Στο τέλος της παρ. 2 του άρθρου 5 του ν. 4186/2013 (Α’ 193), προστίθεται εδάφιο ως εξής:
«Μέγιστο όριο ηλικίας για την εγγραφή στα ημερήσια επαγγελματικά λύκεια είναι τα δεκαεπτά (17) έτη.»
Στο τέλος της παρ. 2 του άρθρου 5 του ν. 4186/2013 (Α’ 193), προστίθεται εδάφιο ως εξής:
«Μέγιστο όριο ηλικίας για την εγγραφή στα ημερήσια επαγγελματικά λύκεια είναι τα δεκαεπτά (17) έτη.»
Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Το άρθρο που προτείνετε στερεί το συνταγματικώς κατοχυρωμένο δικαίωμα του κάθε πολίτη, στη δια βίου μάθηση και την επαγγελματική εκπαίδευση. Αποκλείει τους νέους ανθρώπους από τη φοίτηση σε δημόσιο και δωρεάν σχολείο και τους ωθεί σε ιδιωτικούς μη τυπικούς φορείς εκπαίδευσης – κατάρτισης. Σε καμιά περίπτωση δεν μπορεί να είναι αποδεκτή η πρόταση για την εφαρμογή ενός τέτοιου άρθρου, πολύ περισσότερο σε περιόδους οικονομικής κρίσης. Το μόνο που θα επιτύχετε είναι η αύξηση του δείκτη ανεργίας.
Ο λόγος που αναφέρετε σχετικά με τη συμπεριφορά των ενηλίκων μαθητών των ΕΠΑΛ, είναι ανυπόστατος και αποτελεί προσβολή για αυτούς.
Ο λόγος για δήθεν αποσυμφόρηση και «εξορθολογισμό», προδίδει την πραγματική σας πρόθεση. Παρόμοιους λόγους επικαλέστηκαν και το 2013 για να μας θέσουν σε διαθεσιμότητα εμάς τους εκπαιδευτικούς και να καταργήσουν τομείς και ειδικότητες των ΕΠΑΛ.
Απαιτούμε την άμεση απόσυρση των άρθρων που παραβιάζουν το άρθρο 16 του συντάγματος.
Απαιτούμε την άμεση απόσυρση των άρθρων που θέτουν ηλικιακό φραγμό και την ορθή επαναδιατύπωση τους χωρίς κανένα ηλικιακό όριο.
Μετά από 24 χρόνια στην Β’θμια εκπαίδευση εκ των οποίων 19 χρόνια στην Επαγγελματική- ΕΠΑΛ στην επαρχία- μπορώ να διαβεβαιώσω ότι οι ενήλικοι μαθητές που εγγράφονται όχι μόνο δεν εκφοβίζουν τους συμμαθητές τους όπως αναγράφεται στην αιτιολογική έκθεση, αλλά με την ωριμότητά τους βοηθούν την εκπαιδευτική διαδικάσία και ανεβάζουν το επίπεδο της τάξης.
Με τη φοίτηση στα ΕΠΑΛ μέχρι σήμερα δίνεται και μια δεύτερη ευκαιρία
-σε μαθητές που δεν κατάφεραν για λόγους οικογενειακούς , οικονομικούς, υγείας και είναι άνω των 17, να αποκτήσουν απολυτήριο λυκείου και πτυχίο ειδικότητας.
-σε απόφοιτους Γενικού Λυκείου(προφανώς άνω των 17) να αποκτήσουν πτυχίο ειδικότητας
-σε μαθητές απόφοιτους ΕΠΑΛ (άνω των 17) να φοιτήσουν για δεύτερη ειδικότητα, για πληρέστερη κατάρτιση ή γιατί έκαναν μια επίλογη που δεν τους ταίριαζε.
Και όλα αυτά κοντά στην κατοικία τους με ημερήσιο πρόγραμμα και δωρεάν.
Ωστόσο όλες αυτές οι δυνατότητες τους αφαιρούνται με το συγκεκριμένο άρθρο.
Γιατί σας διαβεβαιώνω ότι οι πάρα πολλοί μαθητές των κατηγοριών αυτών που δίδαξα δεν επρόκειτο να φοιτούσαν αν δεν είχαν την δυνατότητα να το κάνουν σε ένα ημερήσιο ΕΠΑΛ, δωρεάν και κοντά στον τόπο κατοικίας τους .
Και οι δυνατότητες αφαιρούνται με αιτιολόγηση περί σχολικού εκφοβισμού που επαναλαμβάνω δεν ευσταθεί.
Όπως δεν ευσταθεί και το σκεπτικό του εξορθολογισμού της αριθμητικής σχέσης εκπαιδευτικού και μαθητή αφού μείωση του αριθμού των μαθητών θα επιφέρει και μείωση του αριθμού των εκπαιδευτικών.Ο μόνος τρόπος που μαθηματικά θα επιφέρει βελτίωση της αριθμητικής σχέσης είναι η μείωση του αριθμού μαθητών ανά τμήμα.
Προχωρήστε λοιπόν σε αναβάθμιση του σχολείου (όπως λέει και ο τίτλος του νομοσχεδίου) και της επαγγελματικής εκπαίδευσης με καινούργια κτίρια για τα σχολεία, σύγχρονα και εξοπλισμένα εργαστήρια, καινούργια βιβλία που να δίνονται στην ώρα τους, διορισμούς εκπαιδευτικών και διευκολύνοντας την πρόσβαση στην Επαγγελματική Εκπαίδευση σε όλους.
Παρακαλώ για την απόσυρση του άρθρου 51 και την τροποποίηση του 52 ως προς τον ηλικιακό περιορισμό.
Πετρόπουλος Κων/νος
Διευθυντής ΕΠΑΛ
Να αποσυρθεί. Δεν είναι δίκαιο για κανέναν να υπάρχει όριο ηλικίας και όταν ειδικά πρόκειται για επαγγελματική κατάρτιση μέσω των ΕΠΑΛ.
Διδάσκω σε ΕΠΑΛ 16 χρόνια. Είμαι εκ των συντονιστών του προγράμματος ΜΝΑΕ («Μια Νέα Αρχή στα ΕΠΑΛ») ήδη από την πιλοτική φάση του προγράμματος (9 ΕΠΑΛ σχολικό έτος 2017-2018) ενώ στο σχολείο μας τρέχει ο θεσμός του συμβούλου-καθηγητή και πριν το πρόγραμμα ΜΝΑΕ – υπάρχει δηλαδή μια ευαίσθητη στάση ειδικά στο θέμα του εκφοβισμού.
Οποτεδήποτε είχα ενήλικους μαθητές, η βοήθεια που προσέφεραν ήταν σοβαρότατη τόσο ως προς την ανύψωση του επιπέδου του μαθήματος (παρακολούθηση / συμμετοχή / μελέτη) όσο και ΚΥΡΙΩΣ στο θέμα της ομαλοποίησης των σχέσεων και της αποφυγής του εκφοβισμού.
Ακριβώς δηλαδή το αντίθετο από ότι αναγράφεται στο νομοσχέδιο.
Ας είμαστε ειλικρινείς! Το «κλείσιμο του ματιού» προς τα Ιδιωτικά ΙΕΚ (γνωρίζουμε πρόσωπα και καταστάσεις στο Υπουργείο και με την προτέρα και με την τωρινή κατάσταση) είναι κάτι παραπάνω από εμφανές και υποτιμάται η νοημοσύνη μας με το γελοίο περί εκφοβισμού επιχείρημα.
Είναι όμως ανεπίτρεπτο και πολιτικά απαράδεκτο το «χτύπημα κάτω από τη μέση» για την υποβάθμιση της Επαγγελματικής εκπαίδευσης τη στιγμή που οι υποσχέσεις ήταν περί «συνέχισης των καλών πρακτικών που υλοποιήθηκαν»
Το χτύπημα και οι παρενέργειές του (αν δεν παρθεί πίσω το παρόν άρθρο) δεν θα είναι μόνο ως προς την Επαγγελματική Εκπαίδευση αλλά και ως προς ένα μεγάλο κομμάτι του κοινωνικού ιστού της χώρας
απόσυρση άρθ 51 και 52.
Δωρεάν παιδεία χωρίς ηλικιακά όρια
Θεωρώ πως το συγκεκριμένο άρθρο είναι επιεικως απαράδεκτο, καθώς παραβιάζει το δικαίωμα των Ελλήνων πολιτών στη δια βίου μάθηση και τους στερεί ίσες ευκαιρίες συμμετοχής στο Ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα.Οσον αφορά την αποφυγή περιπτώσεων βίας και εκφοβισμού, τα άτομα μεγαλύτερης ηλικίας όχι μόνο δεν εμπλέκονται σε αυτές, αλλά αντίθετα στηρίζουν τους πιο αδύναμους και συνεισφέρουν στο κλίμα αρμονικής συνύπαρξης στο χώρο του σχολείου.
Απαράδεκτο,οφείλεται να το αποσύρετε
Να ΑΠΟΣΥΡΘΕΙ άμεσα το άρθρο 51 κ 52 ως άκρως ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΟ κ ΡΑΤΣΙΣΤΙΚΟ! η «δικαιολογια» ειναι γελοια!
Να αποσυρθεί το άρθρο 51 με το ηλικιακό όριο. Είναι άδικο για τα παιδιά που θέλουν μια δεύτερη ευκαιρία!!!
Παντελώς απαράδεκτο και ανήθικο να εκδιώκονται μαθητές από τη δημόσια εκπαίδευση! Οι μεγαλύτεροι μάλιστα σε ηλικία μαθητές λόγω ωριμότητας όχι απλά δεν ασκούν bullying στους νεότερους αλλά συμβάλλουν στην αρμονική λειτουργία της ομάδας. Άλλο ένα σαθρό επιχείρημα στη βάση του οποίου το Υπουργείο επιδιώκει να νομιμοποιήσει πρακτικές περικοπών!
Οι μαθητές καλούνται στην ηλικία των 15 ετών να επιλέξουν το επάγγελμα που θα ακολουθήσουν και κατά συνέπεια το σχολείο ΕΠΑ.Λ ή Γενικό Λύκειο. Επίσης στην ηλικία των 17 επιλέγουν ειδικότητα στο ΕΠΑ.Λ. Εάν σε πιο ώριμη ηλικία κάποιος θελήσει να αλλάξει την επαγγελματική του σταδιοδρομία , πρέπει να έχει την δυνατότητα να το κάνει.
ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ !! ΧΑΙΡΕΤΕ!!! κα Υπουργέ Παιδείας και Θρησκευμάτων , ΓΙΑ ΠΟΛΎ ΔΕΝ ΘΑ ΧΑΊΡΕΤΕ…. τους ψηφοφορους σας των 17 χρονων – 25χρονών τουλάχιστον θα τους χάσετε και ειναι πολλοι……Βάλτε και τους γονείς τους και τ αδέλφια μέσα. Τους εκπαιδευτικούς των ΕΠΑΛ τους έχετε χάσει όλους ήδη. Βάλτε και την οικογένειά τους στους πρώην ψηφοφόρους σας. Χαμένοι για χαμένοι αυτοί …στην αντιπολιτευση εσεις και οι περισσοτεροι εξω και απο την Βουλή και μην ξεχνάτε περνάει γρήγορα ο καιρός …πολυ γρήγορα. Δε φτάνει που κανατε τα Πανεπιστήμια μπάχαλο και δεν εχει ελπίδα κανένα παιδάκι. Παιδάκια που πήραν πτυχια και μεταπτυχιακά και διδακτορικά σωρό.Δε φτάνει που υποτάξατε όλο τον κόσμο εγκλειστο και κοροιδευετε το λαό με τα ίδιο σας το θάρρος. Αυτό το θέαμα το ΄χαμε ξαναζήσει το 2012.Κάτω τα χέρια απ τα παιδιά του λαού που του ρουφήξατε το αίμα κι εχει μια παρηγοριά να τα στείλει να μαθουν μια τέχνη να βιοποριστούν. Αίσχος! Το δις εξαμαρτειν δείχνει τα χάλια σας.Ούτε τα λάθη σας δεν σας μαθαίνουν. Θυματε κανένας σήμερα τον Αρβανιτόπουλο και τα τσιράκια του??? Σβήστηκε απ το χάρτη της Ελλάδας. Σας σιχάθηκε ο κόσμος και θα σας κυνηγήσει με τις πέτρες. Αλοίμονο σ όποιον τα βάλει με το λαό και το Θεό. Τον τελευταίο λόγο τον έχει ο Τελευταίος. Το μόνο που είναι απόλυτα κατανοητό είναι που αυτά που κάνετε όλα είναι αισχρά καθότι ούτε εξομολόγηση , ούτε Θεία Κοινωνία λόγω κορωναιού και δαιμονισμού δεν έχετε. Και καλή απολογία την επι του φοβερού βήματος του Θεού του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού.
Όλοι έχουμε δικαίωμα στην εκπαίδευση, απαράδεκτο…
Πιστεύω τα άρθρα 51 και 52 πρέπει να αποσυρθούν γιατί στερούν από το μαθητή το δικαίωμα στη δια βίου μάθηση και εκπαίδευση .
Με το παρόν άρθρο δεν καταργείται η δυνατότητα των αποφοίτων ΓΕΛ που δεν συνεχίζουν σπουδές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, να εγγράφονται στη Β΄ τάξη των ΕΠΑ.Λ., για την απόκτηση πτυχίου ειδικότητας; ή έστω, να ξαναδοκιμάσουν για συνέχιση σπουδών μετά την αποφοίτησή τους από τα ΕΠΑ.Λ. σε ΑΕΙ ή να συνεχίσουν στα τμήματα μαθητείας των ΕΠΑ.Λ;
Υπάρχουν πολλοί απόφοιτοι ΕΠΑ.Λ. επανεγγράφονται ώστε να αποκτήσουν 2η ειδικότητα στον ίδιο τομέα (εγγραφόμενοι στη Γ΄ τάξη) ή σε άλλο τομέα (εγγραφόμενοι στη Β΄ τάξη), κάτι που τους εξυπηρετεί αφάνταστα στην επαγγελματική τους ζωή.
Οι μαθητές/-ήτριες που πλήττονται από το ηλικιακό όριο τι επιλογές έχουν; Τα λίγα Εσπερινά ΕΠΑ.Λ. ανά την Ελλάδα, τα οποία πιθανώς απέχουν αρκετές ώρες από την κατοικία τους.
Η επαγγελματική εκπαίδευση δε θα μπορούσε να αποτελεί εξαίρεση των όποιων διαρθρωτικών αλλαγών, καθώς αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι του εκπαιδευτικού συστήματος της χώρας μας. Δυστυχώς όμως, από την ίδρυση των τεχνικών επαγγελματικών σχολών και το μετασχηματισμό τους σε επαγγελματικά λύκεια, παρατηρείται κατά την τελευταία εικοσαετία μια σταδιακή υποβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης, απόρροια αναποτελεσματικών εκπαιδευτικών πολιτικών που οδήγησαν στη συνολική αμφισβήτησή της με αποκορύφωμα την κατάργηση σημαντικών τομέων των ΕΠΑ.Λ., τη διαθεσιμότητα εκπαιδευτικών, τη συρρίκνωση του μαθητικού δυναμικου και πόσο μάλιστα με το εν λόγω ανώτατο ηλικιακό όριο εγγραφής μαθητών στα ημερήσια ΕΠΑ.Λ.!!!!
Ποια είναι άραγε η στοχοθεσία; Η ενίσχυση της μεταλυκειακής εκπαίδευσης; Υπάρχουν άραγε οι συνθήκες για να καρποφορήσει κάτι τέτοιο;
Στην Πάρο για παράδειγμα η μοναδική τεχνική εκπαιδευτική δομή είναι το Ημερήσιο Επαγγελματικό Λύκειο . Το νησί στο πλαίσιο της μεταλυκειακής εκπαίδευσης δεν διαθέτει ΙΕΚ δημόσιο ( ούτε ιδιωτικό ) . Επίσης στο Λυκειακό πλαίσιο δεν διαθέτει εσπερινό ΕΠΑΛ ούτε σχολείο δεύτερης ευκαιρίας.
Σε αρκετές περιπτώσεις ενήλικοι μαθητές έχουν φοιτήσει στο ΕΠΑΛ Πάρου αναζητώντας μια προοπτική στην ζωή τους μέσα από την απόκτηση πτυχίου ειδικότητας. Αυτοί οι μαθητές είναι συνειδητοποιημένοι και στοχευμένοι στο μαθητικό περιβάλλον και αποτελούν παράδειγμα για τους ανήλικους μαθητές. Στην τάξη λειτουργούν καταλυτικά ως προς το διδακτικό έργο ενισχύοντας το ρόλο του σχολείου και την σημαντικότητα του ως προς την επαγγελματική διέξοδο που προσφέρει. Στα 15 χρόνια που εργάζομαι ως εκπαιδευτικός στο ΕΠΑΛ Πάρου μόνο θετικά έχω αποκομίσει από τους ενήλικους μαθητές μας.
Κάποιοι έχουν άλλη άποψη ως προς την συνύπαρξη ενηλίκων και ανηλίκων στο σχολικό χώρο και φυσικά είναι σεβαστό. Κατανοώ τις οποιεσδήποτε ενστάσεις, του τύπου ποιος είναι αυτός ο ενήλικας στο χώρο του σχολείου;
Ίσως να είναι ο ενήλικας που θα συναντήσει και σε άλλες ομάδες εκτός του σχολείου , σε μια ποδοσφαιρική ομάδα, στο κατηχητικό , στο γυμναστήριο . Είναι ο ενήλικας της κοινωνίας μας.
Τα 17 χρόνια ως όριο φοίτησης «κόβουν» τα όνειρα των ανήλικων μαθητών μας που θα ήθελαν να αποκτήσουν μια δεύτερη ειδικότητα, είτε φοιτώντας στον ίδιο τομέα ,είτε σε άλλων ως απόφοιτοι ΕΠΑΛ ή ΓΕΛ.
Τα 17 χρόνια ως όριο φοίτησης «κόβουν» την δυνατότητα να χάσει ένας μαθητής του ΕΠΑΛ την σχολική χρονιά ( ίσως και για λόγους που δεν έχουν να κάνουν με την σχολική επίδοσή τους )
Τι να πω στους μαθητές μου στην Β ΄τάξη του ΕΠΑΛ , τι να πω στο Σταμάτη, τον Κωνσταντίνο , τον Γιώργο , τον Παναγιώτη , τον Όθωνα που ήθελαν να ακολουθήσουν την ειδικότητα του Ηλεκτρονικού ακόμα και με «αναμονή» ενός σχολικού έτους , πως δεν σας δίνεται πια η δυνατότητα αυτή σε περίπτωση που δεν δημιουργηθεί η ειδικότητα που θέλετε την επόμενη σχολική χρονιά.
Θέλουμε να ενισχύσουμε την μετοίκηση ανήλικων μαθητών σε άλλα νησιά , σε μεγάλα αστικά κέντρα για να ακολουθούσουν τα όνειρα τους , για την απόκτηση ενός πτυχίου ειδικότητας ΕΠΑΛ ;
Τελικά τι είναι πιο επισφαλές η μετακόμιση ανήλικων μαθητών εκτός του οικογενειακού τους περιβάλλοντος για να αποκτήσουν ένα πτυχίο ειδικότητας ή μερικοί ενήλικοι στα Ημερήσια ΕΠΑΛ;
Το όριο το 17 ετών ως όριο φοίτησης στα ΕΠΑΛ, είναι απαγορευτικό για κάθε μαθητή που σέβεται τον εαυτό του και τα όνειρα του . Απαγορευτικό για μια κοινωνία που σέβεται και οραματίζεται για τα παιδιά της.
Τα άρθρα 51 & 52 θα πρέπει να αποσυρθούν άμεσα. Κάνουν διάκριση μεταξύ μαθητών ΓΕΛ και ΕΠΑΛ, στερούν τη δυνατότητα στους μαθητές των ημερησίων ΕΠΑΛ να αποκτήσουν δεύτερη ειδικότητα, δηλαδή να αλλάξουν αν χρειαστεί στη ζωή τους επαγγελματικό προσανατολισμό, στερούν τη δυνατότητα σε μαθητές του ΓΕΛ αν είναι πάνω από 17 (π.χ αν έχουν χάσει μια τάξη), να εγγραφούν στο ΕΠΑΛ.
Στον εμπνευστή των άρθρων διαφεύγει ότι η Ελλάδα δεν είναι μόνο η Αθήνα και οι μεγάλες πόλεις. Ο αριθμός των νυχτερινών σχολείων στην ελληνική επαρχία είναι ελάχιστος. Η εφαρμογή των άρθρων θα επιφέρει μια μεγάλη διαρροή μαθητών και θα μαραζώσει τα ΕΠΑΛ, χωρίς να υπάρχει όφελος για κανένα.
Χαρακτηριστικό του απαράδεκτου περιεχομένου των άρθρων, αποτελούν οι αιτιολογικές εκθέσεις αυτών, οι οποίες προσβάλουν τη νοημοσύνη όλων μας.
Δέν είναι δυνατόν να μην μπορούν να φοιτήσουν στα Ε.Π.Α.Λ. μετά τα 17 ετη οταν ασθενεις με Σπάνιες παθήσεις εχουν προβλήματα υγείας και συνοδά προβλήματα των παθήσεων ,όπου μπορούν να χασουν χρονιές ή να τις επαναλάβουν ειτε αυτες ειναι ακομη και από το νηπιαγωγειο .Άλλες φορές αποφασιζουν στο Γενικο Λυκειο να φοιτησουν στα ΕΠΑΛ γιατι επανεσχεδιάζουν την επαγγελματική τους δραστηριότητα ή ακόμη λόγω των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν και δεν μπορούν να συνεχίσουν το Γενικό Λύκειο.
Ο αποκλεισμός των ατόμων είτε έχουν παθήσεις που ήδη δυσχεραίνουν την καθημερινότητά τους είτε όχι θα εχει καταστροφικες επιπτώσεις στον οικογενειακο προγραμματισμό των οικογενειων διοτι θα πρεπει να οδηγηθούν στα ιδιωτικα ΙΕΚ με ολα τα προβληματα τα οποια συνεπάγονται.
Στα Άρθρα 51 και 52 αναφέρετε «με σκοπό την αποτελεσματικότερη πρόληψη φαινόμενων ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού, τα οποία παρατηρούνται ιδίως μεταξύ ενηλίκων και ανηλίκων μαθητών». Ως ενήλικοι μαθητές που αποφασίσαμε να ξαναπροσπαθήσουμε να φτιάξουμε τις ζωές μας φοιτώντας στα ΕΠΑΛ μας προσβάλει βάναυσα η αιτιολογική έκθεση, ως πολίτες της Ελληνικής Δημοκρατίας. Δεν υπάρχει θέμα μεταξύ ανηλίκων και ενηλίκων μαθητών καθώς οι μεγαλύτεροι μαθητές νουθετούν τους μικρότερους. Απαιτούμε να αποσυρθούν τα άρθρα 51 και 52 καθώς θίγονται θεμελιώδη δικαιώματα μας που απορρέουν από το Σύνταγμα.
Σε αυτή την δύσκολη χρονική περίοδο που διανύουμε η πολιτεία με το ηλικιακό όριο των 17 ετών, απαγορεύει στους μαθητές που απέτυχαν να λάβουν μια πληθωριστική θέση σε ένα πανεπιστήμιο να εγγραφούν σε μια ειδικότητα της αρεσκείας τους στα ΕΠΑΛ. Προτρέποντας τους έτσι να εγγραφούν σε κάποιο πρωινό ΙΙΕΚ με το αντίστοιχο αντίτιμο ή στην καλύτερη περίπτωση σε κάποιο ΔΙΕΚ, διότι τα Εσπερινά ΕΠΑΛ σπανίζουν.
Και εδώ μπαίνει το ερώτημα γιατί μόνο στα ΕΠΑΛ να τίθεται αυτό το ηλικιακό όριο με το πρόσχημα την ενδοσχολική βία, ενώ στα ΓΕΛ να μην ισχύει η ίδια ρύθμιση. Υπάρχουν ταξικές διακρίσεις;
Η δια βίου μάθηση είναι δικαίωμα όλων των πολιτών και ηλικιών. Αυτό ονομάζεται δημοκρατία.
Το μέγιστο όριο ηλικίας των 17ετών για την εγγραφή στα ημερήσια επαγγελματικά λύκεια αφαιρεί το δικαίωμα των ίσων ευκαιριών και επιλογών. Αναρωτιέμαι, αν ένας αλλοδαπός ή και όχι, έχει χάσει μία χρονιά στο Γυμνάσιο και γραφτεί στην Α ΕΠΑΛ όντας 17ετών, είναι υποχρεωμένος να πάει σε Εσπερινό ΕΠΑΛ μόνο εφόσον δουλεύει και ενδοχομένως να μετακινηθεί σε άλλο νομό ή νησί? Γιατί πρέπει επίσης να επιλέξει δημόσιο ή ιδιωτικό ΙΕΚ και να μην ακολουθήσει ένα τομέα και μία από τις πολλές ειδικότητες των ΕΠΑΛ? Θέλουμε τη συρρίκνωση των ΕΠΑΛ ή την αναβάθμιση τους? Προτείνω να εξεταστεί ως προς τη μέγιστη τιμή.
Αλλωστε ως εκπαιδευτικοί έχουμε συναντήσει και μητέρες που φοιτούν μαζί με τα παιδιά τους!
Πως είναι δυνατόν ένα άνθρωπος 70 χρονών να δίνει πανελλήνιες και να περνάει σε κάποιο ΑΕΙ ή ΤΕΙ αλλά να απαγορεύεται να εγγραφεί ένα ΠΑΙΔΙ άνω των 17 ετών στο ΕΠΑΛ ? Αν δεν είναι αυτό αντιπαιδαγωγικό τότε τι είναι? Το άρθρο είναι απαράδεκτο! Καταργεί τη δια βίου μάθηση! Χτύπημα σε ανθρώπους που αναζητούν μια δεύτερη ευκαιρία ιδιαίτερα τώρα, σε πολύ δύσκολες οικονομικά εποχές. Πρέπει να αποσυρθεί! Οι ενήλικοι μαθητές είναι αυτοί που στοχευμένα γυρίζουν στα θρανία αρπάζουν την ευκαιρία και παροτρύνουν και τους υπόλοιπους μαθητές. Οι ενήλικες έχουν άλλες προτεραιότητες, είναι ώριμοι και αγωνίζονται να φτάσουν στο στόχο τους.
Αντισυνταγματικό, παραβιάζεται κάθε έννοια δικαίου, ύποπτος και ο χρόνος κατάθεσης του νομοσχεδίου. Να τροποποιηθούν άμεσα τα άρθρα 51 και 52.
Στην προσπάθειά σας να συρρικνώσετε τα Επαγγελματικά Λύκεια που με πρωτοβουλίες, όπως η «Μια νέα αρχή για τα ΕΠΑΛ» και με το σπουδαίο έργο των εκπαιδευτικών σε αυτά αύξησαν τον αριθμό των πραγματικά εγγεγραμμένων μαθητών τους, σκαρφίζεστε υποτιθέμενες μελέτες και αυτά που λέτε δεν τα πιστεύει ούτε ο κοινός νους.
Τι να πιστέψει δηλαδή ότι ο απόφοιτος των ΓΕΛ θα ασκεί bullying στο μαθητή του ΕΠΑΛ ή ότι ο πρώην μαθητής του ΕΠΑΛ μόλις μεγαλώσει ένα έτος θα ασκεί bullying στον πρώην συμμαθητή του; ;;
Περί συρρίκνωσης ουδέν σχολιασμός αφού επιλέγετε ξεκάθαρα να φέρετε αυτό το άρθρο ενόψει διορισμών μετά από χρόνια αδιοριστίας!!!
Επί της ουσίας όμως βάζετε πολύ σοβαρά ζητήματα στο τραπέζι αντιμετωπίζοντάς τα με μεγάλο κυνισμό και παντελή έλλειψη σοβαρότητας.
Στοχοποιείτε τα ΕΠΑΛ ως χώρους άσκησης βίας που χρειάζονται τη δική σας νομοθέτηση που είναι πάνω κι από το Σύνταγμα για να τα βάλετε στη δική σας σειρά κι έτσι… στοχοποιείτε τους εκπαιδευτικούς που εργάζονται εκεί, τους μαθητές που φοιτούν εκεί, τους γονείς αυτών, τους αποφοίτους των ΕΠΑΛ… ΟΛΟΙ ΑΥΤΟΙ ΕΙΝΑΙ ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΣΑΣ. Γιατί αυτοί ξέρουν καλύτερα και τα κίνητρά σας και το τί δουλεία γίνεται σε αυτά τα σχολεία που κανένα ιδιωτικό ΕΠΑΛ ή ΙΕΚ δεν μπορεί να τα παράσχει.
Πρόκειται για κατάργηση του δικαιώματος της δια βίου μάθησης. Απαράδεκτο κ άδικο. Ουσιαστικά με αυτόν τον τρόπο επωφελούνται μόνο τα ιδιωτικά εκπαιδευτικά ιδρύματα.
Το επιχείρημα καταπολέμησης του σχολικού εκφοβισμού δεν ευσταθεί καθώς τέτοια φαινόμενα παρατηρούνται δυστυχώς και σε Δημοτικά και σε Γυμνάσια και φυσικά σε ΓΕΛ.
Ποιός ο λόγος λοιπόν που ένας νέος 18 ετων και άνω να μην έχει μια ευκαιρία για μάθηση στην Δημόσια και Δωρεάν παιδεία του Ελληνικού Κράτους, στην δια βίου μάθηση;
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΕΙΝΑΙ ΣΩΣΤΟ ΚΑΙ ΛΟΓΙΚΟ , ο γιος μου είναι 15 χρονών και θέλω να τον στείλω στα ΕΠΑΛ, /πως να εμπιστευθώ όμως όταν υπάρχουν ενήλικες. Σε μια επίσκεψη μου στο σχολείο είδα μαθητές μεγαλύτερους από μένα, και είμαι 42, πως να εμπιστευθώ αυτό το κλίμα,, παίζουν πολλά με τους ενήλικες! Από μπουλιγκ και ναρκωτικά μέχρι παιδεραστίες και τα μικρά παιδιά είναι απροστάτευτα. ΑΝ ΑΠΟΣΥΡΕΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΤΟΝ ΓΙΟ ΜΟΥ ΘΑ ΤΟΝ ΣΤΕΙΛΛΩ ΣΤΟ ΓΕΝΙΚΟ ΑΛΛΙΩΣ ΘΕΛΩ ΝΑ ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΕΙ ΤΗΝ ΤΕΧΝΗ ΤΟΥ ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΟΥ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ Η ΔΙΚΙΑ ΜΟΥ ΔΟΥΛΕΙΑΚΑΙ ΘΑ ΤΟΝ ΣΤΕΙΛΛΩ ΣΤΟ ΕΠΑΛ. Παρακαλώ βάλτε ηλικιακό όριο και μια σειρά στην επαγγελματική εκπαίδευση.
Το ηλικιακο οριο των 17 ετων ειναι εντελως παραλογο. Εχει αποδειχθει οτι τα ενηλικα ατομα τα οποια ειναι μαθητες στα ΕΠΑΛ εξομαλυνουν τις καταστασεις βιας που ενδεχομενως εμφανιζονται και δημιουργουνται αποκλειστικα και μονο απο ανηλικους μαθητες.
ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΕΝΩΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ
Άμεση απόσυρση των άρθρων 51 & 52
Στα άρθρα 51 και 52 του υπό διαβούλευση σχεδίου νόμου του Υ.ΠΑΙ.Θ. με θέμα: «Αναβάθμιση του σχολείου και άλλες διατάξεις», τίθεται το ηλικιακό όριο εγγραφής μαθητών στα ημερήσια Επαγγελματικά Λύκεια (ΕΠΑ.Λ.) έως 17 ετών.
Ο περιορισμός αυτός θέτει ευθέως το Επαγγελματικό Λύκειο σε δεύτερη μοίρα συγκριτικά με το Γενικό Λύκειο, μολονότι και οι δύο τύποι Λυκείων αποτελούν ισότιμες εκπαιδευτικές μονάδες της ίδιας βαθμίδας του τυπικού εκπαιδευτικού συστήματος, οι οποίες στους αποφοίτους τους χορηγούν ως ισοδύναμο τίτλο το Απολυτήριο Λυκείου με σχετική ελευθερία κινητικότητας μεταξύ τους.
Γίνεται ευρέως αντιληπτό στην ελληνική κοινωνία και ειδικότερα στην ελληνική οικογένεια, που πολλαπλά πλήττονται την τελευταία δεκαετία ότι, εάν δεν αποσυρθούν τα συγκεκριμένα 51 & 52 και υπερψηφιστούν από τη Βουλή, θα υπάρξουν αφενός αντιδράσεις αλλά και καταστροφικές συνέπειες για την Επαγγελματική Εκπαίδευσηστη χώρα μας, διότι:
• Αποκλείονται οι απόφοιτοι των Γενικών Λυκείων (ΓΕ.Λ.) από την εγγραφή τους στα Επαγγελματικά Λύκεια (ΕΠΑ.Λ.) για την απόκτηση πτυχίου ειδικότητας και τη συνέχιση σπουδών στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση εφόσον το επιθυμούν
• Αποκλείονται οι απόφοιτοι των Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑ.Λ.) από την δυνατότητα εγγραφής τους προκειμένου να αποκτήσουν πτυχίο και δεύτερης ειδικότητας, το οποίο σε πολλές περιπτώσεις τους είναι απαραίτητο. Για βιοποριστικούς λόγους.
• Σε περίπτωση μη απόσυρσης και υπερψήφισης των συγκεκριμένων άρθρων οι άνω των 17 που επιθυμούν συνέχεια των επαγγελματικών σπουδών τους σε ημερήσιο ΕΠΑ.Λ. θα οδηγούνται υποχρεωτικά είτε προς τα Εσπερινά Επαγγελματικά Λύκεια (ΕΠΑ.Λ.), είτε προς τα Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΙΕΚ), των οποίων όμως ο αριθμός πανελλαδικά είναι σαφώς μικρότερος σε σχέση με τα Ημερήσια Επαγγελματικά Λύκεια (ΕΠΑ.Λ.). Συγκεκριμένα, κατά το τρέχον σχολ. έτος τα εσπερινά ΕΠΑ.Λ. είναι 76, τα Δημόσια ΙΕΚ 126 και τα ημερήσια ΕΠΑ.Λ. 399, γεγονός που οδηγεί σε μεγαλύτερη συρρίκνωση την πολύπαθη Επαγγελματική Εκπαίδευση στην Ελλάδα.
Οι εμπνευστές της επιβολής ηλικιακού ορίου, έχουν λάβει υπόψη τους τα στατιστικά στοιχεία;
• Η εγγραφή μαθητών σε εσπερινά ΕΠΑ.Λ., ακόμη και αν υπάρχουν στην πόλη τους, είναι δυσχερής διότι σε αυτά φοιτούν μόνο εργαζόμενοι.
• Συμπερασματικά, μέσω αυτών των ρυθμίσεων φαίνεται ως μόνη διέξοδος συνέχισης σπουδών κυρίως τα Ιδιωτικά ΙΕΚ, τα οποία λειτουργούν κυρίως σε πρωινό ωράριο!!!
Σχόλια επί της αιτιολογικής έκθεσης
Α. Στην εν λόγω αιτιολογική έκθεση αναφέρεται ότι το ηλικιακό όριο τίθεται με σκοπό την «…αποτελεσματικότερη πρόληψη φαινόμενων ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού, τα οποία παρατηρούνται ιδίως μεταξύ ενηλίκων και ανηλίκων μαθητών…».
Με τη συγκεκριμένη διατύπωση γίνεται προφανώς προσπάθεια “να δικαιολογηθούν τα αδικαιολόγητα”, εφόσονδεν υπάρχει καμία πρόσφατη ή παλαιότερη επιστημονική μελέτη ή έρευνα, που να αποδεικνύει αυτό τον ισχυρισμό, αντίθετα μάλιστα η εμπειρία των εκπαιδευτικών, οι οποίοι υπηρετούν στα ΕΠΑ.Λ., καταδεικνύει ότι οι μεγαλύτεροι ηλικιακά μαθητές είναι σαφώς ωριμότεροι, φοιτούν συνειδητά με σκοπό να αποκτήσουν επιπλέον βιοποριστικά εφόδια και σε τυχόν περιπτώσεις ενδοσχολικής βίας δρουν κατασταλτικά και συμπληρωματικά στο έργο των εκπαιδευτικών.
Β. Το δεύτερο δε αναφερόμενο ζήτημα σχετικά με την «…σταδιακή αποσυμφόρηση, από σκοπιάς μαθητικού δυναμικού, των ημερήσιων ΕΠΑ.Λ., με γνώμονα τη συνολική βελτίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας διά του εξορθολογισμού της αριθμητικής σχέσης εκπαιδευτικού και μαθητή…» είναι εντελώς εκτός πραγματικότητας και οδηγεί τον αναγνώστη σε δυσοίωνες σκέψειςκαι ερωτηματικά ως προς την διαφαίνουσα σκοπιμότητα με επί πλέον συρρίκνωση (ή ακόμη και εξαφάνιση) της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης.
Το μαθητικό δυναμικό των ΕΠΑ.Λ. στη χώρα μας είναι γνωστό ότι υστερεί κατά πολύ από το αντίστοιχο δυναμικό άλλων Ευρωπαϊκών χωρών.
• Εάν υπάρχει η αναφερόμενη συμφόρηση,όπως υποστηρίζεται, γιατί κάθε χρόνο εμφανίζονται πολλά ολιγομελή τμήματα;
• Κατά το τρέχον σχολικόέτος 2019 – 2020 δεν υπογράφηκαν Υπουργικές Αποφάσεις σχετικά με τη λειτουργία πολλών ολιγομελών τμημάτων;
Βάσει των παραπάνω προβληματισμών, πως εννοεί τελικά η πολιτική ηγεσία του Υ.ΠΑΙ.Θ. την ανάπτυξη της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης με αποδυνάμωση του βασικού κορμού της ΕΕΚ το ΕΠΑ.Λ. και τη βίαιη στροφή στην Επαγγελματική Κατάρτιση των ιδιωτικών ΙΕΚ, ειδικότερα στην παρούσα δύσκολη οικονομικά περίοδο;
Η πρόταση της Επιστημονικής Ένωσης Τεχνολογικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Ε.Ε.Τ.Ε.Κ.) είναι: Άμεση απόσυρση και των δύο παραπάνω επίμαχων άρθρων 51 & 52 του σχεδίου νόμου, που ουσιαστικά καταπατούν αφενός την ίση μεταχείριση, καθώς και την ελεύθερη βούληση ως προς τις εκπαιδευτικές και επαγγελματικές επιλογές κάθε Έλληνα πολίτη.
Η τυχόν διατήρησή τους προφανώς θα σημάνει πορεία ολοταχώς προς τα πίσω, υπονομεύοντας την συνολικότερη αναβάθμιση του εκπαιδευτικού μας συστήματος και την αναπτυξιακή πορεία της χώρας, που διακαώς και καλώς υποστηρίζεται λεκτικά, χρόνια τώρα από τα κέντρα εξουσίας της χώρας μας.
Από το ΔΣ της Ε.Ε.Τ.Ε.Κ.
Με την προσθήκη μιας γραμμής σε ένα νόμο και την αιτιολόγησή της με άλλες έξι γραμμές ατεκμηρίωτων επιχειρημάτων διώχνουμε από τα ημερήσια ΕΠΑΛ μία σειρά από μαθητές όπως:
1. Απόφοιτους ΓΕΛ και παλαιότερων τύπων Λυκείου που θέλουν να αποκτήσουν πτυχίο ειδικότητας
2. Απόφοιτους ΕΠΑΛ που θέλουν να αποκτήσουν πτυχίο άλλης ειδικότητας του ίδιου ή άλλου τομέα από αυτόν που αποφοίτησαν
3. Μαθητές ΕΠΑΛ που διέκοψαν τη φοίτησή τους για λόγους υγείας ή για άλλους λόγους και θέλουν να αποκτήσουν το απολυτήριο και το πτυχίο τους
4. Μαθητές που απορρίφθηκαν, για διάφορους λόγους, σε τάξεις του Γυμνασίου ή στην Α΄ Λυκείου ΓΕΛ ή ΕΠΑΛ
5. Μαθητές που δεν πέτυχαν σε κάποια σχολή της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και θέλουν να αποκτήσουν το πτυχίο μιας ειδικότητας των ΕΠΑΛ
Τα παραπάνω βέβαια ισχύουν αφού ως γνωστόν εσπερινά ΕΠΑΛ ή Δημόσια ΙΕΚ δεν υπάρχουν παντού και δεν καλύπτουν όλες τις ειδικότητες δεδομένων των περιορισμών ως προς τον αριθμό των εγγραφών.
Δεν θέλω να υποθέσω ότι στόχος είναι ΚΑΙ τα πιθανά οφέλη των ιδιωτικών ΙΕΚ. Οι μαθητές πάντως δύσκολα θα προσφύγουν σε αυτά αφού γνωρίζουμε ότι κατά κανόνα ανήκουν σε οικογένειες που δεν έχουν τα οικονομικά και άλλα μέσα που έχουν άλλοι συνομήλικοί τους. Αυτοί οι μαθητές θα έπρεπε να είναι οι πρώτοι που θα προστατεύονταν από το σύνταγμα. Σύνταγμα το οποίο ορίζει:
<>
Όσον αφορά στην αιτιολόγηση:
1. Η αποτελεσματικότερη πρόληψη των φαινομένων ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού ευνοείται από την ύπαρξη ενήλικων μαθητών αφού αυτοί λειτουργούν,στη μεγάλη τους πλειοψηφία και με βάση την τριακονταετή εμπειρία μου στην Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση, με μεγαλύτερη ωριμότητα και αντιμετωπίζουν θετικά τέτοια φαινόμενα.
2. Ως προς τον εξορθολογισμό της αριθμητικής σχέσης μαθητή-εκπαιδευτικού και εάν έχουμε στο μυαλό μας τις πλασματικές εγγραφές προς τί οι σύλλογοι των καθηγητών στο μέσον του έτους βάσει των στοιχείων του myschoοl όπου κάθε εβδομάδα καταγράφονται οι απουσίες; Δεν υπάρχει τρόπος εντοπισμού των πιθανών, ελαχιστότατων κατά την άποψή μου, περιπτώσεων που βλάπτουν την δημόσια εκπαίδευση; Η λύση είναι να διώξουμε από αυτή παιδιά των οικονομικά ασθενέστερων στρωμάτων;
Κάτι σαν προμνησία…. Η ιστορία επαναλαμβάνετε αλλά λίγο διαφορετικά…. Όχι σαν το 2013 τόσο άγαρμπα….
2020.. Για άλλη μια φορά αποδεικνύεται η ευαισθησία και η αδυναμία που υπάρχει για την Επαγγελματική Εκπαίδευση. Ενώ πολλές ευρωπαϊκές δίνουν ιδιαίτερη έμφαση και βαρύτητα στο να διευκολύνουν τη πρόσβαση στην Επαγγελματική Εκπαίδευση, προκειμένου ανήλικοι αλλά και ενήλικες να αποκτήσουν απολυτήριο και πτυχίο (ενδεχομένως και δεύτερο πτυχίο), στην Ελλάδα γίνεται ακριβώς το αντίθετο… Βάζουμε εμπόδια, κόβουμε την ευκαιρία και αποκλείουμε μαθητές από την εκπαιδευτική διαδιακασία….
Οι λόγοι;
Ο πρώτος, φυσικά η χωρίς επιστημονική τεκμηρίωση αιτιολόγηση για μείωση της φαινόμενων ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού, τα οποία παρατηρούνται ιδίως μεταξύ ενηλίκων και ανηλίκων μαθητών στις εκπαιδευτικές δομές των ΕΠΑ.Λ. …. Από που προκύπτει αυτό; Γιατί αυτός ο ρατσισμός και η στοχοποίηση των ενηλίκων;
Ο δεύτερος; Η σταδιακή αποσυμφόρηση, από σκοπιάς μαθητικού δυναμικού, των ημερήσιων ΕΠΑ.Λ., με γνώμονα τη συνολική βελτίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας διά του εξορθολογισμού της αριθμητικής σχέσης εκπαιδευτικού και μαθητή…. Κοινώς…; Χρειαζόμαστε προσωπικό και δεν μπορούμε να το διαθέσουμε. Συνεπώς μειώνουμε το μαθητικό δυναμικό.
Άλλωστε οι μεταγυμνασιακές σχολές έτσι θα μείνουν; Χρειάζονται μαθητές……
Κανένα όριο ηλικίας στις εγγραφές. Ίσες ευκαιρίες στη πρόσβαση για όλους και όλες.
Στα Άρθρο 51 και 52 αναφέρετε «με σκοπό την αποτελεσματικότερη πρόληψη φαινόμενων ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού, τα οποία παρατηρούνται ιδίως μεταξύ ενηλίκων και ανηλίκων μαθητών». Ως ενήλικοι μαθητές που αποφασίσαμε να ξαναπροσπαθήσουμε να φτιάξουμε τις ζωές μας φοιτώντας στα ΕΠΑΛ μας προσβάλει βάναυσα η αιτιολογική έκθεση, ως πολίτες της Ελληνικής Δημοκρατίας. Δεν υπάρχει θέμα μεταξύ ανηλίκων και ενηλίκων μαθητών καθώς οι μεγαλύτεροι μαθητές νουθετούν τους μικρότερους. Απαιτούμε να αποσυρθούν τα άρθρα 51 και 52 καθώς θίγονται θεμελιώδη δικαιώματα μας που απορρέουν από το Σύνταγμα.
Λυπάμαι που ένα σχέδιο νόμου για την παιδεία ξεκινά με όρια και φραγμούς για τους μαθητές των ΕΠΑ.Λ., που αυξάνει τον αριθμό των μαθητών στις σχολικές τάξεις, που μετατρέπει το σχολείο σε εξεταστικό κέντρο, με πανελλαδικού τύπου εξετάσεις για όλες τις τάξεις λυκείου.
ΝΑ ΑΠΟΣΥΡΘΟΎΝ ΤΑ ΆΡΘΡΑ 51 Κ 52
15 ΧΡΌΝΙΑ ΔΙΔΆΣΚΩ ΣΕ ΕΠΑΛ ΚΑΙ ΟΙ ΕΝΉΛΙΚΟΙ ΜΑΘΗΤΈΣ ΜΑΣ ΕΊΝΑΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΑΣ ΙΣΟΡΡΟΠΙΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΑΞΗ! ΕΙΝΑΙ ΕΝΗΛΙΚΑ ΚΑΙ ΩΡΙΜΑ ΑΤΟΜΑ ΠΟΥ ΗΡΘΑΝ ΣΤΟ ΕΠΑΛ, ΝΑ ΠΑΡΟΥΝ ΤΟ ΠΤΥΧΙΟ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑΣ ΤΗ ΣΤΙΓΜΗ ΠΟΥ ΤΟ ΧΡΕΙΑΣΤΗΚΑΝ, ΔΕΙΧΝΟΝΤΑΣ Κ ΣΤΟΥΣ ΜΙΚΡΟΤΕΡΟΥΣ ΠΟΣΟ ΧΡΗΣΙΜΟ ΕΦΟΔΙΟ ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΤΟΥΣ ΖΩΗ,ΚΑΙ ΑΠΟΔΕΙΞΗ ΓΙΑ ΤΗ ΘΕΤΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΤΟΥΣ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΕΙΝΑΙ Η ΣΥΝΕΠΕΙΑ ΤΟΥΣ ΚΑΙ ΟΙ ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΤΟΥΣ
Έχω 2 πτυχία, 2 μεταπτυχιακά κι ένα διδακτορικό και για κανένα δε μου μπήκε ηλικιακός φραγμός. Διδάσκω 11 χρόνια στην Επαγγελματική Εκπαίδευση και ένα έχω να πω: Απολύστε τώρα όποιον/όποιους συνέταξαν τα άρθρα 51 και 52 του νομοσχεδίου γιατί σας εκθέτουν ανεπανόρθωτα. Με μια πρόχειρη αναζήτηση στο google scholar δεν υπάρχει ΟΥΤΕ ΕΝΑ PAPER που να μελετά και να πιστοποιεί την άσκηση bullying των ενήλικων μαθητών στους ανήλικους!!!
Πόση προχειρότητα ποια για να στοχοποιείτε ολόκληρους κλάδους, σχολεία, μαθητές, αποφοίτους, εργαζόμενους τεχνίτες, επαγγελματίες στην αγορά που έχουν αποφοιτήσει από Επαγγελματικά Λύκεια της χώρας και εργάζονται πλέον με τα προσόντα που απέκτησαν;;;
Νομίζω ότι θα πρέπει μα σκεφτείτε με σοβαρότητα το άρθρο 51, περί ηλικιακού ορίου στα ημερήσια ΕΠΑΛ. Γιατί να αφαιρέσετε το δικαίωμα από μια μητέρα, όταν τα παιδιά της είναι στο σχολείο, να μπορεί και εκείνη να έχει μια δεύτερη ευκαιρία στην εκπαίδευση; Γιατί ένας απόφοιτος ΓΕΛ που δεν πέρασε στην τριτοβάθμια εκπαίδευση να πρέπει να πάει σε ιδιωτικές σχολές και να μην μπορεί να πάρει ένα πτυχίο ειδικότητας από το ΕΠΑΛ; Ιδιαίτερα τώρα που η Ελλάδα μπαίνει σε ιδιαίτερη οικονομική κρίση λόγω της πανδημίας και χάνονται θέσεις εργασίας άρα και το εισόδημα πολλών νέων ανθρώπων και εργαζομένων;
Είμαι αντίθετος στη θέσπιση ηλικιακού ορίου 17 ετών για την εγγραφή στα πρωινά ΕΠΑΛ. Αυτό θα οδηγήσει σε αποκλεισμό από την εκπαίδευση ενός σημαντικού μέρους του μαθητικού δυναμικού των ΕΠΑΛ, το οποίο το επιλέγει για την ολοκλήρωση των σπουδών που για διάφορους λόγους δεν μπόρεσε να κάνει νωρίτερα,ή που επιθυμεί την απόκτηση πτυχίου ειδικότητας για την εργασία του ή για την εύρεση εργασίας, Είναι δεδομένο ότι δεν υπάρχουν εσπερινά ΕΠΑΛ σε πολλές περιοχές ή δεν υπάρχουν όλοι οι τομείς και οι ειδικότητες των πρωινών ΕΠΑΛ σε αυτά ή ακόμη ότι οι ώρες λειτουργίας τους είναι απαγορευτικές για κάποιους εργαζόμενους. Όλοι αυτοί έχουν αναφαίρετο δικαίωμα στην εκπαίδευση και ο αποκλεισμός τους είναι πολιτική διάκρισης εναντίον τους και παραβίασης αυτού του δικαιώματος, και δεν μπορεί να αποτελεί κομμάτι της εκπαιδευτικής πολιτικής μιας δημοκρατικής χώρας.
Να αποσυρθεί το άρθρο 51 με το ηλικιακό όριο.
Τα παιδιά που είναι μεγαλύτερα από 17 ετών και πολλές φορές πάνω από 30 είναι ποιο επικεντρωμένα στις σπουδές τους. Είναι άτομα που για διάφορους οικονομικοκοινωνικούς λόγους δεν κατάφεραν να τελειώσουν το σχολείο και αποφάσισαν σε μεγαλύτερη ηλικία να αποκτήσουν ένα πτυχίο. Μπορεί να είναι παιδιά που τελείωσαν το ΓΕΛ και αποφάσισαν να μάθουν μία ειδικότητα για να αποκτήσουν επαγγελματικό προσανατολισμό. Η μαθητές ενός τομέα του ΕΠΑΛ που θέλουν να μάθουν μία άλλη ειδικότητα του τομέα τους.
Είναι άδικο να τους απαγορεύεται να σπουδάσουν! Ίσα ίσα που τους χρειάζεται επιβράβευση. Και είναι σε μία ηλικία που είναι οι τελευταίοι που θα δημιουργήσουν πρόβλημα στην λειτουργία του σχολείου!
Το συγκεκριμένο άρθρο πρέπει να αποσυρθεί, καθώς καταστρατηγεί το δικαίωμα επιλογής των ανθρώπων που δεν ολοκλήρωσαν ή δε συνέχισαν τη φοίτηση τους στο λύκειο και τώρα σε μεγαλύτερη ηλικία θέλουν να πανε σε ένα ΕΠΑΛ, ώστε να αποκτήσουν απολυτήριο λυκείου και πτυχίο ειδικότητας ή και ακόμα να διεκδικήσουν την εισαγωγή τους στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Ακόμη, αφαιρεί τη δυνατότητα σε αποφοίτους ΓΕΛ να φοιτήσουν δύο έτη σε ΕΠΑΛ αποκτώντας πτυχίο ειδικότητας απαλλασσόμενοι από την παρακολούθηση μαθημάτων Γενικής Παιδείας.
Το αιτιολογικό του υπουργείου, περί αποφυγής κρουσμάτων ενδοσχολικής βίας μεταξύ ανηλίκων και ενηλίκων είναι αναληθές και μη πειστικό, αφού συνήθως οι μεγαλύτεροι μαθητές αποτελούν αιτία αποφυγής της ενδοσχολικής βίας ιδιαίτερα μεταξύ των μικρότερων μαθητών. Επίσης τέτοια φαινόμενα παρατηρούνται σε Δημοτικά, Γυμνάσια και φυσικά και σε ΓΕΛ
Πιστεύω ότι η πρόσβαση στην εκπαιδευτική διαδικασία είναι δικαίωμα όλων και ο εκφοβισμός δεν αποτελεί δικαιολογία αποκλεισμού από το σχολείο!!
ΣΧΟΛΙΟ ΣΤΟ ΠΡΟΒΛΕΠΟΜΕΝΟ ΑΡΘΡΟ 51 του υπό συζήτηση Νομοσχεδίου.
Κ. Υπουργέ σας υποβάλλω τις προτάσεις μου
Προτείνω
–Την κατάργηση του ηλικιακού ορίου.
– Να επιτρέπεται σε αποφοίτους ΕΠΑ.Λ. να αποκτήσουν επιπλέον ειδικότητες
– Να επιτρέπεται σε αποφοίτους ΓΕ.Λ. να φοιτούν στα ΕΠΑ.Λ. για να αποκτήσουν ειδικότητα.
Τις προτάσεις μου αιτιολογώ με τα παρακάτω:
Η ρύθμιση του το άρθρου 51 του σχεδίου Νόμου, το οποίο προβλέπει ανώτερο ηλικιακό όριο εγγραφής στα ΕΠΑ.Λ τα 17 έτη, δεν οδηγεί σε αναβάθμιση την Επαγγελματική Εκπαίδευση, στερεί την δυνατότητα σε χιλιάδες μαθητές να συνεχίσουν τη φοίτησή τους στην ειδικότητα της επιλογής τους και ακυρώνει τα μορφωτικά τους δικαιώματα.
Στερεί από τους αποφοίτους Γενικών Λυκείων την δυνατότητα δωρεάν εκπαίδευσης στα Επαγγελματικά Λύκεια, ώστε να αποκτήσουν επαγγελματική ειδικότητα και δικαιώματα, με άμεση πρόσβαση στην αγορά εργασίας.
Καταργεί την δυνατότητα των αποφοίτων ΕΠΑ.Λ να αποκτήσουν 2η ειδικότητα στον τομέα τους ή σε άλλο τομέα, γεγονός που θα τους εφοδιάσει με πρόσθετα Επαγγελματικά δικαιώματα και περισσότερες ευκαιρίες απασχόλησης.
Στερεί την δυνατότητα σε μαθητές/τριες που έδωσαν Πανελλήνιες και απέτυχαν να μην μπορούν να εκπαιδευτούν σε ειδικότητα που επιθυμούν στα ΕΠΑ.Λ. Τους αφαιρεί την δυνατότητα να ξαναδοκιμάσουν τις δυνάμεις τους για την συνέχιση σπουδών μετά την αποφοίτησή τους από τα ΕΠΑ.Λ. σε ΑΕΙ, ή να συνεχίσουν σε μεταδευτεροβάθμιες δομές επαγγελματικής ειδίκευσης και κατάρτισης και σε τμήματα μαθητείας των ΕΠΑ.Λ.
Στερεί την ευκαιρία επανένταξης στα ΕΠΑ.Λ των ενηλίκων κατοίκων των νησιωτικών περιοχών και απομακρυσμένων περιοχών, στις οποίες δεν υπάρχει (και δεν θα υπάρξει διότι θα είναι οικονομικά ασύμφορη η δημιουργία Εσπερινών ΕΠΑ.Λ) και τους οδηγεί σε αποκλεισμό από την επαγγελματική εξειδίκευση, οικονομική και κοινωνική περιθωριοποίηση.
Οι εργαζόμενοι μαθητές/τριες, μεγαλύτερης ηλικίας των 17 ετών, που εργάζονται σε βραδινές εργασίες και φοιτούν στα ημερήσια πρωινά ΕΠΑ.Λ, δεν μπορούν να εγγραφούν σε εσπερινά ΕΠΑ.Λ, εάν δεν εγκαταλείψουν την βραδινή τους εργασία από την οποία βιοπορίζονται, με τις περισσότερες πιθανότητες να εγκαταλείψουν το σχολείο.
Όσον αφορά την συνέχιση των σπουδών και των φοίτηση των ανηλίκων μαθητών/τριων στα Εσπερινά ΕΠΑ.Λ, το σύστημα απαιτεί εγγραφή στην ΕΡΓΑΝΗ. Αποτελεί όμως κοινό μυστικό, ιδιαίτερα στις μέρες μας, το μεγάλο ποσοστό της ανασφάλιστης εργασίας. Αν και αντιτίθεται στο νόμο, και κακώς συμβαίνει, ωστόσο συχνά αποτελεί κοινή πρακτική, αναγκαία για την επιβίωση.
Μαθητές/τριες που δεν ολοκλήρωσαν τη φοίτηση τους στο ημερήσιο ΕΠΑ.Λ, γιατί «έμειναν» στην ίδια τάξη για ποικίλους λόγους και ξεπέρασαν το 17ο έτος της ηλικίας τους, δεν θα μπορούν να πάρουν απολυτήριο. Όχι πτυχίο ειδικότητας, ούτε απολυτήριο.
Τέλος, είναι τουλάχιστον άστοχο το επιχείρημα στην αιτιολογική έκθεση του σχεδίου νόμου, ότι αυτό γίνεται «για να μειωθεί η Ενδοσχολική βία μεταξύ των διαφορετικών ηλικιών».Αντίθετα, η προσωπική πολυετής μου εμπειρία από την βιωματική μας σχέση στο ημερήσιο ΕΠΑ.Λ, αποδεικνύει ότι όπου φοιτούν ενήλικοι μαθητές, τόσο μέσα στη φυσική τάξη όσο και ειδικότερα στα εργαστήρια, αυτοί συμβάλλουν θετικά με την ωριμότητά τους στην εκπαιδευτική διαδικασία. Οι μαθητές αυτοί είναι οι πιο επιμελείς, έχουν όραμα και συγκεκριμένους στόχους, αγωνίζονται σκληρά να τους επιτύχουν, έχουν καλλίτερες επιδόσεις, νουθετούν τους μικρότερους μαθητές και αναβαθμίζουν το επίπεδο της γενικότερης μαθησιακής διαδικασίας στα ΕΠΑ.Λ.
Το να μπορεί καθένας, σε οποιαδήποτε ηλικία να εγγραφεί σε επαγγελματικό σχολείο και να αποκτήσει μία ειδικότητα είναι ό,τι ωραιότερο πρόσφερε το αυτό το δημοκρατικό σύστημα εκπαίδευσης.
Πάντοτε θαύμαζα τους ανθρώπους που σε μεγάλες ηλικίες αποφάσιζαν να μπουν στον κόσμο των γραμμάτων.
Σπουδαίοι άνθρωποι αναφέρει η βιβλιογραφία αποφάσιζαν στα γεράματα να μάθουν μουσική ή χορό. Γιατί όχι και γράμματα.
Επίσης η γενιά των 25ρηδων και άνω που σύμφωνα με τις στατιστικές έρευνες (βιβλιο ΣΕΠ Α’ ΕΠΑΛ) θα αλλάξει κατά μέσο όρο 10 επαγγέλματα, γιατί να μην έχει το δικαίωμα πρόσβασης στην Επαγγελματική εκπαίδευση;
Τέλος ο 18 χρονος που τελείωνει μία ειδικότητα και μπορεί άμεσα να πάρει 2ο πτυχίο γιατί του καταργείται τη δυνατότητα αυτή;
Αξιοκρατία, δικαιοσύνη και δυνατότητα επιλογών είναι αυτό που προάγει καλύτερα και εξελίσσει μία χώρα.
Τέλος η συμμετοχή ανθρώπων πιο ώριμων σε μία αίθουσα που βρίσκεται από τη πλευρά των μαθητών δεν μπορείτε να φανταστείτε πόσο τα βοηθάει!
Είμαι εκπαιδευτικός στη Δημόσια Επαγγελματική εκπαίδευση από το 2000 και θα ήθελα να καταθέσω την άποψή μου βάση της εμπειρίας μου σε σχέση με το άρθρο 51 και 52.
Οι ενήλικες μαθητές που εγγράφονται στα ΕΠΑΛ στη συντριπτική πλειοψηφία είναι :
1) απόφοιτοι του Γενικού Λυκείου που για διάφορους λόγους (οικονομικούς, κοινωνικούς ή προσωπικούς), δεν κατάφεραν να εισαχθούν στην ανώτατη εκπαίδευση από τα ΓΕΛ και ξαναγράφονται στα ΕΠΑΛ (ως απόφοιτοι) με στόχο να αποκτήσουν αφενός ένα πτυχίο που είναι σχετικό με κάποιο επάγγελμα και με την αγορά εργασίας αλλά και πρόσβαση στις Πανελλήνιες Εξετάσεις των ΕΠΑΛ. Συνήθως παρουσιάζουν σημαντικές επιτυχίες στις Πανελλαδικές Εξετάσεις μέσω ΕΠΑΛ.
2) εμπειροτεχνίτες (πχ κομμωτές, νοσηλευτές, ηλεκτρολόγοι, ηλεκτρονικοί, μηχανολόγοι κ.α.) που θέλουν να αναβαθμίσουν και να πιστοποιήσουν τις γνώσεις τους και τους τίτλους σπουδών τους που μπορεί να έχουν από άλλη βαθμίδα που δεν οδηγούσε σε απολυτήριο λυκείου (π.χ. ΕΠΑΣ).
3) μαθητές των ΕΠΑΛ που τελειώνοντας μία ειδικότητα παρακολουθούν ξανά πρόγραμμα του ΕΠΑΛ για απόκτηση δεύτερης ειδικότητας ώστε να βγουν στην αγορά εργασίας με επιπρόσθετα επαγγελματικά προσόντα.
4) μαθητές που εγκατέλειψαν το σχολείο και πιο ώριμοι τώρα έχουν την επιθυμία να τελειώσουν το λύκειο.
Όπως καταδεικνύεται από το προφίλ των ενηλίκων αυτών μαθητών έρχονται στο ΕΠΑΛ με συγκεκριμένους στόχους τη απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων και όχι για να εκφοβίσουν τους συμμαθητές τους, πολύ περισσότερο αποτρέπουν με την παρουσία τους τα φαινόμενα αυτά. Είναι απαιτητικοί ως προς το επίπεδο της εκπαίδευσης με αποτέλεσμα να προσδίδουν θετικό πρόσημο στην επαγγελματική εκπαίδευση.
Άρα είναι αναίτιος ο αποκλεισμός τους από τη δημόσια επαγγελματική εκπαίδευση και μεγάλο πλήγμα ποσοτικό και ποιοτικό για αυτήν.
Να αποσυρθεί άμεσα το άρθρο 51 που βάζει ηλικιακούς φραγμούς στην επαγγελματική εκπαίδευση.
Η επαγγελματική εκπαίδευση είναι ιδιαίτερη και αποσκοπεί, εκτός των άλλων στην απόκτηση τεχνικών και επαγγελματικών δεξιοτήτων. Είναι συνυφασμένη με την επαγγελματική αποκατάσταση και πρέπει να προσφέρει διεξόδους για μαθητές όλων των ηλικιών οι οποίοι προσανατολίζονται σε αλλαγή επαγγελματικής επιλογής ή και σε εμπλουτισμό των γνώσεων σε εξειδικευμένες γνώσεις και πρακτικές. Δεν είναι δυνατόν να αποκλείονται μαθητές λόγω ηλικίας, πολύ περισσότερο όταν δεν είναι εφικτό οι ενδιαφερόμενοι να φοιτήσουν σε νυχτερινά ΕΠΑΛ- καθώς θα πρέπει να είναι εργαζόμενοι και βέβαια να υπάρχει η ειδικότητα που θέλουν στην περιφέρειά τους. Όταν τα νυχτερινά ΕΠΑΛ μπορέσουν να εγγράψουν μαθητές με μόνο κριτήριο την ηλικία τους και προσφέρουν των αριθμό ειδικοτήτων που έχουν ζήτηση, τότε μπορεί να υπάρξει ο διαχωρισμός αυτός, αν και δεν καταλαβαίνω τον λόγο. Οι ισχυρισμοί ότι οι μεγαλύτερης ηλικίας μαθητές δημιουργούν προβλήματα είναι λανθασμένοι. Bullying υπάρχει σε πολύ μικρότερες ηλικίες και δεν είναι γνώρισμα μεγαλύτερων ατόμων που επιλέγουν να διευρύνουν τις γνώσεις τους με συνείδηση μαθητεύοντας σε επαγγελματικό λύκειο.
Το ηλικιακό όριο που τίθεται στο εν λόγω άρθρο για την εγγραφή μαθητών στα ημερήσια ΕΠΑΛ, στερεί την ευκαιρία σπουδών σε ενήλικους μαθητές της επαρχίας οι οποίοι διαμένουν σε χωριά από τα οποία τα λεωφορεία των ΚΤΕΛ δεν εκτελούν απογευματινά δρομολόγια. Κατά συνέπεια τα παιδιά αυτά είναι καταδικασμένα επειδή δεν είναι δυνατόν να εγγραφούν σε εσπερινά ΕΠΑΛ ούτε και σε ΙΕΚ (αν εκεί θέλουν κάποιοι να τα οδηγήσουν).
Πέραν αυτού, απορίας άξιο είναι γιατί στα Γυμνάσια ή στα ΓΕΛ οι ενήλικοι μαθητές δεν προβλημάτισαν το Υπουργείο; Πιστεύουν ότι εκεί οι νταγκλαράδες μαθητές είναι φρόνιμοι…;
Το άρθρο αυτό παγιώνει δύο μέτρα και δύο σταθμά για τους μαθητές των ΕΠΑ.Λ., αποτελεί «ρατσιστική» και άνιση αντιμετώπιση και δεν τηρεί την αρχή της ισότητας.
Τα ημερήσια ΕΠΑ.Λ. δηλαδή δε θα προσφέρουν δια βίου μάθηση.Προτείνω την κατάργηση του ηλικιακού ορίου προκειμένου:
· να δοθεί η δυνατότητα σε αποφοίτους ΕΠΑ.Λ. (ή ισότιμων τύπων σχολείων, π.χ. ΤΕΕ, ΤΕΛ κ.λπ) να αποκτήσουν 2η ειδικότητα, τουλάχιστον και
· να δοθεί η δυνατότητα σε αποφοίτους ΓΕ.Λ. να φοιτούν στα ΕΠΑ.Λ. για να αποκτήσουν 1η ειδικότητα.
Θεωρώ ότι το ηλικιακό όριο για εγραφή των μαθητών είναι απαράδεκτο και ότι πρέπει να αποσυρθεί.
Με το νέο νομοσχέδιο υποβαθμίζεται η Επαγγελματική Εκπαίδευση προς όφελος της ιδιωτικής.Αφαιρεί από τους μαθητές των ΕΠΑΛ το δικαίωμα να γραφτούν σε μια δεύτερη ειδικότητα και σε απόφοιτους του ΓΕΛ να αναζητήσουν μια δεύτερη ευκαιρία.
Τα άρθρα 51 και 52 προσκρούουν στο άρθρο 16 του Συντάγματος σύμφωνα με το οποίο όλοι οι Έλληνες έχουν δικαίωμα δωρεάν παιδείας σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης.
Όσον αφορά το επιχείρημα ότι με αυτό το τρόπο θα μειωθεί η σχολική βία,θεωρώ ότι στερείται αλήθειας,γνωρίζουμε όλοι πολύ καλά ότι οι μεγαλύτεροι μαθητές που εγράφονται στα ΕΠΑΛ είναι και πιο ώριμοι και πιό συνειδητοποιημένοι,έχουν συγκεκριμένους στόχους και δεν εμπλέκονται σε τέτοιες καταστάσεις, αντίθετα συμβάλουν στην ομαλή λειτουργία του μαθήματος και στη διατήρηση της συνοχής της τάξης.
Απόσυρση άρθρ.51 και 52.
Όλοι έχουν δικαίωμα στη μόρφωση,απαράδεκτο να μπει ηλικιακό όριο.