1. Η παρ. 1 του άρθρου 2 του ν. 4186/2013 (Α’ 193)αντικαθίσταται ως εξής:
«1. Η Α′ Τάξη Γενικού Λυκείου αποτελεί τάξη αποκλειστικά γενικής παιδείας, στην οποία εφαρμόζεται πρόγραμμα μαθημάτων γενικής παιδείας τριάντα πέντε (35) συνολικά διδακτικών ωρών εβδομαδιαίως για τα ημερήσια λύκεια και είκοσι πέντε (25) συνολικά διδακτικών ωρών για τα εσπερινά λύκεια.».
2. Μετά την παρ. 1 του άρθρου 2 του ν. 4186/2013, όπως αντικαθίσταται με την παρ. 1 του παρόντος, προστίθεται παρ. 2 ως εξής:
«2. Στη Β′ Τάξη Ημερησίου Γενικού Λυκείου εφαρμόζεται πρόγραμμα μαθημάτων που περιλαμβάνει μαθήματα γενικής παιδείας τριάντα (30) συνολικά διδακτικών ωρών εβδομαδιαίως και δύο (2) Ομάδες Μαθημάτων Προσανατολισμού, Ανθρωπιστικών και Θετικών Σπουδών, πέντε (5) συνολικά διδακτικών ωρών εβδομαδιαίως για κάθε ομάδα.
Στη Β′ Τάξη Εσπερινού Γενικού Λυκείου εφαρμόζεται πρόγραμμα μαθημάτων που περιλαμβάνει μαθήματα γενικής παιδείας είκοσι (20) συνολικά διδακτικών ωρών εβδομαδιαίως και δύο (2) Ομάδες Μαθημάτων Προσανατολισμού, Ανθρωπιστικών και Θετικών Σπουδών, πέντε (5) συνολικά διδακτικών ωρών εβδομαδιαίως για κάθε ομάδα.
Οι μαθητές, εκτός από τα μαθήματα γενικής παιδείας, παρακολουθούν υποχρεωτικά και τα μαθήματα της Ομάδας Προσανατολισμού που επιλέγουν.».
3. Η παρ. 3 του άρθρου 2 του ν. 4186/2013 αντικαθίσταται ως εξής:
«3. Στη Γ’ Τάξη Γενικού Λυκείου εφαρμόζεται πρόγραμμα μαθημάτων που περιλαμβάνει μαθήματα γενικής παιδείας και προσανατολισμού τριάντα δύο (32) συνολικά διδακτικών ωρών εβδομαδιαίως για τα ημερήσια λύκεια και είκοσι πέντε (25) συνολικά διδακτικών ωρών εβδομαδιαίως για τα εσπερινά λύκεια. Τα μαθήματα προσανατολισμού χωρίζονται σε τρεις (3) Ομάδες Μαθημάτων Προσανατολισμού, ως εξής:
α) Ανθρωπιστικών Σπουδών.
β) Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας.
γ) Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής.
Οι μαθητές, εκτός από τα μαθήματα γενικής παιδείας, παρακολουθούν υποχρεωτικά και τα μαθήματα της Ομάδας Προσανατολισμού που επιλέγουν.».
4. Η περ. α’ της παρ. 5 του άρθρου 4 του ν. 4186/2013 αντικαθίσταται ως εξής:
«α) λαμβάνεται υπόψη το σύνολο των μορίων που συγκεντρώνει ο υποψήφιος στα τέσσερα (4) πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα του οικείου Επιστημονικού Πεδίου, σύμφωνα με το άρθρο 4Α. Για τον προσδιορισμό του συνόλου των μορίων κάθε υποψηφίου υπολογίζονται τα μαθήματα και οι συντελεστές βαρύτητας που προβλέπονται στην Ομάδα Προσανατολισμού όπου ανήκει ο υποψήφιος για το συγκεκριμένο Επιστημονικό Πεδίο. Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, η οποία εκδίδεται το αργότερο μέχρι τη λήξη εκάστου σχολικού έτους και ισχύει για τις πανελλαδικές εξετάσεις του επόμενου σχολικού έτους, ορίζονται οι συντελεστές βαρύτητας σε δύο (2) μαθήματα ανά Σχολή ή Τμήμα ή εισαγωγική κατεύθυνση.».
5. Η περ. β’ του άρθρου 4Α του ν. 4186/2013 αντικαθίσταται ως εξής:
«β) Η πρόσβαση σε συγκεκριμένο επιστημονικό πεδίο γίνεται ανάλογα με την ομάδα προσανατολισμού που έχει επιλέξει ο κάθε μαθητής ως εξής:
βα) Οι υποψήφιοι της Ομάδας Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών έχουν πρόσβαση στις Σχολές και στα Τμήματα του πρώτου Επιστημονικού Πεδίου και τα μαθήματα, στα οποία εξετάζονται υποχρεωτικά, είναι η Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία, τα Αρχαία Ελληνικά, η Ιστορία και τα Λατινικά.
ββ) Οι υποψήφιοι της Ομάδας Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας έχουν πρόσβαση στις Σχολές και στα Τμήματα του δεύτερου και του τρίτου Επιστημονικού Πεδίου ως εξής:
i) για την πρόσβαση στο δεύτερο Επιστημονικό πεδίο τα μαθήματα στα οποία εξετάζονται υποχρεωτικά είναι η Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία, η Φυσική, η Χημεία και τα Μαθηματικά και
ii) για την πρόσβαση στο τρίτο Επιστημονικό Πεδίο τα μαθήματα στα οποία εξετάζονται υποχρεωτικά είναι η Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία, η Φυσική, η Χημεία και η Βιολογία.
βγ) Οι υποψήφιοι της Ομάδας Προσανατολισμού Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής έχουν πρόσβαση στις Σχολές και στα Τμήματα του τέταρτου Επιστημονικού Πεδίου και τα μαθήματα, στα οποία εξετάζονται υποχρεωτικά, είναι η Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία, τα Μαθηματικά, η Πληροφορική και η Οικονομία.»
Η επαναφορά του μαθήματος των Λατινικων ως μάθημα πανελλαδικως εξεταζομενο κρίνεται σωστη. Οι ανθρωπιστικες σπουδές παγκοσμίως αλλά πρόσφατα και στην Ελλάδα, δέχονται μια προκλητική υποβαθμιση έναντι της χρησιμοθηριας, της τεχνοκρατικης αντιληψης και κυρίως της συντεχνιακης αντιληψης. Είναι μάθημα που με το κατάλληλο εγχειρίδιο καλλιεργεί την κριτική και συνθετικη ικανοτητα των μαθητών ενώ η απομνημονευση αφορά εν μέρει γραμματικους κανόνες που και αυτούς όμως οι μαθητές πρέπει ανακαλεσουν και να αναπροσαρμοσουν στο κάθε ζητούμενο. Είναι μάθημα πολυσημαντο, καθώς αποτελεί τη βάση σε όλες τις ανθρωπιστικες, νομικες και παιδαγωγικές ελληνικές και ξενόγλωσσες σπουδές διότι αφορά τον γλωσσικό μας κώδικα, την προέλευση ή μετεξέλιξη της γλώσσας, της σκέψης,των επιστημών και του δυτικού πολιτισμου ευρύτερα.
-Οι κοινωνικές επιστήμες διδάσκονται πολλές ώρες ήδη σε γυμνάσιο κ λύκειο με απαιτήσεις παπαγαλιας κ δεν είναι ιδιαίτερα ελκυστικές στους μαθητές καθώς πολλές φορές καλούνται να απομνημονευσουν δίχως να καταλαβαίνουν.Εξάλλου, όσοι θα χρειαστούν τις κοινωνικές επιστήμες στις σπουδές τους, έχουν ήδη λάβει τις βάσεις στην 5η κ 6η δημοτικού, στη γ’γυμνασίου και στις ταξεις του λυκείου. Από την άλλη τα λατινικά δεν διδάσκονται σε καμία τάξη του λυκειου. Τα δε επιχειρήματα περί επιλογής μάθημα μόνο αστεία είναι καθώς υπάρχουν περιορισμοί στη σύσταση τμήματος μαθήματος επιλογής στη δευτεροβαθμια ενώ κάνεις δεν παρακολουθεί άγνωστο κ αδίδακτο αντικείμενο στη Γ Λυκείου.
Αν για κάθε Τμήμα ή Σχολή θα υπάρχουν διαφορετικοί συντελεστές βαρύτητας, τότε πώς θα υπολογίζονται τα συνολικά μόρια του υποψηφίου;
Π.χ. θα υπάρχει άλλο σύνολο μορίων για εισαγωγή στο Μαθηματικό και άλλο σύνολο μορίως για εισαγωγή στο Χημικό;
Μπράβο που επανέρχονται τα λατινικά στο Λύκειο και στις Πανελλήνιες. Ακονίζει το μυαλό αυτό το γλωσσικό και ευρωπαϊκό μάθημα. Να εισαχθεί και στη Γενική Παιδεία. Είναι μεγάλη δυσαρέσκεια στους φετινούς μαθητές της Γ’ Λυκείου που παπαγαλίζουν την κοινωνιολογία, ένα τόσο πεπερασμένο μάθημα, μικρό υποσύνολο της ανθρωπολογίας και της φιλοσοφίας.
Τα Λατινικά και τα Αρχαία Ελληνικά αποτελούν τον πυρήνα των Κλασσικών Σπουδών. Γι’αυτό δεν δύναται να εξοβελίζονται από τη Θεωρητική Κατεύθυνση. Ως γλωσσικό μάθημα οξύνουν την κριτική σκέψη των μαθητών, δεν αποτελούν ένα μάθημα αποστήθισης όπως η Κοινωνιολογία.
Το δύσκολο δεν είναι να επιχειρηματολογήσεις περί της αναγκαιότητας και της χρησιμότητας της κοινωνιολογίας.
Το δύσκολο είναι να επιχειρηματολογήσεις περί της μη αναγκαιότητας μιας επιστήμης που θέτει στο κέντρο της μελέτης της την κοινωνία.
Εξ ου και η εκκωφαντική σιωπή της αιτιολογικής έκθεσης!
Θεωρώ την απόφαση της κατάργησης της κοινωνιολογίας από πανελλαδικό μάθημα και την συνεπαγόμενη υποβάθμιση των κοινωνικών επιστημών που αυτή σηματοδοτεί, εντελώς ακατανόητη. Δεν μπορώ και δεν θέλω να σκεφτώ ότι μπορεί να υποκρύπτονται λόγοι συντεχνιακοί ή πολιτικοί. Είμαι μητέρα μαθητή της Β’ τάξης του Λυκείου στην ανθρωπιστική κατεύθυνση και αυτό που προσλαμβάνω συνεχώς από το παιδί μου είναι το απρόσμενο ενδιαφέρον που του έχει προξενήσει το μάθημα των Βασικών Αρχών Κοινωνικών Επιστημών, αρά το γεγονός ότι έχει κάνει μαθήματα όπως Πολιτική Παιδεία κτλ. Στην ερώτηση «γιατί συμβαίνει αυτό;» η απάντηση είναι «γιατί μαθαίνω πράγματα που με βοηθάνε να καταλάβω τι συμβαίνει γύρω μου!». Αν θεωρήσουμε ότι ένας από τους σκοπούς του σχολείου είναι να βοηθήσει τα παιδιά να κατανοήσουν τον κόσμο γύρω τους, τότε πραγματικά δεν μπορώ να καταλάβω την απόφαση της υπουργού για τον εξοβελισμό της κοινωνιολογίας από τις εξετάσεις!
Τα αρχαία ελληνικά και τα λατινικά δεν είναι σημαντικά μοναχά τον κλάδο της φιλολογίας. Νομική, Φυσική, Ιατρική κλπ. έχουν τους περισσότερους επιστημονικούς όρους τους σε αυτές τις γλώσσες. Πρέπει να συνεχίσουν να διδάσκονται στα σχολεία όχι μόνο σε όσους θέλουν να γίνουν φιλόλογοι αλλά σε όλους.
Θερμά συγχαρητήρια στην κ. Υπουργό για την απόφαση αυτή. Η διδασκαλία των λατινικών, όπως, άλλωστε, και των αρχαίων ελληνικών, δεν είναι απλά θέμα εκμάθησης μιας «νεκρής γλώσσας», όπως εσφαλμένα θεωρούν πολλοί αλλά ουσιαστική συμμετοχή σε έναν ιστορικό πυλώνα του ευρωπαϊκού πολιτισμού. Δεν είναι δυνατή η ενατένιση του μέλλοντος χωρίς βαθιά γνώση του κοινού μας παρελθόντος. Η επαναφορά των λατινικών στις πανελλήνιες εξετάσεις είναι ένα σημαντικό βήμα προς την κατεύθυνση αυτή.
Χαίρομαι ιδιαιτέρως για την επιστροφή των Λατινικών. Δεν μπορεί κανείς να φανταστεί »κλασικές-ανθρωπιστικές σπουδές» χωρίς λατινικά! Τα λατινικά θα έπρεπε να είναι στο πρόγραμμα σπουδών και άλλων σχολών όπως η ιατρική, η φαρμακευτική και η γεωπονία. Χωρίς τα λατινικά ένας σημαντικός κρίκος γνώσης χάνεται. Τα λατινικά επίσης συμβάλλουν στην κατανόηση πολλών σύγχρονων γλωσσών αλλά και στη φιλοσοφική σκέψη και διανόηση. Η Κοινωνιολογία είναι ένα πολύ ενδιαφέρον αντικείμενο αλλά όχι για εκείνους που θέλουν να ασχοληθούν με τις κλασικές σπουδές. Άλλο ένα μάθημα στο οποίο πρέπει να δοθεί μεγαλύτερη βαρύτητα είναι η φιλοσοφία. Στη χώρα που γέννησε τη φιλοσοφία δεν είναι αποδεκτό τα ελληνόπουλα να διδάσκονται φιλοσοφία μία χρονιά μόνο καθ’ όλη τη 12ετή εκπαίδευσή τους.
Τα Λατινικά είναι αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής μας! Δεν είναι χρήσιμα μόνο για τα παιδιά των ανθρωπιστικών σπουδών, αλλά για όλους, εφόσον τα συναντάμε στη Βιολογία, στην Ιατρική και σε πολλούς άλλους κλάδους. Επιπλέον, ο Ρωμαϊκός πολιτισμός αποτελεί ορόσημο στην παγκόσμια και στην Ευρωπαίκη ιστορία. Ο Ρωμαϊκός πολιτισμός και ο αρχαίος Ελληνικός έβαλαν τα θεμέλια και διαμόρφωσαν το σύγχρονο Ευρωπαϊκό κόσμο. Είναι πολύ σημαντικό τα παιδιά να έρχονται σε επαφή με τον πολιτισμό αυτό, στοιχεία του οποίου συναντάμε διαρκώς στις μέρες μας!!!(Ακόμη και τα σημερονά festival ή τα σημερινά γήπεδα έχουν τις απαρχές τους στη ρώμη.) Επομένως, δεν είναι φρόνιμο να αποκλείουμε ένα τόσο σπουδαίο κομμάτι της ιστορίας από τη σχολική τάξη!!!
Μετά πολύ μεγάλης χαράς υποδεχόμαστε την πολυπόθητη επιστροφή του έτερου πυλώνα των κλασικών γραμμάτων, των Λατινικών. Όπως είναι γνωστό, η Ρώμη και η λατινική γλώσσα αποτελούν τη ‘γέφυρα’ μεταξύ του αρχαίου ελληνικού και του δυτικοευρωπαϊκού πολιτισμού. Η λατινική γλώσσα και ο ρωμαϊκός πολιτισμός συντέλεσαν στη μετάδοση της αρχαίας ελληνικής λογοτεχνίας στην Ευρώπη (Αναγέννηση) και συνεπώς στη μετάδοση του ελληνικού πνεύματος και πολιτισμού στη Δύση. Επίσης, πάμπολλες λατινικές λέξεις και φράσεις έχουν διατηρηθεί στη νέα ελληνική γλώσσα, που τις χρησιμοποιούμε καθημερινά στον προφορικό και στον γραπτό μας λόγο. Τέλος, για τη χρησιμότητα των Λατινικών στον ελληνικό λαό, παραθέτω τη μαρτυρία ενός μεγάλου δασκάλου του Γένους των αρχών του 19ου αιώνα, Δημητρίου-Δανιήλ Φιλιπππίδη (η μαρτυρία του μοιάζει πιο επίκαιρη από ποτέ):
‘[…] Αυτή είναι η αιτία όπου ένας σοφός μας δεν πρέπει να αμελεί την λατινικήν γλώσσαν. Επειδή χωρίς αυτήν μήτε τα των Ελλήνων μπορεί σωστά να ξέρει […] δεν λέγω ταις ωφέλειαις όπου ημπορεί να έχει εις ταις επιστήμαις, ταις φυσικαίς μάλιστα. Αφίνω ακόμα να λέγω και την ευκολίαν όπου ημπορεί να έχει εις την γλώσσαν των Ιταλών και των Φρανσαίων’ (Από τα Προλεγόμενα στη μετάφρασή του της Επιτομής του Τρόγου).
Συμφωνώ με την επαναφορά του μαθήματος των Λατινικών, διότι έτσι ολοκληρώνεται η διδασκαλία των κλασσικών σπουδών στο Λύκειο, αναβαθμίζονται τα ανθρωπιστικά ενδιαφέροντα των μαθητών και εξοικειώνονται με τις ευρωπαϊκές λατινογενείς γλώσσες, όπως συμβαίνει με όλον τον πολιτισμένο κόσμο.
Απαράδεκτη η θέση του Υπουργείου παιδείας να επαναφέρει τα Λατινικά μόνο και μόνο για να εξυπηρετεί τα φιλολογικά τμήματα -Η θεωρητική κατεύθυνση απαρτίζεται στο μεγαλύτερο ποσοστό από τμήματα κοινωνικών κ πολιτικών επιστημών -Η κοινωνιολογία έχει θέση στα σχολείο και μάλιστα ισχυρή -Τα ευρωπαϊκά προγράμματα σπουδών δίνουν τεράστια σημασία στις κοινωνικές επιστήμες κ εσείς τις εξοστρακίζετε φέρνοντας στο προσκήνιο ένα μάθημα από την εποχή των παππούδων μας -το οποίο δεν προσφέρει τίποτα σε καμία σχολή .Ειναι κοινή αλήθεια ότι το διδάσκονται οι φιλόλογοι στα πανεπιστήμια έπειτα στο σχολείο κ αυτός είναι ο κύκλος -στις υπόλοιπες σχολές δεν έχει καμία χρησιμότητα .Οι κοινωνικές επιστήμες αγγίζουν κ σχολιάζουν προβλήματα της σύγχρονης εποχής και όπως βλέπουμε είναι χιλιάδες …..Ποιος μπορεί να θεωρεί την εκμάθηση του γερουνδιου χρησιμότερο από θέματα όπως οι διαπολιτισμικές σχέσεις ,η κοινωνικοποίηση ,η αποκλίνουσα συμπεριφορα,η ύπαρξη του ατόμου στην κοινωνία και πολλά αλλά ……..,,,Η κοινωνιολογία να παραμεινει στη Γ Λυκείου !!!!!’
Ως μελλοντικη κοινωνιολογος συνιστω να μην καταργηθει η κοινωνιολογια ως πανελλαδικως εξαταζομενο μαθημα,διοτι ειναι ενα μαθημα που βοηθα τα παιδια να αναπτυσσουν την κριτικη τους σκεψη και να μαθαινουν αληθινες πτυχες του κοινωνικου.Με την κοινωνιολογια τα παιδια θα αποκτησουν γνωση των κοινωνικων γεγονοτων,φαινομενων και αλλαγων,θα κατανοησουν τη σχεση ατομου-κοινωνιας και επομενως τη δικη τους σχεση με την κοινωνια και επισης θα μαθουν να διεκδικουν τα δικαιωματα τους,οπως επισης να αναλαμβανουν και υπευθυνα τις υποχρεωσεις τους.
Μεγάλη χαρά προσφέρει η είδηση για την επαναφορά των Λατινικών στο σχολείο. Για όσους επιθυμούν να σπουδάσουν ανθρωπιστικές επιστήμες (τουλάχιστον) δεν νοείται η είσοδός τους στο Πανεπιστήμιο με μηδενικές γνώσεις της μίας εκ των τριών κλασικών γλωσσών (η τριάδα είναι αρχαία ελληνικά / λατινικά / σανσκριτικά). Στο Πανεπιστήμιο δεν διδάσκεται η δομή της γλώσσας. Εκεί ερμηνεύονται τα κείμενα και αναφαίνεται όλη η πολυπλοκότητα της ρωμαϊκής σκέψης που μαζί με την αρχαία ελληνική εξύφανε εντέχνως το φάσμα του σημερινού δυτικού πολιτισμού. Ο μαθητής οφείλει να εισέρχεται στην τριτοβάθμια εκπαίδευση οπλισμένος ικανοποιητικά ώστε να είναι σε θέση να ανταπεξέλθει στις πανεπιστημιακές απαιτήσεις. Ένας ολόκληρος κόσμος θα παρουσιαστεί εκεί μπροστά του με διαχρονικές αξίες, ιστορία, πνευματική, γλωσσική και λογοτεχνική ομορφιά. Αξίζει τον κόπο η θεμελίωση αυτών των αξιών να οικοδομείται ήδη στην τρυφερή σχολική ηλικία.
Θέλω να δηλώσω ότι και η δική μου θέση τάσσεται υπέρ των λατινικών! Δεν δύναται να γίνει δεύτερη φορά το ίδιο λάθος! Τα λατινικά διδάσκονται παγκοσμίως, έχουν άρρηκτη σχέση με μεγάλα τμήματα και του δικού μας, αρχαιοελληνικού πολιτισμού και είναι καθήκον μας να τα προασπίσουμε. Μάλιστα, θα ήταν ακόμη ορθότερο να ξεκινούσε η διδασκαλία τους κι ακόμη πρωτύτερα της 2ας και 3ης Λυκείου, για εξομάλυνση της αφομοίωσης τους από τους μαθητές.
Τα λατινικά δε νοείται να είναι μια στυγνή «παπαγαλια». Με σωστή κι οργανωμένη εκπαίδευση, οι μαθητές θα βρίσκονται σε θέση να ξεκλειδώνουν αυτούς τους θησαυρούς κειμένων που υπάρχουν και, σε συνδυασμό, με τα αντίστοιχα αρχαιοελληνικά κείμενα, να αποκτούν μια πληρέστερη και σφαιρική γνώση για τον πολιτισμό μας, ο οποίος είναι το σημαντικότερο αγαθό που έχουμε και οφείλουμε να μην επιτρέψουμε να χαθεί, τη στιγμή που έχει επιβιώσει, όχι τυχαίως, χιλιετίες.
Η κλασσική παιδεία περιλαμβάνει τόσο τα αρχαιοελληνικά όσο και τα λατινικά κείμενα ως φορείς διαχρονικών ιδεών για την λεγόμενη ανθρωπιστική παιδεία. Είναι αδιανόητη η διατήρηση μόνο των αρχαίων ελληνικών και ο οβελισμός των λατινικών στην Ελλάδα, όταν σε παγκόσμιο επίπεδο οι κλασσικές σπουδές (Classics) έχουν ως αντικείμενο και τις δυο αρχαίες γλώσσες και όχι μια εξ αυτώv. Η χρησιμότητα ή όχι της γνώσης των γλωσσών αυτών δεν είναι το ζητούμενο, αλλά η κατανόηση της πνευματικής αξίας των κειμένων που έτυχε να γραφούν και να διασωθούν σε αυτές τις γλώσσες. Η εστίαση στη μορφοσυντακτική ανάλυση των λατινικών κειμένων πρέπει να παύσει (κάτι που ήδη έχει επιτευχθεί σε μεγάλο βαθμό στο μάθημα των Αρχαιων ελληνικών), και πρέπει να προαχθεί η συγκρότηση του καινούργιου μαθήματος με την ερμηνευτική και νοηματική προσέγγιση των κειμένων παράλληλα με την εκμάθηση της γλώσσας.
Χωρις να κατεχω την επιστήμη της Κοινωνιολογίας ούτε να γνωρίζω το περιεχόμενο του μαθήματος, διάβασα σε παραπάνω σχόλια ορισμένες πληροφορίες που αντιλήφθηκα ότι θεματικές ενότητες του μαθηματος καλύπτονται ούτως ή άλλως από το μάθημα της Έκθεσης (ίσως όχι στον ίδιο βαθμό). Θα μπορούσε λοιπόν να ενισχυθούν τα αντίστοιχα κεφάλαια της έκθεσης με τη συνδρομή των Κοινωνιολόγων.
Ειναι όμως γεγονός ότι δεν τίθεται ζητημα σύγκρισης των δυο μαθημάτων, αν θέλουμε να μιλάμε για κλασσική παιδεία. Τα λατινικά όντως «έπασχαν» ως μάθημα. Αντί να «θεραπευθούν», καταργήθηκαν από τον προηγούμενο υπουργό. Ας σταματήσει το πολιτικό «παιχνιδι» στον «βωμό» των δυο επιστημών, και να ληφθεί υπόψη η εμπεριστατωμένη επιστημονική άποψη και όχι τα συμφέροντα του καθενός.
Θεωρώ απαράδεκτη την απόφαση της κυβέρνησης να αντικαταστήσει το μάθημα της Κοινωνιολογίας με τα Λατινικά.Ειμαι φοιτητής Νομικής στο δεύτερο έτος στο Καποδιστριακό πανεπιστήμιο Αθηνών .Η νομική επιστήμη έχει άμεση σχέση με την κοινωνιολογία κ ήδη έχουμε κάνει μαθήματα κοινωνιολογίας κ κοινωνικών επιστημών /Ευτυχώς στο λύκειο είχα την τύχη να κάνω Κοινωνιολογία κ με βοήθησε πολύ ακόμη και στην έκθεση αλλά και στην κριτική μου σκέψη.Οποιος λέει πως τα Λατινικά βοηθούν στην ανάπτυξη κριτικής ικανότητας έχει μεγάλο λάθος .Στα Λατινικά εξετάστηκα στις πανελλαδικές κ αποστήθισα τα παντα -χαζό κειμενάκια κ γραμματική συντακτικό φουλ απ’εξω χωρίς κανένα απολύτως νόημα -αφού η γλώσσα αυτή δεν ακούγεται κ δεν ομιλείται !!Αν κάποιος θέλει να κάνει γλώσσα -ξεκινάει μαθήματα εκμάθησης της γλώσσας -τα Λατινικά στο σχολείο δεν έχουν λόγο ύπαρξης -είναι εντελώς αναχρονιστικά !! Τέλος να ενημερώσω όσους τα σχετίζουν με τη νομική επιστήμη πως δεν υπάρχει μάθημα Λατινικών στη σχολή μας (απορώ πως νομίζει ι κόσμος ότι υπάρχει ) κάποιοι όροι πράγματι υπάρχουν στα Λατινικά -μαθαίνεις επι τόπου τη μετάφραση του -αλλά ορολογία κάνει κανεις μόνο στο Πανεπιστήμιο -αλλιώς να κάνουν κ οι υποψήφιοι της ιατρικής σχολής μιας κ εκεί υπάρχουν λατινικοί όροι.Ας εκσυγχρονιστεί λίγο το Λύκειο -με την εισαγωγή των κοινωνικών επιστημών -είναι μόνο κέρδος -μην εξυπηρετείτε μόνο πολιτικές σκοπιμότητες .Μαρκου Δ. Φοιτητής Νομικής
Θα ήθελα κι εγώ να υποστηρίξω την επανένταξη των λατινικών στο σχολικό πρόγραμμα του λυκείου. Παρολα αυτά θεωρω απαραίτητο το μάθημα να απόκτησει ουσιαστικό περιεχόμενο. Να γίνει επιλογή κειμένων απο την λατινική λογοτεχνία και διασκευή αυτών ώστε να είναι πιο εύκολα για τους μαθητές και φυσικά να εξετάζεται η γραμματική και το συντακτικό ώστε το κείμενο να γίνεται περισσότερο κατανοητό. Τα λατινικά αποτελούν βασικό πυλώνα των ανθρωπιστικων επιστημών και αυτό δεν πρέπει να το λησμονουμε. Το επίπεδο των πανεπιστημιων ορίζεται και από το επίπεδο των φοιτητών και οι φοιτητές φιλολογίας και νομικής πρέπει να είναι έτοιμοι να ανταπεξέλθουν.
Οι κλασικές σπουδές στηρίζονται σε δύο πυλώνες. Στα αρχαία ελληνικά και στα λατινικά. Αφαιρώντας τα λατινικά, κατακρημνίζεται η δυνατότητα ενός μαθητή να λάβει την απαιτούμενη μόρφωση ώστε να ασχοληθεί είτε σε επιστημονικό είτε σε προσωπικό επίπεδο με τις ανθρωπιστικές επιστήμες. Τα λατινικά είναι μια γλώσσα, χρειάζονται διδασκαλία, σε αντίθεση με τις πηγές της κοινωνιολογίας που μπορούν να γίνουν αντιληπτές από τον μέσο αναγνώστη χρησιμοποιώντας επικουρικά λεξικό για τυχόν διευκρινίσεις στους όρους.
Συμφωνώ με την επανεισαγωγή των Λατινικών!
Τα Λατινικά είναι αναπόσπαστο κομμάτι της κλασικής παιδείας.
Συμφωνώ με την επαναφορά των Λατινικών.
Καλησπέρα. Συμφωνω απόλυτα με την επάνοδο των Λατινικών ως Πανελλαδικών εξεταζόμενο μάθημα καθώς η αξία του πηγαίνει πέρα από το γλωσσικό κομμάτι των λατινικων. Αρχικά, η ίδια η γλώσσα αποτελεί τη βάση των ευρωπαϊκών γλωσσών, φέρνοντας τους μαθητές σε επαφή με την πρωτογλωσσα αυτή και κάνοντας οποιαδήποτε προσπάθεια εκμάθησης ξένων γλωσσών όπως τα Αγγλικά και τα Γαλλικά πιο εύκολη και ουσιαστική. Επιπροσθέτως, το κείμενο δεν αποτελεί ξεχωριστή οντότητα από το περίμενο στο οποίο προκύπτει. Η ρωμαϊκή ιστορία αποτελεί αριστη πηγή αξιών και προτύπων που μεταδίδονται μέσα από τη γλώσσα και οξυνουν το ηθικό και κριτικό αισθητήριο των νέων, καθώς τα κείμενα έχουν επιλεχθεί με φροντίδα για το σημασιολογικο τους φορτίο. Για όλους αυτούς τους λόγους, αλλά και το δεδομένο της ελληνορωμαικης αρχαιοτητας ως αξεδιαλυτο σύνολο, η εκμάθηση των λατινικών και η εξέταση τους στις πανελλαδικες εξετάσεις ως κριτήριο εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση στις Ανθρωπιστικες απιστημες κρίνεται αδηριτη και επιτακτική.
Δύο παρατηρήσεις:
1ον: Η κα Κεραμέως, βρίσκει λογικό να ανακοινώσει τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα του νέου συστήματος, αμελώντας όμως να ενημερώσει τόσο την εκπαιδευτική κοινότητα, όσο και γονείς/ μαθητές για τα ωρολόγια προγράμματα που θα φέρει ο επανασχεδιασμός του Λυκείου. Το να διαχωρίζει λοιπόν τον εκπαιδευτικό ρόλο του σχολείου, θεωρώντας ίσως άσχετο το τι διδασκεται ή πρόκειται να διδάσκεται στο εξής στις μικρότερες τάξεις, με οδηγεί στο συμπέρασμα ότι η κα Κεραμέως δεν απευθύνεται στους εκπαιδευτικούς των δημόσιων σχολείων, αλλά στους επιχειρηματίες των φροντιστηρίων και μόνον.
2ον: Η αντικατάσταση της Κοινωνιολογίας από τα Λατινικά ως εξεταζόμενο μάθημα, χωρίς σε καμία περίπτωση να υποτιμώ την αξία των κλασικών σπουδών, με οδηγεί επίσης στο ίδιο συμπέρασμα: στοχεύει στο να ικανοποιήσει και πάλι τους επιχειρηματίες των φροντιστηρίων, οι οποίοι βέβαια μπορούν με μεγαλύτερη ευκολία να προσλάβουν έναν από τους χιλιάδες αδιόριστους συναδέλφους φιλολόγους και να τους απασχολήσουν με μεγαλύτερη ευελιξία στην ανάθεση μαθημάτων, στις γνωστές συνθήκες “γαλέρας” που επικρατούν στα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια κάθε είδους. Διαφορετικά δεν μπορώ να σκεφτώ πως η κα υπουργός, υπέρμαχος της “αριστείας”, αγνοεί επιδεικτικά τις εκκλήσεις πανεπιστημιακών, επιστημονικών φορέων αλλά και συναδέλφων φιλολόγων για την ανάγκη διατήρησης της Κοινωνιολογίας, που θα μπορούσε βέβαια να διατηρηθεί ακόμα και παράλληλα με τα Λατινικά.
Η επαναφορά του μαθήματος των Λατινικών δεν έχει μόνο χρηστική — για τις φιλολογικές σχολές — αλλα και πνευματική σημασία: πέρα από την γνωριμία με τη γλώσσα, που είναι η βάση πολλών άλλων (λατινογενών), και την αξιοποίηση κειμένων που συνιστούν, μαζί με την αρχαιοελληνική γραμματεια, τον πυρήνα του κλασικισμού, η διδασκαλία της λατινικής γλώσσας αποκαλύπτει την σπουδαιότητα του ρωμαϊκού πνεύματος. Ειδικότερα, αν αξιοποιηθεί ουσιαστικά η εισαγωγή του παρόντος βιβλίου και προταθούν μέθοδοι εκσυγχρονισμού του μαθήματος, τότε τα Λατινικά θα κατακτήσουν τη θέση που τους αξίζει.
Κα Υπουργέ,
Το μάθημα της Κοινωνιολογίας στην Γ΄Λυκείου είναι απαραίτητο να παραμείνει ως εξεταζόμενο στη θεωρητική κατεύθυνση για πάρα πολλούς λόγους.
Κατ’ αρχάς αποτελεί υπόβαθρο στις περισσότερες σχολές της Τριτοβάθμιας εκπαίδευσης,γιατί συμπεριλαμβάνεται στο πρόγραμμα σπουδών τους, ως υποχρεωτικό μάθημα.Οπότε είναι πολύ σημαντική η προετοιμασία που γίνεται στο Λύκειο,έτσι ώστε οι μαθητές μας να συνεχίσουν στο Πανεπιστήμιο έχοντας αποκτήσει πάρα πολλά εφόδια που θα τους διευκολύνουν στις μετέπειτα σπουδές τους.
Πέραν τούτου, οι μαθητές, μέσα από το μάθημα της Κοινωνιολογίας μαθαίνουν να παρατηρούν,να αναλύουν και να βγάζουν συμπεράσματα για ότι συμβαίνει στην κοινωνική ζωή.Γίνονται, με λίγα λόγια, μικροί ερευνητές.Την έρευνά τους αυτή θα τη συνεχίσουν και στο Πανεπιστήμιο πιο συστηματικά και εξειδικευμένα.
Επίσης,να σας αναφέρουμε ότι οι μαθητές μας μαθαίνουν να προβληματίζονται, να σκέφτονται και να εκφράζουν τις απόψεις τους ελεύθερα, ένα δικαίωμα που είναι βασικό για το πολίτευμα της Δημοκρατίας, αν θέλουμε, βέβαια, να το υπερασπιζόμαστε.Αυτό το δικαίωμα καλλιεργείται με το μάθημα της Κοινωνιολογίας και δεν είναι ένα τυποποιημένο μάθημα που απλώς θα το εξεταστούν.Οι γνώσεις που αποκτούν είναι γνώσεις που θα αποτελέσουν εφόδια για την υπόλοιπη ζωή τους.
Γι αυτούς τους λίγους λόγους που σας αναφέρω και πολλούς άλλους που θα μπορούσαμε να αναφέρουμε, πιστεύω ακράδαντα ότι είναι κρίμα να στερήσετε από τους μαθητές μας και από την κοινωνία γενικότερα την Κοινωνιολογία, ως δικαίωμα Δημοκρατίας.
Η κυβέρνηση παίζει με τη ζωή και τη δουλειά των εκπαιδευτικών για ακόμα μια φορά . Απαράδεκτο να αντικατασταθεί η Κοινωνιολογια από τα λατινικά,είναι από τα μεγαλύτερα λάθη!!! Οι ΠΕ78 για άλλη μια φορά βλέπουμε πως προσπαθεί η κα Κεραμέως να μας αφανίσει ως εκπαιδευτικό κλάδο .Δεν πρέπει να το επιτρέψουμε ,παίζετε με τη δουλειά μας και με την ψυχολογία των μαθητών.ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑΣ!!
Η Κοινωνιολογία προσφέρει άπλετη γνώση μέσω της οποίας τα άτομα αναπτύσσουν κριτική σκέψη και κοινωνική συνείδηση. Ανακαλύπτουν το πως και το γιατί. Αναγνωρίζουν τα κοινωνικά τους δικαιώματα. Ο άνθρωπος λοιπόν που κατέχει όλα τα παραπάνω, κατέχει και δύναμη, μια δύναμη να αλλάξει τον κόσμο προς το καλύτερο. Αυτό σας ενοχλεί, ότι οι άνθρωποι θα αντιληφθούν τη δύναμη τους. Ντροπή σας που προσπαθείτε με τόσο χυδαίο τρόπο, εν μέσω μιας κρίσης, να επιτεθείτε σε μια τόσο σπουδαία επιστήμη. Οι μαθητές οφείλουν να αναπτύξουν από νωρίς τα παραπάνω γνωρίσματα, είναι επιτακτική ανάγκη.
«Η γνώση κάνει τον άνθρωπο ακατάλληλο για σκλάβο» Frederick Douglas.
Καλησπέρα, Χρόνια Πολλά.
Όσον αφορά το ζήτημα της παραμονής ή μη της Κοινωνιολογίας ως εξεταζόμενου μαθήματος στις Πανελλαδικές Εξετάσεις, θα ήθελα απλά να παραθέσω το εξής: «η εκπαίδευση είναι κατ’ εξοχήν κοινωνική, από τις αρχές της, όπως και από τις λειτουργίες της και, ως εκ τούτου, η Παιδαγωγική εξαρτάται από την Κοινωνιολογία περισσότερο από οποιαδηποτε άλλη επιστήμη», Durkheim, E., (2012), Εκπαίδευση & Κοινωνιολογία, Αθήνα, Εκδόσεις Γρηγόρη, σελ. 169.
Ο κύριος που το είπε αυτό και του οποίου η σκέψη διδάσκεται στο μάθημα της Κοινωνιολογίας Γ’ Λυκείου, διδάσκεται, επίσης, κατά κόρον και στα πολλά πανεπιστημιακά τμήματα Κοινωνικών-Πολιτικών Επιστημών, και όχι μόνο.
Για να μην αναφερθούμε καν στο πόσοι άνθρωποι οδηγούνται στην ανεργία μετά την απόσυρση του μαθήματος από πανελλαδικώς εξεταζόμενο μάθημα.
Ως εκπαιδευτικός, βρίσκομαι στην προετοιμασία υποψηφίων μαθητών 28 χρόνια, τα 22 από τα οποία σε σχολείο. Η αγωνία και η έγνοια μου ήταν να προετοιμάσω τους μαθητές μου, όχι μόνο για την εισαγωγή τους σε κάποια σχολή της τριτοβάθμιας, αλλά για την εισαγωγή τους στη ζωή, ως αυτόνομους και υπεύθυνους πολίτες. Τους έχω διδάξει, κατά σειρά, Κοινωνιολογία, Αρχές Οικονομικής Θεωρίας, Αρχές Οργάνωσης και Διοίκησης επιχειρήσεων και πάλι Κοινωνιολογία. Φέτος, που έχω την τύχη και την τιμή να διδάξω το μάθημα της Κοινωνιολογίας, στη διάρκεια της χρονιάς, είδα παιδιά να αλλάζουν, από έφηβοι με την αγωνία της εκμάθησης ενός απαιτητικού γνωστικού αντικειμένου, να μεταμορφώνονται σε ενήλικες με κοινωνική συνείδηση, σε ενήλικες με κοινωνική γνώση, σε κριτικά σκεπτόμενα άτομα, που απομακρύνθηκαν από στερεοτυπικές αντιλήψεις, που άρχισαν να τοποθετούν τον εαυτό τους στο κοινωνικο-πολιτικό πλαίσιο που τα περιβάλλει, που στάθηκαν στην δυσκολία της πανδημίας και τον μεταφυσικό φόβο με μια σκεπτόμενη και ψύχραιμη στάση, που είναι σε θέση να αξιολογήσουν τον ρόλο τους μέσα στο εκπαιδευτικό σύστημα και να συνειδητοποιήσουν τη διαδικασία του περάσματος από τις εξετάσεις ως μεταβατική φάση μύησης, για την ενηλικίωσή τους. Ο λόγος τους απέκτησε δυναμική που μόνο θαυμασμό μπορεί να προκαλέσει!
Αυτή είναι η προσφορά της Κοινωνιολογίας στους μαθητές!
Ας το ξανασκεφτείτε…μη χάσουμε άλλη μια ευκαιρία με τα παιδιά μας!
1. Για την αντικατάσταση του μαθήματος της Κοινωνιολογίας:
Η αφαίρεση του μαθήματος της Κοινωνιολογίας από πανελλαδικώς εξεταζόμενο μάθημα είναι μεγάλο ατόπημα για πολλούς λόγους. Ήδη πολλοί έγκριτοι συνάδερφοι έχουν αναπτύξει τους περισσότερους από αυτούς και είμαι βέβαιη ότι η ηγεσία του Υπουργείου τούς γνωρίζει καλύτερα. Πρέπει ωστόσο να τονιστεί η σημασία της λαθεμένης απόφασης.
Δεν είναι νοητό μαθητές που προτίθενται να φοιτήσουν σε σχολές κοινωνικών επιστημών (Κοινωνιολογία, Κοινωνική Ανθρωπολογία, Ψυχολογία, Πολιτική, Νομική κ.α.) να μην διδάσκονται Κοινωνιολογία και να μην εξετάζονται σ’ αυτή. Θα μπορούσε άραγε κανείς να σκεφτεί ότι θα μπορούσε κάποιος μαθητής που ενδιαφέρεται για θετικές σπουδές να μην διδαχθεί φυσική;
Στη σημερινή συγκυρία γίνεται ξεκάθαρη η ανάγκη να δοθούν στους μαθητές εφόδια ώστε να συνειδητοποιήσουν πως ‘η γνώση και η τεχνολογία έχουν κοινωνικές αναφορές και ότι υπάρχουν διλήμματα σχετικά με τις εφαρμογές της γνώσης στην κοινωνική πραγματικότητα’ (δανείζομαι τη φράση από το σχολικό εγχειρίδιο Κοινωνιολογίας). Το σχολείο πρέπει να βοηθήσει τους μαθητές να έχουν ανοιχτό και κριτικό πνεύμα απέναντι στη γνώση, αλλά αυτό προϋποθέτει ότι δεν θα υποβαθμίζονται μαθήματα όπως η Κοινωνιολογία που τους δίνει τα εργαλεία για μια κριτική ματιά στα κοινωνικά φαινόμενα και τους κοινωνικούς μετασχηματισμούς. Για όσους μαθητές έχουν τέτοιους προβληματισμούς και ενδιαφέροντα η αφαίρεση του μαθήματος της Κοινωνιολογίας γίνεται αντικίνητρο και ουσιαστικά τους αποτρέπει από το να επιλέξουν τις σχολές των ενδιαφερόντων τους.
2. Για τη σημασία των μαθημάτων πολιτικής – κοινωνική παιδείας ως μαθημάτων γενικής παιδείας:
Είναι απογοητευτικό και κατά τη γνώμη μου επικίνδυνο η συντριπτική πλειοψηφία των μαθητών του Λυκείου να μην γνωρίζει τα στοιχειώδη γύρω από την πολιτική θεωρία και ιδεολογία. Φιλελευθερισμός- συντηρητισμός – σοσιαλισμός-αναρχισμός – φασισμός: Στα σχολεία που έχω διδάξει το Μάθημα των Βασικών Αρχών Κοινωνικών Επιστημών (δεν είναι γενικής παιδείας) που περιλαμβάνει τις πιο πάνω έννοιες οι μαθητές δεν είχαν παρά γενικές, αόριστες και συχνότατα λαθεμένες απόψεις γύρω από τις πιο πάνω έννοιες. Προφανώς δεν είναι δικό τους φταίξιμο. Το δημόσιο σχολείο ωστόσο οφείλει να διευρύνει και να εμβαθύνει τη διδασκαλία τέτοιων θεματικών.
Θεοφανώ Μητσικώστα
[Νομικός Ε.Κ.Π.Α. – Μ.Α. Εγκληματολογίας, εκπ/κός κλάδου ΠΕ 78]
Επιτέλους θα διδάσκονται τα λατινικά στο Λύκειο. Δυστυχώς μόνο στην ανθρωπιστική κατεύθυνση, ενώ θα έπρεπε να είναι και μάθημα γενικής παιδείας, έστω για μία φορά στο γυμνάσιο ή στην Α Λυκείου.
Πουθενά στην υφήλιο η κοινωνιολογία δεν είναι μάθημα-διαβατήριο σε ΑΕΙ (νομικές, θεολογικές ή φιλοσοφικές σχολές). Ένα εξειδικευμένο επιστημονικό πεδίο, όπως η ψυχολογία, η γλωσσολογία, η ανθρωπολογία, το δίκαιο κλπ, που δύνανται οι 18+ να γνωρίσουν εις βάθος στο πανεπιστήμιο και να γίνουν απρόσκοπτα ειδικοί διεθνούς κύρους. Κάτι αντίστοιχο δεν μπορεί να συμβεί με τα αρχαία ελληνικά και τα λατινικά, που χρειάζονται προπαιδεία. Στη σχολική πράξη να εντοπίζει ο μαθητής τη γερουνδιακή έλξη ή να κάνει τη μετατροπή του πλάγιου λόγου σε ευθύ είναι σαν να λύνει μαθηματικές ασκήσεις, να ανακαλύπτει τις λατινικές ρίζες των προχωρημένων αγγλικών του ή στο μέλλον, αν ειδικευθεί στην κοινωνιολογία, θεμελιώδεις όρους, όπως habitus, illusio κ.α.
Ας μη στερήσουμε από τους μαθητές μας τη ρωμαιογνωσία και τη λατινομάθεια. Τα κλασικά γράμματα είναι η κρηπίδα του ευρωπαϊκού, θα λέγαμε του παγκόσμιου πολιτισμού. Ας στηριχθούν οι νέοι στους ώμους των γιγάντων, για να ατενίσουν με αισιοδοξία και λογισμό το παρόν και το μέλλον.
Θεωρώ τελείως άστοχη την κατάργηση της Κοινωνιολογίας ως πανελλαδικώς εξεταζόμενο μάθημα, χωρίς καμία διαβούλευση με τους εκπαιδευτικούς φορείς, εν’ μέσω πανδημίας και χωρίς να έχει προλάβει να δοκιμαστεί η εξέταση του μαθήματος για πρώτη φορά στις πανελλήνιες. Τέτοιες ενέργειες δε είναι δημοκρατικές. Κύριοι του Υπουργείου, εάν θεωρείτε ότι υπάρχουν προβλήματα στον τρόπο εξέτασης του συγκεκριμένου μαθήματος, μπορείτε να αλλάξετε το βιβλίο, όχι να αλλάξετε το μάθημα. Χρόνος υπάρχει για τη συγγραφή ενός πολύ καλύτερου σχολικού εγχειριδίου που θα διορθώσει τα όποια προβλήματα. Τέλος, η λύση των πέντε εξεταζόμενων μαθημάτων, ανάλογα με την προτίμηση των μαθητών, θα ήταν η καλύτερη δυνατή σε όλες τις κατευθύνσεις, η οποία θα έδινε δυνατότητα περισσότερων επιλογών στα παιδιά και καλύτερη αντιπροσώπευση όλων των επιστημονικών αντικειμένων στις πανελλαδικές εξετάσεις. Αλλιώς, ποια η διαφορά του εξεταστικού συστήματος που προτείνετε στο παρών νομοσχέδιο από το σύστημα των δεσμών που ίσχυε πριν τριάντα χρόνια? Ευελπιστώ κυρία Υπουργέ ότι θα ακούσετε τη φωνή της λογικής και δε θα προχωρήσετε σ’ αυτή την ενέργεια υποβάθμισης των Κοινωνικών και Πολιτικών επιστημών.
Συμφωνώ με την επαναφορά των Λατινικών! Η διδασκαλία ενός γλωσσικού μαθήματος απαιτεί περισσότερες εγκεφαλικές διεργασίες και μπορεί να γίνει απείρως πιο ενδιαφέρουσα από ότι η αποστήθιση ενός θεωρητικού μαθήματος όπως η κοινωνιολογία. Το ότι το μάθημα διδάσκεται από ένα απαρχαιωμένο (και όχι μόνο) εγχειρίδιο δε σημαίνει ότι τα λατινικά δεν έχουν αξία και δεν προσφέρουν ουσιαστική υποδομή για αυτούς που θα ακολουθήσουν τις ανθρωπιστικές επιστήμες.
Θα ηθελα με την σειρα μου να τονισω την αναγκαιοτητα παραμονης του μαθηματος της Κοινωνιολογιας ως εξεταζομενου στον προσανατολισμο των Ανθρωπιστικων και Κοινωνικων Σπουδων..δεν θα μακρηγορησω αναφεροντας την απωλεια θεσεων εργασιας και εισοδηματος κτλ.θα σταθω στην αδηλη λειτουργια της εκπαιδευσης που ειναι η κοινωνικοποιηση και η οποιαμπορει να επιτευχθει κυριως μεσω της διδασκαλιας των κοινωνικων επιστημων στην δευτεροβαθμια και γιατι οχι στην πρωτοβαθμια εκπαιδευση..ευχαριστω εκ των προτερων για την δημοσιευση του σχολιου μου
Θεωρώ απαραίτητη την επαναφορά των Λατινικών στα ελληνικά σχολεία. Αποτελούν βάση στον θεωρητικό κλάδο και είναι άξια σημασίας για τον ελληνισμό. Τα παιδιά της θεωρητικής κατεύθυνσης που φέτος πρώτη φορά θα δώσουν πανελλήνιες χωρίς την εξέταση τών λατινικών στερούνται πολύ βασικές γνώσεις!
Κων/να Παλαμιωτου,δρ.Φιλοσοφιας, ( τ. Σχολικη Συμβουλος ΠΕ2) Χριστος Ανεστη! Να ειμαστε γεροι και δυνατοι ολοι. Ως προς την συζητηση σχετικως με τα μαθηματα Λατινικων και Κοινωνιολογιας ως εξεταζομενα στις Πανελληνιες, το λογικοτερο θα ηταν να υπαρξει η διακριτικη ευχερεια επιλογης εκ μερους των υποψηφιων αναλογως των σπουδων, που σκοπευουν να ακολουθησουν: Λατινικα για οσους θα προχωρησουν σε Κλασσικες σπουδες και Κοινωνιολογια για οσους θα ακολουθησουν Νομικες, Κοινωνικες και Πολιτικες Επιστημες. Οσον αφορα τη μονομερεια,που επεδειξε η προηγουμενη κυβερνηση δεν ειναι σωστο κυρια Υπουργε να την ακολουθησετε κι εσεις.Δεν διορθωνεται ενα λαθος με το να διαπραχθει ενα δευτερο.Μην τους «μοιασετε» σε μικροτητα και ιδεοληψια. Ο επιστημονικος συγχρονος παιδαγωγικος ορθολογισμος αυταποδεικτα καθιστα την κριτικη σκεψη πρωτιστο ζητουμενο της Παιδειας και την Κοινωνιολογια οχι μονο βασικο αλλα προαπαιτουμενο μαθημα για την εισαγωγη στην Τριτοβαθμια.
Αξιότιμη κυρία Υπουργέ,
Άποψη μου είναι ότι στη Γ λυκείου οι μαθητές του 2ου και του 3ου πεδίου θα μπορούσαν να έχουν και την επιλογή ενός πέμπτου μαθήματος όπως και παλαιότερα σε περίπτωση που δεν έχουν αποφασίσει 100% για την σχολή που θα επιθυμούσαν να εισαχθούν. Δώστε τους αυτή την ευκαιρία. Μην τους αδικείτε.
Με εκτιμηση
.
Απαραίτητη κρίνεται η επαναφορά των λατινικών ως πανελλαδικά εξεταζόμενο μάθημα. Η Λατινική γλώσσα αποτελεί όχημα τόσο για την όξυνση της κριτικής σκέψης των μαθητών όσο και για την μύησή τους στον ευρωπαϊκό πολιτισμό. Επίσης, μην ξεχνάμε ότι μέσω της λατινικής ενισχύεται σημαντικά η ικανότητα γλωσσομάθειας δεδομένου ότι αποτελεί την βάση πολλών σύγχρονων γλωσσών. Τα Λατινικά πρέπει να αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι των κλασικών και ανθρωπιστικών σπουδών!!!
Καλημέρα σας,
Το μάθημα των Λατινικών είναι κατά τη γνώμη μου εξαιρετικά σημαντικό για την παιδεία κυρίως όσων επιθυμούν να ακολουθήσουν Νομικές και Ανθρωπιστικές Σπουδές αλλά όχι μόνο, καθώς ορισμοί στα λατινικά απαντώνται σε θετικές και ιατρικές επιστήμες. Αφενός μεν τα λατινικά συντελούν ώστε ο μαθητής λυκείου να έχει στοιχειώδεις γνώσεις κλασικών επιστημών, να έρθει σε επαφή με μια γραπτή γλώσσα της οποίας οι ρίζες έχουν διατηρηθεί σε σημερινές γλώσσες, αφετέρου στα λατινικά έχουν διατυπωθεί ευφυώς επιγραμματικά σπουδαία νοήματα και γενικές αρχές συγχρόνων επιστημών, που απαντώνται από σπουδαστές σε πανεπιστημιακά συγγράμματα όχι μόνο φιλολογικών σχολών. Στον χώρο της τέχνης και του πολιτισμού μας, η λατινογενής προέλευση τομέων διαφόρων ειδών καθιστά σημαντική την γνώση της Λατινικής για την κατανόηση και απόλαυσή τους.
Γι’ αυτούς τους λόγους υποστηρίζω την επανεισαγωγή του μαθήματος των Λατινικών σε Γενικά Λύκεια για την Ομάδα Προσανατολισμού που αφορά τα συναφή επιστημονικά πεδία.
Ευχαριστώ πολύ
Πρέπει τα λατινικα να επανεισαχθουν στο λύκειο όπως το επιβαλει ο 21ος αιώνας: ιστορία της Ρώμης και τηε λογοτεχνίας της 2)κείμενα μεταφρασμένα από τις Μεταμορφώσεις του Οβιδίου,την Αινειάδα ,ελεγειακους κλπ και πεζά από τη ρεπουμπλικανική περίοδο και την αυτοκρατορική:ερωτησεις κατανόησης και για τα δύο ήδη γραμματική και σύνταξη αλλά χωρίς να αναλώνονται στις τελευταίες όπως συνέβαινε μέχρι τώρα καθιστώντας τα βαρετα,αντιπαθητικα.Να βγαίνει ο υποψήφιος φοιτητής με μια γενική γνώση για τη Ρώμη σταματώντας να τη θεωρεί υποδεέστερη από την αντίστοιχη αρχαία ελ λογοτεχνία πράγμα που συνέβαινε ως σήμερα.
Η τελική εξέταση να περιλαμβάνει ένα γνωστό μεταφρσμενο λογοτεχνικό κείμενο από τα προαναφερθέντα με ερώτηση κατανόησης,ένα πεζό αδιδακτο κείμενο με ερώτηση κατανόησης γραμματικά και συντακτικά φαινόμενα χωρίς όμως τα δεύτερα να είναι η όλη βάση της εξέτασης.Καλο θα ήταν να υπάρχει και στο γυμνάσιο μια έμφαση στη ρωμαιογνωσια μονο μεταφρσμενα κείμενα απ’ όλες τις περιόδους όπως έγινε με το αντίστοιχο μάθημα της φιλοσοφίας στη γ γυμνασίου τα τελευταία χρόνια.
Ζητώ τη διατήρηση της κοινωνιολογίας στις πανελλήνιες εξετάσεις.
Ως κοινωνιολόγος που δίδαξα φέτος το μάθημα, μόνο θετικά σχόλια άκουγα από τα παιδιά. Μια φιλόλογος του σχολείου μου έλεγε ότι συζητώντας θέματα έκθεσης με τα παιδιά, άκουγε εξαιρετικά πλούσιες σε περιεχόμενο διατυπώσεις. Τα ρωτούσε χαρούμενη, πού τα ξέρετε όλα αυτά; Και τα παιδιά απαντούσαν: -Από την κοινωνιολογία!
Με την αξιοποίηση της κοινωνιολογικής σκέψης και των κοινωνιολογικών εργαλείων τα παιδιά κατανοούν βαθιά τη δυναμική της κοινωνίας, την ανάπτυξη της αυτογνωσίας και της κοινωνικής συνείδησης και εντάσσονται έτσι σε ένα
πολυπολιτισμικό και συνεχώς μεταβαλλόμενο κοινωνικό περιβάλλον.
Επίσης, δεν υπάρχει οποιοδήποτε θέμα αντιπαράθεσης μεταξύ Λατινικών και Κοινωνιολογίας. Η τροφοδότηση της αντιδικίας μεταξύ των λειτουργών και των δύο αντικειμένων είναι προβληματική και αδικαιολόγητη. Τα μαθήματα μπορούν να εξετάζονται αμφότερα, αναλόγως το πανεπιστημιακό τμήμα στο οποίο θέλει να πετύχει κάθε μαθητής.
Ξανασκεφτείτε το υπουργέ..!
Αντογόνη Σπυροπούλου, Κοινωνιολόγος
Μια ακόμη σκέψη είναι αντί για το δίλημμα Κοινωνιολογία ή Λατινικά, η πρόταση για Κοινωνιολογία στα Λατινικά, με την έννοια του εμπλουτισμού ή/και αντικατάστασης των κειμένων του σχολικού βιβλίου με αποσπάσματα του Κικέρωνα, του Σενέκα, του Λουκρητίου. Κείμενα δηλαδή κοινωνικοπολιτικού προβληματισμού. Μπορούν να συνεργαστούν οι Λατινιστές με τους Κοινωνιολόγους. Σύγκλιση των επιστημών. Το ψευδές δίλημμα ανήκει στα άκυρα επιχειρήματα και αφήνει πάντα κάποιους δυσαρεστημένους.
Γράφω υπέρ της παραμονής της Κοινωνιολογίας ως πανελλαδικά εξεταζόμενο μάθημα.
Αξιοποιώντας τις επιστημονικές έρευνες που έχουν πραγματοποιηθεί πάνω στην Κοινωνιολογία, τα οφέλη υπέρ του ανθρώπου και της κοινωνικής οργάνωσης είναι αδιαμφισβήτητα πολλά.
Συγκεκριμένα, η Κοινωνιολογία διαφωτίζει τις κοινωνικές παραμέτρους ζητημάτων ή φαινομένων (διαζύγια, επαγγελματικές προσδοκίες, οργάνωση κοινωνίας) οδηγώντας μας στην καλύτερη κατανόηση της ανθρώπινης ύπαρξης και νοοτροπίας. Έτσι, αξιοποιείται ορθότερα ο ανθρώπινος παράγοντας σε κάθε κοινωνική ή παραγωγική διαδικασία.
Η κοινωνιολογία συμβάλλει στην απελευθέρωση των ατόμων από τη μοιρολατρία. Μέσα από την πορεία της επιστήμης καθίσταται σαφές ότι η κοινωνιολογία τασσόταν υπέρ της χειραφέτησης και της αυτογνωσίας της κοινωνίας, αποκαλύπτοντας τους “υπόγειους” μηχανισμούς που διέπουν την κοινωνική οργάνωση. Έτσι, ο άνθρωπος αποκτά μια πιο ρεαλιστική εικόνα της πραγματικότητας και παίρνει καταλληλότερες αποφάσεις.
Τα πορίσματα των κοινωνιολογικών ερευνών έχουν πρακτικές εφαρμογές στη ζωή των ανθρώπων. Αυτό, άλλωστε, ήταν και το όραμα και το κίνητρο των θεμελιωτών της κοινωνιολογίας.
Τέλος, οι μέθοδοι, οι οπτικές και τα ερευνητικά της πορίσματα χρησιμοποιούνται εκτενώς σε άλλες κοινωνικές επιστήμες. Οι πολιτικές επιστήμες, η οικονομία, η εγκληματολογία, η ψυχολογία κτλ έχουν στηριχτεί σε πολλά αποτελέσματα ερευνών της κοινωνιολογίας.
Η βούληση του υπουργείου να αφαιρέσει την κοινωνιολογία από τις πανελλήνιες φαίνεται λοιπόν πως είναι στη λάθος κατεύθυνση
Η συντριπτική πλειονότητα των σχολών του ανθρωπιστικού και κοινωνικού προσανατολισμού απαιτεί γνώσεις κοινωνιολογίας.
Μαρία Κρασάτου, Κοιν. ανθρωπολόγος Msc
Γιατί η Κοινωνιολογία πρέπει να παραμείνει:
-Γιατί αποτελεί υπόβαθρο κατάλληλο για σχολές Οικονομικών, Διεθνών Σχέσεων, Ψυχολογίας, Νομικής, Πολιτικών Επιστημών, Εκπαίδευσης, Κοινωνικής Πολιτικής, Δημόσιας Διοίκησης, Δημοσιογραφίας κ.ά.
-Γιατί οι θεματικές του μαθήματος (κοινωνιολογικές θεωρίες, μορφές κοινωνικής οργάνωσης, διάκριση των χωρών σε Πρώτο- Δεύτερο- Τρίτο κόσμο, κοινωνικοποίηση και κοινωνικοί θεσμοί, εργασία, πολιτική κοινωνιολογία και πολιτική αλλοτρίωση και μέχρι πρότινος παραβατικότητα και πρόληψη, διαπολιτισμικότητα, πόλεμος) είναι γνωστικά πλούσιες, ενδιαφέρουσες και προσφέρουν κίνητρα για προβληματισμό.
-Γιατί οι μαθητές έχουν αναφέρει ραγδαία βελτίωση της επίδοσής τους στην παραγωγή γραπτού λόγου (Έκθεση). Με βάση τις γνώσεις τους από την κοινωνιολογία σχηματίζουν μόνοι τους άποψη αντί να επαναλαμβάνουν στερεότυπες φράσεις, καθώς αντιλαμβάνονται τη σύνδεση ανάμεσα σε διάφορες πλευρές της κοινωνικής και προσωπικής ζωής και μπορούν να την εξηγήσουν με πλούσια επιχειρηματολογία.
-Γιατί αναπτύσσεται η έκφρασή των μαθητών. Σε μια εποχή που έχει υποχωρήσει η ανάγνωση για τα νεαρά άτομα (με τη μορφή λογοτεχνικών βιβλίων αλλά και άρθρων online, εκλαϊκευμένων ιστορικών ή επιστημονικών κειμένων κ.ά.), η ορολογία και οι έννοιες της κοινωνιολογίας αποτελούν καλοδεχούμενη προσθήκη στο λεξιλόγιο των μαθητών.
– Γιατί αποτελεί μάθημα-πολυεργαλείο, με την έννοια του ότι οι μαθητές ενώνουν γνώσεις από τα άλλα μαθήματά τους (ιστορία, θρησκευτικά, φιλοσοφία), κλείνουν κενά στην κατανόηση, απαντούν σε απορίες τους και σχηματίζουν ολοκληρωμένη εικόνα για το σύγχρονο κόσμο αλλά και για προηγούμενες ιστορικές συγκυρίες.
-Γιατί οι μαθητές μπορούν να συνδεθούν και να μπουν στη θέση ατόμων από άλλες κοινωνικές ομάδες εκτός από τη δική τους, κάτι που μπορεί να μην είχαν τη δυνατότητα να κάνουν έως τώρα στην καθημερινότητά τους. Οι ίδιοι λένε ότι πλέον δεν αντιλαμβάνονται τους άλλους ανθρώπους ως απλά ‘κόσμο’, αλλά εντοπίζουν κοινωνικά χαρακτηριστικά, φύλο, ηλικία, κοινωνική τάξη, εθνικότητα κ.ά. και σκέφτονται πώς βιώνουν άλλοι άνθρωποι τα όσα διαδραματίζονται στην κοινωνία. Έτσι, αναπτύσσεται η ενσυναίσθησή τους.
-Γιατί οι μαθητές μαθαίνουν να τοποθετούν τον εαυτό τους στο κοινωνικό σύνολο και βλέπουν τις δυνατότητές τους, τα διαφορετικά πεδία όπου μπορούν να κινηθούν ατομικά αλλά και ως αυριανοί πολίτες. Όπως λέει ο Μπουρντιέ, “η κοινωνιολογία είναι αμυντική πολεμική τέχνη”. Οι μαθητές καταλαβαίνουν ότι τα θέματα ή προβλήματα που αντιμετωπίζουν στο άμεσο περιβάλλον τους οφείλονται πρωταρχικά σε κοινωνικές αιτίες. Αυτό τους βοηθάει να καταλάβουν τον εαυτό τους καλύτερα και να μην νιώθουν ‘μόνοι’ στις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν.
– Γιατί, πολύ απλά, οι μαθητές μαθαίνουν να σκέφτονται ανεξάρτητα. Σε μια εποχή όπου κυριαρχεί ο φόβος που δημιουργεί η οικονομική επισφάλεια και κάθε λογής κοινωνικές παθογένειες εντείνονται (ο ρατσισμός, ο ακραίος ανταγωνισμός, η αποχή από την κοινωνική και πολιτική ζωή), μέσα από το μάθημα της κοινωνιολογίας αναγνωρίζονται και καταπολεμούνται στερεότυπα, γενικεύσεις, προκαταλήψεις.
Η αρχαία ελληνική και η λατινική γλώσσα δεν αφορούν μοναχά τον κλάδο της φιλολογίας. Οι περισσότεροι επιστημονικοί όροι είναι σε αυτές τις γλώσσες, στους τομείς της Νομικής, της Φυσικής, της Ιατρικής και πάει λέγοντας. Αξίζει, σε όποιον εκπαιδεύεται στην Ελλάδα να δέχεται μια κλασική παιδεία!
Διαβιωντας σε εναν κοσμο τεχνοκρατικό και υπολογιστικό, η ανάγκη για ανθρωπιστική θεώρηση των πραγμάτων είναι πιο πάγια από ποτέ. Η ανάγκη αυτή δεν θα ικανοποιηθεί με την αποστήθιση μακροσκελων κειμένων με ποικίλες πληροφορίες που προσφέρουν μόνο θεωρητική γνώση, αλλά μέσα από τη μελέτη της λογοτεχνίας και των αξιών που πρεσβεύουν τα κλασικά γράμματα. Σαφέστατα η μελέτη λογοτεχνικών κειμένων είναι αποτελεσματικοτερη από την αποστήθιση στείρων πληροφοριών. Ας ενισχύσουμε την κριτική σκέψη των παιδιών με τη (λατινική) λογοτεχνία κι ας αφήσουμε κατά μέρος την παπαγαλία, στην παγίδα της οποίας εχει περιέλθει το μάθημα της κοινωνιολογίας, αφού διδάσκεται με καθαρά θεωρητικό τρόπο.
Συμφωνώ απόλυτα με την επανεισαγωγή των Λατινικών ως πανελλαδικώς εξεταζόμενου μαθήματος για τους μαθητές της ομάδας προσανατολισμού ανθρωπιστικών σπουδών. Τα Λατινικά μαζί με τα Αρχαία Ελληνικά είναι τα δύο σημαντικότερα μαθήματα για όσους επιθυμούν να αποκτήσουν κλασική παιδεία, καθώς φέρνουν σε επαφή τους νέους με τον λαμπρό ελληνορωμαϊκό πολιτισμό, που αποτέλεσε το θεμέλιο του ελληνορωμαϊκού πολιτισμού. Επιπροσθέτως, τα Λατινικά είναι ένα ενδιαφέρον μάθημα που ακονίζει το μυαλό των μαθητών και δεν τους ωθεί στη στείρα απομνημόνευση, όπως η Κοινωνιολογία.
Μεγάλη ανακούφιση η εισαγωγή των Λατινικών εκ νέου ως πανελλαδικώς εξεταζόμενο μάθημα!
Η Κοινωνιολογία αφορά όλους, και καλό είναι να παραμείνει ως μάθημα Γενικής Παιδείας!
Ωστόσο, δεν νοούνται κλασικές και ανθρωπιστικές σπουδές χωρίς τα Λατινικά, τη γλώσσα στην οποία συνέγραψαν τόσοι σπουδαίοι ιστοριογράφοι, πολιτικοί, ρήτορες, κλπ.
Ευχάριστη έκπληξη και η επανένταξη των Αρχαίων Ελληνικών, όπως και της Βιολογίας, στα εξεταζόμενα μαθήματα του Γυμνασίου.
Χριστός ανέστη! σε ολους. Προς την αξιότιμη κυρία Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων, θα ήθελα να εκφράσω την ευαρέσκειά μου για την πρόθεση και πρωτοβουλία που ανέλαβε, αυτη της επανόδου του μαθήματος των Λατινικών ως πανελλαδικώς εξεταζόμενου.Συνοπτικα, να αναφέρω πως η λατινική γλώσσα και Γραμματεία ως ο ένας από τους δύο πυλώνες της κλασικής πολιτιστικής μας κληρονομιάς, αποτελεί όρο εκ των ων ουκ άνευ για την διάπλαση σφαιρικών και ολοκληρωμένων προσωπικοτητων. Επιπλέον, η λατινική γλώσσα έχει δανείσει στην σύγχρονη επιστήμη πληθώρα όρων (Νομική, Φαρμακευτική…), και η σπουδή της από κάθε έναν μαθητή που επιδιώκει να εισαχθει σε σχολές ανθρωπιστικών και νομικών σπουδών είναι αναγκαία. Βεβαίως, στο πλαίσιο μιας τέτοιας μεταρρύθμισης στο χώρο της εκπαίδευσης και σε σχέση με το μάθημα των Λατινικων οφειλει να υπαρξει προνοια για αναμόρφωση του περιεχομένου του με συγγραφή νέου εγχειριδιου, καθώς και νέα προσέγγιση ως προς τον τρόπο διδασκαλίας και την μορφωτική στοχοθεσια. Εν κατακλειδι, συνεχιστε κυρια υπουργε στην κατευθυνση επαναφορας του μαθηματος των Λατινικων όπως είναι η εκπεφρασμένη σας προθεση, χωρις να σας επηρεαζουν οι παντοειδεις Σειρηνες απ οπου κι αν προερχονται. Φοιτητής Κλασικής Φιλολογίας Ε.Κ.Π.Α.