότητα
Ενδυναμώνουν την αυτοπεποίθηση
Ενισχύει στα παιδιά του 21ου αιώνα την υπομονή, την πειθαρχία, την δημιουργικότητα.
Όλα τα παραπάνω ενισχύουν την άποψή μου πως το μάθημα της μουσικής πρέπει να γίνει δίωρο σε όλες τις τάξεις του Δημοτικού. Όπως και πρόταση να μπαίνει εκπαιδευτικός μουσικής και στα Νηπιαγωγεία κάνοντας μουσικοκινητική που ενδείκνυται σε αυτή την ηλικιακή ομάδα.
Πρέπει να αυξηθούν οι ώρες των ξένων γλωσσών για μα μην χρειάζεται να πηγαίνουν τα παιδιά μας φροντιστήρια και να μπορέσουν να αποκτήσουν πιστοποιητικό γλωσσομάθειας δωρεαν στα πλαίσια του σχολειου
Ένα πολύ σημαντικό ζήτημα το οποίο αφορά τους διδάσκοντες το μάθημα της μουσικής, είναι αυτό της χορωδίας. Όπως και στο Γυμνάσιο η χορωδία θα πρέπει να γίνει επίσημα προαιρετικό μάθημα, πέραν του ωρολογίου προγράμματος ή εντός του ωρολογίου προηράμματος όπως γίνεται για παράδειγμα η ευέλικτη ζώνη. Αυτό πρώτον, γιατί τα μάθημα της μουσικής εντός του ωρολογίου προγράμματος δεν θα αναλώνεται μονίμως στην προετοιμασία των σχολικών γιορτών και δεύτερον, διότι για παιδαγωγικούς λόγους είναι απαραίτητη η δημιουργία ομάδας μαθητών που προάγουν τη μουσική τέχνη στο σχολικό περιβάλλον.
Πρέπει να ενισχυθεί η πολυγλωσσία στο ελληνικό δημόσιο σχολείο με αύξηση ωρών διδασκαλίας, υποχρεωτική συνέχιση του μαθήματος της 2ης ξένης γλώσσας στο Λύκειο και σύνδεση της διδασκαλίας των ξένων γλωσσών με το Κρατικό Πιστοποιητικό Γλωσσομάθειας ώστε οι μαθητές να μην υποχρεώνονται να καταφεύγουν σε φροντιστήρια ξένων γλωσσών:
a)εισαγωγή 2ης ξένης γλώσσας στην Δ΄ Δημοτικού
b)επαναφορά τρίωρης διδασκαλίας της στο Γυμνάσιο
c) υποχρεωτική συνέχιση της 2ης ξένης γλώσσας στην Α΄ και Β΄ Λυκείου
d)σύνδεση της με το Κρατικό Πιστοποιητικό Γλωσσομάθειας
Το μάθημα της φυσικής αγωγής πρέπει να διδάσκεται τουλάχιστον για 3 ώρες εβδομαδιαία σε όλες ανεξαιρέτως τις τάξεις των δημοτικών σχολείων. Η συμβολή της φυσικής αγωγής ήδη από τη νηπιακή ηλικία και την ηλικία του δημοτικού, είναι διεθνώς αναγνωρισμένη τόσο σε κινητικό όσο και σε ψυχοσυναισθηματικό επίπεδο. Σύμφωνα δε με πρόσφατες επιστημονικές έρευνες η φυσική αγωγή παίζει πρωταρχικό και καίριο ρόλο για την αύξηση της οστικής πυκνότητας των νηπίων και των παιδιών. Περιττό να αναφερθεί η σημαντικότητα της φυσικής αγωγής για την υιοθέτηση δια βίου υγιεινών συνθηκών και τρόπου ζωής, με αποτέλεσμα την μείωση μακροπρόθεσμα της δαπάνης για ιατροφαρμακευτική και νοσοκομειακή περίθαλψη. Ωρολόγιο πρόγραμμα που δεν προβλέπει καθημερινή άσκηση και αθλητισμό είναι εξ αρχής αποτυχημένο.
Διαχρονικά σημαντικό δομικό πρόβλημα είναι η μη ύπαρξη αναλυτικών προγραμμάτων εκπαίδευσης, βάσει εξατομίκευσης των αναγκών των μαθητών.
Αυτό το πρόβλημα, δεν επιλύεται ούτε με αυτή τη διάταξη του σχεδίου νόμου.
Επιπλέον, παρόλο που η «Ενισχυτική Διδασκαλία» είναι ιδιαίτερα σημαντική ειδικά στους μαθητές με αναπηρία ή/και με Ε.Ε.Α., στο πλαίσιο του Ολοήμερου Σχολείου, δεν αναφέρεται πουθενά στο συγκεκριμένο άρθρο, αλλά και συνολικά στο σχέδιο νόμου.
Το μάθημα της Μουσικής την περίοδο των Ολυμπιακών Αγώνων άρχισε να συρρικνώνεται και από δίωρο μάθημα οδηγήθηκε στο πέρασμα των χρόνων σε μονόωρο για τις τάξεις του Δημοτικού σχολείου.
Δεν αποτελεί μάθημα «διασκέδασης» και για αυτό δεν μπορεί να διδάσκεται από τον οποιοδήποτε.
Από τη φύση του συντελεί στην ψυχοσυναισθηματική εξέλιξη των παιδιών.
Η ανάπτυξη μουσικών δεξιοτήτων έχουν άμεση επίδραση στις ομαλές συνάψεις των νευρώνων του ανθρώπινου εγκεφάλου.
Δεν είναι τυχαίο ότι από αρχαιοτάτων χρόνων αποτελούσε ένα από τα βασικά μαθήματα των νέων ανθρώπων.
Ευελπιστούμε ότι οι σύμβουλοι του Υπουργείου θα αποκαταστήσουν την υποβάθμιση του μαθήματος και θα του δώσουν τη θέση που του αξίζει μέσα στο ωρολόγιο πρόγραμμα σπουδών προς όφελος των μαθητών. Δίωρο μάθημα για όλες τις τάξεις του Δημοτικού Σχολείου.
Το μάθημα της μουσικής και αυτοί που το διδάσκουν χρόνια τώρα ταλαιπωρούνται εξαιτίας του ότι είναι ΜΟΝΟΩΡΟ. Το μάθημα συχνά χάνεται για διάφορους λόγους και καταντά ΑΝΥΠΑΡΚΤΟ. Στις μεγάλες τάξεις, με τις οποίες κατά κύριο λόγο διοργανώνουμε τις εκδηλώσεις τους σχολείου, η έλλειψη ωρών είναι τρομακτική! Συνεχώς χρειάζεται να «παίρνουμε» ώρες από άλλους συναδέλφους και το πρόγραμμα του σχολείου αναστατώνεται δραματικά τις περιόδους αυτές! Επίσης, στην Πρωτοβάθμια δε μπορεί να υπάρχει μονόωρο μάθημα!!! Τα παιδιά δε σε γνωρίζουν, ούτε εμείς οι εκπαιδευτικοί τα γνωρίζουμε… πρέπει να περάσει πολύς καιρός ώστε να αισθανθούμε αμοιβαία οικειότητα και να μπορεί να πραγματοποιηθεί η οποιαδήποτε μαθησιακή-δημιουργική διαδικασία! ΟΧΙ ΜΟΝΟΩΡΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ στην Πρωτοβάθμια για το καλό των παιδιών μας!!! Δώστε χώρο στην ΤΕΧΝΗ!!! Τα παιδιά μας το έχουν ΑΝΑΓΚΗ!!!
Το ζητούμενο δεν είναι η αύξηση ωρών… όλες οι ειδικότητες αύξηση ωρών ζητούν με αιτιολογημένο σκεπτικό, επιστημονική συνέπεια και συνδικαλιστικό αγώνα.
Το ζητούμενο είναι η ειλικρινής απάντηση στο ερώτημα «σε τι είδους σχολείο θα ήθελαν να ζουν την ημέρα τους τα παιδιά μας, από τη στιγμή που θέλουμε να διευκολύνουμε την ολόπλευρη ανάπτυξη της υγιούς πλευράς της καθεμίας προσωπικότητας αλλά και ενός υγιούς συνόλου;»
Αυτό το ερώτημα θα μπορούσε να διατυπωθεί και διαφορετικά «τι είδους εκπαιδευτικό σύστημα επιλέγουμε να έχουμε ως χώρα;»
Μέχρι στιγμής, όλα αυτά τα χρόνια, η αισθητική αγωγή και ιδιαίτερα ο τομέας της μουσικής εκπαίδευσης (με ιδιαίτερη αναφορά στην πρωτοβάθμια) στηρίζεται αποκλειστικά και μόνο στο φιλότιμο των εκπαιδευτικών μουσικής… πόσα πράγματα έχουν κερδίσει οι μαθητές και οι μαθήτριες μέσω της κουτσουρεμένης αυτής ώρας… πόσα έχουν μάθει οι συνάδελφοι των υπόλοιπων ειδικοτήτων σεβόμενοι/ες πλέον τον ρόλο και το έργο των μουσικών…
Πόσο πιο ισορροπημένα και στοχοπροσηλωμένα είναι τα παιδιά των μουσικών σχολείων που ασχολούνται διεξοδικά με τη μουσική…
Φανταστείτε να υπήρχε η πολιτική τόλμη να μεταφερθεί και στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση η δυνατότητα να ασχοληθούν τα παιδιά με τη μουσική έστω τον διπλάσιο χρόνο, με προφανή και στον πιο αδαή παιδαγωγικά οφέλη;
Φανταστείτε!
Η φαντασία στην εξουσία
Το ζητούμενο δεν είναι η αύξηση ωρών… όλες οι ειδικότητες αύξηση ωρών ζητούν με αιτιολογημένο σκεπτικό, επιστημονική συνέπεια και συνδικαλιστικό αγώνα.
Το ζητούμενο είναι η ειλικρινής απάντηση στο ερώτημα «σε τι είδους σχολείο θα ήθελαν να ζουν την ημέρα τους τα παιδιά μας, από τη στιγμή που θέλουμε να διευκολύνουμε την ολόπλευρη ανάπτυξη της υγιούς πλευράς της καθεμίας προσωπικότητας αλλά και ενός υγιούς συνόλου;»
Αυτό το ερώτημα θα μπορούσε να διατυπωθεί και διαφορετικά «τι είδους εκπαιδευτικό σύστημα επιλέγουμε να έχουμε ως χώρα;»
Μέχρι στιγμής, όλα αυτά τα χρόνια, η αισθητική αγωγή και ιδιαίτερα ο τομέας της μουσικής εκπαίδευσης (με ιδιαίτερη αναφορά στην πρωτοβάθμια) στηρίζεται αποκλειστικά και μόνο στο φιλότιμο των εκπαιδευτικών μουσικής… πόσα πράγματα έχουν κερδίσει οι μαθητές και οι μαθήτριες μέσω της κουτσουρεμένης αυτής ώρας… πόσα έχουν μάθει οι συνάδελφοι των υπόλοιπων ειδικοτήτων σεβόμενοι/ες πλέον τον ρόλο και το έργο των μουσικών…
Πόσο πιο ισορροπημένα και στοχοπροσηλωμένα είναι τα παιδιά των μουσικών σχολείων που ασχολούνται διεξοδικά με τη μουσική…
Φανταστείτε να υπήρχε η πολιτική τόλμη να μεταφερθεί και στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση η δυνατότητα να ασχοληθούν τα παιδιά με τη μουσική έστω τον διπλάσιο χρόνο, με προφανή και στον πιο αδαή παιδαγωγικά οφέλη;
Φανταστείτε!
Η φαντασία στην εξουσία