Άρθρο 07 – Διάρθρωση εκπαιδευτικών προγραμμάτων Γενικού Λυκείου και εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση αποφοίτων Γενικού Λυκείου

1. Η παρ. 1 του άρθρου 2 του ν. 4186/2013 (Α’ 193)αντικαθίσταται ως εξής:
«1. Η Α′ Τάξη Γενικού Λυκείου αποτελεί τάξη αποκλειστικά γενικής παιδείας, στην οποία εφαρμόζεται πρόγραμμα μαθημάτων γενικής παιδείας τριάντα πέντε (35) συνολικά διδακτικών ωρών εβδομαδιαίως για τα ημερήσια λύκεια και είκοσι πέντε (25) συνολικά διδακτικών ωρών για τα εσπερινά λύκεια.».
2. Μετά την παρ. 1 του άρθρου 2 του ν. 4186/2013, όπως αντικαθίσταται με την παρ. 1 του παρόντος, προστίθεται παρ. 2 ως εξής:
«2. Στη Β′ Τάξη Ημερησίου Γενικού Λυκείου εφαρμόζεται πρόγραμμα μαθημάτων που περιλαμβάνει μαθήματα γενικής παιδείας τριάντα (30) συνολικά διδακτικών ωρών εβδομαδιαίως και δύο (2) Ομάδες Μαθημάτων Προσανατολισμού, Ανθρωπιστικών και Θετικών Σπουδών, πέντε (5) συνολικά διδακτικών ωρών εβδομαδιαίως για κάθε ομάδα.
Στη Β′ Τάξη Εσπερινού Γενικού Λυκείου εφαρμόζεται πρόγραμμα μαθημάτων που περιλαμβάνει μαθήματα γενικής παιδείας είκοσι (20) συνολικά διδακτικών ωρών εβδομαδιαίως και δύο (2) Ομάδες Μαθημάτων Προσανατολισμού, Ανθρωπιστικών και Θετικών Σπουδών, πέντε (5) συνολικά διδακτικών ωρών εβδομαδιαίως για κάθε ομάδα.
Οι μαθητές, εκτός από τα μαθήματα γενικής παιδείας, παρακολουθούν υποχρεωτικά και τα μαθήματα της Ομάδας Προσανατολισμού που επιλέγουν.».
3. Η παρ. 3 του άρθρου 2 του ν. 4186/2013 αντικαθίσταται ως εξής:
«3. Στη Γ’ Τάξη Γενικού Λυκείου εφαρμόζεται πρόγραμμα μαθημάτων που περιλαμβάνει μαθήματα γενικής παιδείας και προσανατολισμού τριάντα δύο (32) συνολικά διδακτικών ωρών εβδομαδιαίως για τα ημερήσια λύκεια και είκοσι πέντε (25) συνολικά διδακτικών ωρών εβδομαδιαίως για τα εσπερινά λύκεια. Τα μαθήματα προσανατολισμού χωρίζονται σε τρεις (3) Ομάδες Μαθημάτων Προσανατολισμού, ως εξής:
α) Ανθρωπιστικών Σπουδών.
β) Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας.
γ) Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής.
Οι μαθητές, εκτός από τα μαθήματα γενικής παιδείας, παρακολουθούν υποχρεωτικά και τα μαθήματα της Ομάδας Προσανατολισμού που επιλέγουν.».
4. Η περ. α’ της παρ. 5 του άρθρου 4 του ν. 4186/2013 αντικαθίσταται ως εξής:
«α) λαμβάνεται υπόψη το σύνολο των μορίων που συγκεντρώνει ο υποψήφιος στα τέσσερα (4) πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα του οικείου Επιστημονικού Πεδίου, σύμφωνα με το άρθρο 4Α. Για τον προσδιορισμό του συνόλου των μορίων κάθε υποψηφίου υπολογίζονται τα μαθήματα και οι συντελεστές βαρύτητας που προβλέπονται στην Ομάδα Προσανατολισμού όπου ανήκει ο υποψήφιος για το συγκεκριμένο Επιστημονικό Πεδίο. Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, η οποία εκδίδεται το αργότερο μέχρι τη λήξη εκάστου σχολικού έτους και ισχύει για τις πανελλαδικές εξετάσεις του επόμενου σχολικού έτους, ορίζονται οι συντελεστές βαρύτητας σε δύο (2) μαθήματα ανά Σχολή ή Τμήμα ή εισαγωγική κατεύθυνση.».
5. Η περ. β’ του άρθρου 4Α του ν. 4186/2013 αντικαθίσταται ως εξής:
«β) Η πρόσβαση σε συγκεκριμένο επιστημονικό πεδίο γίνεται ανάλογα με την ομάδα προσανατολισμού που έχει επιλέξει ο κάθε μαθητής ως εξής:
βα) Οι υποψήφιοι της Ομάδας Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών έχουν πρόσβαση στις Σχολές και στα Τμήματα του πρώτου Επιστημονικού Πεδίου και τα μαθήματα, στα οποία εξετάζονται υποχρεωτικά, είναι η Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία, τα Αρχαία Ελληνικά, η Ιστορία και τα Λατινικά.
ββ) Οι υποψήφιοι της Ομάδας Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας έχουν πρόσβαση στις Σχολές και στα Τμήματα του δεύτερου και του τρίτου Επιστημονικού Πεδίου ως εξής:
i) για την πρόσβαση στο δεύτερο Επιστημονικό πεδίο τα μαθήματα στα οποία εξετάζονται υποχρεωτικά είναι η Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία, η Φυσική, η Χημεία και τα Μαθηματικά και
ii) για την πρόσβαση στο τρίτο Επιστημονικό Πεδίο τα μαθήματα στα οποία εξετάζονται υποχρεωτικά είναι η Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία, η Φυσική, η Χημεία και η Βιολογία.
βγ) Οι υποψήφιοι της Ομάδας Προσανατολισμού Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής έχουν πρόσβαση στις Σχολές και στα Τμήματα του τέταρτου Επιστημονικού Πεδίου και τα μαθήματα, στα οποία εξετάζονται υποχρεωτικά, είναι η Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία, τα Μαθηματικά, η Πληροφορική και η Οικονομία.»

  • 2 Μαΐου 2020, 22:36 | Λυμπέρης

    Τα Λατινικά ΓΙΑ ΤΗΝ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗ, κι αυτό θα το κατανοήσουν οι μαθητές, όταν θα δοκιμάσουν να μάθουν λατινογενείς γλώσσες, είναι απαραίτητα για την Φιλοσοφική. Είναι ακόμα πυλώνας της Ενωμένης Ευρώπης.

    Ιστορία Γενικής ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ. Είναι μάθημα ταυτότητας, συνείδησης, δεν είναι πολυτέλεια, δε μπορεί να αγνοούν τον Α και τον Β’ Παγκόσμιο, ενώ ήδη στη Β με το ζόρι φτάνουν στην Αναγέννηση ή τον Διαφωτισμό.

    Κοινωνιολογία ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ. Μάθημα εξαιρετικά χρήσιμο για την κατανόηση του σύγχρονου κόσμου. Ακόμα κι αν διαφωνεί κανείς με τον Μαρξ, αυτό δε σημαίνει ότι δεν πρέπει να τον γνωρίζει. Υπάρχει επίσης ο Weber, o Durkheim και ένα σωρό άλλα θέματα που άπτονται της γενικότερης παιδείας.

  • 2 Μαΐου 2020, 22:36 | Ελενη Σπηλιοπουλου

    Ως καθηγητρια Κοινωνιολογια απο το 1993 το μονο που θελω να καταθεσω πως η Κοινωνιολογια αποτελεσε παντα για ολες τις κυβερνησεις το κακο παιδι της εκπαιδευσης χωρις κανεις να αναλογιζετε το τι προσφερει στην οικοδομηση του κοινωνικου εαυτου καθε αυριανου πολιτη…απλα αυτη η αντικατασταση απο τα Λατινικα αποδεικνυει πως συτο που χρειαζεστε εσειες η εκσυγχρονισμενη κυβερνηση ειναι η δημιουργια ετεροβουλων πολιτων χωρις κριτικη ικανοτητα που θα τα κατευθυνετε προς την εθνοκεντρικη οργανωση του κρατους!

  • 2 Μαΐου 2020, 22:35 | Σάββας Σ.

    Το δυστύχημα είναι ότι χαράσσεται εκπαιδευτική πολιτική με ατζέντα Άδωνι Γεωργιάδη και αυτό δεν περιποιεί τίτλο τιμής για κανένα. Να θυμίσω, κυρία Υπουργέ, ότι ο σπουδαίος Κώστας Καραμανλής επί πρωθυπουργίας του είχε δηλώσει «δε συνεργάζομαι με τα άκρα» εννοώντας το μέντορα του σημερινού αντιπροέδρου του κόμματος.
    Απ’ ό,τι φαίνεται, δεν υπάρχει χώρος στο κόμμα σας για μετριοπαθείς φιλελεύθερους και τείνουν να επικρατήσουν οι ακραίοι με ορολογία που παραπέμπει στα μετεμφυλιακά χρόνια. Κρίμα…

  • 2 Μαΐου 2020, 22:35 | Β. Μπ.

    Κα Υπουργέ
    Αναρωτιέμαι πως θέλετε ένα σύγχρονο σχολείο με εισαγωγή καινοτόμων προγραματων,εισαγωγη νέων μορφών διδασκαλιας(τηλεκπαιδευση), που τόσο προβάλετε λόγω της πανδημίας. Και στο τέλος εξοστρακιζεται την Κοινωνιολογία που αποτελεί την πιο σύγχρονη επιστήμη, η οποία πραγματευεται τις κοινωνικές αλλαγές που συντελούνται στην σύγχρονη κοινωνία και δίνει τα εφόδια ώστε να καταλάβουμε τον λόγο των μεταβολών αλλά και βοηθά να προσαρμοστουμε στην νέα κοινωνική πραγματικότητα!
    Η κοινωνιολογια χρειάζεται!
    Η κοινωνιολογια είναι αναγκαία για τους νέους!
    Πρέπει να υπάρχει ως πανελλαδικό εξεταζόμενο μάθημα και κυρίως στην κατεύθυνση των Ανθρωπιστικων!

  • 2 Μαΐου 2020, 22:34 | Σουβαλιώτη Κατερίνα

    Η κοινωνιολογία δεν είναι μια δεξιά επιστήμη, αλλά ούτε κι αριστερή . Αριστερή ή δεξιά φυσική υπάρχει; Η΄βιολογία;

    Άλλωστε, η κοινωνιολογία ήταν μια επιστήμη σπουδών που επιλέγονταν από την αστική τάξη, από την ελίτ, λόγω του εύρους των γνώσεων κι του κύρους που που προσέδιδε.

  • 2 Μαΐου 2020, 22:33 | Γιωργος Χασιωτης

    Ως εκπαιδευτικος η υφυπουργος πιστευω θα ηταν γνωστης της αναγκαιοτητας της υπαρξης των κοινωνικων επιστημων στπ σχολικο χωρο….μην επιτρεπετε οι διαφορες συντεχνιες να μπαινουν στο χωρο της εκπαιδευσης γιατι επιτρεψτε μου αυτη η τεραστια αυξηση των φιλολογικων μαθηματων στα ωρολογια προγραμματα κατι τετοιο φανερωνουν…μιληστε με τους αρμοδιους φορεις εκπαιδευτικους,πανεπιστημιακους…και μετα προτινετε.Μην κανετε τα ιδια λαθη με τος προηγουμενες κυβερνησεις.Εμεις σας πιστεψαμε για το νεοτεριστικο σας πνευμα και οχι γαι το συντηρητισμο που βγαζει το σχεδιο σας…..επιυρεψτε στις νεες γρνιες να ανοιξουν τους οριζοντες τους με το να γινουν ηθικοι επιστημονες.ατων

  • 2 Μαΐου 2020, 22:32 | Μυρτώ

    Με έκπληξη είδα ότι η κοινωνιολογία δεν θα είναι ένα από τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα. Αναρωτιέμαι πως προετοιμάζουμε τους μαθητές που θα επιτύχουν την εισαγωγή τους σε σχολές όπως η κοινωνιολογία, οι πολιτικές επιστήμες, οι διεθνών σπουδών, η κοινωνική πολιτική, κοινωνικής εργασίας, νομική, κοινωνικής διοίηκησης. κοινωνικής ανθρωπολογίας, ψυχολογίας, δημοσιογραφίας κ.α. Αν ο τόσο μεγάλος αριθμός σχολών δεν χρειάζεται το βασικό του μάθημα στις πανελλαδικές τότε ας μην υπάρχουν τα μαθηματικά για το μαθηματικό, την φυσικό, το χημικό… Εκτός αν υπάρχουν δύο μέτρα και δύο σταθμά;

  • 2 Μαΐου 2020, 22:30 | Βασίλης Καρκαγιάννης

    Σχετικά με την κατάργηση της Κοινωνιολογίας θεωρώ ότι η Κοινωνιολογία πρέπει να παραμείνει πανελλαδικά εξεταζόμενο μάθημα. Το μάθημα της Κοινωνιολογίας είναι βασικό για την παρακολούθηση των σπουδών σε όλες τις σχολές Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, τα Παιδαγωγικά Τμήματα, τις Σχολές Ψυχολογίας που αποτελούν την πλειονότητα των σχολών της Θεωρητικής Κατεύθυνσης. Επίσης, συνιστά μάθημα επιλογής των μαθητών σε πανεπιστημιακές σχολές σε πολλές χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης
    Επίσης δεν μπορεί κάθε χρόνο η πολιτική ηγεσία του υπουργείου παιδείας να αλλάζει τα σχέδια για την παιδεία.
    Αλλά πέρυσι αλλά φέτος αλλά του χρόνου.

  • 2 Μαΐου 2020, 22:30 | Μινα Χασιωτη

    Ανοιγμα των κοινωνικων μαθηματων στην Πρωτοβαθμια…οσο απιθανο ακουγονταν τα Αγγλικα στα Νηπιαγωγεια..καλουμε την Υποργο να εισαγει την Κοινωνιολογια στην Ε και Στ Δημοτικου στο μαθημα της Κοινωνικης και Πολιτικης Αγωγης που οι δασκαλοι συνεχως το παραγκωνιζουν….Εδω θα δουμε τωρα τον εκσυγχρονισμο σας και το ανοιγμα σας σε νεες θεματικες!!!!

  • 2 Μαΐου 2020, 22:29 | Κικη Μπουτση

    Κυρια Υπουργε πιστευω οτι ειστε γνωστης της αναγκαιοτητας της υπαρξης των κοινωνικων επιστημων στπ σχολικο χωρο….μην επιτρεπετε οι διαφορες συντεχνιες να μπαινουν στο χωρο της εκπαιδευσης γοατι επιτρεψτε μου αυτη η τεραστια αυξηση των φιλολογικων μαθηματων στα ωρολογια προγραμματα κατι τετοιο φανερωνουν…μιληστε με τους αρμοδιους φορεις εκπαιδευτικους,πανεπιστημιακους…και μετα προτεινετε.Μην κανετε τα ιδια λαθη με τις προηγουμενες κυβερνησεις.Εμεις σας πιστεψαμε για το νεοτεριστικο σας πνευμα και οχι γαι το συντηρητισμο που βγαζει το σχεδιο σας…..επιτρεψτε στις νεες γενιες να ανοιξουν τους οριζοντες τους με το να γινουν ηθικοι επιστημονες.
    Με.εκτιμηση απο.μια καθηγητρια κοινωνιολογιας με 25 χρονια στην εκπαιδευση ως αναπληρωτρια που μεχρι σημερα που σας στελνω αυτο το.μηνυμα ζω με την αγωνια της επιστημης μου..και τελος οχι κουμμμουνιστρια ,δικης σας ψηφοφορος με οραμα γιαυτη την κυνερνηση….μην με απογοητευσετε και στο δικο μας.κλαδο εχετε ψηφοφορους και υποστηρικτες στο εργο σας ειλιλρινα.μπειτε στα προγρΜματα εξ αποστασεως οι περισσοτεροι φιλλολογοξ και πληροφορικη μιλουσαν για προσωπικα δεδομενα και εχουν σνομπαρει το.ολα προγραμμα
    Με εκτιμηση

  • 2 Μαΐου 2020, 22:29 | ΨΥΛΛΑΚΗΣ

    Είναι απαράδεκτη η αντικατάσταση του μαθήματος της Κοινωνιολογίας και μάλιστα χωρίς να έχει παρέλθει ένα διάστημα που να έχει δοκιμαστεί στην παιδεία καθώς επανήλθε φέτος ύστερα από πολλά χρόνια ως πανελλαδικώς εξεταζόμενο μάθημα. Επίσης, το να μην υπάρχει επί τοις ουσίας ένα μάθημα που να προετοιμάζει τους μαθητές για μεγάλο αριθμό σχολών των κοινωνικών Επιστημών αφήνει ένα μεγάλο κενό στο πεδίο.

  • 2 Μαΐου 2020, 22:27 | ΜιναΜπουτση

    Το ξερετε κυρια Κεραμεως οτι οι κοινωνικοι επιστημονες της εκπαιδευσης ειμασταν στην εξ αποστααεως αυτοι που ρηωστηριξαμε περισσοτερο απο τις υολοιπες ειδικοτητες διοτι αφουγραζομαστε την αναγκη των μαθητων για επικοινωνια μεσα στις ιδιαιτερες καταστασεις που βιωνουν τα παιδια….γιατι δεν ζητατε τα ωρολογια προγραμματα των διευθυντων καθε σχολειου για να το διαπιστωσετε….που βρισκονταν ολοι αυτοι που στηριζετε με τις νεες αναθεσεις;;;;Παρακαλω ανακαλεστε γιατι συγνωνη η συμπεριφορα σας κρινεται ατοπη!!!!

  • 2 Μαΐου 2020, 22:25 | Σουβαλιώτη Κατερίνα

    Αξιότιμοι κυρίες κι κύριοι του Υπουργείου Παιδείας,

    η μελέτη των κοινωνικών προβλημάτων και η θωράκιση τους μέσα από σκεπτόμενους πολίτες που διαμορφώνονται με τη σειρά τους μέσα από τα τμήματα των κοινωνικών επιστημών (ψυχολογία, νομική, πολιτικές επιστήμες, δημόσια διοίκηση κτλ) δείχνουν την αναγκαιότητα υποστήριξης τους όχι αφανισμού τους. Το θέμα δεν είναι Λατινικά ή Κοινωνιολογία.
    Άλλωστε η τελευταία, είναι μια επιστήμη που στους κόλπους της εμπεριέχονται άπειροι κλάδοι. Η σύγκρουση επιστημών δεν προάγει το πολιτισμό κι αυτό που αντιλαμβάνονται οι μαθητές είναι η σύγκρουση και η σύγκριση.

  • 2 Μαΐου 2020, 22:25 | Νεκταριος Χασιωτης

    Κυρια Υπουργε, οταν θα ειστε στη θεση να απαντησετε γιατι κανετε αντικατασταση της Κοινωνιολογιας απο τα Λατινικα στηριζομενη σε ορθολογικες αποψεις τοτε θα παραδεχτει η κοινοτητα των κοινωνικων επιστημων αυτη την αντικατασταση.Σε ολες σας τις απαντησεις αναφερετε τις φιλοσοφικες σχολες αναφερθειτε και στις κοινωνικες επιστημες που εχει η θεωρητικη κατευθυνση ,την οποια χωρις λογω την μετονομαχεται μονο Ανθρωπιστικη!!!!Κυρια Υπουργε απο ποτε οιβανθρωιστικες επιστημες υπαρχουν χωρις της κοινωνικες….βαρεθηκαμε σαν κοινωνια την αρχαιολατρεια…νομιζω πως ηρθε η ωρα να αφουγκραστουμε τις συγχρονες εντολες που μας εκπεμπει η ελληνικη και παγκοσμια κοινωνια!!!!

  • 2 Μαΐου 2020, 22:19 | Αθηνά Αβραμίδη

    Συγχαρητήρια για την απόφαση να συμπεριληφθεί και πάλι το μάθημα των Λατινικών στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα της Ομάδας Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών. Ένα μάθημα που υποστηρίζει και διευρύνει τις δυνατότητες γλωσσομάθειας αλλά και μπορεί να προσφέρει – με τις απαραίτητες αλλαγές στο εγχειρίδιο και σχετική επιμόρφωση των διδασκόντων για ριζική αλλαγή στον τρόπο διδασκαλίας- στη γνώση ενός οικουμενικού πολιτισμού με πολλές αντιστοιχίες και αναλογίες με την σύγχρονη παγκόσμια κοινότητα. Δε νοούνται ανθρωπιστικές σπουδές χωρίς τη γνώση τς γλώσσας που ήταν φορέας του ρωμαϊκού δικαίου και ενός πνευματικού θαύματος που πέτυχαν οι κατακτητές Ρωμαίοι συνεπαρμένοι από την επαφή τους με τον ελληνικό, όχι μέσα από τη διαδικασία της μίμησης αλλά του συγχρωτισμού. Ο πολιτισμός ψυχής και η ανθρώπινη σοφία με τη διαχρονική τους αξία περιέχονται στην ελληνική και λατινική ΓΛΩΣΣΑ /ΣΚΕΨΗ.

  • 2 Μαΐου 2020, 22:19 | Αμαλία Μ.

    Η επαναφορά του μαθήματος των Λατινικών είναι ένα μέτρο προς τη σωστή κατεύθυνση καθώς τα Λατινικά αποτελούν βάση, παγκοσμίως αλλά και στην Ελλάδα, των κλασικών σπουδών.

  • 2 Μαΐου 2020, 22:18 | Νίκος Αναστασόπουλος

    Υπογράφω την παραπάνω ανακοίνωση. Νίκος Αναστασόπουλος, Μαθηματικός.
    Πρέπει να δίνεται η δυνατότητα τα παιδιά να μπορούν να διαλέγουν σχολές από διαφορετικά πεδία και όχι να εγκλωβίζονται στις σχολές του ενός πεδίου.
    Επίσης δεν είναι λογικό στα τμήματα των παιδαγωγικών τα παιδιά να μην εξετάζονται στο μάθημα των Μαθηματικών Γενικής.

  • 2 Μαΐου 2020, 22:18 | Μαρια Χασιωτη

    Και μονο στη σκεψη της αντικαταστασης της Κοινωνιολογιας απο τα Λατινικα με τρομαζει….Η κορη μου σε 2 ψρονια δινει πανελληνοες και ενδιαφερεται για την εισαγωγη της σε Κοινωνικη επιστημη, με τη μαθημα βαρυτητας; Μια γλωσσα των κατακτητων μας….ντροπη, παιζει να ειμαστε λαι το μονο ευρωπαικο κρατος που αντιμετωιζουμε τοσο ρατσιστικα τις κοινωνικες επιστημες!!!Παρακαλω σκεφτειτε και αυτα τα παιδια που ενδιαφερονται για αυυες τις επιστημες ..οπως οικονολογοι δινουν Αοθ, οπως οι γιατροι Βιολογια ,οι Χημικοι χημεια….οι Πολιτικοι επιστημονε,οι Διπλωματες,οι Κοινωνιολογοι δεν εχουν μαθημα βαρυτητας;;;Επιστημες του 19αιωνα θα εχουν μαθημα βαρυτητας μια γλωσσα προ Χριστου;;;;

  • 2 Μαΐου 2020, 22:14 | Γιώργος Πέτρου

    Χαιρετίζω την επαναφορά του μαθήματος των λατινικών ως πανελλαδικώς εξεταζόμενου! Ας διδάσκεται η Κοινωνιολογία στη Γενική Παιδεία.

  • 2 Μαΐου 2020, 22:08 | Δημήτρης Τ.

    ΠΡΟΤΑΣΗ ΠΡΟΣ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ

    Στη Γ΄Λυκείου μόνο ένα Επιστημονικό Πεδίο με τα εξής Μαθήματα

    Νεοελληνική Γλώσσα,Αρχαία Ελληνικά και Λατινικά. Όλα τα υπόλοιπα βασικά
    μαθήματα να είναι Γενικής Παιδείας.

    Στο μηχανογραφικό οι μαθητές ΝΑ μπορούν να δηλώνουν όλες τις σχολές.

    ΠΕ 02 ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ

  • 2 Μαΐου 2020, 22:08 | Μαρία

    Η επαναφορά των Λατινικών ως εξεταζομένου μαθήματος στο Λύκειο συμβάλλει στην καλλιέργεια και διαμόρφωση της προσωπικότητας των μαθητών. Ας μην ξεχνάμε ότι οι κλασικές σπουδές είναι συνυφασμένες με τον ευρωπαϊκό πολιτισμό, αφού μαζί με τα αρχαία ελληνικά καθόρισαν και διαμόρφωσαν τη δυτική σκέψη.Παράλληλα, πολλές γλώσσες ανά τον κόσμο είναι λατινογενείς. Τα λατινικά, επίσης, ενυπάρχουν στην ορολογία πολλών επιστημών συμπεριλαμβανομένης της ιατρικής και της νομικής. Ως εκ τούτου, δε νοείται να απουσιάζουν τα λατινικά από τη μέση εκπαίδευση.

  • 2 Μαΐου 2020, 22:03 | ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΑ

    Έγινε σύγκριση ανάμεσα σε δύο μαθήματα Κοινωνιολογία και Λατινικά και το αποτέλεσμα ήταν η υποβάθμιση της Κοινωνιολογίας… Με ποια κριτήρια;; Ότι τα Λατινικά δεν είναι παπαγαλία; Και πως θα μάθουν τα παιδιά μία γλώσσα;;Με μία απλή ανάγνωση;;Είναι ολοφάνερο ότι πρόκειται για μία κατάφορη αδικία απέναντι στις κοινωνικές-πολιτικές επιστήμες και κατά συνέπεια στους κοινωνικούς επιστήμονες! Η Κοινωνιολογία θα πρέπει να παραμείνει στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα, γιατί είναι το μοναδικό μάθημα μέσα από το οποίο καλλιεργείται η κοινωνική παιδεία και η κοινωνική συνείδηση.

  • 2 Μαΐου 2020, 21:59 | ΤΗΛΕΜΑΧΟΣ Τ.

    ΠΡΟΤΑΣΗ
    Διαχωρισμός 1ου Επιστημονικού πεδίου

    Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών:Με Κοινωνιολογία,Μαθηματικά και Ιστορία

    Ανθρωπιστικών :Με Αρχαία , Ιστορία και Λατινικά

    Το κόντρα μάθημα είναι καλό γιατί δεν μπορεί να μπαίνει κάποιος στο Παιδαγωγικό και να έχει μαύρα μεσάνυχτα από Μαθηματικά.

  • 2 Μαΐου 2020, 21:45 | Νικόλαος

    Αξιότιμη Κυρία Υπουργέ,
    ήθελα να σας θέσω το παρακάτω ερώτημα . Πως γίνεται να προτείνετε στο νομοσχέδιο την αντικατάσταση του μαθήματος της Κοινωνιολογίας χωρίς να το αιτιολογείτε ;

  • Όχι στην απαξίωση της κοινωνιολογίας… Τεράστιο λάθος σε ηθικό και πολιτικό επίπεδο θα έχει η κυβέρνηση αν δεν παραμείνει η Κοινωνιολογία στις πανελλαδικές… Η λύση είναι λατινικά ή Κοινωνιολογία και να επιλέγουν οι μαθητές δημοκρατικά .. Αν δεν το πράξετε σημαίνει ότι έχετε πρόβλημα με τους χιλιάδες κοινωνικούς και πολιτικούς επιστήμονες φοιτητές εκπαιδευτικούς κλπ και αυτομάτως μας στρέφεται εναντίον σας.

  • 2 Μαΐου 2020, 21:37 | Κατερίνα Ζαρδαβά

    Τα Λατινικά πρέπει να είναι εξεταζόμενο μάθημα στις Πανελλαδικές, αν θέλουμε να δώσουμε έμφαση στις κλασικές σπουδές. Απαιτείται όμως ανανέωση του σχολικού εγχειριδίου.

  • 2 Μαΐου 2020, 21:28 | Γιώργος Β.

    Η άποψή μου είναι ότι οι μαθητές που θα σπουδάσουν στις επιστήμες υγείας , να διδάσκονται και να εξετάζονται στη Στατιστική και τις Πιθανότητες.

  • 2 Μαΐου 2020, 21:19 | Αναστασία Π.

    Για ποιον λόγο γίνεται αντικατάσταση της Κοινωνιολογίας από τα Λατινικά; Η Κοινωνιολογία δεν έχει διδαχθεί ούτε μια χρονιά στα σχολεία και δεν έχει εξεταστεί ακόμη στις πανελλαδικές!! Ποιες λοιπόν είναι οι αδυναμίες αυτού το μαθήματος;; Πότε προλάβαμε να τις εντοπίσουμε;; Η Κοινωνιολογία είναι μία πολυδιάστατη επιστήμη, η οποία βοηθάει τα παιδιά να αναλύουν τον κόσμο στον οποίο ζούνε και διαμορφώνει ολοκληρωμένους και κοινωνικά ενσυνείδητους πολίτες. Δεν είναι αυτά σημαντικά εφόδια για τους μαθητές και τους αυριανούς πολίτες της κοινωνίας;; Θα πρέπει να δοθεί η δυνατότητα της επιλογής ανάμεσα στην Κοινωνιολογία και τα Λατινικά, ανάλογα με τις σχολές που επιθυμούν οι μαθητές. Κοινωνιολογία για κοινωνικές και πολιτικές σχολές και Λατινικά για τις φιλολογικές σχολές.

  • 2 Μαΐου 2020, 21:19 | Κατερίνα Δημητρίου

    Θα ήθελα να εκφράσω τη μεγάλη μου χαρά και ικανοποίηση σχετικά με την επαναφορά του μαθήματος των Λατινικών ως πανελλαδικώς εξεταζόμενου. Το αμέσως επόμενο στάδιο θα πρέπει να επικεντρωθεί στην αναμόρφωση του εν λόγω μαθήματος με έμφαση στη λατινομάθεια, την ουσιαστική γνώση της λατινικής γλώσσας και γραμματείας. Η βάση της σύγχρονης δυτικής σκέψης είναι ελληνορωμαϊκή. Τα λατινικά δεν θα μπορούσαν να λείπουν από την Ομάδα Ανθρωπιστικών Σπουδών καθώς η Κλασική Αρχαιότητα είναι μία, ενιαία και αδιαίρετη. Η διδασκαλία τους θα πρέπει να ενισχυθεί γενικότερα και όχι μόνο στη Γ΄Λυκείου. Άλλωστε, η εκμάθηση ξένων γλωσσών, εν προκειμένω της λατινικής, συμβάλλει στη νοητική ευελιξία του ατόμου, στη διεύρυνση των πνευματικών οριζόντων του, στην άσκηση της μνήμης και της κριτικής ικανότητάς του και στη βαθύτερη κατανόηση της δομής των σύγχρονων ευρωπαϊκών γλωσσών.

  • 2 Μαΐου 2020, 21:07 | Διονύσης Καλαϊτζής

    Επιτέλους αποκαθίσταται η τάξη. Επανέρχονται τα λατινικά στη θέση της κοινωνιολογίας. Ευχαριστούμε την κυρία Υπουργό που άκουσε τις διαμαρτυρίες μας και έπραξε το σωστό

  • 2 Μαΐου 2020, 20:59 | Έφη Τσιαμπάζη

    Λατινικά στο Λύκειο.
    Είναι απαραίτητο οι μαθητές του λυκείου να έρθουν, μέσω των λατινικών, σε επαφή με τον ευρωπαϊκό πολιτισμό του οποίου ο ελληνικός αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι. Ελπίζουμε τα λατινικά να διδάσκονται και στη Β΄και στη Γ΄Λυκείου με υλικό και τρόπο που θα αναδεικνύει αυτή τη συνέχεια αιώνων ώστε οι μαθητές να κατανοήσουν ότι η σύγχρονη ευρωπαϊκή μας ταυτότητα καθορίστηκε μεταξύ άλλων και από το ελληνορωμαϊκό μας παρελθόν.

  • 2 Μαΐου 2020, 20:51 | Δέσποινα

    Ποιο το επιστημονικό και παιδαγωγικό επιχείρημα που σας οδήγησε στην αντικατάσταση της Κοινωνιολογίας από τα Λατινικά ως πανελλαδικά εξεταζόμενο μάθημα; Πόσω μάλλον όταν στην αιτιολογική έκθεση δε γίνεται καμία αναφορά για τους λόγους που επιβάλλουν μια τέτοια αλλαγή.. πριν καν εξετασθεί το μάθημα της Κοινωνιολογίας και προκύψει η οποιαδήποτε αξιολόγηση!
    Μια απλή επισκόπηση του οδηγού σπουδών των τμημάτων της κατεύθυνσης ανθρωπιστικών σπουδών, όπου στην πλειοψηφία τους (183 τμήματα!) διδάσκεται το μάθημα της Κοινωνιολογίας αρκεί για να πεισθεί το υπουργείο ότι κάθε επιστήμη και κάθε ειδικότητα, τόσο τα λατινικά όσο και η κοινωνιολογία έχουν θέση στην εκπαίδευση, χωρίς αφορισμούς.
    Είναι λογικό οι υποψήφιοι που ενδιαφέρονται για ελληνική ή ξενόγλωσσες φιλολογίες να εξετάζονται στα λατινικά, αλλά είναι παράλογο οι υποψήφιοι που ενδιαφέρονται για το υπόλοιπο 75% των τμημάτων της συγκεκριμένης κατεύθυνσης, τα οποία είναι κοινωνικών επιστημών, να μην εξετάζονται σε μάθημα κοινωνικών επιστημών… (!)
    Η πιο δίκαιη και επιστημονικά ορθή και τεκμηριωμένη «λύση» είναι οι υποψήφιοι μαθητές να επιλέγουν το μάθημα στο οποίο θα εξετασθούν ανάλογα με τις σχολές στις οποίες επιθυμούν να εισαχθούν..

  • 2 Μαΐου 2020, 20:46 | Βασίλης Φυντίκογλου

    Εκ παραδόσεως ακλόνητους πυλώνες της εκπαίδευσης συνιστούν τα μαθήματα που καλλιεργούν τον λόγο και την ιστορική συνείδηση, αυτά που λέμε ‘φιλολογικά μαθήματα’ (γλώσσα, λογοτεχνία, ιστορία). Οι δύο αυτές ζωτικές παράμετροι πλήττονται πολλαπλώς στις μέρες μας, όχι μόνον από την τεχνοκρατική διάσταση της εκπαίδευσης ή από το αίτημα για μαθήματα άμεσου ωφελιμισμού αλλά και (ή: κυρίως) από τον πληθωρισμό του εύκολου λόγου, που περιορίζεται στο επίπεδο των επικοινωνιακών αναγκών, και της εύκολης πληροφόρησης, που δίνει την ψευδαίσθηση της γνώσης. Στο σχολείο των καιρών μας τα μαθήματα λόγου και ιστορικής συνείδησης είναι μαθήματα αντίστασης και θα έπρεπε να περιβάλλονται από την αμέριστη έγνοια της πολιτείας και των θεραπόντων τους για την όσο το δυνατό καλύτερη διδασκαλία τους, ώστε να οξύνουν την ευαισθησία και την κριτική σκέψη και να καθιστούν αποτελεσματικότερο το κύριο όπλο κάθε πολίτη, τον λόγο, με τον οποίο διατυπώνει τις απόψεις του, διεκδικεί και ορίζει τη θέση του μέσα στο σύνολο. Ως εκ τούτου αυτά τα μαθήματα από τη φύση τους οφείλουν να αντίκεινται στην άκριτη εκμάθηση και τη στείρα απομνημόνευση. Και πρέπει να αποτελεί πρώτιστη μέριμνα όλων να αποκατασταθεί αυτή η στρέβλωση που τόσα χρόνια (από την εποχή της αλησμόνητης Γ΄ Δέσμης), λόγω της κρατούσας συνταγοποίησης στις πανελλαδικές εξετάσεις, μαστίζει το σύνολο των μαθημάτων της Ομάδας Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών (όπως τώρα ονομάζεται). Αυτό φυσικά μπορεί να γίνει ακόμη και στο προτεινόμενο σύστημα, μολονότι ούτε σε αυτό επιχειρείται η απεμπλοκή της Γ΄ Λυκείου από τον βραχνά της εισαγωγής στα Πανεπιστήμια και η χορήγηση ενός αυτόνομου και ισχυρού ακαδημαϊκού απολυτηρίου. Είναι απλώς θέμα βούλησης. Και είναι άμεση ανάγκη να υπάρξει αυτή η βούληση που θα απελευθερώσει και τη διδασκαλία των μαθημάτων.

    Σε ένα σχολείο που θα έθετε τέτοιες προτεραιότητες και θα ενσωμάτωνε τα ‘φιλολογικά’ μαθήματα με τέτοιες προϋποθέσεις, τα λατινικά ασφαλώς μπορούν να έχουν λειτουργικό ρόλο, και δεν θα έβγαινε χαμένος από τη διδασκαλία τους κανένας μαθητής. Αποτελούν το απαραίτητο συμπλήρωμα των αρχαίων ελληνικών στη συνωρίδα των κλασικών γραμμάτων που βρίσκονται στη βάση των Ανθρωπιστικών Σπουδών. Ως γλωσσικό μάθημα προσφέρουν ένα διαφορετικό παράδειγμα λόγου, πειθαρχημένου και πυκνού, που μπορεί να συμβάλει στην καλλιέργεια του λόγου των μαθητών, όπως ήταν ανέκαθεν αποδεκτό για την παιδευτική αξία των κλασικών γλωσσών. Καθώς σήμερα οι μαθητές γνωρίζουν σχεδόν στο σύνολό τους κάποια άλλη ευρωπαϊκή γλώσσα, στα λατινικά μπορούν να ψηλαφήσουν τις απαρχές πλήθους οικείων τους ξένων λέξεων καθώς και ουκ ολίγων που χρησιμοποιούνται στη νεοελληνική. Αυτός ο γλωσσικός στοχασμός μπορεί να συνδυαστεί γόνιμα και με ανάλογο πολιτισμικό στοχασμό, εάν, όπως είναι εύλογο, το μάθημα πλαισιωθεί με μετρημένες δόσεις ρωμαιογνωσίας, ιδίως με όψεις της που έχουν επικαιρική διάσταση. Φυσικά η διδασκαλία (και η εξέταση, αφού εν Ελλάδι αυτή καθορίζει τη διδασκαλία) θα πρέπει να απαγκιστρωθεί από τη μηχανιστική εκμάθηση τύπων και την απομνημόνευση έτοιμων μεταφράσεων και ιστορικοπολιτισμικών στοιχείων και να επιμείνει στη δημιουργική κατάκτηση της γλώσσας και την κριτική ανταπόκριση στις όποιες γνώσεις και πληροφορίες.

    Η αναβάθμιση με αυτό το σκεπτικό των ‘φιλολογικών’ μαθημάτων στο Λύκειο και η διδασκαλία των λατινικών προφανώς δεν σημαίνουν αντιπαλότητα με άλλα συναφή αντικείμενα όπως οι κοινωνικές σπουδές. Η γλώσσα, η λογοτεχνία, η ιστορία είναι από τα μαθήματα βάσης, διδάσκονται από τα πρώτα βήματα των μαθητών και προσφέρουν ευκαιρίες συζήτησης ποικίλων θεμάτων από όλες τις πτυχές της ανθρώπινης δραστηριότητας (επαγγελματική, κοινωνική, πολιτική κ.λπ.). Οι κοινωνικές και πολιτικές σπουδές είναι μαθήματα του εκπαιδευτικού εποικοδομήματος, προϋποθέτουν την ωριμότητα που έχουν δημιουργήσει τα ‘φιλολογικά’ και τα άλλα βασικά μαθήματα και μπορούν να συμπληρώσουν και να συστηματοποιήσουν τις γνώσεις και τον προβληματισμό των μαθητών. Ζητούμενη θα έπρεπε να είναι η συνεργασία αυτών των μαθημάτων και σίγουρα αποτέλεσε έκπληξη η απουσία της κοινωνιολογίας από τη Γ΄ Λυκείου, ενώ ερωτηματικά προκαλεί και η αφαίρεση των όρων «Νομικών και Κοινωνικών Επιστημών» από την ονομασία της Ομάδας Προσανατολισμού (που πλέον είναι απλώς «Ανθρωπιστικών Σπουδών»), αφού συνεχίζει να στεγάζει τα Τμήματα που θεραπεύουν αυτές τις επιστήμες. Ακόμη χειρότερα, ο οβελισμός αυτός φαντάζει να προκλήθηκε από την επαναφορά των λατινικών, παρόλο που η επαναφορά τους, που ορθά έγινε, δεν αποκλείει καθόλου την ενσωμάτωση και της κοινωνιολογίας στο προτεινόμενο πρόγραμμα ιδίως τώρα που αυξάνονται οι ώρες γενικής παιδείας στη Γ΄ Λυκείου. Ποια σκοπιμότητα εξυπηρετεί η (κατά τις πληροφορίες στον Τύπο) εισαγωγή του λεγόμενου «κόντρα μαθήματος» (π.χ. μαθηματικών ως μαθήματος γενικής παιδείας για τους μαθητές των Ανθρωπιστικών Σπουδών); Γιατί να μην παραμείνει η κοινωνιολογία ως μάθημα γενικής παιδείας, και να ολοκληρωθεί ο κύκλος της διδασκαλίας των οικείων μαθημάτων από τις προηγούμενες δύο τάξεις; Τα χαρακτηριστικά του μαθήματος, όπως τα περιγράφουν οι θιασώτες του, το καθιστούν ιδανικό για τον χώρο της γενικής παιδείας ακόμη και για το σύνολο των μαθητών.

    Ή, αφού στο ελληνικό σχολείο κανένα μάθημα δεν θεωρείται κύρους αν δεν είναι πανελλαδικώς εξεταζόμενο, γιατί να μην υπάρξει διάκριση Πεδίων μεταξύ των τόσων (πλέον των τριακοσίων) Τμημάτων που συστεγάζονται κάτω από τον τίτλο των «Ανθρωπιστικών Σπουδών» κατά το παράδειγμα διάκρισης των Επιστημονικών Πεδίων στην Ομάδα Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας;

    Ή, στην ίδια λογική, γιατί να μην υιοθετηθεί ακόμη και η λύση ενός πέμπτου πανελλαδικώς εξεταζόμενου μαθήματος για όλες τις Ομάδες Προσανατολισμού (όπου στην Ανθρωπιστικών Σπουδών θα είναι η κοινωνιολογία) με μικρή ανακατάταξη στις ώρες διδασκαλίας των εξεταζόμενων μαθημάτων, όπως εισηγούνται πάμπολλες προτάσεις, μιας και σε κάθε πεδίο υπάρχει μια έλλειψη που αφήνει ανικανοποίητο μέρος των εκπροσωπούμενων Τμημάτων, ενίοτε και κατά τρόπο παράλογο, όπως συμβαίνει με τα Τμήματα Πληροφορικής;
    Λύσεις (και μάλλον όχι δύσκολες) υπάρχουν και δεν πρέπει να περιλαμβάνουν τον αποκλεισμό κάποιου γνωστικού πεδίου.

    Μια ύστατη κουβέντα για τη σημασία των λατινικών στη μετά το Λύκειο φάση. Μπορεί να μη συνεχίζουν τον βίο τους σε πολλά πανεπιστημιακά Τμήματα (παρόλο που ουκ ολίγες επιστήμες διατηρούν σε ισχύ λατινική ορολογία για τις συνεννοήσεις των θεραπόντων τους), αλλά αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι των Κλασικών Σπουδών στα τμήματα Φιλολογίας. Η εισαγωγή σε άλλες σύγχρονες θεωρητικές σπουδές μπορεί να είναι απλώς ένα εξαμηνιαίο μάθημα, με το οποίο αποκτά κανείς τις βασικές γνώσεις και αρχές της επιστήμης του. Για τα λατινικά, ωστόσο, όπως και για κάθε γλωσσικό μάθημα, η έλλειψη προπαιδείας ουσιαστικά υπονομεύει την πανεπιστημιακή διδασκαλία τους, αφού η κατάκτηση μιας γλώσσας γίνεται σταδιακά και απαιτεί χρόνο, και επηρεάζει την ποιότητα της κατάρτισης των φιλολόγων, θέτοντας σε κίνδυνο και την αξιολόγηση των αρχαιογνωστικών σπουδών στο ελληνικό πανεπιστήμιο. Δεν είναι ασήμαντη αυτή η παρενέργεια, μολονότι βάσει όσων προαναφέρθηκαν άλλες παράμετροι έχουν (και πρέπει να έχουν) προτεραιότητα στην υπεράσπιση των λατινικών ως σχολικού μαθήματος.

  • 2 Μαΐου 2020, 20:38 | Αντωνία Α.

    Συγχαρητήρια για την απόφαση επαναφοράς των λατινικών!!! Η επιστροφή τους συνεπάγεται αφενός την ενίσχυση των κλασικών γραμμάτων στους κόλπους του ελληνικού σχολείου αλλά και στην κοινωνία ευρύτερα και αφετέρου την διαφύλαξη μιας τεράστιας πολιτισμικής κληρονομιάς.

  • 2 Μαΐου 2020, 20:37 | Ευστάθιος Μακρής

    Απαραίτητη η επαναφορά των Λατινικών, όπως και η εισαγωγή σύγχρονων προγραμμάτων και εγχειριδίων για τη διδασκαλία τους.
    Αν. Καθ. Ευστάθιος Μακρής
    Πρόεδρος Τμήματος Μουσικών Σπουδών Ιονίου Παν/μίου

  • 2 Μαΐου 2020, 20:31 | Παναγιώτης

    Όλοι όσοι ασχολούνται με την παιδεία και τα θέματά της έχουν χωριστεί τις τελευταίες μέρες σε κοινωνιολογολάτρες και κοινωνιολογομάχους. Θεωρώ πως κάτι τέτοιο μόνο να μπερδέψει το κοινό καταφέρνει. Η Κοινωνιολογία σαφώς και πρέπει να παραμείνει ένα μάθημα ισότιμο με τα υπόλοιπα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μιας και αφενός αποτελεί βασικό παράγοντα επιμόρφωσης των ατόμων για τη μετέπειτα ζωή τους ενώ αφετέρου σε όλες τις σχολές πλην των «καθαρά» φιλολογικών αποτελούν μάθημα του κύκλου σπουδών για τους ακαδημαϊκούς σπουδαστές. Η λύση πιστεύω πως είναι ο διαχωρισμός του κύκλου των μαθημάτων που θα επιλέγει ο μαθητής στην Γ´ Λυκείου ώστε να μπορεί να επιλέξει βάση των σχολών που θα θέλει να επιλέξει αν θα διδάσκεται Κοινωνιολογία ή Λατινικά. Δε γίνεται να «δαιμονοποιείται» ένα μάθημα και να μπαίνει σε δίλημμα για την παραμονή του ή όχι. Άλλωστε όπως ξέρουμε όλοι κι όταν υπήρξε η Τεχνολογική κατεύθυνση δεν καταργήθηκε κάποιο μάθημα για να μπει ο «Προγραμματισμός» απλώς υπήρξε μια νέα κατεύθυνση.

  • 2 Μαΐου 2020, 20:29 | Ελένη Φ.

    Η υποτίμηση της κλασικής Φιλολογίας συνεχίζεται με την υποβάθμιση των Λατινικών. Το μάθημα αυτό αποτελεί πυλώνα του ελληνικού πολιτισμού και απαραίτητη προϋπόθεση για τις σπουδές σε σχολές του Ανθρωπιστικού προσανατολισμού.

  • 2 Μαΐου 2020, 20:26 | N.M

    «Με δύο αντιλήψεις δεν συμβιβάζεται η Κοινωνιολογία: του φασισμού και του ρατσισμού (οποιασδήποτε μορφής και έκφρασης). Γι’ αυτόν τον λόγο καταργήθηκε από τα φασιστικά καθεστώτα και τις δικτατορίες, ενώ ταυτόχρονα διώχθηκαν οι λειτουργοί της.» Σε δημοκρατικά καθεστώτα όπως το δικό μας κάτι τέτοιο δεν θα συμβεί. Η Κοινωνιολογία θα παραμείνει στα εξεταζόμενα μαθήματα κατά τις εισαγωγικές εξετάσεις για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, μαζί με τα λατινικά.

  • 2 Μαΐου 2020, 20:22 | ΟΛΥΜΠΙΑ ΤΣΙΤΣΗ

    Θετική η επαναφορά των Λατινικών για τις κλασικές σπουδές!

  • 2 Μαΐου 2020, 20:19 | Μαρία Α.

    Συμφωνώ απόλυτα με την επαναφορά των Λατινικών στην εκπαίδευση. Είναι εξάλλου αποδεδειγμένη η χρήση τους στις Θετικές και ανθρωπιστικές επιστήμες, όπως ακριβώς και τα αρχαία ελληνικά. Είναι εξάλλου ο συνδετικός κρίκος που ενώνει τα αρχαία ελληνικά και τις υπόλοιπες Ευρωπαϊκές γλώσσες. Δεν είναι απλά ανάγκη πλέον η διδασκαλία τους, είναι θέμα παιδείας.

  • 2 Μαΐου 2020, 20:09 | Μαρία-Αγορή Γραββάνη

    Η κατάργηση του μαθήματος των Λατινικών από τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση αποτέλεσε ένα από τα μεγαλύτερα ατοπήματα στο σύγχρονο Λύκειο και στη σύγχρονη εκπαίδευση. Η διαμόρφωση του Ευρωπαϊκού πολιτισμού στηρίχτηκε στον Αρχαίο Ελληνικό και στο Λατινικό Πολιτισμό. Είναι χρέος της πολιτείας μας να διαφυλάξει και να προάγει το επίπεδο των Κλασικών Σπουδών στην Ελλάδα με την επαναφορά του μαθήματος των Λατινικών και στις τρεις τάξεις του Λυκείου και έμφαση να δοθεί στην επαναφορά του στην Ανθρωπιστική Κατεύθυνση και στην εξέταση του σε επίπεδο Πανελληνίων Εξετάσεων και του Εθνικού Απολυτηρίου. Αναγκαία, ακόμη, κρίνεται η εκ νέου συγγραφή διδακτικών συγγραμμάτων από καθηγητές που έχουν αφιερώσει τις σπουδές τους στον τομέα της Λατινικής Γραμματείας. Ας αποτελέσει πρόκληση για την ελληνική παιδεία να προσπαθήσει να κεντρίσει με τη διδασκαλία της λατινικής γλώσσας και γραμματείας το ενδιαφέρον των παιδιών, όχι μέσω της παπαγαλίας που προήγε η διδασκαλία της Λατινικής τα προηγούμενα χρόνια, αλλά να εμφυσήσει ιδέες, ιδανικά και τρόπο σκέψης μέσα από την ώριμη επιλογή κειμένων της Λατινικής Γραμματείας, που θα αυξήσουν τις γνώσεις των μαθητών σε πολλαπλό επίπεδο.

    Μαρία-Αγορή Γραββάνη
    Μεταπτυχιακή Φοιτήτρια Κλασικής Φιλολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών

  • 2 Μαΐου 2020, 20:01 | Στέφανος Τόκος

    Η επανεισαγωγή του μαθήματος των Λατινικών ως πανελλαδικώς εξεταζόμενου μαθήματος είναι ένα από τα ευχάριστα σημεία του παρόντος νομοσχεδίου, ύστερα από την διαρκή συρρίκνωση των κλασικών γραμμάτων. Οι λόγοι πολλοί και ευνόητοι (σαφώς και δε μπορούν να εξεταστούν από εδώ).

    Θεωρώ όμως πως κρίνεται αναγκαία η διδασκαλία του μαθήματος από την Β’ Λυκείου. Θα μπορούσε επίσης το υπουργείο να εξετάσει μελλοντικά το ενδεχόμενο για μερική ή πλήρη αλλαγή του βιβλίου.

  • 2 Μαΐου 2020, 19:56 | Μαρία

    Απαραίτητο να επανασυνδεθεί η Β΄θμια εκπαίδευση με τον ευρωπαϊκό πολιτισμό διαμέσου των Λατινικών.

  • 2 Μαΐου 2020, 19:47 | Κ.

    Η επαναφορά των Λατινικών αποτελεί αδήριτη ανάγκη για όσα γράφτηκαν στα παραπάνω σχόλια. Επιπλέον, τα Λατινικά δεν μπορούν να λείπουν από τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση καθώς μέσα από τα Λατινικά, όπως και μέσα από τα Αρχαία Ελληνικά, ο κόσμος γύρω μας βγάζει λίγο περισσότερο νόημα. Οι λέξεις παύουν να είναι αυθαίρετες και μαζί τους και τα νοήματα. Έχετε παρατηρήσει πώς γυαλίζουν τα μάτια των μαθητών μας την ώρα που συνειδητοποιούν ότι το αγγλικό caution προέρχεται από το cautum, όταν πλέον κατανοούν τι σημαίνει accident ή όταν τους εξηγούμε τι σημαίνει ASICS ή όταν μέσα στην τάξη μεταφράζουμε τα ξόρκια του Χάρρυ Πότερ; Αρχίζουν να νοιάζονται λίγο περισσότερο, να διερωτώνται λίγο περισσότερο και διερωτώμενοι πλησιάζουν κείμενα που έχουν να τους δώσουν τροφή για σκέψη: λέει το κείμενο για ένα κοράκι: μένετε στο κοράκι όταν διδάσκετε την ενότητα 29; Ελπίζω όχι. Από το κοράκι πάμε στον Αύγουστο, από τον Αύγουστο στον Μάρκο Αντώνιο, από τον Μάρκο Αντώνιο στην Κλεοπάτρα, από την Κλεοπάτρα στις συνήθειες τις Αιγύπτου κοκ. Αλλαγές στον τρόπο που εξετάζεται και διδάσκεται το μάθημα χρειαζόμαστε και όχι πονάει πόδι, κόβει πόδι.
    Τα Λατινικά προσφέρουν συστηματοποιημένη γνώση σε τόσα πολλά επίπεδα. Η σπορά γίνεται και ο θερισμός έρχεται μετά. Και είναι αργός και γι’αυτό οι πολλοί θα πουν όχι στα Λατινικά. Για την εγκληματικότητα, τον ρατσισμό μιλάμε στην Έκθεση, στη Λογοτεχνία, στη Φιλοσοφία, στα Αρχαία Ελληνικά, ποιος ο λόγος για ένα ακόμη γραμμικά εξεταζόμενο και αποστηθιζόμενο πανελληνίως εξεταζόμενο μάθημα; Ας κρατήσουμε την Κοινωνιολογία στα μαθήματα Γενικής. Η Κοινωνιολογία διατρέχει όλα τα μαθήματα γιατί είναι κοινωνία. Δεν υπάρχει λόγος να είναι πανελληνίως εξεταζόμενο μάθημα.

  • 2 Μαΐου 2020, 19:34 | Κωνσταντίνος Ξ.

    Το μάθημα της κοινωνιολογίας πρέπει να παραμείνει στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα καθώς παρέχει τα απαραίτητα εφόδια στους μαθητές να ερημενεύσουν τα κοινωνικά φαινόμενα και να ανταποκριθούν στις μεταβαλλόμενες κοινωνικές συνθήκες. Το μεταναστευτικό, η ανεργία, τα στερεότυπα και άλλα πολλά που συζητούνται στη σχολική τάξη στο πλαίσιο του μαθήματος είναι επίκαιρα ζητήματα που έτυχαν αποδοχής από τους μαθητές και τους κέντρισαν το ενδιαφέρον για μάθηση. Επιπλέον, από την κατεύθυνση κοινωνικών και ανθρωπιστικών σπουδών δεν είναι δυνατόν να λείπει ένα μάθημα απαραίτητο για περισσότερα από τα μισά ακαδημαϊκά τμήματα για τα οποία είναι υποψήφιοι οι μαθητές.

  • 2 Μαΐου 2020, 19:12 | Μιχάλης Ηλιάδης – Μαθηματικός

    Υπογράφω το παρακάτω σχόλιο:
    «Ο πρώτος και κύριος στόχος ενός εκπαιδευτικού είναι να μάθει τους μαθητές του να σκέφτονται». George Polya Νομίζω ότι δεν είναι εύκολο να βρει κανείς κάποιον – εκπαιδευτικό ή όχι – που να αμφιβάλλει για την αλήθεια του παραπάνω ισχυρισμού. Ενός ισχυρισμού, που οφείλεται σε έναν από τους μεγαλύτερους δασκάλους των Μαθηματικών που υπήρξαν ποτέ. Επίσης, είναι απίθανο να βρεθεί κάποιος – εκπαιδευτικός ή όχι – που να μη γνωρίζει ότι η Μαθηματική Σκέψη είναι η πιο αποτελεσματική μορφή σκέψης που διαθέτουμε. Το περίεργο είναι ότι παρόλο που σχεδόν όλοι θα συμφωνούσαμε εύκολα με τα παραπάνω, η εκπαιδευτική κοινότητα – με εξαίρεση τους Μαθηματικούς – φαίνεται να έχει συμβιβαστεί με την ιδέα ότι η εισαγωγή των μαθητών σε σχολές όπως οι Ιατρικές, οι Παδαγωγικές και οι Νομικές γίνεται με εξετάσεις που δεν αφορούν τα Μαθηματικά. Να σημειώσω εδώ, ότι είμαστε η μοναδική χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης που συμβαίνει αυτό. (Βλ. Γαλλικό Βaccalaureat, Γερμανικό Abitur, International Baccalaureat κ.λπ.). Κατά την άποψή μου δύο είναι τα μαθήματα στα οποία θα έπρεπε να εξετάζονται οι μαθητές προκειμένου να εισαχθούν σε οποιαδήποτε σχολή: α) τα «Μαθηματικά» που καλλιεργούν τη σκέψη και β) η «Γλώσσα» που την εκφράζει και τη μεταφέρει. Το ερώτημα που τίθεται είναι αν θέλουμε πραγματικά η επιλογή των αυριανών γιατρών, δασκάλων, νομικών κλπ να γίνεται με ορθολογικά κριτήρια. Αν επιθυμούμε ειλικρινά η επιλογή αυτή να γίνεται περισσότερο στη βάση του «είναι» και όχι του «φαίνεσθαι» θα πρέπει έμπρακτα να υποστηρίξουμε τα παραπάνω. Για το σκοπό αυτό προτείνω έναν ομαλό μετασχηματισμό του συστήματος που αυξάνει το πλήθος των πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων κατά ένα και μειώνει το άγχος των μαθητών και τον παράγοντα τύχη. Πρόκειται για το μάθημα «Μαθηματικά και Στοιχεία Στατιστικής» που είναι χρήσιμο σε όλες τις πανεπιστημιακές σχολές. Γιώργος Μαυρίδης Μαθηματικός Υ.Γ. Τους τελευταίους δύο μήνες ακούμε από γιατρούς και επιδημιολόγους για μαθηματικά μοντέλα και εκθετικές καμπύλες. Αναρωτιέμαι, ο αυριανός γιατρός, χωρίς μαθηματικό υπόβαθρο, πώς θα τα αντιλαμβάνεται και θα τα ερμηνεύει όλα αυτά;

  • 2 Μαΐου 2020, 18:58 | Κουτουλακης Ιωάννης

    Η επαναφορά του μαθήματος των λατινικών στις πανελλήνιες εξετάσεις είναι επιτακτική ανάγκη.Τα Λατινικά αποτελούν προάγγελο των σύγχρονων δυτικών χωρών και αναπόσπαστο κομμάτι της ιστορίας αυτών των χωρών καθώς και της Ελλάδας! Δεν μπορούμε να αδιαφορούμε για τα Λατινικά γιατί με την ίδια ευκολία θα μπορούσαμε να αδιαφορούμε και για τα αρχαία ! Το ρωμαϊκό δίκαιο υπήρξε το πιο αξιοκρατικό στην ιστορία της δικαιοσύνης γεγονός που δεν μπορούμε να παραλείψουμε. Για τους παραπάνω λόγους και για πολλούς άλλους τα Λατινικά οφείλουν να είναι εξεταζόμενο μάθημα στις πανελλήνιες εξετάσεις .

  • 2 Μαΐου 2020, 18:56 | Ράνια Π.

    Προς τι το ψευδοδίλλημα Κοινωνιολογία ή Λατινικά?Λογική του διαιρεί και βασίλευε? Και τα δύο μαθήματα έχουν την αξία τους αλλά και τη συνάφειά τους με συγκεκριμένες σχολές και τμήματα.
    Μπορώ να κατανοήσω τη συνάφεια των Λατινικών με τις Φιλολογίες (ελληνική και ξενόγλωσσες) αλλά ειλικρινά, δε μπορώ να βρω καμία σύνδεση ανάμεσα στα Λατινικά και τις Κοινωνικές Επιστήμες, οι οποίες αποτελούν το 75% των τμημάτων και των σχολών της κατεύθυνσης Ανθρωπιστικών Σπουδών. Δεν διδάσκονται Λατινικά και η γνώση τους δεν αποτελεί προαπαιτούμενο σε ΚΑΜΙΑ σχολή Κοινωνικών και Νομικών Επιστημών. Η θέση της κοινωνιολογίας θα έπρεπε να είναι αυτονόητη και αδιαπραγμάτευτη για όλους τους υποψηφίους τμημάτων Κοινωνικών Επιστημών!
    Δώστε στους μαθητές την δυνατότητα να επιλέξουν σε ποιο μάθημα θα εξετασθούν, ανάλογα με τα τμήματα που τους ενδιαφέρουν! Η λογική της αντικατάστασης είναι αντιεπιστημονική και παράλογη..

  • 2 Μαΐου 2020, 18:33 | ΙΩΑΝΝΑ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ

    Χαιρετίζω την πρόθεση του Υπουργείου να επανέλθει η διδασκαλία των Λατινικών ως υποχρεωτικό εξεταζόμενο μάθημα στις Ανθρωπιστικές σπουδές. Η χώρα μας, πριν από λίγο καιρό, εντελώς ατεκμηρίωτα, είχε προχωρήσει στην αντικατάσταση των Λατινικών με το μάθημα της Κοινωνιολογίας που καλύπτεται και επικαλύπτεται από άλλα μαθήματα (Ιστορία, Έκθεση) και η διδασκαλία του ευνοούσε την αποστήθιση, όταν στο εξωτερικό τα Λατινικά (κι όχι τα Αρχαία Ελληνικά) συνιστούν τη βάση των humanities και όχι μόνο (βλ. Ιατρική, Βιολογία κλπ.). Εφόσον οι πτυχιούχοι μας ανοίγονται στην ευρωπαϊκή αγορά, θα πρέπει να έχουν τα ίδια εφόδια ως μελλοντικοί επιστήμονες και τις ίδιες βάσεις.

    Αυτό δεν σημαίνει ότι η Κοινωνιολογία είναι ένα «άχρηστο» μάθημα, αλλά ως μάθημα Γενικής Παιδείας επιτελεί τον σκοπό του, δεν αποτελεί όμως βάση για τις κατεξοχήν ανθρωπιστικές σπουδές.

  • 2 Μαΐου 2020, 18:32 | ΑΝΔΡΟΥΛΙΔΑΚΗΣ ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ

    Είναι πολλαπλά χρήσιμη η επαναφορά και ενίσχυση των κλασικών σπουδών στο ΓΕΛ, όπως ορθά επισημαίνεται στο υπό διαβούλευση νομοσχέδιο. Με τις εξής προϋποθέσεις : α. να συγγραφεί νέα βιβλίο με βάση τη διδασκαλία της λατινικής γλώσσας και λογοτεχνίας, β. η διδασκαλία της λατινικής γλώσσας να συνδεθεί με τις άλλες αρχαιογνωστικές αλλά και κοινωνικές επιστήμες, γ. να υπάρξει στο επιγενόμενο -πολυδύναμο βιβλίο-πρόσθετο υλικό/φάκελλος-με αναγραφές κλασικών πηγών [για παράδειγμα η πρόσληψη του ομηρικού έπους, του αρχαίου δράματος στην ρωμαϊκή λογοτεχνία, η πολυϊστορία των γλωσσών, η λατινική γλώσσας σε άλλες μορφές τέχνης, η λατινική παλαιογραφία, στοιχεία κριτικής των κειμένων κ.ά] Συνεπώς η διδασκαλία των λατινικών θα συμβάλλει στην ενιαιοποίηση των κλασικών γραμμάτων στην εκπαίδευση. Θα συμφωνούσα περισσότερο με τα νομοσχεδιαζόμενα, αν η μορφή του παραπάνω βιβλίου έχει διαταξική λειτουργία, ενότητες επιλογής, ακολουθώντας την λογοτεχνική εξέλιξη, ανάλογο δηλαδή της ιστορικότητας των κλασικών σπουδών, και βέβαια της ανάθεσης διδασκαλίας του μαθήματος, αποκλειστικά σε πτυχιούχους κλασικών σπουδών των φιλολογικών τμημάτων.Σχετικά με τις εξετάσεις, η διδασκαλία διαχωρίζεται σε αρχάριους και προχωρημένους, την δε εξεταστέα ύλη να την ορίζουν οι τομείς κλασικής φιλολογίας των ΑΕΙ. Έτσι οι πρώτοι θ’αποκτούν μια γενική παιδεία, οι δεύτεροι θα σπουδάζουν ειδικότερα στα φιλολογικά τμήματα.