1. Για τη στελέχωση των Κ.Ε.Σ.Υ. συνιστώνται χίλιες εξήντα επτά (1.067) θέσεις προσωπικού, που κατανέμονται σε κλάδους ως εξής:
α) Εκπαιδευτικών με εξειδίκευση στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση (Ε.Α.Ε.):
αα) Νηπιαγωγών (ΠΕ60): ογδόντα έξι (86) θέσεις,
ββ) Δασκάλων (ΠΕ70): εκατό εξήντα έξι (166) θέσεις, από τις οποίες δύο (2) πληρούνται κατά προτεραιότητα από μέλη της μουσουλμανικής μειονότητας της Θράκης,
γγ) Φιλολόγων (ΠΕ02): ενενήντα τρεις (93) θέσεις και
δδ) Μαθηματικών (ΠΕ03): τριάντα οκτώ (38) θέσεις.
β) Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (Ε.Ε.Π.):
αα) Ψυχολόγων (ΠΕ23): διακόσιες δέκα επτά (217) θέσεις, από τις οποίες δύο (2) πληρούνται κατά προτεραιότητα από μέλη της μουσουλμανικής μειονότητας της Θράκης,
ββ) Κοινωνικών Λειτουργών (ΠΕ30): διακόσιες δέκα επτά (217) θέσεις, από τις οποίες δύο (2) πληρούνται κατά προτεραιότητα από μέλη της μουσουλμανικής μειονότητας της Θράκης,
γγ) Λογοθεραπευτών (ΠΕ21): σαράντα επτά (47) θέσεις,
δδ) Φυσιοθεραπευτών (ΠΕ28): είκοσι τέσσερις (24) θέσεις,
εε) Εργοθεραπευτών (ΠΕ29): τριάντα τρεις (33) θέσεις,
στστ) Ειδικών στην κινητικότητα, τον προσανατολισμό και τις δεξιότητες καθημερινής διαβίωσης των τυφλών και στην ελληνική νοηματική γλώσσα (ΠΕ31): έξι (6) θέσεις και
γ) Εκπαιδευτικών όλων των κλάδων που υπηρετούν στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, με εξειδίκευση στη συμβουλευτική στον επαγγελματικό προσανατολισμό: εκατόν σαράντα (140) θέσεις.
δ) Διοικητικών υπαλλήλων:
αα) ΠΕ 1 Διοικητικού: είκοσι έξι (26) θέσεις και
ββ) ΔΕ Διοικητικών Γραμματέων: σαράντα πέντε (45) θέσεις.
2. Η κάλυψη των θέσεων των περιπτ. α΄ και β΄ της παρ. 1 γίνεται με την τοποθέτηση εκπαιδευτικών και μελών του Ε.Ε.Π., κατά περίπτωση, ύστερα από μετάθεση, απόσπαση ή διάθεση, ύστερα από αίτησή τους, εφόσον έχουν συμπληρώσει διδακτική υπηρεσία τουλάχιστον επτά ετών, από τα οποία τουλάχιστον τρία σε Σ.Μ.Ε.Α.Ε. ή ΚΕ.Σ.Υ. Η κάλυψη των θέσεων της περίπτ. γ΄ της ίδιας παραγράφου γίνεται με την τοποθέτηση εκπαιδευτικών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με εξειδίκευση στη συμβουλευτική στον επαγγελματικό προσανατολισμό ύστερα από μετάθεση, απόσπαση ή διάθεση, ύστερα από αίτησή τους, εφόσον έχουν συμπληρώσει διδακτική υπηρεσία τουλάχιστον επτά ετών.
3. Οι θέσεις της παρ. 1 για τις οποίες προβλέπεται η πλήρωση κατά προτεραιότητα από μέλη της μουσουλμανικής μειονότητας της Θράκης κατανέμονται με την υπουργική απόφαση της περίπτ. ζ΄ της παρ. 1 του άρθρου 18 στα Κ.Ε.Σ.Υ. Ξάνθης και Ροδόπης. Οι λοιπές θέσεις της ίδιας παραγράφου κατανέμονται στα Κ.Ε.Σ.Υ. της χώρας με την ίδια υπουργική απόφαση.
4. Για τα θέματα υπηρεσιακής κατάστασης των εκπαιδευτικών που υπηρετούν σε οργανική θέση σε Κ.Ε.Σ.Υ., αρμόδιο είναι το οικείο Α.Π.Υ.Σ.Π.Ε. ή Α.Π.Υ.Σ.Δ.Ε.
1. Για τη στελέχωση των Κ.Ε.Σ.Υ. συνιστώνται χίλιες εξήντα επτά (1.067) θέσεις προσωπικού, που κατανέμονται σε κλάδους ως εξής:
α) Εκπαιδευτικών με εξειδίκευση στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση (Ε.Α.Ε.):
αα) Νηπιαγωγών (ΠΕ60): ογδόντα έξι (86) θέσεις,
ββ) Δασκάλων (ΠΕ70): εκατό εξήντα έξι (166) θέσεις,
Σχόλιο: ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΑΠΟΥΣΙΑ των εκπαιδευτικών ΕΑΕ με ΠΕ61 (νηπιαγωγοί ΕΑΕ) και ΠΕ71 (δάσκαλοι ΕΑΕ)
Να αναφερθεί ΞΕΚΑΘΑΡΑ το ΠΕ ως 71 και 61.
1. Πότε, από ποιους και πώς αξιολογήθηκε το έργο των υπευθύνων Σ.Σ.Ν ως μη αναγκαίο για την εύρυθμη λειτουργία των ΚΕΣΥ, ;
2. Από ποιους ιεραρχικά ανώτερους, πότε και πώς αξιολογήθηκαν τα επιστημονικά προσόντα ή η χρόνια εμπειρία των υπευθύνων Σ.Σ.Ν ;
Η απάντηση είναι ουσιαστικά ποτέ και από κανέναν.
3. Aναρωτιέμαι, οι 460 εγκεκριμένες ώρες από το υπουργείο υποστηρικτικών δράσεων σε μαθητές ( μόνο για τη φετινή σχολική χρονιά) δεν αποτελούν διδακτική υπηρεσία;
4. Οι περίπου 200 ώρες ατομικών συμβουλευτικών παρεμβάσεων σε μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς ( για τη φετινή σχολική χρονιά) τι είδους υπηρεσία είναι;
5. Ο ετήσιος αρχικός προγραμματισμός έργου, ο τελικός απολογισμός έργου, ο ρόλος των υπευθύνων Σ.Σ.Ν στη Θεματική Εβδομάδα, η συμμετοχή στις συνεδριάσεις συλλόγων εκπαιδευτικών και γονέων, οι παραπομπές περιστατικών σε δημόσιους φορείς Ψυχικής Υγείας δεν έχουν διοικητικό χαρακτήρα;
Οι εκπαιδευτικοί ειδικής αγωγής Πε 61 (νηπιαγωγοί) και 71 (εκπαιδευτικοί) είναι απόφοιτοι των δύο τμημάτων ειδικής αγωγής, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας και Μακεδονίας. Είναι οι εκπαιδευτικοί που σπούδασαν 4 χρόνια την ειδική αγωγή και είναι οι πιο καταρτισμένοι για την στελέχωση των δομών ειδικής αγωγής. Πρέπει αναφερθεί ξεκάθαρα το Πε ως 61 και 71 και όχι ως 60 και 70.
Από την εμπειρία μου ως υπ. ΣΕΠ ΚΕΣΥΠ μπορώ να υποστηρίξω οτι ο αριθμός των 140 θέσεων για τους συμβούλους Επαγγ. Προσανατολισμού δεν επαρκεί. Μόνο η παροχή ΑΤΟΜΙΚΗΣ συμβουλευτικής και ΜΟΝΟ στους μαθητές από τον σύμβουλο αρκεί να εκτιμήσει κανείς τον φόρτο. Πόσο μάλλον να το δει συνδυαστικά και με όλες τις άλλες αρμοδιότητες (υποστήριξη εκπαιδευτικών, προγραμμάτων, γονέων κ.α.).
Ακόμα, είναι απαραίτητο σε νομούς με μεγάλες αποστάσεις (π.χ. Εύβοια) ή άλλες γεωγραφικές ιδιαιτερότητες να υπολογιστεί κι αυτός ο παράγοντας στον αριθμό των στελεχών μαζί με την αναλογία του μαθητικού πληθυσμού όπως προβλέπει το Σχ. νόμου.
Γι αυτούς τους λόγους, επναλαμβάνω Θεωρώ οτι ο αριθμός των συμβούλων Επαγγ. Προσανατολισμού πρέπει να αυξηθεί.
Σε δομές ειδικής αγωγής οι θέσεις των εκπαιδευτικών πρέπει να καλυφθούν από τους ειδικούς που έχουν κάνει τις βασικές σπουδές τους στον αντίστοιχο κλάδο. ΠΕ 61 και 71 δηλαδή.
Δημιουργείται μία νέα δομή ειδικής αγωγής και η στελέχωση της θα είναι ελλιπής! Υπάρχουν εκπαιδευτικοί ειδικής αγωγής ΠΕ 61 και 71 που είναι καταρτισμένοι σε θέματα ειδικής αγωγής και συμπεριληπτικής ένταξης! Παρ’ όλα αυτά η νέα δομή προωθεί τους μόνιμους με εξειδίκευση στην ειδική αγωγή.. Τα 4 χρόνια σπουδών δεν εξισώνονται με τις γνώσεις που προσφέρουν αμφιβόλου ποιότητας μεταπτυχιακά.
http://www.sed.uth.gr/index.php/gr/ »Σκοπός του Τμήματος είναι η προαγωγή της έρευνας και η διδασκαλία της Ειδικής Αγωγής για την εμβάθυνση και κριτική διαχείριση των σύγχρονων αναγκών στην εκπαίδευση του ευαίσθητου αυτού πληθυσμού. Το Τμήμα παρέχει ένα πρόγραμμα σπουδών σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα διδασκαλίας και ταυτόχρονα στην ολιγοετή παρουσία του κατέχει σημαντική θέση στα επιστημονικά δρώμενα της χώρας μας και της διεθνούς κοινότητας. Σταθερός προσανατολιστικός άξονας όλων μας είναι η πολύπλευρη και άρτια κατάρτιση επιστημόνων και εκπαιδευτικών που θα κληθούν να στελεχώσουν τις δομές που απευθύνονται σε παιδιά με ειδικές ανάγκες, έναν τομέα με πολλές απαιτήσεις και έντονους ρυθμούς ανάπτυξης στη χώρα μας τα τελευταία χρόνια.» και για το ΠΑΜΑΚ ισχύουν τα αντίστοιχα http://www.uom.gr/index.php?tmima=7&categorymenu=2
Παντελής απουσία των εκπαιδευτικών ΕΑΕ με ΠΕ61 (νηπιαγωγοί ΕΑΕ) και ΠΕ71 (δάσκαλοι ΕΑΕ)
Η διαβούλευση πρέπει να γίνεται με ονοματεπώνυμο
απόσυρση του νομοσχεδίου καμιά επιστημονική βάση
Οι θέσεις των ψυχολόγων θα πρέπει να είναι πολύ περισσότερες, ώστε να υπάρχει η δυνατότητα να εξυπηρετούν τις διαγνωστικές ανάγκες 2-3 σχολείων. Κανονικά θα πρέπει να μπορούν να εισέρχονται στα σχολεία αυτά απ’ την αρχή του σχ. έτους και να υλοποιούν διαγνωστικά τεστ σε όλους τους μαθητές (αρχικά). Κατόπιν να επιλαμβάνονται των περιπτώσεων, που χρήζουν ιδιαίτερης αντιμετώπισης, σε συνεργασία με όλους τους εμπλεκόμενους παράγοντες. Αυτό για να γίνει όμως απαιτείται χρόνος. Και με τα 1-2 εξιδεικευμένα άτομα δεν γίνεται!
Οι Συμβουλευτικοί Σταθμοί Νέων επιτελούν ένα σπουδαίο έργο και αποτελούν σημαντική βοήθεια για τους μαθητές σε μια περίοδο που οι οικογένειες πλήττονται εξαιτίας της οικονομικής και ηθικής κρίσης στην χώρα μας. Οι Υπεύθυνοι των Συμβουλευτικών Σταθμών έχουν αφιερώσει πολλές ώρες από τον προσωπικό τους χρόνο για την ουσιαστική ανάδειξη των προβλημάτων που αφορούν τους νέους. Οπότε, είναι άδικο να μη μπορούν να συμμετέχουν στη στελέχωση της νέας δομής. Γι΄αυτό πρέπει άμεσα να αρθεί αυτή η αδικία.
Αναγράφεται….Για τη στελέχωση των Κ.Ε.Σ.Υ. συνιστώνται:
δδ) Φυσιοθεραπευτών (ΠΕ28): είκοσι τέσσερις (24) θέσεις.
Είναι προφανές σφάλμα πως ενώ είμαστε οι μόνοι επαγγελματίες που έχουν γνώσεις και δικαίωμα αξιολόγησης της κινητικής ικανότητας των μαθητών, ο αριθμός να περιορίζεται μόνο σε 24, ενώ τα Κ.Ε.Σ.Υ είναι 70 (;)
Η πρότασή μου είναι για τουλάχιστον 2 φυσικοθεραπευτές (ΠΕ 28) ανά ΚΕΣΥ
1. Για τη στελέχωση των Κ.Ε.Σ.Υ. συνιστώνται χίλιες εξήντα επτά (1.067) θέσεις προσωπικού, που κατανέμονται σε κλάδους ως εξής:
α) Εκπαιδευτικών με εξειδίκευση στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση (Ε.Α.Ε.):
αα) Νηπιαγωγών (ΠΕ60): ογδόντα έξι (86) θέσεις,
ββ) Δασκάλων (ΠΕ70): εκατό εξήντα έξι (166) θέσεις,
Σχόλιο: Παντελής απουσία των εκπαιδευτικών ΕΑΕ με ΠΕ61 (νηπιαγωγοί ΕΑΕ) και ΠΕ71 (δάσκαλοι ΕΑΕ).
Στο α)Γιατί απουσιάζουν οι εκπαιδευτικοί ειδικής αγωγής ΠΕ71??
Παραθέτω το ψήφισμα της Ανώτατης Συνομοσπονδίας Γονέων μαθητών Ελλάδας (ΑΣΓΜΕ) σχετικά με την διατήρηση και ενίσχυση των υποστηρικτικών συμβουλευτικών θεσμών
http://www.alfavita.gr/arthron/anakoinoseis/asgme-psifisma-gia-tin-synenosi-ton-domon-kesyp-keddy-ssn-kai-keplinet
και όχι την υποβάθμιση και συρρίκνωση τους.
ΤΟ ΕΕΠ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΧΕΙ ΜΟΝΟΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΠΡΟΥΠΗΡΕΣΙΑ
Άρθρο 09 – Στελέχωση των Κ.Ε.Σ.Υ.
2. Η κάλυψη των θέσεων των περιπτ. α΄ και β΄ της παρ. 1 γίνεται με την τοποθέτηση εκπαιδευτικών, ύστερα από μετάθεση, απόσπαση ή διάθεση, ύστερα από αίτησή τους, εφόσον έχουν συμπληρώσει διδακτική υπηρεσία τουλάχιστον επτά ετών, από τα οποία τουλάχιστον τρία σε Σ.Μ.Ε.Α.Ε. ή ΚΕ.Σ.Υ. και μελών του Ε.Ε.Π., ύστερα από μετάθεση, απόσπαση ή διάθεση, ύστερα από αίτησή τους, εφόσον έχουν συμπληρώσει εκπαιδευτική υπηρεσία τουλάχιστον επτά ετών σε Σ.Μ.Ε.Α.Ε. ή ΚΕ.Σ.Υ. Η κάλυψη των θέσεων της περίπτ. γ΄ της ίδιας παραγράφου γίνεται με την τοποθέτηση εκπαιδευτικών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με εξειδίκευση στη συμβουλευτική στον επαγγελματικό προσανατολισμό ύστερα από μετάθεση, απόσπαση ή διάθεση, ύστερα από αίτησή τους, εφόσον έχουν συμπληρώσει διδακτική υπηρεσία τουλάχιστον επτά ετών.
Nα καταργηθούν(όχι προσωποπαγείς)οι ειδικότητες των Κοινωνικών Λειτουργών ΠΕ3Ο, ψυχολόγων ΠΕ23, φυσιοθεραπευτών ΠΕ28, εργοθεραπευτών ΠΕ29, ξενόγλωσσων εκπ/κών ΠΕΟ5-ΠΕΟ6, εκπ/κών φυσικής αγωγής ΠΕ11 από τα-δεν χρειάζονται στα-ΚΕΔΔΥ/ΚΕΣΥ και να ενταχθούν στις ΕΔΕΑΥ ανά ομάδες σχολείων όπου παράγεται το εκπαιδευτικό έργο.
Να διατηρηθούν και να αυξηθούν στα ΚΕΣΥ κατά περίπτωση μόνο οι ειδικότητες/θέσεις: του Παιδοψυχιάτρου ΠΕ 24 ή Παιδονευρολόγου, να μειωθούν των εκπ/κών προσχολικής αγωγής-νηπιαγωγών ΠΕ6Ο (μία σε κάθε ΚΕΣΥ) και να αυξηθούν σημαντικά των Δασκάλων ΠΕ7Ο, των Φιλολόγων ΠΕΟ2, των Λογοθεραπευτών ΠΕ21 και ενός/μιας Μαθηματικού ΠΕΟ3 σε κάθε ΚΕΣΥ λόγω άμεσης παρέμβασης, αξιολόγησης, διαφοροδιάγνωσης και υποστήριξης του εκπαιδευτικού έργου.
Σας ευχαριστούμε
Εκπ/οί Π/θμιας και Δ/θμιας Εκπ/σης
Θεωρώ πως ο αριθμός των 24 Φυσικοθεραπευτών σε συνάρτηση με τον αριθμό των
Κ.Ε.Σ.Υ που είναι 70 είναι λίγος ως αδιανόητος. Πρέπει τουλάχιστον 2 Φυσικοθεραπευτές ανά Κ.Ε.Σ.Υ όποτε πρέπει ο αριθμός να αυξηθεί στους 140 .
»γ) Εκπαιδευτικών όλων των κλάδων που υπηρετούν στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, με εξειδίκευση στη συμβουλευτική στον επαγγελματικό προσανατολισμό: εκατόν σαράντα (140) θέσεις.»
Επισημάνσεις:
1. Ο αριθμός Συμβούλων Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού που θα στελεχώσουν τα ΚΕΣΥ είναι ανεπαρκής.
2. Στο νομοσχέδιο διαφαίνεται το σκεπτικό να καλυφθούν οι θέσεις από το μόνιμο προσωπικό που πήρε απόσπαση και στελέχωνε έως σήμερα τα ΚΕΣΥΠ λόγω του ότι δεν υπήρχαν παλαιότερα αρκετοί εκπαιδευτικοί με μεταπτυχιακές σπουδές στον Σ.Ε.Π. ή/και δεν μπορούσαν να συμμετέχουν στις διαδικασίες πρόσληψης αναπληρωτές εκπαιδευτικοί με μεταπτυχιακή ειδίκευση στη Συμβουλευτική Επαγγελματικό Προσανατολισμό.
Κατάλληλοι για τη στελέχωση της δομής των ΚΕΣΥ είναι πτυχιούχοι αμιγώς παιδαγωγικών τμημάτων και σχολών Κοινωνικών Επιστημών (βλ ειδικότητα ΕΕΠ ΠΕ22-Επαγγελματικών Συμβούλων, Σύμβουλοι Σταδιοδρομίας ΣΔΕ κ.α.) με μεταπτυχιακή ειδίκευση στη Συμβουλευτική Επαγγελματικού Προσανατολισμού και όχι εκπαιδευτικοί όλων των κλάδων της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Το ότι πολλοί εκπαιδευτικοί όλων των κλάδων έτυχαν της παρακολούθησης για προσωπικούς τους λόγους κάποιων ολιγόμηνων προγραμμάτων εξειδίκευσης ή επιμόρφωσης στον επαγγελματικό προσανατολισμό, δεν σημαίνει ότι είναι κατάλληλοι για θέσεις Συμβούλων σε δημόσιους/κρατικούς φορείς. Τα ΚΡΙΤΗΡΙΑ που έχουν οριστεί σε λοιπές δομές (πχ Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας όπου εργάζονται Σύμβουλοι Σταδιοδρομίας και στα ειδικά σχολεία όπου εργάζονται οι ΠΕ22) θα πρέπει να ισχύσουν και στα ΚΕΣΥ. Τα κριτήρια πρέπει να είναι ενιαία για όλες τις εκπαιδευτικές δομές υποστήριξης (ΣΔΕ, Ειδική Αγωγή, ΚΕΣΥ) της χώρας και να μην διαφοροποιούνται. Τα κριτήρια πρέπει να οριστούν στη βάση των προσόντων των ΠΕ22-Επαγγελματικών Σύμβουλων και των Συμβούλων Σταδιοδρομίας ΣΔΕ, ως οι πλέον αρμόδιοι και κατάλληλοι για παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών επαγγελματικού προσανατολισμού, με τυπικά προσόντα και επαγγελματική εμπειρία.
Είναι αδιανόητο οι μόνοι επαγγελματίες που έχουν δικαίωμα αξιολόγησης της κινητικής ικανότητας των μαθητών να περιορίζονται σε 24 ενώ τα Κ.Ε.Σ.Υ είναι 70
Πρόταση
Τουλάχιστον 140 θέσεις Φυσιοθεραπευτών (ΠΕ28)
Είναι αδιανόητο οι μόνοι επαγγελματίες που έχουν δικαίωμα αξιολόγησης της κινητικής ικανότητας των μαθητών να περιορίζονται σε 24 ενώ τα Κ.Ε.Σ.Υ είναι 70
Πρόταση
Τουλάχιστον 140 θέσεις Φυσιοθεραπευτών (ΠΕ28)
Για τη στελέχωση των Κ.Ε.Σ.Υ. συνιστώνται:
δδ) Φυσιοθεραπευτών (ΠΕ28): είκοσι τέσσερις (24) θέσεις,
Είναι αδιανόητο οι μόνοι επαγγελματίες που έχουν δικαίωμα αξιολόγησης της κινητικής ικανότητας των μαθητών να περιορίζονται σε 24 ενώ τα Κ.Ε.Σ.Υ είναι 70
Πρόταση
Τουλάχιστον 140 θέσεις Φυσιοθεραπευτών (ΠΕ28)
Ως αναπληρώτρια εκπαιδευτικός που υπηρετεί τα τελευταία χρόνια σε σχολεία της Φλώρινας και της Κοζάνης, δύο φορές ήρθα αντιμέτωπη με περιπτώσεις ιδιαίτερης φύσεως που απαιτούσαν ειδικό χειρισμό. Την πρώτη φορά υποβάλαμε με τους συναδέλφους εκθέσεις και αιτήματα σε διάφορους φορείς. Άμεση βοήθεια και ουσιαστική στήριξη είχαμε πρωτίστως από την υπεύθυνη του Συμβουλευτικού Σταθμού Νέων Φλώρινας, που επισκέφθηκε –ιδίοις πόροις- το σχολείο (που ήταν σε χωριό του νομού) πολλές φορές, μίλησε με εκπαιδευτικούς, μαθητές και γονείς, και δεν σταμάτησε να ενδιαφέρεται μέχρι να δοθεί λύση. Αλλά και όταν σημειώθηκε σε γειτονικό νομό σοβαρό επεισόδιο με εφήβους μαθητές, τηλεφωνήσαμε στο Συμβουλευτικό Σταθμό, μάθαμε ποιος ήταν ο κατάλληλος τρόπος χειρισμού και προχωρήσαμε τη διαδικασία. Τα τελευταία χρόνια οι συμβουλευτικοί σταθμοί έχουν εξελιχθεί στον πιο οικείο πόλο στήριξης του εκπαιδευτικού έργου. Με συναντήσεις γονέων, εκπαιδευτικών και μαθητών, με παρουσιάσεις για τα φλέγοντα ζητήματα του σχολικού εκφοβισμού, του σεβασμού της διαφορετικότητας, της ομαλής μετάβασης από βαθμίδα σε βαθμίδα…με τον συμβουλευτικό και καθοδηγητικό του ρόλο…Και είναι μια επικοινωνία που πόρρω απέχει από τη συνήθη τυπική διαδικασία αποστολής υπηρεσιακών εγγράφων, μια ζεστή, φιλική υποστηρικτική επικοινωνία που δημιουργεί την αίσθηση της ασφάλειας για εμάς τους εκπαιδευτικούς που αντιμετωπίζουμε χίλια δυο προβλήματα κατά την διεξαγωγή του έργου μας. Είναι δύσκολο να φανταστώ ότι κάποιος άλλος φορέας, ακόμη και υπερκείμενος, θα μπορούσε να αντικαταστήσει ή έστω να υποκαταστήσει τους Συμβουλευτικούς Σταθμούς, και αν μπορώ να μιλήσω ανοιχτά, θυμώνω που μελετάται η κατάργηση ενός τόσο επιτυχημένου θεσμού, ο οποίος έχει αποδείξει πολλαπλώς τη λειτουργικότητά του.
Η Συμβουλευτική και ο Προσανατολισμός δεν αφορούν μόνο την Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Γι’ αυτό εκπαιδευτικοί με μεταπτυχιακές σπουδές, εξειδίκευση και εμπειρία στη Συμβουλευτική, που υπηρετούν στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, θα πρέπει να έχουν την δυνατότητα να προσφέρουν τις υπηρεσίες στους στα Κ.Ε.Σ.Υ. Ο θεσμός θα πρέπει να διευρυνθεί και όχι να συρρικνωθεί ακόμα περισσότερο.
Η Συμβουλευτική και ο Προσανατολισμός, δεν είναι μόνο υπόθεση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Εκπαιδευτικοί με ειδίκευση, μεταπτυχιακές σπουδές και εμπειρία στη Συμβουλευτική και τον Προσανατολισμό, που υπηρετούν στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, θα πρέπει να έχουν τη δυνατότητα να προσφέρουν τις υπηρεσίες στους στα Κ.Ε.Σ.Υ και ο θεσμός να διευρυνθεί σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, παρά να συρρικνωθεί ακόμα περισσότερο.
Να δοθεί η δυνατοτητα σε ολους τους εκπαιδευτικους , ανεξάρτητα απο την ειδικότητα τους , να στελεχώσουν τα κεσυ. Η επιλογή τους να γινεται με ακριβώς τα ιδια κριτήρια και προαπαιτούμενα που θέτει ο νομος για όλους .
Ο αριθμός στελέχωσης είναι μικρός σε σχέση με τις αυξημένες ευθύνες και δραστηριότητες των μελών. Για να μην απαξιωθούν και καταστούν απρόσιτα και απρόσωπα τα μέλη, είναι πιο αποτελεσματικό να αυξηθεί ο αριθμός τους.
Για τη στελέχωση των Κ.Ε.Σ.Υ. συνιστώνται Εκπαιδευτικοί με εξειδίκευση στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση (Ε.Α.Ε.) εκ των οποίων δεν περιλαμβάνονται οι εκπαιδευτικοί ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης ΠΕ 71.
Συγκεκριμένα θα πρέπει να διατυπωθεί ως εξής:
α) Εκπαιδευτικών με εξειδίκευση στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση (Ε.Α.Ε.)
ββ) Δασκάλων (ΠΕ71): εκατό εξήντα έξι (166) θέσεις, από τις οποίες δύο (2) πληρούνται κατά προτεραιότητα από μέλη της μουσουλμανικής μειονότητας της Θράκης,
ή
ββ) Δασκάλων (ΠΕ71/ΠΕ71): εκατό εξήντα έξι (166) θέσεις, από τις οποίες δύο (2) πληρούνται κατά προτεραιότητα από μέλη της μουσουλμανικής μειονότητας της Θράκης,
Σχετικά με τη στελέχωση των Κ.Ε.Σ.Υ πώς προσδιορίστηκε ο αριθμός των θέσεων ανά ειδικότητα, και γιατί δεν υπάρχει καμιά ιατρική ειδικότητα? Δε διαφαίνεται σε περιοχές με μεγάλο μαθητικό πληθυσμό (πχ. μεγάλα αστικά κέντρα) να εξυπηρετούνται οι ανάγκες των μαθητών, με το προβλεπόμενο προσωπικό και θα υπάρχουν πάλι λίστες αναμονής ετών.
Πώς είναι δυνατόν ξενόγλωσσοι εκπαιδευτικοί με επιστημονική κατάρτιση και εξειδίκευση στην Ειδική Αγωγή, συγγραφικό έργο και διδακτική και διαγνωστική εμπειρία να μένουν εκτός διαδικασίας;
38 μαθηματικούς; Την αξιολόγηση στα μαθηματικά θα την κάνουν οι κοινωνικοί λειτουργοί; ή οι φιλόλογοι όπως γίνεται σήμερα;
Στο άρθρο 9 παρ. δ) αα) έχει γίνει λάθος στον αριθμό θέσεων ΠΕ 1 Διοικητικού. Αναφέρεται λανθασμένα ο αριθμός 26 ενώ ο σωστός αριθμός είναι 28 (27 μόνιμοι κλάδου ΠΕ Διοικητικού/Οικονομικού και 1 θέση προσωποπαγής κλάδου ΠΕ Οικονομικού), όπως προκύπτει από την καταμέτρηση στο υπ΄αριθμ. 37922/Υ1/06-03-18/έγγραφο ΥΠΠΕΘ με θέμα »Διαπιστωτική πράξη της παρ. 2 του άρθρου 80 του ΠΔ 18/2018 «Οργανισμός ΥΠΠΕΘ»» (ΑΔΑ ΩΘ084653ΠΣ-ΤΣ5). Επιπλέον πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι λόγω των αυξημένων αρμοδιοτήτων του ΚΕΣΥ θεωρείται απαραίτητη η επιπλέον στελέχωσή του με Διοικητικό προσωπικό (τουλάχιστον 2 θέσεις Διοικητικών υπαλλήλων για κάθε ΚΕΣΥ). Υπενθυμίζω ότι ακόμη και το 2000 στον ιδρυτικό νόμο των ΚΔΑΥ Ν.2817/2000 προβλέπονταν στα ΚΔΑΥ που λειτουργούσαν σε έδρα Διοικητικής Περιφέρειας έκτός της 1 θέσης Διοικητικού υπαλλήλου και 1 θέση Κλητήρα.
1. Για τη στελέχωση των Κ.Ε.Σ.Υ. συνιστώνται χίλιες εξήντα επτά (1.067) θέσεις προσωπικού, που κατανέμονται σε κλάδους ως εξής:
α) Εκπαιδευτικών με εξειδίκευση στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση (Ε.Α.Ε.):
αα) Νηπιαγωγών (ΠΕ60): ογδόντα έξι (86) θέσεις,
ββ) Δασκάλων (ΠΕ70): εκατό εξήντα έξι (166) θέσεις,
Σχόλιο: Παντελής απουσία των εκπαιδευτικών ΕΑΕ με ΠΕ61 (νηπιαγωγοί ΕΑΕ) και ΠΕ71 (δάσκαλοι ΕΑΕ).
Είναι απαραίτητη η παρουσία ξενόγλωσσων εκπαιδευτικών!
Να διατηρηθεί η διεπιστημονικότητα στην αξιολόγηση των μαθητών και στην έκδοση γνωματεύσεων.
Να επανέλθουν οι παιδοψυχίατροι στη στελέχωση των ΚΕΣΥ (αρθ. 9, παρ. 1), με αύξηση των οργανικών τους θέσεων και να αυξηθούν οι θέσεις των λογοθεραπευτών (1 για κάθε ΚΕΣΥ της περιφέρειας και τουλάχιστον 2 για κάθε ΚΕΣΥ της Αττικής και Ν. Θεσσαλονίκης), καθώς και των εργοθεραπευτών και των φυσιοθεραπευτών.
Οι κοινωνικοί επιστήμονες Υπεύθυνοι ΣΣΝ, που εδώ και χρόνια, προσφέρουν τις υπηρεσίες τους στις σχολικές μονάδες καθηγητές και γονείς γνωρίζουν καλύτερα από όλους τη σχολική πραγματικότητα, έχουν εμπειρία που πρέπει να αξιοποιηθεί στη νέα υποστηρικτική δομή. Είμαι εκπαιδευτικός και έχω συνεργαστεί με το ΣΣΝ Φλώρινας ,παρακολούθησα ημερίδες, εκπαιδευτικά προγράμματα, επιμορφώσεις. Συνεργαστήκαμε για ένα Κοινωνικό και Δημοκρατικό σχολείο μέσα από επιμορφώσεις, παρεμβάσεις καινοτόμα προγράμματα σε όλα τα επίπεδα. Είναι καθημερινά δίπλα μας .Είναι άδικο γι’ αυτούς να μην έχουν καν το δικαίωμα υποβολής αίτησης για τη στελέχωση του Κ.Ε.Σ.Υ.
Τα Κ.Ε.Σ.Υ θα πρέπει να στελεχωθούν με Σύμβουλο Σταδιοδρομίας Ειδικής Αγωγής έτσι ώστε να παρέχονται υπηρεσίες Συμβουλευτικής Σταδιοδρομίας σε μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες, αναπτυξιακές διαταραχές και ψυχοκοινωνικά προβλήματα. Τα τυπικά προσόντα, σύμφωνα με το πρότυπο των ΠΕ22- Επαγγελματικών Συμβούλων, ιδιότητα που είναι σε ισχύ εως σήμερα και περιλαμβάνεται στο ΕΕΠ, αναφέρονται στο ΦΕΚ που έχει συνταχθεί γι’ αυτούς τους λόγους.
https://www.minedu.gov.gr/publications/docs2017/ΦΕΚ_1369-Β-2017_Πρόσκληση_αναπληρωτών_ΕΕΠ.pdf
Μ’ εκτίμηση,
ΠΕ22-Επαγγελματικών Συμβούλων Ειδικής Αγωγής
Ως διοικητική υπάλληλο σε Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της Δυτικής Μακεδονίας γνωρίζω από κοντά το σπουδαίο έργο που παράγεται από τον Συμβουλευτικό Σταθμό Νέων. Πραγματικά παρατηρείται(από όλους μας) ότι γίνεται πολύτιμη δουλειά από την Υπεύθυνη του ΣΣΝ, μία λαμπρή κοινωνιολόγο με εξαιρετικές επιστημονικές γνώσεις/δεξιότητες.
Απορούμε γιατί το υπουργείο θέλει να καταργήσει τους Συμβουλευτικούς Σταθμούς Νέων, τα οποία αφ’ ενός δεν επιβαρύνουν οικονομικά το Υπουργείο και αφ’ ετέρου πραγματοποιούν δράσεις, σεμινάρια, παρεμβάσεις σε μαθητές και γονείς με εξαιρετικά αποτελέσματα.
Σας ευχαριστώ.
Ο αριθμός των στελεχών δεν επαρκεί!
Αν αναλογιστεί κανείς ότι σχεδόν ο μισός πληθυσμός βρίσκεται στην Αττική, τότε τα στελέχη δεν επαρκούν για την κάλυψη της επικράτειας, οπότε θα υπάρχουν συντονιστές που θα πρέπει να καλύψουν μια ολόκληρη περιφέρεια (απλά Μαθηματικά). Οπότε η κατάσταση θα είναι για ορισμένες ειδικότητες χειρότερη απ΄οτι επί θητείας σχολικών συμβούλων
Σχετικά με το νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας για τις Δομές Εκπαιδευτικού Έργου, επειδή πιστεύουμε στη σημασία του Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού και των σχετικών δράσεων που διενεργούνται στα Γυμνάσια και Λύκεια της χώρας, ζητάμε τη διατήρηση των Κέντρων Συμβουλευτικής και Προσανατολισμού (ΚΕΣΥΠ) με τη μορφή που έχουν σήμερα και δεν συμφωνούμε με τη συγχώνευσή τους σε μια δομή, μαζί με τα ΚΕΔΔΥ, τους ΣΣΝ και τα ΚΕΠΛΗΝΕΤ.
Ο Σχολικός Επαγγελματικός Προσανατολισμός και οι σχετικές δράσεις που πραγματοποιούνται από τα ΚΕΣΥΠ βοηθούν τα παιδιά στη λήψη εκπαιδευτικών και επαγγελματικών αποφάσεων στην περίοδο της παγκοσμιοποίησης και της οικονομικής κρίσης. Οι Σύμβουλοι Σταδιοδρομίας στα ΚΕΣΥΠ της χώρας διευκολύνουν τους/τις μαθητές/τριες μας στις δύσκολες και σοβαρές αποφάσεις που καλούνται να πάρουν για την επαγγελματική τους σταδιοδρομία (στο Γενικό ή στο Επαγγελματικό Λύκειο θα φοιτήσω; ποια ομάδα προσανατολισμού μου ταιριάζει; πώς θα συμπληρώσω το μηχανογραφικό μου;). Τους/τις βοηθούν με την Ατομική Συμβουλευτική, τις ενημερωτικές ημερίδες για το εκπαιδευτικό σύστημα, τις βιωματικές ομάδες που διοργανώνουν, τις Ημέρες Σταδιοδρομίας που συντονίζουν, τις Ημέρες Επαγγελματικού Προσανατολισμού που υλοποιούν και με μια σειρά άλλων δράσεων που εκπονούν.
Τα ΚΕΣΥΠ εξυπηρετούν τους/τις μαθητές/τριες όλων των περιοχών, ακόμα και των πιο απομακρυσμένων, ενώ το ίδιο δεν ισχύει για τα προτεινόμενα ΚΕΣΥ που θα λειτουργήσουν στο κέντρο κάθε Διεύθυνσης. Οι δράσεις παρέχονται δωρεάν και οι γονείς δεν χρειάζεται να πληρώσουν, ούτε να σκεφτούν πόσες φορές τα παιδιά τους θα επισκεφτούν τα ΚΕΣΥΠ, αφού δεν υπάρχει χρηματικό αντίτιμο, όπως στα ιδιωτικά κέντρα.
Επειδή οι υπηρεσίες που παρέχονται στα ΚΕΣΥΠ είναι πολλές και ο αριθμός των σχολείων και αντίστοιχα των μαθητών/τριών που οι Σύμβουλοι Σταδιοδρομίας έχουν στην αρμοδιότητά τους είναι μεγάλος, δεν καλύπτονται όλα τα αιτήματα, ιδίως την περίοδο συμπλήρωσης των μηχανογραφικών. Ως εκ τούτου, αίτημα των Υπεύθυνων ΣΕΠ στα ΚΕΣΥΠ ήταν πάντα η αύξηση των στελεχών κάθε ΚΕΣΥΠ. Στο προτεινόμενο νομοσχέδιο ο αριθμός των Συμβούλων ανέρχεται στους 140, ενώ οι θέσεις στα ΚΕΣΥΠ είναι 158. Η μείωση και όχι η αύξηση του αριθμού των στελεχών αναγκαστικά θα περιορίσει τις δράσεις τους.
Η αναστολή λειτουργίας των ΓΡΑΣΕΠ το Σεπτέμβριο του 2011 πραγματοποιήθηκε αφού δεν μπορούσε να γίνει κατάργηση τους, μιας και τα ΓΡΑΣΕΠ, όπως και τα ΚΕΣΥΠ είχαν συγκροτηθεί με χρήματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Δημιουργήθηκαν για την παροχή αποκλειστικά υπηρεσιών Συμβουλευτικής και Επαγγελματικού Προσανατολισμού, σε χώρους με συγκεκριμένες προδιαγραφές (εμβαδόν, θέση σε κεντρικό σημείο μιας περιοχής, κ.α). Είναι νόμιμη σήμερα η κατάργηση των ΓΡΑΣΕΠ και των ΚΕΣΥΠ;
Ο εξοπλισμός των ΚΕΣΥΠ προέρχεται επίσης από χρήματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που δόθηκαν για τη δημιουργία τους. Η μεταφορά και η συγκέντρωση του εξοπλισμού όλων των ΚΕΣΥΠ μιας Διεύθυνσης σε ένα ΚΕΣΥ, σύμφωνα με το νομοσχέδιο, αν δεν τον καταστρέψει, θα μειώσει τις λειτουργίες του. Είναι επιτρεπτή την περίοδο της οικονομικής ύφεσης η σπατάλη πόρων;
Τα βασικά επιχειρήματα για τη συγχώνευση των ΚΕΣΥΠ με τα ΚΕΔΔΥ, τους ΣΣΝ και τα ΚΕΠΛΗΝΕΤ, έτσι όπως διατυπώθηκαν από τον Υπουργό, είναι: «»… μεταβαίνουμε από μονοπρόσωπους θεσμούς υποστήριξης των σχολείων σε συνεργατικές και διεπιστημονικές δομές, ενισχύοντας ταυτόχρονα τον κοινωνικό ρόλο του σχολείου, ανταποκρινόμενοι στις σύγχρονες εκπαιδευτικές και κοινωνικές ανάγκες»». Σχετικά με τα παραπάνω θα παρατηρήσουμε ότι η συγκέντρωση πολλών εργαζομένων σε μια υπερδομή και στον ίδιο χώρο, αντί να διευκολύνει, δημιουργεί τελικά φθίνουσες οικονομίες κλίμακας, μείωση της αποτελεσματικότητας των στελεχών και άμβλυνση των παρεχόμενων υπηρεσιών. Τα ΚΕΣΥΠ, όπως και τα ΚΕΔΔΥ, δεν αποτελούν μονοπρόσωπους θεσμούς, αλλά πολυπρόσωπους και επιτυχημένους, αφού έχουν κερδίσει την εμπιστοσύνη της εκπαιδευτικής κοινότητας. Κάθε ΚΕΣΥΠ στελεχώνεται από δυο Συμβούλους, χαρακτηρίζεται από διεπιστημονικότητα, εφόσον τα στελέχη προέρχονται από διαφορετικές ειδικότητες, υπάρχει συνεργασία μεταξύ των Υπεύθυνων ΣΕΠ του ίδιου ΚΕΣΥΠ, μεταξύ διαφορετικών ΚΕΣΥΠ (κοινά προγράμματα, εκδηλώσεις, δράσεις ανατροφοδότησης) και μεταξύ διαφορετικών φορέων, όπως μεταξύ των ΚΕΣΥΠ και των ΚΕΔΔΥ (παραπομπές, κ.α.). Προσθέτουμε επίσης, σχετικά με τα επιχειρήματα του Υπουργού, ότι οι σύγχρονες εκπαιδευτικές και κοινωνικές ανάγκες απαιτούν αποκέντρωση και όχι συγκέντρωση των δομών. Στην εισαγωγή του νομοσχεδίου καταγράφεται η διάθεση για αποκέντρωση, ενώ οι προτεινόμενες δράσεις χαρακτηρίζονται αποκλειστικά από συγκέντρωση.
Συμπερασματικά, παρακαλούμε:
ΝΑ ΑΥΞΗΣΕΤΕ ΤΟΝ ΑΡΙΘΜΟ ΤΩΝ ΣΥΜΒΟΥΛΩΝ ΣΤΑΔΙΟΔΡΟΜΙΑΣ ΑΠΌ 140, ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ ΣΕ 158, ΟΣΕΣ ΔΗΛΑΔΗ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΘΕΣΕΙΣ ΤΩΝ ΥΠΕΥΘΥΝΩΝ ΣΕΠ ΣΤΑ ΚΕΣΥΠ ΣΗΜΕΡΑ,
ΝΑ ΔΙΑΤΗΡΗΣΕΤΕ ΤΑ 79 ΚΕΣΥΠ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ ΜΕ ΤΟΝ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟ ΤΟΥΣ, ΠΟΥ ΕΧΕΙ ΠΡΟΚΥΨΕΙ ΑΠΟ ΧΡΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΙΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ, ΣΤΟΥΣ ΧΩΡΟΥΣ ΤΟΥΣ ΓΙΑ ΝΑ ΕΞΥΠΗΡΕΤΟΥΝΤΑΙ ΚΑΙ ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ/ΤΡΙΕΣ ΤΩΝ ΑΠΟΜΑΚΡΥΣΜΕΝΩΝ ΠΕΡΙΟΧΩΝ
ΝΑ ΜΗ ΣΥΓΧΩΝΕΥΣΕΤΕ ΤΑ ΚΕΣΥΠ ΜΕ ΤΑ ΚΕΔΔΥ ΣΕ ΜΙΑ ΥΠΕΡΔΟΜΗ, ΓΙΑΤΙ ΘΑ ΜΕΙΩΣΕΤΕ ΤΗΝ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΤΟΥΣ ΚΑΙ
ΝΑ ΜΗΝ ΑΝΑΓΚΑΣΕΤΕ ΤΟΥΣ ΓΟΝΕΙΣ ΝΑ ΑΠΕΥΘΥΝΘΟΥΝ ΓΙΑ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ ΣΕ ΙΔΙΩΤΙΚΑ ΚΕΝΤΡΑ ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΔΟ ΤΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΥΦΕΣΗΣ.
Σχετικά με τους συμβούλους επαγγελματικού προσανατολισμού γιατί αποκλείονται οι ειδικότητες που υπηρετούν στην Α/θμια με μόνο κριτήριο αποκλεισμού αυτό; Τα υπόλοιπα προσόντα, σπουδές, ικανότητες δεν ενδιαφέρουν; Το θέμα αυτό θα πρέπει να διευθετηθεί. Εαν κάποιος κάνει μετάταξη στη Β/βάθμια αυτόματα αποκτά τη δυνατότητα υποψηφίου στα ΚΕΣΥ! Αν όχι, δεν έχει καν το δικαίωμα αίτησης! Ενώ δάσκαλοι και νηπιαγωγοί έχουν!
Οι εκατόν σαράντα (140) θέσεις για τον επαγγελματικό προσανατολισμό δεν επαρκούν για να καλύψουν ένα τόσο αναγκαίο θεσμό ώστε να λειτουργήσει αποτελεσματικά και να παρέχει αποτελεσματικές υπηρεσίες ισότιμα και ισόνομα σε όλους τους ωφελούμενους (μαθητές/τριες , γονείς , και νέους ως 25 ετών). Είναι επιτακτική ανάγκη να αυξηθεί ο αριθμός των εκπαιδευτικών – συμβούλων επαγγελματικού προσανατολισμού στις νέες δομές για την καλύτερη εξυπηρέτηση των μαθητών/τριών και κυρίως σε περιοχές όπως: η Αττική, η Θεσσαλονίκη όπου υπάρχει μεγάλος αριθμός μαθητών και φυσικά οι νησιωτικές και ορεινές περιοχές με μη εξυπηρετούμενη πρόσβαση. Ο ήδη αριθμός των υπηρετούντων στα ΚΕΣΥΠ δεν επαρκεί πόσο μάλλον τώρα που με την παρούσα πρόταση μειώνεται.
Γιατί τόσο μικρός αριθμός λογοθεραπευτών, εργοθεραπευτών και φυσιοθεραπευτών; Η πρώιμη παρέμβαση που είναι κομβικής σημασίας για την σφαιρική εξέλιξη των παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες πώς θα επιτευχθεί δίχως την παρουσία αυτών των τόσο σημαντικών ειδικότητων; Και γιατί καταργούνται οι παιδοψυχίατροι που είναι κομβικοί στη διάγνωση;
Η εξειδίκευση των εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στη συμβουλευτική στον επαγγελματικό προσανατολισμό: εκατόν σαράντα (140) θέσεις, δεν επαρκούν για την κάλυψη της αναγκαιότητας που υπάρχει για τη λειτουργία του θεσμού ουσιαστικά κι όχι απλά για να υπάρχει στα χαρτιά. Αρκετοί νομοί με μεγάλη έκταση και απομακρυσμένες περιοχές από τη δομή (π.χ. Αιτωλοακαρνανία, νησιωτικές περιοχές και άλλες όπου δεν βοηθά το οδικό δίκτυο ή η μετακίνηση
είναι ανύπαρκτη) δεν δίνουν τη δυνατότητα κάλυψης των αναγκών όλων των μαθητών, εκπαιδευτικών. Οι γονείς αναγκάζονται να απευθύνονται σε ιδιώτες με το ανάλογο κόστος, το οποίο είναι αρκετά υψηλό και μόνο για όσους έχουν τη δυνατότητα να το καλύψουν.
Δυστυχώς σ αυτή τη χώρα παραμερίζονται οι άξιοι,οι ικανοί,οι εργατικοί,οι άνθρωποι που μοχθούν,οι άνθρωποι που δίνουν τη ψυχή τους σ αυτό που κάνουν.Ποιός νους σκέφθηκε να καταργήσειτους Σ.Σ.Ν.που οι υπεύθυνοι δεν έχουν ωράριο,δουλεύουν νυχθημερόν,που βάζουν χρήματα από τη τσέπη τους για τις μετακινήσεις τους,που τρέχουν να βοηθήσουν μαθητές-μαθήτριες και τις οικογένειές τους,όποτε και όπου τους ζητηθεί,οποιαδήποτε ώρα της ημέρας,που έχουν πραγματοποιήσει αμέτρητα σεμινάρια,ημερίδες,προγράμματα και παρεμβάσεις?
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΑΡΣΗΣ ΤΩΝ ΑΔΙΚΙΩΝ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΥΠΕΥΘΥΝΟΥΣ ΤΩΝ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΩΝ ΣΤΑΘΜΩΝ
Η ανάγνωση του νομοσχεδίου για την αναδιοργάνωση των δομών υποστήριξης της εκπαίδευσης, ήταν μια οδυνηρή εμπειρία για τους Υπευθύνους Συμβουλευτικών Σταθμών Νέων, τους οποίους εκπροσωπεί ο Πανελλήνιος Σύλλογος Εκπαιδευτικών Αγωγής Υγείας. Ποτέ δεν μπορούσαμε να διανοηθούμε ότι, εκπαιδευτικοί που υπηρετούν με συνέπεια και υπό αντίξοες συνθήκες έναν θεσμό που η ίδια η πολιτεία δημιούργησε, θα τύγχαναν τέτοιας επαγγελματικής απαξίωσης. Παρά τις επανειλημμένες παρεμβάσεις και οχλήσεις μας, παρά τις υποσχέσεις και διαβεβαιώσεις που λάβαμε, τελικά κοινοποιούνται έγγραφα και σχέδια νόμου που το περιεχόμενό τους αδικεί κατάφωρα τους Υπευθύνους ΣΣΝ. Ευχόμαστε να οφείλονται αποκλειστικά σε αβλεψία και να αναθεωρηθούν άμεσα.
Τα ερωτηματικά που προκύπτουν είναι αμείλικτα. Από το σύνολο του προσωπικού των υποστηρικτικών δομών, μόνο οι Υπεύθυνοι ΣΣΝ υφίστανται σωρευτικά τόσα πλήγματα στην επαγγελματική τους υπόσταση:
1. Οι εκπαιδευτικοί Υπεύθυνοι ΣΣΝ είναι οι μοναδικοί Υπεύθυνοι από τις καταργούμενες δομές, που αποκλείονται του δικαιώματος να αιτηθούν, έστω, την ένταξή τους στη νέα δομή στην οποία περιέρχονται οι αρμοδιότητές τους, εν προκειμένω στη διεπιστημονική ομάδα των ΚΕΣΥ, παρά την κατάρτισή τους και την πολύτιμη εμπειρία τους στην υποστήριξη της σχολικής κοινότητας!
H διεπιστημονική στελέχωση των υποστηρικτικών δομών ήταν κάτι που ανέκαθεν υποστηρίζαμε μέσω των υπομνημάτων μας, επομένως κρίνουμε ως ιδιαίτερα θετική την προώθησή της. Όμως στο σχέδιο νόμου, που έχει αναρτηθεί για διαβούλευση, η στελέχωση της νέας δομής για το κομμάτι της ψυχολογικής στήριξης περιλαμβάνει μόνο Ψυχολόγους και του Κοινωνικούς Λειτουργούς, ειδικότητες που έτσι κι αλλιώς προβλέπονταν και υπήρχαν ήδη στην καταργηθείσα δομή του ΚΕΔΔΥ. Οι θέσεις όμως που κάλυπταν οι υπεύθυνοι ΣΣΝ δεν αναπληρώνονται στη νέα δομή και το έργο της ψυχοκοινωνικής στήριξης, που αυτοί αναλάμβαναν εδώ και πολλά χρόνια, ουσιαστικά δεν προβλέπεται να υλοποιηθεί από κανέναν.
Οι υπεύθυνοι των ΣΣΝ έχουν αυξημένα προσόντα και συχνά μεταπτυχιακές σπουδές και πιστοποιημένη κατάρτιση στη συμβουλευτική, στην ψυχολογία, στην παιδαγωγική, στην κοινωνιολογία και κοινωνική πολιτική, στην ψυχιατρική, στην ψυχοθεραπεία. Αυτοί οι επαγγελματίες, με την επιπρόσθετη πλουσιότατη εμπειρία, τόσο από την τάξη όσο και από την υποστήριξη σχολικών μονάδων, πώς μπορούν να κριθούν ακατάλληλοι να στελεχώσουν τα ΚΕΣΥ από το Υπουργείο που τους είχε αναθέσει τόσα χρόνια τον ευαίσθητο και σημαντικό ρόλο της υποστήριξης της σχολικής κοινότητας; Αν μπορούσαν να σηκώνουν όλα αυτά τα χρόνια μόνοι τους το βάρος της υποστήριξης των σχολικών μονάδων, δεν δικαιούνται τώρα να ενταχθούν σε μια πολυπρόσωπη δομή που συμπεριλαμβάνει το ίδιο αντικείμενο;
Αγνοείται παντελώς επομένως το γεγονός ότι η παρουσία τους θα εμπλούτιζε τη διεπιστημονική ομάδα των ΚΕΣΥ και θα προσέφερε την αναγκαία διασύνδεσή του με την εκπαιδευτική πράξη και με τη δοκιμασμένη μεθοδολογία διαχείρισης ψυχοκοινωνικών ζητημάτων.
2. Για μια ακόμη φορά οι υπεύθυνοι ΣΣΝ πλήττονται, όπως και οι Υπεύθυνοι Αγωγής Υγείας και Σχολικών Δραστηριοτήτων, από τα κριτήρια επιλογής στελεχών σε σχέση με τη διδακτική υπηρεσία. Η μετονομασία της σε «άσκηση διδακτικών καθηκόντων σε σχολική μονάδα», δεν αναιρεί σε καμία περίπτωση την κατάφωρη παραβίαση της αρχής της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης σε βάρος των Υπευθύνων: Η Υπουργική Απόφαση 93008/Γ7/10.8.2012, βάσει της οποίας αιτήθηκαν και ανέλαβαν τη θέση των Υπευθύνων, προσδιόριζε την υπηρεσία τους σε αυτήν ως διδακτική. Είναι αδιανόητο να τιμωρούνται, λαμβάνοντας μόνο 2 έτη «άσκησης διδακτικών καθηκόντων σε σχολική μονάδα» αντί του συνόλου των ετών που με σκληρή προσπάθεια και συνεχείς παρεμβάσεις στην τάξη στήριξαν τις μονοπρόσωπες δομές που κλήθηκαν να υπηρετήσουν.
Η απόφαση αυτή καθίσταται ακόμη πιο προκλητική δεδομένης της αύξησης των απαιτουμένων ετών για τη διεκδίκηση θέσης ευθύνης, αλλά και της σε βάρος τους διακριτικής μεταχείρισης, σε σχέση με εργαζομένους άλλων δομών, οι οποίες δεν στερούνται του συγκεκριμένου δικαιώματος. Εξάλλου το δικαίωμα αυτό αναγνωρίζεται ακόμα και στο προσωπικό των υπηρεσιών στις οποίες περιέρχονται οι αρμοδιότητες των ΣΣΝ και Υπευθύνων, δηλαδή του ΚΕΣΥ και του ΚΕΑ!
3. Οι Υπεύθυνοι ΣΣΝ είναι οι μοναδικοί Υπεύθυνοι δομών που δεν περιλαμβάνονται στους δικαιούμενους αναγνώρισης διοικητικής εμπειρίας (άρθρο 24, παρ. 3), γεγονός που και πάλι αντίκειται στην Υπουργική Απόφαση 93008/Γ7/10.8.2012.
4. Οι Υπεύθυνοι ΣΣΝ είναι οι μοναδικοί που έχουν παραλειφθεί από τον πρόσφατα εκδοθέντα Οργανισμό του ΥΠΠΕΘ (πλην 15 ΣΣΝ, με βάση πολύ παλιές ΥΑ, όταν οι ΣΣΝ λειτούργησαν πιλοτικά) και δεν αποκαθίστανται ούτε με τον σχεδιαζόμενο νόμο, ώστε να συνεχίσουν απρόσκοπτα την παροχή υπηρεσιών στις σχολικές μονάδες έως την έναρξη λειτουργίας των νέων δομών. Υπενθυμίζουμε ότι με την Υπουργική Απόφαση 93008/Γ7/10.8.2012 Συμβουλευτικοί Σταθμοί ιδρύθηκαν σε κάθε Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
Τίποτα από αυτά δεν αρμόζει στην πορεία των Υπευθύνων, που, χωρίς άλλο προσωπικό, χωρίς φυσικά κανένα επίδομα ευθύνης, χωρίς καν καταβολή των εξόδων μετακίνησής τους στα σχολεία, με σοβαρά προβλήματα στέγασης και χωρίς καμία επιστημονική ή και γραμματειακή υποστήριξη, ασκούν με συνέπεια, αξιοπρέπεια και σε βάρος του προσωπικού τους χρόνου, το τόσο επίμοχθο, ευαίσθητο, αλλά και εξαιρετικά υπεύθυνο έργο της ψυχοκοινωνικής στήριξης όλων των σχολικών μονάδων της Διεύθυνσής τους. Κατ΄ επανάληψη έχουμε ζητήσει να συμβουλευτείτε επ΄ αυτού τα απολογιστικά στοιχεία που στέλνονται ετησίως στις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου. Μπορείτε ακόμη να επισκεφθείτε τους ιστότοπούς μας, αλλά και να ενημερωθείτε από τους Προϊσταμένους και τις Προϊσταμένες μας για το έργο που βρίσκεται σε εξέλιξη.
Με βάση τα προαναφερόμενα και επειδή:
• Είναι αναγκαία η εξασφάλιση της συνέχειας στην υποστήριξη των σχολικών μονάδων κατά την τρέχουσα σχολική χρονιά αλλά και στις επόμενες (μακροχρόνια προγράμματα, συμβουλευτικές σχέσεις, προγραμματισμένες παρεμβάσεις στην τάξη)
• Η εμπειρία και κατάρτιση των Υπευθύνων ΣΣΝ θα εμπλουτίσει σημαντικά το δυναμικό των ΚΕΣΥ, τα οποία δεν θα διαχειρίζονται μόνο ψυχολογικά προβλήματα, αλλά και παιδαγωγικά
• Η προβλεπόμενη στελέχωση των ΚΕΣΥ είναι ελλιπής: Ουσιαστικά επιχειρείται η ανάθεση τόσο πολλών αρμοδιοτήτων, σε προσωπικό σχεδόν ίσο με εκείνο των ΚΕΔΔΥ, τα οποία ήταν ήδη εξαιρετικά επιβαρυμένα με πιο περιορισμένα καθήκοντα
• Μετά την Υπουργική Απόφαση 93008/Γ7/10.8.2012 (ΦΕΚ 2315/Β/10-8-2012), οι Συμβουλευτικοί Σταθμοί Νέων λειτουργούν σε ολόκληρη τη χώρα και όχι μόνο στις 15 Διευθύνσεις που μνημονεύει ο Οργανισμός του ΥΠΠΕΘ. Η απουσία αυτών των υπολοίπων ΣΣΝ από τον Οργανισμό εγείρει σοβαρά εμπόδια στην άσκηση του έργου κατά τη σχολική χρονιά που διανύουμε και έως την έναρξη λειτουργίας των νέων δομών
• Οι Υπεύθυνοι ΣΣΝ ανέλαβαν τη στήριξη της εκπαιδευτικής πολιτικής (Θεματική Εβδομάδα, Παρατηρητήριο κατά της Βίας, Παρεμβατικά Προγράμματα, Δίκτυα Ψυχοκοινωνικής Υγείας κ.ά.), το δύσκολο έργο της ψυχοκοινωνικής υποστήριξης των μαθητών/τριών, αλλά και της πρόληψης (Αγωγή Υγείας), με ενημέρωση των γονέων, παρεμβάσεις για μαθητές/τριες, επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, ευαισθητοποίηση της κοινότητας
• Οι Υπεύθυνοι ΣΣΝ δικαιούνται ισότιμη και αξιοπρεπή μεταχείριση, με βάση τη συνταγματική αρχή της ισότητας, αλλά και την αρχή της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης.
ΖΗΤΟΥΜΕ
1. Να προβλέπεται σαφώς η λήξη των θητειών όλων των Υπευθύνων ΣΣΝ όταν θα αρχίσει η λειτουργία του ΚΕΣΥ, ώστε να μην υπάρξει κανένα κενό στην παροχή υπηρεσιών για τους μαθητές και τις μαθήτριές μας και να αποκατασταθεί το πρόβλημα που προκαλεί η απουσία των ΣΣΝ (πλην 15) από τον Οργανισμό του ΥΠΠΕΘ. Προσθήκη στο άρθρο 19, στο τέλος της παρ. 10, της εξής περιόδου: «Το ίδιο ισχύει επίσης για τους Υπευθύνους των Συμβουλευτικών Σταθμών Νέων οι οποίοι λειτουργούν σε κάθε Δ/νση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σύμφωνα με την Υπουργική Απόφαση 93008/Γ7/10.8.2012 (ΦΕΚ 2315/Β/10-8-2012)». Επίσης στο σχέδιο νόμου, στο άρθρο 17, παράγραφο 2, στο εδάφιο δ όπου αναφέρεται η κατάργηση των ΣΣΝ να προστεθεί «…οι οποίοι προβλέπονται στην Υ.Α. 93008/Γ7/10.8.2012 (ΦΕΚ 2315/Β/10-8-2012)».
2. Στην προβλεπόμενη στελέχωση των ΚΕΣΥ (άρθρο 9-παρ. 1), να προστεθεί το εδάφιο:
«Εκπαιδευτικοί με εμπειρία στην ψυχοκοινωνική υποστήριξη σχολικών μονάδων (πρώην Υπεύθυνοι/ες ΣΣΝ) και με πτυχίο ή μεταπτυχιακή ειδίκευση ή πιστοποιημένη κατάρτιση σε συναφή με το έργο του ΚΕΣΥ αντικείμενα, όπως η Ψυχολογία (συμπεριλαμβανομένων των αποφοίτων ΦΠΨ), η Συμβουλευτική, η Παιδαγωγική, η Κοινωνιολογία, η Κοινωνική Πολιτική, η Κοινωνική Εργασία, η Αγωγή Υγείας κ.ο.κ.».
3. Να ενταχθεί η θητεία σε ΣΣΝ στις περιπτώσεις που λογίζονται ως «άσκηση διδακτικών καθηκόντων σε σχολική μονάδα» (Άρθρο 2 παρ. η), όπως συμβαίνει με άλλες υποστηρικτικές δομές. Επίσης να τροποποιηθεί το άρθρο 24, παρ. 3β που αφορά στη διδακτική εμπειρία, ώστε οι Υπεύθυνοι ΣΣΝ να υπαχθούν στις περιπτώσεις του εδαφίου αα.
Διαφορετικά, εύλογα, να τεθεί ως προϋπόθεση και κριτήριο για την επιλογή στελεχών, η διδακτική υπηρεσία, όπως αυτή ορίζεται στο άρθρο 2.
4. Να συμπληρωθεί η παράγραφος 3α του άρθρου 24 που αναφέρεται στο κριτήριο της διοικητικής εμπειρίας, ώστε να συμπεριληφθούν και οι Υπεύθυνοι ΣΣΝ στους Υπευθύνους δομών που τη δικαιούνται.
5. Να προβλεφθεί η πρόσθετη μοριοδότηση της εμπειρίας στις θέσεις Υπευθύνων ΣΣΝ (1 μόριο ανά έτος), τόσο για τη στελέχωση όσο και για την επιλογή των Προϊσταμένων κάθε υποστηρικτικής δομής, η οποία στις αρμοδιότητές της έχει έργο ψυχοκοινωνικής στήριξης και πρόληψης (Αγωγή Υγείας). Η πρόβλεψη αυτή να εμπεριέχεται στον επικείμενο νόμο, αλλά και στις Υπουργικές Αποφάσεις με τις οποίες θα εξειδικευτούν τα κριτήρια στελέχωσης των υποστηρικτικών δομών.
Περιμένουμε τη θετική ανταπόκρισή σας, δεδομένου ότι δεν μπορούμε να σκεφτούμε κάποιον λόγο δημοσίου συμφέροντος που επιβάλλει οτιδήποτε διαφορετικό. Οι εξειδικευμένοι εκπαιδευτικοί δεν είναι δυνατόν να εξοβελίζονται από δομές που απευθύνονται στην εκπαίδευση!
Απορώ ποιο είναι το σκεπτικό πάνω στο οποίο βασίζεται η παντελής απουσία ξενόγλωσσων εκπαιδευτικών όσον αφορά στη στελέχωση των ΚΕΣΥ! Η ξένη γλώσσα θεωρείται περιττή πολυτέλεια για τους/τις μαθητές/τριες με μαθησιακές δυσκολίες;
Είναι αυτονόητη η ανάγκη στελέχωσης των ΚΕΣΥ με Κοινωνικούς Επιστήμονες/Κοινωνιολόγους. Χωρίς την κοινωνιολογική οπτική που επιτρέπει την κατανόηση και την ερμηνεία των συμπεριφορών και των αλληλεπιδράσεων που αναπτύσσονται στο χώρο του σχολείου οι υποστηρικτικές υπηρεσίες παραμένουν ελλιπείς. Τα προβλήματα που καλούνται να αντιμετωπίσουν αυτές οι δομές είναι στη βάση τους κοινωνικά. Στο σύγχρονο κοινωνικο-οικονομικό περιβάλλον, που χαρακτηρίζεται από φαινόμενα κοινωνικού αποκλεισμού, ανέχειας, μισαλλοδοξίας, ρατσισμού, βίας, αποδυνάμωσης των παραδοσιακών δικτύων υποστήριξης και μετασχηματισμού των οικογενειακών δομών, η εκπαιδευτική πολιτική δεν μπορεί να παραβλέπει το δυναμικό των εργαλείων της κοινωνιολογικής επιστήμης.
Ο συμβουλευτικός ρόλος των Κοινωνιολόγων στην εκπαίδευση είναι κατοχυρωμένος με το Προεδρικό Διάταγμα 159 (Φ.Ε.Κ. 199/1.10.2009, τ. 1) βάση του οποίου οι πτυχιούχοι των τμημάτων Κοινωνιολογίας μπορούν να στελεχώσουν την «πρωτοβάθμια, δευτεροβάθμια και μεταδευτεροβάθμια εκπαίδευση ως κοινωνιολόγοι σύμβουλοι, με αντικείμενα την εποπτεία, την έρευνα, την ανάλυση και την επίλυση προβλημάτων των σχέσεων εκπαιδευτικής κοινότητας και κοινωνίας εκπαιδευτών και εκπαιδευόμενων και των εκπαιδευόμενων μεταξύ τους».
Είμαι εκπαιδευτικός στην Π. Ε. Φλώρινας και έχω παρακολουθήσει επανειλημμένα προγράμματα, ημερίδες και άλλου τύπου δράσεις/εκδηλώσεις που διοργάνωσε στο παρελθόν ο ΣΣΝ Φλώρινας. Κατά την άποψη μου (την οποία οφείλω να καταθέσω ως ελάχιστη ένδειξη ευχαριστιών προς τον ΣΣΝ Φλώρινας),όλες μα όλες οι δράσεις που παρακολούθησα ήταν ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες και κυρίως διαφωτιστικές και ωφέλιμες, όχι μόνο για μένα προσωπικά αλλά πολύ περισσότερο για να τις μεταλαμπαδεύσω στους μαθητές μου. Θεωρώ την ύπαρξη και λειτουργία των ΣΣΝ, αυτονόητα χρήσιμη και απαραίτητη. Πιστεύω πως όχι μόνο δεν πρέπει να υπάρξει σκέψη για την όποια αναστολή λειτουργίας αυτών, αλλά αντίθετα θεωρώ πως η ενίσχυση τους με κάθε μέσο είναι επιβεβλημένη.
Σας ευχαριστώ.
Παραδόξως, οι εκπαιδευτικοί ΠΕ 06 με μεταπτυχιακές και διδακτορικές σπουδές στην Ειδική Αγωγή, καθώς και με διδακτική προϋπηρεσία σε Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα στο πλαίσιο προπτυχιακών και μεταπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών με συνάφεια στην Ειδική Αγωγή συνεχίζουν να αποκλείονται ακόμη και από τη διαδικασία αίτησης με στόχο την κάλυψη θέσεων στα Κ.Ε.Σ.Υ. Γιατί;
Τα Κ.Ε.Σ.Υ. θα αποτελέσουν απλώς μια συγχωνευμένη δομή που θα αναπαράγει τα ίδια προβλήματα:
1. ανεπαρκή σύγχρονα ψυχοδιαγνωστικά εργαλεία
2. προσωπικό που δεν ελέγχει κανείς εάν έχει εκπαιδευτεί επί τοις ουσίας στην αξιολόγηση-διάγνωση. Ευτυχώς υπάρχουν φωτεινές εξαιρέσεις.
3. ανεπαρκής στελέχωση με εκπαιδευτικούς Ε.Α. της δευτεροβάθμιας. Οι της Πρωτοβάθμιας αναλαμβάνουν συχνά αξιολογήσεις παιδιών γυμνασίου-λυκείου και δεν ασκούνται πιέσεις για στελέχωση από όλες τις ειδικότητες.
4. Ελλείψεις σε κτηριακή υποδομή και υλικοτεχνικά μέσα
5. Επισκέψεις σε σχολεία, πραγματοποίηση ομιλιών-ημερίδων, για να προωθείται το »Υποστήριξη» εκτός εργασιακού ωραρίου που δεν της πληρώνεται όμως το προσωπιικό ως υπερωρία.
Και η λίστα συνεχίζεται.
Λύστε όλα αυτά και ξαναμιλάμε.
Θεωρώ πως η κατάργηση των ΣΣΝ είναι κάτι που θα έπρεπε να αποφευχθεί. Ως εκπαιδευτικός έχω συνεργαστεί επανειλημμένως με τον ΣΣΝ Φλώρινας και ήταν από τους θεσμούς για του οποίου την εύρυθμη λειτουργία ήμουν περήφανη!Με ενημερώσεις, σεμιναρια, εισηγήσεις, προγραμματα και βιωματικά εργαστήρια κατάφεραν να φέρουν τους εκπαιδευτικούς, τους γονείς αλλά και τους νέους της περιοχής σε επαφή με πολυ σοβαρά θέματα που τους αφορούν. Θέματα που στο παρελθόν απουσίαζαν από τις σχολικές μονάδες. Τα ατομα που τα στελεχωναν με εξαιρετικες ικανοτητες, σπουδες και γνωση ηταν παντα κοντα σε οποιον το ζητησε ή το χρειαστηκε. Θα έπρεπε οι υπεύθυνοι των ΣΣΝ να μπορούν τουλάχιστον να συμμετέχουν στην λειτουργία του νέου θεσμού, ο οποίος πραγματικά εύχομαι να κάνει έστω και στο ελάχιστο όσα έκαναν οι ΣΣΝ.