Άρθρο 51 Ανώτατο ηλικιακό όριο εγγραφής μαθητών στα ημερήσια ΕΠΑ.Λ.

 

Στο τέλος της παρ. 2 του άρθρου 5 του ν. 4186/2013 (Α’ 193),  προστίθεται εδάφιο ως εξής:

«Μέγιστο όριο ηλικίας για την εγγραφή στα ημερήσια επαγγελματικά λύκεια είναι τα δεκαεπτά (17) έτη.»

  • 4 Μαΐου 2020, 10:32 | Γονιος 19χρονου

    Ότι πιο ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΟ κ ΠΑΡΑΛΟΓΟ έχει προταθεί ποτέ στα δημόσια
    σχολεία.Τιμωρεί τα παιδιά που δεν πέτυχαν σε κάποιο τομέα της ζωής
    τους κ θέλουν να δοκιμάσουν κάτι άλλο στην πορεία.
    Να αποσυρθεί άμεσα η πρόταση αυτή κ το Υπουργείο να ζητήσει ένα
    Μεγάλο ΣΥΓΓΝΩΜΗ από γονείς κ από παιδιά που είναι ή θέλουν να πάνε
    σε πρωινό ΕΠΑΛ , μιας κ να θυμήσω ότι δεν υπάρχουν παντού εσπερινά
    επαλ,ούτε δημόσια ΙΕΚ,ΕΠΑΣ κ αν υπάρχουν δεν εχουν τις ίδιες ειδικότητες
    με τα πρωινά ΕΠΑΛ.

  • 4 Μαΐου 2020, 10:27 | ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΠΛΑΤΣΑΣ

    Σίγουρα ο λόγος που γίνεται αυτό είναι κάποιος άλλος.
    Ίσως γιατί η Τ.Ε. κοστίζει αρκετά

  • 4 Μαΐου 2020, 09:14 | GEORGE K.

    Ότι πιο ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΟ κ ΠΑΡΑΛΟΓΟ έχει προταθεί ποτέ στα δημόσια
    σχολεία.Τιμωρεί τα παιδιά που δεν πέτυχαν σε κάποιο τομέα της ζωής
    τους κ θέλουν να δοκιμάσουν κάτι άλλο στην πορεία.
    Να αποσυρθεί άμεσα η πρόταση αυτή κ το Υπουργείο να ζητήσει ένα
    Μεγάλο ΣΥΓΓΝΩΜΗ από γονείς κ από παιδιά που είναι ή θέλουν να πάνε
    σε πρωινό ΕΠΑΛ , μιας κ να θυμήσω ότι δεν υπάρχουν παντού εσπερινά
    επαλ,ούτε δημόσια ΙΕΚ,ΕΠΑΣ κ αν υπάρχουν δεν εχουν τις ίδιες ειδικότητες
    με τα πρωινά ΕΠΑΛ.

  • 4 Μαΐου 2020, 08:53 | Κυριακή Παντελοπούλου

    Όλοι οι Έλληνες έχουν δικαίωμα δωρεάν παιδείας, σε όλες τις βαθμίδες της, στα κρατικά εκπαιδευτήρια(Άρθρο 16 του Συντάγματος). Παρακαλώ κύριοι και κυρίες που ασχολείστε με αυτά τα θέματα να το ξανασκεφτείτε.Σας μιλάω σαν μαθήτρια της Β τάξης ημερήσιου ΕΠΑΛ, ηλικίας 51 ετών και απόφοιτος πανεπιστημίου. Η μάθηση δεν είναι κάτι που σταματάει σε καθορισμένη ηλικία. Η παγκόσμια τάση είναι η δια βίου μάθηση και το άρθρο αυτό μόνο εμπόδιο μπορεί να είναι.Το γεγονός ότι σε κάποια σχολεία μπορεί να παρατηρήθηκε παρενόχληση από μαθητές σε μαθητές δεν είναι λόγος για να τεθεί όριο ηλικίας κατά την εγγραφή.Άλλωστε σαν πληροφορώ από προσωπική πλέον εμπειρία ότι οι μεγαλύτεροι μαθητές δρουν κατασταλτικά σε δύσκολες περιπτώσεις που παρουσιάζονται κατά καιρούς στις σχολικές τάξεις. Στερείτε βασικό δικαίωμα και ανάγκη κάποιων ανθρώπων στη μάθηση και την περαιτέρω εξέλιξή τους.Εκτός αυτού απαιτείτε με αυτό τον τρόπο 16χρονα παιδιά να αποφασίσουν για το μέλλον τους χωρίς να έχουν το δικαίωμα να αλλάξουν γνώμη ένα χρόνο μετά.Η δωρεάν δημόσια εκπαίδευση είναι δικαίωμα όλων των Ελλήνων και έτσι πρέπει να μείνει.

  • 4 Μαΐου 2020, 08:28 | Μαργαρίτα

    Γιατί να μην δίνεται η ευκαιρία σε παιδιά άνω των 17 ετων να μπορούν να φοιτήσουν σε ένα επαγγελματικό λύκειο χωρίς να επιβαρυνθούν με έξοδα που θα πρέπει να πληρώσουν όταν πάνε σε ένα ΙΕΚ ή σε ένα ιδιωτικό λύκειο; Δεν γίνεται να στερησετε το δικαίωμα της δωρεάν φοίτησης και εκπαίδευσης των παιδιών μας…..Αυτό είναι απαράδεκτο….

  • 4 Μαΐου 2020, 02:25 | Ανεστης

    Τα αρθρα 51 52 ΑΝΤΙΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΑ ΑΝΤΙΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΑ ΡΑΤΣΙΣΤΙΚΑ ΑΜΕΣΗ ΑΠΟΣΥΡΣΗ .

  • 4 Μαΐου 2020, 02:01 | Άκης Παναγιωτίδης

    Τα άρθρα 51 και 52 κατά τη γνώμη μου πρέπει να αποσυρθούν, καθώς η αιτιολογική τους βάση στερείται ερεισμάτων και επιχειρημάτων, καθιστώντας τα άδικα και δημιουργώντας εκπαιδευτικές διακρίσεις και ανισότητες (με χαρακτηριστικό την ηλικία των πολιτών, ενήλικες- ανήλικοι μαθητές). Τα άρθρα αυτά αναπαράγουν, εάν δεν βασίζονται, σε στερεότυπα και κοινωνικές προκαταλήψεις θεωρώντας ότι τα φαινόμενα βίας στα Επαγγελματικά Λύκεια (ΕΠΑ.Λ) της χώρας προέρχονται από τους ενήλικές μαθητές.
    Διαβάζοντας την αιτιολογική έκθεση, για τα συγκεκριμένα άρθρα, μου δημιουργήθηκαν κάποια ερωτήματα.
    Πρώτο ερώτημα: Πάνω σε ποια επιστημονικά δεδομένα βασίζεται η «αποτελεσματικότερη πρόληψη φαινομένων ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού, τα οποία παρατηρούνται ιδίως μεταξύ των ενηλίκων και ανηλίκων μαθητών»;
    Δεύτερο ερώτημα: Ο εκσυγχρονισμός της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (Τ.Ε.Ε) και οι προσπάθειες ανάπτυξής της με την προβολή της στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης (στον έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο), με τη δημιουργία και την υλοποίηση προγραμμάτων όπως το «Μια Νέα Αρχή στα ΕΠΑ.Λ», συνάδει με τη «σταδιακή αποσυμφόρηση, από σκοπιάς μαθητικού δυναμικού των ημερησίων ΕΠΑ.Λ»; Μήπως οι δράσεις αυτές τελικά είναι αντικρουόμενες;
    Όπως και να έχει θεωρώ ότι τα δεδομένα τα οποία πρέπει να ληφθούν υπόψη είναι τα ακόλουθα:
    • δεν υπάρχει η δυνατότητα όλων των ενηλίκων να παρακολουθήσουν μαθήματα είτε στα Εσπερινά ΕΠΑ.Λ, είτε σε Δημόσια ή Ιδιωτικά Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης (Δ.Ι.Ε.Κ ή Ι.Ι.Ε.Κ). Αφενός τα εσπερινά ΕΠΑ.Λ και τα Ι.Ε.Κ (Δημόσια και Ιδιωτικά) δε διαθέτουν όλες τις ειδικότητες και επιπλέον τα εσπερινά ΕΠΑ.Λ δεν έχουν την γεωγραφική κατανομή (εξάπλωση) που έχουν τα ημερήσια. Αφετέρου ως προς το ωράριο λειτουργίας τόσο των Ι.Ε.Κ (Δημόσιων και Ιδιωτικών) όσο και των εσπερινών ΕΠΑ.Λ δεν εξυπηρετεί κάποιους από τους ενήλικες μαθητές καθώς αυτοί είτε εργάζονται απογευματινές ή και βραδινές ώρες, είτε έχουν αυξημένες οικογενειακές υποχρεώσεις καθώς κάποιοι από αυτούς μπορεί να είναι και γονείς. Επιπλέον είναι απαραίτητο να αναφερθεί ότι το κόστος του προγράμματος σπουδών που μπορεί να επιθυμεί ο ενήλικός να παρακολουθήσει σε ένα ιδιωτικό Ι.Ε.Κ. στις μέρες μας είναι δυσβάσταχτο.
    • Από την εμπειρία των δέκα και πλέον χρόνων στην Τ.Ε.Ε, έχω διαπιστώσει ότι οι ενήλικές μαθητές στη συντριπτική τους πλειοψηφία παρακολουθούν συνειδητά το πρόγραμμα σπουδών στο οποίο έχουν εγγραφεί. Επιπλέον όχι μόνο δεν εμφανίζουν παραβατική συμπεριφορά άλλα κάποιες φορές μπορεί να ασκήσουν, με την ώριμη στάση τους, θετική επιρροή στους ανήλικους μαθητές και έτσι να επηρεάσουν θετικά τη μαθησιακή- εκπαιδευτική διαδικασία.
    Με αυτά τα δεδομένα και σε αυτή τη βάση, θεωρώ άδική την ύπαρξη των άρθρων αυτών στο νομοσχέδιο για την αναβάθμιση του Σχολείου. Επιπλέον θεωρώ ότι πρέπει να αποσυρθούν καθώς, εκτός όλων όσων προαναφέρθηκαν, δεν διαφαίνεται πουθενά ο εξορθολιγισμός της αριθμητικής σχέσης εκπαιδευτικού και μαθητή με γνώμονα τη συνολική βελτίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Στο λεξικό ο ορισμός της λέξης εξορθολογισμός είναι ο ακόλουθος:
    Εξορθολογισμός
    1. η πράξη, η διαδικασία ή το αποτέλεσμα τής εκλογίκευσης
    2. εξήγηση ή ρύθμιση σε συμμόρφωση προς τον λόγο, την αιτία, ή προς τις αρχές τής λογικής.
    Τα άρθρα 51 και 52 δεν αποτελούν πράξεις, διαδικασίες ή αποτελέσματα εκλογίκευσης, ούτε εξηγήσεις ή συμμορφώσεις προς το λόγο, την αιτία ή προς τις αρχές της λογικής, καθώς, κατά την άποψη μου, δεν εξηγούνται καθόλου ο λόγος ή οι λόγοι, η αιτία ή τα αίτια και οι αρχές τις λογικής πάνω στις οποίες αυτά θεμελιώνονται. Αντιθέτως η δικαιολογητική τους βάση μπορεί να θεωρηθεί εν έτη 2020 αναχρονιστική, μέχρι και ρατσιστική τόσο ως προς το ηλικιακό σκέλος, όσο και προς την απονομή ευθυνών σε συγκεκριμένη ηλικιακή ομάδα για την εμφάνιση ενός σύγχρονου φαινομένου τόσο στις κοινωνίες που ζούμε, όσο και στα σχολεία που εργαζόμαστε.
    Συμπερασματικά μετά από όλα αυτά λοιπόν πιστεύω ότι η απόσυρση- κατάργηση των άρθρων 51 και 52 από το εν λόγω νομοσχέδιο, αποτελεί μια κίνηση το λιγότερο συνετή, εάν όχι επιβεβλημένη.

  • 4 Μαΐου 2020, 01:43 | Πρωην διεθυντης

    Αγαπητη κυρια Υπουργε,αν τελικα περασει η προταση σας με το αρθρο 51 κ 52 αυτο θα ειναι το μεγαλυτερο στιγμα στη πολιτικη σας καριερα κ το μεγαλυτερο λαθος της κυβερνησης σας…
    Μην παρετε στον λαιμο σας τοσους μαθητες κ γονεις που το μονο τους αποκουμπι ειναι η δωρεαν δημοσια παιδεια κ ειδικοτερα τα επαλ που ουτε πολλα ειναι στην χωρα ,ουτε καν πολλους μαθητες εχουν οπως τα ΓΕΛ…
    ΜΗΝ ΚΑΝΕΤΕ ΑΥΤΟ ΤΟ ΛΑΘΟΣ!

  • 4 Μαΐου 2020, 01:28 | Μαρία Ελ.

    Τελειώνω φέτος την Α΄λυκείου κι έχω κλείσει τα 16. Μέχρι τώρα σκεφτόμουν ότι αν δεν τα καταφέρω να περάσω στις πανελλήνιες κι επειδή οι γονείς μου δε μπορούν να μας στηρίξουν για σπουδές σε ιδιωτικά κολέγια ή στο εξωτερικό, να πήγαινα για πτυχίο ειδικότητας σε ΕΠΑΛ. Και να ξαναέδινα από εκεί πανελλήνιες. Τώρα όμως εάν ψηφίσετε το όριο στα 17 θα πρέπει να σκεφτώ πολύ καλά κι εγώ κι οι συμμαθητές μου τι να κάνουμε. Μήπως τελικά είναι καλύτερα να ζητήσουμε τώρα μεταγραφή στο ΕΠΑΛ αφού μετά δε θα μας αφήνετε να πάμε; Και να τελειώσουμε από εκεί το λύκειο; Μεγάλη αναστάτωση…

  • 4 Μαΐου 2020, 01:26 | Μητερα 19χρονου

    Αν ειναι ποτε δυνατον να αποκλειουν τοσα παιδια κ απο τοσο μικρη ηλικια απο το δικαιωμα μιας νεας επιλογης στην ζωη τους με την αποκτηση νεας ειδικοτητας…Στην περιοχη που ζουμε υπαρχει μονο ενα εσπερινο επαλ σε αλλη πολη του νομου κ σε αποσταση 35 km…και μαλιστα δεν εχει την ειδικοτητα που θελει το παιδι…
    Οτι πιο αισχρο κ παραλογο μπορει να κανει το υπουργειο απεναντι στα παιδια μας…
    Στην επαρχια ειναι δυσκολα τα πραγματα κ ελαχιστες οι επιλογες…μην μας στερειτε κ αυτες τις λιγοστες,ΕΛΕΟΣ!

  • 4 Μαΐου 2020, 01:23 | Μαρία Μ.

    Η θέσπιση ανώτατου ηλικιακού ορίου των 17 ετών για τα ΕΠΑΛ, πράγμα που δεν ισχύει για τα ΓΕΛ στα οποία μπορεί να εγγραφεί οποιασδήποτε ηλικίας άτομο, είναι μεροληπτική.
    Οι ενήλικοι που εγγράφονται στα ημερήσια ΕΠΑΛ προτιμούν το πρωινό ωράριο είτε γιατί είναι άνεργοι και φοιτούν το πρωί που τα παιδιά είναι στο σχολείο, είτε γιατί δουλεύουν απογευματινές ώρες, είτε γιατί δεν υπάρχει η ειδικότητα που τους ενδιαφέρει στο εσπερινό ΕΠΑΛ είτε γιατί δεν υπάρχει εσπερινό ΕΠΑΛ στη περιοχή τους.
    Επίσης οι άνθρωποι αυτοί είναι πιο συνειδητοποιημένοι για την επιλογή τους και βοηθούν στη δημιουργία καλού κλίματος στην τάξη.
    Για τους παραπάνω λόγους τα άρθρα 51 και 52 πρέπει να αποσυρθούν.

  • 4 Μαΐου 2020, 01:06 | Ευαγγελία Τριανταφύλλου

    Σε μια κοινωνία ίσων ευκαιριών και προβολής της δια βίου εκπαίδευσης το συγκεκριμένο άρθρο στερεί από πολλούς το δικαίωμα της μόρφωσης ,της απόκτησης δεξιοτήτων και της επαγγελματικής κατάρτισης. Θεωρείται ότι μας οδηγεί σε εποχές των περασμένων δεκαετιών όπου την πρόσβαση στη γνώση την είχα μόνο όσοι ήταν 18 ετών.Πιστευω ακράδαντα ότι δεν ταιριάζει σε μια δημοκρατική και ευρωπαϊκή χώρα να διαχωρίζει τους πολίτες της και να αποκλείει κάποιους από την γνώση μόνο και μόνο επειδή δεν γεννήθηκαν στην απαιτούμενη από το νόμο χρονολογία.

  • 4 Μαΐου 2020, 00:58 | Χάρης Καρβουνίδης

    Εδώ που βρισκόμαστε, το υπό διαβούλευση ζήτημα είναι το άρθρο 51, η επιβολή δηλαδή, μέγιστου ηλικιακού ορίου εγγραφής μαθητών στα ημερήσια ΕΠΑΛ, με βασικό αιτιολογικό την εξάλειψη της ενδοσχολικής βίας και την αποσυμφόρηση των Επαγγελματικών Λυκείων.

    Κακώς κείμενα στα ΕΠΑΛ βεβαίως και υπάρχουν, αλλά γι αυτά ΔΕΝ ευθύνονται οι καθηγητές, ούτε οι μαθητές τους, αλλά νοοτροπίες σαν αυτές που διαβάζουμε από ορισμένους – ευτυχώς ελάχιστους – και νόμοι σαν αυτόν που συζητάμε.

  • 4 Μαΐου 2020, 00:56 | Παρθένιος

    Είναι γνωστό ότι τα σχολεία ΕΠΑΛ προορίζονται για μαθητές οι οποίοι είναι αρκετά αδύναμοι, πολύ συχνά λόγω ιδιαίτερα δύσκολων συνθηκών ζωής, οικογενειακού περιβάλλοντος, αλλά και πιο απλά, επειδή δεν παίρνουν τόσο εύκολα τα γράμματα και οι σπουδές τους είναι προσανατολισμένες στο να μάθουν κάποια τέχνη. Ωστόσο, θα πρέπει να τους δίνεται η δυνατότητα να τελειώσουν το Λύκειο αξιοπρεπώς και χωρίς να αποτελούν τον ουραγό των υπολοίπων μαθητών που είναι πιο δυνατοί στα γράμματα. Με άλλα λόγια, είναι σημαντικό να υπάρχει το ΕΠΑΛ ώστε να μπορούν να το παρακολουθήσουν αυτοί οι μαθητές.
    Τα παιδιά αυτά όμως, λόγω ακριβώς και των συνθηκών που τα κάνουν να είναι πιο αδύναμοι μαθητές, συχνά μένουν σε τάξεις των προηγούμενων ετών, εργάζονται, δεν ολοκληρώνουν επιτυχώς τις τάξεις και γενικότερα έχουν διαφορετικό ρυθμό μαθησιακής εξέλιξης. Και μπορεί ακόμα να θέλουν να επιστρέψουν στα 19, στα 20, στα 21 ή και ακόμα παραπάνω για να διορθώσουν αυτά που δεν μπόρεσαν ή δεν ήθελαν να κάνουν σε μικρότερη ηλικία, έχοντας και το κίνητρο ότι μαζί με το απολυτήριο θα μάθουν και μια τέχνη.
    Τι διέξοδος δίνεται στα παιδιά αυτά; Το όριο ηλικίας στα ΕΠΑΛ ουσιαστικά καταργεί ένα από τα βασικότερα χαρακτηριστικά που το κάνουν να είναι διαφορετικό από τα ΓΕΛ: το ότι φιλοξενεί αδύναμους μαθητές που συχνά καθυστερούν στις επιλογές τους για τις όποιες σπουδές.

  • 4 Μαΐου 2020, 00:39 | Ράλλη Αργυρώ

    Να καταργηθεί το όριο της ηλικιας των 17 ετών…όλοι χρειάζονται μια δεύτερη ευκαιρία στο δημοσιο σχολείο..

  • 4 Μαΐου 2020, 00:22 | ΜΑΙΡΗ ΠΟΥΛΙΣΗ

    ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΟ , ΑΝΤΙΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΟ ΚΑΙ ΡΑΤΣΙΣΤΙΚΟ! ΠΟΥ ΑΚΟΥΣΤΗΚΕ ΑΥΤΟ ΣΕ ΜΙΑ ΧΩΡΑ ΠΟΥ ΓΕΝΗΣΕ ΤΗΝ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΝΑ ΑΠΟΚΛΕΙΕΙ ΤΟΥΣ ΠΟΛΙΤΕΣ ΑΝΩ ΤΩΝ 17 ΑΠΟ ΤΗΝ ΜΟΡΦΩΣΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΓΝΩΣΗ!!!!!! ΝΤΡΟΠΗ ΚΑΙ ΠΑΛΙ ΝΤΡΟΠΗ!

  • 3 Μαΐου 2020, 23:55 | Σπυιδουλα Π.

    Αξιωτιμη κα Υπουργε

    Τι θα συμβουλευατε στο παιδι μου που ειναι 20χρονων κ δεν εχει ορθοποδησει σε καποιο επαγγελμα να κανει απο την στιγμη που δεν θα μπορει να βγαλει μια ειδικοτητα που θελει να παρακολουθησει στο μοναδικο επαλ του νησιου μας…
    Να σημειωσω πως το παιδι βρηκε μια ακρη απο φιλο του πατερα του που ειναι ψυκτικος κ θελει να μαθει την ειδικοτητα μπας κ βγαλει κανα μεροκαματο στο φτωχο νησι που ζουμε.Η ειδικοτητα του ψυκτικου υπαρχει μονο στο επαλ του νησιου κ πουθενα αλλου…Δεν εχει δικαιωμα δηλαδη αυτο το παιδι στα 20 του χρονια να βγαλει μια ειδικοτητα στο δημοσιο σχολειο;
    Που ειναι η δωρεαν παιδεια για ολους,που ειναι οι ισες ευκαιριες σε ολους,που ειναι η ευαισθησια σας απεναντι σε αυτα τα παιδια…

    Με σεβασμο
    ΣΠΥΡΙΔΟΥΛΑ Π.

  • 3 Μαΐου 2020, 23:42 | ΒΙΒΙΑΝ ΣΤΡΑΒΟΡΙΖΟΥ

    Εντύπωση προκαλεί το παρόν υπό διαβούλευση άρθρο που θέτει ως ηλικιακό όριο για εγγραφή στα ΕΠΑ.Λ τα 17 έτη! Να σημειωθεί ότι το ηλικιακό όριο στα ΓΕΛ είναι 20!!
    Ακόμη πιο εντυπωσιακή είναι η αιτιολόγηση της αλλαγής αυτής κατά την οποία προβάλλεται ως σκοπός η αποτελεσματικότερη πρόληψη φαινόμενων ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού, τα οποία παρατηρούνται ιδίως μεταξύ ενηλίκων και ανηλίκων μαθητών, καθώς και η σταδιακή αποσυμφόρηση, από σκοπιάς μαθητικού δυναμικού, των ημερήσιων ΕΠΑ.Λ., με γνώμονα τη συνολική βελτίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας διά του εξορθολογισμού της αριθμητικής σχέσης εκπαιδευτικού και μαθητή.
    Για κανένα από τα δύο επιχειρήματα δεν υπάρχει επιστημονικά τεκμηριωμένη βάση ούτε εμπειρική επιβεβαίωση.
    Ως προς την αριθμητική σχέση μαθητών – εκπαιδευτικών η λογική αντιμετώπιση για ένα κράτος που έχει ως προτεραιότητα την παιδεία των πολιτών του είναι να δημιουργήσει όσα τμήματα απαιτούνται ώστε να εξορθολογιστεί η σχέση αυτή και όχι να αποκλείσει τους μαθητές από την εκπαίδευση!
    Η επιβολή δε αυτού του ορίου ηλικίας εγγραφής στο επαγγελματικό σχολείο είναι άδικη και αντισυνταγματική, καθώς στερεί το θεμελιώδες δικαίωμα στην εκπαίδευση μεγαλύτερων ατόμων που λόγω του ανελαστικού συστήματος των πανελλαδικών εξετάσεων ή άλλων προσωπικών ή οικογενειακών αιτίων αναζητούν μία δεύτερη ευκαιρία, ώστε να συνδράμουν εν τέλει την ελληνική αγορά εργασίας! Αντίκειται μάλιστα και στην «Αρχή της μη Διακριτής Μεταχείρισης» της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στόχος της οποίας είναι να παρέχει σε όλα τα άτομα ίση και δίκαιη προοπτική πρόσβασης στις ευκαιρίες που διατίθενται στην εκάστοτε κοινωνία»
    Η πολύχρονη εμπειρία κατά τη διδασκαλία σε μεικτά τμήματα ανήλικων και ενήλικων μαθητών στα ΕΠΑΛ έχει δείξει ότι όχι μόνο δεν αποτελούν στοιχεία βίας και εκφοβισμού, αλλά αντιθέτως λειτουργούν εξισορροπιστικά και κατευναστικά απέναντι σε κάθε είδους ένταση που μπορεί να προκύψει μεταξύ των ανήλικων μαθητών. Οι ενήλικες μαθητές, άνθρωποι που άδραξαν μία δεύτερη ευκαιρία στη ζωή, πολλοί από αυτούς οικογενειάρχες αποτελούν συχνά πρότυπα υπευθυνότητας και μόχθου για τους μικρότερους μαθητές και σε κάθε περίπτωση ενισχύουν αβίαστα και με σοβαρότητα το ήρεμο κλίμα της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
    Η βιβλιογραφία έχει να αναδείξει πληθώρα επιστημονικών άρθρων όπου διαφαίνεται η μείωση των φαινομένων σχολικής βίας με την αύξηση της ηλικίας, αλλά και ο εξισορροπιστικός ρόλος των ενήλικων παρατηρητών, πράγμα που οι συμβουλευτικές επιστημονικές επιτροπές του υπουργείου Παιδείας σίγουρα το γνωρίζουν.
    Πλήθος ευρωπαϊκών χωρών δίνουν ιδιαίτερη έμφαση στο επαγγελματικό σχολείο, στο οποίο δίδεται η ευκαιρία και σε ενήλικες να αποκτήσουν απολυτήριο ή να πάρουν ένα ή και παραπάνω πτυχία ειδικότητας , έχοντας ταυτόχρονα την ευκαιρία να αναβαθμίσουν τις σπουδές τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
    Ενδεικτικά αναφέρεται ότι στη Δανία όχι μόνο δε γίνεται περικοπή εγγραφών των μαθητών για «εξορθολογισμό αναλογιών», αντιθέτως αυτοί ενθαρρύνονται να ακολουθήσουν την επαγγελματική εκπαίδευση, επιδοτούμενοι μάλιστα οικονομικά!
    Πώς να μην ανατρέξει κανείς – μειδιώντας με απογοήτευση – σε επιθυμία παλαιότερου Έλληνα πρωθυπουργού να γίνει η Ελλάδα «Η Δανία του Νότου»….!

  • 3 Μαΐου 2020, 23:41 | Νησιωτης 19 χρονων

    Τι μπορει να μου προτεινει να κανω η Υπουργος τον Σεπτεμβρη που εχω σκοπο να εγγραφω στο μοναδικο κ πρωινο επαλ Καλυμνου για την ειδικοτητα του μηχανικου πλοιου;;Στο νησι μας δεν υπαρχει ουτε εσπερινο επαλ,ουτε ιεκ με την ειδικοτητα αυτη,ουτε επας οαεδ ουτε τιποτα…
    Δηλαδη ειναι κακο για εναν 19χρονο να αλλαξει επαγγελματικη κατευθυνση μιας κ δεν μου πηγαν τα πραγματα οπως τα υπολογιζα επειδη με πηραν τα χρονια δηλαδη…
    Στην θεση μου ειναι κ αλλα τοσα τετοια παιδια με το ιδιο προβλημα κ αν ισχυσει αυτο το μετρο μας καταδικαζετε ολους

  • 3 Μαΐου 2020, 23:38 | ΜΠΟΥΤΟΒΊΝΑΣ ΑΡΓΥΡΗΣ

    Από πότε στερείται το δικαίωμα σε οποιοδήποτε άνθρωπο στη μόρφωση. Η ελλειπής μόρφωση οδηγεί σε περισσότερους ανειδίκευτους ανθρώπους δηλαδή πιο φτηνό εργατικό προσωπικό. Μπράβο κύριοι της κυβέρνησης,συνεχίστε να συνθλίβετε τον Έλληνα και την Ελληνίδα εργαζόμενους στο βωμό του κέρδους και της ανάπτυξης των επιχειρήσεων των φίλων γνωστών και τεχνοκρατών που σας βοηθούν και ζητούν τη βοήθεια σας για να κερδοφορισουν παραπάνω στις πλάτες του κάθε ανθρώπου.

  • 3 Μαΐου 2020, 23:33 | Ανεξαρτητος

    Οτι πιο ΠΑΡΑΛΟΓΟ εχει προταθει ποτε…τι θα γινει με τοσα παιδια που ειναι στα νησια κ δεν υπαρχει ουτε εσπερινο επαλ,ουτε ιεκ,ουτε επας;κ εκει που υπαρχουν εχουν ελαχιστες ειδικοτητες κ μονο σε μια πολη νομου…πως θα μετακινηθουν τα παιδια μας στις βραδινες ωρες που λειτουργουν τα εσπερινα;
    Να αποσυρει αμεσα η Υπουργος τα αρθρα 51+52 κ να ζητησει ενα μεγαλο συγγνωμη στα παιδια μας για ολη αυτην την ρατσιστικη κ προσβλητικη θεση της μεσω του νομοσχεδιου

  • 3 Μαΐου 2020, 23:29 | ΣΟΦΙΑ

    Οι μεγαλύτεροι σε ηλικία μαθητές προσφέρουν μία ισορροπία στην τεχνική εκπαίδευση λόγω της ωριμότητας τους και επίσης αποτελούν καλό πρότυπο στους μικρότερους μαθητές.Θεωρώ επιβεβλημένη την συμμετοχή τους στην εκπαιδευτική διαδικασία καθώς και μία δεύτερη ευκαιρία σε αυτούς.

  • 3 Μαΐου 2020, 23:25 | Βασιλική Χ

    Από την εμπειρία μου στην ΤΕΕ (πάνω από 20 χρόνια), ένα έχω να πω. Οι καλύτεροι μαθητές μου ήταν κατά πλειοψηφία ενήλικες. Συνειδητοποιημένοι, συνεργάσιμοι, επιμελείς και σε καμμία περίπτωση παραβατικοί. Όλοι έχουν δικαίωμα στην μάθηση ανεξάρτητα από την ηλικία τους, ειδικά σε περιοχές που δεν υπάρχουν εσπερινά ΕΠΑΛ ή που λόγω της εργασίας τους και των υποχρεώσεών τους μπορούν να φοιτήσουν μόνο σε πρωινό ωράριο.

  • 3 Μαΐου 2020, 23:18 | Φωτεινη Παναγιωτιδου

    Απαραδεκτο κι αντισυνταγματικο ταυτοχρονα. Επισης εναντια στις κοινοτικες οδηγιες. Κριμα που θελετε να υποβαθμισετε τοσο την δημοσια παιδεια στη χωρα μας. Ειναι πραγματικα λυπηρο

  • 3 Μαΐου 2020, 23:14 | ΕΛΕΝΗ

    ΑΠΟΣΥΡΣΗ ΤΩΝ ΑΡΘΡΩΝ 51 & 52 που αποτελούν την ταφόπλακα της ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
    Μήπως τελικά ο Νομοθέτης αγνοεί ότι ο απόφοιτος από το ΓΕΛ είναι ανειδίκευτος ενώ ο απόφοιτος από το ΕΠΑΛ εκτός από το απολυτήριο έχει και πτυχίο ειδικότητας, γεγονός που σημαίνει γρηγορότερη ένταξη στην αγορά εργασίας;
    Ένας/μια ενήλικος/η που θέλει μία δεύτερη ευκαιρία θα στραφεί στο ΕΠΑΛ και ΌΧΙ στο ΓΕΛ και είναι κατανοητό το γιατί.
    Αν δεν αποσυρθεί άμεσα το παρόν άρθρο με το ΗΛΙΚΙΑΚΟ ΟΡΙΟ ΤΩΝ 17 ΕΤΩΝ τότε ΜΗΠΩΣ ΤΕΛΙΚΑ ΘΑ ΕΧΕΙ ΠΕΤΥΧΕΙ Ο ΝΟΜΟΘΕΤΗΣ ΤΟ ΣΥΝΩΣΤΙΣΜΟ ΣΤΑ ΕΣΠΕΡΙΝΑ ΕΠΑΛ και τότε τι άλλο θα ακολουθήσει;;; Ή μήπως υπάρχει και η εναλλακτική λύση των ιδιωτικών ΙΕΚ;

  • 3 Μαΐου 2020, 23:12 | Ευαγγελία Κ

    Το άρθρο αυτό στερεί τα μορφωτικά δικαιώματα των ενηλίκων μαθητών στη δημόσια επαγγελματική εκπαίδευση, προς όφελος των ιδιωτικών. Είναι απαράδεκτο και αντισυνταγματικό, να αποσυρθεί.

  • 3 Μαΐου 2020, 23:05 | Ελένη

    Απαράδεκτο να υπάρχει όριο ηλικίας στη μόρφωση και παρεμπόδιση στην επιλογή αυτής. Μέχρι τώρα γνωρίζαμε ότι η μόρφωση δεν έχει όριο ηλικίας. Άλλωστε οι μεγαλύτεροι σε ηλικία μαθητές είναι αυτοί που έχοντας βγει στην αγορά εργασίας και έχοντας βιώσει τις δυσκολίες που υπάρχουν,έχοντας έρθει αντιμέτωποι με το τεράστιο πρόβλημα της ανεργίας, επιστρέφουν πιο συνειδητοποιημένοι επιζητώντας την απόκτηση κάποιας επαγγελματικής εξειδίκευσης.Κρίνεται απαραίτητο θεωρώ να καταργηθεί το άρθρο 51.Ναι,έχουμε συνυπάρξει στις τάξεις μας με μαθητές 30άρηδες, 40ρηδες και 50ρηδες, συνομήλικούς μας ,που πάσχιζαν για ένα καλύτερο αύριο! Αρκετοί από αυτούς κουρασμένοι να αναζητούν εργασία χωρίς κάποια ειδίκευση, με πραγματική προσπάθεια και με απόλυτη συναίσθηση της συνύπαρξής τους με παιδιά νεαρής ηλικίας, παιδιά στην ηλικία των δικών τους παιδιών και πολύ μικρότερα έβαλαν τα δυνατά τους και πέτυχαν την εισαγωγή του σε μια Ανώτερη Σχολή.Και ακόμη ας αναλογιστούμε ότι μέχρι τα 30++ υπάρχουν οι ηλικίες των 17,18,19……. που αξίζουν μια δεύτερη ευκαιρία….

  • 3 Μαΐου 2020, 22:44 | Σοφία Καρατζά

    Με βάση τη διδακτική μου εμπειρία με μαθητές ΕΠΑΛ σε ιδιωτικά φροντιστήρια (αποκλειστικά) , θεωρώ ότι οι μαθητές μεγαλύτερης ηλικίας είναι σαφώς πιο συνειδητοποιημένοι όσον αφορά την απόφασή τους να αποκτήσουν απολυτήριο, αλλά και να εισέλθουν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Συνήθως ανήκουν σε κοινωνικά ευάλωτες ομάδες, οπότε η απόφαση αυτή θα τους θέσει ακόμη περισσότερο στο κοινωνικό περιθώριο.

  • 3 Μαΐου 2020, 22:42 | Ευθυμία Χατζηκυριάκου

    Νομίζω πως οι αρμόδιοι φορείς του Υπουργείου Παιδείας οφείλουν να ξανασκεφτούν τις προτάσεις τους, γιατί τα νέα παιδιά αντιμετωπίζουν πρωτόγνωρες δυσκολίες στο ξεκίνημα της ζωής τους και της επαγγελματικής τους πορείας στην παρούσα ιστορική συγκυρία. Η συνθήκη της 10ετούς οικονομικής και κοινωνικής κρίσης που διέρχεται η πατρίδα μας και όσα έπονται μετά τη λαίλαπα του κορωνοϊού, που κατά πολύ θα επηρεάσει το τοπίο όχι μόνο στον τόπο μας, αλλά και διεθνώς, επιβάλλει να δίνονται ευκαιρίες στους νέους. Δεν έχω λόγο να αναφερθώ στα πλείστα όσα επιχειρήματα έχουν καταγράψει οι προλαλήσαντες -γιατί διάβασα με προσοχή και ενδιαφέρον όλες τις αναρτήσει-, απλώς θέλω να εστιάσω στην ιδιομορφία της εκπαιδευτικής πραγματικότητας της νησιωτικής Ελλάδας και εν γένει της ελληνικής επαρχίας. Ας ληφθούν υπόψη, παρακαλώ θερμά, όλες οι παράμετροι. Και θα κλείσω με το παράδειγμα ενός δικού μου μαθητή, με σοβαρότατο πρόβλημα υγείας, ο οποίος φέτος, δύο χρόνια μετά τον θάνατο του πατέρα του από καρκίνο, λίγο καιρό πριν εκείνος δώσει Πανελλήνιες, γεγονός που τον κλόνισε ψυχολογικά και τον εμπόδισε όχι μόνο να δώσει εξετάσεις, αλλά και να πάρει το απολυτήριο του ΓΕΛ, βρήκε τη δύναμη να ξαναέρθει στο σχολείο, να γραφτεί σε μια ειδικότητα που τον ενέπνευσε, εντάχθηκε στη Β΄ ΕΠΑΛ, άρχισε να βλέπει πάλι με αισιοδοξία το μέλλον και έβαλε ξανά στόχους για τη ζωή του. Ένα παιδί σαν αυτόν δηλαδή του χρόνου δεν θα μπορούσε να ξαναβρεί ελπίδα; Λυπάμαι, αλλά πρέπει να δώσουμε στα παιδιά μας διεξόδους. Σκεφτείτε πώς οι επιλογές σας μπορεί να απελπίσουν ή να δώσουν ελπίδα σε έναν νέο άνθρωπο!

  • 3 Μαΐου 2020, 22:27 | ΔΗΜΗΤΡΗΣ

    Η δημόσια εκπαίδευση πρέπει να είναι ανοιχτή σε όποιον θέλει να την ακολουθήσει,χωρίς ηλικιακούς περιορισμούς και αποκλεισμούς.Πρόκειται για μεγάλη ΑΔΙΚΙΑ . Το μαθητικό δυναμικό των ΕΠΑΛ αυξανόταν με διαφορά χρόνο με το χρόνο. Σε ποιους δεν άρεσε αυτό; Ποιους δεν εξυπηρετεί; Ποιοι θα βολευτούν;

  • 3 Μαΐου 2020, 22:21 | Ευστράτιος Ντουμανάκης

    Στην μέχρι τώρα εκπαιδευτική μου πορεία στα ΤΕΣ, ΤΕΕ, ΕΠΑΣ, ΕΠΑΛ, ΔΙΕΚ, ΙΙΕΚ, ΟΑΕΔ, αλλά και σαν διευθυντής ΕΠΑΛ έχω γνωρίσει πάρα πολλούς μαθητές άνω των 24 (παλαιότερη νομοθεσία) που οι εργασιακές τους υποχρεώσεις τους απαγόρευαν την φοίτηση σε Εσπ. ΕΠΑΛ ή ΙΕΚ και εγώ προσωπικά τους κατεύθυνα σε ημερήσιο ΕΠΑΛ αναγνωρίζοντας στα μάτια τους την ανάγκη να ξεπεράσουν τον σκόπελο του ανειδίκευτου εργάτη (με απολυτήριο Γυμνασίου ή ΓΕΛ) για να εξελιχθούν εργασιακά είτε διεκδικώντας προαγωγή είτε επιλέγοντας άλλη ειδικότητα αποδοτικότερη επαγγελματικά. Αυτοί οι συνάνθρωποι μας δεν πηγαίνουν στα ΕΠΑΛ ούτε για χάρη ολιγομελών τμημάτων – δεν τους περισσεύει τέτοιος χρόνος, ούτε για φασαρίες ενδοσχολικές, το αντίθετο θα έλεγα είναι από τους πιο συνειδητοποιημένους και συνεργάσιμους μαθητές ανεβάζοντας το επίπεδο της τάξης στην οποία εγγράφονται. Γνωρίζουν ότι είναι ένα τιτάνιο έργο έχοντας σημαντικές επαγγελματικές και οικογενειακές υποχρεώσεις. Θεωρώ ότι η πρόνοια ενός κράτους που δίνει σημασία στην εκπαίδευση θεωρώντας την δημόσιο αγαθό είναι να δίνει ευκαιρίες στους πολίτες της να ανεβάζουν το εκπαιδευτικό τους επίπεδο και να τους ενθαρρύνει να το κάνουν επιλέγοντας την δημόσια εκπαίδευση και όχι την ιδιωτική. Άλλωστε μόνο η δημόσια εκπαίδευση αναιρεί τις οικονομικές ανισότητες που συνεπάγεται η ιδιωτική πχ. κατάρτιση σ’ ένα Ι.ΙΕΚ.

  • 3 Μαΐου 2020, 22:08 | ΔΗΜΗΤΡΑ Μ.

    Το ηλικιακό όριο για εγγραφή στα ΕΠΑ.Λ. είναι απαράδεκτο και πρέπει να αποσυρθεί. Με το νέο νομοσχέδιο υποβαθμίζεται και αποδυναμώνεται ο ρόλος της Τ.Ε.Ε. προς όφελος της ιδιωτικής εκπαίδευσης. Επιπλέον, στερεί την ευκαιρία σε μαθητές των ΕΠΑ.Λ. που θέλουν μια δεύτερη ειδικότητα ή σε αποφοίτους ΓΕΛ που θέλουν μια δεύτερη ευκαιρία στην εκπαίδευση.
    Τα άρθρα 51 και 52 προσκρούουν στο άρθρο 16 του Συντάγματος σύμφωνα με το οποίο «όλοι οι Έλληνες έχουν δικαίωμα δωρεάν Παιδείας σε όλες τις βαθμίδες της στα κρατικά εκπαιδευτήρια».
    Όσον αφορά το επιχείρημα ότι με αυτόν τον τρόπο θα μειωθεί η σχολική βία, στερείται εγκυρότητας και αλήθειας, καθώς το μεγαλύτερο ποσοστό των μεγάλων σε ηλικία μαθητών μέσα στην αίθουσα λειτουργεί επικουρικά στη συνοχή της τάξης. Οι μεγάλοι μαθητές που εγγράφονται στα ΕΠΑ.Λ. είναι πιο ώριμοι και συνειδητοποιημένοι και βρίσκουν την ευκαιρία που έχασαν στην εκπαίδευση σε μικρότερη ηλικία

  • Η ποιότητα της παιδείας στη χώρα ενισχύεται καθοριστικά όταν υπάρχει αξιόπιστη επαγγελματική εκπαίδευση, ικανή να δίνει λύσεις σε ανθρώπους που αναζητούν καινούργιες ευκαιρίες στη ζωή τους. Έχω διδάξει σε επαγγελματική σχολή στη Γερμανία και ξέρω πόσο ευεργετική ήταν η παροχή επιπλέον δυνατοτήτων σε ανθρώπους που είχαν ξεπεράσει το όριο της υποχρεωτικής σχολικής φοίτησης (τα 18 είναι εκεί). Η θέσπιση ενός χαμηλού ηλικιακού ορίου στα ΕΠΑΛ είναι κίνηση υποβάθμισης, δεν είναι αυτό που έχει ανάγκη η χώρα. Εντελώς εσφαλμένος προσανατολισμός.

  • 3 Μαΐου 2020, 22:07 | Αναστασία

    Απαράδεκτο.Φέτος φοιτώ στη Β τάξη του ΕΠΑΛ της περιοχής μου .Είμαι 30 ετων μαμά τριών παιδιών ,το απόγευμα εργάζομαι σε καφετέρια.Δεν μπορώ να πιστέψω ότι θα ψηφίσουν κάτι τέτοιο.Ντροπη τους.

  • 3 Μαΐου 2020, 22:04 | Ελένη Λαμπροπούλου

    Πολλοί απόφοιτοι Γενικού Λυκείου, ειδικά αυτοί οι οποίοι δεν συνέχισαν ή δεν ολοκλήρωσαν τις σπουδές τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, επιθυμούν να αποκτήσουν και μία επαγγελματική ειδικότητα, για να μπορέσουν να εργαστούν. Τις περισσότερες φορές όμως είναι πολύ δύσκολο έως αδύνατο να βρουν την ειδικότητα που επιλέγουν σε ένα Δ.Ι.Ε.Κ., που να βρίσκεται σε λογική απόσταση από την κατοικία τους. Δυστυχώς, τα Δ.Ι.Ε.Κ. δεν προσφέρουν όλες τις ειδικότητες ούτε και όλα τα εξάμηνα όσων ήδη προσφέρουν και είναι εξαιρετικά δύσκολο να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις έγκρισης μιας νέας ειδικότητας σε ένα Δ.Ι.Ε.Κ..
    Σε μικρές ή απομονωμένες περιφέρειες, όπως π.χ. τα νησιά, δεν υπάρχει καν Δ.Ι.Ε.Κ. ή υπάρχει ένα που προσφέρει ελάχιστες ειδικότητες. Τα Εσπερινά ΕΠΑ.Λ., που θα μπορούσαν ίσως να καλύψουν αυτό το κενό, είναι δυστυχώς πολύ λίγα και εκτός από τις μεγάλες κεντρικές περιφέρειες είναι και αυτά πρακτικά μη προσπελάσιμα. Την ίδια στιγμή αυτό το κενό θα μπορούσε να καλυφθεί από το ΕΠΑ.Λ. της περιοχής κι αυτό να αποτελέσει μια διέξοδο και ένα κίνητρο γι’ αυτούς τους νέους, ώστε να μπορέσουν να εργαστούν και να παραμείνουν στον τόπο τους.
    Το ίδιο ισχύει και για τους απόφοιτους των ΕΠΑ.Λ., οι οποίοι επιθυμούν να πάρουν και μία δεύτερη ειδικότητα στον Τομέα τους, ώστε να έχουν καλύτερη πρόσβαση στην αγορά εργασίας του τόπου τους.
    Γι’ αυτούς τους λόγους και με δεδομένη την ανάγκη απασχόλησης των νέων των απομακρυσμένων περιοχών, αυτό το άρθρο πρέπει να επανεξεταστεί κι ενδεχομένως να αποσυρθεί.

  • 3 Μαΐου 2020, 21:44 | Σμαράγδα Καρασιμοπούλου

    Το όριο των 17 χρονών οδηγεί ένα μεγάλο τμήμα των μαθητών που χρειάζονται περισσότερο απ’ όλους στήριξη (αφού προέρχονται από τα πιο αδύναμα οικονομικά και κοινωνικά στρώματα) εκτός της επαγγελματικής εκπαίδευσης. Αν ο σκοπός της παιδείας ευρύτερα και της τεχνολογικής εκπαίδευσης είναι να οδηγεί τους νέους ανθρώπους σε δρόμους αυτοπραγμάτωσης αλλά και εξασφάλισης της διαβίωσής τους με αξιοπρεπή τρόπο ο σκοπός αυτού του μέτρου το μόνο που εξυπηρετεί είναι τα συμφέροντα των ιδιωτικών ΙΕΚ.
    Αν το πρόβλημα των ΕΠΑΛ είναι η συμπεριφορά των μεγαλύτερων μαθητών που έτσι «αποκλείονται» τότε αυτή η ρύθμιση θυμίζει το μέτρο «πονάει χέρι κόψε χέρι». Μόνο που σ αυτή την περίπτωση μιλάμε για τα παιδιά μας. Η συναισθηματική αγωγή αλλά και η αντιμετώπιση προβλημάτων εξαρτήσεων και αποκλίνουσας συμπεριφοράς αποτελούν σημαντικά και πολύπλοκα ζητήματα που λύνονται με τη χρήση συμβουλευτικής και όχι τιμωρητικής λογικής αποκλεισμού.

  • 3 Μαΐου 2020, 21:44 | Αναστασία

    Θα ήταν προτιμότερο να παραθέσετε τα ερευνητικά δεδομένα σύμφωνα με τα οποία καταλήξατε στο ότι η ενδοσχολική βία και ο εκφοβισμός συμβαίνουν κυρίως μεταξύ ενήλικων και ανήλικων μαθητών, σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση.
    Το άρθρο αυτό χρειάζεται να αποσυρθεί άμεσα, όχι μόνο επειδή στερεί την ευκαιρία για μάθηση από κάποιους που ενσυνείδητα επιθυμούν μια δεύτερη ευκαιρία στη μάθηση, αλλά ακριβώς επειδή δε δικαιολογείται επαρκώς και δυστυχώς μας οδηγεί στο να πιστεύουμε ακράδαντα την επιθυμία σας για στροφή προς τα ιδιωτικά ΙΕΚ και την ιδιωτική εκπαίδευση γενικότερα.

  • 3 Μαΐου 2020, 21:33 | Νικη Βαια Κολοβου

    Το οριο ηλικιας στα ημερησια επαλ ειναι αδικο για οσους ενηλικες θελουν να λαβουν ενα πτυχιο ειδικοτητας.Πολλοι μεσω επαλ καταφερνουν να παρουν απολυτηριο, να προχωρησουν στη ζωη τους. Οσοι προσπαθουν για κατι καλυτερο δε θα επρεπε να βρισκουν εμποδια στην εγγραφη τους. Οι ενηλικες που εγγραφονται δεν ειναι αυτοι που προκαλουν φαινομενα σχολικου εκφοβισμου, ενω αντιθετα καθως ειναι συνειδητοποιημενοι για τον στοχο τους αποτελουν παραδειγμα προς μιμηση για τους νεοτερους συμμαθητες τους.

  • 3 Μαΐου 2020, 21:27 | Χριστίνα

    Εάν μπεί οποιοσδήποτε περιορισμός στο ποιοι μπορούν να παρακολουθήσουν το ημερήσιο ΕΠΑ.Λ., θα δημιουργηθούν προβλήματα. Άνθρωποι άνεργοι δεν θα μπορούν να γραφτούν για να πάρουν μια επαγγελματική εξειδίκευση. Αυτό θα στερεί το συνταγματικό δικαίωμα στη μόρφωση και θα δημιουργεί κοινωνικές ανισότητες. Η εμπειρία στα ΕΠΑ.Λ. δείχνει ότι οι ενήλικοι μαθητές είναι συνειδητοποιημένοι, υπεύθυνοι και δεν εμφανίζουν διασπαστική συμπεριφορά στην τάξη.

  • 3 Μαΐου 2020, 21:02 | Μαρία Μπεζη

    Απαράδεκτος ηλικιακος περιορισμός!!!Γελοία, αστήρικτη και αναξιόπιστη η δικαιολογία περί δήθεν bullying από μεγαλύτερους σε μικρότερους μαθητές. Ακριβώς το αντίθετο! Η εμπειρία από τα εσπερινά ΕΠΑΛ το αποδεικνύει! Ειδικά οι μαθητές μεγαλύτερων ηλικιών λειτουργούν αποσβεστικα…ως μέντορες στους μικρότερους!

  • 3 Μαΐου 2020, 21:02 | Ένωση Τεχνολόγων Εκπαιδευτικών

    Το Υπουργείο Παιδείας επιχειρώντας για άλλη μία φορά την «αναβάθμιση του σχολείου», προβλέπει στο άρθρο 51 του νομοσχεδίου «Μέγιστο όριο ηλικίας για την εγγραφή στα ημερήσια επαγγελματικά λύκεια είναι τα δεκαεπτά (17) έτη». Ως αιτιολογικό προβάλλεται «…η αποτελεσματικότερη πρόληψη φαινόμενων ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού, τα οποία παρατηρούνται ιδίως μεταξύ ενηλίκων και ανηλίκων μαθητών» και «…η σταδιακή αποσυμφόρηση, από σκοπιάς μαθητικού δυναμικού, των ημερήσιων ΕΠΑ.Λ., με γνώμονα τη συνολική βελτίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας διά του εξορθολογισμού της αριθμητικής σχέσης εκπαιδευτικού και μαθητή» και σύμφωνα με το δελτίου τύπου της ΟΛΜΕ μετά από τη συνάντηση της με την ηγεσία του Υπουργείου «…έτσι θα υπάρξει καλύτερη διαχείριση των εργαστηρίων που χρησιμοποιούν τόσο τα ημερήσια όσο και τα εσπερινά ΕΠΑΛ». Επιχειρήματα τα οποία στερούνται κάθε επιστημονικής τεκμηρίωσης.
    Στερούν με τον τρόπο αυτό τους μαθητές άνω των 17 ετών, από το δικαίωμα επιλογής του ημερήσιου ΕΠΑ.Λ. τη στιγμή που τους επιτρέπει την εγγραφή στα ημερήσια Γ.Ε.Λ. Η ενέργεια αυτή εκτός του ότι δημιουργεί ανισότητες, ιδιαίτερα σε απομακρυσμένες περιοχές της επαρχίας και τα νησιά, θίγει το συνταγματικό δικαίωμα των ίσων ευκαιριών και υποβαθμίζει την Επαγγελματική Εκπαίδευση και τους σκοπούς της, όπως αυτοί ορίζονται από την Ευρωπαϊκή Ένωση και το ελληνικό Σύνταγμα. Παράλληλα εξυπηρετεί την αύξηση των κοινωνικών και εκπαιδευτικών ανισοτήτων ενώ στερεί από εκατοντάδες ανθρώπους το δικαίωμα σε μια δεύτερη ευκαιρία στη ζωή και στην εργασία μέσα από την απόκτηση ενός απολυτήριου λυκείου και ενός πτυχίου της επαγγελματικής ειδικότητας της επιθυμίας τους ακόμα κα τη συνέχιση των σπουδών τους στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
    Είναι οξύμωρο, να μιλάμε για Διά Βίου Μάθηση και αντί να άρουμε εμπόδια, όπως συνιστούν και οι ευρωπαϊκές οδηγίες, να προσθέτουμε καινούρια.
    Δεν ξέρουμε σε ποια στοιχεία βασίζεται η αιτιολογική έκθεση (θα θέλαμε να δημοσιευτούν αυτά τα στοιχεία, αν υπάρχουν), η μακρόχρονη όμως εμπειρία μας στο χώρο της επαγγελματικής εκπαίδευσης, μας έχει αποδείξει ότι οι μεγαλύτεροι σε ηλικία μαθητές είναι ωριμότεροι και κατασταλαγμένοι, ενδυναμώνουν την συνοχή της τάξης , δρουν προληπτικά στην ανάπτυξη της όποιας ενδοσχολικής βίας, συχνά συνεργάζονται στη διαχείριση και εξάλειψη των φαινομένων που παρουσιάζονται, συμμετέχουν περισσότερο ενεργά στην εκπαιδευτική διαδικασία και αποτελούν κατά κανόνα πρότυπα μαθητή για τους ανήλικους συμμαθητές τους.
    Ο μεγάλος μαθητικός πληθυσμός ο οποίος στοχοποιείται ως άτομα που επιδρούν αρνητικά στο κλίμα του σχολείου και συμβάλλουν στη δημιουργία ενός κλίματος βίας και εκφοβισμού είναι στην συντριπτική τους πλειοψηφία:
    1)Απόφοιτοι του Γενικού Λυκείου (Γ.Ε.Λ.) οι οποίοι, για λόγους οικονομικούς, κοινωνικούς ή προσωπικούς, δεν κατάφεραν να εισαχθούν στην ανώτατη εκπαίδευση από τα ΓΕΛ και εγγράφονται στα ΕΠΑ.Λ., αφού σε πολλές περιοχές της Ελλάδας δεν υπάρχουν ούτε εσπερινά ΕΠΑ.Λ. ούτε δημόσια Ι.Ε.Κ., με στόχο να αποκτήσουν μία ειδικότητα και να ενταχθούν στην αγορά εργασίας.
    2)Απόφοιτοι του Γ.Ε.Λ., που λόγω της κουλτούρας που έχει διαμορφωθεί στη χώρα μας, είχαν πιεστεί από τις οικογένειές τους και τον κοινωνικό τους περίγυρο να ακολουθήσουν τη γενική εκπαίδευση και επανέρχονται για να παρακολουθήσουν τομέα και ειδικότητα του ΕΠΑ.Λ. με στόχο να αποκτήσουν επαγγελματικό πτυχίο.
    3)Απόφοιτοι ΕΠΑ.Λ. που είτε στη διαδρομή της φοίτησής τους είτε αναζητώντας εργασία διαπίστωσαν ότι επιθυμούν να ασχοληθούν με άλλο αντικείμενο και εγγράφονταν σε άλλο τομέα ή ειδικότητα.
    4)Απόφοιτοι του ΕΠΑ.Λ. που επιθυμούν να αποκτήσουν μια δεύτερη ειδικότητα του τομέα τους ώστε να αυξήσουν τα επαγγελματικά τους προσόντα και να διασφαλίσουν μια πιο ολοκληρωμένη επαγγελματική ταυτότητα.
    5)Μετανάστες και αλλοδαποί οι οποίοι στην προσπάθεια τους να ενταχθούν ομαλά στη Χώρα επιθυμούν αν εγγραφούν σε ένα ΕΠΑΛ ώστε ταυτότχρονα με την απόκτηση του απολυτηρίου λυκείου να αποκτήσουν και μια επαγγελματική ειδικότητα οι οποίοι στο μεγαλύτερο μέρος τους είναι άνω των 17.
    Όσον αφορά στη βελτίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας, δεν κατανοούμε πώς αυτή επιτυγχάνεται με την απομάκρυνση των μαθητών από τα ημερήσια ΕΠΑ.Λ. αφού η αριθμητική σχέση μεταξύ εκπαιδευτικού και μαθητή παραμένει η ίδια, δεδομένου ότι δεν μειώνεται ο αριθμός των μαθητών ανά τμήμα τομέα και ειδικότητας.
    Στο άρθρο 52 του νομοσχεδίου, η αλλαγή στη διατύπωση των τάξεων που λειτουργούν στα ημερήσια ΕΠΑ.Λ., δημιουργεί ένα θολό τοπίο γύρω από τη συνέχιση ή μη της λειτουργίας του επιτυχημένου θεσμού της μαθητείας σε αυτά. Θέλουμε να πιστεύουμε ότι πρόθεση και της νέας πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας αποτελεί η ενίσχυση του θεσμού αυτού ο οποίος αγκαλιάστηκε και στηρίχτηκε από μαθητές/τριες, εκπαιδευτικούς αλλά και τις επιχειρήσεις και θα πρέπει να αναδειχθεί από μια κυβέρνηση που ιδεολογικά πιστεύει στην αναγκαιότητα της σύνδεσης της εκπαίδευσης με την παραγωγή.
    Η Ε.Τ.Ε. είναι απολύτως συντεταγμένη με το αναφαίρετο δικαίωμα της ελεύθερης πρόσβασης στην εκπαίδευση, όλων ανεξαιρέτως των ατόμων, χωρίς περιορισμούς και εμπόδια και θεωρεί, για όλους τους λόγους που αναφέρθηκαν, επιβεβλημένη την απόσυρση από το νομοσχέδιο, των διατάξεων, που καθορίζουν μέγιστο ηλικιακό όριο εγγραφής στα ημερήσια ΕΠΑ.Λ.
    Το Δ.Σ. της Ε.Τ.Ε.

  • 3 Μαΐου 2020, 20:54 | Mary

    Είναι άδικο να σκεφτεί κανείς ότι γίνεται εκ του πονηρού; Γιατί στερείτε επιλογές από τους νέους;

  • 3 Μαΐου 2020, 20:54 | Ιωάννης Σέγκος

    Θέλετε να βελτιώσετε την εκπαίδευση; Φροντίστε για τα παρακάτω: κατάλληλα κτίρια, αξιοπρεπή συγγράμματα, επαρκής εξοπλισμός, κάλυψη ειδικοτήτων.

    Υποτίθεται ότι επιδιώκετε τον «ΕΞΟΡΘΟΛΟΓΙΣΜΟ» της αριθμητικής σχέσης εκπαιδευτικού και μαθητή! Αυτό είναι ίσως το πιο ΦΑΙΔΡΟ επιχείρημα της επικείμενης ρύθμισης. Το ΜΟΝΟ που μπορεί να επιτύχει αυτόν τον εξορθολογισμό είναι η μείωση του μέγιστου ορίου μαθητών ανά τμήμα! Αλλιώς όσο μειώνονται οι μαθητές, απλά θα μειώνονται και οι εκπαιδευτικοί και όχι η αριθμητική σχέση! Μάλλον χρειάζεται γνώσεις απλής αριθμητικής και κοινή λογική για να λυτρωθεί η παιδεία από τέτοιες απόπειρες εμπαιγμού.

    Πώς στερείται από ένα μαθητή το δικαίωμα να συνεχίσει στο σχολείο που φοιτούσε, ακόμα και στο σενάριο που χάσει απλά 1-2 χρονιές; Αντιλαμβάνεστε πόσες περιπτώσεις (γενικές και ειδικές) συμπεριλαμβάνει αυτό το σενάριο; Θέματα υγείας, οικονομικά προβλήματα, διαφορετικοί ρυθμοί ανάπτυξης και μάθησης, ο,τιδήποτε! Και όλοι αυτοί δε θα έχουν δικαίωμα να συνεχίσουν «στο σχολείο τους», επειδή δε σκεφτήκατε άλλο τρόπο αντιμετώπισης του σχολικού εκφοβισμού; Ο διαχωρισμός που κάνετε είναι μονομερής και ανακριβής. Όποιος πέρασε τα 18 δε γίνεται αμέσως και δια παντός επικίνδυνος και ούτε πρέπει να στερηθεί δικαιώματα και ευκαιρίες.

    Υπάρχουν και άλλα θέματα που αξίζει να αναλυθούν. Το έχουν κάνει συνάδελφοι. Διδάσκω σε ΕΠΑΛ. Η συγκεκριμένη επιχειρηματολογία του «εξορθολογισμού» προσβάλλει τη νοημοσύνη μας. Παρακαλώ, φροντίστε για τον «εξορθολογισμό» της επιχειρηματολογίας σας. Ταυτόχρονα, θα εκτιμηθεί ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ, αν αποσύρετε την επικείμενη ρύθμιση και αν συνεργαστείτε με την εκπαιδευτική κοινότητα.

  • 3 Μαΐου 2020, 20:53 | Κωνσταντίνα

    Αποκλείει την πλειονότητα των μαθητων που φοιτούν σε αυτά τα σχολεία γιατί είναι άνω των 18 ,πρεπει να καταργηθεί.

  • 3 Μαΐου 2020, 20:52 | ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΚΑΠΕΝΗΣ

    Η εκπαιδευτική πολιτική στην οποία εντάσσεται η ιδέα «ότι είναι κάτω από 18 δε χωρά στην τυπική δευτεροβάθμια εκπαίδευση’ εντάσσεται στη φιλοσοφία αυτής της απόφασης. Αυτή η πολιτική είχε στο παρελθόν παρόμοια έκφραση που υλοποιήθηκε με την κατάργηση του τομέα Υγείας-Πρόνειας και Εφαρμοσμένων Τεχνών από τα ΕΠΑΛ με τα επακόλουθα της διαθεσιμότητας των συναδέλφων.
    Προσωπικά πιστεύω ότι αυτή η πολιτική δεν είναι αυτή που χρειαζόμαστε σαν χώρα, αφού υπάρχουν καλύτερες επιλογές. Αρχικά η πολιτική διοχέτευσης των μαθητών στα ΓΕΛ και μετά τις Πανελλαδικές, λόγω αποτυχίας αυτών ή οικονομικής αδυναμίας φοίτησής τους σε μακρινά πανεπιστήμια, να καταλήγουν στα ΙΕΚ είναι μία κακή πολιτική. Αντίθετα θα μπορούσαν να ακολουθήσουν τα ΕΠΑΛ και στα 18 τους να έχουν κτήση πτυχίου επιπέδου 4. Το να ανακόπτεις τους αποφοίτους των ΓΕΛ από την τυπική εκπαίδευση των ΕΠΑΛ και να τους οδηγείς στην κατάρτιση των ΙΕΚ είναι λανθασμένη τακτική. Μήπως δεν ξέρετε την κατάσταση λειτουργίας των ΙΕΚ; Μήπως δεν ξέρετε το πως λειτουργούν οι εξετάσεις πιστοποίησης; Πρόκειται για ένα χώρο με χαμηλό επίπεδο παροχής κατάρτισης, αφού είναι ανεξέλγκτος με αποτέλεσμα ελάχιστοι να μπορούν να ανταποκριθούν. Στον ιδιωτικό τομέα ζητούν αποφοίτους ΙΕΚ, συνήθως χωρίς να απαιτούν την πιστοποίηση, οπότε καταλαβαίνει κανείς τι γίνεται.
    Αυτό εξάλλου προσπαθούσαν να εξαλείψουν οι υπό δημιουργία διετής δομές στα πανεπιστήμια. Πρόκειται για ένα ήπιο άρθρο αποψίλωσης της τεχνικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης στο δρόμο που χάραξε η κατάργηση τομέων και η διαθεσιμότητα. Σας λέω ότι η επόμενη κυβέρνηση σίγουρα θα ξηλώσει αυτή τη βλακεία!!!!

  • 3 Μαΐου 2020, 20:52 | ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ

    Άρθρο 51 Ανώτατο ηλικιακό όριο εγγραφής μαθητών στα ημερήσια ΕΠΑ.Λ.
    Σε τι εξυπηρετεί ο ηλικιακός αποκλεισμός του παραπάνω άρθρου; Η εκπαίδευση αποτελεί συνταγματικό δικαίωμα όλων των πολιτών.
    Η αναφορά σε φαινόμενα ενδοσχολικής βίας ιδίως μεταξύ ενηλίκων και ανηλίκων μαθητών σε ημερήσια ΕΠΑ.Λ με ποια στοιχεία αποδεικνύεται; Υπάρχουν στατιστικές μελέτες;
    Οι ενήλικοι μαθητές ειναι συνειδητοποιημένοι και στόχο έχουν την απόκτηση πτυχίου που θα τους βοηθήσει στην αναζήτηση εργασίας ή στη βελτίωση της θέσης τους σε υπάρχουσα εργασία.Γιατί θα πρέπει να τους στερηθεί αυτή η δυνατότητα;
    Πολλοί ενήλικοι μαθητές που φοιτούν στα ημερήσια ΕΠΑΛ εργάζονται σε απογευματινή η βραδινή εργασία.Άρα τους στερείται η δυνατότητα να συνεχίσουν το σχολείο.

  • 3 Μαΐου 2020, 20:33 | Αμπατζίδης Αναστάσιος

    Στερεί από μεγάλη μερίδα μαθητών τη δυνατότητα να αποκτήσουν ένα πτυχίο ή μία δεύτερη ειδικότητα, τους αναγκάζει να στραφούν στα ΙΕΚ, βάζοντας όριο ηλικίας εγγραφής στα ΕΠΑΛ τα 17 έτη.

  • 3 Μαΐου 2020, 20:30 | Ιωάννης Σέγκος

    Θέλετε να βελτιώσετε την εκπαίδευση; Φροντίστε για τα παρακάτω: κατάλληλα κτίρια, αξιοπρεπή συγγράμματα, επαρκής εξοπλισμός, πλήρης κάλυψη ειδικοτήτων.

    Υποτίθεται ότι επιδιώκετε τον «ΕΞΟΡΘΟΛΟΓΙΣΜΟ» της αριθμητικής
    σχέσης εκπαιδευτικού και μαθητή! Αυτό είναι ίσως το πιο ΦΑΙΔΡΟ επιχείρημα της επικείμενης ρύθμισης! Το ΜΟΝΟ που μπορεί επιτύχει αυτόν τον εξορθολογισμό είναι η μείωση του μέγιστου ορίου μαθητών ανά τμήμα! Αλλιώς όσο μειώνονται οι μαθητές θα μειώνονται και οι καθηγητές! Έναν άνθρωπο με βασικές γνώσεις απλής αριθμητικής και κοινή λογική χρειάζεστε και η παιδεία θα λυτρωθεί από τέτοιες απόπειρες εμπαιγμού.

    Πώς στερείται από ένα μαθητή το δικαίωμα να συνεχίσει στο σχολείο που φοιτούσε, αν χάσει π.χ. 1-2 χρονιές, λόγω απουσιών ή λόγω μειωμένης απόδοσης; Αντιλαμβάνεστε πόσες περιπτώσεις (γενικές και ειδικές) συμπεριλαμβάνει αυτό το σενάριο; Θέματα υγείας, οικονομικά προβλήματα, ο,τιδήποτε! Και όλοι αυτοί δεν πρέπει να έχουν δικαίωμα να συνεχίσουν τη φοίτηση «στο σχολείο τους», επειδή δε σκεφτήκατε άλλο τρόπο να αντιμετωπίσετε το σχολικό εκφοβισμό; Πόσο μονομερής και ανακριβής είναι αυτός ο διαχωρισμός; Αυτός που πέρασε τα 18 γίνεται αμέσως και δια παντός επικίνδυνος; Δε λέγεται «ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ» αυτό… μάλλον λέγεται «ΗΛΙΚΙΣΜΟΣ»! Συγχαρητήρια! Νέος όρος!

    Υπάρχουν και άλλα θέματα που αξίζει να αναλύσεις κανείς. Το έχουν κάνει συνάδελφοι. Διδάσκω σε ΕΠΑΛ. Η επιχειρηματολογία του «εξορθολογισμού» προσβάλει τη νοημοσύνη του κλάδου.

    Παρακαλώ φροντίστε για τον «εξορθολογισμό» της επιχειρηματολογίας σας. Ταυτόχρονα, θα εκτιμηθεί ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ, αν αποσύρετε την επικείμενη ρύθμιση και αν συνεργαστείτε με την εκπαιδευτική κοινότητα.

  • 3 Μαΐου 2020, 20:28 | ΝΚ

    Το ηλικιακό όριο είναι αντιδημοκρατικό, αντισυνταγματικό και απαράδεκτο.

  • 3 Μαΐου 2020, 20:16 | ΜΑΡΙΑ Μ

    Όλοι, ανεξαρτήτως ηλικίας, πρέπει να έχουν το δικαίωμα εγγραφής στα ΕΠΑΛ προκειμένου να διεκδικούν την επαγγελματική τους αποκατάσταση.