Άρθρο 51 Ανώτατο ηλικιακό όριο εγγραφής μαθητών στα ημερήσια ΕΠΑ.Λ.

 

Στο τέλος της παρ. 2 του άρθρου 5 του ν. 4186/2013 (Α’ 193),  προστίθεται εδάφιο ως εξής:

«Μέγιστο όριο ηλικίας για την εγγραφή στα ημερήσια επαγγελματικά λύκεια είναι τα δεκαεπτά (17) έτη.»

  • 24 Απριλίου 2020, 06:15 | Τσωνος Κων/νος

    Δηλαδή για να καταλάβω. Ενδοσχολική βία ασκείται μόνο από τους αποφοίτους που θα προτιμήσουν να πάρουν και 2η ειδικοτητα στα ΕΠΑΛ. Αν αυτοί οι μαθητές πάνε σε κάποιο ΙΕΚ, ή σπουδάσουν στην τριτ. εκπαίδευση, ή πάνε σε ΙΙΕΚ τότε θα είναι «ήσυχοι»; Δεν νομίζω ότι το κακό είναι στην ηλικία γιατί αυτοί οι άνθρωποι δεν θα έπρεπε να ξαναφοιτησουν οπουδήποτε. Το «κακό» αρχίζει και τελειώνει από την ατιμωρησία τους (θα έπρεπε να είναι πιο αυστηρή). Σε ένα ιδιωτικό σχολείο έχουμε φαινόμενα βίας όπως παρουσιάζονται στο δημόσιο; Είναι σίγουρα λιγότερα.

  • 24 Απριλίου 2020, 04:05 | Μαρία Μπότσιου

    Το εδάφιο παραβαίνει το άρθρο 14- Δικαίωμα Εκπαίδευσης, Παράγραφος 1 του Χάρτη των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπου αναφέρεται ρητά ότι: «Κάθε πρόσωπο έχει δικαίωμα στην εκπαίδευση και στην πρόσβαση στην επαγγελματική και συνεχή κατάρτιση.»(Διαθέσιμο στο https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EL/TXT/?uri=celex:12016P/TXT)

    Σύμφωνα με τον νόμο N. 4186/2013 τα ΕΠΑΛ αποτελούν επαγγελματικη κατάρτιση.

    Βάσει αυτών, το άρθρο 51 πρέπει να αποσυρθεί.

  • 24 Απριλίου 2020, 03:14 | Ελένη

    Το ποσοστό εγγραφής άνω των 17 δεν είναι μεγάλο και σίγουρα δεν είναι αυτοί ή αυτές που δημιουργούν προβλήματα.
    Και βέβαια αν ισχύσει κάτι τέτοιο κόβετε την δυνατότητα σε αποφοίτους ΓΕΛ ή ΕΠΑΛ να φοιτήσουν σε τομέα ή άλλη ειδικότητα και όλα όσα έχουν αναφερθεί, και μετά συζητάμε για δια βίου μάθηση;

  • 24 Απριλίου 2020, 02:53 | Πάνος Κατσούλας

    Το όριο ηλικίας που τίθεται για την εγγραφή των μαθητών στα ΕΠΑ.Λ είναι ένα εντελώς λάθος μέτρο διότι: α) θα στερήσει από αποφοίτους ΓΕ.Λ, που τα τελευταία χρόνια αποτελούν αξιόλογο αριθμό σε όλη τη χώρα, τη δυνατότητα να αποκτήσουν ειδικότητα. β) θα αποκλείσει την επανένταξη νέων ανθρώπων στο εκπαιδευτικό σύστημα, οι οποίοι το είχαν εγκαταλείψει για διάφορους λόγους.
    Υπολογίζεται ότι πάνω από το 1/3 των μαθητών των ΕΠΑ.Λ είναι άνω των 17 ετών. Αν ισχύσει το ηλικιακό όριο των 17 ετών στην εγγραφή μαθητών στα ΕΠΑ.Λ τα σχολεία αυτά θα συρρικνωθούν σημαντικά και οι αποκλειόμενοι μαθητές είτε θ’ αναγκαστούν να στραφούν σε ιδιωτικές αντίστοιχες δομές εκπ/σης, αν διαθέτουν την οικονομική δυνατότητα, είτε, αν δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα, δεν θα εκπληρώσουν δυστυχώς την επιθυμία τους. Για τους παραπάνω βάσιμους και υπαρκτούς λόγους το άρθρο 51 πρέπει να αποσυρθεί. Όπως επίσης και το αρθρ. 52 για τους ίδιους λόγους.

  • 24 Απριλίου 2020, 02:03 | Χρήστος

    Για το ηλικιακό όριο των 17 ετών, έχω να πω τα εξής:
    1. Θα έχει σαν αποτέλεσμα τη συρρίκνωση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης χωρίς αντίστοιχη αύξηση στα ΓΕΛ, αφού οι περισσότεροι ενήλικοι μαθητές που φοιτούν στα ΕΠΑΛ είτε κατέχουν απολυτήριο λυκείου, είτε αναζητούν άμεση επαγγελματική αποκατάσταση.
    2. Δε θα υπάρξει στροφή των ενήλικων μαθητών στην ιδιωτική εκπαίδευση όπως ίσως κάποιοι να επιδιώκουν, αφού οι μαθητές των ΕΠΑΛ δεν προέρχονται από ανώτερα κοινωνικά στρώματα.
    3. Θα αποκλειστούν από την δημόσια τεχνική εκπαίδευση όλοι οι ενήλικοι μαθητές που λόγω ωραρίου εργασίας δεν μπορούν να φοιτήσουν στα εσπερινά ΕΠΑΛ. Το ίδιο θα συμβεί και με τους μαθητές που δεν μπορούν να μετακινηθούν σε εσπερινά ΕΠΑΛ που ως γνωστόν είναι ελάχιστα και απομακρυσμένα.
    4. Θα αποκλειστούν από το ημερήσιο ΕΠΑΛ ειδικές κατηγορίες μαθητών (π.χ. Ρομά, μετανάστες, αλλοδαποί) που συνήθως ξεπερνούν το ηλικιακό όριο των 17 ετών.
    5. Θα μειωθεί το γνωστικό επίπεδο των αποφοίτων, αφού δε θα μπορούν να πάρουν 2ο πτυχίο συναφούς ειδικότητας (π.χ. υδραυλικός-ψυκτικός).
    Μακροπρόθεσμα αυτό θα συμβάλλει στην αύξηση της ανεργίας λόγω αδυναμίας αλλαγής επαγγέλματος.
    6. Θα υπάρξει μεγάλος αριθμός ολιγομελών τμημάτων στα τμήματα της Γ΄ τάξης τα οποία τώρα συγκροτούνται και από ενήλικους μαθητές που επιθυμούν να παρακολουθήσουν 2η ειδικότητα.
    7. Θα μειωθεί το επίπεδο της παρεχόμενης εκπαίδευσης, αφού μεγάλος αριθμός έμπειρων εκπαιδευτικών θα αποφασίσει να συνταξιοδοτηθεί πρόωρα επειδή θα πλεονάζει.
    8. Θα αυξηθεί η ενδοσχολική βία, η οποία σε μεγάλο βαθμό περιορίζεται από την ωριμότητα των ενήλικων μαθητών.
    9. Τέλος η παρουσία των ενήλικων μαθητών στη τάξη όχι μόνο δε δημιουργεί προβλήματα στην εκπαιδευτική διαδικασία, αλλά τις περισσότερες φορές την υποβοηθά.

  • 24 Απριλίου 2020, 01:07 | Ευαγγέλου Δημήτριος

    Είμαι Διευθυντής στο 1 ΕΚ Άρτας και σχετικά το με το κριτήριο ηλικίας που επιχειρείτε να βάλετε στις εγγραφές των μαθητών στα ΕΠΑΛ της χώρας,σας ενημερώνω ότι αυτό θα ήταν καταστροφικό για την Τεχνική Εκπαίδευση διότι θα οδηγήσει σε δραματική μείωση του μαθητικού δυναμικού.Επιπλεον είναι άδικο για έναν μαθητή που τελειώνει ένα ΓΕΛ και δεν πετυχαίνει την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση,να μην μπορεί να λάβει ένα πτυχίο ειδικότητας φοιτώντας στα ΕΠΑΛ της περιοχής του.Με εκτίμηση.
    Ευαγγέλου Χ Δημήτριος.
    Διεύθυντης 1 ου ΕΚ Άρτας.

  • 24 Απριλίου 2020, 00:28 | Εύα Π.

    Δε μπορεί στην εποχή της Δια Βίου Μάθησης να μπαίνει αυτό το ανεπίτρεπτο ηλικιακό όριο. Καταλαβαίνετε ότι είναι οξύμωρο να μιλάμε για Δια Βίου Μάθηση και αντί να άρουμε εμπόδια -όπως άλλωστε είναι και οι Ευρωπαϊκές οδηγίες- να προσθέτουμε καινούρια.
    Υπάρχουν άνθρωποι που επιθυμούν να πάρουν απολυτήριο γιατί για κάποιους λόγους είχαν σταματήσει το σχολείο. Αυτούς θα τους εμποδίσουμε; Εκτός εάν έχετε σκοπό όπου υπάρχει ημερήσιο ΕΠΑΛ να ιδρύσετε και εσπερινό, αλλιώς δε γίνεται.
    Πρέπει να σκεφτείτε λίγο τις συνθήκες της επαρχίας. Σε νομούς με μεγάλη έκταση υπάρχει ένα εσπερινό ΕΠΑΛ στην πρωτεύουσα του νομού (εάν υπάρχει κι αυτό) γεγονός που καθιστά αδύνατη τη φοίτηση ανθρώπων από μακρινά μέρη. Εκεί τι θα γίνει;
    Να θέσω μια άλλη πολύ σημαντική παράμετρο. Οι απόφοιτοι των Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας που κατά πλειοψηφία συνεχίζουν στα ΕΠΑΛ για να αποκτήσουν απολυτήριο Λυκείου και πτυχίο σε κάποια ειδικότητα τώρα θα τους αποκλείσετε ξανά από το εκπαιδευτικό σύστημα; Νομίζω αυτούς δεν τους έχετε υπολογίσει.
    Παιδιά που δεν πετυχαίνουν να περάσουν σε κάποια σχολή από το ΓΕΛ και γράφονται στο ΕΠΑΛ για να αποκτήσουν μία ειδικότητα τούς κλείνουμε το δρόμο; Ή άλλα παιδιά που θέλουν μια δεύτερη ειδικότητα; Να τα εμποδίσουμε; Να τα στείλουμε στα ΙΕΚ; Η διασπορά των ΙΕΚ είναι ελάχιστη σε σχέση με τα ΕΠΑΛ και το γνωρίζετε.
    Τέλος το επιχείρημα περί εκφοβισμού από ενήλικες μαθητές δεν τεκμηριώνεται από καμία γνωστή έρευνα. Η εμπειρία μάλιστα δείχνει ακριβώς το αντίθετο.
    Ελπίζω να επανεξετάσετε τα συγκεκριμένα άρθρα τα οποία θα δημιουργήσουν σωρεία προβλημάτων εάν δεν αποσυρθούν.

  • 24 Απριλίου 2020, 00:10 | Γιωργος

    Απαραδεκτο το αρθρο.
    Ζηταμε αμεσως την αποσυρση του.
    Με το αρθρο αυτο ουσιαστικα εμποδιζετε την επαγγελματικη καταρτιση σε πολλους ενδιαφερομενους ανω των 17 ετων!

  • 24 Απριλίου 2020, 00:05 | Γιωργος

    Το άρθρο πρέπει να αποσυρθεί αμέσως!
    Πολλές περιοχές δεν έχουν εσπερινά ΕΠΑΛ και πολλοί δε μπορούν να φοιτήσουν σε ημερήσια λόγω φόρτου εργασίας, έτσι τους στερείτε το δικαίωμα φοίτησης και απόκτησης επαγγελματικής κατάρτισης.
    Ο ηλικιακός περιορισμός πρέπει να αποσυρθεί αμέσως!

  • 23 Απριλίου 2020, 23:31 | Νικόλαος Ράπτης

    Το ηλικιακό όριο πρέπει να αποσυρθεί άμεσα. Στα ΕΠΑ.Λ έχουμε έναν μεγάλο αριθμό μαθητών που έρχονται για να παρακολουθήσουν έναν νέο τομέα,μια δεύτερη ή και τρίτη ειδικότητα, χωρίς ουδέποτε να έχουμε κρούσματα σχολικού εκφοβισμού. Τυχόν μεμονωμένα περιστατικά αντιμετωπίζονται άμεσα από τον σύλλογο και είναι ασυσχέτιστα με την ηλικία. Στερείτε από τους μαθητές την δυνατότητα και το δικαίωμα να έρθουν να παρακολουθήσουν έναν τομέα ή μία ειδικότητα που τους ενδιαφέρει και να αποκτήσουν δεξιότητες επάνω στο αντικείμενο που αγαπούν.

    Σας ευχαριστώ πολύ.

  • 23 Απριλίου 2020, 23:29 | ΣΩΚΡΑΤΗΣ ΦΩΤΙΑΔΗΣ

    Το άρθρο πρέπει να αποσυρθεί.
    Θα είναι η αρχή της καταστροφής για την Τεχνική Εκπαίδευση…σε μια τέτοια περίοδο που είχε πάρει ανοδική πορεία.

    Τι θα κάνουν οι μαθητές που τελείωναν το ΓΕΛ και ερχόντουσαν για την απόκτηση ενός πτυχίου στα ΕΠΑΛ?
    Τι θα γίνει με τα παιδιά των ΕΠΑΛ που αποφοιτούν απο μία ειδικότητα και θα ήθελαν να ξαναγραφτούν για την απόκτηση ενός ακόμη πτυχίου στον ίδιο ΤΟΜΕΑ ή ενός άλλου τομέα,που εκεί θα χρειαστεί να ξανα εγγραφούν στην Β’ τάξη ΕΠΑΛ ως απαλλαγμένοι?

  • 23 Απριλίου 2020, 23:17 | ΕΡΑΣΜΙΑ Ζ.

    Είναι εναντίον στην αρχή της ισότητας – ισότητα στην επιλογή της εκπαίδευσης- η οποία αποτελεί θεμελιώδη αρχή του δικαίου.
    Δεν πρέπει να υπάρχει διαφορετικό ηλικιακό κριτήριο μεταξύ Γενικού και Επαγγελματικού Λυκείου.
    Με αυτό το άρθρο γίνεται ξεκάθαρα διάκριση σε βάρος του μαθητικού δυναμικού των ΕΠΑΛ.
    Επίσης κάποιος που επιθυμεί να αποκτήσει και δεύτερο πτυχίο ειδικότητας του ίδιου τομέα δε θα μπορεί όπως επίσης δε θα μπορεί να πάρει κι ένα άλλο πτυχίο από διαφορετικό τομέα αν το επιθυμεί.
    Είναι μεγάλη η διάκριση υπέρ του ΓΕΛ, πράγμα το οποίο δεν πρέπει να ισχύει.
    Κάποιος που έχει χρόνο το πρωί (άνεργος, απογευματινή εργασία, η κάποιος/α που δεν δουλεύει) γιατί να μην μπορεί να παρακολουθεί μια ειδικότητα σε ημερήσιο δημόσιο ΕΠΑΛ;
    Αν δημιουργούν πρόβλημα οι ενήλικοι μαθητές όταν συνυπάρχουν με τους ανήλικους ( πράγμα το οποίο δεν ισχύει όπως και να έχει), το ίδιο δεν ισχύει για το ΓΕΛ;
    Πρέπει οπωσδήποτε να αποσυρθεί αυτή η διάταξη.

  • 23 Απριλίου 2020, 23:08 | ΔΗΜΗΤΡΗΣ

    Παρακάλώ να μου απαντήσει ο συντάκτης της αιτιολογικής έκθεσης απο που προκύπτει η σύνδεση ενήλικα και ενδοσχολικής βίας γιατί η εμπειρία μου έχει δείξει πως αυτό δεν ευσταθεί.
    Αν έχετε κάποια απόδειξη για το παραπάνω τότε θα πρέπει να παρέμβετε σε όλα τα συστεγαζόμενα γυμνάσια λύκεια όπου συνυπάρχουν 18χρονοι με 12χρονους όπου η διαφορά είναι πολύ μεγαλύτερη απο 24χρονο με 17χρονο ή 16χρονο.
    Δεν γίνεται να συνυπάρχουν στα ΙΕΚ 18,5 χρονοι, 19χρονοι ή 20χρονοι με 40χρονους, 50χρονους και μην μου πείτε πως όταν κάποιος γίνεται 18 και μιας ημέρας μπορεί να συνυπαρχει με όλους.

  • 23 Απριλίου 2020, 22:50 | ΝΟΠΗ ΣΠΥΡΙΔΟΥ

    Η ανάρτησή μου αφορά το αρθρο 51
    Μιλά για ηλικιακο οριο 17 ετων, ως εκ τούτου αποκλειει τους «Ενηλικες 18-99+» και τη δια βιου μάθηση.

    Η εκπαίδευση των ενηλίκων είναι ένα από τα κύρια μέσα για την αφομοίωση των παγκόσμιων κοινωνικών οικονομικών και πολιτισμικών αλλαγών.

    Στην περίοδο της οικονομικής κρίσης τα ΕΠΑΛ προσφέρουν εκπαίδευση με αναγνωρισμενη εξειδίκευση άνευ διδάκτρων κάτι πολύ σημαντικό, δεδομένου οτι είναι αδύνατον για την πλειοψηφία των πολιτών να διαθέσουν τα υπέρογκα ποσά που απαιτούν πχ τα ιδιωτικά ΙΕΚ για εκπαίδευση,έτσι η εκπαίδευση ενηλίκων μέσα απο τα ΕΠΑΛ συμβάλλει ουσιαστικά στην εξειδίκευση και την αναβάθμιση του ανθρώπινου εργατικού δυναμικού, δίνει την δυνατότητα για την απόκτηση δεξιοτήτων την επικαιροποίηση και την χρήση τους σε όλη τη διάρκεια της ζωής τους, άρα αναβαθμίζει τις δεξιότητες και την επανειδίκευσή όσων πλήττονται απο την ανεργία και δημιουργεί ευέλικτο εργατικό δυναμικό καθε ηλικίας και φύλλου.
    Η εκπαίδευση ενηλίκων συμβάλει στην καταπολέμηση του κοινωνικού αποκλεισμού και προάγει μεσω της δημοσιας εκπαιδευσης την κοινωνικη ισότητα

    Στις ταχύτατα μεταβαλλόμενες οικονομικά κοινωνικά πολιτισμικά δημογραφικά κοινωνίες, Δημιουργεί ενεργούς ικανούς επικαιροποιημένους, δραστήριους, παραγωγικούς, πολίτες που κάθε κυβέρνηση επιθυμεί να έχει ώστε να οδηγηθεί στην ανάπτυξη της χώρας!

    Για όλους τους παραπάνω λόγους
    Παρακαλώ θερμα μην προχωρήσετε με το αρθρο 51
    Με εκτίμηση
    Νοπη Σπυριδου Ιακωβου
    Μαθητρια
    2 ΕΠΑΛ Αγ. Παρασκευής
    53 ετών

  • 23 Απριλίου 2020, 22:48 | ΔΗΜΗΤΡΗΣ

    Εντελώς άστοχο το συγκεκριμένο άρθρο! Θα συμφωνήσω με όλους όσους έχουν ήδη αναφέρει πως οι ενηλικές μαθητές είναι ευνοϊκός παράγοντας αποτελεσματικής και πετυχημένης διδασκαλίας. Αξίζει δε να σημειωθεί ότι αποτελούν παράδειγμα ώριμης και πρέπουσας συμπεριφοράς μαθητή/τριας μέσα στην τάξη.Άλλωστε ενηλικας μαθητής σπανίως δεν είναι συνηδητοποιημένος.Αντιθέτως έχει στόχο,σκοπό και διάθεση συνεργασίας. Το τελευταίο που νοιάζει όσους έρχονται στα ΕΠΑΛ είναι να εκφοβίσουν τους ανήλικους μαθητές. Τους ενήλικες που βρίσκονται εκτός του προαυλίου αλλά κοντά στα κάγκελα να φοβάστε το οποίο συμβαίνει σε όλους τους τύπους σχολείων δημοτικό, γυμνάσιο,λύκειο!

  • 23 Απριλίου 2020, 22:47 | ΣΠΥΡΙΔΟΥΛΑ

    Γιατί πρέπει να αποκλείεις τους μαθητές που δεν τα κατάφεραν μέσω της Γενικής εκπαίδευσης να έρθουν στα ΕΠΑΛ να τελειώσουν την ειδικότητα που θα ήθελαν να «μάθουν»
    Ακόμα, υπάρχουν πολλές ειδικότητες τις οποίες ένας μαθητής μπορεί να τις συνδυάσει για την επαγγελματική του δραστηριότητα. Όπως Τεχνικός Οχημάτων με Την ειδικότητα των Ηλεκτρονικών, η ειδικότητα των Θερμουδραυλικών και φυσικού αερίου με την ειδικότητα των Ψυκτικών κ. α. Γιατί τους αποκλείεις;
    Υπάρχουν πολλοί επαγγελματίες – μαθητές που έρχονται για το Μεταλυκειακό Έτος – Τάξη Μαθητείας που εφαρμόζεται στα ΕΠΑΛ, ώστε να αναβαθμίσουν το πτυχίο τους. Γιατί τους αποκλείεις;

  • 23 Απριλίου 2020, 22:31 | Ευαγγελία Μπαμπούνη

    Διαβάζοντάς το άρθρο 51 για το όριο ηλικίας θα ήθελα να σας πω την δική μου εμπειρία Είμαι 44 ετών και μητέρα ενός αγοριού 21. Είμαι μαθήτρια ξανά σε πρωινό ΕΠΑΛ τα 2 τελευταία χρόνια .Οι λόγοι που είμαι ξανά μαθήτρια είναι γιατί αφενός ΔΕΝ είχα αποκτήσει ποτέ το απολυτήριο Λυκείου, το οποίο είναι πλέον απαραίτητο στην εργασία μου και σε κάθε εργασία και αφετέρου η ειδικότητα που πάντα ήθελα να σπουδάσω και δεν είχα στο παρελθόν την δυνατότητα λόγο άλλων προτεραιοτήτων όπως του παιδιού και της επιβίωσης, αφού είμαι μονογονεϊκή οικογένεια τα τελευταία 14 χρόνια όπως πάρα πολλοί άνθρωποι στις μέρες μας.
    Περνώντας το παιδί μου στο πανεπιστήμιο και έχοντας πάρει το δρόμο του πλέον πήρα και εγώ σειρά.
    Πήρα την απόφαση να κάνω και εγώ αυτό που είχα αφήσει στην μέση.
    Δεν είμαι η μοναδική περίπτωση, γιατί στο σχολειό είμαστε αρκετοί που γυρίσαμε στα θρανία για τον ίδιο ή παρόμοιο λόγο.
    Δεν το έχω μετανιώσει καθόλου παρόλο που είναι δύσκολο να είσαι και μαθήτρια και εργαζόμενη και μητέρα Κάποιοι θα πουν ας πήγαινα σε εσπερινό. η ειδικότητα που ήθελα να σπουδάσω δεν υπάρχει σε Εσπερινό σχολείο, άλλα και το ωράριο με την εργασία μου δεν συνδυαζόταν μια και δουλεύω 4ωρη απογευματινή βάρδια .
    Όπως και σε ιδιωτικό δεν θα μπορούσα να παρακολουθήσω γιατί το κόστος είναι απαγορευτικό.
    Οι καθηγητές με τα λίγα μέσα που διαθέτουν είναι εξαιρετικοί σε αυτό που κάνουν .
    Όσο για αν εμείς οι ενήλικοι είμαστε η αφορμή να υπάρχει ενδοσχολική βια θα σας πω ότι μόνο το αντίθετο ισχύει.
    Η παρουσία μας και μόνο μέσα στα σχολεία αποθαρρύνει κάποιους να επιδείξουν άπρεπη συμπεριφορά.
    Με τα περισσότερα παιδιά έχουμε γίνει φίλοι, μας σέβονται πάρα πολύ, αναγνωρίζουν την προσπάθεια που καταβάλουμε και μας ανταγωνίζονται όμορφα στα μαθήματα, ακούν και καμιά συμβουλή που εμπειρικά δίνουμε και πολλά από αυτά δίνουν πανελλήνιες φέτος εξαιτίας μας.

  • 23 Απριλίου 2020, 22:24 | Μαρια

    Ειναι ανηθικο κ αντιβαινει στις αρχες τις δια βιου εκπαιδευσης ενα τετοιο ηλικιακο οριο. Ειναι φανερο οτι το θεσπιζετε ωστε να μη δημιουργουνται τμηματα κ ετσι να μπορειτε να απολυετε εκπαιδευτικο προσωπικο. Ακραια η σκεψη σας.

  • 23 Απριλίου 2020, 22:18 | Ευάγγελος Σκουμπάφης

    Αν είσαι πάνω από 17 ετών δεν μπορείς να γραφτείς σε ημερήσιο ΕΠΑΛ.
    Με άλλα λόγια:

    1. Αν εχεις τελειώσει ΓΕΛ (συνήθως οι μαθητές τελειώνουν το ΓΕΛ λίγο πριν το 18ο έτος της ηλικίας τους) δεν πέρασες στις πανελλήνιες και θέλεις να πας σε ένα ημερήσιο ΕΠΑΛ να μάθεις μια τέχνη για να βρείς δουλειά, πλέον δεν μπορείς.

    2. Αν έχεις μείνει σε τάξεις του ΓΕΛ είσαι πάνω απο 17 και θέλεις να γραφτείς σε ΕΠΑΛ δεν μπορείς.

    3. Αν έχεις τελειώσει ΕΠΑΛ (και αυτό γίνεται λίγο πριν τα 18) και θέλεις να ξαναγραφτείς σε άλλη ειδικότητα για να πάρεις 2ο πτυχίο πολύ απλά δεν μπορείς.

    4. Αν έχεις επιλέξει επαγγελματική κατεύθυνση βγήκες στην αγορά εργασίας και είδες ότι το επάγγελμα που επέλεξες δεν σου ταιριάζει ή δεν «πουλάει» στην αγορά εργασίας, δεν μπορείς να ξαναγραφτείς σε ΕΠΑΛ για να αποκτήσεις άλλη ειδικότητα ώστε να δώσεις 2η ευκαιρία στον εαυτό σου αφού θα είσαι πάνω από 17.
    Αυτό παίρνει λίγο παραπάνω ανάλυση: Οι μαθητές των ΕΠΑΛ στα 16 τους χρόνια θα καλούνται να επιλέξουν επαγγελματική κατεύθυνση και δεν θα μπορούν να αλλάξουν.. σκεφτείτε λοιπόν τι άγχος δημιουργεί μια τέτοια πίεση επιλογής σε έναν έφηβο.

    5. Αν είσαι γονέας άνεργος ή ημιαπασχολούμενος και θέλεις να γραφτείς σε ημερήσιο ΕΠΑΛ για να μάθεις μια τέχνη ώστε να την χρησιμοποιήσεις για να πορευθείς αλλού επαγγελματικά πλέον δεν μπορείς.
    Και το πρωινό ωράριο βολεύει όσους είναι γονείς γιατί πολύ απλά αφήνουν το παιδί τους στο σχολείο έρχονται στο ΕΠΑΛ για μάθημα.

    6. Αν τελείωσες ΕΠΑΛ ή ΓΕΛ και βρήκες απογευματινή δουλειά δεν μπορείς να ξαναγραφτείς σε ΕΠΑΛ ώστε να ενισχύσεις τις γνώσεις σου.

    Βέβαια το υπουργείο αφήνει ένα «παραθυράκι» με τα εσπερινά ΕΠΑΛ, τα δημόσια ΙΕΚ και τις σχολές ΕΠΑΣ του ΟΑΕΔ που δεν έχουν όριο ηλικίας. Όμως αυτό είναι απλώς ένα παραθυράκι, ένα άλλοθι ίσα ίσα για να τηρείται η συνταγματικότητα του νόμου. Στην πραγματικότητα όμως χιλιάδες μαθητές θα μείνουν εκτός εκπαίδευσης γιατί:

    1. Ο αριθμός αυτών των δομών είναι περιορισμένος οπότε εκ των πραγμάτων δεν μπορούν να δεχτούν μεγάλο όγκο μαθητών.

    2. Δεν υπάρχουν παντού εσπερινά ΕΠΑΛ, ΙΕΚ και ΕΠΑΣ. Οι υποψήφιοι μαθητές θα είναι ανακγασμένοι να μετακινούνται σε μεγάλες αποστάσεις πράγμα το οποίο δεν είναι πάντα εφικτό.

    3. Το ωράριο αυτών των δομών πολύ πιθανώς να μη βολεύει τους μαθητές (εργαζόμενοι, γονείς κτλ).

    4. Μπορεί ο μαθητής να θέλει να γραφτεί στο ημερήσιο ΕΠΑΛ της περιοχής του γιατί γνωρίζει καθηγητές, συμμαθητές όπου θα αισθάνεται πιο άνετα.

    5. Τέλος ο μαθητής ως πολίτης ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗΣ χώρας έχει το δικαίωμα να γραφτεί σε όποιο σχολείο θέλει.. και ΟΦΕΙΛΕΙ η πολιτεία να δίνει αυτό το δικαίωμα αν θέλει να λέγεται δημοκρατική.

    Αν είσαι πάνω από 17 ετών δεν μπορείς να γραφτείς σε ημερήσιο ΕΠΑΛ.
    Με άλλα λόγια:

    1. Αν εχεις τελειώσει ΓΕΛ (συνήθως οι μαθητές τελειώνουν το ΓΕΛ λίγο πριν το 18ο έτος της ηλικίας τους) δεν πέρασες στις πανελλήνιες και θέλεις να πας σε ένα ημερήσιο ΕΠΑΛ να μάθεις μια τέχνη για να βρείς δουλειά, πλέον δεν μπορείς.

    2. Αν έχεις μείνει σε τάξεις του ΓΕΛ είσαι πάνω απο 17 και θέλεις να γραφτείς σε ΕΠΑΛ δεν μπορείς.

    3. Αν έχεις τελειώσει ΕΠΑΛ (και αυτό γίνεται λίγο πριν τα 18) και θέλεις να ξαναγραφτείς σε άλλη ειδικότητα για να πάρεις 2ο πτυχίο πολύ απλά δεν μπορείς.

    4. Αν έχεις επιλέξει επαγγελματική κατεύθυνση βγήκες στην αγορά εργασίας και είδες ότι το επάγγελμα που επέλεξες δεν σου ταιριάζει ή δεν «πουλάει» στην αγορά εργασίας δεν μπορείς να ξαναγραφτείς σε ΕΠΑΛ για να αποκτήσεις άλλη ειδικότητα ώστε να δώσεις 2η ευκαιρία στον εαυτό σου αφού θα είσαι πάνω από 17.
    Αυτό παίρνει λίγο παραπάνω ανάλυση: Οι μαθητές των ΕΠΑΛ στα 16 τους χρόνια θα καλούνται να επιλέξουν επαγγελματική κατεύθυνση και δεν θα μπορούν να αλλάξουν.. σκεφτείτε λοιπόν τι άγχος δημιουργεί μια τέτοια πίεση επιλογής σε έναν έφηβο.

    5. Αν είσαι γονέας άνεργος ή ημιαπασχολούμενος και θέλεις να γραφτείς σε ημερήσιο ΕΠΑΛ για να μάθεις μια τέχνη ώστε να την χρησιμοποιήσεις για να πορευθείς αλλού επαγγελματικά πλέον δεν μπορείς.
    Και το πρωινό ωράριο βολεύει οσους είναι γονείς γιατί πολύ απλά αφήνουν το παιδί τους στο σχολείο έρχονται στο ΕΠΑΛ για μάθημα.

    6. Αν τελείωσες ΕΠΑΛ ή ΓΕΛ και βρήκες απογευματινή δουλειά δεν μπορείς να ξαναγραφτείς σε ΕΠΑΛ ώστε να ενισχύσεις τις γνώσεις σου.

    Βέβαια το υπουργείο αφήνει ένα «παραθυράκι» με τα εσπερινά ΕΠΑΛ, τα δημόσια ΙΕΚ και τις σχολές ΕΠΑΣ του ΟΑΕΔ που δεν έχουν όριο ηλικίας. Όμως αυτό είναι απλώς ένα παραθυράκι ένα άλλοθι ίσα ίσα για να τηρείται η συνταγματικότητα του νόμου. Στην πραγματικότητα χιλιάδες μαθητές θα μείνουν εκτός εκπαίδευσης γιατί:

    1. Ο αριθμός αυτών των δομών είναι περιορισμένος οπότε εκ των πραγμάτων δεν μπορούν να δεχτούν μεγάλο όγκο μαθητών.

    2. Δεν υπάρχουν παντού εσπερινά ΕΠΑΛ, ΙΕΚ και ΕΠΑΣ. Οι υποψήφιοι μαθητές θα είναι ανακγασμένοι να μετακινούνται σε μεγάλες αποστάσεις πράγμα το οποίο δεν είναι πάντα εφικτό.

    3. Το ωράριο αυτών των δομών πολύ πιθανώς να μη βολεύει τους μαθητές (εργαζόμενοι, γονείς κτλ).

    4. Μπορεί ο μαθητής να θέλει να γραφτεί στο ημερήσιο ΕΠΑΛ της περιοχής του γιατί γνωρίζει καθηγητές, συμμαθητές όπου θα αισθάνεται πιο άνετα.

    5. Τέλος ο μαθητής ως πολίτης ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗΣ χώρας έχει το δικαίωμα να γραφτεί σε όποιο σχολείο θέλει.. και ΟΦΕΙΛΕΙ η πολιτεία να δίνει αυτό το δικαίωμα αν θέλει να λέγεται δημοκρατική.

    ΆΡΑ η μόνη ουσιαστική διέξοδος είναι τα ιδιωτικά ΙΕΚ.. ο νοών νοείτω.

    Στην αιτιολογική έκθεση του άρθρου αναφέρεται ότι ο ηλικιακός περιορισμός μπαίνει για να μην υπάρχουν φαινόμενα βίας μεταξύ ενήλικων και ανήλικων μαθητών. Καμιά σχέση με την πραγματικότητα και είμαι στα σχολεία από το 2001.
    Οι ενήλικοι μαθητές όχι μόνο δεν προκαλούν φασαρίες αλλά ανεβάζουν πολλές φορές το επίπεδο της τάξης λόγω του ότι επιλέγουν ΣΥΝΕΙΔΗΤΑ το ΕΠΑΛ, προσπαθούν περισσότερο και είναι κατά κανόνα άριστοι μαθητές.

    Στη 2η παράγραφο της έκθεσης λέτε για αριθμητικό εξορθολογισμό μεταξύ εκπαιδευτικών-μαθητών μέσω μείωσης του μαθητικού δυναμικού των ΕΠΑΛ. Δηλαδή προσπαθείτε να βελτιώσετε τα ΕΠΑΛ με το να κλείνετε την πόρτα σε υποψήφιους μαθητές!!
    Συγγνώμη αλλά είστε σε λάθος δρόμο.. αν διαπιστώνετε αναντιστοιχία μεταξύ μαθητών – καθηγητών η λύση είναι να προσλάβετε προσωπικό στα σχολεία.

  • 23 Απριλίου 2020, 22:01 | Καλλιόπη

    Τα άρθρα 51 και 52 είναι ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΑ και επιβάλλεται να ΑΠΟΣΥΡΘΟΥΝ.Καταργουν το δικαίωμα στη δια βίου μάθηση.Ειναι ολοφάνερο ότι θέλουν να μειώσουν τον αριθμό των μαθητών στα ΕΠΑΛ ωστε σταδιακά να καταργήσουν θέσεις και ειδικότητες καθηγητών σε αυτα.ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΜΑΘΗΣΗ ΣΕ ΟΠΟΙΑΔΗΠΟΤΕ ΗΛΙΚΙΑ.

  • 23 Απριλίου 2020, 21:58 | Κώστας

    Προτείνω την απόσυρση του εν λόγω άρθρου που περιορίζει την ηλικία εγγραφής ΕΠΑΛ με την απελευθέρωση της ηλικίας πλήρως. Κάθε περιορισμός που τίθεται στερεί το δικαίωμα πρόσβασης στη δια βίου Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση αλλά και τη δυνατότητα των κατόχων απολυτηρίου Γενικού Λυκείου να επιλέγουν και την απόκτηση πτυχίου αλλά και την εντός ή δια των ΕΠΑΛ απόκτηση συναφών ή και άλλων ειδικοτήτων που καταλήγουν σε απόκτηση Πτυχίου επιπέδου 4. Σε αυτή την πρακτική κατέληγαν αρκετά παιδιά που θα χάσουν τώρα αυτό τους το δικαίωμα ενώ θα πληγεί καίρια και το εκπαιδευτικό δυναμικό μέσα στα ΕΠΑ.Λ. Ο περιορισμός αυτός μόνο προβλήματα θα δημιουργήσει τελικά… Ελπίζω να πρυτανεύσει στο τέλος η λογική και μέχρι να δημοσιευθεί σε ΦΕΚ να τροποποιηθεί ή παραληφθεί το παρόν άρθρο ώστε να μην πέσει το Υπουργείο σε τέτοιο ατόπημα δημιουργώντας μελανό σημείο σε ένα νομοσχέδιο με αρκετά θετικά σημεία.

  • 23 Απριλίου 2020, 21:58 | SCANIA _S730

    Άμεση κατάργηση του άρθρου 51, δικαίωμα στη δια βίου μάθηση.

  • 23 Απριλίου 2020, 21:48 | Περικλής

    Η διάταξη και το αιτιολογικό της πρέπει να αποσυρθούν. Πουθενά δεν προκύπτει ότι η ενήλικοι μαθητές προάγουν την επιθετικότητα κι εκφοβισμό στο σχολείο. Ίσα ίσα τα οφέλη είναι πολλαπλά ακόμη και στην αντιμετώπιση και διαχείριση τέτοιων φαινομένων. Η επιστημονική αρθρογραφία είναι πλούσια επί αυτού! Γιατί τότε πλανάται το ερώτημα γιατί τίθεται ηλικιακό όριο στα ΕΠΑΛ κι όχι και στα ΓΕΛ;

  • 23 Απριλίου 2020, 21:34 | ΑΝΑΣΤΑΣΙΣ

    Τα άρθρα 51 και 52 είναι ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΑ και επιβάλλεται να ΑΠΟΣΥΡΘΟΥΝ.Καταργουν το δικαίωμα στη δια βίου μάθηση.Ειναι ολοφάνερο ότι θέλουν να μειώσουν τον αριθμό των μαθητών στα ΕΠΑΛ ωστε σταδιακά να καταργήσουν θέσεις και ειδικότητες καθηγητών σε αυτα.ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΜΑΘΗΣΗ ΣΕ ΟΠΟΙΑΔΗΠΟΤΕ ΗΛΙΚΙΑ.

  • 23 Απριλίου 2020, 21:33 | Χρήστου Κωνσταντίνος

    Το άρθρο αυτό πρέπει να αποσυρθεί. Η εκπαίδευση πρέπει να ειναι ανοιχτή για όλους. Το χρονικό όριο προωθεί τον αποκλεισμό πολλών κοινωνικών ομάδων από την εκπαίδευση.

  • 23 Απριλίου 2020, 21:16 | κωνσταντινος

    Κατ’άρχην πρέπει να ισχύσουν τα ίδια μέτρα και σταθμά σε ΕΠΑΛ και ΓΕΛ.
    Το όριο να γίνει 18 για αρχική εγγραφή στο ΕΠΑΛ. Αλλά μετά να μπορεί να συνεχίσει μέχρι να τελειώσει 1 η 2 ειδικότητες η μαθητεία χωρίς περιορισμό. Το ίδιο αν προέρχεται από ΓΕΛ για απόκτηση επαγγελματικής ειδικότητας.
    Συμφωνώ ότι άλλες είναι οι ανάγκες και οι γνώσεις παιδιών 17 χρόνων και άλλες ενηλίκων 35 η 40+ που κάλλιστα μπορούν να εγγραφούν σε νυκτερινά ΕΠΑΛ.
    Τι γίνεται όμως σε περιοχές που δεν υπάρχουν νυχτερινά ΕΠΑΛ?
    Νομίζω πως πρέπει όλα αυτά τα ερωτήματα να ληφθούν υπόψιν πριν την τελική διαμόρφωση του Νόμου.

  • 23 Απριλίου 2020, 20:55 | ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ

    Το άρθρο δεν έχει λογική. Αν κάποιος απόφοιτος ΓΕΛ ή ΕΠΑΛ θέλει να γραφτεί; Αυτή είναι η δια βίου εκπαίδευση; Η αιτιολογία της ενδοσχολικής βίας είναι τραγική! Τουλάχιστον πείτε την αλήθεια. Το ότι απευθύνεται μόνο στα ΕΠΑΛ βγάζει μάτι.

  • 23 Απριλίου 2020, 20:35 | Παναγιώτης Χατζηπλής

    Ισχύει και το ίδιο για τα ΓΕΛ; Αν όχι, γιατί; Πόσο συνταγματικό είναι αυτό; Αυτά που αναφέρονται στην εισηγητική έκθεση δεν ισχύουν και για τα ΓΕΛ; Ποιος ο λόγος να υπάρχουν δύο μέτρα και δύο σταθμά; Τι ακριβώς κρύβεται πίσω από αυτή την ρύθμιση. Πιστεύω ότι πρέπει να αποσυρθεί άμεσα το συγκεκριμένο άρθρο.

  • 23 Απριλίου 2020, 20:29 | ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ

    Προς τη σωστή κατεύθυνση το ηλικιακό όριο: α)άλλη παιδαγωγική απαιτεί η εκπαίδευση ενηλίκων, β) παρατηρούνται ποικίλα προβλήματα από το συγχρωτισμό μαθητών με μεγάλη ηλικιακή διαφορά, γ)διογκώνονται τα ημερήσια σε αντίθεση με τα εσπερινά ΕΠΑΛ και δ)στο ΓΕΛ, όπου δεν υπάρχει όριο εγγράφεται ενήλικος που δεν έχει λάβει απολυτήριο, ενώ στο ΕΠΑΛ ενήλικος που συνήθως έχει απολυτήριο και θέλει δεύτερο πτυχίο. Ίσως το ηλικιακό όριο να δημιουργεί πρόβλημα σε περιοχές όπου δεν υπάρχουν εσπερινά ΕΠΑΛ. Εκεί μπορεί να γίνει μια εξαίρεση που θα εμπλέκει τη ΔΔΕ, προς αποφυγή όσο το δυνατόν εικονικών εγγραφών ( εγγραφή για συμπλήρωση τμήματος, αναβολή στρατού κτλ)

  • 23 Απριλίου 2020, 20:18 | ΓΙΑΝΝΗΣ

    Αυτό το μέτρο θα είναι καταστροφή για τα ΕΠΑΛ. Πρέπει να το πάρετε πίσω…Θα μειωθεί ο αριθμός των μαθητών. Εμείς λέμε ότι πρέπει να αυξηθούν οι μαθητές στην τεχνική εκπαίδευση. Να ενισχυθεί η τεχνική εκπαίδευση ποσοτικά και ποιοτικά. Για το καλό της χώρας.

  • 23 Απριλίου 2020, 19:59 | ΜΑΡΙΑΝΘΗ

    Κυρίες και Κύριοι ,
    Νομίζω ότι θα πρέπει μα σκεφτείτε με σοβαρότητα το άρθρο 51, περί ηλικιακού ορίου στα ημερήσια ΕΠΑΛ. Μάλλον δεν έχετε ιδέα για την καθημερινότητα τυ απλού κόσμου. Γιατί παραδείγματος χάρη, να αφαιρέσετε το δικαίωμα απο μια μητέρα, όταν τα παιδιά της είναι στο σχολείο, να μπορεί και εκείνη να έχει μια δεύτερη ευκαιρία σε εκπαιδυτικό επίπεδο; ή οποιοσδήποτε ενήλικας να μπορεί να έχει μια δεύτερη μαθησιακή ευκαιρία ή ένα δεύτερο πτυχίο ΕΠΑΛ, αν δουλεύει βραδινή βάρδια; Ακόμα σκεφτείτε ότι αφαιρείτε το δικαίωμα και στα ίδια τα παιδιά. Αν κάποιο παιδί δώσει πανελλήνιες μέσω ΓΕΛ και δεν είναι στους επιτυχόντες ,αυτόματα θα του αφαιρέσετε το δικαίωμα της δεύτερης ευκαιρίας – αφού θα έχει κλείσει τα 18- να πάρει έστω ένα πτυχίο επιπέδου 4. Επίσης , είναι περιττό να αναφερθώ στο ότι η παρουσία ενήλικων μαθητών στα ΕΠΑΛ, ίσα-ίσα τα αναβαθμίζει και είναι πολύ όμορφο να ανταλλάσσονται εμπειρίες ενηλικων και παιδιών.Πρέπει να ακούσετε τον παλμό των ανθρώπων της διπλανής πόρτας ,γιατί τα δικά σας τα παιδιά δεν έχουν ανάγκη απο δεύτερες ευκαιρίες, αφού είναι εξασφαλισμένα απο την ώρα που θα γεννηθούν στα ιδιωτικά πανεπιστήμια του εξωτερικού. Εντούτοις, αν όλα τα παραπάνω δε σας πείθουν, σας λέω το εξής: Η Ελλάδα είναι η χώρα που γέννησε τη Δημοκρατία και Δημοκρατία σημαίνει ισονομία, ισοτιμία, ίσες ευκαιρίες για όλους και σεβασμός στον άνθρωπο και στα δικαιώματα του. Δεν μπορείτε, λοιπόν, εσείς να καταστρατηγήσετε κανένα δικαίωμα. Μετά απο αυτό δε θα μπορείτε να μιλάτε για δια βίου μάθηση.Καλο θα ήταν να ασχοληθείτε με άλλα θέματα στην παιδεία , όπως της αλλαγής του ψυχοφθόρου συστήματος των Πανελληνίων, με τη στείρα απομνημόνευση και την τροφοδοσία της παραπαιδείας.
    Ευχαριστώ για την προσοχή σας.

  • 23 Απριλίου 2020, 19:51 | Ευγενία

    Απαράδεκτος ο ηλικιακός περιορισμός. Αποκλείει κάποιον απόφοιτο ΓΕΛ να φοιτήσει σε ΕΠΑΛ, αλλά και κάποιον απόφοιτο ΕΠΑΛ να αποκτήσει πτυχίο άλλου τομέα. Είναι πάρα πολλοί οι μαθητές που επιλέγουν να φοιτήσουν σε άλλο τομέα μετά την αποφοίτησή τους και ο ηλικιακός περιορισμός αυτομάτως τους θέτει εκτός.
    Ακόμη πιο απαράδεκτος είναι ο αναφερόμενος λόγος. Από πού προκύπτει ότι αιτία εμφάνισης φαινομένων bullying είναι η διάφορα ηλικίας μεταξύ μαθητών; αντιθέτως θα έλεγα ότι οι μαθητές μεγαλύτερης ηλικίας είναι κατά κύριο λόγο πιο συνειδητοποιημένοι και συχνά ανεβάζουν το επίπεδο της τάξης

  • 23 Απριλίου 2020, 19:25 | Χαράλαμπος Βουρλίδας

    Η διάταξη είναι ανεπίτρεπτο να εφαρμοστεί, καθώς θα προκαλέσει ΠΟΛΥ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ από αυτά που υποθετικά θα λύσει. Όλοι γνωρίζουμε ότι τα μικρά, επαρχιακά ΕΠΑΛ προσελκύουν πολλούς ανθρώπους που ζητούν να λάβουν μια επιπλέον ειδικότητα. Δεν είναι καθόλου σίγουρο (μάλλον είναι εντελώς απίθανο) να βρεθεί η ειδικότητα σε Εσπερινό ΕΠΑΛ της περιοχής (π.χ. ενός νησιού) και φυσικά συχνά δεν υπάρχει καν Εσπερινό ΕΠΑΛ. Για ποιο λόγο να αποκλείσουμε τόσους ανθρώπους από την πρόσβαση στο σχολείο, στη γνώση, στην κατάρτιση; Εάν το πραγματικό πρόβλημα είναι οι εικονικές εγγραφές, τότε ας αλλάξουν οι διατάξεις της φοίτησης, π.χ. ας τεθεί όριο απουσιών ανά μήνα και έλεγχος φοίτησης ανά δίμηνο, ώστε να «καθαρίζουν» οι εικονικές εγγραφές από τον Οκτώβριο, με όποιες επιπτώσεις θα έχει αυτό στην σύνθεση της Σχολικής Μονάδας.

  • 23 Απριλίου 2020, 19:09 | Ηλιακης Εμμανουήλ

    Λάθος διάταξη που πρέπει να αποσυρθεί. Συνήθως οι μεγαλύτερης ηλικίας μαθητές είναι συνειδητοποιημένοι και δρουν καθοδηγητικά προς τους μικρότερους σε ηλικία μαθητές. Υπάρχει κάποια μελέτη που δείχνει το αντίθετο; Και στην τελική εάν δεχτούμε ότι υπάρχει τέτοια μελέτη και είναι σωστό μέτρο γιατί δεν εφαρμόζεται και στα γενικά λύκεια;

  • 23 Απριλίου 2020, 18:57 | ΚΟΣΜΑΣ

    Η θέσπιση του ορίου των 17 ετών, προκειμένου να εγγραφεί κάποιος μαθητής στα ημερήσια ΕΠΑ.Λ, θεωρώ, ότι αντίκειται στην αρχή της παροχής ίσων ευκαιριών στην παιδεία σε όλους τους πολίτες. Δεν είναι δυνατόν να έχει καταργηθεί το όριο ηλικίας στον διορισμό στο δημόσιο και από την άλλη να θεσπίζεται ηλικιακό όριο προκειμένου, να εγγραφεί κάποιος σε ένα τύπο σχολείου. Είναι σημαντικό, να έχει την προοπτική ένας μαθητής, να μπορεί να διεκδικήσει την πρόσβασή στην Ανώτατη Εκπαίδευση, μέσα από μια εναλλακτική οδό, δίνοντας Πανελλήνιες εξετάσεις σαν απόφοιτος ΕΠΑ.Λ. Αν ο μαθητής αυτός, αναγκαστεί, να φοιτήσει, σε δημόσια ή ιδιωτικά ΙΕΚ, τότε δεν μπορεί να συνεχίσει τις σπουδές του σε άλλη βαθμίδα εκπαίδευσης.Αν οι μαθητές αυτοί, προωθηθούν σε εσπερινά ΕΠΑ.Λ., τότε αναγκαστικά, οι 17άρηδες θα συγχρωτιστούν με ενήλικες, πολύ μεγαλύτερους από αυτούς και περισσότερους σε αριθμό, ενώ στα ημερήσια ο αριθμός των ενηλίκων μαθητών είναι πολύ μικρός. Έτσι, η πιθανότητα περιστατικών bullying,αυξάνεται, αν θεωρηθεί ως αιτία η ηλικιακή διαφορά, ενώ το σκεπτικό των συντακτών του νομοσχεδίου είναι ο περιορισμός αυτών των περιστατικών.

  • 23 Απριλίου 2020, 18:56 | ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΑΨΑΣΚΗΣ

    Τα άρθρα 51 και 52 πρέπει να αποσυρθούν.
    Το σκεπτικό της αιτιολογικής έκθεσης αναφέρει:
    1) »την αποτελεσματικότερη πρόληψη φαινομένων ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού, μεταξύ ανηλίκων και ενηλίκων μαθητών».
    Αυτό από που προκύπτει; Υπάρχει έρευνα σχετικά με αυτό; Έχετε εικόνα σχετικά με το πως λειτουργούν τα ΕΠΑΛ; Ίσα ίσα από την εμπειρία μου, φαίνεται ότι η συνύπαρξη ανηλίκων και ενηλίκων μαθητών έχει πολλά θετικά στη μαθησιακή διαδικασία.
    Μήπως είστε και εσείς της άποψης ότι στα ΕΠΑΛ επικρατεί χάος, υπάρχουν περιθωριακά στοιχεία κλπ;
    Δηλαδή σκοπός είναι να περάσετε στη κοινωνία ότι θέλετε να καταπολεμήσετε τη βία και τον εκφοβισμό που συμβαίνει κατά κόρον στα ΕΠΑΛ (που δεν στηρίζεται πουθενά βέβαια…) και για αυτό θέλετε να θεσπίσετε αυτό το άρθρο.

    Υπάρχει η άποψη ότι οι άνω των 17 έχουν επιλογή να πάνε στα Εσπερινά ΕΠΑΛ. Γνωρίζετε ότι υπάρχουν πόλεις χωρίς Εσπερινό ΕΠΑΛ; πχ στον Πύργο Ηλείας Εσπερινό ΕΠΑΛ δεν υπάρχει. Τι επιλογές υπάρχουν; ΙΕΚ; ΕΠΑΣ ΟΑΕΔ;
    Γιατί ένας νέος 23 ετών που δεν πέρασε στη τριτοβάθμια και που τελείωσε το ΓΕΛ να του αφαιρείτε την δυνατότητα να αποκτήσει ένα πτυχίο ειδικότητας;

    2) »επιχειρείται η σταδιακή αποσυμφόρηση, από σκοπιάς μαθητικού δυναμικού, των ημερήσιων ΕΠΑ.Λ., με γνώμονα τη συνολική βελτίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας διά του εξορθολογισμού της αριθμητικής σχέσης εκπαιδευτικού και μαθητή»
    Μήπως τελικά αυτός είναι ο επιδιωκόμενος στόχος της ηγεσίας του ΥΠΑΙΘ;
    Δηλαδή να μειωθεί όπως και να έχει ο αριθμός των μαθητών από τα ΕΠΑΛ, λόγω της αύξησης που παρουσιάστηκε τα τελευταία 2 χρόνια.

  • 23 Απριλίου 2020, 18:53 | ΝΙΚΟΛΑΣ

    Η ρύθμιση είναι στη σωστή κατεύθυνση, ώστε να μειωθούν οι μαθητές φαντάσματα από τα σχολεία, αλλά ίσως θα έπρεπε σε συνδυασμό με το προηγούμενο άρθρο να μη δημιουργείται η εντύπωση ότι το ΓΕΛ είναι πιο δύσκολο γιατί θέλει βάση του 10 ενώ το ΕΠΑΛ όχι. Κατά τα άλλα πρώτη φορά τέτοια ώθηση στα εσπερινά ΕΠΑΛ. Μακάρι να βγεί καλό και στην πράξη.

  • 23 Απριλίου 2020, 18:47 | Ντόρα

    Μέχρι τώρα πολλοί ενήλικες που ήθελαν να σπουδάσουν δωρεάν μετά το λύκειο είχαν μια μοναδική ευκαιρία να το κάνουν στα ΕΠΑΛ. Σπούδαζαν για 2 χρόνια μόνο τα μαθήματα ειδικότητας. Αρκετοί από αυτούς συνέχιζαν στη τριτοβάθμια εκπαίδευση. Επίσης πολλές μητέρες επέστρεφαν στα θρανία στα πρωινά ΕΠΑΛ και παρακολουθούσαν μαθήματα τις ώρες που τα παιδιά τους βρίσκονταν στο σχολείο. Τώρα το υπουργείο με το νομοσχέδιο αυτό απαγορεύει τις σπουδές σε άτομα που θέλουν να επιστέψουν στα θρανία. Δεν μπορούν να σπουδάσουν όλοι στα ΙΕΚ, τα δημόσια είναι λίγα και πρέπει να πάνε σε ιδιωτικά! Επίσης δεν μπορούν να πάνε σε νυχτερινά ΕΠΑΛ γιατί έχουν οικογένεια. Άρα ή δεν συνεχίζουν την εκπαίδευση τους ή προωθούνται στην ιδιωτική εκπάιδευση και υποχρεώνονται να πληρώνουν ακόμα και αν το εισόδημα τους είναι πενιχρό. Συμπέρασμα οι μη έχοντες μένουν ανειδίκευτοι εργάτες και αντί να αυξάνεται η τεχνική εκπαίδευση συρρικνώνεται μέχρι να καταργηθεί, έτσι δεν είναι;

  • 23 Απριλίου 2020, 18:29 | Χαλουλου Γαρυφαλλια

    Ποτέ δεν υπήρξε βία μεταξύ ενηλίκων και ανήλικων μαθητών. Μόνο σαν αστείο θα μπορούσα να σκεφτώ ότι αυτό είναι δικαιολογία και να αποκλειστεί σχεδόν το 1/3 του μαθητικού δυναμικού των ΕΠΑΛ.
    Δεν υπάρχουν σε όλη την Ελλάδα Εσπερινά ΕΠΑΛ ώστε όλοι αυτοί που θέλουν πτυχίο ειδικότητα επιπέδου 4 να πάνε και να γραφτούν.
    Εκτός και αν η σκέψη σας είναι να πάνε σε ΙΕΚ (δημόσιο ή ιδιωτικό) που αυτό το θεωρό άδικο.

  • 23 Απριλίου 2020, 18:15 | ΖΟΥΜΠΟΥΛΗΣ ΠΑΠΑΠΑΡΑΣΚΕΥΑΣ

    Το ηλικιακό όριο εγγραφής στα ΕΠΑΛ είναι άδικο για πολλά παιδιά που θέλουν να μάθουν μια τέχνη, ένα επάγγελμα. Τα αποκλείει αυθαίρετα από τη συνέχιση των σπουδών τους, την επαγγελματικής τους αποκατάσταση.
    Εκφράζει μια άνιση μεταχείριση, κόβει το δρόμο σε πολλούς νέους. Δεν είναι η ηλικία που δημιουργεί το πρόβλημα του σχολικού εκφοβισμού στα σχολεία. Αιτούμαι να αποσυρθεί αυτή η διάταξη ως απαράδεκτη.

  • 23 Απριλίου 2020, 17:42 | Καραγιαννίδου

    Πρόκειται για ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟ. Αποκλείεται από την επαγγελματική εκπαίδευση ανθρώπους του μόχθου. Που βγήκαν απο μικροί στον αγώνα για την επιβίωση τους και στερήθηκαν την απόκτηση ενός πτυχίου. Ήρωες τους αποκαλώ. Και ήταν και είναι τιμή μου που είχα και έχω αυτούς τους ανθρώπους μαθητές. Στα ΕΠΑΛ γίνεται δουλειά που ούτε καν μπορείτε να φανταστείτε. Μην επαναλάβετε λάθη του παρελθόντος για να ικανοποιήσετε άλλα συμφέροντα

  • 23 Απριλίου 2020, 17:37 | Κώστας Ρ.

    Το άρθρο αυτό δημιουργεί πολύ μεγάλο πρόβλημα στην λειτουργία των ημερησίων ΕΠΑΛ. Συγκεκριμένα:
    1. Αποκλείει από την λήψη απολυτηρίου και πτυχίου ειδικότητας ΕΠΑΛ, όλους όσους εργάζονται σε απογευματινές βάρδιες ή αυτούς που δεν δουλεύουν για οποιοδήποτε λόγο και τους επιτρέπει να γραφτούν μόνο στο γενικό λύκειο. Στα πλαίσιο των ίσων ευκαιριών των πολιτών με βάση το Σύνταγμα, δημιουργείται μεγάλη ανισότητα.
    2. Αποκλείει μαθητές για απόκτηση πτυχίου δεύτερης ειδικότητας ή και αποφοίτους ΓΕΛ για απόκτηση πτυχίου από ημερήσιο ΕΠΑΛ και τους οδηγεί στα εσπερινά που είναι μεν τριετή αλλά έχουν λιγότερες και μικρότερες ώρες μάθημα ανα εβδομάδα. Τα εσπερινά σχολεία πρέπει να υποδέχονται κυρίως εργαζόμενους μαθητές. Αλλιώς ποιο το νόημα των ημερησίων.
    3. Οι μαθητές που βρίσκονται ήδη στην ενηλικίωση θα πρέπει να αλλάξουν σχολείο και μάλιστα να γραφτούν σε εσπερινό ΕΠΑΛ δεχόμενοι όχι μόνο αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος αλλά και ωραρίου λειτουργίας. Τι θα γίνει με αυτούς;
    4. Στην εισηγητική έκθεση αναφέρονται οι λόγοι α) Ο ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ (γιατί; υπήρχαν εκτεταμένα σοβαρά θέματα και ήταν μονο ΣΤΑ ΗΜΕΡΗΣΙΑ ΕΠΑΛ;) και επίσης β)ΜΕΙΩΣΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΤΙΚΟΥ ΔΥΝΑΜΙΚΟΎ ΣΤΑ ΗΜΕΡΗΣΙΑ ΕΠΑΛ ΓΙΑ ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΤΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΤΗΣ ΠΑΡΕΧΟΜΕΝΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ. Αν θέλουμε να γίνει αυτό ας μειωθεί ο αριθμός των μαθητών ανά τμήμα από 25 σε 15 και η ποιότητα θα βελτιωθεί, ειδικά στα εργαστηριακά μαθήματα.
    Καλό θα είναι να επανεξεταστούν και να διορθωθούν ή να αποσυρθούν τα άρθρα 51 και 52

  • 23 Απριλίου 2020, 17:26 | Κυριακή Παυλίδου

    Είμαι 18 χρόνια εκπαιδευτικός στα ΕΠΑΛ. Οι ενήλικες μαθητές ουδέποτε δημιούργησαν φαινόμενα σχολικής βίας. Το αντίθετο μάλιστα. Πολλές φορές λειτουργούν εξισορροπιστικά και αποτρέπουν τέτοια φαινόμενα. Έρχονται συνειδητοποιημένοι και είναι τις περισσότερες φορές πολύ επιμελείς. Είναι άδικο να στερήσουμε μια δεύτερη ευκαιρία στους ανθρώπους αυτούς και ειδικά στις περιοχές που τα εσπερινά ΕΠΑΛ δεν διαθέτουν όλες τις ειδικότητες.

  • 23 Απριλίου 2020, 17:21 | ΝΙΚΟΣ

    Το άρθρο αυτό είναι πολύ σωστό και λύνει το σημαντικότερο πρόβλημα που έχει αυτή τη στιγμή η Επαγγελματική εκπαίδευση.
    Υπάρχουν πάρα πολλά τμήματα στα ΕΠΑΛ με 2 ή 3 ή 4 πραγματικούς μαθητές στα οποία έρχονται και προστίθενται εικονικοί ενήλικοι μαθητές για να δημιουργηθεί ένα τμήμα των 8 ή 10 ή 12 μαθητών ώστε να πάρει έγκριση. Για τους εκπαιδευτικούς που απασχολούνται σε ένα τμήμα των τριών μαθητών υπάρχει αναλογία ένας εκπαιδευτικός ανά 3 μαθητές και αν λάβουμε υπόψη ότι ο εκπαιδευτικός διδάσκει 18 με 20 ώρες και ο μαθητής παρακολουθεί 35 ώρες, τότε προκύπτει μια αναλογία 1,5 μαθητής ανά εκπαιδευτικό.
    Αντίστοιχα σε ένα γυμνάσιο ή ΓΕΛ ή στις τάξεις γενικής παιδείας των ΕΠΑΛ όπου δεν υπάρχει το φαινόμενο των εικονικών εγγραφών, τα τμήματα είναι 25μελή οπότε η αντίστοιχη αναλογία είναι περίπου 18 μαθητές για κάθε εκπαιδευτικό. Αυτό είναι μια κατάφωρη αδικία μεταξύ των μαθητών, αλλά και μεταξύ των εκπαιδευτικών οι οποίοι <> σε κάποια μικρά τμήματα.
    Με τη ρύθμιση αυτή θα μπορέσει να κατέβει ο μέγιστος αριθμός των μαθητών ανά τμήμα από 27 σε περίπου 22, κάτι που είναι το πιο σημαντικό ζήτημα σήμερα, εφόσον φυσικά επιλέξει να το κάνει η κυβέρνηση.
    Όλες οι πόλεις άνω των 30.000 κατοίκων (και αρκετές μικρότερες) διαθέτουν ΕΣΠΕΡΙΝΑ ΕΠΑΛ στα οποία μπορούν να φοιτήσουν χωρίς κανένα πρόβλημα οι ενήλικοι μαθητές. Δεν υπάρχει Νομός στην Ελλάδα χωρίς εσπερινό ΕΠΑΛ, οπότε μια μετακίνηση κάποιων λίγων ενήλικων μαθητών είναι αποδεκτή (έστω και επιδοτούμενη) καθώς το όφελος είναι πολλαπλάσιο αν εκλείψουν οι εικονικές εγγραφές.

  • 23 Απριλίου 2020, 17:16 | Βογιατζής Θωμάς

    ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΟ!
    Δεν πρέπει να υπάρχει ηλικιακό όριο στους μαθητές. Ούτε στα ΕΠΑΛ ούτε στα ΓΕΛ. Πολλοί μαθητές τελειώνουν μια ειδικότητα και μετά θέλουν να πάρουν πτυχίο δεύτερης ειδικότητας (πχ Ηλεκτρολόγοι- Ηλεκτρονικοί). Ή αλλάζουν γνώμη, ωριμάζουν και θέλουν να κάνουν κάτι άλλο στη ζωή τους . Γιατί τους το στερείτε;
    Το όριο ηλικίας αφορά μόνο τα ημερήσια ΕΠΑΛ. Γιατί; Μήπως σκοπός σας είναι να «σπρώξετε» τους ενήλικες μαθητές στα Εσπερινά ΕΠΑΛ; Πείτε το ανοιχτά!

  • 23 Απριλίου 2020, 17:12 | ΜΑΝΟΣ

    ΕΙΝΑΙ ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΟ ΑΡΘΡΟ ΔΗΛΑΔΗ Ο ΓΙΟΣ ΜΟΥ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΑΠΟΦΟΙΤΟΣ ΓΕΛ ΚΑΙ ΤΩΡΑ ΦΟΙΤΑ ΣΤΗ Β ΛΥΚΕΙΟΥ ΕΠΑΛ ΕΙΝΑΙ 20 ΕΤΩΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΑΤΑΣΤΡΑΦΕΙ??

  • 23 Απριλίου 2020, 17:02 | ΣΟΦΙΑ ΛΙΟΛΙΟΥ

    Το άρθρο 51 καταργεί αυτόματα το δικαίωμα στην ¨δία βίου μάθηση¨, στην δωρεάν δημόσια εκπαίδευση και την δυνατότητα της επιλογής για το ¨που¨, ¨πως¨ και ¨πότε¨ θα αποκτήσεις επαγγελματική εκπαίδευση και προσανατολισμό. Λειτουργεί ως ¨τιμωρός¨ για τις μεγαλύτερες ηλικίες και εκβιαστικά για τις νεότερες, ενώ ανοίγει ξεκάθαρα τον δρόμο στην αναζήτηση νέων πελατών στην ιδιωτική εκπαίδευση….

  • 23 Απριλίου 2020, 16:56 | Δεσποινα

    Το ηλικιακό όριο που τίθεται για την φοίτηση των μαθητών των ΕΠΑΛ κάθε άλλο παρά δικαιολογείται από φαινόμενα bullying! Οι ενήλικες μαθητές των ΕΠΑΛ επιλέγουν την ΤΕΕ έχοντας θέσει πολύ συγκεκριμένους στόχους. Η επίτευξη των στόχων τους τούς επιβάλλει σεβασμό, τόσο απέναντι στους εκπαιδευτικούς, όσο και στους συμμαθητές τους.Η Ωριμότητα με την οποίας εισέρχονται στην εκπαιδευτική διαδικασία των ΕΠΑΛ δεν τους επιτρέπει την εμπλοκή τους σε αψιμαχίες. Τουναντίον, οι ενήλικες μαθητές λειτουργούν ως καταλύτες σε φαινόμενα βίας!
    Επιπλέον, πολλοί εκ των ενηλίκων μαθητών είναι επιφορτισμένοι με τον ρόλο του γονέα.Η φοίτησή τους σε πρωινά σχολεία είναι επιβεβλημένη καθώς οποιοδήποτε άλλο ωράριο διδασκαλίας, θα αποτελούσε τροχοπέδη στις γονεϊκές τους υποχρεώσεις!
    Άξιο αναφοράς είναι όμως και το γεγονός πως κάποιοι απόφοιτοι των ΕΠΑΛ επιλέγουν να φοιτήσουν άλλη μία χρονιά, καθώς αυτό τους δίνει την δυνατότητα να αποκτήσουν ένα επιπλέον πτυχίο του τομέα τους και να βγουν έτσι στην αγορά εργασίας πιο άρτια καταρτισμένοι.
    Συνοψίζοντας, η επιβολή ηλικιακού ορίου στους μαθητές τους ΕΠΑΛ κάθε άλλο παρά θα συμβάλει στην εύρυθμη λειτουργία και την ανάταση αυτών!

  • 23 Απριλίου 2020, 16:52 | ΑΓΓΕΛΟΣ ΤΙΤΗΣ

    Ανεπίτρεπτη εκτροπή προς το χειρότερο.
    Θα μπορούσε κανείς να γράψει κεφάλαιο βιβλίου με όλες τις αρνητικές επιδράσεις των άρθρων 51 και 52:

    Συνοπτικά αλλά όχι εξαντλητικά:

    1. Το Επαγγελματικό Λύκειο στοχοποιείται ως άντρο ανομίας και βίας.
    2. Για μία ακόμη φορά δεν υπάρχει ισότητα ανάμεσα στο Γενικό Λύκειο και το Επαγγελματικό Λύκειο.
    3. Οι ενήλικοι που ενδιαφέρονται να φοιτήσουν στα ΕΠΑΛ και αποτελούν πρότυπα μαθητή για τους ανήλικους συμμαθητές τους στοχοποιούνται ως άτομα που επιδρούν αρνητικά στο κλίμα του σχολείου και συμβάλλουν στη δημιουργία ενός κλίματος βίας και εκφοβισμού.
    4. Οι μαθητές που τελειώνουν μία ειδικότητα δεν μπορούν να παρακολουθήσουν ξανά πρόγραμμα του ΕΠΑΛ για απόκτηση δεύτερης ειδικότητας του ΕΠΑΛ.
    5. Οι Απόφοιτοι του Γενικού Λυκείου δεν μπορούν να παρακολουθήσουν τομέα του ΕΠΑΛ για να αποκτήσουν πτυχίο επιπέδου 4 και 5
    6. Μαθητές του Γενικού Λυκείου που τελείωσαν την Α Λυκείου και είναι άνω των 17 για διαφόρους λόγους δεν μπορούν να μεταπηδήσουν σε Τομέα των ΕΠΑΛ για την Β Λυκείου.
    7. Μαθητές του ΕΠΑΛ που τελειώνουν την Α Λυκείου και είναι άνω των 17 για διαφόρους λόγους δεν μπορούν να εγγραφούν στην Β’ ΕΠΑΛ και το μόνο που τους μένει είναι να μεταπηδήσουν στο Γενικό Λύκειο στο οποίο δεν υπάρχει ανάλογο όριο ηλικίας.
    8. Ενήλικοι οι οποίοι δεν κατάφεραν να τελειώσουν την υποχρεωτική εκπαίδευση δεν μπορούν να συνεχίσουν την εκπαίδευσή τους στο ΕΠΑΛ και «αναγκάζονται» να επιλέξουν είτε ένα Εσπερινό ΕΠΑΛ (το πιο πιθανό είναι να μην υπάρχει στην περιοχή τους ή να μην έχει όλες τις ειδικότητες ενός ημερησίου ΕΠΑΛ) είτε ένα ΙΕΚ (κατά προτίμηση ιδιωτικό;).
    9. Πολλοί ενήλικες άνεργοι με παιδιά που έχουν απογευματινές δραστηριότητες ή εργαζόμενοι σε απογευματικό ωράριο θα αναγκαστούν να μείνουν στο εκπαιδευτικό περιθώριο αφού δεν θα μπορούν να παρακολουθήσουν το ημερήσιο ΕΠΑΛ.

    Γενικά πρόκειται για ρυθμίσεις που αποσκοπούν στην μείωση του μαθητικού δυναμικού των ΕΠΑΛ και την αύξηση του δυναμικού του Γενικού Λυκείου, των ΙΕΚ και των σχολών του ΟΑΕΔ.

  • 23 Απριλίου 2020, 16:46 | Ιωάννης

    Δεν ισχύει το επιχείρημα για ενδοσχολική βία. Αντιθέτως, οι μεγαλύτεροι μαθητές είναι πιο ώριμοι, φέρονται πιο υπεύθυνα και γίνονται παράδειγμα για τους μικρότερους μαθητές. Ούτε πιστεύω ότι υπάρχει γενικευμένο πρόβλημα συμφόρησης των ΕΠΑΛ που να χρειάζεται νομοθετική παρέμβαση. Επίσης αποκλείει μαθητές από το να επιλέξουν τη φοίτηση στα ΕΠΑΛ και να ανατροφοδοτήσουν τις δεξιότητες τους και τα επαγγελματικά τους εφόδια. Το ζητούμενο για την ανάπτυξη και τη μείωση της ανεργίας είναι η στήριξη και η αναβάθμιση της τεχνικής εκπαίδευσης και των ΕΠΑΛ. Με αυτό το άρθρο επιχειρείται το αντίθετο.