Άρθρο 49 Ρυθμίσεις για τη λειτουργία των σχολικών μονάδων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης

  1. Η παρ. 2 του άρθρου 6 του π.δ. 79/2017 (A΄ 109, διόρθ. σφάλμ. Α΄ 112), αντικαθίσταται ως εξής: «2. Ο μέγιστος αριθμός νηπίων-προνηπίων είναι είκοσι τέσσερα (24) ανά τμήμα, με δυνατότητα προσαύξησης κατά ποσοστό 10% με απόφαση του Διευθυντή της σχολικής μονάδας. Από διθέσιο νηπιαγωγείο και άνω, ο ελάχιστος αριθμός είναι δεκαέξι (16).»
  2. Η περ. δ’ της παρ. 4 του άρθρου 6 του π.δ. 79/2017, αντικαθίσταται ως εξής: «δ) Στην περίπτωσηκατά την οποία δεν καθίσταται δυνατή η συγκρότηση τμημάτων στο πλαίσιο των ορίων της παρ. 2, με απόφαση του Περιφερειακού  Διευθυντή εκπαίδευσης, κατόπιν αιτιολογημένης εισήγησης του Διευθυντή Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης επί σχετικού αιτήματος του Προϊσταμένου σχολικής μονάδας ιδρύεται επιπλέον τμήμα,  εφόσον υπάρχει στο σχολείο διαθέσιμη αίθουσα. Αν δεν υπάρχει διαθέσιμη αίθουσα ο Προϊστάμενος της σχολικής μονάδας αποστέλλει πίνακα με τα ονόματα των νηπίων-προνηπίων που διαμένουν στα όρια της σχολικής περιφέρειας του νηπιαγωγείου με τις σχολικές περιφέρειες όμορων νηπιαγωγείων στον Διευθυντή Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Ο Διευθυντής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης κατανέμει τα νήπια-προνήπια από τον πίνακα στα όμορα νηπιαγωγεία, λαμβάνοντας υπόψη την απόσταση των νηπιαγωγείων από τη διεύθυνση κατοικίας των προνηπίων-νηπίων που έχει δηλωθεί. Τα προνήπια-νήπια που είναι αδέλφια ή είναι αδέλφια μαθητών που φοιτούν στο ίδιο ή σε συστεγαζόμενο νηπιαγωγείο ή σε συστεγαζόμενο δημοτικό σχολείο εξαιρούνται της ανωτέρω διαδικασίας.  Ο Διευθυντής  Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης ενημερώνει τους γονείς και κηδεμόνες για τα νηπιαγωγεία εγγραφής. Η ανωτέρω διαδικασία ολοκληρώνεται μέχρι τη 10η Ιουνίου εκάστου έτους.».
  3. Η παρ. 2 του άρθρου 7 του π.δ. 79/2017, αντικαθίσταται ως εξής: «2. Ο μέγιστος αριθμός μαθητών ανά τμήμα είναι είκοσι τέσσερις (24), με δυνατότητα προσαύξησης κατά ποσοστό 10% με απόφαση του Διευθυντή της σχολικής μονάδας. Από επταθέσιο σχολείο και άνω ο ελάχιστος αριθμός των μαθητών δεν μπορεί να είναι μικρότερος από είκοσι (20) ανά τμήμα.»
  4. Η περ. δ’ της παρ. 4 του άρθρου 7 του π.δ. 79/2017, αντικαθίσταται ως εξής: «δ) Στην περίπτωσηκατά την οποία δεν καθίσταται δυνατή η συγκρότηση τμημάτων στο πλαίσιο των ορίων της παρ. 2,  με απόφαση του Περιφερειακού  Διευθυντή εκπαίδευσης , κατόπιν αιτιολογημένης εισήγησης του Διευθυντή Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης επί σχετικού αιτήματος του Διευθυντή της σχολικής μονάδας ιδρύεται επιπλέον τμήμα, εφόσον υπάρχει διαθέσιμη αίθουσα.

Αν δεν υπάρχει διαθέσιμη αίθουσα ο Διευθυντής της σχολικής μονάδας αποστέλλει πίνακα με τα ονόματα των μαθητών που διαμένουν στα όρια της σχολικής περιφέρειας του δημοτικού σχολείου με τις σχολικές περιφέρειες όμορων δημοτικών σχολείων στον Διευθυντή Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Ο Διευθυντής Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης κατανέμει τους μαθητές από τον  πίνακα στα όμορα δημοτικά σχολεία, λαμβάνοντας υπόψη την απόσταση των σχολείων από τη διεύθυνση κατοικίας των μαθητών που έχει δηλωθεί. Οι μαθητές που είναι αδέλφια ή έχουν αδέλφια που φοιτούν στο ίδιο ή σε συστεγαζόμενο νηπιαγωγείο ή δημοτικό σχολείο εξαιρούνται της ανωτέρω διαδικασίας. Ο Διευθυντής Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης ενημερώνει τους γονείς και κηδεμόνες για τα σχολεία εγγραφής. Η ανωτέρω διαδικασία ολοκληρώνεται μέχρι τη 10η Ιουνίου εκάστου έτους.»

  1. Η ισχύς των παρ. 1 έως 4 αρχίζει για την πρώτη εγγραφή προνηπίων ή νηπίων στο νηπιαγωγείο και για την εγγραφή στην πρώτη τάξη του δημοτικού από το σχολικό έτος 2020-2021 και εφεξής.
  2. Το ωρολόγιο πρόγραμμα, καθώς και η κατανομή του χρόνου ανά διδακτικό αντικείμενο, σε όλους τους τύπους σχολείων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και τα ολοήμερα προγράμματά τους, καθορίζονται με απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων.
  3. Ο μέγιστος και ελάχιστος αριθμός μαθητών στα γυμνάσια, στα Γενικά Λύκεια (ΓΕ.Λ.) και Επαγγελματικά Λύκεια (ΕΠΑ.Λ.), καθώς και κάθε θέμα σχετικό με την εφαρμογή των αριθμητικών αυτών ορίων, καθορίζονται με απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων.
  • Υπόμνημα επί του Σ/Ν «Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις»

    Η ανταπόκριση της χώρας μας στην πρόκληση της 4ης βιομηχανικής επανάστασης, της οποίας το κύριο χαρακτηριστικό είναι η σύνδεση του ανθρώπου με τη μηχανή και τις ευφυείς τεχνολογίες, προϋποθέτει πολίτες με βασικές ψηφιακές δεξιότητες και επιστήμονες Πληροφορικής, για να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις των σύγχρονων θέσεων εργασίας, που απαιτούν αντίστοιχες ψηφιακές ικανότητες – Digital Competence Framework (https://ec.europa.eu/jrc/en/digcomp/ digital-competence-framework). Σύμφωνα με το Δείκτη Ψηφιακής Οικονομίας και Κοινωνίας-Digital Economy and Society Index – DESI (https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/desi), ο οποίος μετρά την ψηφιακή τεχνολογία και προσδιορίζει την απόδοση και την πρόοδο της ψηφιακής ανταγωνιστικότητας των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η χώρα μας υπολείπεται αρκετά (46%) από το μέσο όρο των κρατών μελών (57%). Σήμερα, λοιπόν, παρά ποτέ, για την ενίσχυση της οικονομίας της χώρας μας, είναι οφθαλμοφανής η ενίσχυση της ψηφιακής της ανταγωνιστικότητας, με κύριο πυλώνα την Εκπαίδευση. Κατά συνέπεια το σημερινό σχολείο οφείλει να προετοιμάσει αποτελεσματικά τον αυριανό πολίτη της Κοινωνίας και της Γνώσης, προκειμένου να είναι σε θέση να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις αλλά και να αξιοποιήσει τις ευκαιρίες της νέας εποχής, όπως αυτές προαναφέρθηκαν.

    Στην προσπάθεια αυτή είναι γεγονός αδιαµφισβήτητο, ότι η ενίσχυση της προσφερόμενης Πληροφορικής Παιδείας, για την ολόπλευρη μόρφωση και προσωπική ανάπτυξη των μαθητών, σε σχέση με τη βελτίωση του ψηφιακού γραμματισμού και των ψηφιακών ικανοτήτων τους, που αποτελούν στρατηγικό στόχο της νέας προγραμματικής περιόδου για την Ε.Ε., θα συντελέσει τα μέγιστα. (Ευρωπαϊκή Επιτροπή, Σχέδιο δράσης 2018 για την ψηφιακή εκπαίδευση ;Υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης, Εθνικό Σχέδιο Δράσης 2019 για την Προώθηση της Καινοτομίας και των Ψηφιακών Δεξιοτήτων).

    Επίσης, είναι γενικά αποδεκτό ότι η διδασκαλία-διδακτική των μαθημάτων Πληροφορικής και ιδιαίτερα ο Προγραμματισμός, αναπτύσσουν εκτός των ψηφιακών ικανοτήτων και άλλες ικανότητες του 21ου αιώνα, όπως η κριτική, η δημιουργική και η υπολογιστική σκέψη. Με δεδομένη τη διείσδυση της Επιστήμης των υπολογιστών στις άλλες επιστήμες, την οικονομία και την κοινωνία οι προαναφερθείσες ικανότητες του και ψηφιακές ικανότητες αναγνωρίζονται ως θεμελιώδεις, που καλλιεργούνται στα σύγχρονα εκπαιδευτικά συστήματα από την αρχή της βασικής εκπαίδευσης. Η ανάπτυξη Πληροφορικής κουλτούρας θα καταστήσει τους μαθητές μας ενεργά μέλη της σύγχρονης κοινωνίας, ικανούς να πρωταγωνιστούν στις αλλαγές και στις εξελίξεις που επιβάλλουν οι σύγχρονες απαιτήσεις σε όλους τους τομείς. Επιπρόσθετα, η ατυχής συγκυρία της πανδημίας του COVID-19 ανέδειξε πόσο επιτακτική είναι η ανάγκη, η Πολιτεία να επενδύσει στην Επιστήμη της Πληροφορικής και στις Εφαρμογές της στην εκπαιδευτική διαδικασία, αλλά και σε ζητήματα εξοπλισμού (υλικού και λογισμικού), στους εκπαιδευτικούς Πληροφορικής, και στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών.

    Το υπό διαβούλευση Σ/Ν του Υπουργείου Παιδείας με τίτλο «Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις», αν και στο σκεπτικό του ευαγγελίζεται την αναβάθμιση της Πληροφορικής, που είναι η πάγια θέση της Ένωσής μας, δεν ανταποκρίνεται ουδόλως προς αυτή την κατεύθυνση. Με δεδομένη την ειλικρινή πρόθεσή μας, για κατάθεση εποικοδομητικών βελτιωτικών προτάσεων, στην κατεύθυνση των υλοποίησης των προαναφερθέντων, υποβάλλουμε το παρακάτω αναλυτικό και τεκμηριωμένο υπόμνημα θέσεων επί των διατάξεών του. Συγκεκριμένα, στο υπόμνημα καθορίζεται ο τρόπος με τον οποίο το σύστημα εκπαίδευσης μπορεί να αξιοποιήσει αποτελεσματικότερα την καινοτομία και τις ψηφιακές τεχνολογίες και να στηρίξει την ανάπτυξη κατάλληλων ψηφιακών δεξιοτήτων, που απαιτούνται για τη διαβίωση και την εργασία.

    Υπόμνημα επί των διατάξεων

    Άρθρο 49 Ρυθμίσεις για τη λειτουργία των σχολικών μονάδων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης

    Η αλλαγή του μέγιστου πλήθους μαθητών τμήματος (από 22) σε 24, με δυνατότητα αύξησης σε 26 και ακόμα περισσότερο η θέσπιση ελάχιστου πλήθους μαθητών τμήματος 20 (από 12), θα οδηγήσει στη μη παραγωγική (αποτελεσματική και αποδοτική) διδασκαλία των ψηφιακών δεξιοτήτων Τ.Π.Ε. και των βασικών εννοιών του γνωστικού αντικειμένου της Πληροφορικής. Παράλληλα δε, θα οδηγήσει στην κατάργηση χιλιάδων τμημάτων, με συνέπεια την μείωση ωρών του μαθήματος Τ.Π.Ε. σε όλη την επικράτεια, με επιπτώσεις τόσο για τους μόνιμους όσο και για τους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς Πληροφορικής.

    Προτείνουμε την κατάργηση της παραπάνω ρύθμισης και να αντικατασταθεί με: Το μέγιστο πλήθος μαθητών ανά τμήμα στο δημοτικό να είναι 22 και το ελάχιστο 12.

    Το Δ.Σ. της Π.Ε.ΚΑ.Π.

  • 4 Μαΐου 2020, 22:21 | Jimmy

    Κάθε μέρα όλο και πιο πολλές ενώσεις γονέων ανακοινώνουν την αντίθεση του με αυτό το νομοσχέδιο έκτρωμα και ιδίως για το άρθρο 49. Καταλαβαίνουν την ταλαιπωρία που θα υποστούν τα παιδιά τους από τη νέα σχολική χρονιά εάν ψηφιστει αυτό το απαράδεκτο άρθρο. https://www.alfavita.gr/ekpaideysi/anakoinoseis/320787_enosi-goneon-halandrioy-na-aposyrthei-nomoshedio-gia-tin-paideia

  • 4 Μαΐου 2020, 22:17 | ΑΓΓΕΛΙΚΗ

    Είναι ένα απαράδεκτο και αντιπαιδαγωγικό μέτρο ,υποβαθμίζει την παιδαγωγική διαδικασία και καθιστά δύσκολο το έργο των εκπαιδευτικών καθώς επίσης είναι αδύνατο να καλυφτούν οι εκπαιδευτικές ανάγκες όλων των μαθητών. Για πoιά αξιολόγηση μιλάμε τελικά; Διαφωνώ και υποστηρίζω κάθε τμήμα να μην υπερβαίνει τον αριθμό των 15 νηπίων.

  • 4 Μαΐου 2020, 22:08 | ΒασίληςΤ

    Προφανώς και δεν υπάρχει καμιά περίπτωση με την προσαύξηση των μαθητών που προτείνετε να οφεληθει κανείς απο τους μαθητές μας. Το καλύτερο που θα μπορούσε να κάνει ο νομοθέτης είναι να ακούσει την γνώμη και τις προτάσεις των δασκάλων που καθημερινά έρχονται σε επαφή με τα παιδιά μας και μπορούν να αξιολογήσουν ότι ο αριθμός των συμμετεχόντων σε μια τάξη δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να αυξηθεί.

    Για το καλό της παιδείας και των παιδιών μας παρακαλώ όπως επαναξιολογηθει το άρθρο δεδομένης και της νέας κατάστασης που έχουμε όλοι περιέλθει με τους ιούς

    Ευχαριστώ πολύ

  • 4 Μαΐου 2020, 22:00 | ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΠΟΦΟΙΤΩΝ ΤΜΗΜΑΤΩΝ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ

    ΣΧΟΛΙΟ:
    Σύμφωνα με τη σχετική αιτιολογική έκθεση το Υπουργείο Παιδείας επικαλείται για την προτεινόμενη αλλαγή μεταξύ άλλων ότι σχολικές μονάδες κατά το σχολικό έτος 2019-2020 λειτούργησαν “κατά περίπτωση…με τμήματα υπερβολικά μικρότερα απ’ όσο ορίζουν τα πορίσματα της παιδαγωγικής επιστήμης και οι βασικές παραδοχές της ορθολογικής κατανομής προσωπικού…”. Ως ΣΑΤΕΑ υποστηρίζουμε πως η αύξηση του αριθμού των μαθητών μόνο αρνητική μπορεί να χαρακτηριστεί τόσο για παιδαγωγικούς όσο και για επαγγελματικούς-εργασιακούς λόγους. Κατ’ αρχάς, αναφορικά με τους παιδαγωγικούς λόγους, η μεγαλύτερη αναλογία εκπαιδευτικού μαθητών ανά τμήμα -ιδίως στην Πρωτοβάθμια εκπαίδευση- αποβαίνει εις βάρος των μαθητών λόγω του ότι αναλογεί σε κάθε μαθητή μικρότερος χρόνος και αλληλεπίδραση με τον εκπαιδευτικό για αλληλεπίδραση και αποτελεσματική υποστήριξη σύμφωνα με τις εκάστοτε εκπαιδευτικές ανάγκες των πρώτων. Λαμβάνοντας υπόψη τη μεγάλη ανομοιογένεια στη σύνθεση των σημερινών τάξεων (λ.χ. διαφορετικό κοινωνικοοικονομικό επίπεδο, εθνικό υπόβαθρο, αλλόγλωσσοι μαθητές, πρόσφυγες, μαθητές με αναπηρία ή και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες), ο εκπαιδευτικός καλείται να ανταποκριθεί σε ένα ευρύ φάσμα εκπαιδευτικών αναγκών, χωρίς την έγκαιρη και πλήρη αλλά απολύτως απαραίτητη πολλές φορές διεπιστημονική στήριξη από τις δομές εκπαίδευσης (ΚΕΣΥ, ΕΔΕΑΥ, Συντονιστή Εκπαίδευσης κ.ά.) και -δυστυχώς- πολύ συχνά δίχως πρόσβαση σε κατάλληλο υλικοτεχνικό εξοπλισμό ή και την ουσιαστική επιμόρφωση. Ένας άλλος παράγοντας που καλούμαστε να λάβουμε υπόψη είναι και η υποδομή των σχολικών κτιρίων, όπου δεν είναι σπάνιο φαινόμενο μαθητές να “στοιβάζονται” σε λίγα τετραγωνικά ή και σε ακατάλληλους χώρους για αίθουσες. Όπως προαναφέρθηκε, ο αρνητικός αντίκτυπος θα αφορά όλους τους μαθητές. Ωστόσο, σε αυτό το σημείο κρίνουμε γόνιμο να κάνουμε ειδική αναφορά στους μαθητές με αναπηρία / και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες (εεα) σε σχέση με τους ήδη γνωστούς περιορισμούς που τέθηκαν με τον νόμο 4452/2017 για τη μείωση του αριθμού μαθητών ανά τμήμα λόγω συγκεκριμένου αριθμού και είδους διαγνώσεων (διάκριση ποσοτική και ποιοτική μεταξύ εεα και αναπηρίας). Σύμφωνα με τα επιδημιολογικά δεδομένα, τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ και την εικόνα από τους εργαζόμενους των ΚΕΣΥ -πλέον- οι διαγνώσεις έχουν αυξηθεί και η ειδική εκπαιδευτική στήριξη (κυρίως μέσω του θεσμού της Παράλληλης Στήριξης) μαρτυρά πως οι μαθητές που εμπίπτουν στον ειδικό μαθητικό πληθυσμό έχουν αυξηθεί. Επομένως, είναι πιθανό στο ίδιο τμήμα να φοιτούν περισσότεροι διαγνωσμένοι μαθητές λόγω αύξησης μαθητών ανά τμήμα. Διερωτόμαστε βάσει των παραπάνω πώς θα διαμορφωθεί το αντίστοιχο εδάφιο σε περίπτωση ισχύος του προτεινόμενου άρθρου του νομοσχεδίου. Αν τροποποιηθεί/ αντικατασταθεί κατ΄αναλογία του προτεινόμενου άρθρου, τότε διαφαίνεται ο κίνδυνος να πληγεί περισσότερο η ΕΑΕ που στελεχώνεται κατά συντριπτική πλειοψηφία εδώ και πολλά έτη από αναπληρωτές.
    Ως προς τους επαγγελματικούς-εργασιακούς λόγους, για μια ακόμα φορά γίνεται προσπάθεια να μειωθεί το εκπαιδευτικό προσωπικό στο σχολείο. Η Ελλάδα έχει δεσμευτεί, όπως αποτυπώνεται σε παλαιότερο νόμο και επί τρίτου μνημονίου (4336/2015), ότι οι αρμόδιες αρχές δεσμεύονται «να ευθυγραμμίσουν τον αριθμό διδακτικών ωρών ανά μέλος του προσωπικού, καθώς και την αναλογία μαθητών ανά μέλος τάξη και ανά εκπαιδευτικό, με τις βέλτιστες πρακτικές των χωρών του ΟΟΣΑ, το αργότερο έως τον Ιούνιο του 2018». Η σχετική έκθεση του ΟΟΣΑ που ακολούθησε έχει κατακριθεί για μη έγκυρα αποτελέσματα (βλ. έρευνα του Γ. Βαρδαχαλάκη στο https://www.alfavita.gr/ekpaideysi/205156_i-analogia-mathiton-pros-ekpaideytikoys-stin-ellada-kai-diethnos), τα στοιχεία της οποίας, όμως, χρησιμοποιήθηκαν για την εφαρμογή αντιεκπαιδευτικών πολιτικών εις βάρος μαθητών και εκπαιδευτικών. Ως ΣΑΤΕΑ θεωρούμε ότι η αύξηση του αριθμού των μαθητών σημαίνει ταυτόχρονα αρνητική εξέλιξη τόσο για τους μόνιμους (κινητικότητα-υπηρεσιακές μεταβολές σε άλλα σχολεία για συμπλήρωση ωραρίου) όσο και τους υποψήφιους αναπληρωτές συναδέλφους (μειωμένες προσλήψεις για τα επόμενα σχολικά έτη), κάτι που θα επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό τον οικογενειακό και ατομικό προγραμματισμό πολλών ατόμων, λαμβάνοντας υπόψη κυρίως τον μεγάλο αριθμό των αναπληρωτών που στηρίζουν χρόνια τη δημόσια εκπαίδευση απουσία μόνιμων διορισμών.

  • 4 Μαΐου 2020, 21:44 | Irene

    Οι μαθητές με ΔΕΠ-Υ αντιμετωπίζουν ιδιαίτερες δυσκολίες σε πολυπληθή τμήματα. Με το άρθρο αυτό ορίζεται ο μέγιστος αριθμός μαθητών ανά τμήμα σε είκοσι τέσσερις (24), με δυνατότητα προσαύξησης κατά ποσοστό 10% με απόφαση του Διευθυντή της σχολικής μονάδας. Η διάταξη αυτή δε συνάδει με τις σύγχρονες παιδαγωγικές και διδακτικές μεθόδους και φυσικά δεν ευνοεί καθόλου τους μαθητές με ΔΕΠ-Υ που στη μικρή ηλικία ιδιαίτερα έχουν ανάγκη από μικρό αριθμό συμμαθητών στην τάξη. Είναι ευνόητο ότι με την αύξηση του πληθυσμού της τάξης δυσχεραίνεται το έργο του εκπαιδευτικού, καθώς όχι μόνο δεν θα μπορεί να επικουρήσει στην διάγνωση της ΔΕΠ-Υ & των Μαθησιακών Δυσκολιών αλλά δεν θα δύναται να τους διαχειριστεί καταλλήλως. Αυτό έχει ως συνέπεια όταν προάγονται στο Γυμνάσιο/ Λύκειο να εκδηλώνουν χαμηλή ανοχή στη ματαίωση και συχνά μαθησιακή παραίτηση. Αν υπάρχει μαθητής με ΔΕΠ-Υ για κανένα λόγο να μη μεγαλώνει το τμήμα ή να είναι τμήμα με 22 μαθητές. Επίσης να ισχύει αυτό και για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

  • 4 Μαΐου 2020, 21:37 | ΨΑΡΡΟΥ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ

    Καλησπέρα σας! Είμαι μητέρα 3 παιδιών ηλικίας 14, 11 και 4,5 και νοσηλεύτρια στο επάγγελμα. Από την πείρα μου σαν μητέρα θεωρώ πως είναι δύσκολο να χειριστεί σωστά ένας άνθρωπος 26 νήπια. Επιπλέον, με βάση τα όσα μας επιβάλει η νέα πραγματικότητα με τον κορονώιο τα 26 παιδιά σε ένα τμήμα είναι απαγορευτικό. Επίσης στις ακριτικές περιοχές της Ελλάδας είναι πολύ δύσκολο να δημιουργηθεί τμήμα με 16 παιδιά. Καλό θα ήταν να δοθεί έμφαση στην κτιριακή αναβάθμιση και στην πρόσληψη νέων εκπαιδευτικών και στην δημιουργία νέων θέσεων εργασίας που είναι απαραίτητες για τα Ευρωπαϊκά δεδομένα όπως, Νοσηλεύτριες, τραπεζοκόμοι, μάγειρες, καθαρίστριες, καθηγητές ειδικής αγωγής, σχολικοί τροχονόμοι κ.α. που με την πολύτιμη συμβολή τους θα αναβαθμίσουν την εκπαίδευση σε ένα χώρο που αποτελεί ουσιαστικά την πρώτη επαφή των μαθητών με το σχολείο και οφείλει να είναι μια θετική εμπειρία για όλους. Με εκτίμηση για το δύσκολο έργο που κάνετε Ψαρρού Αναστασία

  • 4 Μαΐου 2020, 21:31 | Δάφνη Παπαδούδη

    Πιστεύω ότι η ρύθμιση θα υποβαθμίσει την ποιότητα της διδασκαλίας και θα δημιουργηθούν προβλήματα τόσο στους εκπαιδευτικούς όσο και στα παιδιά, με ή χωρίς μαθησιακές δυσκολίες. Παρακαλώ να αναθεωρήσετε και να λάβετε σοβαρά υπόψη τις καλές πρακτικές άλλων χωρών, αν θέλετε η δημόσια εκπαίδευση να διατηρήσει ένα ελάχιστο επίπεδο ποιότητας.
    Ευχαριστώ.

  • 4 Μαΐου 2020, 21:08 | Νηπιαγωγος

    Δεν συμφωνούμε με την αύξηση του αριθμού των παιδιών στο χώρο του νηπιαγωγείου!Δρν αναβαθμίζεται η εκπαίδευση με αυτόν τον τροπο!Χρειαζομαστε βοηθούς και ψυχολόγους!!!

  • 4 Μαΐου 2020, 19:22 | Διονύσης

    Μόνο για αναβάθμιση του σχολείου δε μπορεί να γίνεται λόγος με τέτοια μέτρα. Δε μπορώ να φανταστώ πως συνάδει η άποψη του υπουργείου περί «αριστείας» με την αύξηση του αριθμού των μαθητών και μαθητριών, ειδικά στην ευαίσθητη βαθμίδα του Δημοτικού. Δε χρειάζεται να είναι κανείς ούτε μαχόμενος εκπαιδευτικός ούτε ειδικός για να κατανοήσει πόσο υποβαθμίζεται η ποιότητα του εκπαιδευτικού και παιδαγωγικού έργου, όταν μεγαλώνουν τα τμήματα. Ζητάτε από τους εκπαιδευτικούς να προσεγγίσουν εξατομικευμένα τις ανάγκες των μαθητών – και μάλιστα σε τμήματα που παρουσιάζουν πλέον μεγάλη ανομοιογένεια, έχουν παιδιά με μαθησιακές και συναισθηματικές δυσκολίες, είναι πρόσφυγες κλπ. Η δε ρύθμιση που προβλέπει ελάχιστο αριθμό 20 μαθητών για το σχηματισμό τμήματος θα οδηγήσει σε σταδιακή συρρίκνωση των σχολείων και υποβιβασμό 12θέσιων Δημοτικών σε 6θέσια. Είναι προφανές ότι αυτό το μέτρο μπορεί να αποσκοπεί μόνο σε σκόπιμη απαξίωση του δημόσιου σχολείου και δημιουργία ενδεχόμενης πελατείας για τα ιδιωτικά, καθώς και στη δημιουργία δεξαμενής πλεοναζόντων εκπαιδευτικών. Το αποκορύφωμα είναι ότι το μέτρο αυτό έρχεται σε περίοδο πανδημίας, η οποία καθιστά σαφές πόσο σημαντικό είναι να έχουμε μικρά και ευέλικτα τμήματα.

  • 4 Μαΐου 2020, 19:19 | Mary

    Αναβάθμιση σχολείου και αυξηση μαθητών ανά τμήμα;; ΕΣΤΩ ΤΗΝ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΤΙΓΜΗ ΑΝΑΘΕΩΡΕΙΣΤΕ! ΜΕΙΩΣΤΕ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΣΕ ΚΑΘΕ ΤΜΗΜΑ ΣΕ ΠΛΕΣ ΤΙΣ ΒΑΘΜΙΔΕΣ. ΣΑΣ ΠΑΡΑΚΑΛΟΥΜΕ!

  • 4 Μαΐου 2020, 17:25 | Σταυρούλα Ντάκουλα

    Αυτό το μέτρο έχει ως στόχο την μείωση του αριθμού των εκπαιδευτικών κ φυσικά την υποτίμηση της παρεχόμενης εκπαίδευσης.Σε εποχή πανδημίας είναι τουλάχιστον απαγορευτικό.Κακιστο μέτρο.

  • 4 Μαΐου 2020, 17:07 | Σοφία

    Θεωρώ ότι η αύξηση του αριθμού των μαθητών σε κάθε τμήμα είναι εντελώς αντιπαιδαγωγική! Η κίνηση αυτή δεν συμβάλλει στην βελτίωση και την διευκόλυνση της εκπαιδευτικής και μαθησιακής διαδικασίας. Αντιθέτως την δυσχεραίνει και μόνο εμπόδια μπορεί να δημιουργήσει. Σε ένα τέτοιο πλαίσιο ο εκπαιδευτικός δεν θα μπορεί να ανταποκριθεί στις ανάγκες του κάθε μαθητή. Αρκετοί μαθητές δεν θα έχουν την ευκαιρία να συμμετέχουν στο μάθημα. Επομένως, χάνεται και ο σκοπός της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Ακόμη, πρέπει να ληφθούν υπόψη και οι χιλιάδες θέσεις εργασίας που θα χαθούν, καθώς ο μεγαλύτερος αριθμός μαθητών σε κάθε τμήμα, συνεπάγεται την ύπαρξη λιγότερων τμημάτων ανά σχολείο και επομένως λιγότερων εκπαιδευτικών. Είναι ανάγκη να επανεξεταστεί το συγκεκριμένο άρθρο!!!

  • 4 Μαΐου 2020, 16:58 | Αλεξανδρα

    ΑΠΑΡΑΔΕΚΥΟ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΑ ΚΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΑ !Η αύξηση των παιδιών ανά τάξη είναι απαράδεκτη από κάθε άποψη, επιστημονική, παιδαγωγική, συναισθηματική των παιδιών, πρακτική.. Δείχνει μόνο μια διάθεση να βγουν οι αριθμοί όπως πρέπει, δηλαδή να γίνουν περικοπές πάσει θυσία.
    Σε καιρό πανδημίας και εν αναμονή δεύτερου κύματος όλοι περιμέναμε μείωση και όχι αύξηση.
    Γνωρίζει αλήθεια κάποιος στο υπουργείο την λειτουργία του νηπιαγωγείου;;
    Τις ανάγκες των παιδιών;;
    Την εκπαιδευτική διαδικασία;
    Τους σχολικούς χώρους όπου τα παιδια εκτός των παιδαγωγικών δράσεων , τωνε, κοιμούνται, παίζουν και αλληλοεπιδρούν ;;
    Το επιχείρημα ότι γίνονταν εικονικές εγγραφές και λειτουργούσαν τμήματα με πολύ λίγα παιδιά και ότι αυτό καταπολεμάται με το νομοσχέδιο αυτό είναι παντελώς ανυπόστατο και αποδεικνύει ότι ο νομοθέτης δεν γνωρίζει (ή προσποιείται ότι δεν γνωρίζει) καν την πλατφόρμα myschool στην οποία είναι περασμένοι όλοι οι μαθητές.

  • 4 Μαΐου 2020, 16:57 | Δημήτριος Παπαγεωργιου

    Διαφωνώ. Η αύξηση του αριθμού των μαθητών στα τμήματα στερείται οποιασδήποτε επιστημονικής τεκμηρίωσης , υποβαθμίζει την παρεχόμενη εκπαίδευση και είναι προϊόν καθαρά λογιστικής αντιμετώπισης της εκπαίδευσης .

  • 4 Μαΐου 2020, 16:57 | Στέλλα

    Η αύξηση του αριθμού μαθητών ανά τμήμα συνεπάγεται την υποβάθμιση της ποιότητας της εκπαίδευσης και την απώλεια χιλιάδων θέσεων εργασίας για τους εκπαιδευτικούς. Επί σειρά ετών εργάζομαι ως αναπληρώτρια σε νηπιαγωγεία του τόπου μου, όπου άλλοτε είχα 15, άλλοτε 19 και άλλοτε 22 μαθητές. Από την εμπειρία μου, λοιπόν, έχω διαπιστώσει ότι όσο περισσότερα είναι τα παιδιά, τόσο δυσχεραίνεται η παιδαγωγική πράξη. Υπάρχει δυσκολία εκ μέρους του εκπαιδευτικού στον συντονισμό πολλών και πολυάριθμων ομάδων εργασίας κατά την ομαδοσυνεργατική διδασκαλία. Υπάρχει δυσκολία στην εξατομικευμένη διδασκαλία, όπου ο εκπαιδευτικός επιβάλλεται ν’ ασχοληθεί με τις ιδιαίτερες δυσκολίες που τυχόν παρουσιάζει κάποιο παιδί ενώ παράλληλα πρέπει να επιβλέπει και να φροντίζει για την ασφάλεια των υπολοίπων. Τέλος, η παρακολούθηση ενός μεγάλου αριθμού μαθητών στη διάρκεια του διαλείμματος δημιουργεί πρόσθετο άγχος στον εκπαιδευτικό στην προσπάθειά του να διασφαλίσει την ασφάλειά τους

  • 4 Μαΐου 2020, 16:54 | Στεφανος

    Κατά την άποψη μου το συγκεκριμένο τουλάχιστον άρθρο θα πρέπει να αποσυρθεί, έστω και την τελευταία στιγμή. Καταρχάς βιώνουμε μια νέα πραγματικότητα με την πανδημία. Δεν γίνεται όλες οι υγειονομικές επιτροπές σε όλο τον κόσμο, όπως και η αντίστοιχη του ΕΟΔΥ, να εισηγούνται αποστάσεις μεταξύ των ανθρώπων και εμείς σαν κοινωνία να τοποθετούμε περισσότερους ανθρώπους σε συγκεκριμένο χώρο (σχολική τάξη). Η λογική προτάσσει τη μείωση του αριθμού μαθητών ανά τμήμα, για καθαρά λόγους προστασίας της δημόσιας υγείας. Ο κ. Σύψας επανειλημμένως έχει ορίσει τα 2 μέτρα απόσταση σε όλους τους κλειστούς χώρους. Πώς θα εφαρμοστεί αυτό στη σχολική τάξη, ειδικά με την αύξηση του ορίου μαθητών; Επιπρόσθετα τον κατώτατο όριο των 20 μαθητών ανά τμήμα στα 7/θ σχολεία και πάνω, θα φέρει δυσαρέσκεια και κοινωνική αναταραχή, καθώς πολλοί γονείς θα πρέπει να αλλάξουν σχολείο στα παιδιά τους. Όσον αφορά την εκπαιδευτική διαδικασία αυτή καθαυτή, είναι βέβαιο πως η ποιότητα του παρεχόμενου διδακτικού έργου θα σημειώσει πτώση, καθώς οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να μοιράσουν το χρόνο σε περισσότερα παιδιά. Η τάση παγκοσμίως είναι η μείωση του αριθμού μαθητών ανά τμήμα, μπορούμε και πρέπει να την ακολουθήσουμε και εμείς. Το να αναγνωρίζεις ένα σφάλμα και να το διορθώνεις δεν είναι κακό, ίσα ίσα δείχνει ότι αφουγκραζεσαι την κοινωνία, τις ανάγκες της και τις ιδιαίτερες συνθήκες της εποχής που ζούμε. Προτείνω να αποσυρθεί τουλάχιστον το παρόν άρθρο.

  • 4 Μαΐου 2020, 16:51 | Τατιάνα

    Απαράδεκτο και αντιπαιδαγωγικό μέτρο που υποβαθμίζει την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης.

  • 4 Μαΐου 2020, 16:27 | Τοπαλιδου Κατερίνα

    Απαράδεκτη η αύξηση του αριθμού των νηπιων σε κάθε τμήμα. Καταλαβετέ το, με το να τσουβάλιαζετε τόσα παιδιά σε ένα τμήμα για να μειωθούν οι προσλήψεις κ οι διορισμοί κάνετε κακό σε ολόκληρη την κοινωνία, ξεκινώντας από τα νήπια στην τρυφερή αυτή ηλικία που δεν μπορούν να πάρουν όσα θα άξιζαν να πάρουν από την/τον εκπαιδευτικό τους με αποτέλεσμα οι μελλοντικές κοινωνίες οι οποίες θα βασιστούν σε αυτά τα μικρά παιδιά να είναι ελλιπής!!! Η βάση είναι το νηπιαγωγείο, η πρώιμη παρέμβαση, η συναισθηματική ισορροπία. Βοηθήστε τους νηπιαγωγούς να ανταποκριθουν στο έργο τους και όχι να τους καταστρέφετε

  • 4 Μαΐου 2020, 15:50 | Ευη

    Ειμαι νηπιαγωγος σε δημοσιο σχολειο. Εχω καθε χρόνο 20-22 παιδιά στο τμημα εκ των οποιων τα μισά ειναι προνηπια που θελουν ειδικό χειρισμό μεχρι να ενταχθουν στην ομάδα και καθε χρονο ολο και πιο πολλα παιδιά(γύρω στα 5 από τα 20) με ειδικες εκπαιδευτικές ανάγκες. Ηδη στην προσπάθειά μου να βοηθησω τους πιο αδύναμους μαθητες (ψυχολογικά και γνωστικά) «κλεβω» χρονο απο τους μαθητες που μπορούν να τα καταφερουν μονοι τους! Θα ηθελα να εχω περισσοτερο χρονο για καθε παιδι ξεχωριστά γιατί καθε παιδι ειναι Ξεχωριστό κ αυτο γινεται με την μειωση μαθητων ανα τμημα. Ελατε να παρακολουθησετε κυρια Κεραμεως μια μερα μαθημα σε δημοσιο νηπιαγωγειο και μετα να αποφασισετε για την αυξηση των μαθητων ανα τμημα. Μεχρι να πλυνουν 26 παιδια τα χερακια τους για να φανε ( σε 2 νιπτηρες για 40-45 παιδιά) εχει φυγει η μιση μερα!

  • 4 Μαΐου 2020, 15:47 | Δώρα Νηπιαγωγός

    Η αύξηση του αριθμού μαθητών ανά τμήμα κάθε άλλο από αναβάθμιση της εκπαίδευσης δεν είναι. Με αυτό τον τρόπο μειώνεται η ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης και το έργο των εκπαιδευτικών γίνεται πιο δύσκολο. Η ρύθμιση αυτή είναι απαράδεκτη και άτοπη. Οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί δεν είμαστε απλά αριθμοί και κάποια στιγμή θα πρέπει να σταματήσουμε να αντιμετωπιζόμαστε με αυτό τον τρόπο. Να μην εφαρμοστεί σε καμία περίπτωση.

  • 4 Μαΐου 2020, 15:21 | Βασίλειος Μακρυδάκης

    Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία οτι ο μεγάλος αριθμός μαθητών στη τάξη υποβαθμίζει σε πάρα πολυ μεγάλο βαθμό τη ποιότητα και τη διαδικασία της μάθησης. Είναι επίσης ο κεντρικός λόγος απαξίωσης του σχολείου απο πλευράς γονέων και μαθητών

    Η αύξηση των μαθητών ανα τμήμα δε μπορεί ποτέ να θεωρηθεί «αναβάθμιση».
    Μόνο μια μεγάλη μείωση των μαθητών, με μέγιστο όριο τους 12 μπορεί να θεωρηθεί πραγματική αναβάθμιση, και είναι το μοναδικό ουσιώδες μέτρο που θα επέφερε αυτήν.

    Καμία αξιολόγηση εκπαιδευτικών, καμία αναδιάρθρωση προγράμματος σπουδών , κανένας εξοπλισμός, κτηριακή και υλικοτεχνική υποδομή δε θα μπορέσει ποτέ να συγκριθεί με τα εντυπωσιακά ωφέλη που θα είχε μια τάξη με 12 ή λιγότερους μαθητές.

  • Η αύξηση αυτή των μαθητών ανά τάξη, υποβαθμίζει και καθιστά περισσότερο δυσχερή έως και αδύνατη την εφαρμογή της διαφοροποιημένης διδασκαλίας από τους εκπαιδευτικούς της τάξης, η οποία και απαιτείται προκειμένου να καλύπτονται οι εκπαιδευτικές ανάγκες όλων των μαθητών και οι ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών με αναπηρία.

  • 4 Μαΐου 2020, 15:02 | Γιάννης Ν.

    Απαράδεκτη η αύξηση των μαθητών ανά τμήμα.

  • 4 Μαΐου 2020, 14:52 | Παρασκευή

    · Κυβέρνηση και Υπουργείο Παιδείας συνεχίζουν, στον δρόμο που χάραξε η προηγούμενη κυβέρνηση (ΣΥΡΙΖΑ), να αρνούνται πεισματικά την εφαρμογή της Δίχρονης Προσχολικής Αγωγής με όρους που αρμόζει στα παιδιά μας τον 21ο αιώνα. Έτσι, μετά το «στοίβαγμα» νηπίων και προνηπίων σε κοντέινερ, υπόγεια, διαδρόμους με χωρίσματα που παίζουν τον ρόλο των «αιθουσών», με υπερπληθή τμήματα και Νηπιαγωγούς – πολυεργαλεία, σειρά έχει το Πρόγραμμα Σπουδών. Με το πολυνομοσχέδιο προβλέπεται η εισαγωγή του αντικειμένου των Αγγλικών(!) Η ανάπτυξη των ψυχοκινητικών λειτουργιών σε αυτή την τρυφερή ηλικία, με τις κατάλληλες υποδομές, με το αναγκαίο επιστημονικό και βοηθητικό προσωπικό, είναι απέναντι από τις στοχεύσεις του Υπουργείου.

    · Συνεχίζεται ο κατακερματισμός της γνώσης και η αποσπασματικότητα, αυτή τη φορά μέσα από τον εύηχο τίτλο «Εργαστήρια Δεξιοτήτων». Εισάγονται δηλαδή στο Δημοτικό θεματικές ενότητες, οι οποίες είναι ασύνδετες με την υπόλοιπη μαθησιακή διαδικασία και με αντιδραστικό περιεχόμενο (π.χ. γνωριμία με την επιχειρηματικότητα!!). Κανένα μέτρο όμως για αυτό που είναι πραγματικά αναγκαίο για τους μαθητές μας, να δοθεί γενναία χρηματοδότηση από τον Κρατικό Προϋπολογισμό ώστε κάθε σχολείο να έχει εξοπλισμένο και σύγχρονο εργαστήριο για να εμπλουτιστεί το περιεχόμενο των υπαρχόντων διδακτικών αντικειμένων και να ενισχυθεί η σφαιρική και ολόπλευρη γνώση.

    · Αυξάνει τον αριθμό των μαθητών ανά τμήμα (έως 26 μαθητές) και βάζει ελάχιστο όριο 20 μαθητές ανά τμήμα στο Δημοτικό και 16 στο Νηπιαγωγείο, όταν εδώ και πολλά χρόνια αποτελεί ώριμο αίτημα η μείωση των μαθητών σε 15 (το ανώτερο) για το Νηπιαγωγείο και τις 2 πρώτες τάξεις του Δημοτικού και 20 για τις υπόλοιπες. Είναι τουλάχιστον αίσχος να μπαίνει στο ζύγι η υγεία μαθητών και εκπαιδευτικών (εν μέσω πανδημίας μάλιστα) με το δημοσιονομικό κόστος!

    · Επιπλέον με την αύξηση μαθητών ανά τμήμα, χιλιάδες συνάδελφοί μας αναπληρωτές θα απολυθούν! Συνάδελφοι που τόσα χρόνια κάλυπταν τα χιλιάδες υπαρκτά κενά στην εκπαίδευση.

    Συνεχίζεται η τιμωρία τους με διετή ή και τριετή αποκλεισμό αν δεν παρουσιαστούν για να αναλάβουν υπηρεσία, χωρίς ωστόσο το Κράτος να λαμβάνει μέτρα για τη στήριξής τους.

    · Με πηχυαίους τίτλους όπως «σχολείο ανοιχτό στην κοινωνία» και «αυτονομία της σχολικής μονάδας», Κυβέρνηση και Υπουργείο συνεχίζουν να δίνουν όλο και περισσότερο «χώρο» στην Τοπική Διοίκηση και τους Ιδιώτες στην Εκπαίδευση. Οι γονείς θα αναγκαστούν να βάλουν βαθιά το χέρι στην τσέπη ώστε να εξασφαλίζεται η λειτουργία των σχολικών μονάδων αλλά και φυσικά τα σχολεία θα κατηγοριοποιούνται ανάλογα με την οικονομική τους δυνατότητα.

    · Ο εκπαιδευτικός θα αξιολογείται αν και κατά πόσο θα υλοποιεί όλα τα παραπάνω!

    Με κάθε μέσο, με κάθε τρόπο, δίνουμε τη μάχη ώστε να πάρει η Κυβέρνηση πίσω το νομοσχέδιο που συνεχίζει να χτυπά κάθε δικαίωμα στη μόρφωση και στη δουλειά.

  • 4 Μαΐου 2020, 14:23 | Ελένη Δ.

    Η αύξηση του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα συνεπάγεται την υποβάθμιση της ποιότητας της δημόσιας εκπαίδευσης. Τη στιγμή που όλες οι σύγχρονες παιδαγωγικές έρευνες προτείνουν ως ανώτατο όριο μαθητών το 15 για το νηπιαγωγείο και το 20 για το δημοτικό, είναι δυνατόν να αυξάνουμε τον αριθμό μαθητών ανά τμήμα στους 26 και να θέτουμε ως κατώτατο όριο για τη λειτουργία ενός τμήματος τους 20 μαθητές; Και όλα αυτά εν μέσω πανδημίας;
    Η ρύθμιση αυτή είναι εξαιρετικά αντιπαιδαγωγική! Στα σχολεία μας φοιτούν πολλοί μαθητές με γλωσσικές, μαθησιακές, πολιτισμικές και κοινωνικές ιδιαιτερότητες, με ποικίλες μαθησιακές δυσκολίες, ειδικές ανάγκες και ικανότητες. Η ενασχόληση του εκπαιδευτικού με κάθε μαθητή ξεχωριστά, η οποία θα του επιτρέψει να αναπτύξει τις ικανότητές του, η εφαρμογή της διαφοροποιημένης διδασκαλίας, η υλοποίηση των διδακτικών και μαθησιακών στόχων παρεμποδίζεται από την αύξηση μαθητών ανά τμήμα. Τα παραπάνω δεδομένα σε συνδυασμό με όλες τις σύγχρονες παιδαγωγικές μελέτες και τις δυνατότητες των κτιριακών υποδομών των σχολείων της χώρας πρέπει να σας οδηγήσουν στην απόφαση να μειώσετε και όχι να αυξήσετε τον αριθμό των μαθητών ανά τμήμα. Είναι η πρώτη φορά στα τελευταία 30 χρόνια που κατατίθεται νομοσχέδιο που εισηγείται την αύξηση μαθητών ανά τμήμα και την ύπαρξη τουλάχιστον 20 ατόμων σε ένα τμήμα για να λειτουργήσει. Η προσθήκη αυτή θα οδηγήσει σε αναγκαστικές μετακινήσεις μαθητών , πράγμα το οποίο θα δημιουργήσει εντάσεις και κοινωνική αναταραχή στους γονείς που δε θα το αποδεχτούν, θα προκαλέσει άγχος και αρνητικά συναισθήματα στους μαθητές και θα έχει ως αποτέλεσμα την κατάργηση τμημάτων και σχολικών μονάδων κυρίως της περιφέρειας, με συνέπεια την ερήμωση των χωριών μας. Σας καλούμε να λάβετε υπόψη σας τις ενστάσεις και τις αντιρρήσεις του συνόλου του εκπαιδευτικού κόσμου και να αποσύρετε το άρθρο 49.

  • 4 Μαΐου 2020, 13:59 | Κατερίνα

    26 με 27 παιδιά ανά τμήμα! Και μάλιστα εν μέσω πανδημίας! Τι να πει κανείς!!
    1) Έχει χυθεί πολύ μελάνι από την επιστημονική παιδαγωγική κοινότητα για την αντιπαιδαγωγικότητα του μεγάλου αριθμού μαθητών ανα τμήμα και τα οφέλη στην εκπαιδευτική διαδικασία (και όχι μόνο) από τον καταμερισμό τον μαθητων σε πολλά ολιγομελή τμήματα.
    Η Κυβέρνηση όμως προκειμενου να κάνει συγχωνεύσεις τμημάτων και να εξοικονομήσει προσλήψεις αναπληρωτών, δε λογαριάζει τίποτα από τα παραπάνω.
    2) Το αντιφατικό της πανδημίας: Ενώ τώρα που είναι Μάιος και προκειμένου να ανοίξει τα σχολεία (μη ξεχνάμε ότι και οι μαθητές είναι καταναλωτές βλ. καφετέριες, φούρνοι, βιβλιπωλεία κ.ο.κ) τονίζει ότι θα είναι μόνο 15 μαθητές ανά τάξη. Γιατί; Για να προστατευτούν τα παιδιά από τον κορωνοϊό. Αλλά για τον Σεπτέμβρη ΝΟΜΟΘΕΤΕΙ ΤΗΝ ΑΥΞΗΣΗ ΤΟΥ ΑΡΙΘΜΟΥ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΣΕ 26 με 27 ανά τμήμα. ΤΟΤΕ ΔΕ ΘΑ ΕΧΟΥΜΕ ΚΟΡΩΝΟΪΟ???
    Μήπως προσβάλλει τη νοημοσύνη μας;

  • 4 Μαΐου 2020, 12:48 | Ν. Κ.

    Οποιαδήποτε αύξηση αριθμού μαθητών σε τμήμα υποβαθμίζει την ποιότητα του μαθήματος. Έχει αποδειχθεί από έρευνες και διαπιστώνεται καθημερινά στην εκπαιδευτική πραγματικότητα. Πόσω μάλλον όταν μιλάμε για νήπια και 24 παιδιά ανά τμήμα, με δυνατότητα προσαύξησης…

  • 4 Μαΐου 2020, 12:37 | Πολυξένη

    Οι ανάγκες των μαθητών σήμερα είναι πολλές, διγλωσσία, μαθησιακές δυσκολίες, αυτισμός, ΔΕΠΥ, δύσκολο οικογενειακό περιβάλλον, με αποτέλεσμα ο/η εκπαιδευτικός να έχει να ανταποκριθεί σε πολλά ζητήματα. Η αύξηση των μαθητών στο τμήμα θα δυσχεραίνει τον ρόλο του εκπαιδευτικού στην ανταπόκριση και στην κάλυψη των αναγκών των μαθητών του. Είναι μία ρύθμιση με οικονομικό χαρακτήρα και όχι παιδαγωγικό αφού στοχεύει στην εξοικονόμηση πόρων.

  • 4 Μαΐου 2020, 12:04 | Λευθεριώτη Σπυριδούλα

    Η αύξηση των μαθητών αν τμήμα είναι αντιπαιδαγωγική. Τα παιδιά δε θα αισθάνονται μέλη μιας ομάδας, αλλά όχλος. Έτσι βίωσα τα δικά μου σχολικά χρόνια σε πολυπληθή τμήματα. Η ύπαρξη παιδιών με κοινωνικά προβλήματα, ΔΕΠΥ, διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές κ.α σε πολυπληθή τμήματα δε βοηθάει ούτε τα ίδια, ούτε τους υπόλοιπους μαθητές.Σήμερα σε όλα τα τμήματα έχουμε παιδιά με πολλαπλές ιδιαιτερότητες που χρειάζονται εξειδικευμένη αντιμετώπιση από τον εκπαιδευτικό. Πώς θα υπάρχει η εξειδικευμένη αντιμετώπιση όταν τα παιδιά είναι τόσα πολλά; Εκτός αν θέλετε ένα σχολείο για φύλαξη και μετάδοση γνώσεων που αδιαφορεί για την ολόπλευρη και ισσόροπη ανάπτυξη των παιδιών.
    Για τα τμήματα με ελάχιστο αριθμό μαθητών τους/τις 16 μάλλον ξεχνάτε τα νησιά και τις δύσβατες ορεινές περιοχές. Πώς θα μετακινηθούν οι μαθητές από ένα ορεινό χωριό σε ένα άλλο που η διαδρομή είναι επικίνδυνη; Ή από ένα μικρό νησί σε ένα μεγαλύτερο; Η Ελλάδα δεν είναι Αθήνα.

  • 4 Μαΐου 2020, 11:50 | Παναγιώτα

    Η αύξηση των μαθητών είναι λανθασμένη επιλογή και θα δημιουργήσει τεράστια προβλήματα. Μάλιστα σε καιρό πανδημίας που θα πρέπει να είναι λίγοι οι μαθητές και για λόγους υγιεινής είναι μάλλον οξύμωρο να αυξάνεται ο αριθμός των παιδιών στην τάξη. Είναι κρίμα να μην γίνονται βήματα βελτίωσης στην παρεχόμενη δημόσια εκπαίδευση. Βοήθεια χρειαζόμαστε στην τάξη και βοηθητικό προσωπικό. Για την καλύτερη ποιότητα των μαθημάτων είναι επιτακτική ανάγκη η μείωση κι όχι η αύξηση του αριθμού των παιδιών. Είναι καταστροφικό και ολέθριο.

  • 4 Μαΐου 2020, 11:30 | Φωτεινή

    Αύξηση μαθητών….σε περίοδο πανδημίας…. απαράδεκτο…η μήπως εκεί δεν θα κολλάνε….ελάτε λίγο στο νηπιαγωγείο να δείτε τι γίνεται….όχι μόνο θεωρίες…καλές και αυτές αλλά στην πράξη αλλάζουν όλα…

  • 4 Μαΐου 2020, 11:23 | Μαργαρίτα Ροβάτσου

    Τα τελευταία χρόνια κάθε νέο σχολικό έτος αυξάνεται και ο αριθμός των παιδιών με μαθησιακές και συναισθηματικές δυσκολίες καθώς και ο αριθμός των παιδιών που έχουν ανάγκη από παράλληλη στήριξη. Η αύξηση και πάλι του αριθμού των παιδιών από 22 σε 24 δυσχεραίνει σε πολύ μεγάλο βαθμό το έργο των νηπιαγωγών.

  • 4 Μαΐου 2020, 11:16 | Μαρία

    Χριστός ανέστη!
    Δυστυχώς η ψήφος μας έχει πάει χαμένη διότι βλέπουμε ότι προσπαθείτε να υποβαθμισετε κι εσείς τα πάντα. Γιατί να αυξηθούν τα παιδιά στις τάξεις; ήδη είναι πολλά και δεν μπορούν να τα διδάξουν σωστά οι νηπιαγωγοί. Αναβάθμιση ζητάμε οχι υποβάθμιση.

  • 4 Μαΐου 2020, 11:13 | Σύλλογος Γονέων & Κηδεμόνων 1ο Νηπιαγωγείο Γαργαλιάνων

    Ως σύλλογος γονέων & Κηδεμόνων παιδιών που φοιτούν σε νηπιαγωγείο και πρόκειται να εισέλθουν στις αίθουσες του δημοτικού τον ερχόμενο Σεπτέμβριο, εκφράζουμε τη διαφωνία μας με το προτεινόμενο άρθρο. Θεωρούμε πως στρέφεται κατά του δικαιώματος των παιδιών μας για αξιοπρεπή εκπαίδευση, σύμφωνα με τις εκπαιδευτικες ανάγκες και επιταγές του 21ου αιώνα. Σκεκομαστε επίσης στο πλευρό των εκπαιδευτικών με τους οποίους δινουμε τον καθημερινό αγώνα για την βελτίωση της σχολικής ζωής των παιδιών μας. Η πρωτοβάθμια εκπαίδευση δεν δίνει μόνο τις μαθησιακές βάσεις αλλά και τις βάσεις αυτές που διαπαιδαγωγουν δημοκρατικους πολίτες. Χρειαζόμαστε ένα σχολείο που θα στέκεται πάνω από τις ανάγκες του κάθε μαθητή κι όχι που θα μέτρα κεφάλια μεσα στις ήδη παραμελημενες σχολικές αίθουσες.

  • 4 Μαΐου 2020, 11:00 | Φανη

    Αλήθεια; Σε ποσα τετραγωνικα μέτρα μια αίθουσας δημοσίου νηπιαγωγείου πιστεύετε ότι χωράνε 24-26 παιδιά;;;Με τι προσωπικό; Και πόσες τουαλέτες; Το μόνο που μπορώ να σκεφτώ είναι ότι υπολογίζετε ότι οι μισοί μαθητές θα είναι άρρωστοι λόγω γρίπης ή κορωνοιού και θα παρακολουθούν από το σπίτι….τις δημιουργικές δραστηριότητες αγγλικών και άλλες. Αλήθεια;;Παρακαλώ, κυρία υπουργέ, πρωτού βάλετε την υπογραφή σας σε ό,τι σας συμβούλευσαν ότι πρέπει έτσι να γίνει, κάντε μια βόλτα από τα νηπιαγωγεία σας που φιλοξενούνται σε ισόγεια πολυκατοικιών που προορίζονται για καταστήματα, χωρίς αυλή και παράθυρα! Πόσα « προιόντα» μπορείτε να χωρέσετε σε 15 τετραγωνικά;;

  • 4 Μαΐου 2020, 10:47 | ΛΑΜΠΡΟΣ ΣΙΔΕΡΑΣ

    Με 26 μαθητές σε κάθε τμήμα υποβαθμίζεται σίγουρα η παρεχόμενη παιδεία.Δεν μάθατε τίποτα από την πανδημία?Συνωστισμό στις τάξεις θα φέρει η ρύθμιση αυτή.Αλλαγή τώρα .Σε κάθε τμήμα πρέπει να υπάρχουν 15 μαθητές.

  • 4 Μαΐου 2020, 10:32 | Κατερίνα

    Η αύξηση των αριθμών ανά τμήμα αποτελεί εμπόδιο στην εκπαιδευτική διαδικασία. Πολλές σχολικές αίθουσες αντιμετωπίζουν ήδη πρόβλημα, φανταστείτε να αυξηθούν κι άλλο οι μαθητές ανά τάξη. Χάνεται η ποιότητα και η ουσία της εκπαίδευσης, όπως και θέσεις εκπαιδευτικών.

  • 4 Μαΐου 2020, 10:08 | Γιώργος Τ.

    Σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να βελτιωθεί η παρεχόμενη εκπαίδευση με αύξηση του αριθμού των μαθητών. Ειδικά με τις υποδομές που υπάρχουν στα σχολεία: αίθουσες 25-30 τ.μ.( στην καλύτερη περίπτωση), τα ανύπαρκτα προαύλια, την έλλειψη προσωπικού καθαριότητας ,ακούγεται τουλάχιστον υποκριτικό….

  • 4 Μαΐου 2020, 10:00 | Μαρια Στ

    Μάλλον οφείλεις να δείτε πρώτα τι είναι αυτό που δεν πάει σωστά και τα παιδιά ενώ κάνουν 12 χρόνια αγγλικά στο δημοτικό και τη β/θμια χρειάζονται το φροντιστήριο για να τα μάθουν!!!
    Το θέμα της αύξησης των μαθητών, είναι πραγματικά αδιανόητο να το συζητάμε εν μέσω κορωνοϊου… Και χωρίς αυτόν όμως θα έπρεπε πρώτα να θεσμοθετησετε την/τον βοηθό της τάξης, ώστε να διασφαλίσουμε την ασφάλεια των παιδιων (έχετε σκεφτεί ότι όταν 1 ή 2 παιδιά πάνε στην τουαλέτες η νηπιαγωγός ή θα τα συνοδέψει ή θα μείνει με τα άλλα στην τάξη… πάντα κάποια είναι μόνα τους).

  • 4 Μαΐου 2020, 09:54 | Μαργαρίτα Ντεμερούκα

    Πρόκειται για ένα άρθρο που καταδεικνύει την πρόθεση για υποβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης. Η αύξηση του αριθμού των μαθητών στις τάξεις πλήττει πρωτίστως τους μαθητές και το δικαίωμά τους για ποιοτική εκπαίδευση. Έρχετε να προστεθεί στις κακιστες σχολικές υποδομές και τις ελλείψεις των εκπαιδευτικών, επιτεινοντας το αρνητικό σχολικό κλίμα που αντιμετωπίζουν οι μαθητές, οι γονείς και οι εκπαιδευτικοι.

  • 4 Μαΐου 2020, 09:19 | Πέτρος Δεναξάς

    Αυτή η κίνηση να αυξηθεί ο αριθμός των μαθητών ανά τμήμα είναι εντελώς λανθασμένη και εκτός όλων των άλλων άκαιρη! Πρώτον : Είναι δυνατόν με τον κορωνοϊό τη φθινοπωρινή – χειμερινή περίοδο εν όψει να αυξάνονται οι μαθητές ανά τμήμα; Είναι σαν να μας λένε ότι τα μέτρα που επιβάλλονται τώρα που ανοίγουν ξανά τα σχολεία είναι άσκοπα ή ότι ο κορωνοϊός ξαφνικά θα εξαφανιστεί εν μιά νυκτί.
    Δεύτερον και σημαντικότερο: Υποβαθμίζεται η εκπαιδευτική διαδικασία. Πώς θα γίνεται σωστό μάθημα με 24-25 μαθητές στην μέσα στην τάξη; Εδώ υπάρχουν δυσκολίες με λιγότερους μαθητές.
    Τρίτον: Ο κλάδος των εκπαιδευτικών θα υποστεί τεράστιο πλήγμα αφού θα μειωθούν δραστικά οι διορισμοί μόνιμων και οι προσλήψεις αναπληρωτών εκπαιδευτικών.
    Πραγματικά δεν μπορώ να καταλάβω σε τί ακριβώς θα εξυπηρετήσει αυτό το απαράδεκτο μέτρο!

  • 4 Μαΐου 2020, 09:02 | Σταματούλα Σαρρή

    Διαφωνώ κάθετα με την αύξηση του αριθμού των μαθητών στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Το μέτρο είναι εντελώς αντιπαιδαγωγικό και υποβαθμίζει την ποιότητα της εκπαιδευτικής διαδικασίας αφού με 24-26 μαθητές ανά τμήμα δεν θα είναι δυνατόν να πραγματοποιηθεί ένα πλήρες και διαβαθμισμένο μάθημα, που να είναι ικανό να ανταποκριθεί στις ανάγκες του κάθε μαθητή.Ας μην ξεχνάμε ότι ο κάθε μαθητής χρειάζεται διαφορετικό χρόνο εμπέδωσης και κατανόησης του διδακτικού αντικειμένου. Με 25 μαθητές στην τάξη αφήνουμε εκτός όλα εκείνα τα παιδιά που χρειάζονται περισσότερο χρόνο αλλά επίσης υποβαθμίζεται και η ποιοτική διδασκαλία για όλους τους μαθητές.

  • 4 Μαΐου 2020, 08:49 | Ευδοξία Παπαδοπουλου

    Πως αναβαθμίζεται η παιδεία με την αύξηση των παιδιών ανά τάξη καθώς αυτή η επιλογή όχι μόνο καθιστά ανεφικτή την ευοδωση των νέων παιδαγωγικών στόχων αλλά θέτει σε περαιτέρω κίνδυνο την υγεία των παιδιών δεδομένων των κτιριακων εγκαταστάσεων του ελληνικού δημοσίου σχολείου και δεδομένων των συνθηκών που έχουν προκύψει στην δημόσια υγεια;

  • 4 Μαΐου 2020, 07:03 | ΜΑΡΙΑ ΖΗΣΙΔΟΥ

    Καταστροφικό. Υπάρχουν παιδιά που το καθένα μαθαίνει με διαφορετικό τρόπο, αντιμετωπίζει διαφορετικές δυσκολίες. Με την αύξηση του αριθμού όχι μόνο δεν αντιμετωπίζονται αυτά τα προβλήματα αλλά δημιουργούνται και καινούρια. Ναι η κυρία υπουργός ίσως έχει υπόψη του τι γίνεται σε άλλες χώρες , π.χ. Ασιατικές, εκεί όμως εκτός από τους πολυάριθμους μαθητές μέσα στην ίδια τάξη υπάρχουν ταυτόχρονα και πολύ δάσκαλοι ακόμη και βοηθοί για να βοηθούν τις ομάδες των παιδιών να εργάζονται. Αλλά ακόμα κι έτσι αυτό απέχει πολύ από την ελληνική πραγματικότητα. Οι λαοί αυτοί έχουν διαφορετική ιδιοσυγκρασία και νοοτροπία και διαφορετικές συνθήκες ζωής. Σταματήστε επιτέλους να σχεδιάζεται την παιδεία με μπαλώματα και μάλιστα από τα παραπετάσματα των άλλων χωρών και σκεφτείτε μαζί με τους ειδικούς ένα σύστημα το οποίο θα είναι αποτελεσματικό και θα ταιριάζει στη δική μας την ελληνική πραγματικότητα, τα δικά μας παιδιά, τις ανάγκες και ιδιαιτερότητες. Αυτό το παίρνω κάτι από τον έναν και κάτι από τον άλλον και μάλιστα επιλέγοντας όχι το καλύτερο αλλά αποσπασματικά κάτι για να λέω ότι κάτι έχω κάνει δείχνει ότι κάνω κάτι απλά για να δικαιολογήσω τη θέση μου. Ή ότι το κάνω με πολιτική σκοπιμότητα, που μάλλον αυτό συμβαίνει, γιατί θέλω να δημιουργήσω μια κοινωνία που θα είναι υποταγμένη στα δικά μου συμφέροντα ή των φίλων μου. Κι επιτέλους βάλτε στα υπουργεία άτομα που να σχετίζονται με τον κάθε τομέα τον οποίο υπηρετεί το υπουργείο. Που να έχει δουλέψει πάνω σε αυτό που πρόκειται να θεσμοθετήσει. Γιατί ναι τον υπηρετεί τον τομέα όπως υπηρετεί και μένα και όλους, δεν είναι ιδιοκτησία του.

  • 4 Μαΐου 2020, 03:40 | Λένια

    ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΟ ΤΟ ΝΕΟ , ΥΠΟ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ, ΜΕΤΡΟ !!
    Αποτελεί πλήγμα για τα δικαιώματα των παιδιών,για την προστασία και υγιεινή τους και για κάθε εκπαιδευτική διαδικασία.
    Τροποποιήστε το σε: ανώτατο αριθμό το 1/15 για το νηπιαγωγείο και 1/20 στο Δημοτικό.
    Η αιτιολογική σας έκθεση μας αφήνει άφωνους!
    Ποια πορίσματα της παιδαγωγικής επιστήμης που επικαλείστε και που πολύ θα θέλαμε να δημοσιευτούν λένε ότι τα τμήματα μπορουν να φτάσουν τα 25 και 26 παιδια χωρίς «έκπτωση στην ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης»; Ποια μιλούν για κατώτο αριθμό παιδιών τα 16 παιδιά ανά τμήμα στο νηπιαγωγείο και τα 20 στο δημοτικό;
    Έχετε κάνει μάθημα ποτέ εσείς που προτείνετε τα νομοσχέδια, σε τάξεις νηπιαγωγείου- δημοτικού με 20 και 25 μαθητές ??! ή και σε Γυμνάσια – Λύκεια με 25 και… μαθητές ?? ΑΙΣΧΟΣ !
    Είναι ξεκαθαρο ότι προσπαθείτε να κόψετε τμήματα και θέσεις εκπαιδευτικών! ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΟ!

  • 4 Μαΐου 2020, 02:24 | Μαρία

    Η αύξηση των μαθητών της τάξης δυσκολεύει κατά πολύ την σωστή εκπαίδευσή τους. Υπάρχουν ιδιαίτερες ανάγκες κάλυψης σε παράλληλη στήριξη κ.λπ. ο νηπιαγωγός εκτελεί καλύτερα το έργο του με λιγότερα παιδιά. Η αύξηση που θέλουν να κάνουν, θα προκαλέσει περισσότερο προβληματική παρά καλή κ επαρκή διαπαιδαγώγηση. Δυσκολίες θα φέρει στον νηπιαγωγό και στα παιδιά.

  • 4 Μαΐου 2020, 01:21 | ΕΥΘΥΜΙΑ Χ

    Στραφειτε στις πραγματικές αναγκες των σχολείων αν πραγματικά έχετε στοχο την αναβάθμισή της δημόσιας εκπαίδευσης. Τα σχολεία χρειάζονται, εκτός από τους εκπαιδευτικούς, κοινωνικούς λειτουργους, ψυχολόγους και ειδικούς παιδαγωγούς.Αν θέλετε τάξεις των 24-26 παιδιών εκτός από τον εκπαιδευτικό είναι αναγκαία η παρουσία και ενός βοηθού-εκπαιδευτικού. Διαφορετικά για να παρέχουμε ποιοτική εκπαιδευση απαιτείται η μείωση των παιδιών σε κάθε τάξη και συγκεκριμένα στον αριθμό των 15 μαθητών ανά εκπαιδευτικό. To νομοσχέδιο δεν είναι κατάλληλο για ένα σύγχρονο σχολείο. Δεν συμβαδίζει με τα αποτελέσματα σύγχρονων μελετών για ποιοτική εκπαίδεση. Μακάρι να ακούγατε τη φωνή των εκπαιδευτικών!!Καλή συνέχεια!

  • 4 Μαΐου 2020, 01:21 | Αιμιλία

    Λυπάμαι που οι αποφάσεις για την παιδεία δυστυχώς δεν την εκσυγχρονίζουν! Θα ήθελα να παρακαλέσω όλους όσοι ασχολούνται με το νομοσχέδιο να σκεφτούν ξανά προτού προχωρήσουν στην θέσπιση του. Ιδανικό θα ήταν εάν μιλούσατε με εκπαιδευτικούς και γονείς για να σας ενήμερώσουν για τον βαθμό δυσκολίας που αυξάνεται με τον αριθμό των παιδίων. Πώς ο εκπαιδευτικός θα μπορέσει να δει την ανάγκη του κάθε μαθητή μέσα σε τόσο μεγάλο αριθμό μαθητών;

  • 4 Μαΐου 2020, 00:47 | Άγγελος Καρδαμίτσιας

    Καλησπέρα! Κατά την άποψη μου το συγκεκριμένο τουλάχιστον άρθρο θα πρέπει να αποσυρθεί, έστω και την τελευταία στιγμή. Καταρχάς βιώνουμε μια νέα πραγματικότητα με την πανδημία. Δεν γίνεται όλες οι υγειονομικές επιτροπές σε όλο τον κόσμο, όπως και η αντίστοιχη του ΕΟΔΥ, να εισηγούνται αποστάσεις μεταξύ των ανθρώπων και εμείς σαν κοινωνία να τοποθετούμε περισσότερους ανθρώπους σε συγκεκριμένο χώρο (σχολική τάξη). Η λογική προτάσσει τη μείωση του αριθμού μαθητών ανά τμήμα, για καθαρά λόγους προστασίας της δημόσιας υγείας. Ο κ. Σύψας επανειλημμένως έχει ορίσει τα 2 μέτρα απόσταση σε όλους τους κλειστούς χώρους. Πώς θα εφαρμοστεί αυτό στη σχολική τάξη, ειδικά με την αύξηση του ορίου μαθητών; Επιπρόσθετα τον κατώτατο όριο των 20 μαθητών ανά τμήμα στα 7/θ σχολεία και πάνω, θα φέρει δυσαρέσκεια και κοινωνική αναταραχή, καθώς πολλοί γονείς θα πρέπει να αλλάξουν σχολείο στα παιδιά τους. Όσον αφορά την εκπαιδευτική διαδικασία αυτή καθαυτή, είναι βέβαιο πως η ποιότητα του παρεχόμενου διδακτικού έργου θα σημειώσει πτώση, καθώς οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να μοιράσουν το χρόνο σε περισσότερα παιδιά. Η τάση παγκοσμίως είναι η μείωση του αριθμού μαθητών ανά τμήμα, μπορούμε και πρέπει να την ακολουθήσουμε και εμείς. Το να αναγνωρίζεις ένα σφάλμα και να το διορθώνεις δεν είναι κακό, ίσα ίσα δείχνει ότι αφουγκραζεσαι την κοινωνία, τις ανάγκες της και τις ιδιαίτερες συνθήκες της εποχής που ζούμε. Προτείνω να αποσυρθεί τουλάχιστον το παρόν άρθρο. Ευχαριστώ πολύ. Καλό βράδυ.